bato-adv
آیا ایران رقابت منطقه‌ای را به حوزه «ترانزیت» می‌کشاند؟

ضربات سنگینِ ایران به محور «ترکیه-آذربایجان»

ضربات سنگینِ ایران به محور «ترکیه-آذربایجان»
ایران خیلی دیر متوجه رخداد‌هایی شد که به صورت زیرپوستی، در شمال غرب کشور و درآن سوی مرزهایش رخ داده اند: اتحادی که میان «ترکیه» و «جمهوری آذربایجان» شکل گرفته و البته ردپای عناصری نظیر رژیم صهیونیستی و حتی پاکستان، روسیه و آمریکا را هم می‌توان در آن پیدا کرد. اما آیا ممکن است ایران پاسخ این اتحاد را از طریق ضربه زدن به منافع ترانزیتی و اقتصادی این کشور‌ها بدهد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
فرارو-محمد مهدی حاتمی؛ تنش سیاسی-نظامی اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان هر چند از مدت‌ها قبل زمینه‌هایی داشته، تازه آغاز شده و به اذعان بسیاری از تحلیل گران روابط بین الملل، در آینده گسترش هم خواهد یافت.

به گزارش فرارو، در این میان، برخی معتقدند آذربایجان به ابزاری برای مشغول کردن ایران به یک بحران تازه در نزدیکی مرزهایش بدل شده، بحرانی که ترکیه و اسرائیل هم اضلاع دیگر آن هستند و البته، شاید بتوان ردپای روسیه، آمریکا، پاکستان و حتی برخی کشور‌های عربی را هم در آن جست و جو کرد.

اما آیا این بازی ممکن است با اقدامات احتمالی ایران، از یک سو پیچیده‌تر شود و از دیگر سو ورق به نفع ایران برگردد؟ شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند پاسخ مثبت است و از قضا، دست ایران چندان هم بسته نیست.

ایران، به اقتصاد آذربایجان ضربه می‌زند
همین چند هفته پیش بود که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با مقامات ارمنستان برای احداث یک کریدور جدید جاده‌ای خبر داد و گفت: «ارمنستان به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدیدی از ایران تا گرجستان است و ما هم برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده ایم. البته این کریدور جدیدِ ترانزیتی، جدا از ساخت مسیر جایگزین «گوریس-قاپان است» و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده «تاتو» هم به توافقاتی رسیده ایم.»

خادمی ادامه داد: «در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز «نوردوز» در استان آذربایجان شرقیِ ایران تا شهر «ایروان» در ارمنستان به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان «کریدور شمال-جنوب» به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از «کریدور شمال- جنوب» کشورمان محسوب می‌شود که از این مسیر، از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می‌شویم.»

توصیف سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی برای افراد غیر متخصص این است: ایران می‌خواهد جمهوری آذربایجان را از مسیر ترانزیتی «کریدور شمال-جنوب»، کنار بگذارد و این کشور را با ارمنستان جایگزین کند. این، احتمالاً بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که آذربایجانی‌ها می‌توانند از ایران دریافت کنند، چرا که عدم النفع اقتصادی آن‌ها از این تصمیم ایران، می‌تواند سر به میلیارد‌ها دلار بزند.

دست «جمهوری آذربایجان» بسته است
«کریدور شمال-جنوب» (International North–South Transport Corridor)، در حال حاضر مهم‌ترین پروژه ترانزیتی ایران (به لحاظ نزدیکی به فاز اجرایی) است. بر اساس برنامه ریزی‌های قبلیِ این پروژه، قرار بوده که مسیر این کریدور، از هند آغاز شده، از بندر «چابهار» در ایران بگذرد و سپس با عبور از خاک جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس فنلاند برسد.
 
در واقع، هدف، وصل کردنِ هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در دهه آینده به اروپا است و نکته این است که هیچ مسیری به ارزانیِ مسیر ترانزیتیِ ایران-روسیه-اروپا وجود ندارد. به عبارت ساده، در اینجا «ریش و قیچی دست ایران است.»

در طرح اصلیِ «کریدور شمال-جنوب»، کالا‌های هندی وارد بندر «چابهار» در ایران می‌شوند و سپس، از طریق شبکه ریلی ایران به آستارا می‌رسند. شبکه راه‌آهن ایران در آستارا اکنون به آن سویِ مرز، یعنی آستارایِ آذربایجان متصل است و ادامه مسیر تا «مسکو» و «سن پترزبورگ» در روسیه و سپس خاکِ اروپا هم در این طرح مشخص شده است. (البته یک مسیر جایگزینِ ریلی-دریایی هم وجود دارد که باز هم از خاک ایران عبور کرده، به بندر «باکو» در آذربایجان و سپس بندر «آستاراخان» در روسیه می‌رسد و از آنجا دوباره به شبکه ریلی روسیه می‌پیوندد.)

حالا، اما به نظر می‌رسد که تنش اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان، موجب شده که ایران، ارمنستان و گرجستان را جایگزین این کشور کند. همزمان، از آنجا گرجستان و ارمنستان (با مجموع جمعیت حدود ۷ میلیون نفری و مجموع تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ میلیارد دلاری) از عبور یک کریدور ترانزیتیِ بین المللی از خاک شان به شدت منتفع می‌شوند، به نظر می‌رسد که پیشنهاد جدید ایران، آن اندازه جذاب باشد که آن‌ها نتوانند ردش کنند.

آیا ضربه ایران به ترکیه هم در راه است؟
به این ترتیب، ایران در این ماجرا دست بالا را دارد و ضرر (یا دست کم عدم النفعی) که از این نظر به جمهوری آذربایجان وارد می‌شود، می‌تواند بسیار هنگفت و در مقیاس سالانه، برابر با چندین میلیارد دلار باشد.

بر اساس اطلاعات موجود، همین حالا هم «کریدور شمال-جنوب» در ایران در دو بندر «شهید رجایی» (بندرعباس) و «شهید بهشتی» (چابهار) دارای زیرساخت‌های لازمِ ریلی هست و راه آهن آستارا-آستارا (میان ایران و جمهوری آذربایجان) هم در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است. تنها حلقه مفقوده در این میان، مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتریِ رشت-آستارا در خاک ایران است که شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور متولی پیش‌برد آن است.

از طرفی، یک خط‌آهن متروک میان ایران و ارمنستان از مرز «جلفا» وجود دارد که به دلیل جنگ «قره باغ» میان آذربایجان و ارمنستان غیر قابل استفاده شده، اما در جریان سفر چندی پیش وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران به ارمنستان، در مورد فعالیت مجدد آن توافق شده است. به این ترتیب، ظاهراً ایران می‌تواند بدون هزینه بالا، جمهوری آذربایجان را از ابرپروژه «کریدور شمال-جنوب» کنار بگذارد.

اما ایران کارت‌های برنده دیگری هم در اختیار دارد که تاکنون کمتر در مورد آن صحبت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که علاوه بر «کریدور شمال-جنوب»، ۲ کریدور ترانزیتیِ دیگر هم وجود دارند که ایران می‌تواند در صورت لزوم، مانع از انتفاع اتحاد «ترکیه-آذربایجان» از آن‌ها شود.

نخستین مورد، «کریدور جنوب-غرب» است که ایده اجرای آن در سال ۲۰۱۶ میلادی، میان ایران، آذربایجان و گرجستان شکل گرفت و کشور‌هایی مانند اوکراین و لهستان هم در مسیر آن قرار می‌گیرند. این پروژه هم مشابه پروژه «کریدور شمال-جنوب» (با اندکی تفاوت) است و حالا ایران می‌تواند در این طرح، ارمنستان را جایگزین جمهوری آذربایجان کند.

مورد دوم، اما بسیار مهم‌تر است: «کریدور اسلام‌آباد-تهران-استانبول». این کریدور برای ترکیه و پاکستان به شدت اهمیت دارد و از آنجا که این دو کشور اخیرا در همراهی با جمهوری آذربایجان، رزمایشی مشترک به نام «سه برادر» اجرا کردند که ایران آن در تقابل با خود تلقی کرد، به نظر می‌رسد که باید آن را جدی گرفت.

این کریدور همین حالا هم فعال است و در آینده دو اقتصاد بزرگِ ترکیه و پاکستان نقش اساسی بازی خواهد کرد. با این همه، ترکیه و پاکستان، حالا احتمالا بسیار نگران هستند که دخالت شان در تنش سیاسی-نظامی میان ایران و آذربایجان، ممکن است بر عملکرد این کریدور ترانزیتی هم تاثیر بگذارد.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
مهمترین ضربه ای که به ایران و ایرانی شده همین توهم خود برتر بینی هست که حالی که عددی نیستیم. به پارسپورت و پول ملیت نگاه کن تا متوجه بشوی
عجب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
چه استادی ،آفرین تحلیل گر،در مورد بورس،مسکن،طلا،گشایش ها و....جهانیان را مستفیذ بفرمایید.
عجب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
چه استادی ،آفرین تحلیل گر،در مورد بورس،مسکن،طلا،گشایش ها و....جهانیان را مستفیذ بفرمایید.
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
اگر پس از ساخت راه مورد نظر به گرجستان، دولت گرجستان نيز بازي در بياورد تكليف چيست؟ ( كه حتما خواهد آورد)
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
ايران بدليل مشكلات عديده خودش فعلا در حال حذف از پروژه هاي بزرگ بين المللي است . فعلا چشم اندازي مثبتي براي فعال شدن كريدور شمال جنوب وجود ندارد.

همسايه ها هم حواسشان هست كه ايران چنين موقعيت استراتزيك و ابزارهاي خوبي در اختيار دارد اما انها حواسشان هم هست كه فعلا دست ما زير سنگ است و سعي مي كنند در اين شرايط حد اكثر امتيازها را بگيرند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
ما باید با حمایت از ارمنستان و کردهای ترکیه زمینه سقوط حکومت باکو و ترکیه را فراهم کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ببین برادر ما اینهمه نبرو نداریم...
امریکا در حال سقوط باید یکی بزاریم اونجارو اداره کنم
اسرائیل.....
انگلیس بدبخت....
حکام حجاز.....
بحرین که همه منتظرند..
بغداد کم نیرو داریم
ترکیه وباکو هم بنا به پیشنهاد جنابعاتی نبرو ..
چند تا گشور هم تازه مشت خوردن ببینیم تکلبفشان چیست؟؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
موافقم
یک افغانستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
چند ماه قبل از سقوط کابل بدست طالبان. دولت پاکستان مدام داشت شعار میداد که ما از راه افغانستان به آسیای میانه متصل خواهیم شد!! از طرفی ترکیه هم میخواهد با تصرف خاک ارمنستان به کشور های ترکتبار آسیای میانه نظیر ازبکستان و قزاقستان و ... متصل شود و از آنجا هم مستقیما به چین. بنظر میرسد که پاکستان و ترکیه هر دو ایران را دور خواهند زد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اشتباه است کرد های ترکیه به ضرر ما میشند من مخالف هستم مشغول کنند ولی قدرت نداشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نکشی شون ابرقدرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دمت گرم ناشناس ۱۳:۱۴
سينا
United States of America
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لپ لپ كند گه دانه دانه واقعا بلاهت بعضي ها قابل تقديس هست؟؟!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
داری دری وری میگی...عجب تحلیلی؟!گرجستان هم متحد آذربایجان و ترکیه س و با ارمنستان رابطه خوبی نداره و حتی در جریانات اخیر ورود کامیونهای ایرانی از ارمنستان به خاکشو ممنوع کرده بود... فلذا هر کریدوری که حساب کنی آخرش به گرجستان ختم میشه!در ثانی با احداث کریدور زنگزور عملا راه ترکیه و نخجوان به آذربایجان و بلعکس دیگه از خاک ایران نخواهد گشت که ضربه سختی به ایران محسوب میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
درسته ، گرجستان برخلاف خیلی از جمهوری های شوروی سابق ، کنار دریای سیاه هست و به کریدور ارمنستان احتیاجی نداره و رابطه اش با روسیه سر جریان اوستیا جنوبی بد هست.
احمد
Norway
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
هیچ غلطی دربرابر ایران نمیتونن کنن
ایران مرکزه و همه راهها منتهی به ایرانه مگر اینکه خر سرشون رو گاز گرفته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
تو که دبگه پاک روشنگری کردی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
تو کتابا چون ایرانو میزارن وسط نقشه دلیل نمیشه که مرکز باشی. نقشه های چینو هم نگاه کنی قاره آمریکا رو آوردن سمت راست که بشن مرکز عالم. در ضمن اگه ما مرکزیم اونها مرکزترن! ترکیه و قفقاز محل اتصال اروپا و آسیان
ناشناس
Austria
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ترکیه خودش گلوگاه بسیار استراتژیک بین آسیا و اروپا، شمال آفریقا و مدیترانه شرقی، شمال سوریه و عراق و اسراییل، حوزه دریای سیاه و بالکان است. نیاز خاورمیانه و ایران به مسیر ترکیه بسیار بیشتر از نیاز ترکیه به ما است.ر مسیر ارمنستان هم به همراهی کشورهای دیگری مثل اوکراین و رومانی ولهستان ... نیاز دارد.
ضمنا با داشتن کمتر از یک درصد سهم در اقتصاد جهانی واقعا نوشتن این مقاله و گنده گوییهای داخلش اعتماد بنفس بالایی میخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
کمتر از یک درصد مال چند سال پیش بود. الان کمتر از نیم درصد است.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بیخود این دروغهارو به‌مردم نگید . اولا ارمنستان علنآ گفتکه ‌جاده ای از نخجوان تا اذربایجان در اختیار علیف میدهد . دوما‌اون‌جاده ای که شما راجبش حرف میزنید. طبق گفته کارشناسان حداقل ده سال برا افتتاحش زمان لازمه و فعلا ایران مجبوره از خاک اذربایجان رد بشه ومالیات بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایران اقتصاد داره که بخواد ضربه بزنه؟بعدش پوتین نمیذاره ایران کاری کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اتفاقا پوتین در این زمینه به شدت با ابران هم نظره نمونه دیگر همکاری ایران روسیه توی سوریه بود
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نه دولت باکو که یک فارم مرغداری صتعتی ویک پرورش ماهی ویک کارخانه لبنیات نداره که زنان اذری چمدانی تو بازار استارا وبیله سوار علاف خرید مایحتاجشونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
درود بر شما
اگر همیشه اینچنین سیاستی را در قبال پیشامدهای منطقه ای انتخاب میکردیم اکنون شرایط اقتصادی بهتری داشتیم.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یاشاسین ایراااااااااااااان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یاساشین ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اینها تحلیلهای زیرکانه و اقتصادی صحیح برای مدیریت کشور است به رطیکه به دست افراد باهوش و دلسوز اجرا شود ، چنین افرادی در ایران سراغ دارید؟
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بابا یکی این نویسنده رو بیدار کنه ، یه زمانی قرار بود ایران ایر مهمترین خطوط هوایی خاورمیانه بشه ولی الان یه شرکت ورشکسته و داغونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اونم از شانس ترکیه بود وگرنه الان ورشکسته فرودگاه اتاتورک بود
مهدوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بزک نمیر بهار میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
مسیر اسلام اباد ایران استانبول را حدی بگیرید و هرگز در احداث وتکمیل مسیر ایران ارمنستان گرجستان کوتاهی نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایران در نهایت نه تنها جمهوری آذربایجان بلکه این آذربایجان را نیز از دست خواهد داد. البته به لطف همین جوسازیهای احساسی و خیانتکارانه رسانه ای که روز بروز شکاف های پیرامون این موضوع را در جامعه تشدید می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
صد تا کامنت گذاشتی
این مقاله معلومه اتیشتون زده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
این نظر یه ایرانیه یا تورک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
خود ایران غیر یک سوم کویرش متعلق به ترکهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یک تحلیل کاملا آبکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
همه ضربات پایه مشترک داشتند:
در توهمات آینده
پیمان شیخعلیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
سلام علیکم همه چی درست بود بجز روابط وموقعیت ایران درگرجستان
شاگرد حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
از آذربایجان و امارات هم باید بترسیم عجب ویران شده ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دستپخت خودتونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آشفته خواب شدیدبرادرتحلیلگر فکرنمی کنییددیرشده وصربات موردنظرحضرتعالی کارگرنیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بهترین راه خرید استان سیونیک ارمنستان هست وگرنه هر روش دیگه ای جواب نمیده. چون آذربایجان و ارمنستان اگه سر سیونیک به توافق برسن ایران یه بازنده تمام عیار میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آمریکا رو هم بخر مشکلاتمون حل بشه داوش
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
داداش مرز زمینی ایران با ارمنستان پریده! حالا تو هی مقاله بنویس .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اشتباه می کنی. جاده ای که از مرز تا ایروان هست را وسطش را آذربایجان اشغال کرده. مرز سر جای خودش هست
ناشناس
France
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
چقدر ما خوبیم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ايران از نظر منابع طبيعي، معدني، جغرافيايي، سرزميني و انساني پتانسيل هاي خدادادي فراواني دارد كه فقط اگر يك قوه عاقله آن را به دست بگيرد ملت ايران را در دنيا سرآمد خواهد كرد. اما!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بیخیال سرامد شدن تو دنیا بشید. نگران خودتون بچه هاتون باشید.
ناشناس
Tanzania, the United Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
،،نام ببر ابن منابع رو ،،اول از اب شروع کن ،،منتظریم‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
مسئولین بسیار دیر فهمیده اند و اگر هم فهمیده اند خود را به آن راه زدند. ولی تحلیل گران غیروابسته و حتی مردم عادی کوچه و خیابان از ابتدا فهمیدند.
ناشناس
Germany
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اصلا هم مطالبتان مفید نبود بنده بعنوان راننده ترانزیت این حرفهایتان را تایید نمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
شما اگه انقدر عقل و درایت داشتین که بتونین از منافع ملی کشور دفاع کنین و به موقع تشخیص بدین که با چه کسی باید تعامل کرد و به چه کسی باید ضربه زد، الان وضع این مملکت این نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دمت گرم خیلی خوب اومدی .....
ناشناس
Israel
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
این خوش خیالیاتون منو کشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
جمهوری اسلامی استاد سوزندان فرصتهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
به جای اینکه دنبال ساخت کشور باشیم و به پیشرفت فکر کنیم فقط جنگ و تحریم و فقر و بدبختی رو دنبال می کنیم. آخه کدوم کشوری مثل ایران با همه مشکل داره؟
ناشناس
France
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
صنار بده آش به همین خیال باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
چرا همش می خواید ضربه بزنید؟!!
احمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نمی دانم مطلب بود یا تحلیل، اما هرچه بود رنگ و بوی جالبی نداشت. کلید واژه های آشکار متن شما اینها هستن: ترکیه، کریدور، روسیه و اروپا کلید واژه های پنهان هم عبارتند از: نئو عثمانی گری، انزوا،
ببینید انتهای تمامی این کریدورها که به فرض شما می تواند ترکیه و آذربایجان را سر جایشان بنشاند کجاست؟ روسیه و اروپا . حالابروید بررسی کنید میزان مراودات اقتصادی ما با اروپا و روسیه را و دو کشور ترکیه و آذربایجان با این دو را. حتما استحضار دارید در موئلفه های قدرت، اقتصاد نقش اول و مهم را دارد، مطمئن باشید اوضاع کنونی اقتصاد ایران هر اهرم قدرت دست ایران را تبدیل به ضدش خواهد نمود. چطور ایران را از کشورهای جاده ابریشم انداختن بیرون؟؟؟
پشت این مطلب شما یا در پس ذهن نویسنده یک ترس عمیق از ترکیه وجود دارد که قابل کتمان نیست .
موضوع بعدی قرابت های نزدیک فرهنگی و اجتماعی بین جمعیت ترک ایران و کشور آذربایجان و ترکیه هست. قریب به 30 میلیون ترک ساکن ایران هستند، چگونه می توانید این موضوع و تاثیر آنها بر مراجع تصمیم گیری را نادیده بگیرید؟ چطور می توانید انقدر بایک کشور 2 میلیونی (ارمنستان)ارتباط عمیق بگیرید؟ آذربایجانی ها و ترکیه برادران دینی ما محسوب می شوند ، ارمنستانی ها چطور؟ چرا ضد منافع ملی صحبت می کنید؟ کجا گفته اند منافع ملی کشور را یک کشور دو مبیلیون نفری تامین میکند نه کشور 7 میلیونی ارذبایجان و ترکیه 80 میلیونی؟ ضد ترک هستید؟ ترس کذایی درید؟باشد اما اقلا منافع ملی تان را درست تشخیص دهید
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
پانزده میلیون نفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
۳۰ میلیون ترک تو ایران را از کجا آوردی؟! نکنه یزدیها و کرمانی‌ها و اصفهانیها و هرمزگانیها و بلو چها و ،،، هم ترک حساب کردی نابغه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
چند تا از اقداماتی که ما در راستای منافع ملی انجام داده ایم را نام ببرید تا این یکی را باور کنیم.
به نظرم نویسنده آرمان هایش را نوشته تا اینکه واقعیت را.کریدور ایران به گرجستان از خاک ارمنستان مسیری صعب العبور و کوهستانی است به مراتب سخت تر از بزرگراه تهران شمال که تا الان 20 سال طول کشیده و حداقل 10 سال دیگه باید منتظر بود
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
سود اختلاف بین دو نفر برا نفر سومه
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
من آذری نیستم ولی آذربایجان رو به جمع دشمنان نیافزاییم، آذربایجان و ایران ریشه نیاکانی دارند، بغض را با بغض جواب ندهیم، کمی اندیشه
علی
United Arab Emirates
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یاشا قارداش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آذری برادر ماست . مشکل ترکان عثمانی هستند
ناشناس
Germany
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آذری با ترک فرق داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آقا آذری توهین محسوب میشه. باید بگی آذربایجانی ترک زبان
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
مرگ بر وطن پرستای بی غیرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اینجا هم از دشمنی کوتاه نیایید
سهند
Netherlands (Kingdom of the)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
جوابم به ناشناسهاست که گفتن آذری با ترک فرق داره
دوست عزیز برادر من !
شما من ترک زبان اهل تبریز رو به نام قومیتی خودم صدا نمیزنی و با نام جعلی آذری صدا میکنی
انتظار داری هر روز آذربایجان و ترک های ایران از فارس زبان ها فاصله نگیرن ؟
مگه برادر نیستیم ؟ برادری اینه که شما نه تنها حقوق ما رو محترم ندونید اسممون رو هم با نظر خودتون عوض کنید ؟؟!!!!!!!
فرید
Australia
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
فرارو خیلی داری مبالغه میکنی ایران اصلا در این ماجرا دست بالا رو نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایرن فقط به خودش ضربه زده است نمونه اش تحریم . انزوای بین المللی . مهاجرت نخبگان . فرار سرمایه داران و ................ضمنا قدرت در چهار موشک نیست اگر کره شمالی قدرتمند است پس شما هم قدرتمندید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایرن فقط به خودش ضربه زده است نمونه اش تحریم . انزوای بین المللی . مهاجرت نخبگان . فرار سرمایه داران و ................ضمنا قدرت در چهار موشک نیست اگر کره شمالی قدرتمند است
ناشناس
Germany
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
پس ما دیگه دشمن میخواهیم چیکار
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایران و ارمنستان هرگز قادر به احداث چنین راهی نیستند ایران در خاک خودش علیرغم گذشت 20 سال نتوانسته اتوبان تهران شمال را به اتمام برساند ارمنستان هم کشور فقیری است امکان تامین هزینه چنین پروژه ای را ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اگر ایران چنین کاری بکنه میشه به ایرانی بودنمون افتخار کنیم که ذلت نمیپذیریم.
اون هم در برابر اجنبی های عثمانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
من دقیقا متوجه ضربه نشدم اگر کسی متوجه شد به کجا و چطور ضربه زدیم به من هم بگه
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یک اشاره برای عاقل کافی است-
العاقل یکفی بالاشارة.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
طبق این مقاله قراره بزنیم هنوز نزدیم. وقتی خط آهن و بندر چابهار تکمیل شد و شدیم قطب حمل و نقل خاورمیانه و دنیا محتاج ما شد اونوقت ضربه میزنیم. حالا با وضع موجود احتمالا چند سده ای طول بکشه به اونجا برسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
جدی نگیر اینا دارن آرزوهاشونو بیان میکنن.
یه چیزی مثل منت کار نکرده میمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
تحلیل آبکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
وای نزن. کشتیش !!!!
آزربایجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لوپ لوپ خورد گه دانه دانه.
این روزها هر بچه مدرسه ای برای تخریب اتحاد بزرگ ترکان قلم فرسایی میکند و قمپوز در میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اتحاد بزرک ترکان!!!!!!!!!
نکشید مارووو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بجای استفاده از کلمات قلمبه سلمبه، برو املای صحیح آذربایجان را یاد بگیر که ننویسی آزربایجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نژاد پرست نباش
قبل از ترک بودن ایرانی هستی
حتی اگه 1000 سال پیش هم به دنیا ممی اومدی باز هم اول ایرانی بودی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اتحاد آذری و ترک !!!! بی سواد برو مطالعه کن تا بفهمی آذری خویش آرمنی و کرد و ایرانی هست نه ترک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
پاسخ به ۱۴:۰۶

آذری توهین است برای ترکها. اگه بهت بگم تهرانی زبان یا شیرازی زبان یا اصفهانی زبان یا از نژاد تهران یا نژاد شیراز یا نژاد اصفهان درسته؟ می پذیری؟ آذری نداریم آذربایجان ترک زبان داریم.
علی
United Arab Emirates
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دشمنی ایران با دنیای مسلمانان تورک و اتحاد با غیر مسلمان علیه شان ..کاملا به ضرر ایران است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
در قضیه آذربایجان و قره باغ که به نفع مسلمانان تورک و اسرائیلیان یهودی بود
ناشناس
France
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
الهام علی اف یک لاییک به تمام معناست و هیچ ارتباطی به اسلام نداره. هرجا به نفعتونه اسلام را می یارید وسط ما هم پشت گوشمان مخملی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دست ایران بسته است و نمیتونه هیچ کاری انجام بده، بر فرض اگر هم بخواد نویسنده انگار متوجه نیست که گرجستان در جبهه ضد روسیه و ارمنستان هستش و با آذربایجان و ترکیه متحده پس به احتمال زیاد دست رد به پیشنهاد فرضی ایران میزنه، تازه اگه آذربایجان و ترکیه مرز ایران با ارمنستان رو نبندن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
گرجستان میلیاردها دلار سود ترانزیت را به اتحاد با ترک ها ترجیح می دهد.
ناشناس
France
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نقشه رو یه نگاه کن بعد نظر بده. ایران مستقیم به ارمنسان وصله
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آذربایجان و ترکیه مرز ایران و ارمنستان رو ببندن؟؟؟؟؟ احتمالا بعدشم گینه بهمون حمله میکنه و شکست میخوریم با منطق شماها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
خطاب به ناشناس 13:23

جناب منظورم این بود که آذربایجان و ترکیه ممکنه استان سیونیک ارمنستان (هم مرز با ایران) رو تصرف کنن، متوجه شدین؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ایران اقتدار قبل را نداره پس لطفاً راه حل ندین وقتی که جلوی سفارت ایران آفتابه میزارند یعنی اقتدار ما مرده پس ساختن فیلم دزدان دریایی خلیج فارس نمی‌تونید برای خودتان آبرو کسب کنید بهترین کار بازسازی دوباره اقتصاد ایران برابری حقوق تمام ایران اصلاحات اساسی در ساختار قدرت حذف قوانین فساد ساز باز سازی دوباره دستگاه دیپلماسی ایران بهتره روابط مارو با آمریکا بهبود پیدا کنه سعی کنید بین ترکیه و روسیه اختلاف بیوفته به صورت زیر پوستی کاری کنید خود مردم آذربایجان یا اران علیه علی اف قیام کنند فعلا از ارمنستان حمایت نظامی کنیم حتی به قیمت شورش در ایران حمایت ما غیر مستقیم باشه سعی کنیم روابط ما با عربستان خوب بشه فرارو لطفاً
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بله شیخ بزرگوار امر امر شماست
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
حمایت از کردهای ترکیه اشتباه هست
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دوستان بجای ایجاد تنش که اتفاقا بنفع دشمنان ایران هست یکبار بیخیال اطراف بشید و وضعیت بحرانی کشور را درست کنید
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
به جای شاخ و شونه کشیدن و تبدیل خزر به خلیج فارسِ دوم و درگیری با کشورای منطقه یکی به برادرخواهرای آذری بگه آذر همون آتيشه و آذربایجان یعنی آتشکده . اینا پیروِ آشوزردشت و پارسی زبان بودن . مغولا که به ایران حمله کردن زبان ترکی رو به اینا ياد دادن . اینام دیدن زبونِ قشنگیه . ترکی شد زبونِ اهالی فارسى زبونِ اون منطقه !!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
استاد میرزایی درست میگه این مردم کرد پارسی زبان و ارمنی بودن مغول ها اینا رو ترک کردن البته درستش آذرپایگان به معنی خاستگاه آتش چون این منطقه محل تولد زرتشت هست فرارو لطفاً چاپ کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
سوادتم مثل همین تحلیل مزخرفه
علی
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
استاد ببخسید مغول ها به جای زبان مغولی چرا ربان تورکی یاد دادند؟ البته با تاریخ حعلی که شما خواندید و باور کردید میشه ولی با منطق و تاریخ واقعی جور در نمیاد
تاریخ واقعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
احسن مستر باهوش چرا مغولان زبان مغولی یادشون ندادن بعد بقیه دنیا یادشون رفت فقط به اذربایجانی ها دلشون سوخت ترکی یاد دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
مجبوری همش کامنت بزاری
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
ای کاش منابع مطالبی رو که گفتی مینوشتی . شما برو تاریخ درس بده ، کی به کیه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
قبلش ، دوره سلجوقیان بوده . حالا هر جی هست یک زبان و زیر شاخه زبان های ترکی هست و گویشورانی داره که خیلی از آداب و رسومشون تو ۱۰۰۰ سال پیش با آداب اقوام دیگر ایران یکی شده مثل مذهب، نوروز و موسیقی سنتی و مقام ها و کباب و . باید بیشتر به شباهت ها که واقعا تاکید شه نه تفاوت ها که فقط زبانی هست این اقوام هم حق آموزش و استفاده از زبان مادری شان رو داشته باشند.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
فرارو جان خواهشاً مطلب اینجانب چاپ بفرمایید:
برادر گرامی لطفا به توضیحاتی که اینجانب درباره کلمه آذربایجان ارائه می دهم توجه کرده و با یک فردی که ترکی بلده مشورت نموده و در صورتیکه تایید گردید دیگر معنی نام مارا به ما یاد ندهید لطفاً:
کلمه آذربایجان= آذ + ار + بای + جان
آذ = نام یک قوم ترک
ار= یعنی جوانمرد که امروزه به معنی شوهر در تورکی آذربایجانی مطرح می باشد و زن به شوهر خود اریم ( جوانمردم ) می گوید
بای= همان بیگ می باشد به معنی بزرگ وبه شکل بای مثلاً در کلمه بایقوش ( نام یک پرنده) در زبان ترکی آذری مصطلح می باشد.
و حال می رسیم به جان :
در واقع همان "لر " ترکی که برای جمع بستن مورد استفاده قرار می گیرید و به 2 شکل "لر" و "لار" مورد استفاده قرار می گیرد.و حال " لر " یا "لار" چگونه جان شده است؟
ترجمه کلمه آذربایلار یا آذربیگلر به فارسی که درست هم ترجمه شده است همانطور که اسم را نمی شود ترجمه کرد این را نیز ترجمه نکرده اند و فقط علامت جمع را که "لر" می باشد به الف و نون که علامت جمع فارسیست تبدیل کرده اند و همانطور که همه می دانند در زمان جمع بستن کلمات در فارسی بعضی مواقع حرف "گاف" مابین کلمه و علامت جمع قرار می گیرد مانند ستارگان. بدین ترتیب کلمه " آذربایای لار" به آذربایگان ترجمه گردید و در زمان ورود به زبان عربی "گ" به "ج" تبدیل می شود مانند گرگان که به جرجان تبدیل می شود و در اینجا نیز این اتفاق افتاده و به آذربایجان که تلفظ عربی آذربایگان می باشد تبدیل گردیده است. بنابرین آذربایجان یک کلمه کاملا ترکی بوده و به معنی بزرگان قوم جوانمرد آذ می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اشکال این مقاله و بعضی هموطنان اینکه در رابطه با همسایگان و سایر کشورها موضوعات رو از جنبه تقابل و ضربه زدن می بینند با مذاکره و تعامل دو جانبه حتی در صورت وجود بعضی تضاد منافع ها دو طرف می توانند از قابلیت های همدیگر منتفع شوند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
علي الظاهر نويسنده محترم نقشه را گذاشته جلوي خود و بدون توجه به ابعاد اقتصادي و سياسي و توپوگرافي و ... کريدورهاي ايده آل خود را کشيده و روي آن تحليل خود را ارائه کرده است. تحليل با واقعيات کيلومترها فاصله دارد. اگر عدم النفع کشور کوچک آذربايجان از اين کريدور چندين ميليارد باشد پس نفع ايران از آن چندين ده ميليارد دلار بايد باشد، پس کو اين درآمد؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
الان روابط گرجستان و ارمنستان شکرآب هست بهتره یک عقب نشینی بکنیم و سعی کنیم در آینده منتظر فرصت باشیم فعلا اولویت نجات اقتصاد ایران هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ضربات خیلی سنگین بودس!
با شکمش زدس تو مشت طرف!با صورتش زدس تو لگد طرف!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نباید بی گدار به آب زد.
ایدئولوژی پان ترکیسم باعث چندین نسلکشی وحشتناک در منطقه بوده
بهتره باهاشون کنار آمد تا درگیر شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
باشه بابا حالا زیاد کامنت از باکو نزار
یه لیوان اب یخم بزار کنارت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
زورشون فقط به ارمنی های بنده خدا رسیده دیگه تو طول تاریخو به قول معروف رو سنگ سفت کار خرابی نکردن هنوز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
تحلیل فرارو همانند تحلیل های مسئولان حکومتی ایران است که نتیجه را مردم ایران هر روز با پوست و استخوان لمس می کنند.
کشوری که هر طرفش به هم ریخته است باید دنبال به سازی باشد نه دنبال خراب کردن پل ها.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
1- اصول همسایگی ایجاب می نماید که با همه کشورهای اطراف روابط خوب و و بر اساس احترام متقابل و البته هوشمندانه داشته باشیم.
2- نظام بین الملل محیطی پویا و متغیر شده است و عوامل دیگری غیر از ژئوپلیتیک هم در آن اثرگذار هستند. اقدامی که به نظر می رسد امروز به نفع ما باشد ممکن است در آینده ای نزدیک کاملا بر خلاف منافعمان باشد. لذا نباید همه تخم مرغهایمان را در یک یسبد بگذاریم و برای رضایت برخی موجب رنجش دیگران شویم. این اصل در رابطه دیگر همسایگان با ایران هم صدق می کند و اگر سیاستمداران عاقلی در کشورهای همسایه باشند به فردای تصمیمات امروز خود نیز باید بیاندیشند. کما اینکه بسیاری از سیاستمداران مستقل آنها نیز مخالف برخی سیاستهای جاه طلبانه صاحب منصبان خود هستند.
حذف از کریدورها و این گونه ادبیات از زبان کسانی جاری می شود که کمترین دانشی در خصوص کریدور و صنعت حمل ونقل ندارند و مناسب است اینگونه مطالب را قبل از انتشار با متخصصان امر در میان گذارند.
ضمنا یادمان باشد که امروزه توسعه کشورها در گرو توسعه روابط خوب و عاری از تنش با همسایگان است. کسانی که بر ایجاد تنش با همسایگان تاکید دارند نه وطن دوست هستند و نه شناختی از همسایگان دارند.
با احترام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ارزو بر جوانان عیب نیست
کورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
سد ایلیسو افتتاح شد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ما باید جلوی زیاده خواهی ترکیه را بگیریم ولی الان زمان مناسبی نیست بزارید اردوغان ساقط بشه بعد البته اقتصاد ایران مهم هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اردوغان ساقط بشه کی قراره بیاد سر کار؟ با این روندی که ترکیه تو اسلامیزاسیون داره میره خواب حزب های دموکراتو هم نمیشه دید. یا طرفداری گرگهای خاکستری جاشو میگیرن یا طرفدارای گولن که در هر دو صورت ضررش برای ایران خیلی بیشتر از ترکیه با اردوغانه
متولد 35
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بازهم خوشایند استکبار سخن می گویی.از دشمنی با همسایه ها سود نمی بریم.شاهد چهل ساله دارم.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
شمایی که منفی دادید راه حل بدین یا پان ترک هستید میخواهید ایران نابود بشه یا دشمن ایران هستید دوستان اولویت ما اول نجات اقتصاد ایران هست بعد جلوی زیاده خواهی ترکیه بگیریم این منطقی ترین حرف من دلیل منفی دادن چی بود
فرضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
جدیدا اردوغان به توهمی دچار شده، بایستی پاسخ متناسب رو بهش بدین،
کیم جونگ اون
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نکششون
گناه دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یک برداشت کاملاً احساسی از یک مساله مهم منطقه ای!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
کاش تحلیل تون درست بود ولی متاسفانه اینطور نیست ما خیلی وقت هست که قافیه را به رقبا باخته ایم
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
عقل سلیم میگه همه ی این کریدورها قابل دسترسی باشند که در صورت ناز کردن یکی اون یکی قابل دسترسی باشه. این یعنی همیشه یک برگ برنده داشته باشی. اینکه متکی به یک کریدور باشیم یعنی همین کاری که آذربایجان با راننده های ایرانی کرد. اینطوری طرف های مقابل هم حساب دستشون میافته که دست ایران بسته نیست و بخوان اذیت کنند کنار گذاشته میشن. و چه بهتر که همه کریدورها پویا و روابط حسنه با همسایگان جاری باشه که این خود باعث اقتدار و منفعته.
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
دوست عزیز
ارمنستان بن بست رمینی و تنها به ایران راه دارد.ارتباط با انها به سود ارمنستان متجاوز و به ضرر ایران قیم است.
کارشناس قهار
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
بعید می دانم منافع ملی ما در ارمنستان 2 میلیونی با اقتصادی ضعیف ترجمه گردد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یه بار با یه نفر دعوام شد یه ضرر گنده بهش زدم
اونم اینکه وقتی با لگد زد تو شکمم بند کفشش پاره شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
احتمالا استراتژی های منطقه ای ما بر اساس همچین تحلیل هایی پیش میره که وضع ما اینه تو منطقه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
چرا ما همیشه پیروز میشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
مستی را قاضی حکم 1000 شلاق داد .ضارب حکم عودت داده و گفت یا قاضی شمارش نمیداند یا حکم شرب خمر .ضرر میلیار دلاری !!!!!! مگر نظر نگارنده ریال باشد ؟؟؟؟
پرطرفدارترین عناوین