bato-adv
کد خبر: ۴۴۷۱۲۷

عباس عبدی: دست نگه دارید!

عباس عبدی: دست نگه دارید!

مگر جوانان دیگر با همین نوع اتهامات را تحت عناوین مرتبط در قانون مجازات محاکمه علنی نمی‌کنید؟ مگر سارقین مسلح و آتش‌زدن اموال عمومی و مردم را نمی‌توان علنی و با امکان حضور رسانه‌ها و وکلای دادگستری محاکمه و مجازات کرد؟ گرچه شخصا با استفاده از مجازات اعدام موافق نیستم، ولی در هر حال در قانون آمده است و قضات باید مطابق آن رای دهند. ولی آیا این حق برای مردم است که بدانند چرا یک نفر محکوم به اعدام شده است؟

تاریخ انتشار: ۰۱:۳۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

عباس عبدی در اعتماد نوشت: پس از اعلام سخنگوی قوه قضاییه درباره قطعی شدن حکم اعدام ۳ نفر از جوانانی که در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ دستگیر شده‌اند، اعتراضات فراوانی نسبت به آن صورت گرفت و حتی هشتگ «اعدام نکنید» نیز میلیون‌ها بار مورد تایید قرار گرفت.

پس از اعلام سخنگوی قوه قضاییه درباره قطعی شدن حکم اعدام ۳ نفر از جوانانی که در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ دستگیر شده‌اند، اعتراضات فراوانی نسبت به آن صورت گرفت و حتی هشتگ «اعدام نکنید» نیز میلیون‌ها بار مورد تایید قرار گرفت. البته آقای سخنگو راه را برای عدم اجرای این حکم نبسته‌اند، ولی در این یادداشت می‌کوشم که از منظر دیگری به مساله بپردازم. همه می‌دانند که مردم نسبت به مجازات افراد حساس هستند. به ویژه اگر جرم به نحوی باشد که توجه همگان را جلب کند. اگر کسی تبرئه شود، در حالی که مردم او را مستحق مجازات می‌دانند یا برعکس کسی محکوم شود در حالی که او را مستحق نمی‌دانند، در این موارد دستگاه قضایی برخلاف منطق مجازات عمل کرده است.

سخنگوی محترم دادگستری درباره این سه جوان اعلام کرده است:
«حکم اعدام سه نفر از عناصر اصلی اغتشاشات در دیوان عالی کشور تایید شده. آن‌ها در صحنه اغتشاشات دستگیر نشدند. دو نفر از آن‌ها در صحنه دزدی مسلحانه دستگیر شدند که در حال دزدی بودند. بعد از دستگیری در گوشی موبایل این افراد صحنه‌هایی که خودشان بانکی را آتش زدند و اقدامات خرابکارانه‌ای را انجام دادند، موجود و مشخص بود. آن‌ها این فیلم‌ها را به خبرگزاری‌های خارجی ارسال کرده بودند و به دست خودشان بهترین مستندات را ضبط و در جلسات دادگاه اقرار کردند.» روشن است که اگر این اتهامات درست و قابل اثبات باشد، چرا باید رسیدگی به اتهامات آن‌ها تابع شرایط محرمانگی باشد؟

مگر جوانان دیگر با همین نوع اتهامات را تحت عناوین مرتبط در قانون مجازات محاکمه علنی نمی‌کنید؟ مگر سارقین مسلح و آتش‌زدن اموال عمومی و مردم را نمی‌توان علنی و با امکان حضور رسانه‌ها و وکلای دادگستری محاکمه و مجازات کرد؟ گرچه شخصا با استفاده از مجازات اعدام موافق نیستم، ولی در هر حال در قانون آمده است و قضات باید مطابق آن رای دهند. ولی آیا این حق برای مردم است که بدانند چرا یک نفر محکوم به اعدام شده است؟

آیا حق متهم در دسترسی به وکیل نباید رعایت شود؟ حتما می‌گویند که ما به عادلانه بودن دادرسی‌های خود مطمئن هستیم. اگر چنین اطمینانی وجود دارد، پس چرا علنی نمی‌شود که مردم هم با اعدام یا حداقل مجازات سخت متهمان همراهی کنند؟ چارچوب اتهامات مذکور چنان که از طرف آقای سخنگو گفته شده، نه سیاسی است که نیاز به دادگاه سیاسی باشد و نه علنی کردن آن به امنیت کشور لطمه می‌زند مگر اینکه اتهامات دیگری مطرح باشد. اتفاقا برعکس، رسیدگی علنی موجب قوام امنیت می‌شود. به ویژه اگر اتهامات مذکور درست و قابل اثبات باشد، در این صورت و به‌طور قطع اکثریت مردم خواهان مجازات متناسب خواهند بود. حتی اگر با قصد براندازی نظام هم این رفتار را کرده باشد، چه چیزی بهتر از برگزاری علنی و حق دسترسی آنان به وکیل. بنابراین مساله اصلی در این ماجرا درخواست عفو و عطوفت از حکومت هم مطرح نیست. چون معتقد به این نیستم که در جرایم عمومی از کلمه عطوفت و گذشت باید استفاده شود. گذشت مربوط به جرایم خصوصی است.

در جرایم عمومی حکومت براساس رفتار متهم و به نیابت از مردم باید عفو کند. ولی ابتدا مردم باید بدانند که با چه اتهامی و چه جرمی مواجه هستند و اگر محکوم شد، آیا او را مستحق تخفیف می‌دانند یا خیر؟ فراموش نکنیم که این افراد در رابطه با حوادث آبان ماه محکوم شده‌اند و نگاه مردم به آن حادثه که از طریق نظرسنجی‌ها به دست می‌آید چنان نیست که بدون اطلاع دقیق هر ادعای رسمی را بپذیرند. مساله‌ای که درباره این سه جوان دهه هفتادی جالب است اینکه هر سه نفرشان در خانواده‌های مذهبی که پایگاه این حکومت است، به دنیا آمده‌اند و در نظام آموزشی و رسانه‌ای این کشور تربیت یافته‌اند، با همه این احوال حتی اگر مرتکب جرمی هم شده باشند مردم باید درباره رفتار آنان و علل ارتکاب جرم‌شان داوری کنند و افکار عمومی نشان دهد که آیا باید حداکثر مجازات را داد یا حداقل را؟ آیا باید به مجازات سه جوان بسنده کرد یا اصلاحات اساسی انجام داد؟ با اعدام هیچ چیزی حل نمی‌شود که بدتر هم می‌شود. پس دست نگه دارید، از ابتدا به صورت علنی دادرسی کنید با تمام تشریفاتش. نه فقط برای این افراد بلکه برای همه متهمان.

خوشبختانه پس از نوشتن یادداشت و پیش از انتشار خبری منتشر شد که امکان اعاده دادرسی پذیرفته شده است. امیدوارم واقعیت داشته باشد.

bato-adv
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
حضرت علی اسرای جنگ های جمل و صفین و نهروان رو آزاد میکرد و میبخشید میتونست همشونو به جرم محاربه یا فساد فی الارض گردن بزنه و حکومتشو قوام ببخشه نه تنها اینکارو نمیکرد بلکه سهمیه بیت المال اونا رو هم قطع نمیکرد به برادر خودش 3تا سکه میداد به دشمنان دست به شمشیر برده خودشم 3تا سکه البته حضرت علی اشتباه کرد همین کاراش باعث شد خلافتو از خودشو بچه هاش پس گرفتن
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
حه عجب شما شهامت کردید و از قوه قضائیه انتقاد میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
آقای عبدی در مورد امیر عباس انتظام حرفی نداری بگی دوران طلایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
دست شما بابت این تیتر و خبر درد نکنه.

یک کار ساده را پیشنهاد میکنم.
حتما و حتما کل بازجویی و جلسات این دادگاه ضبط شده است.

مدیر محترم سایت، شما از قدرت رسانه ای خودتان استفاده کنید و بخواهید فیلم کل دادگاه از اولین لحظه تا آخرین لحظه و بدون یک ثانیه کم کردن را در یک شبکه حاشیه ای (غیر اصلی که ممکن باشد مثل 4 یا افق یا حتی تماشا) تلویزیون و یا یک سایت اینترنتی قرار دهند و مردم همه ببینند و مشکل به این آسانی برطرف شود.

مطمئنم در این حال خود متهمان و خانواده هایشان به خاطر این حکم سنگین، و دادگاه به خاطر اطمینان از کار خود و شورای امنیت ملی به خاطر اطلاعات امنیتی و جاسوسی مخالفتی نخواهد نداشت.

همچنین نه تنها هیچ هزینه ای نخواهد داشت بلکه می تواند مثلا در شبکه 4 هر روز فرضا در 4 بخش 90 دقیقه ای پخش کند و برای صدا و سیما هم نه تنها ریالی هزینه ندارد بلکه درآمد تبلیغاتی زیادی خواهد داشت و وکلا هم پرونده را از تلویزیون خواهند دید و مردم هم هیات منصفه می شوند و جوانان هم می دانند برای چه اتهامی اعدام ممکن است انجام شود و از همه مهم تر کسانی که قبلا اعدام شده اند چگونه قضاوت شده اند و با چه اتهاماتی حکم آنها صادر شده است.

به نظر من سایت وزین شما می تواند این مورد را بررسی و اطلاع رسانی نماید و من مطمئنم هیچ مخالفی هم ندارد و شفافیت هم که آرمان شماست محقق شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
مطمئنیم فیلمها جعلی نیستن ، مطمئنیم با قطع اینترنت فیلم رفته اون ور ، مطمئنیم با روشهای مختلف مجبور به پذیرفتن نشدن ، واقعا خداوند میدونه حیف که همه روز قیامت برملا میشه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۸
بهار
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
غریب در سرزمین خود.....
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
خوبه امنیتی های قدیمی صداشون دراومده که دادگاها کاملا امنیتی و حکم ها امنیتی هستند در دوره خودتون چه دستاوردی داشتید دیوار سفارت زمین بازیتون بود
ایرانی
Canada
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اون صادر کننده های بی شرف رو که ارزها را خوردند و بر نمیگردانند رو اعدام کنید نه این سه جوان را اگر راست میگویید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
دلت خوشه !! جایی که کامنتها بررسی و در صورت صلاحدید منتشر میشه !! شما دنبال دادگاه علنی هستی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
ایشون همیشه مخالف جمیع قوای حکومتی حرف میزنه یا حکومت با همیشه راه مخالف میره؟ ولا!
تحلیلگر امور مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
جناب آقای عبدی. متن واقع بینانه و راهگشایی بود. اما به عقیده بنده نقش شما در برپایی این شرایط کمرنگ نیست. وقتی دوران حکومتی با بالا رفتن از دیوار سفارت کشور دیگری آغاز می شود نباید قوه قضاییه ای عادل تر از این برای آن حکومت متصور شد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
امروزه مجازات اعدام در اروپا متوقف شده اما در امریکا و بعضی از کشورهای جهان سوم انجام می شود
امید است در ایران هم مجازات جایگزینی برای ان در نظر گرفته شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اعدام نکنید. قضاوت شما اشتباه است.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
سلام.بله آقای عبدی سخن 80 میلیون ایرانی را بازگو میکنند.
ناشناس
Thailand
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
عقاید آقای عبدی در طول زندگی به عقلانیت نزدیک شده است. وقتش است که به اشتباه خودشان در تسخیر سفارت به عنوان دانشجو و روشنفکر،با مردم عادی که هیچ آشنایی با قوانین بین الملل ندارند تقاوت زیادی داشتند بیایند بدون توجیه اعتراف بکنند. یا کسانی باعث طولانی شدن جنگ شدند اعتراف بکنند. باید جا بیافتد به اشتباهات اعتراف بشود تا شاید کمتر خطا بشود. حدود سه دهه فعالیت هسته ای چی بدست آوردیم. صادقانه بگویند چه هزینه ای شده چه نتیجه ای گرفتیم. نیازی نیست دنیا جلو ما را بگیرند خودمان با اختیار خودمان بگذاریم کنار. لج بازی تا کی؟!!!!!!!
شاپور
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
چون تیغ به دست آری مردم نتوان کشت

نزدیک خداوند بدی نیست فرامشت

این تیغ نه از بهر ستمگاران کردند

انگور نه از بهر نبید است به چرخشت

عیسی به رهی دید یکی کشته فتاده

حیران شدو بگرفت به دندان سر انگشت

گفتا که «کرا کشتی تا کشته شدی زار؟

تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت؟»

انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس

تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
این خودش در آبانماه میگفت باید با معترضین برخورد خیلی تندی بشود
محمد باقری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اتهام سرقت مسلحانه،کذب محضه.اینها چند وقت بعد از اعتراضات،به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv