bato-adv
کد خبر: ۳۴۳۰۸۹
صادق زیباکلام در گفت و گو با فرارو

من صداوسیما را متهم می‌کنم

«متاسفانه صداوسیما در یک جریان جناحی و سیاسی کوته بینانه می‌خواهد کاری کند که مردم به این باور برسند، که اگر بیکاری هست، مقصر روحانی است؛ اگر فساد هست، مقصر روحانی است؛ اگرزلزله هست، مقصر روحانی است، اگر تخم مرغ گران شد، مقصر روحانی است؛ اگر هوا آلوده است و دریاچه ارومیه خشک می‌شود، مقصر روحانی است و....»
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۶
فرارو- ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر تحلیل‌های فراوانی از سوی ناظران سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته است. برخی از این تحلیل‌ها به عملکرد رسانه‌های رسمی کشور و نقش آن‌ها در این ناآرامی‌ها می‌پردازند. برخی ناظران معتقدند که یکی از ریشه‌های شکل گیری اینگونه ناآرامی‌ها و اعتراض‌های کور، نبود رسانه‌های مستقل داخلی و بی اعتمادی مردم به رسانه‌های رسمی است. در این شرایط است که مردم برای کسب اخبار به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور رجوع می‌کنند. رسانه‌هایی که هر کدام به نوعی دنبال گرفتن ماهی خود از آب گل آلودند.
من صداوسیما را متهم می‌کنم
به گزارش فرارو، در این بین عملکرد صداوسیما بیش از هر رسانه دیگری زیر ذره بین قرار دارد. عملکردی که نشان می‌دهد این نهاد عریض و طویل از تجربیات گذشته هیچ درسی نبرده و باز هم همچون اتفاقات سال ۸۸ به جای اطلاع رسانی و کنترل تنش بیشتر به تحریک معترضان پرداخت.

بسیاری از ناظران معتقدند که اگر صداوسیما و دیگر رسانه‌های داخلی ایران با نگاهی واقع بینانه به پوشش اخبار اعتراضات می‌پرداختند، سوء استفاده‌های صورت گرفته رسانه‌های معاند و خارج از ایران خریداری پیدا نمی‌کرد.

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران درباره عملکرد رسانه‌های رسمی و به طور مشخص صداوسیما در اعتراضات و اغتشاشات خیابانی به فرارو گفت: «شاید این حرف خیلی ثقیل و ناهنجار به نظر برسد، اما من در این ناآرامی‌ها انگشت اتهام را نه به سوی "آمد نیوز" می‌گیرم، نه به سوی شبکه‌های فارسی زبان "بی بی سی"، " من و تو" و "صدای آمریکا". بلکه صداو سیما را متهم می‌کنم.»

او افزود: «صداو سیما است که در نتیجه راه و رویه نادرستی که مدت‌ها انتخاب کرده ایرانیان را وادار می‌کند برای دستیابی به اخبار به تلگرام و شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور بروند. این نقشی که رسانه‌های مجازی در ایران دارند در کدام کشور توسعه یافته دارند؟ آیا در هند و ژاپن هم اینگونه است؟»

این استاد دانشگاه با بیان این که "شبکه‌های مجازی کجا گل می‌کنند و خریدار دارند؟ " اظهار کرد: «در کشور‌های عربی نقش بارزی داشتند زمانی که جنبش‌های بهار عربی شکل گرفت، در جمهوری اسلامی وقتی که اعتراضی صورت می‌گیرد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. یعنی شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های خارج از ایران وقتی گل می‌کنند که رسانه‌های رسمی و داخلی تعطیل هستند.»

زیباکلام گفت: «واقعیت این است که صداوسیمای ما مدت هاست که تعطیل شده است، حتی کسانی که معتقد دو آتشه جمهوری اسلامی ایران هستند، پنهانی اخبار را از همین رسانه‌ها پیگیری می‌کنند نه از صداوسیما و رسانه‌های رسمی، این فاجعه است. این فاجعه است که حزب اللهی‌ها و معتقدان به هواداران سفت و سخت جمهوری اسلامی وقتی می‌خواهند بدانند چه شده است و چه خبر است به صداوسیما اعتماد نمی‌کنند.»

او افزود: «بنابراین من هم اگر جای دشمنان این نظام بودم و می‌خواستم جمهوری اسلامی ایران سرنگون شود از عملکرد صداوسیما خیلی خوشحال می‌شدم و به این عملکرد نمره ۲۰ می‌دادم. چرا که این عملکرد ایرانیان را به سمت رسانه‌های وابسته به آن‌ها هول می‌دهد.»

زیباکلام تاکید کرد: «ای کاش مسئولین ما از این دست از اعتراضات درس بگیرند. این وضعیت فاجعه بار است، که رسانه‌های رسمی اعتباری از نظر خبررسانی در بین مردم ندارند. من حاضر نیستم "من و تو" و "بی بی سی فارسی" را محکوم کنم، چرا که اگر صداوسیما به گونه‌ای عمل می‌کرد که لااقل ۲۰ درصد از مردم به اطلاع رسانی اش اعتماد داشتند، فضا را برای آمد نیوز و تلگرام و .. تنگ می‌کرد.»

این استاد دانشگاه گفت: «فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی این پیام را می‌دهد که، چون ما از پس شما بر نمی‌آییم و حریفتان نمی‌شویم، پس نمی‌گذاریم با مردم ایران ارتباط برقرا کنید. به جای این چرا ما رسانه‌ای نداشته باشیم که درصدی از مردم به آن باور داشته باشند. شما وقتی به فضای مجازی رجوع می‌کنید می‌بینید که بسیاری از حزب اللهی‌ها در این فضا فعالیت می‌کنند و آنجا را برای اطلاع رسانی و صحبت کردن مناسب دیده اند؛ بنابراین ما در حقیقت چوب عملکرد صداوسیما در این سال‌ها را می‌خوریم.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تلاش صداوسیما برای ایجاد شکاف میان دولت-مردم پس از روی کار آمدن حسن روحانی و تلاش برای القای این مطلب که مردم با حاکمیت مشکل ندارند بلکه با دولت روحانی مشکل دارند، ادامه داد: «متاسفانه صداوسیما در یک جریان جناحی و سیاسی کوته بینانه می‌خواهد کاری کند که مردم به این باور برسند، که اگر بیکاری هست، مقصر روحانی است؛ اگر فساد هست، مقصر روحانی است؛ اگرزلزله هست، مقصر روحانی است، اگر تخم مرغ گران شد، مقصر روحانی است؛ اگر هوا آلوده است و دریاچه ارومیه خشک می‌شود، مقصر روحانی است و....»

او افزود: «از سوی دیگر صداوسیما به گونه‌ای رفتار می‌کند که مسئولان کشور به جز قوه مجریه از وضعیت کنونی ناراحتند، ولی دست و بالشان بسته است چراکه تمام اختیارات دست دولت است. این موضوع را یک بچه کلاس اول دبستان هم باور نمی‌کند، ما نمی‌توانیم باور کنیم که همه سیاست‌های کشور توسط دولت تنظیم می‌شود، مثلا مردم می‌دانند سیاست خارجی صرف نظر از اینکه چقدر درست است خیلی ارتباطی با دولت ندارد. آنوقت صداوسیما اصرار دارد که مردم باور کنندهمه امور مملکت دست دولت است در نتیجه همه کاستی‌ها را زیر سر دولت بدانند، خب اینگونه نیست و مردم هم می‌دانند اینگونه نیست.»

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تاکید کرد: «صداوسیما زور می‌گوید. می‌خواهد به زور به مردم بقبولاند که همه مشکلات ناشی از دولت روحانی است، هیچ کس باور نمی‌کند و این موضوع در رفتار‌های تظاهرات کنندگان در ناآرامی‌های اخیر می‌بینید. ناراضیان یک مثقال به جهت گیری صداوسیما توجه نداشتند.»

زیباکلام درباره اینکه چه باید کرد که صداو سیما برای مردم باور پذیر باشد گفت: «راه درست، پذیرش صورت مسئله است. مواجه شدن با واقعیت‌ها و رجوع به تاریخ است. سر آنتونی پارسونز سفیر انگلستان در دوران انقلاب در خاطراتش می‌نویسد من از دست شاه خسته شده بودم، چون هربار با او روبه رو می‌شدم از تغییر نظر انگلستان درباره حکومتش گلایه می‌کرد. سفیر انگلستان می‌گوید من از او میپرسیدم چرا فکر می‌کنی نظر لندن در مورد شما تغییر کرده است؟ شاه می‌گفت: بی بی سی را ببینید که چه کار می‌کند، همه مردم ایران شب‌ها بی بی سی می‌شنوند.»

او تاکید کرد: «هنوز که هنوز است این مسئله سامان پیدا نکرده است. بی بی سی تظاهرات را به وجود نمی‌آورد، این شبکه نمی‌تواند راهپیمایی اعتراضی در قهدریجان و فلاورجان و ایذه و.. ایجاد کند. اما بی بی سی این اتفاقات را منعکس کرد و طبعا بهره برداری سیاسی خودش را با انعکاس این اخبار می‌برد. اما این بی بی سی نیست که این تظاهرات‌ها را به راه انداخت.»

به گفته این استاد دانشگاه "متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم درک کنیم که شبکه‌های فارسی زبان تظاهرات‌ها و نا آرامی‌ها را به راه نمی‌اندازند، بلکه آن‌ها از آب گل آلود می‌گیرند. به همین خاطر مسئولان به جای اینکه بنشینند ببینند چرا این همه نارضایتی و سرخوردگی در مردم وجود دارد، تقصیر را به گردن این شبکه‌ها می‌اندازند. "
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خدا استاد ارجمند زیبا کلام را بادوستدارانش ودوستدارانش را باوی محشور کند {ایشان دوستدار اسراییل ورضاخان وشیفته چشم وگوش بسته غربند}
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
....تا میای حرف بزنی یه دردسری واسه ما درست میکنی.!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
دراینکه صدا وسیما ایراد دارد شکی نیست
اما اولین اتهام صدا وسیما تریبون دادن به این ادم است
اس
Netherlands
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
باسلام من زیباکلام را مقصر می دانم (در کنار برخی عوامل مهم دیگر) او زیرکانه تخم نفرت می کارد و جامعه مجبور می شود آن را درو کند!
ناشناس
Germany
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این ابله در همه امور خودرا صاحب نظرمیداند...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
واقعا دمت گرم دکتر زیباکلام، حقا که استادی و حقا که جسوری و حرف دل مردم را می زنی. اما حیف که گوش شنوایی نیست. خدا کنه این با پنبه بستن های گوش عاقبت بدتری از آنچه هست نداشته باش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اگر صداوسیما حرف دل مردم را بدون سانسور در تلوزیون پخش میکرد هرگز ما شاهد این اتفاقات نبودیم
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اشکال کاراینه که افرادی مثل این مردک می شوند تحلیلگر سیاسی برای کشورما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
زيباكلام دكتراي علوم سياسي دارد ، ولي خيلي از مسئولان بيسواد خودرا تحليلگر كه چه عرض كنم ، خود را سياستمدار كار كشته هم ميدونند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آره دیگه وقتشه تو اخبار صداوسیما یه برچسب فساد بهش بچسبونین.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
کاملا موافقم ، ضربه این دوستان خرس مانند از آن دوشمنان پشه مانند خیلی خیلی سنگین تر و کاری تره به امید روزی که عقلانیت و قانون حرف اول رو در مملکت بزنه نه شعار و خرافه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
کدام کشور شعارهای ساختارشکنانه و آتیش زدن و شکستن شیشه ها را لایو پوشش میدهند؟:-\
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
منطقی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
دکتر برات خیلی متاسفم که با این همه درس خوندن هنوز داری بازرنگ بازی سر مردم کلاه میذاری و مردم داری از راه درست که پیدا کردن ریشه اصلی مشکلات میباشد راداری گمراه میکنی دلم برات نمیسوزه با این کارات کجا میری که ما تو اون مسیر نیایم
احمدوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
زیباکلام اراجیف میگوید
همه ان حرفها درست است من به روحانی شک دارم که عامل انگلیس نباشد .
ناشناس
Singapore
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
خیر جناب زیباکلام جهتگیری اعتراضات عملکرد دولت بود اما امنیتی های دولت با به انحراف کشاندن این اعتراضات به سمت نظام در پی تضعیف حکومت و نظام برآمدند اما مردم دلبسته نظام این حقه رو خیلی زود فهمیدند و راه خودشان را از فتنه گران جدا کردند.
ناشناس
Germany
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
آقای زیبا کلام در صحبت های مختلف فقط می خواهد از روحانی دفاع کند
فقط او مقصر نبوده خب باشد ولی به اندازه ی مسئولیتش که مقصر بوده این همه وعده در دو دوره انتخابات دادند که هیچ همان کار هایی را هم که کرده اند (مثل دریاچه ارومیه و تحول سلامت و ...) از بین رفته است
فقط این آقای زیبا کلام می خواهد از روحانی و دولتش دفاع کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
حرف حق و البته تلخ
محبوب ازتبریز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
با سلام اقای زیبا کلام واقعیت مطلب را گفته اند و گوش شنوایی وجود ندارد قدرت واقعی دست انهایی هست که انتصابی هستند و پایبند قانون نیستند و به کسی هم پاسخگو نیستند چون خودشان را عین قانون می دانند متاسفانه مسولان فکر می کنند که مردم نمی دانند در کشور چه خبر است ولی غافل از اینکه مردم از همه چیز باخبرند الان تلگرام را فیلتر کرده اند ولی مردم می دانند جطور از فیلترینگ عبور کنند متاسفانه باید بگویم مسولان از مردم خیلی عقب هستند در موقه انتصاب احمدی نزاد با ریاست جمهوری مردم می گفتند این شخص فردی پوپولست است و کشور را دچار اسیب خواهد کرد ولی مسولان می گفتند این اقا معجزه هزاره سوم است انوقت مردم می گفتنتد دکتر برو دکتر روانشاس حالا ازه ای بعد از 7 سال این حرف مردم را تکرار می کند
بصير
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام برادر زيبا كلام تحليلهايتان را با مطالعه و جامعه نگري عميق و درك واقعيات ايران بنويسيد نه با نگاه سياسي
احمد
United States of America
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
احسنت به جناب زیباکلام.
متاسفانه نظام بجای پیدا کردن راه حل و برطرف کردن مشکلات، صورت مسئله را پاک میکند همانند فیلتر کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی. در مورد صدا و سیما هم که چیزی نگم بهتره!
درضمن برای فرارو هم متاسفم که نمایش نظرات کاربران را به کل حذف کرده است. واقعا که!!!
javad
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دیدگاه درستی است. به نظر من باید در کشورما روی تاسیس شبکه های رادیو و تلویزیون مستقل کار شود. چون صدا و سیما از اعتبارات عمومی استفاده میکند نمیتواند مستقل باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خدا پدر و مادر و جد اباد شمارو بیامرزه خدارو شکر یکی هست که حرف حق و بزنه اگرچه شنیدار اون فقط خودمون باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
به نظ شما صدا و سیما چکار کند ؟ هرروز و هرساعت پشت سرهم همه اغتشاشات را نشان بدهد بطوریکه اوضاع را بسیار آشفته و ملتهب نمایان سازد و درنتیجه آن عده ای بیشتر تحریک شوند و توی دل عده ای دیگر هم از اینکه ببینند دارند میسوزانند و تخریب میکنند خالی شود. خوبه اینطوری؟ راه حل بدهید.
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خدا را شکر دولت قبلی دیگر وجود ندارد تا تقصیر خیمه شب بازیها گردن اون بیفته... 5 سال است مملکت را با ذخایر ارزی وطلای دولت قبل اداره می کنند وحالا کفگیرشان خورده به ته دیگ قیمت بنزین را می خواهند 50 درصد افزایش دهند. خزانه خالی نبود الان خالی است . 5 سال مردم را با مذاکره مشغول کردند وهیچ وپوچ ! تازه اولشه . سال بعد جوجه ها را بشمارید. 90 درصد صنایع خوابیده ، با کدام مالیات می خواهید کشور را اداره کنید . مطمئن باشید با عقب نشینی دولت از گران کردن بنزین حقوق کارمندان در سال آینده با مشکل روبرو خواهد شد...
علی برکت الله!
رضا سین
Germany
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اقای زشت کلام اگه ایران یکی مثل تو را دارد دیگه به دشمن احتیاجی نیست /چطور تو دوست داری که صدا و سیما به اتش فتنه پر و بال بدهد تا شما و امثال شما بهتر بتوانید از فضای بوجود امده بهره ببرید/بعد تمام سر منشا نا رضایتی دست دولت هستش چون ایشان مسئول اداره مملکت هست چطور است خود روحانی به دیگر دولتهای قبلی از نظر عملکرد اعتراض میکند ؟؟؟؟؟
ناشناس
United States of America
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
زیبا کلام حرف نزن دیگه امثال مثل تو سالها مردم روسردواندین امیدهای واهی دادین که بیان رای بدن بین بدوبدتر ولی الان نه بدرو میخواییم نه بدتر دیگه بسه امثال توهم باید پاسخگوی سردواندن مردم باشین
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
باسلام وقتی مسئولین فقط با آمارهای الکی میخواهند افکار مردم را منحرف کنند از واقعیتهای موجود اقتصادی از یک سو و حقوقهای نجومی و رانت خواری در سطح جامعه و عدم شفافیت خبری صدا وسیما و سانسور خبری شدید باعث آن خواهد شد که مردم حس وفاداری خود را از صدا و سیما را از دست بدهند.و گوش و چشم خود را در اختیار شبکه های خارجی بسپارنند.مانند زمان انقلاب که خود ما فقط خبرهای خارجی را گوش میدادیم.بخاطر خون این همه شهید صدا و سیما ور سیاستهای اطلاع رسانی تغییر روش بدهد و از انتقاد از مسئولین و از برنامه های چالشی مترسد.این گونه برنامه ها باعث اعتماد مردم به صدا و سیما خواهد شد.و حس وفاداری را در مردم بوجود خواهد آورد.
ناشناس
United States of America
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این آقا کی هست که راحت تریبون دستش هست و راحت حرف میزنه ؟اینهمه نخبه تو ایران هست چرا صدایی از اونها نیست. خود ایشون به کجا وصل است ؟ در همه زمینه ها هم متخصص هستن. به حرفاش و خودش اعتماد ندارم.
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
صدا و سیما = سخنگوی جریان افراطی
جانباز
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
واقعاا هم مملکت بی مسول است وگرنه تو روچه ب استادی دانشگاه وقتی اینقدر مزدور غربی ونوکرصهیونیستها که حاضرنیستی پاتوروپرچم کودک کش اسراییل یک رزیم جعلی که با غصب وکشتارمردم بی گناه یک مملکت رواشغال کرده امدنیوزرهم توبایدازش طرفداری کنی چون ازتو واربابان بالادستی تو درانتخابات دفاع میکرد ومیکنه درمملکتی که منافقش دشمنش کرسی تدریس داده شود حقوق بیت المال داده شود دیگه چه انتظاری ازاون دولت ..افسوس
حمید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
شما که ازروی پرچم امریکا رد نشدی و .... لطفا نظرت را در مورد اتش زدن پرچم ایران بگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
صدا و سیمای میلی تا حالا که برنامه مناسب و خوبی نداشت. حالا دیگر خوراکش برای سالیان سال رسید . تحلیل ها و برنامه های یک طرفه . جناحی در خصوص دشمن و فتنه
یک روز همین ملت گریبانشان را خواهد گرفت.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقای دکتر از تحلیل بسیار بجای شما متشکریم . ملت ایران .
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
زمانی قرار بود تلویزیونی مستقل در دبی تاسیس شود که مردم از ان شبکه خبری اخبار را بشنوند و ببینند ولی اینکار انجام نشد
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
گول نخوریم دولت ته دلش از بستن تلگرام شاده چون کاملا فضاش انتقادی به رکود و گرونی و فساد شده بود اما الان نفس راحتی میکشه و ادای ضدبستن هم درمیاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
صدر صد بانظر ایشان موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مردم از روحانی گله مند هستند چون بر خلاف وعده های انتخالاتی که داده بود عمل کرد. این ربطی به صدا و سیما ندارد.
اکثریت مردم مدتها است که از صدا و سیما بریده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اشکال این است که شما هم کاملأ فکر میکنید افکار عمومی را میتوان هر گونه که بخواهند بسازند ،بنابر این افرادی را منصوب کنیم برای ساختن افکار عمومی و دیگران کار خودشان را انجام بدهند ،آقای دکتر مردم فهم و شعور دارند و صد در صد تحت تأثیر هیچ مرجعی واقع نمیشوند چه داخلی چه خارجی چه بزرگ چه کوچک چه خودی چه بیگانه ،همانگونه که شما فکر میکنید و تصمیم میگیرید "هرکسی با صدای خودش همصدا میشود ".
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مرگ بر تو و امثال تو اصلاح طلب که خودتون هم نمی دونید خط مشی تان چیه
ناشناس
Switzerland
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تو غلط میکنی.مانه اصلاح طلب می خایم نه اصولگرا.همه باید پشت سر دولت خود بایستیم.بوی آشوب تحریک وتفرقه کاملا" ازتیترهای روزنامه های اصلاح طلب احساس میشود این طیف واین جریان فکری کلا"کمبود دارند
جميله
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقاي صادق زيبا كلام ! بي بي سي و راديو فردا و هزاران رسانه ضد انقلاب و ابسته به آمريكا و انگليس و اسرائي و عربستان و حتا المان و فرانسه 24 ساعته مردم را به شورش و تخريب و آشوب فرا مي خوانند آن وقت شما بي بي سي را فقط منعكس كننده رويدادهاي داخل ايران مي دانيد نه بيشتر !!! ؟؟ الحق كه اين دوستان غربي ات بايد يك جايزه صلح نوبل يا يك جايزه دهن پر كن به تو بدهند تا پاسخي به عطش بي پايان شما براي دريافت اين جوايز از دست شما اربابان زيبا كلام داده باشيد . زيبا كلام فقط آنچه مي گويد كه به مذاق انگليس و آمريكا و ضد انقلاب خوش آيد .!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
از خواب بیدار شو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
همین امثال شما با این تحلیل های آبکی و غلط کار کشور رو به اینجا رساندید. برو خجالت بکش و دیگه تحلیل نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
جنبش فقرا علیه ثروتمندان
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
یعنی صدا سیما بود که مردم را به این باور رساند که گرانی ها و آلودگی هوا و ... مربوط به دولتمردان است؟
اگر بفرمایید که این مشکلات از کجاست مردم آگاه می شوند و دیگر اعتراض به دولتمران را کنار خواهند گذاشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقای زیبا کلام احسن بر شما تحلیل خوبی ارائه دادید . به نظرم این تحلیل شما به بعضی از متحجرین بر خورده و بد جوری دارند می سوزند
حسن عبداللهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقای کاذب زشت کلام!اگر مردم ایران امروز شاهد آتش زدن پرچم کشورمان هستند نتیجه آن اعمال کینه جویانه تو وهمپالگی های توست که در دانشگاه راهت را چپ کردی تا پایت روی پرچم یک رژیم خونخوار وجنایت پیشه نرود .پس تو دیگر باید ماستت را کیسه کن وبیش از این چهره خودرا نشان ندهی .مردم ایران پای پرچم خود هزاران شهید دادند وتا پای اعدام آن مهره اسراییل ایستاده اند. اما تو ویارقارهای تو خفقان گرفته اید.شما اگر حتی مسلمان هم نبودید آیا یک ایرانی هستیید یا نه. چرا حرفی نزدی از چی ترسیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!پس به نفعت هست دیگر در هیچ زمینه ای حرف نزنی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
امثال شما باید در مورد ادعاهای واهی خود در مورد برجام و رفع مشکلات به مردم توضیح دهید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بعدازاین همه موافق و مخالف دکتر زیبا کلام .لطفا بفرمایید اخبار و اطلاعات شفاف وبیغرض را از کجا کسب کنیم.
ناشناس
Germany
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقای زیبا کلام شما انتظار داری صدا و سیما بیاید و واقعیات را منعکس کند ؟! مثلا در مورد قاچاق کالا که در سال حد اقل ۳۰ میلیارد دلار است بگوئید دست چه کسانی در کار است ؟! یا بیاید از بودجه های نجومی برای جاهایی که یک ریال در جهت فقر زدایی و حل مشکلات زیست محیطی و..... نقشی ندارند و حد اکثر کارشان تشکیل چند سمینار دست چین شده و دادن چند شعار حاکمیت پسند ! مثنوی هفتاد من است و شما بیخود خودت را خسته نکن !
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
صادق و زیبا در کلام.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مردم ایران خیلی صبور هستند که صدا و سیما را تحمل کرده اند .
چرا ثروت ملی باید برای کانال های رادیویی تلف شود . این سیما اگر نباشد و بجای ان رادیو باشد چه فرق می کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تا زمان انتخابات تقصیر دولت قبل بود الآن تقصیر صدا وسیما ، همیشه دنبال پیدا کردن مقصر هستید تا کم کاری دولتو بپوشونید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
احسنت دکتر . امیدوارم از نظرات ایشان بیشتر استفاده شود.
اردلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
میفرمایند علاوه بر مردم عادی، الان حزب اللهی ها هم دارند پنهانی اخبار دقیق حوادث رو از بی.بی.سی پیگیری میکنن. آقا اضافه بفرمایید که حتی خود صداسیما هم بیشتر از اینکه به پوشش خبری خودش توجه کنه، اخبار بی.بی.سی رو مبنا قرار میده. این یعنی خود صداسیما هم چندان جامعیت خبری نداره جناب دکتر.
سياوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خدا را شكر شاهد از غيب رسيد موضع مشترك امثال صادق زيبا كلام و همپالكي هاي فتنه گرش با ترامپ و دولت ضد بشري آمريكا در مورد صدا و سيماي جمهوري ايران همه چيز را روشن مي كند .حمله زيبا كلام و محدثي ها از درون به صدا و سيما و نحريم صدا و سيما از سوي ترامپ از توطئه مشترك وارتباط فتنه گران داخلي به امپرياليسم خون ريز حكايت مي كند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
من نمیدانم چرا استادی که خدا را به خدایی قبول ندارد باید در دانشگاه حکومت اسلامی تدریس کند؟ ؟
اتفاقا صدا وسیما خوب عمل کرد مسئله را بزرگ نکرد وعادی برخورد کرد با اغتشاش،وبیان کرد حرف مردم گرانی است اما،مردم هوشیار راه را از منافق جدا کردند،آنها با این کارشان نشان دادن دوستدار مردم نیستند وبه نفع خود مسئله را میخواهند رقم بزنند.
آقای صادق زیبا کلام،شما برای ما شناخته شده هستی،ما مردم عادی اینجور که شما فکر میکنی نیستیم همه چی را درک میکنیم،ولی سکوت میکنم تا بوقت دهن انگلیس و اسرائیل و آمریکا را ببندیم ،شما همان بی بی سی راگوش بده ومحکومش نکن.ما هم بی بی سی را میشنویم ومحکومش میکنیم.
دولت ها هم برای ما مردم شناخته شده هستن چه روحانی وچه دولتهای قبل از آن،هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد،نگران ما مردم نباش،شما نگران خودت باش وکسانی که سنگشان را به سینه میزنی.
لااله الاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بله، روحانی تقصیر ندارد، ولی یقینا قصور دارد! این را که نمیشود با لاپوشی کتمان کرد آقای زیباکلام...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در صدا وسیما نفوذی وجود دارد و هدفش ایجاد نارضایتی مردم است و هدف نهایی انها انقلاب دیگر و شورش مردمی
حرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام
بعلت دروغ های سیستماتیک ومداخله پایداری چی ها و افراطی ها بمرور زمان صدا وسیما پی هاش خاکش تغییرکرده واساسا باید شخم عمیق بخورد .
اتاق فکر پایداری چیها هم باید از صدا سیما اخراج شود
ناشناس
Germany
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقا شما باز برای پرت کردن حواس مردم از ناتوانی و بی فکری و بد عهدی دولت ، به صحرای کربلا زدید ؟؟؟ به این می گویند دفاع رندانه از روحانی و وزرای بی فکر و نالایقش . مگر چند در صد مردم اصلا صدا و سیما می بینند؟؟؟ این تحلیل ها ی شکم سیری ،توهین به مردم است . روحانی وعده ها داد . اگر نمی تواند یا نمی گذارند که عمل بکند حداقل با گفتن واقعیت ، استعفا و نشان بدهد که در کنار مردم است . شتر سواری که دولا دولا نمی شود .
علي
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اين آقا كيست؟ ايشان را نمي شناسم، ولي شنيده ام كه استاد علوم سياسي دانشگاه است. چند سالي است كه برخي مطالب ايشان را از سر تفنن مي خوانم؛ يك تنه شبيه يك حزب فراگير سياسي عمل مي كند و در رسانه هاي مختلف مي گويد و مي نويسد؛ راجع به هر مسأله ريز و درشتي اعلام موضع نموده و يا بيانيه صادر مي كند. در پاره اي موارد به مقامات كشور مشورت مي دهد، آنها را بازخواست مي كند، شيوه حكمراني مي آموزد، و يا آنها را دادگاهي مي كند.
ويژگي مشترك و مستمر همه نوشته هاي ايشان اين است كه هيچگاه حتي به اندازه سرانگشتي هيچ نيرو و كشور معاند خارجي از جمله انگليس را براي مشگلات و موانع پيش روي پيشرفت مردم ايران سرزنش و متهم نمي كند. ظاهرا از ديد اين استاد ما ايرانيان بويژه حكومت مان مشكل خود، همسايگان و همه جهانيم. بنابراين، اجازه دهيد حتي براي يكبار هم كه شده من اين آقاي استاداعظم! را متهم كنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
فرق زیبا کلام با آمریکا و صهیونیسم چیست آنهانیز صدا و سمارا محکوم می کنند زیبا کلام نیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
من از بیگانگان هر گز نه نالم .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
پس چرا آمريكا از دست صدا و سيما عصباني است و قصد دارد بيشتر تحريم كند؟
اصلا همين كه آقاي زيباكلام صدا و سيما را متهم ميكند معلوم است كه اين سازمان موفق بوده است
صدا و سيماي ما بهترين صدا و سيماي دنيااست، با اين وجود انتقاداتي هم به آن وارد است كه اميدواريم رفع شود و پيشرفت كند
ناشناس
United States of America
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آقای دکتر صدا وسیما خود را به حماقت خود خواسته زده .وعالما وعامدا مردم را بطرف منابع حبری بیگانه سوق میدهد واز قدیم گفته اند کسی که خود را بخواب زده از خواب بیدار نمیشود.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
من فقط ازش فوتبال تماشا می کنم و دیگر هیچ.بنابراین نمی دانم اصلن صدا سیا چه می گوید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
حکایت مسئولین حکایت کبکی است که سرش رو تو برف کرده
bato-adv
bato-adv
bato-adv