bato-adv
کد خبر: ۲۸۸۲۶۰
آیا جوانان ایرانی خودشیفته و مسئولیت ناپذیر شده‌اند؟

چرا جوانان "ازدواج" نمی‌کنند؟

نم نمک شوخی‌های خانوادگی درباره عروس و داماد کردن پسران و دختران از جمع‌های خانوادگی رخت بسته است و خانواده‌ها به طور جدی درباره ازدواج فرزندان و نوه‌هایشان حرف نمی‌زنند. شاید از پدر بزرگ و مادر بزرگ تا نوه‌ها همه خود به سختی‌های ورود به زندگی زناشویی اگاه هستند و می‌دانند اگر باب آن چه شوخی و چه جدی باز شود، آنها در برابر استدلال‌های نسل جدید حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- نم نمک شوخی‌های خانوادگی درباره عروس و داماد کردن پسران و دختران از جمع‌های خانوادگی رخت بسته است و خانواده‌ها به طور جدی درباره ازدواج فرزندان و نوه‌هایشان حرف نمی‌زنند. شاید از پدر بزرگ و مادر بزرگ تا نوه‌ها همه خود به سختی‌های ورود به زندگی زناشویی اگاه هستند و می‌دانند اگر باب آن چه شوخی و چه جدی باز شود، آنها در برابر استدلال‌های نسل جدید حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

به گزارش فرارو، فرید براتی، روان‌شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با فرارو می‌گوید: «باید تغییراتی را که در دیدگاه جامعه، جوانان، خواسته‌ها، انتظارات و اهداف و نگرش‌های آنها به وجود آمده است را در نظر بگیریم». نکته‌ای که با ظهور پدیده همبوده‌گی و وحشت از ورود به زندگی مشترک بیشتر رخ نمایی می‌کند. موضوعاتی که مسئله این گزارش هستند.

دکتر براتی معتقد است:« تغییر نگرش جوانان نسبت به مقوله ازدواج دلایل مختلفی دارد.  در این باره علاوه بر علل روان‌شناسی می‌توان از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نیز سخن گفت.» وی در همین رابطه افزود: «بمباران تبلیغاتی درباره ازدواج ممکن است جوانان را در موضع عکس العملی قرار دهد».

سربازی همچنان یک مانع جدی ازدواج
فارغ از برخی تحلیل‌ها مانند سربازی و دانشگاه که به عنوان علت تاخیر ازدواج بارها مطرح شده و همچنان حل نشده باقی مانده است لیست دلایل تاخیر ازدواج روز به روز بلند بالاتر می‌شود.  سربازی پسران همچنان به  عنوان مانعی جدی  عمل می‌کند؛ بدون تعارف خانواده بسیاری از دختران، کارت پایان خدمت سربازی را شرط می‌دانند و هیچ از تسهیلات سازمان نظام وظیفه نیز به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند.

به عقیده آنها تسهیلات سازمان نظام وظیفه برای متاهلان، مانند انجام خدمت در پادگان نزدیک محل زندگی و نظایر آن تنها مربوط به خدمت نظام وظیفه است اما زوج‌های جوان به خوبی می‌دانند با اندک حقوق سازمان نظام وظیفه به سربازان متاهل نمی‌توان یک زندگی را مدیریت کرد و از سوی دیگر نیز تا صادر نشدن کارت پایان خدمت هیچ پسری نمی‌تواند جواز کسب بگیرد یا وامی دریافت کند و از حضور در مشاغل دولتی محروم می‌شود حتی برای سهل الوصول‌ترین شغل، یعنی رانندگی هم نمی‌تواند گواهینامه داشته باشد. به همین دلیل است که برای زوج‌های جوان سربازی یک مانع است.

مردان و زنان در جستجوی شغل
حال پسری بعد از دو سال فاصله از دوران تحصیلی خود، دوران سربازی خودش را هم سپری کرده‌است و می‌خواهد کاری برای خود دست و پا کند یا در جایی استخدام شود. وی تازه اول راه است باید در وضعیت بد اشتغال بگردد و کاری برای خود پیدا کند. بدون تردید با نرخ بیکاری 11 درصد (طبق آمار سال 1394) آنها شانس زیادی برای بدست آوردن شغل ندارند. از سویی دیگر سن آنها به دلیل دوران تحصیلات و سربازی افزایش پیدا کرده و فرصت‌های پیش رویشان سال به سال کمتر می‌شود.

وحشت از طلاق چگونه جوانان را نگران کرده است؟!
شواهد نشان می‌دهد جوانان از شکست در زندگی زناشویی خود نگران و مضطرب هستند. این روزها از هر گوشه و کناری خبر از جدایی و شکست یک زندگی زناشویی به گوش می‌خورد. زندگی‌هایی که برخی از آنها در همان ماه‌های اول به جدایی منتهی می‌شود. آمارها نیز این حقیقت را نشان می‌دهد. در سال گذشته بیش از 21هزار 450 ازدواج در همان سال اول به طلاق ختم شده است و 18 هزار و 480 وصلت نیز در سال دوم زندگی به جدایی ختم شده است.

همه گیر شدن وحشت شکست در زندگی به حدی زیاد شد که مسئولین تصمیم گرفتند دیگر آمار طلاق را علنی نکنند. تصمیمی که تنها پاک کردن صورت مسئله بود ولی علت آن درخورد توجه است. علت چیزی جز وحشت جوانان از طلاق نیست. البته نگرانی آنها نیز بی دلیل نیست چرا که به گواه آمارهای مرکز ثبت احوال کشور در سال 1393 ازهر 4.4 ازدواج ثبت شده در کشور یکی به جدایی منجر شده است.

نگرانی جوانان از شکست در زندگی مشترک به حدی افزایش یافته است که آنها به طور کلی قید ازدواج را زده‌اند یا نسبت به ورود به آن مردد هستند. برخی نیز سبک‌های جدید زندگی را انتخاب کرده‌اند. سبکی رسانه‌ها به آن ازدواج سفید می‌گویند.

فرید براتی، دکترای روان شناسی در همین باره به فرارو می‌گوید: «وحشت از طلاق به این دلیل است که افراد گمان می‌کنند همدیگر را نمی‌شناسند و حتی آنها این عقیده را دارند که از شناخت یکدیگر ناتوان هستند». این استاد دانشگاه از بین رفتن سرمایه اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی را عاملی بر وضعیت فوق دانست و افزود: «افراد اعتمادشان نسبت به دیگران کاهش یافته است این وضعیت خودش را حتی در همسرگزینی هم نشان می‌دهد. البته این بی‌اعتمادی در یک شراکت و چک‌های بی‌محل نیز قابل مشاهده است».

وی سپس به نقش مراکز مشاوره در توانمند سازی افراد در مقوله شناخت یکدیگر و ارتباطات اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد نقش این مراکز در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز ذکر شده است. فرید براتی در ادامه یادآور شد فوبیای طلاق دلایل پایه‌ای تری هم باید داشته باشد که یکی از مهمرین انها مسئولیت گریزی است.

مسئولیت ناپذیر بودن نسل جدید
 دختر و پسری که این روزها وارد زندگی می‌شوند باید با سبک زندگی دوران مجردی خود خداحافظی کنند و اصول اخلاقی را بیشتر در نظر بگیرند. به بیانی دیگر آنها باید رفتارهای متعهدانه را در زندگی روزمره خود به کار ببندند.

آمارها نشان می‌دهند فقط در سال 94 بوده است که مردان بین 30-34 ساله و زنانه 25-29 ساله  از ادامه زندگی متاهلانه شان بریده‌اند و کار به جدایی کشیده است و در سال‌های قبل از آن همواره مردان 25تا29 سال و زنان 20-24 سال کاسه صبرشان لبریز شده و کارشان به دادگاه کشیده شده است.

چنانچه این آمارها را با بازه سنی ثبت ازدواج مقایسه کنیم می بینیم که زوج‌های جوان کمتر از 5 سال توانسته‌اند مسئولیت یک زندگی را تحمل کنند و سختی‌های زندگی مشترک را بپذیرند.

فرید براتی معقتد است برای حرکت به سمت زندگی مسئولانه افراد باید از دوران بچگی آموزش ببیند . وی معتقد است بچه‌ها علاوه بر آموزش باید به الگوهای نقشی نگاه نکنند. این استاد دانشگاه در همین باره گفت: «الگوهای نقشی امروز جامعه ما، خود مسئولانه رفتار نمی‌کنند و مسئولیت پذیر نیستند. به همین دلایل هست که جوان مسئولیت‌پذیری را آموزش نمی‌بیند».

جوانان ایران خودشیفته شده‌اند
دکتر فرید براتی ابتلاء خودشیفتگی در بین جوانان ایرانی را زیاد می‌داند. وی معتقد است: «رگه‌هایی از خودشیفتگی در جامعه و افراد آن دیده می‌شود؛ جامعه خودشیفته شکننده است». وی در همین رابطه افزود:«فرد خودشیفته شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی و مسئولیت ناپذیر دارد و اینکه چرا نسل فعلی خودشیفته است؟! می‌تواند ناشی از تغییراتی باشد که در جامعه در حال رخ دادن است.».

وی درباره ویژگی‌های افراد خود شیفته می‌گوید:«آدم خودشیفته پاسخگویی ندارد و تا زمانی که از وی تعریف شود و به نیازهایش پاسخ داده شود، شما را همراهی خواهد کرد، در غیر اینصورت به شما پشت خواهد کرد».

زندگی‌هایی به سبک همبودگی (cohabitation)
همبودگی، هنوز برای خیلی از مردم عادی ناشناخته است اما زنگ خطر برای مسئولین و متولیان امور فرهنگی به صدا درآمده است. نوعی زندگی که در آن دختر و پسری در زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما این تعهد و وابستگی خود را در جایی ثبت و ضبط نمی‌کنند. تنها وعده‌ای میان خودشان و طرف مقابلشان خواهد بود.

فرید براتی می‌گوید:«در این سبک افراد مسئولیتی به همدیگر ندارند؛ هرچند ممکن است متعهد باشند » وی سپس به تاریخچه این سبک زندگی اشاره کرد و به فرارو گفت: «این پدیده برای اولین بار در نروژ رخ داد؛ آن هم در طبقه کارگر به دلیل مسائل اقتصادی پیش‌رویشان. آنها تصمیم گرفتند هرکدام هزینه‌های اقتصادی خودشان را بدهند ولی با همدیگر زندگی کنند. این تجربه سپس در سوئد نیز تکرار شد و در آن علاوه بر کارگران، دانشجویان نیز به این سبک گرایش پیدا کردند.»

وی معتقد است تجربه این پدیده تنها به دلایل اقتصادی نیست بلکه می‌تواند ناشی از عکس العمل جوانان به تبلیغات رسمی نسبت به اشاعه سبک خاصی از زندگی و زناشویی باشد. سبکی که تکثر درونی جامعه را نادیده می‌گیرد و فقط یک شکل از زندگی را به رسمیت می‌شناسد. براتی در همین باره افزود:«مسئله واکنش‌های عکس العملی در برابر تبلیغات ایدئولوژیک تنها به سبک‌های زندگی محدود نمی‌شود برخی از جوانان حتی پس از ازدواج نیز نسبت به پیام‌های ایدئولوژیک واکنش نشان می‌دهند این مسئله را حتی می‌توانیم در الگوهای فرزندآوری زوج‌ها نیز ببینیم.»

دکتر براتی، روان شناس و استاد دانشگاه در پایان به فرارو گفت:«نسل فعلی عملگرا شده است. او تصور می‌کند نسل قبل، آرمان‌گرا بوده و به آرمان‌هایش نرسیده است. اما این نسل لذت ‌گرایی و عمل‌گرایی را انتخاب کرده است به همین دلیل ممکن است به دنبال مسائلی باشند که خیلی سختی و مسئولیت برایشان به همراه نیاورد.».

‌به زودی مسئولین هم از انکار رشد آن در کشور خسته خواهند شد. ازدواجی که ناشی از مجموعه‌ای از مشکلات مانند بی‌تعهدی نسل جدید و وحشت از طلاق و نظایر آن است. خبرنگار خبرآنلاین در گفتگوی با یکی از دختران و پسرانی که ازدواج سفید را تجربه کرده‌اند از این افراد نقل قول می‌کند که:«همین آمار طلاق را نگاه کنید که روز به روز بیشتر می‌شود. ما نمی‌خواهیم یکی از اینها باشیم». وحشتی طلاقی که نشان می‌دهد، این ماجرا دامن همه را گرفته است.
bato-adv
خسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
من هم بعد ۸ سال زندگی با خانمم همه چی براش فراهم کردم خونه تو شهر بزرگ ماشین و امکانات ی پسر ۷ ساله چهار سال با چن نفر بهم خیانت کرد منم طلاقشو دادم تمام خونه او زندگیمو جارو کرد و برد .خواهش میکنم جوانها ازدواج نکنید خودم که بدبخت شدم نابود شدم ی بچه را هم بد بخت کردم.خانمم رفته دنبال عشقو حال خوش گزرونی خودش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
جالبه حادثه منا اشکشو در میاره اما زنده بگوریه ما جوونا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
ازدواج نمی کنیمو فرهنگ اخلاقیمونم به خودمون مربوطه :) حالا دلواپسی کنین
عبدالرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
مشکل اصلی اقتصاد و توقعات بالای طرفین است. دختر زیبا دنبال مرد پولداره و پسر پولدار هم دنبال دختر زیبا هستش. پسر بی پول هم دنبال دختر پولداره و دختر پولدار دنبال پسر زیبا. همه چیز با منافع تعریف میشه.
متنبه
United Arab Emirates
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
دخترای جدید شوهر نمی خوان..نوکر می خوان
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
جمع کنید بابا این خبر رو ...چقدر حرف تکراری باید بشنویم.؟تا وقتی سرمایه های این مملکت صرف بلندپروازی منطقه ای میشه تا وقتی سرمایه دزدیده میشه و برخوردی با دزدا صورت نمیگیره وقتی با دنیا درمیوفتی ،اقتصادت میخوابه شغلی نخواهد بود و دیگه میلی به ازدواج برای جوونا باقی نمیمونه....این نسل یه روز کار اصلی رو میکنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
یکم آرومتر... ازدواج هدفش یک چیزه اونم همه میدونن...
وضعیت فعلی خیلی بده اما نه به خاطر مشکلات شدید اقتصادی بلکه به خاطر مشکلات شخصیتی که در جامعه و به خصوص در دختر ها به وجود اومده...
وقتی دختر ها میان تا زندگی کنن نه این که زندگی بسازن،
وقتی همه چیز برای دخترهای امروزه حتی شوهر و بچشون وسیله ای برای خودنماییه،
وقتی توانایی درک شرایط اقتصادی رو ندارند و انتظار دارند تا در هر شرایطی همه چیز داشته باشند
دیگه فقط در صورتی که بتونن احساسات یک پسر رو به صورت مقطعی تحریک کنن موفق به ازدواج میشن. پسرها هم فقط در صورتی که بتونن نیازهای بسیار زیاد مالی همسرشون رو فراهم کنند ازدواج میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
حرف ما رو زدی خدا میدونه حق میگی و هر کی هر چی بر علیه هت میگه نا حق یه روزی باید کار اصلی روووو بکنیم یا علی انجامش میدیمو خیلی چیزا رو عوض میکنیم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من تا پای جونم با اون کار اصلی موافقم
ناشناس
Malaysia
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ناشناس اول واقعا که کوته فکری. منم میگم پسرا بی مسولیت و بی وفا هستن. پسرای مشکلشون بیشتر از دخترا نباشه کمتر نیست پس بهتره دنیا رو از دریچه کور ذهن خودت و تجربیات خودت قضاوت نکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
شاهد از غیب رسید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
کاملا درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ناشناس اول معلومه خوب به جیب زدی تو تحریم برو خودتو موعظه کن حق مردمو پس بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
کاااملا درسته
ما که یوز ایرانی نیستیم که آخرین گونه نسل خودمون باشیم ! قطعا کیس واسه ازدواج داریم
بی مسولیتی هم ناشی از ترس شکست در زندگی هست. اگه من امنیت شغلی داشته باشیم و مسکن داشته باشم، خر نیستم که مسولیت یک اتفاق شیرین رو قبول نکنم. بی مسولیتی واسه تا 25/6 ساله.
دلیل اصلی یک چیزه : پول نداریم. پول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
این که احساس می کنی پول نداری واسه اینه که بیشتر از توانت ازت پول میخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ازادی از قید تعلق که خیلی هم خوب
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
3000میلیارد لایک داری حرف دل همه را زدی
کامیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
غیر از این حرفهایی که دوستان به اون اشاره کردن یه چیز دیگه هم هست که خیلی مهمه

اون هم اینکه تا زمانی که قوانین ازدواج مطابق زمان اصلاح نشود و تکالیف زن و مرد در جهان امروزی مشخص نشود تحولی در این زمینه اتفاق نخواهد افتاد. در جامعه ما زن و مرد هر دو در بلاتکلیفی بزرگی به سر می برند
طهمورث
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
علتش 1- سنگینی فضای اقتصادی و بیکاری2- طلاقهای زیاد بر اثر فشار در زندگی و کم اوردن خرج3- ترس دختران و خانواده ها4- صیغه شدن دخترها با پسرها5- وقتی دخترها قبل از عقد و پسرها روابط دارن تو همه زمینه ها و بهم خیانت میکنن دیگه چرا ازدواج کنن که مهمترین عاملش همین موضوعه که کارشناسان جرات پرداخت به این موضوع را ندارن
ناشناس
Belgium
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ای بر پدر و مادرت رحمت که آزاده ای.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
سلام ... یه سوال از دوستانی که بحث اقتصادی رو به عنوان دلیل طلاق مطرح می کنند ... چرا طلاق تو شهرهای دورافتاده و فقیر کمتر از شهرهای بزرگ و پولدار است؟ ... چرا در تهران طلاق در بالای شهر بیش از پایین شهر است؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
در شهرهای دور افتاده اگر دادگاه بود طلاق میدادن -پول ندارن-پس تو خونه همش جنگ و دعواست و طلاق عاطفی و بچه های بی مسئولیت البته نه همه -پولدارها هم از روی مستی -البته نه همه -بخاطر داشتن دوست پسر البته نه همه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
حمید جان چون شهرهای دور افتاده و فقیر فکر می کنن زندگی یعنی بخور و نمیر
ولی ما فهمیدیم زندگی به جز این دو تا شادی باید توش باشه کنسرت رفتن سفر رفتن تخلیه ی هیجانات کاذب و غیر کاذب پوشاک درست و حسابی پوشیدن کفش مناسب پوشیدن پیرهنی رو بپوشی که با دوباره شستن جر داده نشه و خیلی چیزای دیگه
زندگی مجموعه ای از اینهاست.
زندگی یعنی خونه از خودت داشته باشی و ماشین مناسب داشتن
زندگی یعنی اینچیزا... نه فقط بخور تا نمیری
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دیگه اینکه
لنگ کرایه خونه نباشی اعصابت سر اینکه شب ساعت 12 شب برگردی خونه ولی ماشین نداری
بتونی برای خانومت چیزی که دوست داره بخری بچه هات مثل خودت عقده ای دوچچرخه نداشتن باشن و عقده ایی بر نیان
شهرهای فقیر هنوز اینو نفهمیدن
ولی ما فهمیدیم باید همه ماها دارای رفاه نسبی داشته باشیم که در حال حاضر نداریم وقتی نهمون(9) گرو هشتمونه(8)!!!! مرض نداریم برای ازدواج پیشقدم بشیم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
م نه تنها... بلکه...هیچ...هیچ...
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
چون دوست ندارن
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
منم هنوز سینگلم
.
آخخخ کی زنم میشه ؟!
اصلا مگه میشه ازدواج کرد...؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
قدر مجردیت رو بدون . آواز دهل از دور خوشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
گذشته اون زمانی که زن باعث آرامش مردش بود. لان عذاب جانه.دخترای از خود راضی که دنبال مدرک گرفتن و آرایش و ولخرجی و پز دادن هستن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ارتش چرا ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
چی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
نه برادر من خود شیفته نشدیم جیبمون خالیه میدونی معنی بودن تو سن 34 سالگی و بیکاری یعنی چی . خیلی ها میگن کار زیاده بله ولی کجاست پول که بهت بدن برا همین جوون ها بیکاری رو به بیگاری ترجیح میدن . شما اول مشکل معیشت و بیکاری جوون ها رو حل کن اگر کسی ازدواج نکرد اون وقت بفرما خودشیفته هست
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
منم امیدوارم زودتر ازدواج کنم و ده تا فرزند داشته باشم.

وایییییییی چقد خوبه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تو همون تنها باشی برا بشریت کافیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
زنگ بزن احمدینژاد هزینه ازدواجتو بده !!!
هومن
Germany
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
واقعا اون هدفی که از ازدواج داری کشت منو . در ضمن میتونی پیشگیری هم بکنی تکنولوژیش حیلی وقته اومده .
دریا کنار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مردم افسرده و مجرد.وطن فروشان شاد و پرحرف
مهدی بصیرتیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دلیلش شبکه های منحوس و صهیونیستی جم تی وی و فارسی وان و شبکه های ضد اجتماعی تلگرام و وایبر و واتساپ هستند که کانون گرم خانواده های مسلمان ما را هدف قرار داده اند و می خواهند بی بند و باری و لعو و لعب را در جامعه رواج بدهند مثلا در شبکه منحوس جم سریالی پخش میشد که اسم محترمی مثل علی را بر روی یک فرد بی بند و بار و عیاش که کاپیتان کشتی بود گذاشته بودند که با داشتن زن و چندین بچه دنبال یک زن هلندی غیر مسلمان افتاده بود و عیاشی می کرد این فیلم ها هدفشان نابودی خانوده های ایرانی هست تنها راه فقط و فقط حضور در محافل انس با قران و آشنایی با سیره انبیا و بزرگان دین است .شبکه های صدا و سیما باید برنامه های مذهبی بیشتری پخش کنند و دولت شبکه های جهنمی ضد اجتماعی مثل تلگرام را فیلتر کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دیدی همه رو ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دکتر مراجعه کن بگو متوهم هستی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تازه فهمیدم این بصرتیان شوخی میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
کدوم شوخی؟این افراد چون غم ندارن خیال می کنند بقیه هم همینجورن دارن داستان تعریف می کنند، ماشالله همه فیلم ها هم تا آخر نگاه می کنند آخه چشمشون پاکه مثل ما نیستند به گناه بیفتند و راه انبیا و صالحین رو فراموش کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
شما چطور وقت میکنید این همه سریال تماشا میکنید ؟ منی که مجرد و بیکارم 10 ساله تلوزیون نمیبینم !! تو فرارو عکس بازیگر میزارن اصلن نمیشناسمشون ! اما شما ماشالله کلن همه جزییات سریال ها رو هم مو به مو میدونید ! واقعن خیلی مومن و ضد امپریالیست هستید که وقت تماشا شون رو دارید !!
راستی خدا وکیلی این همه وقت واسه سریال میزاری درامدت از کجاست ؟ به ما هم بگو ما هم میلیاردر بشیم !
ناشناس
Germany
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
جالبه شماها که واسه مردم تصمیم میگیرید چی ببینید چی نبینید، هم شبکه هاشو میبینید و هم سریال هاشو
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
شما که خودت فردی ارزشی و دیندار هستید چرا همه این کانالها را تماشا می کنید و از جزییات دقیق فیلم ها هم اطلاع دارید؟!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
شما بصیرتت خیلی زیادها!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ما كه با هزار ان نقشه براي آيندمون ازدواج كرديم از صبح تا شب ميدويم كه فقط بتونيم يه ن.ني تو سفره زندگيمون بگذاريم حالا ميتونيم در باره ازدواج با كسي صحبت كنيم. نميگه خودت چي شدي كه به من پيشنهاد ميدي. از واقعيتها نميشه فرار كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
خورده اند، دزدیده اند، ظلم کرده اند، حالا می گویند چرا اینجوریست؟ چون جوانان مسئولیت ناپذیرند! خجالت بکشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
حرف دلمو زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
شیر مادرت حلالت مرد
ناشناس
Germany
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
م م م م م مم مم م م م مجید خراطها
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
وقتی تنها درامد یک کشور نفته که 90% اختلاس مختلاس میشه. 10% بین مردم تقسیم میشه. بهتره تعداد مردم کم باشه که از اون ده درصد میزان بیشتری بهشون برسه. آی بچه دارا از ما مجردا ممنون باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
پس می فرمایید از فردا بریزیم تو خیابون ملت رو به رگبار ببندیم تا تعداد کم بشه ؟! بهتر نیست کمی به مخمون فشار بیاریم و اگاهی ها رو افزایش بدیم تا دست دزدا و مفسدا رو از جیب ملت قطع کنیم تا جامعه به جلو بره ؟!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
عسل خانوم من از شما ممنونم ........
satar
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تا کی می خواهید صورت مسئله را پاک کنید ، سالهاست در حال جنگیدن با دنیا هستید و ادعای سالم ترین مدیریت را دارید عواقب آن اقتصاد خراب ، بی کاری فرا گیر ، رکود در داد و ستد ، فشار بی اندازه به قشر کم درآمد و در پی آن طلاق و خراب شدن آمال و آرزو ها و آینده فرزندان و....... ، می باشد .
با دانستن این مطالب باز بی رحمانه به جوانان بی کار و بی پول با کلمه ( مسئولیت ناپذیر و خودشیفته) می تازید؟؟؟؟؟؟
آیا شما که متولیان امور فرهنگی و اجتماعی هستید با این رفتار با خود کنار می آیید؟؟؟؟؟!!!!!!
فرا رو امیدوارم که این مطلب را منتشر کنی امیدوارم.
دهه شصت
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
همیشه ازین مطالب بذار فرارو
چون هزاران نفر مث خودمو میبینم و کمتر غصه میخورم و خودمو نفرین میکنم که پا به این دنیای لعتی گذاشتم
حرف دلمو زدی ستار عزیز
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من و همسرم در کمال بی پولی باهم ازدواج کردیم با وجود مخالفت های شدید. الان با وجود مدرک ارشد از دانشگاه تهران اینقدر از صبح تا شب در حال دویدن برای یه لقمه نونیم که وقت نمیکنیم هم ببینیم. تو این دوره زمونه فقط باید بچه پولدار باشی.هرماه سر دادن اجاره خونه مشکل داریم غذا میتونیم کم بخوریم میتونیم کم بپوشبم اما بریم تو چادر زندگی کنیم.خوب چه انگیزه ای میمونه برای تشویق بقیه به ازدواج
کورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
بچه پولدار که باشی ازدواج نمی کنی،مگر بلانسبت نادان باشی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
خدا پدرتو بیامرزه که حرف حقرو میزنی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
این قدر اخبار 20 و 30 رو می دیدم
فکر می کردم که توی ایران من و خانومم تنها هستیم
حالا نگو شما هم این معضل ما رو داری
درود به شرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
والا خلاصه زندگی من و همسرم رو گفتید.
ملیکا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ازدواج نمیکنن چون کارنیست.کار هم که نباشه هیچی نیست.من خودم شاغلم اما از اوایل ازدواجمون همسرم که لیسانس هم داره کارشو از دست داد و الان بیش از ده ساله که کار ثابت نداره.متاسفانه جاهایی هم که رفته فقط سوءاستفاده کردن و بدون بیمه و حقوق درست و حسابی کارشونو پیش بردن و سر 6 ماه گفتن برو به سلامت.نیرو نمیخوایم...متأسفانه شرایط خیلی سخت شده....
ناشناس
Oman
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
اگه کار باشه بازم میشه ازدواج کرد؟؟
ناشناس
United States of America
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
یکی از بزرگترین مشکلات مملکتمون همینه که تو میگی. خودت شاغلی و شوهر بدبختت بیکار!!!
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
بزرگترین مشکل مملکتمون اینه که عادت کردیم به جای راه درست راه آسون رو انتخاب کنیم.
مثلا شما به جای این که به علبت واقعی بیکاری توجّه کنی، به ایشون به خاطر سر کار رفتنش - که حقّ طبیعی و انسانیش هست و خرج خونوادش رو میده - گیر دادی . چون به خاطر اشکالات و تبعیض های اجتماعی راحت تر می تونی بهش زور بگی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تا وقتی چراغ سبز اختلاسها همچنان پا برجاست همه ول معطل هستیم این چراغ باید برای همیشه قزمز بشه تا این مملکت ارامش نسبی نه مطلق رو ببینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
از او بپرسید
او که پاسخ همه سوالات مردم را می داند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مموتی ؟! راست میگی اون مهندسه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
+++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
عالی اووووووووووو
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
بخدایه هرچی که باورش داریدسوگندبیش از70درصدجوانان ایران بلندپروازنیستندواتفاقا اکثرا خیلی واقعگراهم هستندبراساس واقعیتهای تلخ اقتصادی واجتماعی ووعده های دروغینی که سالهاست دارندمیدن میترسن که ازدواج کنندچون الان برای ماهاکه سابقاجزقشرمتوسط جامعه بودیم وحالاعملابخاک سیاه نشستیم ازدواج درشرایط فعلی یعنی ازچاله به چاه افتادن وگرنه من هم بدم نیومدبایک دخترخوب که اتفاقاکم هم نبودن ونیستندازدواج کنم ولی عقلانیت اجازه نمیده پس به هی وجه اینکاررونمیکنم درضمن مطمئنم این مشکلی که گفتم برای خانم ها هم هست اونهاهم تحت تاثیرشرایط بداقتصادی واجتماعی هستنددرکل فرضا بیاییم وازدواج هم کردیم بعدش چی؟هزینه های سرسام آوربچه چی؟اگربچه مان راساپورت نکنیم اونوقت اونم میشه یک بدبخت مثل خودمون چرابایدیک نفرروبدبخت کنیم؟
کورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
اتفاقن بلند پرواز و زیاده خواهند!،،و البته بماند که شرایطِ اقتصادی هم خیلی مساعد نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
لطفا در هنگام تایپ به نحوه فاصله گذاری بین کلمات بیشتر دقت کنید.
هومن جهانگرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
قبل از اينكه ببينيم چرا ازدواج نمي كنند بايد ببينيم چرا مردم همكاري نمي كنند. مردم ما در چه زمينه اي با هم همكاري مي كنند؟ هيچ زمينه اي مگر توسعه بي نظمي. وقتي افراد يك جامعه عدم همكاري دارند ازدواج كه يك همكاري و همراهي است نيز به محلي براي پيشرفت شخصي مي شود. زنها دنبال شوهر پولدار هستند تا او را تلكه كنند. مردان هم دنبال هوسراني هستند چون حوصله اينكه از صبح تا شب يك نفر را تحمل كنند ندارند. بچه هم نمي خواهند. چون پول و حوصله مي خواهد. بنابراين ازدواج نمي كنند. آنها هم كه كرده اند در صف طلاق هستند. ازدواج مرد.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
کل واقعیت همینه که شما میفرمایید. اما همه چشمشونو رو واقعیت بستن و نمیخوان ببیننش
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
به جز عوامل محیطی و اقتصادی خانواده ها هم با سخت گیری های بی مورد و حساسیت روی رسم و رسومی که فقط هزینه اضافی به زوج ها تحمیل میکنه از عواملی هستن که جوانها از ازدواج فراری میشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من ازدواج کردم واقعا همه چی خوردم این کار رو کردم ،حالا زنم طلاق میخواد میگه بی پول هستی و بیکاری اخلاقت رو هم خراب کرده از زندگی سیر شدم
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
انشاله که خدا مشکل شما و همه جوونهامون رو ختم به خی رکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من پنج ساله دارم کار میکنم هنوز نتونستم یه سرپناه واسه خودم جور کنم فردا چطور میخام خرج یه زندگی رو بدم
مینئ
Malaysia
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
وی در همین رابطه افزود:«فرد خودشیفته شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی و مسئولیت ناپذیر دارد و اینکه چرا نسل فعلی خودشیفته است؟! می‌تواند ناشی از تغییراتی باشد که در جامعه در حال رخ دادن است.».

وی درباره ویژگی‌های افراد خود شیفته می‌گوید:«آدم خودشیفته پاسخگویی ندارد و تا زمانی که از وی تعریف شود و به نیازهایش پاسخ داده شود، شما را همراهی خواهد کرد، در غیر اینصورت به شما پشت خواهد کرد».
به عنوان کسی که همسری خودشیفته داشته ام باید بگم طلاق اجتناب ناپذیر میشه
کورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تا زمانی که سندِ نکاحیه حکم و سندِ انجامِ جرم از جانبِ زوج باشه وضع از این بهتر که نمیشه هیچ،بدتر هم میشه!
هیچ جایِ دنیا زوج با امضاء سندِ ازدواج مجرم تلقی نمیشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دقیقا اون مهریه هم حکم ضامن بانک یا سفته رو داره یعنی ما به تو اعتماد نداریم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من یک دختر 35 ساله فوق لیسانس و کارمندم از لحاظ ظاهر هم خوبم و مشکلی ندارم . همه فکر میکنن توقع ما خانم ها بالا رفته درصورتی که به خدا من حاضرم با یک نفر که اهل کار و زحمت و شغل آبرومند داشته باشه و آدم پاکی باشه ازدواج کنم ولی مگه پیدا میشه!!!! حداقل برای من که اینطور بوده مشکل اینجاست که خانواده ها بد فرزندشون را تربیت کردن پسر از بچگی باید در کنار درسش بره دنبال حرفه و کار و کسب نه فقط گرفتن یه مدرک بی ارزش. بعضی پسرها اینقدر پرتوقع شدن که طرف 40 سالشه دنبال دختر 20 ساله می گرده. من توی این چندین سال یه آدمی که بشه بهش تکیه کنن پیدا نکردم. مردم هدف ازدواج را گم کردن . بعضی پسرها ملاکشون فقط زیبایی هست خب زیبایی هم تا یه حدیش خوبه برای همین میبینی یکسال نشده طلاق میگیرن. اگه بحث پرتوقع بودن هست نمیشه یه طرفه قضاوت کرد کلا خانواده ها پرتوقع و به شدت مادی گرا شدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
فکر نمیکنید ازدواج برای دختری که تا 35سالگی مجرد مونده کمی دیر شده.
شما قطعا در این سالها موارد مناسبی رو رد کردین
چاپ کن فرارو
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ناشناس 15:05 این خانم یک شبه که 35 ساله نشدن که حالا به فکر ازدواج افتاده باشه و پیدا نکنه. منم موارد مشابه زیاد دیدم دختری بدون هیچ مشکلی ، ولی خواستگار مناسب ندارن. تقصیر و عیب و ایراد هم ندارن بنده های خدا
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
آقا یا خانم ناشناس 15:05 بله حق با شماست خودم هم دیگه امیدی به ازدواج موفق و دلخواه ندارم ولی امیدوارم اگه شما ازدواج نکردید و همه دختر پسرها زودبخت ، خوشبخت و عاقبت به خیر بشن ولی از من به شما نصیحت هیچ دل کسی را نشکن.
خطاب به چاپ کن فرارو 16:45
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من هم دقیقا شخص ایشون مورد نظرم نیست ، چون شناختی از ایشون ندارم و امیدوارم خوشبخت بشن.
من هم فراوون دیدم دخترهایی با این حدود سن و سال که مجرد موندن به این خاطر که در مورد ازدواج دچار توهم بودن و حرص برای موقعیت های مناسبتر مادی منجر به این شده که سرمایه جوونی خودشون رو هدر بدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
فکر نکن پسری که در 40سالگی ازدواج میکنه یهو 40سالش شده و تصمیم گرفته ازدواج کنه. قطعا در سنین پایین تر هم اقدام کرده ولی توقعات فضایی دخترهای حدود سنی خودش منجر به تجرد طولانی شده.
پسری که عمرش رو در این راه گذاشته بهتره الان برای یه دختر دهه 70ی اقدام کنه که به مراتب آسونتر با پدیده ازدواج برخورد میکنه.
البته خود من مدافع ازدواج همسن هستم. ولی باید پذیرفت دختر سن بالای مجرد عموما جذاب نیست برای ازدواج.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ناشناس 15:5 شماهم مثل عوام معتقدید دختر فقط باید ازخونه پدرش بره همین
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
جالبه که منم با سی و هفت سال سن فقط یک بار برام موقعیت پیش اومده که با یک خانم مناسب آشنا بشم که اون هم بعد از صحبت به توافق نرسیدیم. چرا در جامعه ما شرایط برای زندگی آدم‌های سالم و هدفدار اینقدر سخت شده در صورتی که شما همین الان اراده کنید می‌تونید یه رابطه خارج از عرف داشته باشید
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوست عزیز 15:05 بنده هم 32 سالمه و هنوز ازدواج نکردم . بدون توقعات آنچنانی ، از نظر ظاهر و تحصیلات هم خوبم ، هیچکس باورش نمیشه که کیس خوب برای ازدواج وجود نداره و همه صرفا خانما رو محکوم می کنن به داشتن توقعات آنچنانی
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ناشناس 15:05 منم یک دختر 33 ساله هستم، هم زیبا هستم هم تحصیلات و کار خوب و خانواده سالم دارم. توقعی هم بابت مسایلی هم چون مهریه و ... نداشتم و ندارم هرگز. ولی جالبه که خواستگار خوب نداشتم تا الان. بر عکس می بینم اقایون هر دختر پر توقع و از دماغ فیل افتاده ای که می بینن دنبالش می دون. انگار هر چیزی سخت به دست میاد و باید براش هزینه بدن براشون جذاب تره. من هر جا میرم هیچ کس باورش نمیشه یه ادم مناسب به پستم بر نخورده که باهاش ازدواج کنم. میگن دختری با این همه محاسن مگه میشه تنها بمونه . همه تعجب می کن ولی واقعیته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
تحصیلات هم یه زمانی در مملکت ارزش بالایی داشت. الان با این همه مراکز آموزش عالی جورواجور اعم از آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و ... تحصیلات ارزش گذشته رو نداره.
ناشناس
Ukraine
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خانم ناشناس 8:36، مشکل اینجاست که تعریف دخترها از کیس خوب چیست؟ تعداد پسرانی که هم پولدار، هم خوش تیپ، هم مهربان، صاحب خانه و ماشین خوب و ... باشند، خیلی کم است! آنها هم یا ازدواج کرده اند و یا دلیلی برای ازدواج کردن نمی بینند، چونکه پولدار و خوش تیپ و .... هستند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
مشکل دختر ایرانی این هستش که با عمل بینی و ... و هزار قلم آرایش دچار توهم زیبایی و خودشیفتگی میشه و سطح توقعش به طرز عجیبی بالا میره.
حالا اگه شغل و موقعیت اجتماعی نسبتا مناسبی هم داشته باشه که خدا رو بنده نیست.
بعد میگه کیس مناسب ازدواج نیست.
عزیزم اونی که شما دنبالشی هیچ وقت کیس ازدواج نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
مریم خانم گل به خدا ازدواج آش دهن سوزی نیست، من در سن 22 سالگی ازدواج کردم، فوق لیسانس و دکترایم رو بعد از ازدواج از دانشگاه تهران گرفتم همزمان با درس خوندن کار کردم، همسرم هم آدم خوبیه کاریه و صادق و مورد اعتماد ولی انقدر زیر بار مخارج و سختی بودیم و انقدر از صبح خروس خون تا بوق سگ دنبال کار بودیم که دیگه برامون نایی واسه لذت بردن از زندگی نمونده، فکر نکن بعد از ازدواج تو زندگی حلوا خیر میکنن، فقط باید دنبال قسط و بد بختیت باشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ازدواج
هه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
فشار زندگی باعث شده اسم خودمان یادمان برود تا چه برسد که زن بگیریم.
می بینم کسانی در جامعه وجود دارند که با ما فرق می کنند اما نمی دانیم این ها به چه درد می خورند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ها ها ... بامزه گفتي :)))
Amin
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
نميدونم چرا مسؤولين چشمشون رو مشكل سربازي بستن
هر موقع حرف سربازي پيش مياد ميگن در تامين نيروهاي مسلح مشكل بر ميخوريم
بريد از سربازا بپرسين اكثرا ميگن درجه دارا هيچ كاري نميكنن كل كار دست سربازاست پس برا چي حقوق به كارمندا و درجه دارا ارتش ميدين !!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
گیر ندین به دخترها که پسر باید بزرگتر باشه.
دختره میره خونه بخت میفهمه سرش کلاه رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
قدیما اینطور بود که مردها اگه زنی میگرفتن که به طور قابل توجه کوچکتر بود مردها دیرتر گذر عمر رو نشون میدادن. الان برعکس شده. در همین حالت زن ها زودتر مسن به نظر میرسن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
من خودم متاهل ام به همه مجردها توصيه ميكنم چنين كار احمقانه اي را هرگز تكرار نكنند
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
منم متاهلم و کاملا با نظر شما موافقم، آدم باید نیمی از مغز یه گوش دراز چهارپا رو گاز زده باشه که همچین خبطی بکنه.
علی
United Arab Emirates
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
در کشوری که بر خلاف تمام دنیا رفاه مردم در اولویت نیست و مبارزه با استکبار جهانی و مسایل ایدئولوژیک در اولویته ، قطعا مشکلات یکی پس از دیگری از راه می رسند. اقتصاد ورشکسته ، بیکاری ، عدم امنیت شغلی ، گرانی مسکن ، تورم لجام گسیخته ، اختلاسهای مافوق تصور ، شکاف طبقاتی وحشتناک ، فقر فزاینده و ... حالا به اینها اضافه کنید سربازی اجباری ، چشم و هم چشمی ، خیانت یکی از طرفین ، بی اعتمادی ، هزینه های بالای مراسم ازدواج و ... نتیجه همه اینها میشه یک چیز: "ناامیدی مطلق از آینده"
واقعا توقع دارید جوونها ازدواج کنن؟!!!! بیشتر شبیه شوخی می مونه!
حقیقت گو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
آقا به پیر به پیغمبر یک علت بیشتر نداره ، اونهم مشکل اقتصادی
خواهشا اینقدر خودمونو به کوچه علی چپ نزنیم و پای عوامل دیگر رو به میون نکشیم.
شما مشکل اقتصاد و گرانی رو حل کنید بشما قول میدم همه جونهای ما تا 25 سالگی ازدواج کنند .
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
اقتصاد زیربنای هر چیزی است در صورتی که ما فکر می‌کردیم اقتصاد مال خره
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ناشناس 8:32 همه کامنت ها یه طرف مال شما یه طرف....
چاپ کن فرارو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ای اقا یه برادری دارم الان 41 سالشه و طفلی 11 ساله هر جا کار می کنه ورشکست میشن . حالا با کدوم امنیت شغلی بره زن بگیره؟ کدوم دختر زنش میشه؟
علی
United Arab Emirates
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
خوب مشکل از برادر شماست!!!!!!!!!!!!!
saeed
United Arab Emirates
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
هه هه هه ......... جوونا رو بیچاره کردین بعد توهینم هم میکنن .......خدا قوت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
نباید انتظار داشته باشید کسی کاری برای شما بکنه چون مسئولین این کشور فقط به خدا جواب پس میدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
بزارید یجور دیگه به قضیه نگاه کنیم !!!
اصلا چرا جوانان باید ازدواج کنن ?!
کار دارن ? مسکن دارن ? امنیت عاطفی دارن ? ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
31 ساله تحصیلکرده بیکار و اقتصاد خصوصی که پولی توش نیست و امنیت هم نداره ... ما دهه شصت و هفتاد سوخته ایم قرار نیست با ازدواج و تولید فرزند دستفروش تو چهاراره تولید کنیم ، ازدواج های پی در پی و فرزند آوری کار آقازاده ها و یقه سفیدهای نظامه تا 4 تام جا دارن ، خوشحالم مجردم و حد اقل یک دختر و فرزند اینده را بدبخت نکرده ام ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دقیقا عین من...
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
از یه زاویه دیگه هم به شرایط نگاه کن. افرادی که حتی کمی دارای فرهنگ و شعور هستن در این شرایط ازدواج نمیکنند یا بچه نمیارن در عوض خانواده‌هایی که بنا به دلایلی دارای امنیت اقتصادی هستند یا از لحاظ فرهنگی در سطح نازلی هستند فقط در حال تولید انسان هستند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ایول.منم همین تفکر رو دارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
متأسفانه روال غلطی که در رسانه های ایرانی جا افتاده اینه که تا مسئله ازدواج پیش میاد میرن سراغ یه روانشناس. در صورتیکه این رشته فاقد ابزارهای لازم برای تحلیل این مسئله در سطح کلان است. در واقع ازدواج در مقام یک پدیده اجتماعی هیچ ربطی به اختلافات زن و شوهری و روانشناسی شخصیت و مسائلی از این دست نداره. اینکه همه روانشناسها همیشه در مواجهه با این پرسش یه سری مطالب بی ربط و سطحی رو تکرار میکنند به طبیعت این رشته برمیگرده و نه به بی اطلاعی یا درک اشتباه آنها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مجردم
یه خونه 35 متری گرفتم تو تهران ماهی 800 اجاره میدم
برای این خونه 35 متری برای یه دوره 75 تومن پول برق امده
200 تومن پول ماهیانه شارژ ساختمان + مشاعات شده
اگه هر روز غذا تخم مرغ و نودالیت بخورم و لباس از جنس گونی هم بپوشم ماهی 200 تومن پول غذا و لباس و اینا میشه .
ماهی حداقل 100 تومن پول تاکسی و بی آر تی میشه
10 تومن وام گرفته بودم وسایل خونه بگیرم ماهی 400 دارم قسط میدم
قرص معده و دیابت + یکی دو تا ورق قرص مسکن و اینها ماهی 50 تومن میشه .
ماهی 20 30 تومن پول تلفن همراهم میاد .
اگه هیچ خرج عجیب غریبی این وسط پیش نیاد که همیشه پیش میاد ، نزدیک 2 تومن هر ماه کف خرج من تنهاست ، هیچ جایی تو تهران هر تخصصی داشته باشی انقدر بهت حقوق نمیدن .... بعد دنبال دلیل برای ازدواج نکردن میگردی ؟ میخوای ماهی یه بار هم بریم سفر خارج !

اون دوست اولی همه حرف رو زد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مشکل و خودتون درست میکنید اون موقع که احمدی نژاد تحریمها را کاغذ پاره میحواند که من با پولم هم میتوانستم ازدواج کنم وهم خونه بخرم الان یه ماشین قراضه هم نمیتونم بخرم ...ما احتیاج به انرژی اتمی نداشتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تحریم ها رو مگه بر نداشتن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
هزار تا لایک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ناشناس 17:59
یه دیوانه یک سنگ میندازه تو چاه، صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
در یک کلام، جوانان چون عاقل شده اند!!!!!! چرا زور می کنید ازدواج بکنند؟ تا آمار طلاق و اثرات ناشی از آن بالا بره؟ ازدواج که فقط عاشقی و معشوقی نیست، از صبح تا شب برو و به بقالی سرمحل کوچتون بگو خیلی قشنگی اگه یه ریال کف دستت گذاشت؟ با این وضعیت اقتصادی واقعا مرد می خواد بره جلو و ازدواج کنه!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مغولان آمدن زدند و كشتن و خوردند و بردند و رفتند. اين حضرات آمدن زدند و كشتند و خوردند و بردند ولي متاسفانه نرفتند
حسین
Taiwan (Province of China)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
فواره چو بالا رفت لاجرم سرنگون گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
بنده خدا مغولان انسان های خیلی انعطاف پذیری بودند خیلی سریع مجذوب هنر و دانش ایرانیان شدند اینا دارن کل ایران رو نابود می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
سلام
من یک جوان 31 ساله ام که دانشجوی استعداد درخشان دکتری مهندسی در یکی از دانشگاه های دولتی هستم.
من انگیزه ازدواج دارم. اما امکانشو ندارم. میفهمید؟
با وام ازدواج و فرمان 1000 ماده ای و مسکن مهر و ازدواج دانشجویی و این چیزها هم امکانش بوجود نمیاد.
شرط اول و مهمترین لازمه ازدواج درآمد و اشتغاله.
دو بار تو زندگیم علاقه مند شدم ولی هر دو دفعه نتونستم کاری کنم و فقط پا رو دلم گذاشتم. چون با کدوم پول و پشتوانه. اصلا برم خواستگاری بگم شغل و درآمدم چیه؟
وقتی خودم اضافی و سربارم چجوری دست یکی دیگه رو هم بگیرم و بیارم تو خونه؟
هر بار گناهی مرتکب میشم بانیان اون و کسانی که این روزگار رو به سرمون آوردن رو لعنت و نفرین میکنم که با مدرک دکترا حاضر به انجام هر کاری بشم و نباشه...
خودمم شرکت زدم و اونقدر از هر جا مثل بیمه، مالیات، شهرداری، اداره تعاون و ... واسم کیسه دوختن که با کلی بدهی مجبور شدم تعطیلش کنم.
اینها رو هم گفتم که یک مفت خور که کارشون اینه اینجا چرند بنویسه و مواجب بگیرن و نمک رو زخمم بپاشن نگن که من بی عرضه ام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دمت گرم این مفت خورا از خدا بی خبرن
حاج محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
فکر و ذکر پسرها حضور در کنسرت است

فکر و ذکر دخترها دوچرخه سواری

کنسرت و دوچرخه سواری زنان را جمع کنید حتی یک مجرد هم باقی نمی ماند
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
حالت خوبه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خوب اومدی . اتفاقا مسئوولین دقیقا مشکل جوانان مملکت را همین موارد میبینند . یعنی شمردن حقوق نجومی وقت برای فکر کردن در مورد این مسائل براشون نگذاشته
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
لطفا. تمام. نظرات. را. منتشر کنید
استارتر33
United States of America
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
ما همون کودکان دهه 60 هستیم که در زمان انقلاب بهمون میگفتید آینده سازان مملکت. الان توی سی سالگی هنوز شاهد هستیم که همون اقایون سی سال پیش هنوز دارن مملکت رو میسازن. علاوه بر اینکه جای ما نشستن و قرار هست تا دم اخر هم به صندلی بچسبن، هر کجاش دست میزنی یه اختلاس میزنه بیرون. توی چنین شرایطی که امثال من با مدارک لیسانس و فوق و دکترا بیکار توی خونه نشستیم بنظرتون چرا و چگونه باید ازدواج کرد.
مادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
یا رومی. روم. یا زنکی. زنکی. این. دختر. خانم. ها. هم. می. خواهند. امروزی. باشند. و فمنیسم. هم. وهم پاشون را دراز کنند. همه. سنکینی. ازدواج. و اداره. زندکی. رو. دوش. پسر های. مادر. مرده. نه جونم. این. حنا. ها. دیکر. رنک. ندارد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
چون پول و کار نیست
فهمیدن این موضوع نیاز به فسفر چندانی ندارد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
پول مهمه اما نه اونقدرها
خیلی ها میتونن نیازهای اولیه دو نفر آدم رو تامین کنن اما میخوان از اول همه چی داشته باشن
بیشترین آمار جوانان فراری از ازدواج مال پولدارهاست، پس بی مسیولیتی و بلندپروازی مانع اصلیست
جوان ۲۰ ساله ما هنوز عرضه نداره که باباش شش ماه خرج خونه رو بده دستش و اون بتونه زندگی رو بچرخونه، در صورتی که باباش با همون پول خرج سه یا چهار نفر رو میده،
متاسفانه جوانان ما فکر میکنن زندگی ما آدمهای معمولی باید مثل فیلم ها باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ایشالله ی روز بی پول بشی تا دیگه شعار ندی خدا امتحانت کنه مثل ما
داود
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
همه این بحثهایی که دوستان عزیز مطرح فرمودند تا حدی قابل قبول است ولی یک مسأله را کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن اینکه معنویت در بسیاری از خانواده ها و جوانان عزیز کمرنگ شده است.اگر خانواده ها در تربیت‌ فرزندشان اولویت اولشان تقویت بنیه‌ی معنوی آنان باشد و مهارتهای ضروری زندگی را به فرزندانشان آموزش دهندو از کودکی با سختی‌ها آنان را رشد دهند، دیگر در هنگام ازدواج با آمادگی کامل وارد زندگی میشوند و با هر مشگلی به راحتی روبرو میشوند و آن را با اعتماد بر خدا و اعتماد بر نفس حل و فصل میکنند.
ولی متاسفانه خانواده‌ها امروز فرزندانشان را گاهی فقط برای ورود به دانشگاه تربیت میکنند و تمام سختی‌های زندگی را هم خودشان به دوش می‌کشند و حاضر نیستند فرزندان دلبندشان کمی سختی ببینند و لذا وقتی میخواهد وارد زندگی شوند و مسئولیت قبول کنند هیچ آمادگی پیدا نکرده‌اند، ولذا یا تن به ازدواج نمیدهد و یا اگر هم تن دهند به زودی تبدیل به طلاق میشود.البته ناگفته نماند ما جوانان عزیز زیادی داریم که هم خوب تربیت شده‌اند و هم در زندگی و ازدواج موفق بوده‌‌اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
شما خیلی منظقی تر زدی تو بحث افرین
ناشناس
United Arab Emirates
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
چرا منفی میدهید . دوست عزیز راست گفته . نسل قدیم میگفتند میسوزیم و میسازیم . اما نسل جدید کیفیت زندگی برایشان مهمتر است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
پسرا همش دنبال داف و پول پدر زن هستند. من عضوهیئت علمی هستم ماهی پنج میلیون درآمده و سی و سه سال دارم. خواستگار برام نیست. چون پسرای همسن یا بزرگتر از من دنبال دخترای سن پایین خوشگل می گردن که خونه دار باشه اما عوضش بابای پولداری داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
مشکل امثال شما اینه اون موقع که خواهون داشتی طاقچه بالا میزاشتی الان دیگه کسی نیست ، اون موقع دنبال ادم پولدار میگشتی الان پولدار میره سراغ جوونتر ، باز خدا رو شکر کن 5 تومن داری ماهی !
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
به نظر بنده حقیر سرعت بالای اینترنت عامل ازدواج نکردن جوانان است.
عاشق سابق گلنار
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوستان اگه منفی میدید بدید,اگه مسخره میکنید بکنید ولی جدا نظرم درسته!
آقا من 27 سالمه هنوز تو خونه پدر و مادرم زندگی میکنم,راحتتتتت!
نه غصه اجاره خونه دارم نه سکته چک و سفته.
هر چقدر هم که در میارم خرج خودم میکنم,شده یه ماه با 300 تومن زندگی کردم یه ماه 15میلیون خرج مسافرت کردم .
خودم رو که با برادر متاهل 37 ساله م که یه دختر 6 ساله ناناز داره که مقایسه میکنم میبینم همه جوره راحتترم!
نهایتش تو تنهایی میمیرم دیگه!
والا به خدا!
ناشناس
United States of America
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
تازه تضمینی هم نیست که برادرتون بعد 120 سال در تنهایی فوت نشن
علی
United Arab Emirates
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
اسمت منو کشته داداش!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
عالیه پسر
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دمت گرممممم:)))))))
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
گل گفتی، زندگیت رو بکن و از مجردیت لذت ببر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
فقط به خاطر اسمت مثبت دادم.
سوخته
United Arab Emirates
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
نفر اول حرف حق را زد . واقعا مثل من خیلی ها بیچاره شدند . بعد از چندین سال زحمت کشی نزدیک بیست تومن پس انداز کرده بودم که با آن ماشین مناسب و احیانا زمینی ارزان تهیه کنم . و همچنین بعدش هم ازدواج کنم . مشکل کار این بود که پول سپرده بود و من بخاطر جریمه آن را از سپرده در نیاوردم اما ناگهان با سیاست تورم زا و تحریم دوست دولت مهرپرور محمود در ظرف چند ماه اول سال نود و دو پولم ارزشش یک سوم شد و من مثل خیلی ها مات و مبهوت نگاه میکردم و زندگی ام بر باد رفت و حالا با این پول فقط یک پراید میتوان خرید و دیگر هیچ . از شرایط کار هم نگو که تخصصی ترین کارها رو مهندسان ( بخوانید کارگران ) این مملکت با ماهی یک تومن انجام میدهند که تازه همین پولشان را هم شرکتها میخورند . عیب از من بود که زمانی میشد مثل خیلی ها از این مملکت نرفتم و به کار عادت کرده بودم و دلالی و دزدی بلد نبودم . ضمنا آقا زاده و رانت خوار هم نیستم . واقعا با این درامد و مخارج که کفاف زندگی خودم را نمیدهد میتوانم ازدواج کنم و زندگی نکبت بار خودم را باکسی شریک کنم . حالا بعضی ها میگویند این نسل خود شبفته شده .. واقعا چی بگم که ....
قاسم
United Arab Emirates
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
چرا چیزی از توقعات بیجای دختر ها و مهریه های سنگین نمیگید . جلوی چشمم پسرخاله و یکی از دوستانم بعد از ازدواج کارشان پس از کلی مشاجره و کش و قوس به طلاق کشید و بیچاره ها دارند هر یک یا دو ماه بیشتر درآمدشان را بابت مهریه میدهند و تازه شده اند مثل من مجرد و حسرت من را میخورند . مگر احمقم که اشتباه آنها را تکرار کنم .
با ظلم و اجحافی که به زنان نسل گذشته مانند مادران ما میشد و آنها قرار بود بسوزند و بسازند موافق نیستم اما حالا هم قرار نیست که انتقام آنها را دختر های امروز از پسران نسل من بگیرند و از همان اول زندگی جنگ و قهر و چشم و هم چشمی و گرفتن تعهد سنگین مهریه و غیره از من و بعدش هم بالا کشیدن سرمایه زندگیم توسط آنها.. و همان بهتر که مجرد بمانیم .
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
آقا با مجرد موندنتون کاملا موافقم، از مجرد بودنتون استفاده کنید و راه اشتباه ما راه ما متاهلها رو دنبال نکنید اما دیگه اینقدر بحث رو جنسیتی نکنید و همه چیز رو به همه تعمیم ندید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
این اساتید چرا ازداخل کتابها دنبال دلیل می گردن؟؟؟؟
ناشناس
Iraq
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ایرانیان در چه زمانی مقطوع النسل شدند این در تاریخ آیندگان ثبت خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دیگه کورسوی امیدی نزاشتین باعث بدبختی و به انحطا رفتن جوونا ،سرشکستگی ،بی مسئولیتی و بیکاری اونا شمائید بخوربخورو ببرببر باعث نابودی اقتصاد شدین با دعواهای قدرت و سهم خواهیتون اعتماد و عدالت و از بین بردین با دروغاتون دلا رو شکستین هر وز فساد بیشری ازتون رو میشه و جالبتر اینکه میاین از عدالت ، حق خرف میزنید البته این حرفا برای عوامه نه برای خودتون باید اونا رو سرگرم کنین و از سادگیشون استفاده کنین عت همه بدبختیها شمائید بیخود به خودتون برای احمق تصور کدن مردم استفاده نکنین
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
من الان در شرف مراسم ازدواج هستم
فقط این رو بگم هر تخمینی از هزینه های کلی ازدواج داشتید ، اون رو ضربدر 5 کنید.
اگه فکر می کنید کلا با 20 میلیون می تونید زن بگیرید نهایتا روی 100 میلیون حساب کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خوب عروسی نگیر احمق برو یه سفر و بعد برو سر زندگیت مشکلت اینه که برای ننه بابای زنت یا خودت یا حرف خاله عمه زندگی می کنی همون بهتر که زن نگیری
حسین
Taiwan (Province of China)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
با کدوم پول ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خارج از مسائل اقتصادی اکثر جوانان در کشور ما مسئولیت پذیر نیستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
والا من 6 ساله که ازدواج کردم ،الان یه کوچولویه 1 ساله دارم ،مثل همه پسرا رفتم سربازی البته بلافاصله بعد از دیپلم و واگذار کردن صندلی دانشگاه به بقیه دوستان،2 سال بعد از سربازیم دانشگاه رفتم و فارغ التحصیل شدم ،کار خوب هم پیدا کردم (باورتون نمیشه اولیش رو از روزنامه همشهری پیدا کردم) نه آشنا داشتم و دارم و نه اقا زاده بودم ،با همسرم آشنا شدم ،دارو ندار رو ریختیم وسط یه خونه 48 متری خریدیم تا الان که تونستم خونه 48 متری رو بکنم 75 متر ،تازه سال 91 شرکت همسرم هم به خاطر تحریم ها ورشکست شد و همسرم کارش رو از دست داد.ولی باز خدا کمکمون کرد و درآمد من بیشتر شد و جایگزین حقوق از دست رفته شد.اینها رو گفتم که بدونید به مسئول و تحریم و .... ربط چندانی نداره ،یه مقدار همت و جدیت و همدلی میخواد که ما الان سر رد شدن از یه چهار راه هم نداریم چه برسه به زندگی مشترک !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
جوک نگو ،
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
داداش شما زندگی نمیکنی فقط زنده ای!!! زنده بودن همیشه به معنی زندگی کردن نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
احسنت
نادرییه
United Arab Emirates
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
اگر لفظ تحریم رو بکار نبرده بودی میگفتم شاید راست میگه اما الان مطمئنم که از جریانی خاص هستی و قصه نوشتی .
ناشناس
-
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
پله ها ترقي زندگي را از پله اول اغاز كنيد
انتظار نداشته باشيد زندگي را از پله دهم اغاز كنيد
توقعات در حد معقول باشد زندگي واقعا بسيار زيباست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
تو این مملکت هر کس خرش از پل میگذره شروع میکنه به نصیحت گشنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره
مهدی
United States of America
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
در دوران عقد از همسرم جدا شدم، هیچ میلی برای ازدواج مجدد ندارم، چرا باید زندگیمو برای کس دیگه ای حروم کنم، برای دخترای امروزی همه چیز در قالب وظیفه مفهوم پیدا میکنه و اون هم فقط از جانب مرد ، چیزی به عنوان همدلی و گذشت معنایی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
شعار ندید . با کدام پول و در آمد ؟ چطوری با همکلاسی آشنا بشم که اخراج نشم ؟ مگه زمان بوقه که کادرم بره برام خوواستگاری . برید بابا گند زدید به همه چیز /
جوون بی مسئولیت
United States of America
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوستان سلام,
من رسما اعلام میکنم آدم بی مسئولیتیم!
من این همه سختی و خون دل خوردن پدر و مادرم رو دیدم تا زندگیشون رو سرپا نگهدارند!
اونا تعهدی بین خودشون داشتن و واقعا هم پاش ایستادند.
اما من چرا باید خودم رو درگیر این تعهد سنگین بکنم؟؟!!
با هر متر و معیاری که میسنجم میبینم ازدواج ارزش این همه سختی نداره,الان به جرات میتونم بگم تنهاترین خوشبخت روی زمینم!
علی
United Arab Emirates
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
با این شرایط فجیع اقتصادی و ناامیدی جوونها از آینده ، واقعا به نظر میرسه در بلند مدت نسلمون منقرض بشه. تو جمع فامیل و آشنا حدودا 15 تا پسر 30 تا 40 ساله داریم. 11 تا ازدواج نکردن. 4 تا ازدواج کردن. دو تاشون یه بچه. دو تاشون هم بدون بچه. دیگه خودتون حساب کنید ببینید نسلمون تا چند سال دیگه منقرض می شه. که البته این خیلی هم خوبه. ما ایرانیها نباشیم بهتره. (از طرف یک جوان کاملا ناامید - مرده متحرک)
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
واقعا خیلی بهتره که نسلمان منقرض بشه!
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
29 سالمه. ارشد مخابرات خوندم اونم دانشگاه دولتی.خدمتم رفتم. 7ماهه بیکارمم. با چی ازدواج کنم؟ دردمو به کی بگممم که این همه درس خوندم. مورد شماتت همه فامیلم و خجالت میکشم. منزوی شدم. تو این مملکتت فقطططط پدر پولدار داشه باشی خوشبختی و تمام.کاش سیکل داشتم ولی پدرم دارا بود. آرزوهام بر فنا رف.......فرارو بچاپپ.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
چیزی که مهمه دو نفر هست که واقعا همدیگر را دوست داشته باشند و عاشق باشند که امروزه کم پیدا میشه اگر نه دو نفر که با هم زندگی می کنند هزینه هاشون سرشکن میشه و کمتر از زمانی هست که به صورت مستقل زندگی میکنند
جواب به عاشق سابق گلنار
United States of America
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
سلام داداش از نشونیایی که دادی فهمیدم(م.ر)خوده خودتی,آقا منم(ک.م)بردار بدهیت رو بیار بده خدایی پول لازمم,خطت رو هم عوض کردی فک کنم,آقا خدا رو خوش نمیاد من زن و بچه دارم بیار بده بدهیت رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
آقا دمت گرم خیلی خوبید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
من هم که از صفر شروع کردم و خونه و زندگی برای خودم جمع کردم بعد ازدواج کردم هیچ مشکل مالی هم نداشتم خانمم بعد 5 سال رفته دوست پسر پیدا کرده ...و داستان ما هم داره به طلاق ختم میشه
2525
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
يه آقايي را ميشناسم كه مهندس فوق العاده و باهوشيه و آدم كاري و درست و با تقوا خدا ميدونه كه چقدر زحمت كش و بي توقعه تحصيل كرده با دوتا بچه تو يه شركت مدير مالي بود رييس شركت چنان پولشويي كرده كه پليس بين الملل دنبالشه از بخت و اقبال اين مهندس بدبخت اون مردك فراريه و گناه ها افتاده گردن اين حقوق ايشونم يكسال نداده و رفته كه رفته حالا اين مهندس دچار بحران روحي شده با همه خوبياش خدا ميدونه با زن و بچه هاش چكار ميكنه و اذيت و آزار نه ميتوني تحملش كني نه ميشه گفت مقصره خانواده اش درحال ازهم پاشيدنه اين انصاف نيست فرض بگيريد پسرش در سن ازدواجه اين مرد بايد چكار كنه بهش بگه برو ازدواج كن با كدوم كار كدوم امنيت شغلي تو خرج روزانه اش مونده خدايي اين عدالته كه يه آدم شياد اينقدر قدرت داشته باشه و با رابطه بازي سالها بچاپه و ببره و همه هم بدونند و بگذارند كارش را بكنه بعد يه آدمي كه اينقدر كاريه و باتقوا بيفته تو منجلاب اون شياد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
کامنتهای این خبر خیلی خوب بود
ادب و فرهنگ معلوم بود
با اینکه اکثر کامنتها تلخ بود ولی از ادبیات عزیزان لذت بردم.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
بخدا قسم اینی که مینوسیم واقعیت محضه. الان 15 ساله که دارم کار میکنم . سال 85 با بدبختی یه آپارتمان خریدم . سال 91 فروختم یه خورده متراژشو بیشتر کنم یهو دلار از 1000تومن شد 3500 بدبخت شدم رفت. دیگه همون خونه رو هم ندارم. بعد از این همه سال کار کردن برای یه شرکت نیمه دولتی هنوز قراردادیم. مدیرعامل جدید اومده همه فک و فامیلشو آورده سرکار داره ماها رو بیکار میکنه . خوب یکی به من بگه با این وضعیت که نمیدونی فردا تو این مملکت چیکاره ای چجوری میشه تصمیم گیری کرد برای زندگی . این جوونا چجوری و با چه خیال راحتی و بدون دغدغه برن ازدواج کنن؟؟؟؟ فقط شعار بدین...حرف مفت که مالیات نداره...
نیما
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوستی داشتم عسلویه کار می کرد می گفت روزی با مهندسین ایتالیایی که انها هم انجا کار می کردند رفتیم تو شهر دور بزنیم پرسیدند این صندوقهای کنار خیابان چیست گفتم صندوق کمک به فقراست همان صندوق کمیته امداد انقدر خندیدند گفتند با وجود عسلویه در کشوری مگر انجا هم فقیر پیدا می شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
برای اینکه یه بختک چسبیده به مردم
علی
United Arab Emirates
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
چون حسش نیست.
ازدواج دیگه چه کوفتیه؟!
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
صحبت هاي همه دوستان رو تقريبا خوندم ويه جمع بندي از صحبت هاي شما جواناي هم نسل خودم(63 ام) داشته باشم
همه مشكلات و موانعي كه باعث ازدواج نكردن جوانان شده و به آنها اشاره كرديد به نظر بنده درست است
اما: مهمترين مشكلي كه جوانان براي ازدواجشون دارند نداشتن هدف است
بايد برا زندگي كردن هدف داشته باشي و اون هدف هم بايد جامع و كامل و مقدس باشه اونوقت اگر كوه بر سراهت باشه فرهاد ميشي و در جهت رسيدن به شيرينت كوه ميكني.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
شما کاری به این کارا نداشته باشید
جوونا خودشون راهشون رو پیدا میکنن
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
چون اقتصاد مال خر است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
آقا من زن و بچه دارم و همه جوانان چه دختر و چه پسر توصیه میکنم که در دام و تله ازدواج نیاوفتید. اصلا فکرش هم نکنید. چون مسخره ترین کار در دنیا همین ازدواج هست.برید لذت از زندگی ببرید و خودتان را اسیر زندگی متاهلی نکنید که مسخرهترین زندگیهاست. خلاصه از من گفتند بود کسی که حرفهای مرا قبول نداره میتواند خودش تجربه کنه
ناشناس
Canada
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ما هم که داشتیم طلاق دادیم، لجبازی با اونایی که به اطاق خواب مردم هم کار دارند
پسر خوشبختتتتتت
Saudi Arabia
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
سلام من 27 سالمه و شکر خدا درآمدم بد نیست تیپ و چهره معمولی دارم البته خیلی ها میگن خوشگلی که بماند!
خدا میدونه چند جا رفتم خواستگاری طرف فقط پول براشون مهم بوده طنگ طدیم خونه دختر خانوم مادرشون گفته پسرتون خونه داره و ..... یعنی اصلا وحشتناک توقع دخترا و خانوادهاشون بالا رفته دختر نمیخوان شوهر بدن که میخوان بزار مناقصه به بالاترین قیمت بفروشن! والا
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv