bato-adv
کد خبر: ۲۴۰۵۵۰

عباس عبدی: توافق وین را به رفراندوم بگذارید

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۴
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
در جريان بحث درباره مذاكرات هسته‌اي طي دهه گذشته، مواردي پيش آمد كه اختلاف‌نظرهاي داخلي شديد شد و با توجه به مواضع مجلس فعلي و دو مجلس قبلي در اين باره برخي از فعالان سياسي پيشنهاد مي‌كردند كه اين موضوع به همه‌پرسي گذاشته شود. آن موقع مشخص بود كه چنين پيشنهادي منطقي نيست، شايد پيشنهاددهندگان نيز به اين مساله آگاه بودند، و فقط به عنوان يك تاكتيك سياسي و براي به رخ كشيدن موقعيت و حمايت مردمي ايده‌هاي خود آن را مطرح مي‌كردند زيرا هيچگاه يك موضوع سياست خارجي را به اين صورت خام به رفراندوم نمي‌گذارند، چون دست دولت در پيش‌برد سياست خارجي و گفت‌وگو بسته مي‌شود.

 اگر مثلا مردم راي مي‌دادند كه درباره هسته‌اي به توافق برسيم، دست مذاكره‌كنندگان ايراني براي طرف مقابل رو مي‌شد و ديگر نمي‌توانستند گفت‌وگو كرده و امتيازهاي مناسب را بگيرند، چون بر اساس رفراندوم مجبور به توافق بودند. نظر منفي هم مشابه همين نوع تبعات را داشت. ولي اكنون قضيه فرق كرده است، زيرا مذاكرات به پايان رسيده و متن مذاكرات نهايي شده است و طبق روال جاري بايد در كشور مورد بررسي و تصويب و رد قرار گيرد. ولي به چند دليل زير پيشنهاد مي‌شود كه اين كار از طريق رفراندوم انجام شود. ١- اصل ٥٩ قانون اساسي مقرر مي‌دارد كه: «در مسائل‏ بسيار مهم‏ اقتصادي‏، سياسي‏، اجتماعي‏ و فرهنگي‏ ممكن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏‌پرسي‏ و مراجعه‏ مستقيم‏ به‏ آراي مردم‏ صورت‏ گيرد. درخواست‏ مراجعه‏ به‏ آراي عمومي‏ بايد به‏ تصويب‏ دوسوم‏ مجموع‏ نمايندگان‏ مجلس‏ برسد. پرسشي كه پيش مي‌آيد اين است كه آيا در اين سي و شش سال گذشته هيچگاه نيازي به استفاده از اين اصل نبوده؟ آيا اين اصل از ابتدا بيهوده تصويب شده است؟ به نظر مي‌رسد كه نه‌تنها اين اصل بيهوده تصويب نشده، بلكه چه‌بسا در اين چند دهه نيز زمينه‌هايي براي مراجعه به آراي عمومي وجود داشته كه متاسفانه انجام نشده است، مثل اتخاذ برخي سياست‌هاي اقتصادي يا بحث هدفمندي و... كه اگر با مراجعه به آراي عمومي انجام مي‌شد.

... اعتبار و قدرت اجرايي بهتري پيدا مي‌كرد. در هر حال گذشته، گذشته است؛ ولي اكنون مي‌توان يكي از مهم‌ترين تصميمات چند دهه گذشته در ايران را به معرض داوري و تصميم افكار عمومي قرار داد.

٢- در ميان مراجع تصويب‌كننده بايد به شوراي عالي امنيت ملي و مجلس اشاره كرد. تصويب يا رد شوراي عالي امنيت ملي، عملا فاقد معناي مشخص است، زيرا اين توافق براساس مديريت اصلي‌ترين اعضاي اين شورا به دست آمده است، و تصويب شورا، نوعي تاييد عملكرد خودش است. ضمن آنكه مذاكرات شورا درباره آن غيرعلني و پشت درهاي بسته و بدون اطلاع مردم از كم‌وكيف ماجرا است، از اين رو تصويب آن دستاوردي سياسي ندارد. مجلس نيز به دو دليل نمي‌تواند وارد اين دستور شود، يا اگر هم وارد شود مفيد نيست؛ اول اينكه مجلس فعلي بازتاب واقعي آنچه در عرصه جامعه مي‌گذرد نيست، و به دليل مسائلي كه براي آن پيش آمده از وجاهت و اعتباري كه مناسب با اتخاذ تصميم در اين موضوع و تاييد و رد آن باشد برخوردار نيست. ولي مهم‌تر از آن اينكه توافق مذكور يك بسته است و نمي‌توان بخشي را پذيرفت و بخشي را نپذيرفت. در حالي كه مجلس به طور معمول در بررسي قوانين نه‌تنها در كليات، بلكه در جزييات نيز وارد مي‌شود.

٣- رهبري عالي نظام نيز تاكيد كردند كه موضوع هسته‌اي توسط مسوولان در حال پيگيري است و نبايد موجب دودستگي شود. ضمن اينكه براي تصويب متن بايد مسير قانوني پيش‌بيني شده طي شود. بنابر اين و از آنجا كه بحث در مجلس به نحوي است كه دودستگي را تشديد مي‌كند، لذا بهترين حالت رسيدگي آن در عرصه عمومي و تصويب و ردش از طريق همه‌پرسي است. ضمن اينكه مصوبات مجلس مشمول رسيدگي بعدي شوراي نگهبان هم مي‌شود و با توجه به برخي از مفاد توافق، اين شورا طبعا نمي‌تواند براساس آموزه‌هاي رسمي آن را تاييد يا رد كند، و همان طور كه در سخنان مقام معظم رهبري نيز آمده است كار بررسي متن بايد براساس مصالح كشور و منافع ملي انجام شود و اين از شمول رسيدگي شوراي نگهبان كه تطبيق مصوبات با شرع و قانون اساسي است خارج است.

٤- در كنار دلايل فوق، يك دليل سياسي ديگر و البته مهم نيز وجود دارد. با رفراندوم درباره توافق هسته‌اي شور و نشاطي جدي در ميان جامعه ايران رخ خواهد داد زيرا مي‌توان به صورت آزاد درباره جزييات اين توافق در مطبوعات و صداوسيما بحث كرد و با آن موافقت يا مخالفت كرد. اثر آن نيز در نشاط سياسي جامعه و ارتقاي درك و فهم سياسي جامعه زياد است، ضمن آنكه در صورت تصويب اعتبار توافق را نزد جامعه جهاني بيش از پيش مي‌كند. و از همه مهم‌تر اينكه راي مردم و كيفيت موافقت يا مخالفت با آن حكايت از صف‌بندي نيروهاي سياسي خواهد كرد. اين رفراندومي واقعي خواهد بود كه مجموعه قدرت در ايران، نظري پيشيني در مورد آن نداده است، و به صورت واقعي به راي مردم گذاشته خواهد شد. در مورد همه‌پرسي‌هاي پيشين، دست‌اندركاران سياسي؛ پيشاپيش راي موافق خود را اعلام مي‌كردند ولي اين مورد مي‌تواند به يك رقابت و چالش سياسي خوشايند تبديل شود. و هر نتيجه‌اي كه از آن حاصل شود محصول اراده مردم تلقي شود. ضمن اينكه در همه‌پرسي، كليت توافق به عنوان يك بسته كامل، براي راي دادن مردم پيشنهاد مي‌شود و نيازي به تاييد و رد تك‌تك جزييات آن نيست. با عنايت به اين نكات پيشنهاد مي‌كنم كه از سوي دولت توافق وين در قالب يك ماده واحده دوفوريتي با هدف ارجاع آن به همه‌پرسي به مجلس ارايه شود و مقدمات انجام آن در نخستين فرصت از سوي دولت فراهم و به راي عمومي مردم گذاشته شود.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
لطفا"این کاررابکنید تا نظرات مردم مشخص گردد
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
ایا از نظر اقای عبدی می توان داشتن و نداشتن فن اوری هسته ای را هم به رفراندم گذاشت
با توجه به اثار و تبعات زینبار و یا سودمند ان؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
پیشنهاد بسیار خوبی است ولی فطعا عملی نمی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
برگزاری رفراندوم با تایید نهایی رهبری معظم انقلاب قابل انجام است و ایشان نظرات خودشان را در نماز عید فطر اعلام فرمودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
آقای عبدی؛ وقتی نمایندگان رسمی یک دولت می روند مذاکره و توافقی را امضا می کنند این مسخره است که آن را به رفراندوم بگذاریم! اینگونه دیگر کسی برای نمایندگان دولت ایران تره هم خرد نمی کند و حرفهایشان پشیزی برای آنها نمی ارزد!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
اول اجازه بدهید ببینیم اصلاً مفاد توافق نامه چی هست بعد!
تو این چند روز دولتی ها فقط از "پیروزی بزرگ" سخن می گویند حالا خط قرمز ها رو رد کرده اند یا نه معلوم نیست!
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
رهبر انقلاب می گویید توافق هسته ای باعث دو دستگی مردم نشه این آقا میگه رفراندوم؟!!
اصلاً توافق برای مردم توضیح داده شده؟! بررسی شده که صحبت از رفراندوم می کنید؟!! آقای ظریف درباره توافق به مردم توضیح می دهد؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
رفراندم را در مورد چیزهایی میذلرند که مردم در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند
نه یک توافق حقوقی بین الملل
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
این بهترین حرفیه که شما در تمام عمرت زده‌ای!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
159 صفحه مطلب که فارسیش میشه 200 صفحه من که دکتر مملکتم نمیرم بخونم چه برسه به داداشم که دیپلمه
مجتبی
Saudi Arabia
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
خیلی تحلیل ابکی بود.پس مردم برا چی نماینده انتخاب کردن!!!!؟؟؟؟ همین مردم نماینده انتخاب کردن ها
مهرداد
United Arab Emirates
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
رفراندوم لازم نیست. مردم در خرداد 92 نظرشون رو گفتن . اونهایی هم که مخالفند باید دولت باهاشون برخورد کنه . چرا باید در مقابل این اقلیت اینقدر کوتاه بیایم؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
دمت گرم عبدی! همیشه منحصر به فردی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
آنچه که باید به رفرداندوم گذاشته شود عقل شماست
در کجای دنیا یک توافق بین المللی حقوقی را به رفرادندوم می گذارند
شما هم دیگر شورش را در آوردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
توافقی که به کاهش دلار منجر نشود به درد نمیخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
هرچند این رفراندوم باید در مورد اصل هزینه برای انرژی هسته ای برگزار می شد ولی باز هم بد نیست و موافقم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
موافقم
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
رهبری فرمودند توافق از مسیر قانونی بررسی شود شما از رفراندوم صحبت می کنید؟! این دموکراسی نیست این پوپولیسم است؛ چرا در آمریکا به اصطلاح مهد دموکراسی امروز توافق با ایران به رفراندوم گذاشته نمیشه؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
پا به پای کنگره امریکا پیش برید تا ضایع نشید!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین