با گذشت بیش از ۱۰ روز از اعتراضات به فوت تلخ مهسا امینی، بررسیها نشان میدهد که متولدین دهه ۸۰ بخش قابل توجهی از معترضان را تشکیل میدهند. نسلی ناشناخته که شاید پیش از این کسی گمان نمیکرد که بتوانند چنین کنشهایی از خود بروز بدهند.
وقتى خود قاليباف در جمعى اعتراف مى کنه که مصدر کارها به دست افراد ناکارآمده و فرو مايه افتاده و به همين دليل نتونستيم کارها را به ثمر برسونيم ديگه امثال شريعتمدارى باز هم حرفى براى گفتن دارن؟
بله برای اینکه دهه ۸۰ بچه های نوجوانی هستند که خیلی راحت تحت تاثیر تبلیغات دیگران قرار میگیرن و به خاطر جوونی شون پر انرژی و نترس هستند و واقعا متاسفم که گروهی ضد وطن از دلهای پاک این بچه ها سو استفاده میکنن به جایه اینکه این بچه ها رو بگیرید دنبال عاملان اصلی این اغتشاشات باشید همه اینا میتونست فقط یک اعتراض باشه ولی دشمن بی کار ننشسته
دزدی از بالای دیوار افتاد و پایش شکست. یکی گفت مقصر صاحب خانه است که دیواری را بلند ساخته. یکی گفت مقصر بنا بوده که دیوار را این شکلی ساخته. و...
ملا نصرالدین که همه نظرات را می شنید، گفت ظاهراً در این ماجرا همه مقصرند الا خود دزد.
حالا ظاهراً همه مردم در این ماجرای اخیر مقصرند الا کسانی که کشور را به این روز انداخته اند. یک مسئولی پیدا نمیشه که بگه ای مردم ببخشید ما اشتباه کردیم. و ببخشید که برای کشور انواع مشکلات را بوجود آوردیم.
مسئله دهه هشتادی یا دهه چهلی نیست. مسئله واقعیت و حقیقت ندانم کاری و تبعیض و رنگ بازی و خودی و ناخودی کردن و عدم استفاده از خرد جمعی و برتری قشری و سهمیه ای و رانتی و بی کفایتی و نا امیدی به بهبود و.... هست. منتها دهه هشتادی ها و دهه نودی ها دیدند و می بینند که بیشترین خسارات را دارند می بینند. حداقل دهه شسصتی ها و هفتادی ها تحریم و عدم فروش نفت و گاز به نفع روسیه و این همه اختلاس گسترده نبود و ته ان به دهه شصتی و هفتادی می رسید. ولی دهه هشتادی و نودی ها هم جیبشان خالی است و هم اینداشان و حتی نمی توانند از پس تغذیه مناسب بر بیایند. وقتی کسی گرسنه باشد دیگر به اقا و غیر اقا توجهی ندارد. چیزی ندارد که از دست بدهد.
ناشناس
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
آی گفتی نصف مشکلات ملت و مملکت از این خط کشی خودی و غیر خودی است خدا لعنت کنه اونایی که این بنای ظالمانه رو گذاشتن
ناشناس
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
درست گفتید به علاوه اینکه ما دهه هفتاد و شصتی ها شغل و زن و فرزند داریم و طبیعتا محتاط تر هستیم ولی دلمان با معترضین بود.
واقعیت این است که دهه هشتادی دارد دنیا را با وی پن تولیدی دانش بنیادی ها در کانادا می بیند و خود را قیاس می کند. همین که در ایران همه چیز را فیلتر می کنید ولی همه سایتها با وی پی ان باز می شود و استفاده می شود نشان از اوج بی کفایتی و دوری از واقعیت و زندگی در دنیای خود دارد. همین دو گانگی ها هست که همه را متقاعد کرده که از این ساختار ابی برای ملت و خرد و بهبود
گرم نمی شود و دیگر به بیان و زبان امدند.
ناشناس
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
بنده با نظر سما موافقم هر چند با جنگ و دعوا کف خیابون مخالفم
فکر می کنید که واقعا دلیل حمله پوتین به اکراین نگرانی از حضور ناتو یا حتی گرفتن اکراین بود؟ خیر. افرادی مانند پوتین یا کیم همه چیز را از زاویه ادامه قدرت خود و خانواده و حلقه خود می بینند. پوتین افسر اطلاعاتی ارشد روسیه بود و بخوبی می داند که چه چیزی در جامعه روسیه در حال اتفاق بود. بعد از موفقیت ملتهای اروپای شرقی مانند لهستان با روش زندگی سیاسی در اروپای متحد و بعد از خواست ملتهای گرجستان و اکراین و بخصوص حرکت عظیم ملت روسیه سفید در جهت اروپایی کردن حکمرانی پوتین متوجه شد که این نسیم و موج جدید حکمرانی با اطلاعات ازاد و اینترنت و رفت و امد هر روز در ملت روسیه هم قویتر خواهد شد. سیستم حکمرانی اروپا یا امریکا عالی و بی نقص نیست ولی در ان هیچ شخصی حق ندارد بیشتر از هشت سال یا بدون داشتن رای اکثریت مردم به حکومت ادامه دهد. افرادی مانندپوتین و کیم می دانند قبول این واقعیت یعنی پایان خوش روزهای فرماندهی و همه در خدمت انها بودن. همین بود که جنگ اکراین را راه انداخت تا در پشت خون و فاصله ای که این جنگ بین ملت روسیه و اروپا می اندازد پناه بگیرد و به حکومت خود برای سالها ادامه دهد. در دنیای پوتین و کیم ماندن در قدرت یعنی پیروزی. مهم نیست که ملتهای روسیه و کره شمالی چه اندازه هزینه بدهند.
ناشناس
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
مگه دیوار ما این حرفا رو میشنوه؟بعید میدونم.قدرت شیرینه برادر
ناشناس
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
سطحی نظر دادید.
هادی
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
عالی گفتید، به در گفتید دیوار بشنوه،هر چند که سالهاست گوش هاش رو گرفته که نشنوه، احسنت به شما
اقای مجید ابهری تمام کرد. مشکل اینترنت و شبکه های اجتماعی و کامپیوتر است. راه هم حتما مانند کره شمالی بستن همه راهها ست. کامپیوتر را بستید ولی خود ما شاهدیم که تعداد فر زندان خود خواص هزاران هزار در امریکا و اروپا مشغول درسند را اقای ابهری می خواهد چه کند؟ به انها هم بگویید دیگر اجازه رفتن به بلاد غرب ندارید و باید بروید پای صحبت اقای عباسی یا شریعتمداری؟! یا اینکه نه انها بروند ولی دهه هشتادی و نودی های همسن انها که پدرانشان رنگرز و سهمیه ای و خودی نبودند و صادقانه و شرافتمندانه زندگی کردند بروند مانند جوانان کره شمالی با هر سخن کیم گریه و زاری کنند؟! نه اقای ابهری. گذشت انزمان. حتی خود شما هم وقتی حج عمره و تمتع بروید می بینید که ناخوداگاه قیاس می کنید ومتوجه می شوید که هیچ کار اساسی برای ایران در این 43 سال نکردید که اگر کرده بودید دهه هشتادی و هفتادی و نودی کف خیابان نبودند و همچنان با هر فرمایش شما مانند کره شمالی گریه و زاری می کردند!
ناشناس
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
افاضات آقای ابهری را گوش نکردم ولی کامنت شما جامعیت داره و مخاطبش نه فقط آقای ابهری گمنام بلکه سطوح بالای حکومت هستند که وضعیت فاجعه بار امروز در همه زمینه ها خاصل عملکرد ۴۳ ساله آنهاست
سالِ پنجاه وهفت دهسالم بود ... یه ناظم داشتیم موهاشو بنفش کرده بود ... اسمش خانم خطیر بود... من لیدرِ تظاهراتِ مدرسه مون بودم ... بهم میگفت فتنه گر ... چهل و چارساله تغییر نکردم ... هنوزم فتنه گرم !!!!!!
آقا من کار با خانواده ی شهدا ندارم زحمت کشیدن واسه دفاع از ملت و کشورشون بدون پول امکانات رفتن شهید شدن خدا هم رحمتشون کنه حقشون هم هست ولی به شیوه ی دیگر من با چشم خودم شاهد بودم طرف با سهمیه ی ۴۰ درصدی که تویه کنکور داشت پزشکی قبول شد اصلا پدری که رفته شهید شده و ....... چرا باید سهمیه ی به پسرش برسد که سالانه حق کلی آدم خورده میشه میشد کار های دیگری برای حمایت خانواده ی شهدا کرد
حقوق ماهیانه وام همین مسکن مهرایی که میسازن اصلا یکی از اون ها میدادن بهشون چرا مردم رو بدبخت میکنید طرف بعد ۲ سال آموزش یه آمپول ساده رو نمیتونه بزنه تویه بقیه ی کار ها هم همانند این است تا عدالت برقرار نشود کاری پیش نمی رود و به نظر من بعد از صبر و شکیبایی و حرف زدن آخرین نقطه اعتراضات است که شاهدش هستیم چون تا دهن مردم زیر خاکن
حالا این نسل ۸۰ رو که میگید آلوده شده به اینترنت٫ آقا اون نسل های قبلی رو که همه رو له کردید رو چی میگید٫ حتی به روحانیون مخالف هم رحم نکردید چرامحمد خاتمی رو ترد کردید اونم آلوده شده بود به اینترنت و شبکه های مجازی؟!!
سیستم دیکتاتوری دنبال بهانه میگرده فقط
دهه هشتادی و نودی دارد زندگی همسالان خود در دنیا یا حتی زندگی خود در چند سال پیش را می بینند. وقتی یک موبایل ساده که الان در دست همه همسالان انها حتی در ترکیه و عراق و چین هست ولی برای انها بدلیل گرانی وحشتناک ارزو شده ولی برای فرزندان خواص مانند خرید سیب است یا خوردن یک ساندویج حتی فلافل سنگین هست دیگر متوجه می شوند در این دیگ مقاومت و سلحشوری و ساده زیستی و.... چیزی برای انها نمی جوشد و هر چه هست برای همسالان انها با والدین خواص است. حداقل دهه شصتی و هفتادی می توانستند یک موبایل روز بگیرند یا یک 206 یا سفری به دوبی داشته باشند. ولی این نسل می بیند که حتی خرید موبایل روز هم برای انها ارزوست چه برسد به 206 350 میلیون تومنی
تفاوت دهه پنجاه و شصت به منابع اقتصادی و برنامه های شاه برمیگشت که هنوز ته مانده ای وجود داشت که سر سوزنی امید باشد. جمهوری اسلامی در این چهل سال فقط مصرف کرده و هیچ چیزی نساخته و الان دهه هشتاد نود امیدی حتی به اندازه سوزنی ندارند
اتفاقا بر خلاف نظر آقای کارشناس، از جوانان و نوجوانان غفلت نشده و حکومت تا میتوانسته سعی در اثرگذاری و خط دهی به انان داشته، از تغییر محتوای کتابهای درسی گرفته تا رادیو تلویزیون و انواع سازمانهای تبایغاتی رنگارنگ بودجه خوار و نمایش سرود سلام بر این و آن و غیره ...
دلیل اثر بخش نبودن این همه برنامه، و نمایشها عدم شناخت از نسل جدید و تحولات دنیای اطراف است. سند ۲۰۲۰ میتوانست تا حدودی به نیازهایی تربیتی این نسل بر اساس شرایط جهان مدرن پاسخ بده ولی حیف که مغزهای زنگ زده هنوز گرفتار توهمات خودشه .
سلام، جمهوری اسلامی فرصت گفتگوی بین نسل ها رو از بین برد. دهه هشتاد ها فقط معترض نیستند، اکثریت ملت ایران اعتراض دارند. بخش قابل توجهی از مردم با نظام به مرحله طلاق عاطفی رسیدند
این انقلاب و نظام مقدس و الهی جمهوری اسلامی وقتی یک نهال نو پا بود تمام دنیا جمع شدن و نتوانستند حریفش بشوند الان که درخت تنومند و بزرگی شده چهار تا بچه قرتی و سوسول که هیچ غلطی نمی توانند بکنند ما امت پکتبی و پیرو مکتب حسین هستیم تا آخرین قطره خون پای آرمان های والای امام راحل خواهیم ایستاد
سلام
دهه هشتادی و نودی سرمایه های گرانقدر ایران هستند ،که اگر مسوولین سخنان آنها را نشنوند ، غربیها آنها را خواهند بلعید .
به خاطر دو روز حفظ قدرت سرمایه آینده اجتماعی جوانان را هدر ندهید.
دهه 80 و 90 عصاره ملت است حکومت متعلق به آنهاست و دیگه اصولگرا و اصلاح طلب تموم شد جوانان غیور نشان دادند که آنها خوب بلند از حقشان دفاع کنند آنها متفاوت نیستند بلکه آنها صدای یک ملت هستند آقایان جامعه شناس شما ها باید فکرهایتان را شستشو دهید سیاستگذاران باید کنار بروند و این نسل خودش برای خودش تصمیم میگیرد و راه حل اساسی دموکراسی واقعی است این نسل صدای سالها سرکوب است خانوادهها هیچ غفلت نکردهاند و این حکومت است که غفلت کرده است هیچ شکافی هم نیست بین این نسل و نسل قبلی نیست و این نسل فریب نمیخورد
امیدوارم دهه هشتادی ونودیها ونسل آینده دیگه مجبور نباشند سختیهایی که ما وبچه های ماتحمل کردند تحمل کنند کشور بدست متخصصان و دلسوزان وکار امدان اداره شود
من دهه شصتی ۱۰ سال درس خوندم یه کار پیدا کردم که اونهم به لطف دولت مردمی از دست دادم. ازدواج هم نتونستم بکنم. مهاجرت هم از سنم گذشته تقریبا. مگر دهه هشتادی ها کاری برای خودشون بکنند. ما که فقط تلاش کردیم خودمون رو زنده نگه داریم و داریم برای میانسالی خودمون رو آماده می کنیم.
انگار این تحلیگران متجوجه نیستند که دارند رفتارهای جوانان را در یک نظامی که مدعی اسلامی بودن است و قانون اساسی اش بر اساس شرع نوشته شده است تحلیل میکنند.
ببینید در این اعتراضات صحبتی از بیکاری و نان و کار و ... نیست .
جوانها خواهان آزادی انتخاب هستند و از تحمیل فرهنگی که حکومت اسمش را فرهنگ اسلامی گذاشته ناراضی هستند اما انگار کسی حرف آنها را نمیشنود و هر کسی برای خودش یک تحلیلی میکنه که اصلا با واقعیت توی جامعه مطابقت ندارد .
وقتی که امامان جمعه و بعضی از نمایندگان مجلس و بعضی از روزنامه ها بجای درک مشکل تلاش میکنند که مشکل را رد کنند و این جوانها را اقلیتی که غرب زده هستند و توسط نفوذیهای شبکه های جاسوسی به هیجان آمده اند و ... معرفی کنند آنوقت میشود انتظار حل مشکل را داشت ؟
برای حل مشکل اول باید به وجود مشکل اقرار کرد بعد دنبال در درک ان رفت و بعد هم برایش راه حل پیدا کرد .
حسین شریعتمداری از پشت میز صدارتش میگه که این جوانها اقلیت هستند و ...
اما به نظر من اینها اقلیت نیستند که اگر هم بودند باز هم چیزی از اینکه مشکلی فرهنگی در جامعه وجود دارد کم نمیکند , به نظر من اینها نمایندگان ان اکثریت خاموش هستند که شجاعت به خرج داده اند و برای احقاق حقشان و یا دست کم شنیدن صدایشان به خیابانها آمده اند که اگر حکومت تلاش در سرکوب این جوانها کند, به بسا که کم کم اکثریت خاموش هم صدایش بلند شود و به خیابانها بریزند و ...
چه خوب بود که یک گروه حقیقت یاب صادق تشکیل میشد و این گروه مدتی را مانند مردم عادی در کف خیابانها میگذراند و فاجعه فلش طبقاتی و فقر اقتصادی و بیکاری و ... را از نزدیک میدید و فسادهای اجتماعی و ناهنجاریهای اجتمایی و افزایش معتادها و روسپیها و .... را میدید بعد تلاش حکومت اسلامی برای پنهان کردن و اسلامی نشان دادن فرهنگ و جامعه و ... را میدید بعد دلیل عصیان نسل جوان علیه دورویی حاکمیت و آنچه که حکومت به ان فرهنگ اسلامی میگوید را متوجه میشد .
ناشناس
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
در این مدتی که وقایع و تحلیل ها رو از تنها مجاری در دسترس دنبال میکنم، جان و مخلص کلام را در این کامنت آورده اید.
تو این کشور برخی با اغراض مشخص دارن تفاوت ها رو تبدیل به اختلاف می کنن.
اختلاف بین اقوام بین کارکنان دولت بین زن و مرد و...
آخرین ورژن هم اختلاف بین نسل ها!!!
ملا نصرالدین که همه نظرات را می شنید، گفت ظاهراً در این ماجرا همه مقصرند الا خود دزد.
حالا ظاهراً همه مردم در این ماجرای اخیر مقصرند الا کسانی که کشور را به این روز انداخته اند. یک مسئولی پیدا نمیشه که بگه ای مردم ببخشید ما اشتباه کردیم. و ببخشید که برای کشور انواع مشکلات را بوجود آوردیم.