bato-adv
کد خبر: ۵۰۷۲۴۵
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل قفقاز و غرب آسیا در گفتگو با فرارو

در مرز ایران و آذربایجان چه خبر است؟

در مرز ایران و آذربایجان چه خبر است؟
پیرملازهی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک اتحاد بین پاکستان، ترکیه و آذربایجان شکل گرفته، خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری رزمایش نظامی مشترک بین این سه کشور در منطقه قره‌باغ، آذربایجان و ترکیه اگر این قدرت را پیدا کنند، کل استان سیونیک ارمنستان در قره‌باغ را اشغال کنند و مرز زمینی بین ایران و ارمنستان را از بین ببرند، این موضوع از لحاظ ژئوپلتیکی برای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا در چنین صورتی راه‌های زمینی و ترانزیت کالا اروپا برای ایران تنها از طریق آذربایجان و ترکیه ممکن خواهد بود که این موضوع برای این کشور‌ها بسیار مناسب است، اما برای ایران که همواره از طریق ارمنستان به بازار‌های اروپایی به صورت مطمئن را پیدا کرده، که این موضوع از لحاظ اقتصادی و سیاسی ضربه بسیار زیادی را به کشورمان وارد خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰
فرارو- الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در یک گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه با اتهام زنی علیه ایران، اعلام کرد، کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی منطقه قره باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده‌اند.
 
به گزارش فرارو، علی‌اف در این باره گفت: این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی به منطقه قره باغ وارد شده‌اند. این اتفاق مرتبا در دوران اشغال تکرار می‌شد.

وی همچنین درباره اخبار مربوط به برگزاری یک رزمایش توسط ایران در نزدیکی مرز آذربایجان گفت: این رخدادی بسیار تعجب‌برانگیز است. هر کشوری می‌تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آن‌هاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

واکنش ایران به اظهارات علی‌اف
 
این درحالیست که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطالب بیان شده از سوی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در فضای رسانه‌ای، اظهار داشت: در حالیکه روابط خوب و محترمانه‌ای بین دو کشور وجود دارد و مسیر‌های معمول ارتباطات بین دو طرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این زمینه و موضوعات دیگر مرتبط با آن، در دیدار دو وزیر امور خارجه در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، رایزنی‌های جدی و دقیقی صورت گرفت و توافق شد در یک بستر مناسب این گفتگو‌ها ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص مانور انجام شده از سوی کشورمان در مناطق مرزی شمال‌غرب تاکید کرد: این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هر چند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز‌های خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.

برگزاری رزمایش توسط ارتش
همچنین امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش فاتحان خیبر که از روز جمعه آغاز شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچگونه چشم‌داشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفا از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تایید نکرده‌ایم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرز‌های رسمی کشور‌ها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند.

امیر حیدری یادآور شد: همه مرز‌های قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرز‌های خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرز‌ها را به هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان و یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد. انتظار می‌رود کشور‌ها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیر‌های اقتصادی و انتقال انرژی است توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.

در مرز ایران و آذزبایجان چه خبر است؟ اختلافات ایران و آذربایجان ریشه‌دار است
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل قفقاز و غرب آسیا در گفتگو با فرارو با اشاره به اختلافات مرزی ایران و آذربایجان که طی چند روز افزایش یافته است، اظهارداشت: در زمان جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان طرف آذربایجانی این استنباط را پیدا کرد که به دلیل مواضع ایران در این جنگ، کشورمان طرف ارمنستان را گرفته هرچند که مقامات ایرانی بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کردند، اما این تصور بر روی آذری‌ها باقی مانده و هنوز نیز فکر می‌کنند ایران طرف ارمنستان را در این مناقشه گرفته است.

وی افزود: بر همین اساس طی چند ماه گذشته آذربایجان اقدامات زیادی را بر ضد ایران انجام داده که نمونه اخیرا ایجاد مزاحمت برای کامیون‌های ایرانی که از جاده نخجوان قصد ترانزیت کالا به ارمنستان را داشته اند، همچنین برگزاری رزمایش مشترک بین پاکستان، ترکیه و آذربایجان در مرز ایران نیز حساسیت در منطقه را افزایش داده است.

وی گفت: بعد از اظهارات الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در مورد برگزاری رزمایش در ایران و قضیه کامیون‌ها سطح تنش‌ها افزایش پیدا کرد، اما اینکه بگوییم احتمال درگیری نظامی با توجه به وضعیت موجود وجود دارد، این احتمال بسیار کم است، زیرا دو طرف نمی‌خواهند که چنین اتفاقی بیفتد و منطقه درگیر یک اختلاف و نزاع نظامی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ریشه‌های اختلاف آذربایجان با ایران فراتر از برگزاری رزمایش است، بیان کرد: به دلیل مسائل ناسیونالیستی و گرایش‌های قومیتی، اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است ترک زبان‌ها را با یکدیگر متحد کند، اردوغان معتقد است که تمامی ترک‌زبان‌ها در هر جای جهان دارای زبان و فرهنگ مشترک هستند که می‌توانند کنار هم جمع شوند، تحت این شرایط ترکیه طی این سالیان در آذربایجان نفوذ بسیاری پیدا کرده است.

ملازهی اضافه کرد: بعد از به راه انداختن جنگ در قره‌باغ که ترکیه باعث و بانی آن بود، موفق شد که راه زمینی بین دو کشور ترکیه و آذربایجان را از طریق نخجوان باز کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نیز اسراییل نهایت استفاده را برده و به بهانه حمایت از آذربایجان حضور نظامی، اقتصادی و سیاسی وسیعی را به عمل آورده، که تمامی آن‌ها به قصد حضور در نزدیکی ایران و انجام فعالیت‌های ضد ایرانی بوده، این در حالی است که کشور ما نیز نزدیکی اسرائیل به مرز‌های را تحمل نخواهد کرد و این این رزمایش‌های نظامی که در منطقه آذربایجان و در مرز‌های شمال غربی کشور انجام شده نیز در این راستا صورت گرفته است.

این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر یک اتحاد بین پاکستان، ترکیه و آذربایجان شکل گرفته، خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری رزمایش نظامی مشترک بین این سه کشور در منطقه قره‌باغ، آذربایجان و ترکیه اگر این قدرت را پیدا کنند، کل استان سیونیک ارمنستان در قره‌باغ را اشغال می کنند و مرز زمینی بین ایران و ارمنستان را از بین می برند، این موضوع از لحاظ ژئوپلتیکی برای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا در چنین صورتی راه‌های زمینی و ترانزیت کالا اروپا برای ایران تنها از طریق آذربایجان و ترکیه ممکن خواهد بود که این موضوع برای این کشور‌ها بسیار مناسب است، اما برای ایران که همواره از طریق ارمنستان به بازار‌های اروپایی به صورت مطمئن راه پیدا کرده، این موضوع از لحاظ اقتصادی و سیاسی ضربه بسیار سنگینی خواهد بود.
  1. استراتژی ایران در برابر فشارها چه خواهد بود؟
  2. تمرین وفاق در بلوچستان
  3. پرونده‌سازی مجدد برای ایران
  4. ایران و اروپا؛ زمستان سخت روابط دیپلماتیک
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
تنها کشوری که دو تا ارتش دارد ایران است
که میلیاردها تومان برای کشور هزینه دارد بعد آذربایجان که به اندازه یک استان ایران است .مثلاً دشمن به حساب میاد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ایران با این ماشین ها برای ارمنستان سلاح میفرستاد و ایران باید پاسخگوی این همه نفاق و دشمنی خودش باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
اگه با کدخدا مشکلمونو حل میکردیم.این کشور های دربیتی اینطور برای ما شاخو شانه نمی کشیدند.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
بعضی از دوستان نون خور کشور های دیگر هستند میان و برای وطن ما تعیین تکلیف میکنند به عنوان یک ایرانی خونم بچوش میاد کسی به میهن من توهین میکنه ای دشمنان ایران بزودی نابود میشوید
ایرانی آباد و آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
لعنت بر کاسبان تحریم و جنگ و مخالفان برجام که سالهاست با این حاشیه سازی ها مانع سرانجام رساندن برجام هستند ... !!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
كاه و يونجه الهام زياد شده . يه تق و توقي با كمك اردوغان كرد . خيال كرد خبريه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
شما و همفکرانتان با همین ادبیات کوچه بازاری حال کنید ببینیم چی میشه . خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
مرگ بر اردغان یهودی
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
بیشتر شما ادبیات کوچه بازاری دارید در ضمن عشق به وطن جرم نیست
وطن پرست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
عاقبت صدام در انتظار اردوغان کودک کش صهیونیست و اون الهام یهودی زاده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
شما احساساتتو با چیزی که دوست داری (کاه و یونجه) بیان کن ولی در عمل اتفاقات دیگری خواهد افتاد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ایران دارد خود زنی می کند کاش آدم عاقلی در این بین پیدا می شد. مثل بچه ای می ماند که چون بهش بازی نداده اند این طرف برای خودش سر و صدا راه می اندازد که مثلا خبری هست آخر کمی فکر هم لازم است ایران بزرگتر از این حرفاست که اینگونه رفتار کند اصلا شعور هم خوب چیزی است دارید شمالغرب کشور را به خاطر ارمنستان به آشوب می کشانید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
وقتی شش هات را با بمب خلا ایرانی از سینه ات بیرون کشیدیم میفهمی بازی چیه .....وقتی راه ایران را می بندی ناچاریم پارت کنیم .......دندت نرم راه نمی بستی.....
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
جناب بریتانیایی از نظر شما و آقای خاک متولد سی پنج ناشناس ایران مهم نیست ایرانستان مهم هست بسم الله هر نقطه مستقل اتفاقا بهتره مرز ایران و قفقاز به صورت فعلی باشد به نفع ما هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
خبری نیست دارن بازی می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ایران باید اقدام پیش دستانه کند. ارمنستان را به ایران برگرداند و یا قرارداد نظامی ببندد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
پیمان نظامی را موافقم ولی الحاق باید منجر به احترام به دین مسیحیت بشود ما باید سال نو میلادی را تعطیل رسمی کنیم من به شخصه حاضرم برم درکنار برادران مسیحی مان در ارمنستان در برابر برادران مسلمان آذری مان در جمهوری باکو بجنگیم خدایا نزار بین هموطنان من جنگ بشه ترو خدا بخاطر من هم شده جنگ نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
باید از همان ابتدا پاسخ مناسبی به تحریکات اذربایجان داده میشد و در حمله اش به ارمنستان از او پشتیبانی نمیشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ممکنه بگید چه پشتیبانی از آذربایجان کردند؟
شاید منظورت دادن اجازه عبور به تجهیزات نظامی ارمنستان بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ادوخان یادش رفته که نزدیک بود در کودتا ریغ رحمت را سر بکشه و ایران به دادش رسید! حالا دم در آورده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
مرگ بر ترکیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
از این مرگ گفتن ها خسته نشدید؟
انقدر اینطوری گفتید که حالا در جهان یک متحد واقعی هم نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
بحرانی آفرینی در منطقه شمالغرب به ضرر ایران و ایرانی است آقای ملازهی ایران از کی صادرات و وارادات از اروپا را از طریق ارمنستان انجام داده دوما همانطور که ایران از کامیون های سایر کشورها حق ترانزیت اخذ می کند آذربایجان هم این کار را انجام می دهد منتها بعضی ها مسائل جزیی را مستمسک بعضی کارها قرار می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
1. عددش باید معقول باشد.
2. از کل مسیر 300 کیلومتری کمتر از 20 کیلومتر در داخل قره باغ هستش. که این مسیر هم قبلا جزو ارمنستان بوده است.
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
یک ساله فریا د میزنیم حالا هم باز سرتون کلاه میره
شما مرد میدان نیستین علی رغم ادعاهایی که گوش فلک رو کر کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
راههی رسیدن به اروپا زیاد است و یکی از آنها ارمنستان است. مهترین راه رسیدن به اروپا خود ترکیه است که بیشترین ترانزیت را داریم . ایرانشهری ها شانتاژ نکنند و موضوع با مذاکره و ایجاد پروتکل تجاری امنیتی مشترک بین سه کشور قابل حل خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
چقدر مسائل پیچیده و گره خورده روز از نظر تو خیالپرداز آسونه و آب خوردن . از کی جنس میگیری ؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ارمنستان خیلی بهتر از ترکیه هست
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
محمد فقیه ارمنوفیل شاید برای تو ارمنستان بهتر باشد ولی برای چند ده میلیون ترک ایرانی ترکیه و آذربایجان برادران تنی هستند.این قدر در آتش کینه و نفرت ترک ستیزانه ندم که قطعاً شعله هایش پیش و بیش از همه، دامن نژاد پرستانی چون ترا می گیرد.
ناشناس
Turkey
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
همه اش بازی است تا مردم از اعتراضات خود نسبت به گرسنگی صرفنظر کنند واقعا متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
نه عزيزم اونم سرجاشه . اينم سرجاشه
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
منم برای شما متاسفم که ارزشی برای میهن نداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
آقای علی اف تو فقط به درد این میخوری چپ و راست زنت و دخترهاتو بزک کنی و با سر و وضع ناجور ببری وسط سربازهات روحیه بهشون بدی . مال این حرفها نیستی جوجه ، واسه کی داری قدقد میکنی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
بزرگترین ایراد ما نبود چشم انداز و دید کوتاه مدت هستش ما در جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت دیپلماتیک کردیم ولی در عمل و شبکه های اجتماعی ترانزیت سلاحها به ارمنستان ذهنیت ها رو عوض کرد و ریشه نفرتها رو داریم میکاریم ... دید کوتاه مدتی در سیاستها محکوم به شکست هستن التماس تفکر
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
شهرستان باکو ی ایران پاشو بیش از حد از گلیمش دراز کرده .تو دهنی محکمی میخوره و بازم به ایران عزیز ملحق میشه
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ساسان بیا علمده من تو باهم با قایق میریم باکو
ناشناس
Turkey
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
چندتا ماشین سلاح عهد بوق را دارن نشون میدن مطمنا هیچ کس ایران راجدی نمیگیرن فقط میخندن چقدربدبختن 130دلارندارند بدن مثل ادم برن بیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ببین چه فلاکتی افتادیم که کشور کوچیکی مثل آذربایجان بر ایران تهدید شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
دیپلماسی و علی الخصوص دیپلماسی نظامی ما دارای ضعف عمده است. حقوق بین الملل قواعد مشخصی دارد. جمهوری آذربایجان و یا هر گشوری و حتی ایران باید درچارچوب قواعد بین الملل رفتار کنند. با شاخه و شانه چیزی حل نمی شود.
البته این حرکت های امروز بیشتر مصرف داخلی دارد و اشکالی هم ندارد.
دولت جدید شعار روابط با همسایگان را داد ولی در همین ابتدا طالبان و پنجشیر و سپس آذربایجان پیش آمد. ارمنستان با اشغال سرزمین آذربایجان سال ها ناقض حقوق بین الملل بود و حالا که در یک جنگ آن را از دست داده متاسفانه ایران را وارد بازی خطرناک کرده، بیشترین نفع در این وسط را روسیه خواهد برد. و البته ترکیه و مثل همیشه ایران بی کلاه خواهد ماند. ما دقیقا وسط بازی روسیه هستیم و ترکیه هم با وارد شدن به بازی روسیه نفع می برد ما همیشه نقش پیش قراول و یا پیشمرگه را داریم و هیپ.
خواهید دید.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
تا حدودی موافقم ولی من به جامعه جهانی اعتماد ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ایران باید هر چه سریعتر ارمنستان رو بزنه. عقل این رو میگه.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
همون خبری که قراره چن وقت دیگه تو مرزای شرقیمون (مثلن دشت میلک) باشه !!!!
یک افغانستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
عزیزان از خودتون بپرسید که در این سالها چکار کردید که وضعیت ایران به این روز افتاده و همه همسایه ها کم کم دارند تبدیل به دشمن میشوند. متاسفانه چند سال بعد خبر رزمایش مشترک نظامی ترکیه و پاکستان و طالبان را در هرات و مرز های شرقی ایران خواهید شنید. ولیکن ان زمان نگویید که چرا افغانستان اینگونه شد !! وقتی که اقوام و متحدان همفکر و نزدیک به خود را ترد و رها میکنید عاقبت چنین اتفاقاتی رخ میدهد.حوادث امروز شمال غرب نتیجه رها کردن ارمنی ها بود. و در آینده نزدیک نتیجه رها کردن تاجیک ها و هزاره های شیعه مذهب در افغانستان هم دیده خواهد شد. تاریخ خیلی زود تکرار خواهد شد. لطفا چاپ کن.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
شماها با کشور های فارسی زبان برادر و نزدیک هستین ولی ترک های ایران باید با آذربایجان و ترکیه دشمن باشند این چه پارادوکس کثیفی است که شما پان فارسها و راسیست ها دارین
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
وضیعت بد اقتصادی ایران و نارضایتی مردم از وضع موجود و قضیه اتحاد بین ترک زبانها شاید وضعیت منطقه جور دیگری رقم بخوره
خنده روی سابق
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
خوابشو ببینن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
صادرات ایران به اروپا عمدتا از مسیر ترکیه است.
ارسال کالا از ایران به ارمنستان هیچوقت از مسیر نخجوان نبوده است.
راه ایران تا ایروان انقدر افتضاح است که حمل کالا تا ایروان هم صرفه اقتصادی ندارد چه رسد به حمل کالا تا اروپا
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
کشور ما همیشه در طول تاریخ خود همسایه های زیادی داشته بهترین همسایه های ما ارمنستان هندوستان و حتی چین بوده اگه بحث پان نباشه مناطقی که الان قفقاز جنوبی و شمالی می‌خوانیم در طول اکثر تاریخ ایران بخشی از خاک ایران بوده و خواهد بود ما ایرانی ها در دوران قاجار در طی جنگ های خود با روسیه که حاصل بی کفایتی فرمانده ما در آن دوره و همین طور ارتش ضعیف کشور ما طی قرارداد های ترکمنچای گلستان از دست دادیم ما الان فقط میتوانیم با رفتار ناسیونالیستی حرف بزنیم ولی نمی توانیم به سه کشور مستقل حمله نظامی کنیم مگر اینکه آنها به ما حمله کنند اگر مقامات ایران در سال سقوط شوروی جمهوری های سابق آن را به رسمیت نمی‌شناخت و دعوای حقوقی گسترده ای انجام میداد مبنی بر فسخ قرارداد های آخال گلستان و ترکمنچای شاید الان همین کشور ها رفتار بهتری با ما داشتند مشکل کشور ما وجود ترسوهایی است که به بهانه جامعه جهانی مخالف جنگ هستند من از این دوستان درخواست دارم توضیح بدهند که چرا ترکیه پنجاه سال است که شمال قبرس را اشغال کرده و کسی کاری به آن نداره صدام حسین به ایران حمله کرد هیچ کاری نکردند همین که به کویت حمله کرد تمام جامعه جهانی به عراق حمله کردند دوستان لطفاً توضیح دهید چرا ما شدیم بچه یتیم جمع که هر کور کری به ما زور بگه سایت فرارو لطفاً سانسور نکن
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
قراره برجام امضا بشه باید بحران سازی کرد تا توجه به جای دیگر معطوف شود و ما تخصص در این کار داریم و بیخود هم جوگیر نشید داستان چیز دیگری است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
دقیقا داستان همین هست
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین