bato-adv
کد خبر: ۴۶۸۶۱۸
از «آلمان و فرانسهِ خاورمیانه» تا کشوری که هم پیمان خود را دور می‌زند

ترکیه چگونه به دنبال حذف ایران از نقشه اقتصادی منطقه است؟

ترکیه چگونه به دنبال حذف ایران از نقشه اقتصادی منطقه است؟

درگیری‌های نظامی اخیر در منطقه قره باغ که با جاه طلبی جمهوری آذربایجان، همکاری تنگاتنگ نظامی و سیاسی ترکیه با این کشور، حضور نظامی اسرائیل و عدم اقدام از سوی ایران و روسیه همراه بود، صرفاً نوک کوه یخی بود که حالا به تدریج بیشتر و بیشتر از زیر آب بیرون می‌آید. در این میان، به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان اکنون بیش از هر زمان دیگری در قامت یک متحد برای ترکیه بدل شده است. اما این تمام ماجرا نیست و این کوه یخ، ابعادی دیگر هم دارد.

تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

فرارو- محمد مهدی حاتمی؛ خروجی درگیری نظامی اخیر در قره باغ، برای ایران تا حد بسیار زیادی نگران کننده است و البته، ظاهراً به تدریج ابعاد دیگری از آن هم روشن می‌شود. بر اساس بخش‌هایی از توافق نامه صلح قره باغ که میان ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه منعقد شده، اکنون یک کریدور یا مسیر تجاری میان ترکیه و جمهوری آذربایجان ایجاد خواهد شد که خاک این دو کشور را مستقیماً و از داخل خاک ارمنستان، به هم متصل می‌کند.

به این ترتیب، اکنون روابط تجاری میان ترکیه و جمهوری آذربایجان وارد فاز تازه‌ای خواهد شد و منطقه خودمختار نخجوان که تا پیش از این از نظر اقتصادی و جغرافیایی به ایران وابسته بود، راه تازه‌ای برای ارتباط با سرزمین اصلی، یعنی جمهوری آذربایجان پیدا خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست.

ایران را دور زدند
در هفته‌های گذشته، ترکیه و چین نخستین مبادله کالا از طریق مسیری ریلی که بین دو کشور احداث شده و شرق آسیا را به غرب این قاره متصل می‌کند، کلید زدند. همین چند روز پیش، پس از نزدیک به یک دهه، نخستین محموله باری ترکیه به چین، بدون گذشتن از ایران، از طریق ریلی-دریایی از «استانبول» در ترکیه به شهر «شی‌آن» چین رسید.

ترکیه چگونه به دنبال حذف ایران از نقشه اقتصادی منطقه است؟

جاده ابریشم چگونه ایران را دور زد؟

این محموله باری، پس از گذر از خاک ترکیه و گرجستان، وارد خاک جمهوری آذربایجان شده و در بندر باکو، به وسیله کشتی، عرض دریای خزر را طی کرده و در خاک قزاقستان، دوباره وارد مسیر ریلی شده است. در نهایت، پس از طی کردن نزدیک به ۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی در خاک قزاقستان و چین، این قطار به مقصد رسید.

این محموله، طی ۱۲ روز مسیری به طول ۸ هزار و ۶۹۶ کیلومتر را پشت سر گذاشته و این در حالی است که طی کردن همین مسیر از طریق دریایی، حدود یک ماه زمان می‌طلبد. نکته، اما اینجا است که این مسیر به عنوان بخشی از پروژه «راه ابریشم جدید» (موسوم به طرح «یک کمربند-یک جاده»)، قرار بود از ایران هم عبور کند و به این ترتیب، ایران بخشی از «راه ابریشم» کهن را احیا کرده و به درآمد ترانزیتی بالایی برسد.

محمود احمدی‌نژاد، در دوران ریاست جمهوری خود اعلام کرد که خط آهن شمال شرق کشور به ترکمنستان متصل شده، اما این مسیر، در واقع هنوز هم عملیاتی نشده است. این، اما در حالی است که دولت حسن روحانی هم با وجود وعده‌های مکرر، نتوانسته مسیر کوتاه رشت‌-آستارا را تکمیل کند تا راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان به یکدیگر متصل شوند. هر دو این مسیر‌های ریلی، اما در واقع قرار بود نقش ایران به عنوان یکی از کلیدی تری قطعات پازل تکمیل «راه ابریشم» جدید را پر رنگ کنند.

ترکیه چگونه به دنبال حذف ایران از نقشه اقتصادی منطقه است؟

قرار بود مسیر‌های ریلی  نقش ایران به عنوان یکی از کلیدی تری قطعات پازل تکمیل «راه ابریشم» جدید را پر رنگ کنند

بر عکسِ ایران، اما ترکیه در طول دو دهه اخیر، بیشترین تلاش خود را به کار گرفته تا در نقشه آینده قدرت اقتصادی در جهان که یکی از ارکان آن امکان ترانزیت گسترده‌تر کالا است، جایی برای خود دست و پا کند.

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر ارتباطات و زیرساخت‌های ترکیه، چندی پیش در گفتگو با پایگاه اینترنتی «حریت» در این کشور، در مورد مسیر ریلی میان ترکیه و چین گفت: حرکت این قطار نوید یک دوره جدید در صادرات را برای ترکیه می‌دهد. کارا اسماعییل اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه در طول ۱۸ سال گذشته زیرساخت‌های ارتباطی خود را با طرح‌های مختلف تقویت کرده و بهبود بخشیده است، هدف ترکیه را قرار گرفتن این کشور در بین یکی از ۱۰ قتصاد برتر جهان خواند و گفت: با بهره برداری از این مسیر به این هدف یک گام دیگر نزدیک‌تر شده ایم.

ترکیه اخیراً در مسیر خط آهن قارص-گرجستان-جمهوری آذربایجان، هم درصدد توسعه روابط تجاری خود با این دو کشور برآمده و هم درصدد سهم گیری از تجارت ترانزیت کالا از طریق چین به بازار‌های اروپایی است. علاوه بر این، تلاش ترکیه برای احداث تونلی ریلی در زیر دریای «مرمره»، امکان ترانزیت کالا از آسیا به اروپا را برای این کشور فراهم کرده است.

حالا، اما به نظر می‌رسد ایران، در همکاری میان ترکیه و چین که هر دو داعیه روابط خوب با ایران دارند، از یک طرح ترانزیتی بسیار پر منفعت کنار گذاشته شده است. با توجه به واقعیت‌های دنیای اقتصاد و سیاست، این، اما چندان عجیب هم نیست.

ایران تمام طول دهه ۱۳۹۰ هجری خورشیدی را با رشد اقتصادی نزدیک به صفر از سر گذرانده و به اندازه‌ای درگیر مشکلات ریز و درشت داخلی شده که به نظر می‌رسد فرصت‌های اقتصادی این کشور بزرگ غرب آسیا در رقابت با کشور‌های کم ظرفیت تر، یک به یک از دست می‌روند.

از «آلمان و فرانسه خاورمیانه» تا رقیب منطقه‌ای
با قدرت گیری بیش از پیش ترکیه در صحنه سیاست بین الملل، از تلاش برای فتح بازار‌های عراق و سوریه تا حضور نظامی در لیبی، تلاش برای استخراج گاز در آب‌های مورد مناقشه با یونان در دریای مدیترانه و تا ارتباط گیری تجاری گسترده با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و انتخاب جمهوری آذربایجان به عنوان یک متحد هم زبان، اکنون ایران از ناحیه این همسایه خود هم تحت فشار قرار گرفته است.

احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه و نخست وزیر اسبق ترکیه، در سفری به تهران در سال ۱۳۹۲، در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، ایران و ترکیه را به «آلمان و فرانسه خاورمیانه» تشبیه کرد و گفت: ترکیه و ایران طی چهار قرن گذشته تقریبا هیچ جنگی علیه یکدیگر نداشته اند. از طرفی، ظرفیت‌های «مکمل بودن» ایران و ترکیه از لحاظ جغرافیا، اقتصاد و انرژی بسیار بیشتر از آلمان و فرانسه است. اگر ایران و ترکیه همواره کنار یکدیگر باشند، این امر نه تنها به نفع آن‌ها خواهد بود، بلکه ثباتی بزرگ را در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: همچنین، طولانی‌ترین کریدور حمل و نقل از شمال غرب به جنوب شرق، متعلق به ایران و ترکیه است. آرزوی من این است که «ترابزون» [بندری در ترکیه]و «بندرعباس»، این راه‌های حمل و نقل، پرمشغله‌ترین بنادر شوند، زیرا آن‌ها کوتاه‌ترین مسیر برای دستیابی به اروپا-آسیا هستند.

اکنون، اما به نظر می‌رسد وعده همکاری گسترده میان دو کشور و بدل شدن به «آلمان و فرانسه خاورمیانه» جای خود را به رقابت منطقه‌ای سبعانه‌ای داده که سخنان رجب طیب اردوغان در باکو که در ایران برداشتی جدایی طلبانه از آن صورت گرفت، تنها یک بیان «رتوریک» از اصل ماجرا و زیرلایه آن است.

ترکیه، ایران را رقیب اصلی خود می‌داند
صادق ملکی، کارشناس مسائل ترکیه، چند روز پیش در مورد قد علم کردن ترکیه به عنوان رقیب قدرتمند ایران در منطقه به روزنامه شرق گفت: در سال‌های اخیر یکی از مسائل ژئوپلیتیکی که محل رقابت و چالش بین ایران و ترکیه بود، مسیر ترانزیت انرژی بود. ما در پی ترانزیت انرژی از مسیر عراق و سوریه به مدیترانه بودیم. این مسیر با نگاهی به وضعیت منطقه الان به محاق رفته است.

او ادامه داد: اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان، مزیت‌های استراتژیک انرژی ما را نه تن‌ها به حاشیه برده است، بلکه با جایگزینی آن، حتی شاید بعدها، در ترانزیت زمینی نیز دیگر ترکیه (و بخوانید قفقاز و آسیای میانه) نیازی به ما نداشته باشند. ترکیه در بخش‌هایی ضمن اینکه مزیت‌های استراتژیک ما را از بین می‌برد، با بسیاری از همسایگان دور و نزدیک که ادعا دارد با آن‌ها پیوند‌های قومی دارد، پیوند‌های اقتصادی، سیاسی و حتی بعضا نظامی قوی برقرار کرده که این پیوند‌ها کمک بزرگی برای دستیابی این کشور به اهداف خود است.

ملکی ادامه داد: از همه مهم تر، ترکیه با سیاست غیرایدئولوژیک، منافع‌محور و حرکت بر مبنای واقعیت‌های حاکم بر صحنه قدرت در بازی بین المللی، در لیگ بزرگان بازی می‌کند. هم با روسیه و هم با آمریکا کار می‌کند، با اسرائیل رابطه خوب دارد و مورد حمایت نسبی در نظام بین الملل هم هست؛ بنابراین وقتی شرایط منطقه را نگاه می‌کنید، مشاهده می‌کنید که ترکیه در تحولات و تعاملات دست بالاتری دارد و این دست بالاتر را هم ما در تحولات جنگ قره باغ دیدیم.

از برادر بزرگ تر، تا ناظری بی عمل
اما ایران همیشه هم تا این حد در مورد اوضاع همسایگان خود منفعلانه عمل نکرده است. در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ هجری خورشیدی، روسیه که وارث میراث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود، بیش از آن ضعیف به نظر می‌رسید که بتواند در جمهوری‌های اقماری خود کاری از پیش ببرد.

در آن زمان ترکیه هم کشوری بود با اقتصادی آشفته و سیاستی که گاه و بیگاه با کودتا‌های نظامی در نوردیده می‌شد. به این ترتیب، در دعوای جغرافیایی میان جمهوری‌های تازه تاسیس «آذربایجان» و «ارمنستان»، فارغ از اروپا و آمریکا، ایران تنها کشوری بود که توانایی تاثیرگذاری بر اوضاع را داشت.

مرحوم هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت ایران، در بخشی از خاطرات سیاسی خود که روز پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۱ نوشته شده و به حضور نمایندگان آذربایجان و ارمنستان در ایران به جهت حل اختلافات ارضی اشاره دارد، می‌نویسد: «.. پیش از ظهر کار‌های دفترم را انجام دادم. برای رسیدن به کار میهمانان، ملاقات‌های متفرقه را حذف کردم. ساعت ۱۱ صبح دو هیات آذری و ارمنی آمدند. برای روان شدن کار در جلسه رسمی و علنی، ساعت‌ها وقت مان را صرف مذاکرات مقدماتی کردیم. معلوم شد آقایان محمد اف و پتروسیان، در گذشته تا این لحظه همدیگر را ندیده بودند، گرچه تلفنی مذاکره داشته‌اند. در اتاق حوضخانه، در دایره اطراف حوض نشستیم. من بین دو نفر آن‌ها نشستم و ابتدا در کلیات مانند ضرر نزاع و مصالح صلح و سپس درباره متن سند تنظیم شده برای امضای دو طرف صحبت کردم. در مورد کلیات اتحاد نظر بود، اما در بعضی مضامین و عبارات سند، اختلاف پیش آمد.»

از آن روز که حل اختلافات ارضی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در محل کار رییس جمهوری ایران صورت می‌گرفت تا امروز که ترکیه، در غیاب ایران، برنده یک مناقشه ژئوپولتیک شده نزدیک به سه دهه می‌گذرد. از آن روز تاکنون، ترکیه از یک اقتصاد بیمار، به یکی از ۱۵ اقتصاد بزرگ در جهان بدل شده و جمهوری آذربایجان هم آن اندازه جسارت نظامی به دست آورده که با همکاری اسرائیل و ترکیه، خاک خود را پس بگیرد.

ایران، اما اکنون در موقعیتی است که نه تنها در تصمیمات مهم منطقه‌ای جایی ندارد، که کشور‌های به ظاهر هم پیمانش (بخوانید چین و ترکیه) مسیری ریلی را ایجاد کرده اند که ایران و منافع اقتصادی اش را دور می‌زند.

bato-adv
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
با بي عرضگي و بي وطني شما
یک وکیل
Australia
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
بنام خدا سالروز وفات حضرت زهرا س تسلیت باد
انسان باید به داشته های خود تکیه کند.اگر دیانت و عقلانیت و پشتکار نهادینه شود تمام راهها باز است.باید وحدت و اعتماد و همدلی و تلاش و دقت را نهادینه کرد که ثروت واقعی از اینها ناشیست
حجاب هم لازمه ی کشوری مذهبی و ملتی متمدن مانند ایران است.
از نظر اسلام تمام امکانات برای مومنانه زیستن ماست نه حیوانیت...
کوتلاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
یه دوز کمتر بزن وضعت خرابه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
مهمترين دغدغه مسئولين ما :
1 - حجاب
2 - حجاب
3 - حجاب
4 - حجاب
5 - حجاب
.
.
100000 - وضع اقتصادي ايران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
حجاب مهمترین مساله نیست، بلکه راهی است که به موقع از آن استفاده ابزاری نمایند مانند ورود خانمها به ورزشگاهها و دوچرخه سواری و ...
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ریاد عجله نکنید هنوز بازی شروع نشده که بخواهد تمام شود .ایران بر خلاف ترکیه هیچ چشم داشتی به خاک دیگران ندارد نه سوریه و نه عراق. و نه ارمنستان .اتحاد راهبردی ایران عراق سوریه افغانستان و حتی تا جیکستان و پاکستان در پیش است .با رفع تحریمها قدر ت اقتصادی و نظامی ایران چند برابر خواهد شد و شک نکنید بعداز خروج امریکا از عراق و سوربه که بزرگترین چالش یکپارچهگی اسلامی و ضد امریکایی است .قدرت ایران در منطقه دوچندان خواهد شد .ایران هیچکاه در دام شرق و غرب برای ایجاد درگیری با همسایگان نخواهد افتاد ولی ارمنستان بسیار بیشتر از سوی ایذان تقویت شده و بعد از برکناری نخست وزیر غرب گرای ارمنستان باهمکاری ایران و روسبه این مسیر ارتباطی چه از ناحیه ارمنستان قطع خواهد شد .و بجای آن مسیر ترانزیت شمال جنوب از اروپا و روسیه و ارمنستان یا اذربایجان تا ایران و پاکستان و چین و بدون گذشت از دریا افتتاح خواهد شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
دقیقاً با کدام قدرت اقتصادی، ایران مرکز ثقل این کشورها خواهد شد؟؟؟!!! با تولیدات بنجل و بی کیفیت؟؟!! که مدام درحال عودت می باشند!!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ایشالله شمال ایران رو هم میگیریم کلا و شما کویرنشینهای متوهم میشینید سرجاتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
برو پی کارت نوکر رجوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اخه پشت کوهی متعصب از تو بزرگترشم مسه نوچه های امریکا همچین غلطی نمیتونه بکنه تو که یه نوچه اردوغان بیشتر نیستی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۹۰
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
کل دنیا نظام ایران رو دور زدن.نظام ایران هم مردم ایران رو دور زد(با شعار های توخالی)
نام
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
بخدا اگه با امریکا مشکلاتتونو حل نکنید دیگه افغانستان هم شرع به خوردن حق ما میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یعنی دهه ها حقابه هیرمند رانمی دهد و سیستان بلوچستان را خشک میکند؟ کرده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چرت نگو.
گفتار درمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اینجاست که ارزشی شرقگدا و مبارز با غرب ، لال می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
الان دولت در دست روحانی و غربگراها است
ناشناس
Canada
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
دولت تدارکاتچی حتی اگه گماشته و مامور غرب هم بود فرقی نمیکرد چون اختیاری نداره. مملکت دست اونایی هست که چشم و گوششون به روسیه و چینه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
جفنگ گو! ارزشی دنبال استقلال است و خودکفایی و رسیدن به قدرت تمدنی مستقل از دنیای فاسد. از منظر مقاله هم هزینه ترانزیت خشکی و دریایی از خشکی یک سره بیشتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
بله. اولا دولت اذربایجان رفیق ترکیه هست. در ضمن چین نمیاد مسیر ترانزیت را ایران بگذاره که با غرب تنش داره. در ضمن برای ترانزیت کالا کشتی های غول پیکر موجود هستند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ترکیه هیچوقت هم‌پیمان و حتی دوست ایران نبوده. این در تمام دوره های تاریخی و بدون توجه به حکومت‌ها صدق میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
و همینطور روسیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
میتونی بگی در بین کشور ها همسایه و حتی دنیا دوستان شما کی بودند ؟؟؟؟ اصلا با کی دوست داری دوست بشی
کارشناس اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دنیا عرصه رقابت است . ترکیه چقدر منتظر ایران میشد تا ایران زیرساختها را احداث و ساختار مدیریتی خود را ارتقا میداد و قوانین خود را اصلاح میکرد . ما باید از خودمان به دیگران قضاوت کنیم
علیف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اردوغان روی همه ی نامردای عالم رو سفید کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ایران در خیلی از دوره ها کشورهای رو به عنوان دوست داشته. ولی مشکل ترکیه فقط با ایران نیست. با همسایه های دیگه از جمله یونان قبرس ارمنستان، سوریه و... هم مشکل داره چون بر خلاف تفکراتی که مثلا در اتحادیه اروپا هست رشد خودش رو در ضعیف نگه داشتن و ضربه زدن به بقیه میبینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
1537
میشه کشورای وغیره را هم بگی خخخخ
کشورهای یونان و سوریه بعد فروپاشی عثمانی با ترکیه اختلاف ارضی دارند، علت مشکل ترکیه و ارمنستان هم سر قره باغه
ارمنستان با گرجستان، داغستان، ترکیه و آذربایجان مشکل داره
ایرانم که با همه به جز چندتا کشورخاص مشکل داره
کاش اینارم میگفتی
ناشناس
United States of America
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
‌وغیره نموند.کلا با دوتا همسایه ش خوبه.بقیه دعوا مرافعه.البته از کشوری با اون کلکسیون توحش و نسل کشی های میلیونی اصلا عجیب نیست
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ناشناس 15:37
این مدل مشکلاتی که شما فرمودید ترکیه با برخی همسایگان دارد امری معمول در دنیا است اما شما ان را بزرگ می کنید. ترکیه در یونان سفارت دارد. داد و ستد دارد و مردم ترک و روم با هم رفت و امد دارند. ترکیه همیشه ارمنستان را به گفتگو دعوت کرده ولی طرف ارمنی ادعاهای ارضی و رویاپردازی و خیال ارمستان بزرگ دارد. همان گونه که برخی رویای کردستان بزرگ را با جنگ در منطقه در سر دارند. همچنین ترکیه در حال دفاع از حق مشروع خود در دریای مدیترانه است. دفاعی که بد نیست ما هم یاد بگیریم چطور در برخی حقوق خود از جمله حقوق هسته ای، از جمله تحریم های ناعادلانه یاد بگیریم. یونان روم نشین حقوق ترکهای قبرس را ضایع کرد و اروپا از قبرس رومی حمایت کرد و ترکیه به ناچار به آنجا ارتش فرستاد تا اروپا را در انجا ساکت کند. در مورد سوریه هم فکر کنم همه همسایگان غیر از عراق با رئیس جمهور فعلی آن مشکل دارند.
اما حالا من می خواهم بحث بچه گانه شما در مورد دوست و دشمن های ترکیه را ادامه بدهم و چند دوست ترکیه را برای شما بشمارم:
دوستان معمولی: روسیه، چین، کانادا، برزیل، آرژانتین و.
دوستانت خوب: ژاپن، استرالیا، کره جنوبی ، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، صربستان، همه کشورهای بالکان، همه کشورهای اروپا به غیر از اتریش و فرانسه
دوستان خیلی خوب: قزاقستان، ازبکستان، تاججیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، عمان، قطر، افغانستان، الجزایر، مراکش، اوکرایین و..
دوست بسیار نزدیک: آذربایجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ترکیه هزچی هم با یونان مشکل داشته باشه وحوش آتش به اختیار نداره کهو بریزن سفارت یونان حمله کنند و سالی 800 هزار یونانی به ترکیه سفر میکنند و بالعکس
شما فعلا خودت رو بپا ببین تو این 42 سال به سفارت چند کشور حمله کردی؟
یواش یواش رابطه ترکیه با ارمنستان هم درست میشه و اونوقت علی میمونه و حوضش
بیوک
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
جناب حسن افندی قرا قویونلو....از اردوغان چی بهت رسیده که سنگشو به سینه میزنی؟ فراموش نکن چه بخوای چه نخوای عضوی از این آب وخاکی.پس وطن فروش نباش
نام
United States of America
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
زبان قاصر است از توصیف زیانی که یه عده ای به سرزمینی به نام ایران زدن

اونم فقط تو ۴۰سال
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
مقاله عالیی بود.
لطفا یک نسحه هم برای دفتر مطالعات استراتژیک سپاه و وزارت امورخارجه بفرستید تا شاید از خواب خرگوشی بلند شوند.
ناشناس
France
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
واقعا فکر میکنی میخونن؟!
فعال حمل و نقلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
من با این نظر موافق هستم . در برخی ادارات حمل و نقلی که مدیران و مسئولین ادارات تا خرخره در فساد افتاده اند و از خطوط قرمز نظام خارج شده اند ، آنها مورد تایید و حمایت برخی تشکیلات بازرسی و ....است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اونا اختیارشون دست کس دیگری است
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ترکیه حذف نکرد و نمی کند این خود خودتون هست که دور خودتون حصار کشیده اید و آروم نمی گگیرید
ناشناس
Finland
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دور زده ولی میشه گفت حق هم داشتن چون حکومت ایران با نظم نوین جهانی در افتاده و اونها هم فهمیدن ایران تو پروژه راه ابریشم باشه پروژه به نهایت نمیرسه پس راه حایگزین پیدا کردن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
مسئولان ما هرگز متوجه نمیشند چیزی به اسم دوست و هم پیمان وجود نداره
فقط منافع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هیچ کس دوست هیچ کس نیست. دوستی کوتاه مدته.
هر کسی به فکر منافع خودشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مسئولین اکنون صرفا به فکر رئیس جمهور شدن هستند. البته تعارف هم می کنند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
خداوندا یعنی نویسنده این یادداشت چیزی هم از روابط بین الملل می داند؟ اصلا چیزی از جامعه ایران می داند؟ همین امروز یک عده تابلو یک خیابان را عوض کردند همینطوری برای خودشان، در افغانستان هم - با کمال معذرت از افغانی ها فقط مثال زدم به خاطر مشکلاتی که دارد- همچین اتفاقی نمی افتد
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تیتر غلط وتحریک آمیز را عوض کنید.ما به بی کفایتی خود باخته ایم. وقتی رئیس جمهور قبلی و فعلی نتوانسته اند بعد از 16 سال یک مسیر ریلی از شرق به غرب کشور بکشند انتظار دارید دیگران 16 سال دیگر برای ساخت آن توسط ما دست دست کنند؟ کشورما امروز غیر از جثه، یکی از فقرای دنیاست و سر مردمش به دلیل ناتوانی اداره کنندگان کشور ،با شرمندگی پایین است !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
درود بر شما همطن عزیز .. جمهور آذربایجان خاک خود را بعد 30 سال از ارمنستان غاصب پس گرفته شده جاه طلب ... واقعا متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
بروید ببینید در همین مدت 30 سال استقلال با وجود اشغال بخشی از کشور و شرایط جنگی چند خط آهن و چند خط لوله گاز و نفت از باکو به گرجستان کشیده شده
آنوقت ایران حتی نتونست راه آهن رشت-آستارا رو تکمیل کنه. برید صحبتهای کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه رو بشنوید. ما آستاراییها چقدر منتظر تکمیل این پروژه موندیم.
انتظار دارند کشورهای دیگر منتظر ایران بمونند که هروقت دست از شعارزدگی برداشت، بقیه همسایه ها هم اقتصادشون رو سر و سامان بدن. خوب معلومه مسیر جایگزین پیدا میکنن.
سو مدیریتشون رو با دشمن سازی پنهان میکنن. تا دیروز با عربها دعوا داشتیم حالا پروژه دشمن کردن ترکها شروع شده
نام
Serbia
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اینکه شما امید به بحران ها داشته باشید، حاصل آن همین می شود. استفاده از فرصت های مطلوب می باشد. اما شما موقعی موفق خواهید بود که تسهیلات ایجاد شده از سوی شما به گونه ای باشد که دیگران، به جز روی آوردن به شما و استفاده از تسهیلات شما، به مسیر دیگری فکر ننمایند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
از برکات دولت اصلاحات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نخبه جون اصلاحات اگه نبود که الان باید با الاغ میرفتی اینور اونر . گرچه تاریخ مصرف اصلاح طلب و اصولگرا منقضی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یه جا تو سازمان ملل واسه من نگهدار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دولت اصلاحات و غیره اصلاحات نداریم همه شون دولت جمهوری اسلامی بودن و هستن و سر و ته شون یکیه دعواشون هم سر اینه که تو جیب کدومشون بره
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
باعث تاسف است
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تو این سی سال خیلی چیز ها عوض شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چهل سال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
عه چه پیر شدیما
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اولا واقعا ایران رقیب ترکیه نمیتونه باشه. واقعا از ترکیه عقبتره و اصلا رقابتی بینشون نیست.
دوما ایران با سرعتی که همه کشورها به جلو میرن، با همون سرعت عقب برمیگرده. طبیعی هست که دولتها بهش اتکا نکنن و جایگزینش کنن. همه دولتها به استثنای دولت ایران، به فکر منافعشون هستند اما ما هرکاری که بتونه به مملکت آسیب و ضرر بزنه رو انجام میدیم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
فقط باعث رشد دیگران شدید.آخه دنیای سیاست جای لجبازی و منم منم کردن نیست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
از سال ۸۴ به بعد ایران به نابودی کشیده شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
قبلش چی؟ کی صدام و تحریک کرد به ایران حمله کنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اونم وقتی پرده مشخص شده که چطور میشد پیشگیری کرد و چرا اینکار انجام نشد و برای همین هم همین امروز همین آدمایی که روز ملت رو سیاه کردن میگن جنگ براشون نعمت بود و مثل همیشه این چهل و دو سال گذشته ضررش از جون و مال ملت و منافعش به جیب اونایی که الان خدا رو بنده نیستند و رای ملت رو پشیزی براش ارزش قائل نیستن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
آقازاده ها از نقشه اقتصادی کشور حذف نشن ایران از نقشه اقتصادی منطقه حذف بشه مهم نیست
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
هر کسی معنایِ این غزلِ مولانا را فهمید ، پیشِ من جایزه دارد (دیوان شمس/ غزل 529):

خامی سوی پالیزِ جان آمد که تا خربُز خورد ،
دیدی تو یا خود دید کَس، کاندر جهان خر بز خورَد !؟
ترونده یِ پالیزِ جان هر گاو و خر را کی رسد !؟
زان میوه‌هایِ نادره زیرک دل و گُربُز خورَد .
آن کس که در مغرب بُوَد یابد خورش از اندُلُس ،
وان کس که در مشرق بُوَد او نعمتِ هرمز خورَد .
چون خدمتِ قیصر کند او راتبه قیصر خورَد،
چون چاکر اربز بُوَد از مطبخ اربُز خورد !
آن کو به غصب و دزدیی آهنگِ پالیزی کند ،
از داد و داور عاقبت اشکنجه‌های غُز خورد !
ترک آن بُوَد کز بیمِ او دیه از خراج ایمن بُوَد،
ترک آن نباشد کز طمع، سیلی هر قنسز خورد !
وان عقلِ پرمغزی که او در نوبهاری دررسد ،
از پوست‌ها فارغ شود کی غصه قُندُز خورد !؟
صفرایی کز طبعِ بد از نارِ شیرین می‌رمد ،
نارِ تُرُش خواهد ولی آن به که نارِ مُز خورد !!
خامش نخواهد خورد خود این راح‌هایِ روح را،
آن کس که از جوعُ البقر ، دَه مَرده ماش و رُز خورَد !!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ایران هم خیلی پیشرفت کرده تو دهه 70 با طالبان دشمن بود الان متحد شده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
وضعیت الان چین مثل وضعیت آمریکا زمان مصدق و وضعیت بریتانیا زمان فتحعلی شاه میباشد. فصل مشترک این سه قدرت، شوروی است که در هر زمان به نحوی در کنار آنها بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
معلومه دامنه دیدت خیلی گسترده ست
ابومالش
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
کشور عثمانی مهد جهان اسلام بوده و امروز توانسته اسلامی را به جهان معرفی کند که مورد اقبال دنیا واقع شود.در انجا سنت و مدرنیسم در برپایی ان جامعه مشارکت دارند هم امروزی هستند و هم پایبند به سنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
برادر من ترکیه اگه دیروز عثمانی بود که ما چند هزاره امپراتوری بودیم. ترکیه با دزدی مالکیتهای معنوی و مادی همسایگان قصد امپراتوری شدن داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
عثمانی کیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نمنده
علی
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مهد به معنی گهواره برای سرزمینی گفته می شود که پدیده ای نخستین بار آنجا بر آمده باشد . آیا رسول الله در آناتولی مبعوث شد ؟ جوگیر نشو . اگر منظورت تمدّن هفتصد ساله عثمانی که میراث دار هنر بیزانسی و ایرانی بود باشد ، بدان در پرورش تمدّن اسلامی بیشترین خدمت به اسلام را مردم فلات ایران کرده اند . هرگز هم مانند نژادپرستها بر نام یک قومیّت و نژاد تاکید نکردند . این هم یادت باشد هنوز نتوانسته اند سنّت و مدرنیسم آنها را سازگار کنند .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
به قول حضرت حافظ
سزدم چو ابر بهمن که براین چمن بگریم .....
Hamid
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
سلام. خیلی ساده است، در طول ۳۰ سال گذشته که ما به دنبال توسعه ایدولوژی های خود بودیم، ترکیه با واقع بینی و همکاری با کشورهای تاثیر گذار جایگاه اقتصادی و ظرفیت های ژئوپولوتیک خود را به نحو موثری ارتقا بخشیده است. ساده لوحی است که کشورهای همسایه را برادر خود بدانیم بهتر است تمام نه تنها همسایه های خود بلکه سایر یکصد و هشت و خرده ای کشور های باقیمانده را هم رقیب خود بدانیم. به عنوان یک کارشناس به مسئولین محترم یک توصیه ای ساده دارم، تمام طرفیت ها همچون ظرفیت سیاسی، نظامی، مردمی، دینی و ... خود را در خدمت توسعه اقتصادی قرار دهیم. فارغ از ایدولوژی ها با کشورها در راستای منافع ملی خودارتباط داشته باشیم بزودی خیلی دیر خواهد شد اگر زیر ساخت های خود را تقویت نکنیم. حداقل عدم توجه به این اصل پایین آمدن وزنه کشور در معادلات بین المللی و کاهش تاثیر گذاری سیاست هایمان در دهکده جهانی خواهد بود. کار کردن با دنیا یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. متشکرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تا زنده هستم نمی گذارم
حرف های دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یه چیزی میگی نشد ! هدف ما اصلا اقتصاد نیست . اینا زدن به سیم آخر ، کلی فرصت سوزی کردیم. دیگه فایده نداره. یه چیزی بگو که یه چیزی نگم
ناشناس
Germany
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
کسانی که در سالهای ۵۰ به بعد از طریق ترکیه زمینی از اروپا به ایران امده اند میگن اون سالها تماما روستا گونه بوده و جاده هاش امنیت نداشته و ژاندارمهاش همه رشوه میگرفتن . ولی باید ترکیه امروز را دید . فقط فرودگاه استانبول به عنوان هاب منطقه عمل میکند و کلی اشتغال ایجاد کرده در حالی که فرودگاه امام ظرقیت این کار راداشت . ناگفته نماند که عمده رشد ترکیه ناشی از دلار های نفتی سر ریز شده از ایران بوده است.
به 17:36
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
شما هم اگه بلد بودید کاری میکردید دلارهای اونا سرریز میشد به ایران
ازگل ترکیه سالی 40 میلیون توریست داره که فقط یک میلیونش ایرانی ان
ناشناس
United States of America
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
همین الان هم شرقش مخروبه و جنگزده است.مونده هنوز آدم حسابی بشن
به 1:09
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
شرقش از غرب ایران خیلی بهتره
فقط تعداد هتلهای وان رو با تعداد هتلهای ارومیه مقایسه کن بعد زر بزن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
حذف کدوم نقش اقتصادی ایران؟!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
فلان مسئول (مثلاً قالیباف) جلوی پیرمرد شهرستانی دست به سینه می‌ایستد اما عمل مسئولان در جهت منزوی کردن هرچه بیشتر ایران است! کم مانده افغانستان هم برای ما شاخ بشود!
مسئولان خود (کشور) عقب نگه‌دار
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ایران خودش خودشو حذف کرده با تندروی ها لزومی نداره کسی حذف کند کشوری که با این حجم از تحریم ها مواجه است چطور میتواند فعالیت اقتصادی قابل توجه در منطقه و دنیا داشته باشه کشوری که از مقررات مورد قبول همه کشورها بجز چن تا تبعیت نمیکند چطور میتونه حضور مستمر داشته باشه
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ترکیه در حال داره کرم خودشو توی مناطق با وجود ترک میریزه و تا حالا هم از هر دشمنی بیشتر به ایران ضرر رسونده، ایران پ ک ک رو حمایت کنه که تقریبا یه ارتش کامله یه کشور ایرانی تبار با گستره تا دریای سیاه رو تشکیل بدن، رسما ترکیه خفه میشه و دیگه هاپ هاپ عامل عثمانی هم خفه میشه
سید رسول زنگانلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
هاپ هاپ رو که شما میکنید نه تورکیه متمدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یک نظر هم از کوهستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ای کاوه کرد نژادپرست
ما ایرانی ها هیچوقت از تروریست های پ ک ک و پژاک حمایتنمیکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اووووووه متمدن
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هاپ هاپ توبلدی نادان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
درست میگه ایشان. باید یه جوری زد تو دهن این ترک های نژادپرست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
منظورت از هاپ‌هاپ همون پارسه دیگه
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
همینایی که الان اینجا در طرفداری عثمانی جلیز و ولیز میکنن، اجدادشون یا ارمنی بودن یا کرد یا فارس یا یونانی به زور مغول و از ترس، زبانشان عوض شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اسکیمو ها میخواستن شما ببندن به سورتمه ۲۵۰۰ سال پیش فرار کردی اومدی اینجا وگرنه ما ترکها قبل از شما تو ایران بودیم
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
زنگانلی منظورش عرعر بود سخت نگیر
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
۲۵۰۰ سال پیش تو کشتی نوح بودین نه تو ایران
نام
Germany
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
خاک بر سر مدیران .. همین ادوعان را آقایون سر کار برگردادند.‌ بفریا حال صورت حساب را تحویل بگیرید.. چرا بازار اروپا راهشان نمیدهد.. سوال کنید از خودتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
توهم تا کجا؟؟؟ اردوغان رو مردم خودشون برگردوندن! اینا خودشونو به زور نگه داشتن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اروپا مشکلش با ترکیه سر جمعیت زیاد مسلمان هست که به اتحادیه راهش نمیده نه چیز دیگه
ترکیه وارد اتحادیه بشه توازن قدرت بهم میخوره چون مساوی آلمان جمعیت داره
يحيا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ترکيه به دنبال حذف ايران نيست؛ بلکه دولت روحاني به دنبال کدخدا از منطقه بازماند. بازار عراق، سوريه، آفريقا را از دست داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
آخه استراتژی کلان کشور چه ربطی به دولت داره ؟!!!!
امثال شماها کی متوجه میشین ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
داداش انگار حافظت اصلا کار نمیکنه . وقتی کنسولگری عربستان تو مشهد و اتش زدید همه باهاتون قطع رابطه کردند.
ناشناس
United States of America
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
همش به دنبال کد خدا بودیم همه چیز رو لازم دست دارد جاده ابریشم که گذرش ایران بوده چرا باید باید از مسیر دیگه ای بگذره متاسفانه تاریخ هم تحریف شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
روحانی فقط بفرموده عمل می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
جناب آقای ملکی می فرمایید آذربایجان از نظر نظامی به خود جسارت داده و خاک اشغالی خود را باز پس گرفته، مگر قرار بود برای اینکه به مزاق شما خوش بیاید تا ابد تحت اشغال باشد.؟شوخی نیست یک میلیون آواره و 20 درصد خاک اشغال شده هیچ سیاستمدار عاقلی راحت نمی گذارد.در طی جنگ الهام علیف صراحتا گفتند که ما از سلاحهای روسی،اوکراینی،ترکیه ای و اسراییلی استفاده می کنیم.ترکیه یک کشور اسلامیست و به هر کشور مسلمان از هر کشور دیگر نزدیکتر و با صداقت تر است.آقای ملکی من بسیار دوست دارم کاش کشور های مسلمان منطقه همانند اروپا یک اتحادیه ای تشکیل می دادند.ولی متاسفانه هر برنامه رادیویی و تلویزیونی را که می شنوم و یا می بینم هنوز هم افکار باستان گرایی بشدت دارد دنبال میشود.در این قرن که هم امکان سفر بسیار فراهم است و هم اینکه اطلاعات از طرق مختلف به هر کسی میرسد نمیتوان دیگران را گول زد.همین امروز داشتم اخبار را گوش می کردم و خبر نگار در مورد کرونای انگلیس گزارش میداد.اتفاقا متن انگلیسی هم پخش می شد. در متن انگلیسی می گفت نوع جدید کرونا 71 در صد بیشتر مسری شده ولی خبر نگار فارسی زبان می گفتند 71 برابر که می بینید اختلاف بسیار فاحش است.بدون تعامل با کشور های منطقه و دنیا راه پیشرفتی وجود ندارد.فرارو به هر چیزی اعتقاد داری قسم میدم پخش کن.
علی
Netherlands (Kingdom of the)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
بسیار متین و عالی. دقیقا مسله ایران باستان گرایی مزخرف و دشمنی با تمام همسایگان که در این متن نسبت به اذربایجان و ترکیه موج می زند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اشتباه نکن...مسلمانی ترکیه قلابیست ولاییک .یعنی چیزی شبیه چین کمونیست که باهم مچ شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
بعضی ها متاسفانه رسما در ایران سنگ کشورهای دیگر را به سینه می زنند. من اینها را هموطن خویش نمی دانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
به 10:23
دقیقا همینه. بر عکس حرف تو هم صادقه.
به 10:23
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ما هم احمقهایی مثل تو رو که مثل کبک سرتون رو کردید تو برف و اشتباهات حکومت ایران رو نمیبینید و در عوض دشمن تراشی میکنید هموطن نمیدونیم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
هر سال دریغ از پارسال
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
این سیاست غرب ستیزی بی منطق اقتصاد کشور به خاک سیاه نشونده وباعث شدحتی کوچکترین و ضعیفترین کشورهای منطقه برای ما شاخ شونه بکشند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
چرا قبول نمی کنید برنامه این بوده که سرمایه ایران بره برای توسعه کشورهای مثل ترکیه عربستان امارات کانادا قطر عمان بحرین خودمون فقط تو فکر مرگ بر این مرگ بر اون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
دقیقااااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
متاسفانه نتیجه که اینجوری شده حالا برنامه بود یا نه
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ترکیه هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
فعلا که شما دارید غلط می کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
حالا اگه یه کشور با دوراندیشی و هوش سیاسی تونسته پیشرفت کنه دلیل نمیشه ما بخاطر پسرفت خودمون بهش توهین کنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه از خریت ما ترکیه شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
منم موافقم غلط نمیکنه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
خاك بر سر بيخاصيتتون
تازه مملكت سال ١٤٠٠ ميفته دست يه مشت بيخاصيتتر اصولگرا
ناشناس
Canada
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تا اینها سر کار باشند روز به روز اوضاع ما خرابتر از دیروز خواهد بود باید ملت همت کند و کوچک و بزرگ اینها را پایین بکشد.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
خودفروخته كانادا زده راس ميگي بيا ايران بكششون پايين
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
کشوری که فقط به فکر منافع ایدولوژیک هست در معادلات جهانی جایی ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ایدولوژیک نیستند. اگر بودند از ارمنستان حمایت نمیکردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ناشناس حمایت از امنستان به خاطر تهدیدات پانترکای متوهم بود و ادامه خواهد داشت
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
دستگاه دیپلماسی ایران خیلی ضعیف عمل میکنه...
ترسو
United Arab Emirates
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دستگاه دیپلماسی؟؟دقیقا از چی حرف می زنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ابنا دستگاه ندارن...
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
چی بودیم چی شدیم جوانان کشورسرگرم سحر تبر پویان افشین رقص مجری رقص غیر مجری میکنند ازاونور دلارها بابای
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
با این دری وریهای یه عده خیالپرداز روز به روز هم در داخل کشور شکاف زیاد میشه و هم روابط ایران با همسایه ها بغرنجتر.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هدف همینه خب.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اول آمریکا رو از دست دادیم بعد اروپا را. مدتیه که داریم شرق هم از دست میدیم. با دست فرمون پ ک ک و ارمنیها و باستانگرا ها بریم هم ترکیه و هم دیگر کشورهای همسایه رو هم به زودی از دست خواهیم داد.
نام
United States of America
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
{ترکیه، ایران را رقیب اصلی خود می‌داند{
بنظر شما چيزي از اقتصاد كشور باقي مانده كه رقيب تركيه محسوب بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ما باید قوی بشیم
با درهای بسته و‌ منزوی کردن کشور هیچ کس تره هم برایمان خرد نمیکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ما رکورد زدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه رقیبش هند، عربستان، ایتالیا و بقیه کشورهای گروه 20 هستن نه ایران فلک زده
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تا قدس رو پس نگيريم
آروم نميگيگيريم
سید رسول زنگانلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اگر قدس رو بگیریم تمام مشکلات ما حله حله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تا کی میخواد ایران همین وضع رو داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نمیگگیریمم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
به قول یه بنده خدایی خودمون خواستیم جور دیگری زندگی کنیم.منزوی و به دور از دنیا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
مسئولان خواستند.ما نخواستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ظريف جان گوش كن حرف دل مردم را
جوانک
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
شما خواهید دید ترکیه، در آینده ای نزدیک آذربایجان از طرف ارمنستان مورد هجوم واقع خواهد شد احتمالا جنگی بین ترکیه و روسیه یا ارمنستان می شود.... این مسیر نابود خواهد شد.....
حمیده
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
بیایید بجای آرزوی بد و خراب کردن به فکر درست کردن بیافتیم، رفاه بیشتر همسایه ها برای ما رفاه بیشتر خواهد آورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
عشقتون جنگ و خونریزیه.
سید رسول زنگانلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
خواب دیدی خیر باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
شما راسیسم ها منافع خودتان را در نامنی میبینید متاسفانه
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
وقتی کشوری تحریم بین المللی هستش به دلیل عدم عضویت در اف ای تی اف به روش هزار سال پیش پول جا به جا میکنه ثبات اقتصادی نداره سیستم حمل و نقل زمینی و ریلی و هواییش کلا فرسوده شده( تو تامین پیش پا افتاده ترین چیز یعنی لاستیک ماشینهای سنگینش مونده) ،ثبات سیاسی نداره سایه جنگ بالا سرشه با کشورها و سازمان های بین المللی خصوصی و دولتی مشکل داره، چرا باید در طرح ها و پروژه های بین المللی شرکت داده بشه، چرا باید کشوری این ریسک را بکنه بیاد با ما رابطه داشته باشه
حاج محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چه میگویی مردک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دقیقا من سرمایه گذار باشم ایران و انتخاب نمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اتفاقا" براي اين حكومت تحريم عالي است بنگريد پسران ولايتي را
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
کمی منصف باشید هر شخصی که مسئول میشه کشش ژنتیکی داره به به موطن خودو هر شخصی خلاف این کار کرد یعنی اصالتا مال آن کشور نیست
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
حرف حساب.
نامندارم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
متاسفانه باید عرض کنم سیاست های کشورمان توی این مدت بر مبنای حمایت از هم کیشان در هر حالت و حتی خسارت سنگین مردم استوار شده و شانسهای اقتصادی یکی یکی با بیخیالی کشور داره از دست میره. هر کسی میتونه برداشت خودشو از این متن داشته باشه ولی من متاسفم برای برخی مسئولین کشور که فهمشان به اندازه یک کودک هم نیست . مسائل خسارت بار را چون مافوقشون تایید کرده چنان با آب و تاب توجیه میکنن که بیا و ببین آخه یه ذره وجود از خودتون نشون بدید . چرا مردم را فریب میدین. رهبر هیچ وقت نگفته حرف و سخن بقیه حتما باید مثل من باشه ولی ما متاسفانه ....
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
عزیز من لازم نیست کسی ما را حذف کنه.ما خودمون داریم خودمونو حذف میکنیم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
یاشاسین ترکیه
ناشناس
Germany
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
لعنت به ترکیه فسادپرور و طرفدارانش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یاشاسین ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مزدور ترکیه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ایشالا میرم ترکیه،چون دروازه اروپاس.هر کس میتونه بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
وطن فروشی هم حدی داره! برو تو دامن ترکها... ایرانی اصیل هیچ وقت به ترک جماعت اهمیت نمیده!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ای ناشناس عزیز ، بخاطر رانت های حاکم در کنکور و کار و وضعیت نامناسب کسب و کار ترکیه محل رجوع نخبگان و سرمایه های ایرانی شده است شما در کجای دنیا هستید؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
وقتی از دریای خزر فقط 11درصدش نگه داشتن معلوم بود برنامه ای بر دورزدن ایران بود
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
با این سرعت زیادی که داریم پیشرفت میکنیم چند سال دیگه به عصر دایناسورها می‌رسیم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
ایران، اما اکنون در موقعیتی است که نه تنها در تصمیمات مهم منطقه‌ای جایی ندارد، که کشور‌های به ظاهر هم پیمانش (بخوانید چین و ترکیه) مسیری ریلی را ایجاد کرده اند که ایران و منافع اقتصادی اش را دور می‌زند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
این ظاهر ماجراست! ایران در حال احیای امپراتوری کهن خود است... اگر دزدها و مفسدان و آقازاده ها بگذارند البته!
ناشناس
France
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مشکل ما مردم ایران هستیم
که از یه طرف اموال آیندگان ایران رو به تاراج بردن
از طرفی به حدی ایران رو حقیر کردن هر کی شاخ میشه برامون
هر چی میکشیم از این حکومت مزخرف هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
خدایا برس به داد این سرزمین جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
منتظر باش تا به داد سرزمین جان برسه
نام
Australia
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ما همه هم غممان روز شمار ی محو اسراییل و منزوی کردن آمریکاست یک روزی از خواب بیدار می شویم که خیلی دیر شده است
امین میرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه به صدور شکلات زنده س ، ما به صدور انقلاب !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دمت گرم امین خیلی باحالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
هم شکلات و هم پهباد ایتی قوان
امین میرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چرا صدای ابراهیم نازکه !؟ بگین صداشو کلفت کنه !!
رضانیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چون هدف مهم دلواپسان محو اسرائیل ازروی زمین است در نتیجه همه برای منزوی کردن ایران از این فرصت استفاده کردند. ما شر خر دنیا شدیم! وای از این مصیبت
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در این کشور دو گروه خطرناک روز به روز قدرتمندتر می شوند و کشور را به ورطه نابودی می برند.کنسرسیومی از مافیای اقتصادی_سیاسی و نفوذی های سازمان های جاسوسی در لباس انقلابی های دو آتشه. کار گره خورده و در سایه سکوت مردم و قحط الرجل سیاسی ایران به نقطه عطف و خطرناک تاریخی خود نزدیک می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نفوذیهای پاتریس لومومبا
امین میرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یه کنسرتی هست با شرکت چند هزار دختر و پسر جوون ترک و بوسنیایی و آلبانیایی . یه عده شون با حجابن ، یه سریشون بی حجاب . ترانه مذهبی در مدح حضرت زهرا میخونن و میرقصن . برین پیدا کنین ببینین ، بعد اگه خواستین بیاین به من فحش بدین !!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
این تیتر ها چه فایده ای داره مشکل از خود ایران هست و گرنه اینکه ترکیه می خواد اینکارو بکنه اصلا عنوان درستی نیست هرکی کار خودشو می کنه شما باید به کسایی که باعث می شن ایران ضعیف بشه و ترکیه قوی اشاره کنی. شاید اونا هدفشون همین هست و ما مار تو استینمون پرورش دادیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تقصیر پاتریس لومومبا است
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مسولان فکرشون مشغول اختلاس و چپاوله
بذار بخور بخور تموم شه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یک عده با ماموریت امدن تا این کشور را نابود کنند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ساخت دیوار توسط ترکیه در مرز ایران رو فراموش کردید بگید. البته این یکی برای ما که عالی شد روی این سمت دیوار که روبه ایرانه میتونیم شعار مرگ بر این و آن بنویسیم.
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
سر آقایان همچنان مثل کبک در برف! قدرت منطقه داره بین بقیه کشورها توازن جدیدی پیدا میکنه اما ما یه کشور عقب افتاده احمق موندیم . ننگ بر مسئولان!
عبدالمجید سجادیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
باید سیاست ۴۲سال حکومت خودمان درمنطقه بررسی کنیم
نه توهین به دیگران
هرکس برای حیات خود دفاع میکند ولی دولت مردان ما نه یک ایدئولژی دینی وتفکر صدور دین هیچ وقت موفق نخواهد بود زیرا دشمن تراتشی دارد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یادتون بود قرار داد 25 ساله با چین چه سر و صدایی راه انداختید و چین هراسی راه می اندازید و همه ذکر و فکرتون اروپا و غرب است و به شرق اسیا و چین و روسیه توجه نمی کنید دیگران و از جمله ترکیه از فرصت ها استفاده می کنه . چقدر دلسوزان گفتند اروپا را ول کنید به شرق توجه کنید اینده در شرق است ولی گوش ندادید
ناشناس
United States of America
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اولا شريك استراتژيك شدن با مستعمره شدن تا حد فروختن خليج فارس و ماهياش فرق داره.دوم اينكه اين طرح هاي ريلي و دور زدن ايران يه شبه و يه ساله شكل نگرفته كه ربطي به جريان دو سه ماه پيش قرارداد ٢٥ ساله داشته باشه.سوم اينكه چين شرايطي گذاشت كه خود حضرات هم پا پس كشيدند چه برسه به ملت كه فقط نقش سياهي لشكر دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اشتباه مثبت دادم حالا خوب نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تازه از خواب بیدار شدید ؟ بازار عراق و سوریه دست ایران بود و کلی صادرات داشتیم بعد از امدن دولت روحانی بازار عراق و سوریه در دست ترکیه افتاده . چقدر دلسوزان و کارشناسان به دولت روحانی گفتند به سمت شرق توجه کنید برید قرارداد با چین ببندید چین قدرت اینده است ولی چین هراسی راه انداختید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
روابط دیپلماتیک با غرب و شرق هر دو لازم است حالا که بازار ما بدست چینی ها افتاده و مارا از داشتن کالای مرغوب محروم ساخته
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
رییس جمهور در ایران هیچ کاره است تمام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
برادر چقدر از تجارت اطلاع دارید؟
همین چین برادر پول ما رو تو بانک خودش نمیده
همین چین مخالف عضویت دایم ایران تو معاهده شانگهایه کمی تحقیق و اطلا عات کامل
همه کشورها دنبال منافع خودشونن چه شمال جه جنوب چه شرق چه غرب
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
محمد گل گفت و اصل مطلب را
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مرگ بر صدام حسن کافر و انگلیس
دیزماری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ببخشید ما را مشغول همین مرگ و نفرین ها کرده اند تا تیمی قدرت بگیرد و تیمی از بین برود و اصول اصلی فراموش شود تا مردم ما به کره شمالی شبیه شده و دست از کارهای دیگر بردارند و فقط در فکر مرگ و درود گفتن باشند دنیا با این روال بجائی نرسیده است من اگر بجای بزرگان باشم یکبار از مردم سئوال اساسی می کنم که می خواهید در آینده کدام جایگاه را داشته باشید و ما مسئولان چگونه عمل کنیم و در ازای آن برای کشور تصمیم سازی می کنم و کشور را از وضعیت اسفبار داخلی و خارجی نجات می دهم کشوری که با دهها دولت رسمی و غیر رسمی حرکت می کند بهتر از این نمی شود ترکیه و یا چین کشور دار دارند و عمل می کنند ما رئیس قوه انتخاب می کنیم و بعدش روزگارش را تیره می کنیم و در تلاشیم تا شکستهای حزبی را در عمل به رخ هم بکشیم. به من مردم فرقی دیگر ندارد که چه کسی رئیس جمهور باشد البته هم فکر با عده ای خاص میشوم با این فکر. برایم فرق تغییر وضعیت کشور است تا مردم در این نظام روی خوش ببینند.
نام
France
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
جماعتِ خواب
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یادتون رفته توی روزنامه ها و سایت هاتون درباره چین بدگویی می کردید ؟ و یادتونه چین کمونیست و دیکتاتور و اخ و بد بود حالا یاد جاده ابریشم چین افتادیید ؟.انموقع که به چین بد و بیراه می گفتید ترکیه رفت دنبال قرار داد بستن با چین !
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
فدای سرتون
شما به دعواهای سیاسیتون بپردازین اقایون مجلسی ها و دولتی ها
میلیاردها دلار پول مردم تو بانک های خارجی به خاطر تحریم های مسخره بلوکه شده عوض اینکه بیاد تو چرخه اقتصادی کشور اقایون انگار نه انگار
به خاطر یه fatf که عدم تصویب اون باعث میشه جنس ها ۲۰ درصد گرون تر وارد بشه هنوز نمی تونن تصمیم بگیرن
به فکر چند درصد غنی سازی بیشتر هستن
مثل اینکه چند درصد اورانیوم غنی شده برای مردم میشه نون شب مثلا ۲۰ درصد با ۱۰ درصد برای اونی که محتاج نون شبشه چه فرقی داره
کی از خواب می خوایین بیدار بشین
خداصد بار لعنت کنه باعث و بانی بدبختی این مردم شریف و نجیب ایران رو
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یکی به من بگه ایدوئولوژی یعنی چی؟؟؟ کدوم ایدئولوژی ؟؟؟
ترسم از آن روزیه که همه مردم بفهمن ایدئولوژی یعنی کشک.....
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نگاه ایران به بین الملل اگر از دوست و دشمن تبدیل شود به نگاه دیپلماتیک خیلی مسائل تغییر میکنه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
جاه طلبی جمهوری آذربایجان؟؟! یعنی ایرانم جاه طلب بود که خرمشهر رو پس گرفت؟؟
نامامیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تغییر سیاست کشور حراسی ومقابله ما را نه تنها در غرب(سوریه وعراق)بلکه در جنوب (امارات وقطر ودبی)ودر شرق (پاکستان وافغانستان) دچار مشکل کرده واز جانب روسیه وچین هم هیچ اقدامی که نتیجه مثیت برای ما داشته باشد ایجاد نخواهد شد چوم انها دنبال شریک تجاری مطمئن ومعتبر در دنیا هستن.نه دنبال شریک ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هر آدم بیسوادی هم می داند در دنیای امروز بخواهی تکروی کنی و با دنیا با زبانی غیر از روال معمول حرف بزنی روزی همه ازت فاصله میگیرند که ما در این 40 سال این جوری با دنیا صحبت کردیم و حالا ثمره سپردن کشور به یک مشت میرزا بنویس را می بینیم شب بخیر
جغرافیدان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در کشوری که ساختارهای اقتصادی و سیاسی دارای ضعف باشند نتیجه ای بهتر از این نمیشود . اگر به سازمانهای دخیل در امر ترانزیت و همگرایی های اقتصادی و جغرافیایی نگاه کنید از یک ضعف بینه ای برخوردار هستند . وزارت راه و شهرسازی بعنوان متولی بازگشایی مسیرهای ترانزیتی بر اساس تغییرات ژئوپلتیک منطقه ای چنان در سیر قهقرایی مدیریتی افتاده است که از آن انتظاری بیشتر از این نیست . خود شیفتگی مدیران این وزارت و بکارگیری مدیران و مسئولین بسیار ضعیف در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کشور استانها و مرزها چنان ضربه ای بر پیکر موقعیت ایران زد که احیاء آن ناممکن و ورود به آن تغییر و تحولات دهها سال زمان خواهد برد . تازمانیکه ساختار وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای مرتبط با ترانزیت اصلاح نگردد و وزارت حمل و نقل از بدنه بی تحرک وزارت راه و شهرسازی جدا نباشد ما هر روز در میدان کشورهای همسایه همچون ترکیه به نفع آنها بازی خواهیم کرد . عدم نگاه سیستماتیک و کارشناسی به موضوع و انتصاب مدیران این شبکه بر اساس ارتباطات شخصی وزارتهای ذیربط باید توسط ارکان حمکرانی مورد بررسی قرارگیرد . ما در تمام حوزه های بین المللی مزیتهای خود را از دست میدهیم چون هیچ سوال جوابی بر نحوه کار نیست . مجلس باید وارد کار شود و ساختار حمل و نقل را نهادینه سازد . از روزمرگی باید تمام ارکان کشور خارج و با بهرمندی از کارشناسان خبره نسبت به ترمیم ساختارهای مدیریتی و برنامه ای اقدام نمایند . متاسفانه ما در مدیریت مرزهای جاده ای و ریلی با مشکلات زیادی برخوردار هستیم . مدیران آلوده و فاسد و ضعیف چنان تار و پود تجارت و حمل و نقل را گرفته اند که خلاصی از آن باید با دستورات حمکرانی جامعه انجام گیرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
به نظرم علت اصلی عقب ماندگی ایران و مردم ایران همواره اینست که به حای حل مشکل دنبال دشمن و مقصر میگردند .. جمهور آذربایجان چه حاه طلبی داشته مگر اینکه بخواهد خاک اشغال شده خود را پس بگیرد .. چرا دشمن تراشی میکنید باید قبول کنید که ضعیف هستین با این همه منابع در طول یکصد سال اخیر چه کارهای مهمی انجام دادین.. شماها چرا اینقدر متوهمانه حرف میزنید .. به نظرم ایران در روابط بین المللی هیچ حایگاهی ندارد و نداشته .. نه از لحاظ اقتصادی و نه از لحاظ سیساسی و نظامی هیچ حرفی برای گفتن ندارید ... به قول حرف حیدر علیف از ایران یکم بیایید بیرون و ذهن های خودتان را باز کنید و منطقی فکر کنید ..
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دشمنان ما متاسفانه دشمنان فرضی هستند . ما هنوز تعریف درستی با دشمنی نداشته ایم
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
آقای فرارو نمی دونم خودت خولی یا مردموخول حساب میکنی کجای آزادکردن سرزمین اشغالی جاه طلبی حساب میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
سرزمین اشغالی چه ربطی بما داره. عربا چکارن؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در سالهای اوایل دهه هفتاد ما با آنتن برنامه های تلویزیون باکو را میگرفتیم. یادم‌هست من مشتاقانه با توجه به نوع برنامه های تلویزیون ایران بینندهدآن برنامه ها بودم. آنها فیلم ها و آهنگ های ایرانی پخش میکردند. از خواننده ای قبل از انقلاب . خیلی متمایل به ایران بودند. فکر کنم تلویزیون نخجوان بود که برنامه های باکو را رله میکرد. بعد که تلویزیون سحر را برای آنها پخش کردند میدیدم که فقط سیاست های خاصی در ان دنبال میشد.تا اشغال قره باغ شد و چهره واقعی حکومت ما ظاهر شد اینها برایشان دوستی و همکاری بین همسایه های با زمینه و فرهنگ مشترک برایشان مهم نبود. بعد از اشغال قره باغ آذربایجان هم متوجه این امر شد و دیگر به سمت ترکیه و غرب رفت برنامه هایشان غربی ترکیه ای شد و چه برنامه هایی . برناما های تلویزیون ترکیه و روسی در آن سالهابرای معیارهای ما غیر اخلاقی بود. برادرم آنتن باکور را ررداشت و من اورا هیچوقت نبخشیدم . من از روی برناما های تلویزیون وقتی نوجوانی بیش نبودم متوجه سیاست های غلط ایران و تنظیم رفتار متقابل آذربایجان از روی این سیاست ها بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
دوست عزیز برای خود تاریخ سازی نکنید. همان زمان اشغال قره باغ ایران کمک های بسیاری به آذربایجان کرد که متاسفانه برخی متعصبین زبانی در باکو باعث خروج ایران از آن کشور شدند و ایران را متمایل به ارمنستان و یونان کردند. تعصبات نژادی و زبانی بلای جان مردم منطقه شده است.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
این آقای نویسنده از آزادی سازی اراضی آذربایجان خشمگینه صغرا کبرا بافته. خجالت بکش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
به نظرم هر چه زودتر این تیتر تحریک آمیز و خصومت بار را بردارید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ما دهانمان را باز کرده ایم و چشمانمان را بسته ایم!
فقط بلدیم به هم فحش بدهیم
شعار هایی که ما را به خاک سیاه نشانده است
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تاریخ در مورد ما چه خواهد گفت؟
یادمه زمانی همین صدا و سیما میگفت خط نفت باکو جیحان امکان ندارد اجرا شد
چرا ما فکر میکنیم مرکز عالمیم و دنیا منتظر ماست یا به ما نیاز دارد
کشوری که مزیتی کسب نکند عاقبتی ندارد و متاسفانه ما همین شرایط را داریم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
پول نفت هست دیگه! چرا اصلا ما باید کار کنیم؟ تازه با اون پول میشه به دنیا هم انقلاب صادر کرد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
علت چیست که ترکیه بعنوان یک کشور بسیار فقیر نسبت به ایران، آخه چجوری توانسته در معادلات منطقه ای نقش محوری داشته باشه؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه فقیر نیست این ایرانه که فعلا فقیره, فقر درآمدی , فقر مسئول کاری , فقر متحد در منطقه , ایران تنها و بی چیز شده
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اقتصاد ترکیه برخلاف ظاهر فریبنده اش بسیار شکننده است. 450 میلیارد یورو بدهی خارجی در کشوری که هیچ تحریمی نداشته عجیب نیست؟ اگر خارجی‌ها اراده کنند اقتصاد ترکیه را از هم می پاشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
بیخودی ترکیه را بزرگ نکنید یک کشور سر تا پا فساد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ناشناس 12:12 کسی تو حرف ترکیه رو بزرگ نکرده، در عمل تونسته بزرگ بشه. این حرفایی که میزنی در مورد ایران رخ داده همیشه
ناشناس
Ukraine
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
۱۲:۱۲ حالا تو به سالم بودن خودت کوتاه بیا
*
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هر کشوری آزاد است تا سیاستهای خودرا دنبال کند. کشور عزیزمان ایران هم بالاخره مشکلاتش به پایان خواهد رسید.
قطعا ایران هم سیاستهای خودش را دنبال خواهد کرد و زمان نشان خواهد داد که چه کسی پیروز خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
برو تو توهماتتت خوش باش با همین افکار ایران رو ویران وورشکسته کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
بله یه 40 سال دیگه صبر کنیم انشالاه درست میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
کل مانیفست جماعت فکری شما تو این جمله خلاصه میشه ...بزُک نمیر بهار می یاد ..کُمبُزه با خیارمی یاد... دنیا رقابت باسرعت داره مسیر خودش رو میره...منتظر من وتو نمی مونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
این ره که مسئولان ما می روند به ترکستان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اره یه کمی حدود هزار سال صبر کنید همه چی حله.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
هیچ کاری از دستمون بر نمیاد باید بشینیم و نگاه کنیم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ما خودمون بیشتر به دنبال حذف خودمون از تمام نقشه‌های اقتصادی، سیاسی و ... هستیم تا دیگران
رقابت همه جا وجود داره؛ کشورها باید عاقل و عامل باشند تا در رقابتها پیروز باشند وگرنه ترکیه که در برابر ایران عددی نبود
ترکیه، امارات، عمان و امثال آنها در نبود یک ایران قدرتمند به اینجا رسیدند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
یعنی توقع دیگری داشتین؟!
ترکیه در عین دوستی با ما رقیبمان هم هست. طبیعی هم هست. مگر ما در زمان رژیم گذشته چقدر به فکر ترکیه بودیم؟ ما باید قدرت مانورمان را بیشتر کنیم. این نمی شود مگر با استفاده از روابط خوب با کشورهای قدرتمند دنیا و رعایت قواعد بازی در عرصه بین الملل
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ما در حال تکمیل محور مقاومت هستیم نمفهمین !!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چهار سال دیگه قرار ه قدرت اول منطقه بشیم نه اینکه شوت بشیم
مسئله چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شخص
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
فرارو جان جاه طلبی آذربایجان؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ارمنستان 30 سال خاک آذربایجان را اشغال کرد نگفتند جاه طلبی حالا آذربایجان آزاد کرده شد جاه طلب!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در مورد عنوان؛ از ماست که بر ماست،اما این اردوغان و جاه طلب نقشه هایی در سر داره.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
منافع ایران روول کن همین که ما تو دنیا رکوردار حمایت از فلسطین ویمن ولبنان وسوریه هستیم کافیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ونزوئلا و چد تا کشور گدا گشنه دیگه رو یادت رفت بگی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
این سیاست از زمان نادر شاه است ترکیه و روسیه نادر شاه را نگذاشتند از بندر عباس به بندر پوتی گرجستان راه داشته باشد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه؟ خودمون خودمون رو حذف میکنیم لازم نیست کسی کاری بکنه خارج از ایران
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ایران هم میتونه تمام اجناس رو خیلی راحت تر از ترکیهاز طریق افغانستان بفرسته چین این همه صعرا کبری نمیخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
کدوم اجناس؟؟ مردم ما دارن از گرسنگی میمیرن. دیگه چیزی برای صادرات مونده جز رزق مردم؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
کشور ایرانی که هویت ،بود و نبودش در شعار مرگ بر آمریکا خلاصه شده است ،باید هم بوسیله دوست نماها و دشمنانش مورد سوء استفاده قرار گیرد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تاحالا که می گفتین چین اخه مسلمان کشه می خواد ایران را بخورد خب چه بهتر جاده ابریشم هم مال اوناس بالاخره طرحهای چینی خوبه یا بده؟یک بام ودوهوا نمی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
روابط متعادل با همه دنیا بدون استثنا
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چرا اینقدر عصبانی است این نویسنده؟ چیزی ناراحتش کرده؟ جاییش درد می کنه؟شاید پماد اثرگذار باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نگران منافع ملت و مملکتشه
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اردوغان سیاستمداری عملگراست چه شما دوست نداشته باشین چه باشین. اردوغان رفت یه شعری خوند که بخشش مربوط به آراز بود یه بخشش هم لاچین که هر دو د اشغال ارمنستان بودند و آزاد شدن. حالا شما برداشت تجزیه طلبی کردین ولی ما ترکها چنین برداشتی از اون شعر نداریم واقعیت اون شعری فولکوریک هست که همه ترکها در همه سنین میخونن... حالا کاری به این نداریم شاید برداشت ایران درست بود. اردوغان همون روز یه پیشنهاد به ایران و ارمنستان و روسیه و گرجستان داد که آقا بیایین مشکلاتمون حل کنیم روابطمونو گسترده کنیم. جایی که ارتباط و تجارت نباشه خصومت و دشمنی جاش رو میگیره. ایران چه واکنشی به این پیشنهاد داد؟ ایران تنها کشوریه با 4 کشور دیگه روابط دوستانه داره. اصلا گم شد پیشنهاد اردوغان در بین هوچی گری و نفهمی بعضی سیاستمدارا. دوستان به قول خبرنگار افغانستانی که با ظریف مصاحبه کرد، اصلا مشخص نیست ایران سیاست خارجیش چی هست؟ کی تصمیم میگیره...
تا موقعی که خودمون آشفته هستیم مشکل رو تقصیر دیگران نیندازیم...
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مسئولین ما صرفا به دنبال پست و مقامند و ابراز وجود، به دنبال رفاه، آسایش مردم و عظمت ایران که نیستند. متاسفانه این به تجربه ثابت شده در این چند دهه. جواب خون این همه شهید را چه خواهید داد که حودتان را هم به آنها ربط می دهید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مسئولین ایران اکثرا دو تابعیتی هستند و اقازاده هاشون توی انگلیس و کانادا زندگی می کنند و فقط فکر فرستادن دلار به اقازاده هاشون هستند
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
خودمان این همه تحریم به کشور اعمال کردیم ، ایران را از اقتصاد جهان حذف کردیم !!چه ربطی به ترکیه و کشورهای دیگه داره !!بقول ماله کش اعظم :خودمان اینطور انتخاب کردیم !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
درسته با انتخاب روحانی و ظریف
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
عموم نخبگان ایرانی شاغل در حاکمیت و بیرون از ابتدا نظر مثبتی نسبت به کشور ترکیه نداشته اند و روابط خوب ما با ترکیه نه براساس اعتماد و دوستی، بلکه بر اساس ضرورت همسایگی شکل گرفته است و مطرح شدن مطالبی مثل آلمان و فرانسه خاورمیانه تعارفی بیش نیست که هر دو طرف نیز بر مبالغه آمیز بودن چنین تعبیری در مورد روابط ایران و ترکیه اشراف دارند.
رضا اصلاحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اکثریت نخبگان ایرانی شاغل در حاکمیت و بیرون از آن از ابتدا نظر مثبتی نسبت به روابط نزدیک ایران با کشور ترکیه نداشته اند و روابط ما با ترکیه نه براساس اعتماد و دوستی بین دو طرف، بلکه بر اساس ضرورت همسایگی و با وجود انواع و اقسام رقابت‌های بین دو کشور شکل گرفته است.
مطرح شدن مطالبی مثل آلمان و فرانسه خاورمیانه تعارفی بیش نیست که هر دو طرف نیز بر مبالغه آمیز بودن چنین تعبیری در مورد روابط ایران و ترکیه اشراف دارند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
الا برکت الا
علی زمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
متاسفانه مادستمان نمک ندارهت
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تا کور شود هرکه نتواند بیند نوش جونش ترکیه لیاقتش رو داره به یک اقتصاد بزرگ و تاثیر گذار در دنیا تبدیل شود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در کشور ما حتی جاده اصلی و مهم ترانزیتی مرز بازرگان که بزرگترین مرز زمینی کشور در منطقه آزاد ماکو هست هنوز راه ارتباطی اش همان راه پنجاه سال پیش است حالا شما قضاوت کنید این راه اصلی کشور که ایران را به اروپا وصل می‌کنه آیا تا حالا کسی بهش فکری نکرده بود که این راه رو درست نکنن طبق قوانین بین المللی چه اتفاقاتی پیش میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
آدم مزدور کور بشه
واتاشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ضرباتی که ما با بی مسءولیتی و بیسوادی مسئولین به اقتصاد خودمان زدیم هیچ قدرتی در دنیا قادر نبود این خرابکاری رو انجام بده و حالا هم دنبال مقصر میگردیم بندازیم گردن اون.
شما خوب بابا همه کارشونو ول کردن دنبال زمین زدن ما هستن.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
انموقعی که مردم را با استادیوم رفتن خانم و کنسرت تو مشهد سرگرم می کردید و این ها را دستاورد می دانستید ترک ها در حال مذاکره با ترکمنستان بودند تا راه ابریشم از ایران رد نشه حالا از خواب بیدار شدید ؟خخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
تا دیروز می گفتید چینی ها کمونیست هستند بد هستند قرارداد 25 ساله با چین بد است فلان جزیره را به چین فروختیم ! خودتون را با این چیزها مشغول کردید ترکیه از فرصت استفاده کرد و اینده خودش را درخشان کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مردم افراط و تفریط بی خبر از همه جا. نسل قبل با دشمنی با آمریکا نسل حاضر را تباه کرد و این نسل هم با دشمنی با چین نسل بعدی خود را.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
موقعی که 8 سال دنبال برجام هستید و همه فکر و ذکرتون شده برجام و به روابط تجاری با کشورهای همسایه اهمیت نمی دهید به روابط با چین و روسیه اهمیت نمی دهید نتیجه اش می شود این . 8سال وقت داشتید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
سیاست های کلی نظام جای دیگری تعیین میشود و بقیه فقط مجری اشتباهات و حماقت ها هستند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
این هم یکی دیگر از هزاران فرصت بر باد رفته در این مملکت...
فرصت ها و منافعی که تنها بخاطر سوء مدیریت از دست رفته...
آتیلا
Germany
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
جناب حاتمی از کی تا حالا اقدام برای سرکوب اشغالگر جاه طلبی نظامی شده؟
کامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
مگه ما اقتصاد هم داریم ؟!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
قبل از این هم ترکیه از طریق گرجستان به آذربایجان متصل بود و شما همینطور جفنگیات بنویسید
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
در عوض افتخار پیروزی بر استکبار جهانی و آزادی فلسطین نصیب ما خواهد شد.آنها عقلشان به این چیز ها قد نمیدهد.ما برجام را داریم ,آنها چی
نام
Australia
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
ترکیه با سیاستهای غیر ایدئولوژیک وحرکت بر مبنای واقعیت های حاکم به فکر منافع خودش هست،کاری که اقایان در ایران کاملا بر عکس ان عمل میکنن؛وبه در فکر وامیال ارزوهای تاریخی خود هستند با حمایت از فلسطین ولنگ پوشان یمنی و....
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
انتظار داشتید که قطار جاده خاکی عبور کنه؟؟ زمانی که خط آهن آماده نیست، دوست و همسایه و شریک منتظر ما نمیمانند
کیوان
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
حاکمیت از شدت تمرکز بر پیگیری اهداف فرامنطقه ای، قافیه را در داخل و کشورهای همسایه باخته است. عاقبت ایدئولوژی گرایی افراطی همین است.
نام عین الله قدرتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نه ترکیه عددی هست و نه بقیه.
به یاری مهندسی معکوس نیرومند و همه گونه خواهیم شد و ما فیروزیم و مرگ بر آمریکا و انگلیس و ایتالیا و زنده باد خود کفائی
محمد صفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
اتفاقا در همان روز جلسه مذاکره ارمنستان شوشا را تصرف کرد( فقط خداوند از پشت پرده خبر دارد)
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ضرری که مسئولان ما در این 50 سال به ایران زدند انگلیس و روسیه طی 400 سال نتوانستن حتی 1% ان را به ایران بزنند
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
واقعا شرم بر اين همه بي لياقتي
ضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
الکی این مقاله های چتر دروغ را ننویسد صلح دو کشور به نفع ماست ترکیه، با ایران هیچ کاری ندارد' از مسیر مستقیم که هزینه اش کمتر رفته کجایش اشکال دارد از فردا ترک‌ها بیان افغان میگن میخوان ایران رو دور بزنند' یک کم فکر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
تو هم مثل مسئولین خوابی داداش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
یا خیلی هالویی یا نفوذی هستی
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
مدیران ما بر اصول و عقاید دهه 60 پافشاری دارند. دنیا خیلی متحول شده و مزیت‌های قبلی کشورها و مناطق تغییر یافته است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
هنوز مدیران دهه 60 که همه اش از 70 -60-سال بالا دارند در راس تصمیم گیران دولتی قرار گرفته اند . پس تغییر رویا خواهد بود
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
درود بر چين و ماچين !!!
بنده خدا
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ما هنوز در ایران دنبال اصلاح قیمت مرغ وتخم مرغ هستیم وبه عبارتی در میدان ازقبل نعیین شده ایران باید دنبال نخود سیاه باشد.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
عزیزان ، نه شرقی و نه غربی کجا رفت ؟
اینها همه شعارهای الکی بودند که توسط سیاست گذاران جهانی برای ما تعریف شد تا اینگونه بیچاره شویم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
در عوض امنیت داریم و عمق استراتژیک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خیلی خیلی عمیق تر از آنچه قابل تصور باشد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
وقتی که همه فکر وذکر ما مخالفت با امریکا میشه /فقر وبد بختی و فلاکت در اینده چنان دامنگیر جامعه خواهد شد که پشیمانی هیچ سودی نخواداشت
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
با این هموطنان ما هنوز خیلی کار داریم تا حتی به پای ترکیه برسیم. ترکیه یک کشور مدرن اروپایی نیست اما در تمام زمینه ها از ما جلو زده و برای تحقیق در مورد جنبه خای پیشرفت به کامنت های بی سر و ته ای که عمدتا از سوی کردهای ناراضی داخل ترکیه و بیرون آن و یا ارامنه ای که کینه ترکها را دارند توجه نکنید. به جای این بحث های بیهوده و به رخ کشیدن تاریخ و فرهنگ گذشتگان که و مقایسه های غیر قابل اثبات بهتر است وضعیت بغرنج و فلاکت بار جامعه امروز خودمان را به نقد بکشیم و کشور خودمان را نجات دهیم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
در ترکیه با این که دولتی اسلام گرا سر کار هست اما با آزادی های اجتماعی مردم کاری ندارد و اتفاقا از راه توریسم درآمد زیادی کسب می کند.
ما در داخل با مردم سر نوع پوشش درگیریم و در خارج با آمریکا و به دنبال نابودی اسرائیل هستیم.
نام نان آور یک خانواده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
با کمک کاسبان تحریم