bato-adv
کد خبر: ۴۵۱۰۱۳

احمد توکلی: اسلام را هم بدنام كرديم

احمد توکلی: اسلام را هم بدنام كرديم

احمد توکلی فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما شده‌ایم چوپان دروغگو و باید بپذیریم که اعتماد مردم به ما مسئولان در قیاس با گذشته بسیار کمتر شده است. باید اولا این مساله را بپذیریم تا بعد بتوانیم به فکر راه‌حل اصلاح این وضع برویم. به عقیده من هنوز بسیاری از مسئولان این مهم را نپذیرفته‌اند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

کاهش اعتماد مردم به دولت و حاکمیت حرف امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که بسیاری از تحلیلگران و ناظران از این مهم سخن به میان می‌آورند و نتایج سوء نوع نگاه حاکمیت و برخی مسئولان به جامعه را متذکر می‌شوند ولی پس از برخورد با معترضان آبان‌ماه ۹۸ و عدم اعلام تعداد دقیق و تفکیک شده بازداشت‌شدگان و جان‌باختگان، یک‌باره مشکلات تشدید شد شرایطی که با انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی و عدم اعلام حقیقت تا ۳ روز تشدید شد و حالا و در اوج بحران‌های اقتصادی ایران، موجبات انتقاد چهره‌هایی را فراهم آورد که در عرف سیاست «خودی‌ها» تلقی می‌شوند.

اعتماد در ادامه نوشت: یکی از این چهره‌ها شاید «احمد توکلی» باشد. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و از کهنسالان مورد اعتماد نهاد‌های حاکمیتی و مجموعه نظام، توکلی این روز‌ها در قالب رییس هیات مدیره دید‌بان شفافیت و عدالت تلاش می‌کند برای اندکی هم که شده اسرار مگو را به گوش مسئولان برساند و از لزوم مقابله با مفاسد اقتصادی سخن بگوید ولی در این میان کرده‌ها و ناکرده‌هایش خود محل بحث است.

پس از آنکه پرویز فتاح در صداوسیمای جمهوری اسلامی نشست و از سپاه و ارتش گرفته تا محمود احمدی‌نژاد و سیدمحمد خاتمی را در حالی یکی پس از دیگری به سوءاستفاده از اموال بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی متهم کرد که این بنیاد به عنوان دومین بنگاه اقتصادی ثروتمند کشور، با هدف واگذاری اموال مستکبران به مستضعفان و با فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی تاسیس شده بود، بسیاری از چهره‌ها به انتقاد و البته برخی به حمایت از او برخاستند. توکلی در این میان، اما ترجیح داد نه مقابل منتقدان بایستد و نه پشت حامیان پنهان شود، بلکه به دفتر رهبری پیشنهاد کرد که منصوبانش یا تعهد به عدم حضور در انتخابات دهند یا تا پایان شهریورماه میز و مقام انتصابی خود را واگذار کرده و بروند دنبال اقدامات انتخاباتی‌شان.

در این شرایط، اما شاید حلقه مفقوده همان مقوله اعتماد مردم به حاکمیت باشد و شفافیتی که نیست؛ از این‌رو در گفت‌وگویی به نسبت مفصل با رییس هیات مدیره دید‌بان شفافیت و عدالت به این مسائل و مباحث پرداختیم و البته گریزی نیز به مصائب و مباحث دیگر جمهوری اسلامی زدیم و چنانکه توکلی می‌گوید، روزبه‌روز از اسلام دورتر شده و زمینه بدنامی اسلام را نیز فراهم می‌آورد.

آقای توکلی! همان‌طور که می‌دانید بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان از کاهش جدی اعتماد مردم به حاکمیت می‌گویند و در چنین شرایطی مردم شاهدند که نهادی همچون بنیاد مستضعفان که نام قشر مستضعف جامعه را یدک می‌کشد، به یکی از ثروتمندترین نهاد‌های حاکمیتی تبدیل شده است. به نظر شما این مسائل و مباحث در دهه چهارم انقلاب چه تاثیری بر ارتباط مردم با مسئولان و حاکمان می‌گذارد؟

اگر همچون شما به مساله نگاه کنند، دقیقا حق با شماست و این مساله موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم به نظام جمهوری اسلامی می‌شود ولی یک نوع زاویه نگاه دیگری هم وجود دارد که به شرع و دین اسلام برمی‌گردد. ما یک حکم اسلامی داریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجرایی شد. بر اساس این حکم در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب، اموالی بدون صاحب شد، در اختیار حاکم شرع قرار گرفت تا منافع آن به مردم رسیده و در اختیار عموم جامعه به‌ویژه مستضعفان قرار گیرد.

این اموال آن زمان به عنوان حاکم شرع در اختیار امام خمینی (ره) قرار گرفت و ایشان کسانی را بالای سر این اموال گذاشت تا از آن‌ها مراقبت کنند و به مصرف درست آن برسانند. اما خب، در طول زمان برخی افراد در این املاک و اموال دست به تصرفات دزدانه و جائرانه زدند. امام پیامی داد و پرسید که «نکند بنیاد مستضعفان، بنیاد مستکبران شده است» که این اتفاقات در آن رخ می‌دهد. امام آن زمان برخورد بسیار تندی انجام داد و در نتیجه بسیاری از مدیران آن عوض شدند.

تقریبا تمام ایام حرف و حدیث درباره سوءاستفاده از مایملک بنیاد در میان بوده است. به تدریج، به‌ویژه دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، برای ایجاد و حفظ سلامت بنیاد، تدابیری اندیشیده شد؛ از نقش پررنگ‌تری که به هیات امناء داده شد تا ایجاد سازمانی از حسابرسان خبره برای مراقبت منظم ادواری و بازرسی‌های موردی. در نهایت به شرایط فعلی درآمد و سروسامان نسبی گرفت. امروز اگر بنیاد بخواهد، امکان شفاف‌سازی را در همه زمینه‌ها دارد، البته این سروسامان یافتن ضرورتا به معنی بی‌مساله بودن نیست.

اختصاص منافع بنیاد برای مستضعفان جامعه وجه تسمیه این موسسه بزرگ است. ولی گاهی به امام یا رهبری رجوع می‌کردند و برای اقدامی عام‌المنفعه از آنان درخواست کمک می‌کردند. بیشتر این اجازه‌ها، در زمینه‌هایی بود که در دهه اول، دستگاه یا دیوانی دولتی یا به فکرش نبود یا توان تامین نداشت یا تهیه‌اش زمانبر و دشوار بود؛ بنابراین معمولا با این درخواست‌ها موافقت می‌کردند.

در این صورت، مال یا ملک امانت داده می‌شد یا سهولت در فروش یا تخفیف در فروش یا واگذاری، انواع مراتب کمک، حسب موضوع و اهمیت آن تصمیم گرفته می‌شد. مثلا سپاه یا ارتش برای اهداف دفاعی یا امنیتی زمین می‌خواستند، در دولت برخی اعضای کابینه را از استان‌ها دعوت می‌کردند و خانه لازم می‌شد، برخی شخصیت‌ها به الزام امنیتی، خانه‌های بزرگ را لازم می‌دیدند.

خود من هم یک مثال از این موضوع هستم. فکر می‌کنم سال ۶۹ بود که به حضرت آقا نامه‌ای نوشتم و پیشنهاد کردم با حمایت مالی، ۳۰۰ دبیرستان در کشور بنا کنیم و دانش‌آموزان مستعد، به‌ویژه از طبقات مستضعف را برای ورود به دانشگاه آماده کنیم. آقا فرمودند من توان مالی این کار را ندارم. بنده و آقای فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و امیری‌مقدم، عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران تصمیم گرفتیم خودمان از کم آغاز کنیم.

زمینی با کاربری آموزشی به مساحت کمی بیش از ۳ هزار مترمربع در سعادت‌آباد را شناسایی کردیم و از رهبری درخواست کردم از آنجا که موسسه وقف می‌شود و سهمی از ظرفیتش به خانواده‌های مستضعف که آنجا هم بودند، اختصاص می‌یابد و هزینه ساخت را از خیرین می‌گیریم و با نرخ دولتی اداره می‌کنیم، اجازه دهند بهای آن را به قیمت روز و بدون تخفیف در ۱۰ سال بپردازیم. ایشان به همان شروط پذیرفتند. ما هم تقریبا به همه شرط‌ها عمل کردیم. البته همین تقسیط امتیاز کمی نبود ولی یک وجب آن هم ملک کسی نیست، البته اگر امروز بخواهم نظر مشورتی بدهم، ممکن است نظر دیگری بدهم.

در مجموع منظورتان این است که در چنین نهاد‌هایی سوءاستفاده صورت نمی‌گیرد؟

به‌طور کلی باید گفت که همیشه و در همه موارد شفافیت نیست و سوءاستفاده‌های زیادی هم شده و می‌شود. اما باید این نکته را ذکر کرد که از یک زمانی به بعد، سبک و سیاق‌های سیاستمداران عوض شد و برخی افراد طماع شده و به فکر جمع کردن ما افتادند و شرایط کنونی را رقم زدند و کار به اینجا کشید.

پاسخ این پرسش شما که چرا بنیاد مستضعفان این‌قدر ثروت دارد، این است که این اموال را از مستکبران و کسانی گرفته‌اند که زمان طاغوت به مردم ظلم کرده بودند. این اموال پس از انقلاب به نفع مستضعفان مصادره شد البته همه‌چیز براساس ضوابط و قانون نبود و در آن زمان برخی قضات کم‌سواد یا ظالم نیز وجود داشتند که به اشتباه یا عمد، مال مردم را می‌گرفتند که چندین نوبت به این مسائل رسیدگی شد و هنوز هم دادگاه‌هایی وجود دارد که به این مسائل رسیدگی کرده و اموال مردم را به آنان برمی‌گردانند.

باید توجه داشت که ثروت این بنیاد بدین شکل ایجاد شده ولی از این ثروت، نه رهبری و نه امام استفاده نمی‌کردند؛ بلکه سازمانی برای رسیدگی به آن تشکیل شد. این سازمان هیات امنا دارد و بر اقدامات آنان نیز حسابرسی‌هایی انجام می‌شود ولی قابل‌انکار نیست که بنیاد مستضعفان، سازمانی عریض و طویل است با گردش مالی ۳۶ هزار میلیارد تومانی. اگر مدیران خوب باشند و نظارت بر اقدامات این بنیاد خوب صورت گیرد، نتیجه منفی ایجاد نخواهد شد ولی اگر مدیران سوءاستفاده‌گر باشند و اهل زد و بند -که ازقضا بعضی از آنان چنین افرادی بودند- اثرات منفی خواهد داشت.

شما ملاک تشکیل بنیاد مستضعفان را حکم شرعی موجود اعلام کردید ولی سوالم درباره اعتماد عمومی مردم بود. به نظر شما امروز و پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب در ایران، نگاه مردم به بنیاد مستضعفان و نهاد‌های مانند آن چگونه است؟

ببینید، مقوله اعتماد مردم تابع عوامل و علل متفاوتی است و کاهش جدی آن، به‌دلیل اقدامات یک فرد و یک نهاد نیست. مگر مردم امروز مثلا، به سازمان اداری وزارت راه و شهرسازی اعتماد دارند؟ نخیر! می‌گویند آنجا نیز بخور بخور صورت می‌گیرد که تا اندازه‌ای راست هم می‌گویند. مگر امروز مردم به بانک مرکزی که برخی در آن ۲۷ میلیارد دلار ارز گرفتند و فقط بخشی از آن را پس دادند، اعتماد دارند؟ نخیر، ندارند! مردم این اقدامات را نتیجه سوءتدبیر و سوءمدیریت دولت و حکومت می‌دانند.

این‌ها زیرنظر بنیاد مستضعفان هستند؟ خیر، نیستند! آنان که ۶۵ تن طلا را سکه کردند و به افراد ناشایست تحویل دادند، زیرنظر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرای فرمان امام بودند؟ نخیر، نبودند! پس اعتراضات مختص بنیاد نیست. اما در این میان یک نکته وجود دارد که باید به آن توجه ویژه کرد؛ آن‌هم اینکه، چون نهاد‌هایی مثل بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و... به ولی‌فقیه مربوط است، انتظارات مردم و البته حساسیت‌های آنان به‌مراتب بیشتر است. این حرف درستی است. اگر اشکال در این نهاد‌ها باشد، باید مسئولان آن بسیار محکم کتک بخورند!

همه ثروت حکومت دست دولت است و مبالغی که دراختیار بنیاد مستضعفان و نهاد‌های امثالش قرار دارد، مقابل آن ثروت مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود ولی این مبالغ در جایگاه خود بسیار کلان و قابل‌توجه محسوب می‌شوند و از آنجا که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، باید حساسیت روی آن‌ها دوچندان باشد. اگر مدیران این نهاد‌ها به درستی عمل کنند، دشمنان بهانه برای تخریب و حمله پیدا نمی‌کنند.

بسیار عالی! بدین ترتیب سوال اینجاست که باتوجه به حساسیت بیشتر مردم روی این نهادها، به نظر شما شفافیت در این نهاد‌های زیرنظر رهبری و به‌طور کلی نهاد‌های فعال در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد؟

خیر! وجود ندارد! من آذر ماه ۹۷ خدمت رهبری رسیدم و به ایشان گفتم که شما درباره شفافیت بالاترین و برترین حرف را زدید و هیچ‌کس بالاتر از شما حرفی نزده و نمی‌تواند هم بزند. شما فرمودید که مردم از همه چیز جز مسائل امنیتی و دفاعی باید مطلع باشند ولی امروز ما شاهد آن هستیم که حدود ۹۰ درصد این نامه‌ها که روی آن مُهر محرمانه زده می‌شود، بی‌خود است و توهم افراد است که باعث شده که فکر کنند مردم نباید از این مسائل مطلع شوند.

من در آن دیدار به رهبری عرض کردم حالا که شما همچین حرفی زده‌اید، برای شفافیت از دفتر خودتان شروع کنید، آن‌وقت سازمان و نهاد‌های مثل بنیاد مستضعفان هم دیگر نمی‌توانند از این مساله پیروی نکنند. ایشان آن زمان به من فرمودند که طرح شما چیست. من هم گفتم طرحی را تهیه کرده و تقدیم شما خواهیم کرد تا شفافیت از دفتر شما شروع شود که ایشان از گفته من استقبال کردند.

پس از آن دیدار من با همراهی جمعی از کارشناسان زبده که عمده آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، طرحی تهیه کرده و آن را تقدیم دفتر رهبری کردم. اتفاقا آن زمان جوانانی را که در تهیه این طرح ما را کمک کرده بودند هم خدمت رهبری معرفی کردم تا ایشان بدانند که چه نیرو‌های خوبی در همین گوشه و کنار‌ها پیدا می‌شوند ولی متاسفانه در دفتر رهبری از این مساله و طرح ما برای شفافیت استقبال نشد و حقیقت اینکه من هم دیگر نرسیدم تا این مساله را با رهبری در میان بگذارم، اما حتما آن را پیگیری خواهم کرد. حرف من این است که رهبری از این مسائل استقبال می‌کند ولی نیروهایش به هر دلیلی این کار را نمی‌کنند البته نیت بدی هم ندارند؛ چراکه دو فرد خیرخواه می‌توانند نظر‌های مخالف هم داشته باشند.

به عقیده من شفافیت برای ایجاد کمال در کشور ما احتیاج به زمان دارد. این‌قدر این ادبیات و این کلیدواژه باید تکرار شود تا برای همه‌جا بیفتد. ما در دیده‌بان شفافیت و عدالت در این مساله پیشگام بوده‌ایم و ظاهرا، مقوله تعارض منافع را نیز ما اولین سمنی بودیم که مطرح کردیم و بعد مسئولان دنبال آن رفتند. همین که مفهومی تحت عنوان شفافیت در ذهن جامعه به‌طور کامل ایجاد شود و شکل بگیرد، احتیاج به زمان دارد بنابراین نباید مأیوس شد. باید اجازه داد زمان بگذرد تا اگر مقوله‌ای شفاف نبود، همه نسبت به آن معترض شوند و فریاد بزنند که فلان چیز شفاف نیست.

شما در صحبت‌های‌تان بر لزوم شفافیت حداکثری تاکید کردید ولی امروز شاهد آن هستیم که نمایندگان مجلس یازدهم در شرایطی دنبال شفاف‌سازی آرای خود هستند که طرح ایجاد شفافیت در نظام تقنینی کشور در مجلس تهیه شده است. به نظر شما ایجاد شفافیت تک‌بعدی سبب نمی‌شود که همان گروه‌های فشاری که از آن اسم بردید، بیش از پیش به نمایندگان حمله کرده و اصطلاحا حریت آنان را ازبین ببرند؟

شما اول به من بگو ایجاد شفافیت در نظام تقنینی به چه معناست.

یعنی ایجاد شفافیت در مجمع تشخیص، شورای نگهبان و شورا‌هایی که قانون وضع می‌کنند تا مردم در جریان روند اقدامات آنان قرار بگیرند.

ببینید حرف من این است که ما برای شفافیت نه باید افراط کنیم و نه تفریط. برخی سازمان‌ها در نظام جمهوری اسلامی وجود دارند که ماهیت کار و اقدامات آنان امنیتی نیست ولی آثار امنیتی دارد؛ همچون وزارت امور خارجه. وزارت امور خارجه نمی‌تواند جزییات مذاکرات خود را منتشر کند؛ چراکه کسی دیگر با آن‌ها مذاکره نمی‌کند، اما وزارت امور خارجه کشور‌های جهان اصولا پس از ۳۰ یا ۴۰ سال اسناد خود را منتشر کنند. خب ما نمی‌توانیم در چنین نهادی خواستار ایجاد شفافیت باشیم و بگوییم مردم حق دارند که بدانند! باید توجه داشته باشیم که میان مردم، افرادی ضدمردم هم وجود دارند. این امری عقلایی است و در تمام جهان به آن عمل می‌شود و برای همین گفته می‌شود «شفافیت در حداکثر ممکن».

تصور کنید که به شورای عالی امنیت ملی خبر رسیده که عده‌ای تجزیه‌طلب در فلان استان مرزی قصد انجام عملیاتی دارند. این شورا باید تصمیم بگیرد که برای مذاکره با این افراد، گروهی را تعیین کند یا با آنان مقابله کند یا اقدامات دیگری را انجام دهد. خب طبیعتا این شورا نمی‌تواند این مسائل را مطرح کند. مثال دیگر به دولت برمی‌گردد. فرض کنید در جلسه هیات دولت مشغول تصمیم‌گیری درباره قیمت ارز هستند، خب اگر اطلاعات این جلسه به بیرون درز پیدا کند و به فرد ناشایستی برسد، او در یک شبانه‌روز می‌تواند میلیارد‌ها تومان پول کسب کند.

بنابراین حداکثر اطلاعات باید به موقع در دسترس مردم قرار بگیرد، به شرط آنکه مغایر منافع ملی و مصالح امنیتی و دفاعی کشور نباشد؛ بنابراین کسانی که می‌گویند ایجاد شفافیت در نظام قانون‌گذاری، در حقیقت بدل می‌زنند برای آنکه شفافیت در همین سطح هم ایجاد نشود. اگر غیر از این بود، این افراد چنین مسائلی را مطرح نمی‌کردند.

مثال‌ها و مواردی که شما ذکر کردید، همگی امنیتی است ولی نهادی همچون شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام که ماهیت کارشان امنیتی نیست، چرا نباید جزییات مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های‌شان به اطلاع مردم برسد؟ وظیفه شورای نگهبان تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی و بحث بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات است؛ چرا نباید مذاکرات این شورا به صورت علنی پخش شود؟

حق با شماست و من هم موافقم که مذاکرات این نهاد‌ها هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح باید علنی باشد و منتشر شود، اما گاهی اوقات درباره برخی مسائل، این شفافیت امری غلط محسوب می‌شود. مثلا گاهی برخی مسائل بحث اخلاقی دارد یا بحث جاسوسی که نباید گفته شود ولی در اصل، مذاکرات شورای نگهبان هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح باید علنی و شفاف باشد.

مضر بودن شفافیت در برخی موارد در نهاد‌هایی مثل مجمع تشخیص و شورای نگهبان، قابل‌پذیرش است، اما همین عوامل در قبال نمایندگان مجلس هم وجود دارد؛ چراکه شفاف بودن آرای آنان در برخی مسائل موجب ایجاد فشار به نمایندگان می‌شود. سوال من اینجاست که چرا شفافیت در مجلس باید حداکثری باشد و در سایر نهاد‌های انتصابی، گزینشی؟!

ببینید شفافیت هم معایبی دارد. من هم با شما موافقم که شفافیت آرا در همه جا خوب نیست. تجربه جوامع بشری که سازوکار‌های دموکراتیک داشته‌اند، نشان می‌دهد که آنان با تجربه وارد شفافیت شده‌اند ولی متاسفانه در ایران بیشترین تغییرات در آیین‌نامه داخلی مجلس در زمان آقای علی لاریجانی اتفاق افتاد و بیشترین ضرر به شفافیت را نیز شخص او وارد کرد.

آیین‌نامه‌های مجالس جهان خیلی دیر به دیر عوض می‌شوند ولی در ایران هر روز در مجلس آیین‌نامه را تغییر می‌دهند. خاطرم هست که یک‌بار به آقای لاریجانی گفتم که چرا مثلا آیین‌نامه را تغییر داده و واژه «منشی» را به «دبیر» تبدیل می‌کنید؟! این تغییر باعث انقطاع تاریخی می‌شود. متاسفانه آیین‌نامه مجلس را بار‌ها و بار‌ها تغییر دادند و الان چنان نوشته شده که رای مخفی است، البته اجازه شفاف شدن آرا را داده‌اند ولی چنان نوشته شده که هیچ‌وقت این اتفاق رخ نمی‌دهد.

با این حال معتقدم که آشکار شدن رای نمایندگان در برخی موارد امری غلط است؛ همچون زمانی که نمایندگان می‌خواهند به افراد یا وزرا رای دهند. فراموش نکنید که اگر رای نمایندگان در قبال وزرا آشکار باشد، باعث خوف بیشتر نمایندگان از وزرا می‌شود؛ چراکه وزرا واقعا از نمایندگان انتقام می‌گیرند، بنابراین بهتر است که رای آنان مخفی باشد.

مذاکرات غیرعلنی هم که در مجلس راهش مشخص است و براساس قانون تمام مذاکرات مجلس علنی است، مگر آنکه ۱۰ نماینده یا رییس یا وزیر تقاضای برگزاری جلسه غیرعلنی رسمی را مطرح کنند. اما جالب است بدانید که تنها باری که درخواست جلسه غیرعلنی رسمی اتفاق افتاد، توسط بنده و آقای نادران و چندنفر دیگر در ماجرای بررسی پرونده کردان (وزیر کشور احمدی‌نژاد) بود که با نظر نادرست علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس بازهم ناکام ماند. ما این تقاضا را مطرح کردیم ولی آقای لاریجانی حاضر نشد برخلاف آیین‌نامه تقاضای ما را به رای بگذارد.

ما مدام اخطار دادیم و گفتیم که موضوع به وزیر کشور برمی‌گردد و باید مسائل غیرعلنی مطرح شود ولی آقای لاریجانی اجازه نداد، ما خطاب به او گفتیم که تشخیص مجلس نافذ است و نه تشخیص شما ولی بازهم این اتفاق رخ نداد. خلاصه با قلدری اجازه این کار را به ما نداد. حرف ما این بود که وزیر کشور، مسوول امنیت کشور است و اگر حرف‌هایی زده شود که نباید، امنیت کشور را به خطر می‌اندازد.

بدین ترتیب مقوله جلسات غیرعلنی در نظر گرفته شده در قانون نیز امر بی‌دلیلی نیست ولی برای تحقق آن نیاز به ادله محکم و مستند است.

برداشتم از صحبت‌های شما این است که نه‌تنها شفافیت در کشور به‌طور تمام و کمال وجود ندارد، بلکه اعتماد مردم هم به‌طور روزانه به مجموعه نظام در حال کاهش است؛ حال سوال اینجاست که در چنین شرایطی برای اصلاح وضع موجود چه کار‌هایی را باید انجام دهیم؟

در مرحله اول باید بگویم که اصلاح وضع موجود یک راه‌حل مشخص ندارد و باید همه موارد را باهم دید و به اصلاح آن پرداخت ولی به‌طور کلی باید گفت که این قبیل بی‌اعتمادی‌ها و ایجاد چنین شرایطی، نتیجه تراکم مسائل و انباشت دلخوری‌های بسیار است. امروز شرایط به‌واسطه همین تراکم و انباشت هزار و یک معضل، چنان شده که هرچه بگوییم، مردم می‌گویند که «دروغ است»! باید بپذیریم که ما به مردم دروغ گفتیم که حالا مردم به این نتیجه رسیده و به ما می‌گویند «دروغگو»!

حالا عده‌ای بیایند و به درستی بگویند که همه به مردم دروغ نگفتند. ولی باید توجه داشته باشیم وقتی که جمع کثیری از مسئولان یک نظام سیاسی درباره مسائل و معضلات به مردم دروغ می‌گویند و حقیقت را پنهان می‌کنند، مردم این اقدام را به کل مسئولان آن نظام سیاسی تعمیم می‌دهند و نمی‌گویند که مثلا فقط فلان‌فرد دروغ گفت و بقیه نگفتند.

ما شده‌ایم چوپان دروغگو و باید بپذیریم که اعتماد مردم به ما مسئولان در قیاس با گذشته بسیار کمتر شده است. باید اولا این مساله را بپذیریم تا بعد بتوانیم به فکر راه‌حل اصلاح این وضع برویم. اگر پذیرفتیم - که به عقیده من هنوز بسیاری از مسئولان این مهم را نپذیرفته‌اند- سوال اصلی این است که چه اقدامی باید انجام دهیم. برای بهبود این شرایط ۲ راه‌حل وجود دارد؛ اول آنکه از طریق اقدامات نرم حرکت کنیم؛ یعنی کم‌کم رفتار خود را اصلاح کنیم و دیگر به مردم دروغ نگوییم تا مردم رفته‌رفته و پس از مشاهده صداقت‌مان، به ما به عنوان مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعتماد کنند.

این یک راه‌حل است که بد هم نیست ولی راه‌حل دومی وجود دارد که به نظر من در شرایط فعلی نظام جمهوری اسلامی که اعتماد مردم تا حد بسیار زیادی از بین رفته و شرایط خطرناکی را ایجاد کرده، باید از آن استفاده کرد که در قیاس با راه‌حل اول، دشوارتر است. من نام این راه‌حل را «شوک درمانی» گذاشته‌ام و به نظر من باید برای بهبود این شرایط از آن استفاده کنیم چراکه سایر موارد یا قابلیت اجرا ندارند یا برای اجرای آن‌ها دیر شده است.

و این شوک درمانی به چه معناست؟

شوک درمانی آن است که ما دقیقا باید اقداماتی را انجام دهیم که مردم گمان می‌کنند در نظام جمهوری اسلامی امکان اجرای آنان وجود ندارد، آن زمان است که مردم به هم می‌گویند که ببین؛ فلان اتفاق که امکان نداشت در جمهوری اسلامی رخ دهد، رخ داده و عملی شده پس تغییراتی در حال انجام است! آن زمان به مردم شوک وارد شده و تا حدودی اعتمادشان به نظام ترمیم می‌شود. این شوک‌ها هرچه بیشتر شود، اعتماد‌ها نیز بیشتر جلب می‌شود.

اگر بخواهم موضوع را بیشتر بشکافم، باید برای شما مثالی از اوایل انقلاب بزنم. می‌دانید که من اهل بهشهر هستم. آن زمان در نزدیکی ما، دِهی وجود داشت که هیچ نوع مشارکتی در انقلاب نداشت.

اهالی این دِه نه‌تن‌ها خودشان شهید نداشتند، بلکه حتی در مراسم شهدا نیز شرکت نمی‌کردند. پس از پیروزی انقلاب من دادیار دادگاه انقلاب بهشهر بودم و ریاست کمیته آنجا را نیز عهده‌دار بودم. ما آن زمان به‌خوبی هرچه تمام‌تر از جنگل محافظت می‌کردیم و اصلا کوتاه نمی‌آمدیم. خدا رحمت کند آیت‌الله شیخ محمد ایمانی را.

او حامی ما در آن زمان بود و با دقت ولی سریع حکم می‌داد و از ما می‌خواست تا آن اجرا کنیم. خبر رسید که در خانه بزرگِ ده چوب جنگلی هست. او را بازداشت کردم مردم ده بعد از بازداشت این فرد می‌گفتند که او بعدازظهر به خانه بر می‌گردد ولی نه‌تن‌ها آزاد نشد، بلکه ۲ روز در بازداشت بود و پس از آن به تودیع خسارت و جریمه و ۵۰ ضربه شلاق در میدان عمومی دِه محکوم شد.

در ده هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این فرد مجازات شود. محکوم بسیار اصرار داشت که حکم شلاق در همان دادگاه اجرا شود. حتی پیشنهاد می‌کرد برای این تغییر مکان ۵۰ هزار تومان به دادگاه انقلاب کمک می‌کند. ولی در حکم دادگاه محل مجازات تعیین شده بود. دم غروب بزرگِ ده را با ماشین آژیردار و بلندگودار به میدان عمومی دِه بردند. از بلندگوی ماشین مطابق رسم آن زمان حکم فرد که ازسوی دادگاه انقلاب صادر شده بود، خوانده شد.

طول زمان ورود به میدان و قرائت حکم، مردم با اطمینان و اعتراض به هم می‌گفتند مگر می‌شود فلانی را شلاق بزنند؟ اما این اتفاق افتاد و حکم شلاق آن فرد در میدان عمومی دِه اجرا شد. آن زمان بود که مردم به هم نگاه کردند و گفتند که «جدی‌جدی انقلاب شده است.» دقت کنید که آن زمان به مردم آن دِه شوک وارد شد؛ مقصود من هم از شوک درمانی چنین اقداماتی است.

رهبری یک مرتبه گفتند که چرا ما مثلا فقط و فقط دنبال فردی هستیم که فلان طلا را گرفته و برای این مساله تحقیقات بسیار می‌کنیم در حالی که عمده تقصیر متوجه فردی است که این طلا را به این افراد داده است. این بدان معناست که وقتی ما فردی را به نام «سلطان سکه» اعدام می‌کنیم، تمام تقصیر‌ها متوجه او نیست چرا که مقصرتر از او، آن دسته از مدیران بانک مرکزی‌اند که ۶۵ تن طلا را بر باد دادند. این افراد نیز باید محاکمه شوند.

اگرحکومت و دولت در ماجرای حقوق‌های نجومی بهتر عمل می‌کرد، این اتفاقات رخ نمی‌داد و مردم می‌گفتند «که راستی‌راستی انقلاب شده است». من همان زمان نامه‌ای خدمت رییس‌جمهوری نوشتم و گفتم که شما پس از آنکه با توزیع ثروت به نفع گروه‌ها و افراد خاص مبارزه کرده و این مبارزه را نیز از خودتان آغاز کنید، بیایید سراغ توزیع قدرت و مناصب، کار تکمیل می‌شود. نوشتم که شما باید بروید سراغ افرادی که پست‌ها را میان خود تقسیم کرده‌اند. اگر مثلا ۲ هزار نفر از این مدیران، از سطح شهرستان تا مرکز را با رسوایی برکنار کردید، آن زمان است که مردم حرف شما را باور می‌کنند و خواهند گفت: «راستی راستی انقلاب شده است»!

برخی افراد اصولگرا و همسو با شما معتقدند که قوه قضاییه تحت مدیریت سیدابراهیم رییسی مشغول این اقدام است ولی از قرار معلوم شما چندان با آن موافق نیستید.

ببینید، مسیری که امروز آقای رییسی طی می‌کند، مسیری قابل‌دفاع است و تاکنون نتایج شیرینی هم داشته ولی تناقضات بسیاری هم وجود دارد که باعث دور شدن مردم شده و اعتماد آنان را به جای آنکه افزایش دهد، کاهش داده است. ما نباید فراموش کنیم که اعتماد مردم به مسئولان نظام، سرمایه ملی و اجتماعی ماست و باید آن را حفظ کنیم و ارتقا بدهیم.

امروز واقعیت آن است که در توزیع برخی پرونده‌ها و رسیدگی به آن‌ها در قوه قضاییه عادلانه برخورد نمی‌شود که ان‌شاءالله به زودی درباره آن بیانیه‌ای را دید‌بان شفافیت و عدالت منتشر خواهد کرد. مثلا وقتی در قوه قضاییه با کسی که با وعده واردات خودرو اموال بسیاری از افراد را خورده با کسی که خودش مالباخته است، عادلانه برخورد نمی‌شود و مردم نیز اخبارش را می‌بینند، مشخص است که به‌جای آنکه اعتمادشان به قوه قضاییه و روند‌های دستگاه قضا افزایش یابد، کاهش پیدا می‌کند.

این قبیل تناقض‌ها که اشاره کردید فقط منحصر به پرونده‌های اقتصادی نیست و بعضا شاهد هستیم که احکام صادره برای متهمان سیاسی نیز بیشتر از متهمان اقتصادی است. به عنوان سوال پایانی می‌خواهم نگاه شما را به این مسائل و تاثیر آن بر افکار عمومی بدانم.

بله دقیقا. این تناقض‌ها در پرونده‌های دیگر هم هست ولی در پرونده‌های سیاسی اثرات به مراتب بدتری به همراه دارد. باید بدانیم که وقتی با مسائل سیاسی و اجتماعی چنین برخورد‌هایی انجام می‌دهیم وضع به مراتب بدتر می‌شود. پس از حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ نامه‌ای تقدیم رهبری کردم و از یکی از محکومان آن زمان دفاع کردم و گفتم که این متهم زن جوان است، دختر شهید است و عضو هیات علمی دانشگاه است که همه این ویژگی‌ها باعث تخفیف است. ولی به ۶ سال حبس محکوم شده است.

آن زمان گفتم که حضرت‌آقا، اگر کار‌هایی که من در زمان جوانی خودم در اعتصابات دانشگاه کردم -که بسیار شدیدتر از این دختر شهید و استاد جوان دانشگاه مرتکب شده - این قبیل قضات، قاضی دادگاه من بودند اقلا ۱۵ سال حبس به من می‌دادند، ولی آن زمان به من ۳ سال حبس دادند. من از ایشان خواهش کردم که به این مساله ورود کنند. اثرات این پرونده‌ها به مراتب بیشتر از سایر پرونده‌هاست. البته باید گفت که امروز نسبت به گذشته شرایط بهتر شده و اندکی تسامح صورت می‌گیرد ولی همچنان این مسائل وجود دارد.

ما نباید فراموش کنیم که امیرالمومنین در زمان حکومتش، مخالفانش نماز جماعت او را برهم زده و علیهش حرف می‌زدند و کسی متعرض آنان نمی‌شد. خوارج در نماز علی (ع) وارد شده و به او توهین می‌کردند، ولی امیرالمومنین نه‌تن‌ها برخورد تند نمی‌کرد، بلکه مدارا می‌کرد. همین علی (ع) در توزیع مناصب بسیار حساس بود و هیچ توصیه‌ای را برای منصوب کردن فردی به فلان سمت نمی‌پذیرفت.

علی حق خودش را می‌بخشید ولی از یک دینار از مال مردم کوتاه نمی‌آمد ولی در حکومت ما و در جمهوری اسلامی اینچنین نیست. ما سال‌هاست شیپور را از سمت گشاد آن می‌نوازیم! این مسائل است که شرایط را اینچنین کرده، ما را از اسلام دور و دورتر کرده است. ما اسلام را بدنام کرده و می‌کنیم. من از همه خواهش می‌کنم مسائل و مشکلات این کشور را سیاسی نکنند. مسائل و معضلات ما باید بدون تمایلات قومی و قبیله‌ای و هوای نفسانی پیگیری و حل و فصل شود تا دردی از درد مردم کم شده و شاید معضلات‌مان حل شود.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
آقای احمد توکلی اگر می‌خواهی واقعا به اسلام خدمت کنی برو زمینه برگزاری رفراندوم واقعی و حق انتخاب مردم بر سرنوشت خودشان را فراهم کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
بهترین کمکی که می‌توانی به اسلام و اعتقادات مردم بکنید این است که هرچه زودتر پایتان را از سیاست خارج کنید. هر چه دیرتر ضربه شدیدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
تازه شدی یک صدم علی مطهری !!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
اقای توکلی مگه سیستم و تفکر بدوی شما خوش نامی و ابادانی هم درش جایی داره؟؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
وای برما از جیب و جان مال مردم هزینه میکنید بعد به جای خدمت به مردم ارباب مردم میشید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اینو مردم سالیان ساله که دارن تو گوشتون فرو می کنند!!!!!!
ناشناس
Finland
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جناب توکلی درست میفرمایند اما کاش این حرفها را در زمان مسئولیتشان در مجلس وزمانیکه این حرفها برایشان هزینه داشت میزدند نه حالا که ن هزینه ای برایشان دارد و ن فایده ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
روزگاری است غریب !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حیفه الان را بگویی "روزگار غریب"!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اعتماد کمتر نشده. صفر شده. شایدم زیر صفر.
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اقای توکلی ! شما هم صادق نیستید . مثلا میگویید کسی را که برای مهار قیمت طلا در سال بحرانی ۹۷ مقدار ۶۵ تن طلا به بازار عرضه کرد را بازخواست کنند اما از کسانی که با ضدیت با دیپلماسی کشور ٬عامل اصلی ان شرایط بودند حرفی نمیزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
فروش طلا با توجه به شرایط اون روز بود.
الان هم دارن اموال دولت، سهام دولتی و نفت و ... را میفروشند.
دو سال بعد یکی میاد میگه بیخود کردن این اموال و فروختن. و قصه ادامه دارد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خریداران سکه را علیرغم اینکه فروش سکه معاف از مالیات بود بازخواست کردند و انواع تهمت ها را زدند و در نهایت مالیات غیر قانونی اخذ کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
چه ذوقی میکنه این گروه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
دیگه هر کی یه بودجه ای داره
آمنه سادات
United States of America
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جناب توکلی اگر جناب عالی و چند نفر از دوستان تان بدنام شده اید شاید این طور باشد اما نظام ما به حاطر چند نفر امثال شما مظلوم واقع شده است و نه تنها اسلام و نظام مقدس ما بدنام نشده بلکه قله های افتخار بیشتری را هر روز داریم فتح میکنیم و به افراد سیاه نماکار و سست عنصر و انقلابی سابق مثل شما نیاز نداریم خدا را شکر هنوز افرادی انقلابی و مکتبی و ارزشی و ولایت مداری مانند دکتر حسین شریعتمداری و دکتر حسن عباسی و برادارن طائب و سردار سلامی را داریم اسلام پیروز است آمریکا نابود است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
کنایه بود
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
قله های افتخارتان هم مثل دشمن فرضی تان است
چیزی ست توی مایه های توهمی مضاعف.
فقر و بی فرهنگی و فرار مغزها و بی اعصابی مردم و گرانی و بی صاحابی لابد افتخار هم دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
چه کسای دیگه بیان تو این کشور دوباره بسازن؟ لطفا ناشناس ۱۰ ۵۶ دور و برتو نگاه کن. هممون عین همیناییم. دستمون به پول و مقام برسه تضمینی هست مثل اینا دروغ نگیم؟ ملت ایران بهتره از خودمون شروع کنیم انقلاب راهش نیست
سعید
United Arab Emirates
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
زشته دختر
پشت اونی که پول و اسلحه و منصب داره قایم نشو.
یاغی باش و با افتخار بمیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
برادران طائب؟ جک نگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
سلام بر شما خواهر گرامی

وجود بانوان انقلابی و مکتبی چون شما باعث افتخار اسلام و مسلمین است
همانطور که شما هم اشاره نمودید اسلام پیروز است


درود بر شما خواهر انقلابی و شجاع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آمنه سادات چرا به سرزمین های اجدادت نمیروی و ایران و ایرانی را رها کنی؟
برو حجاز و آنجا از افتخارات خودت بگو
ناشناس
Finland
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
خانم مکتبی با وی پی ان آمریکایی!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
خواندن کامنتهای سرکار علیه اعصابی پولادین می خواهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
آفرین
سعید قاسمی و سعید عسگر یادت رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
وای عاااشقتم آمنه :)))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
آقای محترم شما در همین اعتقادات خود غرق شدی و این ها مامورانگلیس هستند جهت از بین بردن اسلام و موفق هم شدن چون اعتقادات را از بین بردن و مردم
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
آمنه آمنه .....
هایده
United Arab Emirates
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
فرارو بازم از اینا بزار بخندیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
این جملات یا از روی نادانی غیر قابل اصلاح است یا نتیجه مزدوری دشمنان ملت ایران
ع الف
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آقاي توكلي كار از اين حرف ها گذشته
نابود كردين
اقتصاد رو
فرهنگ رو
ديپلماسي رو
اجتماع رو
خانواده رو
آموزش رو
محيط زيستو
و بدتر از همه اعتقادات مردم رو
همه چيزو
خودتونم خوب ميدونيد
همتون ميدونيد كه داغون كرديد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
شماها دیگه نمیتونید جبران کنید باید کسای دیگه بیان این کشورو از نو بسازن خیالت راحت جناب توکلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
عمری باشه آخر و عاقبت همتون دیدنی ست ......
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
بله نیت ها مشخص شده
ماه پشت ابر پنهان نماند
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
گفت: ما شده‌ایم چوپان دروغگو و باید بپذیریم که اعتماد مردم به ما مسئولان در قیاس با گذشته بسیار کمتر شده است
شکسته نفسی میفرمایید استاد ! اصلا هم اعتماد که کم نشده بله در اوج خودشه ، به جان ساشا که در غربت با پول ملت داره آموزشهای آنچنانی میده راس میگم ، هنوز جا داره کارتونو بکنین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
ساشا؟!
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
باید شدت این تازه دریافت شما رو بیشتر کرد.
اینکه نه که اعتمادشون به شما "کمتر" شده باشه، که خیلی تلطیف شده ست. بلکه اساسا با نوع نگاه شما به مساله سیاست و زمامداری امور مخالفن.
البته که مایی که مخالفیم شروریم و محارب با خدا.
بنده خدا خدا! که شما مومنشید.
جرات داری بچاپ ادمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
توبه کن یکی از عوامل هستی نماینده بودی .رابطه اقازاده واقاها به این منسب رسیدی قبل از فوت ازمردم حلالیت بطلب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
توبه فقط در درگاه خداوند بزرگ ومهربان است, توبه برای غیر خدا معنی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
سر پیری که توبه فایده نداره! جالبه که هاشمی هم آخر کار داشت کم کم از اشتباهات اساسی می گفت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
همتونذباید ایعفا بدین واز صحنه بروید وکل سیستم باید عوض شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
توبه گرگ مرگ است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
دیر به این نتیجه رسیدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خیلی خیلی دیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ما که تو این مملکت هیچ کاره بوده ایم و نون خور دولت هم نبوده ایم خیلی خیلی پیش از اینها این رو فهمیدیم و گفتیم اما انواع اتهامات و برچسبها را به ما، مردمی که دنبال زندگی سالم و انسانی بودیم، زدند و به قول فردوسی بریدند و سکشتند و دریدند! حالا بعد از چهل سال شماها تازه با احتیاط و در نقش سوپاپ این را میگویید؟ یعنی وقتی دیگر دین و ایمان مردم را به باد داده اید!
ناشناس
France
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
باز دوراهی
وصال دین با سیاست
یا
انفصال دین از سیاست
ناشناس
Denmark
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
البته اگر واقعا به این نتیجه رسیده باشد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خوشم نمیاد از کسانی که در حرف مثلا میگویند ؛ ما باید بخاطر دروغگویی از مردم عذرخواهی کنیم . اما منظورشان از کلمه ٫ ما٬ عده ای دیگر است و خود را مبرا می دانند. خود این عمل از صداقت به دور است‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
دقیقا.اخیرا یاد گرفته اند هر چه فریاد دارند بر سر دولت بزنند.جناب توکلی ،خیلی خاطره بد از شما دارم.
حاج محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
بدنامی فرد قابل تعمیم به دین نیست

اسلام هیچگاه و هیچگاه بدنام نمیشود

اعتماد مردم نیز کم نشده

بنده در بین مردم حضور دارم و حقایق را می بینم

لطفا سیاه نمایی نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
حاج ممد رزا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
نکنه تو هم مانند روحانی از داخل ماشین میبینی ؟؟؟!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حاجی با چشمات می بینی یا احساس می کنی؟
khak
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حاجی چو ز مکه ومنا بر گردد ماری برود و اژدها برگردد کجا بودی تا حالا
ناشناس هستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
این خوشخیالی مسئولین منو کشته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مال را به خیر این جماعت امیدی نیست به قول سریال پایتخت مردم دیگر رد دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
امان از روز بی رؤیا امان از شام بی فردا !!! شب به خیر آقای تولی! چهل سال گذشته و تازه دارید این اعتراف رو مطرح میکنید؟ تازه به کی میگید؟ چرا مسئولان در برابر این اعتراف که به عمنی نابدوی چهار نسل گذشته و دو نسل آینده است هیچ واکنشی نشان نمیدهند؟ یعنی ککشان هم نمیگزد!
ناشناس
Thailand
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جالب است در سعادت آباد زمین از بنیاد گرفتند برای فرزندان فقرا دبیرستان ساختند.!!!!
علی علیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
شگفتا آقای توکلی همه شما خیرین حکومتی محل های مستضعف نشین سعادت آباد، شهرک غرب، جماران و ... را برای کمک به مردم فقیر نشین انتخاب کردند و میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
چون مسئولان فعلی اغلب مستضعفان سابق اند
ناشناس
Canada
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
نیاوران فراموش نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ایشان از حقوقهای نجومی انتقاد میکند و به رییس جمهور هم نامه نوشته و میدانیم این پرونده بمدت دو سال از زبان همفکران اقای توکلی نمی افتاد ٬ مجموع حقوقهای نجومی ۲۸ میلیار تومان بود. مقایسه کنید با غرامتی که کشور مجبور شد به انگلستان بدهد بابت حمله به سفارتش در چند سال پیش ٬ معادل ۲۷میلیارد تومان. اقای توکلی نه به ان همه هیاهو و نه به این سکوت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اقای توکلی همه صحبت های شما در مورد اینه که باید فلان کار بشه!!
چهل سال زمان کمی بود!!!بس کنید،
مردم کل این منطقه خاورمیانه رو ببینید همگی از ایدئولوژی و جنگ و فساد و...خسته شده اند!!!
همه مردم دنبال رفاه و آرامش و صلح هستن،
امارات رابطش رو با اسراییل اصلاح کرد یک نفر خودجوش توی این کشورها اعتراضی نکرد به جز مقاماتی دولتی!علی رغم اینکه مردم میدونند امارات خیانت کرده!!
این نشان میده متاسفانه چه بخواهیم چه نخواهیم نسل جدید و جوان جوامع اسلامی خاورمیانه اون باورهای دینی و اعتقادات سنتی مذهبی گذشته رو به برکت اشتباهات نابخشودنی گذشتگانشان در معرفی دین و باورهای اسلامی،ندارند و ترجیح می‌دهند به جای آرمان‌ها به زندگی و رفاه شون رسیدگی بشه،،
این یک واقعیت انکار ناپذیره!!!
چرا که اساسا هیچ حکومتی در دنیا در حال حاضر نمیشه پیدا کرد که با تفکرات ایدولوژیک مردمش در رفاه باشند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
مهم حق است نه رفاه! حمایت از ظالم به بهای رفاه، معصیت کبیره است.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
تو کشور ما نه حق هست نه رفاه خودتون رو فریب ندید با تظاهر به حق بودن ناحق ترین کشور کشور ماست جو نگیره جوگیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تخصص شما گند زدن بههمه چيزه
براي ما عيان شده
بريد لطفا
بزاريد نفس بكشه ايران عزيز ما
ناشناس
Singapore
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
فعلا که ایران لذیذ اوناس!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آمنه سادات نمی دانم زن هستی یا مرد ولی واقعا مخت ایراد دارد تو با این ادبیات بیشتر بدبینی ایجاد می کنی به روانپزشک حتما مراجعه کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
سعادت خانم آمینا آمینی هامینا
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اقای دکتر توکلی کم لطفی نفرمایید هم اکنون اسلام همچون سیمرغی با ل گشوده و بر فراز دنیا در حال گشت است چشمان جهانیان را بسوی خود جلب کرده و دنیا در بهت و سردرگمی از این ایدئولوری و مکتب است.عنقریب این سبمرغ خوشخوان که همان امپراتوری شکوهمند اسلامی است بر قله جهان فروخواهد امد و دلهای و قلب های مکدر جهانیان را جلا خواهد داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
بیا کنار ! از لبه پشت بام نیفتی !
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
احمد ! سلام .

بیژن خونِ مرحومِ سایتت بالا رفت ، مرا به تیمارستان فرستادی . دمت گرم ! به سیّاح بگو در حال زر زدنم ! چه موهبتی بالاتر ؟!

خرگوش خر + یک عدد زردکِ سمّی غیر قابل خوردن ! لاک پشت هم کم آورد ! خواب بودم ... حباب را خواب می دیدم که بر رویِ سراب می رفت ! بازهم زِر زدم . خاک بر سرِ خر ! سرِ خر است در تشتِ زَر !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
لطفا این روانی را هر چه زودتر به تیمارستان معرفی نمایید. خائن پست فطرت وطن فروش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
ناشناس ۱۶:۰۹فکر کنم الان خودت رو تو تیمارستان باید به زنجیر بسته باشند واقعا خیلی اوضاعت داغونه و برای اطرافیانت خطرناک
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
من اقای توکلی را قبول دارم. چون با شفافیت بی سابقه ای فرمود که با یک دست خط توانسته کل سیستم پذیریش علمی بورسیه را دور بزند و بدون طی کردن مراحل گزینش علمی در گرانترین دانشگاه اقتصاد دنیا در لندن بورسیه بشود. چه اندازه ایشان صداقت و شفافیت دارد. قطعا ان فردی که با وجود صلاحیت علمی جایش را به اقای توکلی داده از این همه شفافیت و عدالت ایشان و نظام در پوشت خود نمی گنجد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
مرگ خوب است برای همسایه
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
من اقای توکلی را قبول دارم. چون با شفافیت بی سابقه ای فرمود که با یک دست خط توانسته کل سیستم پذیریش علمی بورسیه را دور بزند و بدون طی کردن مراحل گزینش علمی در گرانترین دانشگاه اقتصاد دنیا در لندن بورسیه بشود. چه اندازه ایشان صداقت و شفافیت دارد. !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
حالا اینجانب زمانی در دوره دکترا درس می خواندم پس از مدتی بخدمت سربازی رفتم اما بعد از بازگشت از خدمت دیگر امکان ادامه تحصیل پیدا نشد
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خدا رحمت کند فرزند ایشان را. گویا از ان زمان تحولی در ایشان شکل گرفته است و متوجه شده است دنیا و پست و مقام اینقدر ارزش ندارد و می خواهد جبران کند. اولین کار این خواهد بود که از اشغال غیر قانونی و غیر شرعی جای یک دانشجوی مستعد و با رتبه بالا در کنکور اعزام بورس خارج از کشور تقاضای بخشش و حلالیت کند. انوقت می توان به سایر صحبتهای ایشان هم توجه کرد. بیعدالتی محض حتی در حق یک نفر غیر قابل گذشت است اقا توکل!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حلالیت و بخشش نه! مدعی العموم و دادستان باید مجازات کند.
بوقلمون صفت
Spain
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
گوهر اسلام هیچگاه این درخشش و بهای امروز را نداشت
قلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
چییییییییییییییییییییییییی میگیییییییییییییییییییییی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
طنز کرده شاید
ناشناس
Australia
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
تمام ادیان اومدن که انسانها رو به بندگی بگیرند...................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
تمام ادیان آمدند که انسان ها، بندگی غیر خدا را نکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
بعضی ها می نویسند اما با رعایت نکردن علایم نگارشی معنی جمله برعکس میشه
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جناب آقاي توكلي! معتقدم شما همچنان مشغول گفتار درماني هستيد. ولي ديگر زدن حرفهاي ساختارشكنانه خريداري ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مردم دارند کم کم همه سوپاپ اطمینان ها و اپوزوسیون قلابی رو می شناسند. تمام کسانی که این سالها ژست مخالف گرفتند و به راحتی علیه حکومت حرف می زنند و رسانه های خارجی و داخلی اسم شون میارند. اپوزوسیون قلابی اند.
از رضا پهلوی و علی نژاد قمی کلا تا جوانمردی و زم و حجاریان و زیبا کلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
یعنی سکته کرده بود تازه خوب شده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
هزار متر زمین تو سعادت آباد چنده الان ؟
بچه مشد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
سه هزارمتر مربع تمام.
ناشناس
Thailand
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آن هم برای ساختن دبیرستان برای مستضعفان.!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ای کاش جناب توکلی از نقش و سعی و تلاششان در به تاخیر انداختن قراردادهای نفتی بعد از برجام هم توضیح دهند!
تاخیر در بستن قراردادهای نفتی به امریکا کمک کرد که بدون هیچ ریسک مالی برای خودش و کشورهای اروپایی از برجام خارج شود!
ناشناس
Canada
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
و همچنین مانع تراشی در مجمع برای تصویب لایحه ضد پولشویی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
سوال : اگر پسر ناطق سو استفاده بیت المال کرده بود چرا دادگاهی نشد و اگر نکرده بود چرا احمدی نژاد پس از پایان دوره اش دادگاهی نشد ؟
جواب : مصلحت نظام بود
سوال : اگر علی بود مصلحت را به عدالت ترجیح میداد ؟
جواب : ( جواب چیست ؟)
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
بله همین الان هم مصلحت را به عدالت ترجیح می دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
نتنها اسلام را بد نام کردید، بلکه انسانیت را به لجن کشیدید
ویولن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خراب کردید خراب
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
تر زدند تر
يعنی از خراب هم خرابتر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
حرفای آقای توکلی منو به یاد داستانی انداخته ذکر مختصر اون بدنیست.
شخصی داشت آرد میخورد باد آرد رو به سرو صورتش (ریشش)می پاشید. عابری آن را دید ازو پرسید چکار می کنی؟ گفت اگر باد بذاره دارم آرد میخورم....... حالا !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
توکلی از حقوق نجومی میگوید اما از املاک نچومی نمیگوید ،از قایم مقام شهرداری نمیگوید . 27 میلیارد دلار میگوید و از 800 میلیارد زمان محمود نمیگوید.
در کل متن نگاه سیاسی و جناحی در مبارزه با فساد مشخص است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تعارف نکنید
این رو هم بندازید گردن مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
آقایون خانما داداشا ازین به بعد هرکس هرگندی زد گردن شکسته من
محمد - اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ببین چه عزاییه که مرده شورهام دارن زار میزنن !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
وقتی عالیجناب می فرمایند فساد سیستماتیک وجود ندارد وضع بهتر از این نمی شود.
جایی سراغ ندارم که فساد سیستماتیک در آن ریشه نکرده باشد. فقط کم و زیاد دارد. اتفاقا کاملا سیستماتیک است. اسلام و ایران و ملت ایران را بدنام کردید.
بوقلمون صفت
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
فساد سیستماتیک نیست سیشدماتیک است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
کامنتای امین میرزایی،حاج محمدرضا و امنه سادات خیلی مزخرفن،تو همه مسائل هم اظهار نظر میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اينا يه مشت بيماران جان بركف روانين شايد هم يكنفر با عناوين متفاوت باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مردم انقلاب کردندکه تبعیض واشرافی گری ازبین بره ولی اکنون باگدشت بیش ازچهل سال ازانقلاب می بینندنه تنهاتبعیض ازبین نرفت بلکه فسادواشرافی گری بیدادمی کنه وابروی اسلام رابردند!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مقامات می دانند مردم نسبت به آنها بی اعتمادند، ولی به دو دلیل عمده نمی خواهند علنا و رسما آن را بپذیرند:
۱- مسولین و مقامات بر کرسی حکمرانی جلوس فرموده اند که ارکان و پایه های آن از ابتدا بر اعتماد مردم به حکومت استوار بوده و لذا پذیرش واقعیت بی اعتمادی موجود به معنی شکستن این ارکان و پایه هاست؛ چون مقامات نه بر اساس توانمندی ها و صداقت شان که بر مبنای چنین اعتماد مفقودی از مواهب ثروت و قدرت سواری رایگان می گیرند.
۲- پذیرش واقعیت بی اعتمادی مردم به حاکمیت صورت مسأله ای است که نیازمند واکاوی ریشه های آن خواهد بود؛ چون مقامات تمایلی به چنین واکاوی ندارند پس از ابتدا صورت مسأله را نمی پذیرند و آن را نفی می کنند.
بنابراین، سرنوشت محتوم این قطار در حال حرکت خوردن به صخره و از کار افتادن و یا پرتاب به دره است !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خسر الاخرت. چون این دنیا شاهانه زندگی کردین
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اینها هم هست که شماها بدنام کردین دکتر زورکی :
ایران
ایرانی
ریال
پاسپورت
بانکداری اسلامی با ربای بالای 30
کار و تلاش
درس و دانشگاه
.................................... ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
لکن به ربا م اضافه می کنیم می شود مربا شیرین وحلال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
یکی از کسانی که از رانت استفاده کرده و ضرباتی بر پیکر اقتصاد این کشور زده همان خودت هستی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
انچنان روز حسابی خواهید داشت که دعا می کنید خاک بودید. هم شماها و هم اون خورده پاهاتون.
فقط کمی صبر کنید تا مرگ خاک رو تو چشماتون فرو کنه.
به اسم اهل بیت علیهم السلام خون مارو تو شیشه کردید. تهدید میکنید ظلم میکنید.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
سلام - بنظرم ایشون - میخواست علاج واقعه را قبل از وقوع بگیره - داشت گرفتن زمین 3 هزار متری رو توجیه میکرد.
فرزند انقلاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
شما چيكاره اسلاميد كه اجازه ميديد به خودتون كه ميگيد اسلام رو بدنام كردين
كسي كه به سيد اولاد پيغمبر رييس دولت اصلاحات فحاشي ميكنه و تهمت ميزنه و دشمني ميكنه مگه مسلمونه كه از اسلام دفاع ميكنه!!!!!
غير مسلمون حق نداره از اسلام دفاع كنه
هر كاري كه باعث شده ملت و مردم از اسلام فاصله بگيرن و به كامنتهايي كه در دفاع از دين و اسلام باشه منفي بدن شماها و امثال شماها مقصرن
اوناييكه اجازه دادن تو مملكت دزدي و اختلاس بشه و سكوت كردن مقصرن
مسئولين بي كفايتي كه توانايي مديريت ندارن و پستشون رو هم ول نميكنن مقصرن
كسانيكه فشار اقتصادي رو به مردم تحميل كردن مقصرن
ادم گرسنه نه دين ميشناسه نه وجدان
كسانيكه بزور حجاب رو به سر مردم تحميل ميكنن ولي خودشون اختلاس و ... ميكنن مقصرن
اسلام نميگه فقط حجاب كنين و نماز بخونين و روزه بگيرين
اسلام ميگه:
دزدي نكنيد
اختلاس نكنيد
زورگويي نكنيد
به همنوعانتون خدمت كنيد
عدالت پيشه كنيد
ستم نكنيد
حق و حقوق مردم رو بدهيد
قضاوت به حق بكنيد
حق را نا حق و ناحق را حق نكنيد و هزاران مطلب مفيد كه اگه رعايت ميشد مملكت اينگونه نميشد
بخدا كاري كه اختلاسگران با مملكت و دين و انقلاب كردن دشمن و تحريم نكرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
عالي بود فقط همه ادماي گرسنه بي وجدان نيستن بلكه خيلي ها هم هستند كه نيازمندن ولي ابرو دارند و مؤمنند و يك قرون حروم نخوردند و مردم دار هم هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حجاب باید اجباری باشد تا هرزگی، نمود خارجی نداشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
شما هموني هستيد كه ديگران متدين و مومن را سگ و بني صدر خوانديد!!!!!
ناشناس
Germany
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مگر كسي احمق باشه كه به دين خدا بدبين باشه،
بدنام افرادي هستن كه از دين خدا سوء استفاده ميكنند و....
ناشناس
United States of America
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
همه چیز دوطرفه است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
صبح بخیر
تازه از خواب بیدار شدید
حاج اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اگر دشمن برای حرف ما کف و سوت بزند باید بدانیم راه را اشتباه رفته ایم. آقای توکلی به شما توصیه می کنم چند روزی برای مشاوره و درمان به دفتر مبارز نستوه حاج حسین شریعتمداری بروید باشد که تا دیر نشده از این راه خطرناک برگردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
چی چی نستوه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
طنز بود دیگه. حاج حسین خودش روان پزشک میخاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اگر نام افراد را می بری ببر ولی لطف کن اسم سید محمد خاتمی را کنار احمدی نژاد نبر شما اگر از این سید یک خطایی میدید فوری بوق کرنا می کردید و به تمام عالم خبر می دادید یاد هست فروش نفت زمان احمدی نژاد چقدر بود چی شد شما آن زمان کجا بودی خودت یاد آوری کن بعد عریضه بنویس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
به آقای خاتمی من هم انتقاد دارم اما انسان شریفی بود. مثل میر حسین پاکدست بود.احمدی نژاد هشت سال وزارت اطلاعات دستش بود اگه کوچکترین خطایی از میرحسین و خاتمی سراغ داشت نگه نمی داشت جار می زد .چرا احمدی نژاد در مجمع هست خاتمی نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آقای توکلی ....

راستی چرا این طوری شد ... چرا ؟

مقصر قطعا ما مردم عادی نیستیم پس تقصیر کیست ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
چرا کل جامعه مقصره اینام از خانواده های ایرانی برخاسته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
دفعه ي آخرت باشه درمورد اسلام حرف ميزني
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اولا حالا کیه که ابتدا بپذیره!
دوما البته اسلام سر جاشه! شماها بد جور بد نام شدید؟!
رضا
United States of America
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
اعتماد کمتر نشده بلکه از بین رفته
فقط شماها و امثال شماها خواب هستید که بیدارتان میکنیم
ناشناس
Canada
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
الان متاسفانه کسانی از مبارزه با فساد حرف می زنند که خودشان در ان غرق شده اند وهر مسئول فعلی یا سابق یا خویشاوندانش را تکان می دهی پرونده های مالی ازش بیرون می ریزد فلذا، فریاد ای دزد ای دزد اینها در افکار عمومی خریداری ندارد. خود ایشان بفرمایند اگر واقعا فکر فرزندان محروم و مستعد و مستضعف بودند چرا از سعادت اباد تهران شروع کردند؟ ایا تهران کم دبیرستان دارد یا استانهای مرزی محروم ما؟ متاسفانه مسئولانی که چند سال کار می کنند احساس می کنند که حقشان است که کمی از بیت المال را برای خودشان بکنند وان را از شیر مادر حلال تر می دانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
جناب چوپان دروغگو، اگر در پست بمانی خیانت کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
زمین در سعادت آباد جهت آموزش مستضعفین؟!!!!!!!
فکر نمی کنی باید تو نازی آباد زمین میگرفتین؟
یعنی خیلی پروووو تشریف دارین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
جناب توکلی تازه فهمیدی اسلام را بد نام کردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
طفلی ها به قیمت روز خریدند!! منتها ۱۰ ساله با تورم صفر درصد پولش رو پرداخت کردند!! اینم از توکلی گل وبلبل
قلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
شما لطف کن در مورد دکترای تقلبی خودت هم توضیح بده....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
ایشان اگر طرفدار شفافیت است اول منبع ثروت خودش و معاونش نادران را شفاف سازی کند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv