bato-adv

پشت پرده فیلم دو دختر اصفهانی قبل از خودکشی

این آخرین صحبت‌های این دو دختر نوجوان بود که الان یکی از آن‌ها بیش از یک هفته است مهمان خاک شده و داغ عظیمي بر دل مادربزرگ و برادرش و حتی جامعه گذاشته است. نیلوفر هم‌روی تخت بیمارستان خوابیده و معلوم نیست بعد از سپری کردن دوران نقاهت می‌تواند به‌عنوان یک انسان سالم که دست به خودکشی زده و دراین‌بین دوست صمیمی‌اش را ازدست‌داده زندگی کند؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
پشت پرده فیلم دو دختر اصفهانی قبل از خودکشیفرارو- از زمانی که فیلم "خداحافظی دو دختر اصفهانی پیش از خودکشی" منتشر شده است، این فیلم کوتاه بازتاب زیادی در فضای مجازی، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها داشته است. در ادامه تحلیل‌ها و خبرهای مختلف، همانند روز گذشته، امروز نیز چند روزنامه به واکاوی دلایل خودکشی و "فیلم خداحافظی دختران اصفهانی" پرداخته‌اند. 
 
جام جم در گزارشی به ابعاد مختلف این فیلم در گفتگو با دکتر فاطمه قاسم زاده، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان و استاد دانشگاه، پرداخت که در ادامه می‌خوانیم: روز گذشته یک فیلم کوتاه چند دقیقه ای؛ یک فیلم باورنکردنی با عنوانی عجیب: «صحبت‌های دو دختر اصفهانی لحظاتی قبل از خودکشی!» از شنبه ۲۹ مهر که دو دختر اصفهانی با خودکشی شان در صدر اخبار حوادث رسانه‌ها قرار گرفتند، حدود ۱۵ روز می‌گذرد و حالا با انتشار این فیلم، بسیاری از فرضیه‌ها درباره دلایل خودکشی این دونفر بهم ریخته است.

به گزارش جام جم، حالا خیلی‌ها خواسته یا ناخواسته این فیلم را دیده اند، وصیت تصویری این دو دختر نوجوان، سه روز است که کانال‌های تلگرامی، اینستاگرام و دنیای مجازی را قرق کرده؛ فیلمی کوتاه که نقش اولش هر دو دختری هستند که چند روز پیش بین زندگی و مرگ، مرگ را انتخاب کردند. نوجوان هایی که در این فیلم با آب و تاب، با لبی خندان و چشم هایی پر از شیطنت، به همه آنهایی که بعد از مرگشان قرار است این فیلم را ببیند، سلام می‌کنند.

تماشای این فیلم شوکه کننده است، خیلی‌ها با ناباوری لحظات خداحافظی دو دختر دهه هشتادی را از دنیا تماشا کرده اند؛ لحظاتی که آن‌ها نزدیکان شان را خطاب قرار می‌دهند و خودشان را آرام و آهسته می‌رسانند به بلندترین ارتفاعی که برای خودکشی به ذهنشان آمده یعنی پل شهید چمران اصفهان و در این مسیر هیچ عاملی، هیچ دلیلی نیست که دست دلشان را بگیرد و پشیمان شان کند برای رفتن. اینکه قدم هایشان آهسته‌تر شود و پاهایشان سنگین‌تر و تردید کنند حتی چند لحظه برای استقبال از مرگ.

این فیلم می‌تواند گویای یک بحران در نسل جدید یعنی دهه هشتادی‌ها باشد، نسلی که قبلا هم حرکات دیگری برای خودنمایی از خود بروز داده بودند از جمله جمع شدن مجازی در یک پاساژ تهران که خیلی هم سرو صدا کرد.

از انتشار این فیلم در دنیای مجازی مدت زیادی نمی‌گذرد؛ فیلمی که خیلی‌ها را شوکه کرده است. ما به بهانه انتشار این فیلم، با دکتر فاطمه قاسم زاده، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان و استاد دانشگاه، به تحلیل اتفاقی می‌نشینیم که یکی از قربانی هایش حالا زیر خروار‌ها خاک خوابیده است و دیگری، روی تخت بیمارستان به زندگی سنجاق شده.
 
پشت پرده فیلم دو دختر اصفهانی قبل از خودکشی
 
خانم دکتر، چه دلیلی باعث می‌شودکه دو دختر نوجوان شاد و خندان از خودشان فیلم بگیرند و بعد هم خودشان را از بالای پل به پایین پرت کنند؟
همانطور که می‌دانید درباره خودکشی این دو دختر اول بحثی درباره چالش نهنگ آبی مطرح شد، اما حالا که چند روز از این اتفاق گذشته و این فیلم هم از آن‌ها منتشر شده، می‌بینیم که یک تضادی در این رابطه وجود دارد و باید با بررسی‌های بیشتر به دنبال دلایل واقعی این اتفاق بود. در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که افسردگی یکی از عوامل منجر به خودکشی است، اما نکته اینجاست که حداقل در فیلمی که ما در این چند روز از این دو دختر دیده ایم، شواهدی از افسردگی حداقل در ظاهر مشاهده نمی‌شود، و حالت هایی دارند که در حالت معمولِ خودکشی هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد مرسوم نیست.

یعنی همین رفتار شاد و سرحالی که دارند؟
بله همین طور است، هر دو نفر آن‌ها خیلی شاد و با انرژی به استقبال مرگ می‌روند. از نظر روانشناسی این موضوع با وقوع افسردگی در تضاد است. البته باز هم نمی‌توانیم حکم قطعی صادر کنیم. چون شاید در بررسی‌های بیشتر مشخص شود که این سرخوشی، عاملی خارجی داشته مانند مصرف مواد. البته این فقط یک احتمال است، چون همانطور که می‌دانیم یکی از نشان‌های مصرف مواد، شادی کاذب و موقتی است که به انسان دست می‌دهد. عامل بعدی‌ای که از تماشای فیلم می‌توان نتیجه گرفت، همراهی این دونفر باهمدیگر است، چرا؟ چون هرکدام در فیلم جوری صحبت می‌کنند که مبادا دیگری در تصمیمی که گرفته شک کند. پس خودِ این همراهی و دوستی نزدیک را می‌توانیم جزو یکی از دلایل گرفتن این تصمیم بدانیم.

یعنی این دو دختر نوجوان تحت تاثیر هم قرار گرفته اند؟
بله به خاطر دوستی. به خاطر رابطه نزدیک کاملا در تصمیمی که گرفته اند مشارکت دارند. البته از بعد هیجانی هم می‌توانیم به دلایل وقوع این اتفاق نگاه کنیم. همین وصیت تصویری و فیلمی که این‌ها از خودشان گرفته اند یعنی، این‌ها به عاقبت کار حداقل از نگاه خودشان فکر کرده اند. آن‌ها می‌دانند که در حال انجام کاری هستند که باعث جلب توجه دیگران می‌شود و از این موضوع هیجان زده هستند و ما این شتاب زدگی و هیجان را هم در رفتارشان در فیلم می‌بینیم.

با اینکه می‌دانند آخر و عاقبت شان مرگ است؟
بله، دقیقا و همین جاست که پای عامل‌های دیگر هم مثل خانواده، مدرسه و ... به موضوع باز می‌شود. درحقیقت اینجا ما باید ببینیم که این‌ها در چه خانواده‌ای رشد کرده اند، در چه محیطی در حال درس خواندن بوده اند. خودکشی، آن هم به این شکل با ضبط فیلم و ...، رفتاری نیست که یک دفعه و ناگهانی رخ بدهد، پشت این رفتار مدت‌ها فکر بوده. پس باید هم محیط خانوادگی شان بررسی شود هم محیط مدرسه و هم دوستان دیگر... درحقیقت یک مقطعی از زندگی این افراد و اتفاق هایی که رخ داده باعث رسیدن آن‌ها به اینجا شده، یعنی ما هم باید دنبال عوامل تشدید کننده این آسیب اجتماعی بگردیم؛ که چه عواملی می‌توانند باشند؟

من فکر می‌کنم جواب اصلی و حلقه مفقوده این اتفاق، برمی‌گردد به این که ما تا چه اندازه، نوجوانان را توانمند کرده‌ایم. ببینید نوجوانی یک سن بحرانی است. یک دوران گذار است. همان طور که جامعه وقتی در دوران گذار قرار دارد، آسیب‌هایش بیشتر نمود پیدا می‌کند دوره نوجوانی هم همین حالت را دارد. نوجوانی هم دوره گذر از کودکی به بزرگسالی است. یعنی مسئولیت‌ها، اهداف، وظایف و... همه چیز یک فرد تحت تاثیر این دوره قرار می‌گیرد. بنابراین فرد نوجوان نیازمند برخی مراقبت‌ها، توجهات و آموزش‌های ویژه است که به توانمندسازی او کمک کند و دقیقا همین جاست که اگر توانمند نشده باشد ممکن است یا خودش آسیب ببیند یا به دیگران آسیب بزند. نوجوانان ما برای اینکه درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند، باید مهارت‌های زندگی را آموخته باشند. اما بحث مهارت‌های زندگی متاسفانه در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود؛ نوجوان ما یاد نمی‌گیرد که چطور مشکلش را حل کند، چون توانایی حل مساله را ندارد، نوجوان ما یاد نمی‌گیرد که خشمش را کنترل کند، عواطف و احساساتش را بشناسد، نتیجه این می‌شود که به مسائلی رو می‌آورد که اصلا اقتضای سن اش نیست.

مثل همین رابطه دوستی با جنس مخالف که در این فیلم هم دیده می‌شود؟
دقیقا. یکی از مهارت‌های دهگانه زندگی، مهارت ارتباط برقرار کردن است، ارتباط درست. بحث مهارت‌های ارتباطی همینجا مطرح می‌شود، نوجوان ما وقتی هنوز اصول اولیه یک ارتباط درست را یاد نگرفته با جنس مخالف هم وارد ارتباط می‌شود و همین جا به مشکل می‌خورد، چون چیزی از هدایت این رابطه نیاموخته. بعد عوامل دیگری مثل پنهان سازی از خانواده و مدرسه و عناصر کنترل کننده دیگر هم دست به دست هم می‌دهند و او را به سمت آسیب اجتماعی سوق می‌دهند. نکته مهم اینجاست که نوجوانی که آموزش نبیند، خودش کنجکاوی می‌کند. خودش دنبال چیزهایی می‌رود که برایش پر از علامت سوال است. متاسفانه بحث روابط دختر و پسر هنوز در جامعه ما تعریف نشده و ما فکر می‌کنیم وقتی دختر و پسر در یک محیط اجتماعی کنار هم نباشند، مشکل ارتباطی شان را حل کرده ایم، اما نمی‌دانیم که با این کار بازار روابط پنهانی شان داغ شده است.

این آسیب‌های اجتماعی نسل نوجوان ما را تهدید می‌کند؟
نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم همه نوجوان‌ها را، چون تعمیم کار غلطی است، ما نمی‌توانیم رفتار یک تعداد محدود و خاص را به کل یک گروه تعمیم بدهیم، همانطور که می‌بینید یک بخش زیادی از همین نسل نوجوان ما دارند خیلی عادی زندگی می‌کنند، ما افراد همسن و سال این دونفر را زیاد می‌بینیم که خیلی هم آدم‌های معقول و مسئولیت پذیری هستند و اینکه ما بخواهیم پدیده‌ای را که در جامعه رخ می‌دهد به بقیه هم تعمیم بدهیم خودش یک خطای شناختی است. اما این موضوع می‌تواند مثل یک زنگ هشدار باشد هم برای خانواده‌ها هم برای مسئولان و هم کارشناسان مختلف. اینکه ببینند، این نوع از آسیب‌های اجتماعی هم در جامعه وجود دارد و هرچند که الان زیاد نیست، اما ممکن است در آینده بیشتر شود.
 
پشت پرده فیلم دو دختر اصفهانی قبل از خودکشی 
 

روزنامه قانون نیز در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف فیلم منتشر شده پرداخت و در گزارشی با عنوان "جزییات جدید از خودکشی دختران اصفهانی از روي پل شهید چمران؛ چالشی به نام «نهنگ آبی» در کار نیست" نوشت:

در حالی‌که رییس پلیس استان اصفهان مدعی است دو دختری که چندی پیش دست به خودکشی زده‌اند، تحت تاثیر چالش نهنگ آبی قرار گرفته‌بودند، تحقیقات و گفت و گو با نزدیکان دختر نجات‌یافته نشان می‌دهد آن‌ها به‌خاطر مشکلات روحی و روانی دست به این کار زده‌اند. یکی از بستگان دختر نجات‌یافته در گفت و گوی اختصاصی با قانون گفته است که نیلوفر قصد خودکشی نداشته و می خواسته مانع از خودکشی دوستش شود.برای هماهنگی به‌منظور تهیه گزارش از «نیلوفر»، دختر نوجوانی که در اقدام به خودکشی موفق نبود به سراغ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رفتیم تا در صورت امکان شرایط حضور در بیمارستان محل بستری او را فراهم کند.
 
اما به دلیل شرایط خاص بیمار و اینکه در بخش (ICU) بستری بود، امکان ملاقات میسر نشد. تلاش شده اسم بیمارستان محل بستری نیلوفر فاش نشود. با پذیرش بیمارستان مذکور نیز اگر تماس بگیرید، از بستری بودن چنین بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
 
دکتر کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دراین‌باره به می‌گوید: «مریض تحت مراقبت ویژه قرار دارد و تاکنون دو عمل جراحی روی آن انجام‌شده است. از طرف دیگر، والدین او به‌شدت نسبت به ورود خبرنگاران به این مساله واکنش نشان داده‌اند».
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا «نیلوفر» - دختر نجات یافته- تاکنون حرفی درباره اقدام به خودکشی زده است، خاطرنشان می‌کند:«مریض هوشیاری‌اش را به دست آورده اما پاسخ واضحی نمی‌دهد. ما هم به خاطر والدین او و اینکه اولویت، درمان جسمی اوست وارد این موضوع نشدیم. از سوی دیگر چون در (ICU) بستري شده، دسترسی به وی محدود است».
 
از وی در خصوص ورود آموزش ‌و پرورش به این موضوع سوال می‌کند که پاسخ می‌دهد: «معلمان آموزش ‌و پرورش و گروه‌های خودجوش از این سازمان، برای ملاقات آمده بودند که با توجه به محدودیت‌ها امکان ملاقات نبود. آموزش‌وپرورش در حوزه مشاوره نیز اقدام کرده و به‌طور حتم با نیلوفر مشاوره خواهند داشت ولی در شرایط فعلی این کار عملی نیست. بیمارستان نیز بعد از اقدامات درمانی و توصیه‌های پزشک، از مشاوران مرکز علوم پزشکی دانشگاه اصفهان برای بررسی ابعاد روان‌شناسی این اتفاق استفاده خواهدکرد».

عمل‌های جراحی روی دختر نجات‌ یافته
به گفته دکتر جهانپور، تاکنون دو عمل جراحی روی نیلوفر انجام‌شده است. استخوان پاها و دو مهره گردن آسیب جدی دیده‌اند و جراحی دیگری روی ستون فقرات او انجام خواهد شد. اگر مسیر درمان با موفقیت طی شود، احتمال دارد نیلوفر ظرف 6 ماه آینده بتواند با عصا راه رفتن را آغاز کند اما این اتفاق به پروسه درمان و توان درمانی بعد از عمل‌های جراحی بستگی فراوانی دارد.

بیمارستان در بی‌خبری
فضای بیمارستانی که نیلوفر در آن بستری است، عادی به‌نظر می‌رسد و گذشت چند روز از این اتفاق،سبب شده راهروهای بیمارستان نیز از پچ‌ پچ و صحبت‌های درگوشی بیماران و ملاقات‌کنندگان و مراجعه‌کنندگان پیرامون خودکشی دو دختر نوجوان خالی باشد. سر صحبت را با یکی از مراجعه‌کنندگان باز می‌کنیم و از او در مورد اقدام به خودکشی آن دو صحبت می‌کنم.
 
زن میانسالی که مادر چند فرزند است، می‌گوید:« خدا خودش بهمان رحم کند. نمی‌دانم این چه بازی بوده که باعث شده این دخترها با خودشان این کار را انجام دهند. من از وقتی شنیدم مرتب گوشی بچه هایم را چک می‌کنم مبادا با گوشی‌های‌شان بازی کنند».
 
زن جوانی وارد گفت‌و‌گوی‌مان می‌شود و می‌گوید: «بازی کجا بوده خانم؟ خودم در اخبار خواندم که وزیر ارتباطات تکذیب کرده آن‌ها به خاطر انجام بازی نهنگ آبی خودکشی کرده باشند. شايد مشکلی با خانواده یا کس دیگری داشتند که دست به این کار زدند. شاید هم... حرفش را می‌خورد و ادامه نمی‌دهد».
 
ولی من در ذهنم به مسائل روحی و روانی فکر می‌کنم که می‌تواند بر رفتارهای انسان تاثیر بسزایی بگذارد.

نیلوفر قصد خودکشی نداشت
در مسیر تهیه گزارش، موفق می‌شوم همکلاسی سال گذشته نیلوفر را پیدا کنم. «ه-ح» دختر 15 ساله‌ای است که به گفته خودش تا کلاس هشتم با نیلوفر همکلاس بوده و از طرف دیگر با او نسبت فامیلی نیز دارد.
 
او می‌گوید: «نیلوفر قصد خودکشی نداشت. من از اقوام شنیدم که با اینکه کامل به هوش نیامده، گفته نمی‌خواسته خودش را از پل پایین بیندازد و رفته دست دوستش را بگیرد که خودش را نیندازد پایین که پایش سر خورده و او هم پایین افتاده. می‌گویند پاهایش خرد شده و دو مهره گردنش هم شکسته است. توی فامیل می گویند احتمال می‌دهند فراموشی کامل بگیرد».
 
او ادامه می‌دهد: «نيلوفرتک ‌فرزند است و تا پارسال که باهم همکلاس بودیم، خبر داشتم که رابطه خوبی با پدرش نداشت؛ یعنی رابطه‌شان دوستانه نبود. ولی می‌گویند به خاطر بازی نهنگ آبی دست به خودکشی زده نه به خاطر رفتارهای پدرش. تا پارسال که باهم همکلاس بودیم، ندیده بوم چنین بازی را انجام بدهد. مرداد هم که خانه‌شان رفته بودم، چیزی دراین‌باره نگفت. مادرش هم از این موضوع بی‌خبر است».
 
از خانواده «عسل» - دختر جانباخته- هیچ اطلاعی ندارم. شنیدم مادرش فوت‌شده و او هم تک فرزند است. الکی خودشان را انداخته‌اند پایین.در فیلمی که به‌تازگی از آن‌ها منتشر شده است، آن‌ها با هم شوخی می کنند و انگار نه انگار قرار است خود را از بلندی به پایین پرت کنند. شاید در لحظات ابتدایی این فیلم هیچ بیننده‌ای تصور نکند قصد خودکشی دارند ولی آن‌ها این کار را انجام می دهند.
 
دیالوگ‌های زیر بخشی از گفت و گوی آن‌هاست که قابلیت انتشار دارد.

عسل: سلام به تمام کسایی که دارند ما رو ميبینن و همچنین کسایی که خیلی با غرور باهامون رفتار کردن. الان راهی پل عابر پیاده هستیم.

نیلوفر: نه. پل ماشین‌رو.

عسل: یک‌سری حرف‌هایی بود که حال نوشتن وصیتنامه نداشتیم (با خنده) ما حال درس خوندن هم نداریم، چه برسد به نوشتن وصیتنامه. می‌خواستم بگم خیلی دلم براتون تنگ میشه، میدونم کار اشتباهیه ولی شرایط اینجوری ایجاب میکنه.

نیلوفر گوشی را می‌گیرد: (با شوخی) واقعا جیگرم کباب شد. منم سلام می‌کنم به تمام کسایی که این فیلم رو میبینن به خصوص آقا محمد. دارم می‌میرم به خدا (نوعی ترس از اقدام به خودکشی) دیدی راست بود؟ دیدی فکر کردی شوخی می‌کردم؟

عسل: زود باش

نیلوفر: دیدی بهت گفتم بیا، خر شدی نیومدی. خرشدی

عسل: فقط خداوکیلی مشکی نپوشید که ...

نیلوفر: دقیقا. میایم تو خوابتون و میبریمتون. حالا کجا میریم؟ بهشت یا جهنم، وای!

عسل: رفتیم خبرتون می‌کنیم. به خواب تک‌ ‌تکتون میام. علی‌الخصوص...

نیلوفر: محمد هم بگو

عسل: مسخره‌‌بازی بسه. خداوکیلی خیلی دوستون داریم اما شما هم کم حرص ندادید. چاره‌ای نیست. چی کارکنیم؟

نیلوفر: مراقب مامان منم باشید، گناه داره. نی‌نی داره.

عسل: مراقب داداش منم باشید. اون دیگه نه آجی داره نه مامان.

نیلوفر: همون که گوشت خالیه. واقعا خیلی سخته.

عسل: اینجا پارک محله است. خیلی باهاش خاطره داریم. خیلی ترس داره. مثل خر چیز خوردیم. 40 هزارتومن دادیم چیز خوردیم. امیرعلی یک ماه شد خبری ازم نگرفتی؛ اما این بار که خبر بگیری، خبر مرگم‌رو می‌شنوی. خیلی دلم برات تنگ میشه. برای همه آرزوی خوشبختی می‌کنم.

نیلوفر: خداحافظ. خداحافظ

این آخرین صحبت‌های این دو دختر نوجوان بود که الان یکی از آن‌ها بیش از یک هفته است مهمان خاک شده و داغ عظیمي بر دل مادربزرگ و برادرش و حتی جامعه گذاشته است. نیلوفر هم‌روی تخت بیمارستان خوابیده و معلوم نیست بعد از سپری کردن دوران نقاهت می‌تواند به‌عنوان یک انسان سالم که دست به خودکشی زده و دراین‌بین دوست صمیمی‌اش را ازدست‌داده زندگی کند؟
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
این ها درست هست ولی شاید دلیل اصلی نباشه من خودم ده هشتادی هستم ولی ما تو سنی هستیم که لحظه ای بدو فکر کردن به عاقبت کارمون تصمیم می گیریم و در این سن بعضی هامون عاقل وبعضی ها هم کاملا بچه گانه تصمیم می گیرین هم جنسای من هم اونقدری باید برای خودشون و شخصیتشون ارزش قاعل باشن که بخاطر افرادی بی ارزش باجون خودشون بازی نکنن درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
خدا همه ی رفتگان رو بیامرزه
دریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
کاملا مشخصه که مواد مخدر مصرف کردن و خودکشی کردن اونم با شادی و خوشحالی کاذب بعد از مصرف مواد.
حرف من نیست، حرف روانشناسان خبره است که با تحلیل فیلم این دو دختر گفتن شادی قبل از خودکشی امکان نداره مگر با مست بودن.
هیچ ربطی هم به امید و خانواده و مدرسه و اقتصاد و ایران نداره.
افزایش و پایین اومدن سن اعتیاد نتیجه مشاهده ماهواره و فرهنگ کثیف غربه.
نتیجه مواد و مستی و بی عقلی و جنون هم میشه خودکشی و دزدی و تجاوز و قتل و جنایت.
افشین
Thailand
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
کاملا مشخصه علت خودکشی ،فقر عاطفی و کمبود توجه اطرافیان به فرد می باشد ،مادامیکه نیاز های عاطفی برطرف نشه از یه جایی این خلإ باید پر بشه مثل رابطه با جنس مخالف و چه بد وقتی رابطه پنهانی و کنترل نشده است .
علت دوم بخاطر تک فرزند بودن
زمانیکه کودک رشد میکنه اکثرا تنهایی سرگرمه،و به سادگی جذب دیگران شده و فریب میخوره
علت سوم عدم کافی از جنس مخالف و عدم برخورد صحیح با مشکلات و وفق دادن با شرایط های کنونی
نتیجه کم توجهی و نبود همبازی باعث شده دختر با اولین لبخند عاشق شده و انقدر غرق این عشق شده که پایان دادن به زندگی و جلب توجه اخربن راه حل برای بدست اوردن دل معشوق می باشد
یه آدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
سلام.به نظر من وضعه جامعه به حدی رسیده که دیگه نمیتونیم از یه دختر یا یه پسر نوجوون بخوایم با جنسه مخالف رابطه نداشته باشند..این جاست که خونواده ها میتونن مفید باشند..محیطه خونواده که صمیمی و فاقد تنش باشه و نوجوون رابطه ی دوستانه ای با پدر مادر داشته باشه هیچ وقت کار به اینجا ها نمیرسه..مقصر اصلی و شاید تنها مقصر قربانی شدنه این نوجوونا خوده خونواده هاشونن..به امیده روزی که هیچ دختر و پسری کمبود دریافته محبت از جنسه مخالف و البته نامحرم نداشته باشه...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
تمام این تحلیل های آبدوغ خیاری را بگذارید کنار تنها دلیل نبود امید به آینده است.
ناشناس
-
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
عاقبت گناه و رابطه با نامحرم
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
صحيح است . نبود اميد به آينده و بردن زورکي مردم به بهشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
آخه آدم حسابی نوجوان توی اون سن به تنها چیزی که فک نمیکنه اینده ست. مساله امید به آینده برای جوونیه که میخواد وارد بازار کار بشه یا سربازی داره و ... نه نوجوونی که هنوز خیلی از مسائل رو درک نمیکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
چهل تومن دادیم مثل خر چیز خوردیم! چیز همون مواد مخدره که نمیخوان روشن بگن تا مثلا آبروشون نره! مصرف کردن و خودکشی کردن همین . دیگه بحث رو پیچیده نکنین
ناشناس
United States of America
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
تنها چیزی که در عکس از این دو تا دختر بچشم میاد فحشا و هرزگیه و بس
فرزین
-
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
موافقین این نظر همه خودکشی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
آموزش و پرورش هههه
صداوسیما دانشگاه است هههه
خانواده هرکی تو لاک بدبختی های خودشه؟؟؟
و پدر و مادر آنقدر درگیر نیاز های اولیه هستند که در بدبختی های خودشون غرق شده و به نیازهای عاطفی خصوصا" دخترانشون جواب نمیدهند و شایدهم بلد نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مورد درگیری پدرومادرها رو من کامل باهاش مواجه هستم.
دامادمون مجبوره صبح تا دو بره و عصر هم از چهار بره تا ده شب.
و این سیکل هر روزداره تکرار میشه. یعنی هیچ وقتی برای گذروندن با زن و بچش نداره.

دلم خیلی واسشون میسوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
البته خونواده های این دخترها وضع مالی خوبی دارن...
نا شناس
United Arab Emirates
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
پدر و مادر که روزی 8 ساعت کار می کنند و روزی 5 ساعت تو ترافیک هستند و باز هم خرج خانواده رو نمی تونن بدن چطور می تونن به خانواده و بچه ها برسند اما ژن های خوب خوب اختلاس می کنند....
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
احتمال خیلی زیاد این ها یا دوقطبی هستند یا اختلالات شخصیتی مثل شخصیت مرزی دارند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
روانشناسای قبل از تو سو تفاهم بودن....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
چطور تشخیص دادی؟ از رو هوا
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
علل این حادثه به نظر من: 1-فاصله بین نسلها که همیشه در ایران بیشتر از کشورهای دیگر بوده است.
2- محدودیتها و تابوهایی که باعث میشود کودکان و نوجوانان مشکلات و مسائلشان را با بزرگترها چه در خانه و چه در مدرسه مطرح نکنند.
3-تبعیضها و نگاهی که جامعه به دختران و زنان دارد .جامعه ای که دوست دارد هویت زنان را در سایه مردان شکل دهد و زنان و دخترانی که اگر در رابطه با جنس مخالف موفق نشوند خود را شکست خورده می بینند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
یکی نیست بگه آخه دختر توی اون سن چرا باید رابطه با جنس مخالف داشته باشه؟ خوب معلومه که این رابطه اینده ای نداره.
ناشناس
Finland
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ناشناس 14:04 همین شما و تفکرات بسته شماست که این فاصله بین نسلها را بوجود آورده و نوجوانان را مجبور کرده نیازهای عاطفی و ارتباطی طبیعی را در خفا ارضا کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
نتیجه تخیل این بابا:کار با سند2030حل خواهد شد.
ناشناس
United States of America
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
تا حالا که سند 2030 نبود این شد نتیجش! نوجوانان و جوانان بی هویتی که اولین تصمیم های زندگیشان اعمال جراحی زیبایی روی صورت و بدنشان است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
جناب ناشناس 14:37 من خودم یک جوونم و در دانشگاه مشغول به تحصیل. عقده ای هم ندارم و در بهترین دانشگاه های کشور با رتبه خوب قبول شدم و خونوادم هم به قول شما تفکر بسته ندارن. اگر میگم که این روابط توی سن پایین مشکل داره برای اینه که خودم دیدم با آدمها چیکار میکنه. توی جامعه ما دختر و پسرها بدون آموزش و بدون اینکه به آگاهی و بلوغ کافی رسیدن باشن رابطه هایی رو شروع میکنن که در سن پایین به جایی نمیرسه. چون نمیتونن این رابطه رو به سرانجام برسونن. من که نه بچه ای دارم و نه در ارگان یا سازمانی هستم که تفکرم بخواد روی بقیه تاثیر بذاره. بهتر بود قضاوت نمیکردید. اینکه دو نفر برای اینکه رابطه شون خوب باشه به آگاهی نیاز دارن یک مساله عقلی و منطقیه و ربطی به تفکر بسته نداره.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
ما که تکلیفمونو نفهمیدیم آخر، یه جا میگین دختر 10 ساله بالغه و میتونه ازدواج کنه... یه جا میگید نوجوان 16 ساله نباید با جنس مخالف دوستی کنه!!
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
همه دارن به مقام والای انسانیت میرسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مسئله عشقی بوده دیگه دیالوگ های دوتا دختر رو هم دلبخواهی نوشتین تا به نتیجه سیاسی مدنظرتون برسید! فیلمشو خودمون دیدیم.حالا چه خواننده هات خوششون بیاد چه نیاد خانواده های لاابالی که بچه هاشونم همه چی داشتن توسط فرهنگ فاسد غربی تبدیل به زامبی میشن و این میشه عاقبتش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
شاید در حد درک تو نباشه ، اما خودت خسته نشدی از این نوع حرف زدن و تفکر کلیشه ای فرهنگ غربی و خانواده لاابالی و ... ،
همین طرز تفکر باعث آوارگی نزدیک 7 میلیون ایرانی و از هم پاشیدگی اخلاقی جامعه ما شده ، اگر حرف جدیدی ندارید سکوت کنید ، بسه دیگه ، 40 ساله همینارو مثل فیلم تکراری می گید ، از رو هم نمی روید .
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
اینا از تفکرات اجباری خسته شده اند و بخاطر روحیات سنی که دارند به طرف متضاد این تفکرات و اجبارات میروند بدون آنکه اصلا بخواهند بدانند که آن سمت چیست و این وظیفه دولت بوده که نکرده و این جامعه در حال انفجار است . خداوند به داد ما برسد .
ناشناس
Finland
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ناشناس 11:36 حرفت کاملا" درست و عین حقیقته اما اینهمه منفی خوردی چون تو سایتی این حرفو زدی که کاربران بنفشش خودشون عین این دو تا دختر تو فیلمن .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
ناشناس 22:54 ببین تو کمتر زن و دخترای ایران ببر تو سیکل فاسد و تکراری مغزت. پا تو از ایران بزاری بیرون بخاط تجاوز لفظی باید آب خنک بخوری.
مجذوب هو
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
چه خوشت بیاد چه نیاد-واقعیت همینه که فرهنگ غربی و ابتذال و خانواده های تا همین قدر خراب از نظر معنوی باعث رشد جوانانی تا این حد .... میشه که نفهمیدن زندگی چیه نه هدف افرینش چیه...دقیقا اتفاقی که در غرب افتاده با شدت بیشتر..وگرنه ماهم مشکلات داریم اما ارامشی داریم که از حب مولا علی سرچشمه دارد و از هر خطر فکری محافظت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خودکشی، یا خودزنی، رفتارهای عجیبی هستند که از برخی افراد سر میزنه. چیزایی که به عنوان دلیل خودکشی مطرح میشه در واقع دلیل اون نیست. خودکشی مثل یه بیماری جسمی نیست که بگن عاملش فلان ویروس یا باکتریه. چیزهایی که به عنوان عامل خودکشی مطرح میشه، در واقع ریسک فکتورهای خودکشی هستند. مثلاً کسانی که افسرده هستند بیشتر خودکشی میکنند، و از این دست.
به نظرم نباید موضوع رو پیچیده کرد. علت خودکشی این دو دختر شاد هم مثل علت خودکشی نهنگها هرگز کشف نمیشه. شکراب شدن رابطه این دو با اون دو تا پسری که اسم میبرن، فوت مادر عسل، رابطه بد نیلوفر با پدرش، بازی نهنگ آبی، یا شبکه های اجتماعی، هیچکدوم علت خودکشی نیستند. نهایتاً چیزهایی هستند که احتمال بروز خودکشی رو در این دو نفر تشدید کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
من هم فیلم رو دیدم
متخصص روانشناسی نیستم ولی می دونم خیلی ها به هر دلیل دوست دارند زندگیشان رو به پایان برسانند ولی جرات اینکارو ندارند
متاسفانه محیطی امروزه جامعه ما طوری مدیریت شده که اکثر مردم به جای لذت بردن از زندگی خدادای عذاب می کشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خیلیها در کشورهای دیگه هم این مشکلات رو دارن ولی مدیریت میکنن و سراغ راه های عجیب غریب مثل دوست شدن با جنس مخالف توی اون سن برای حل کردن مشکلات نمیرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
دوست ناشناس 14:05
بهتر است بدانید ذهنتان بسته است و دهانتان باز
باید برعکس باشد
فکر کن مطالعه کن بعد حرف بزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
جناب ناشناس 14:20 اتفاقا شما بهتره بری بالا رو بخونی تا بفهمی اینها حرفهای من نیست و اتفاقا منطقی هم هست. تفکر باز از نظر شما یعنی ولنگاری. اینها حرفهای همین مقاله ست: بحث مهارت‌های ارتباطی همینجا مطرح می‌شود، نوجوان ما وقتی هنوز اصول اولیه یک ارتباط درست را یاد نگرفته با جنس مخالف هم وارد ارتباط می‌شود و همین جا به مشکل می‌خورد، چون چیزی از هدایت این رابطه نیاموخته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
علت مرگ سبک زندگی غربی و کامیابی همه جانبه یا خودکشی از روی شکم سیری بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
پس نتیجه میگیریم که در این کشور 80 میلیونی، فقط دو تا دختر 15-16 ساله شکمشون سیر بوده و غربی زندگی میکردند. بقیه همه یا گرسنه هستند، یا زندگیشون شرقیه.
علی
Germany
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
غربیها تو اقتصاد و اجتماع و سیاست و فرهنگ و حتی انسانیت و شرف حداقل دویست - سیصد سال از تو و امثال تو جلوترن. کمبودها و عقب موندگیهات رو گردن دیگران ننداز. خودت رو اصلاح کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
غریبیها خودشون صد درجه بدتر از این مشکلات دارن و مشکلات ماهم از جایی شروع میشه که می خوایم شبیه اونا بشیم...متاسفانه یه عده چشم ظاهربینشون اقتصاد قوی کشورهای استعمارگر می بنیه و برای خودشون بهشت انگاری راه می اندازن..زرشک..همه این مشکلات بر میگرده ب شیوه غلط اموزشی ما که جوانان ما ذره ای معرفت پیدا نکردن و افکار سمی راه مقابلش بلد نیستند...قران راست میگه اکثرشون نمیفمند...عاقلان دانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
دزدي غارت اموال مملكت اختلاس پارتي بازي املاك نجومي و ..... علت افسردگي مردم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مرگ بر امریکا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
با این شرایط بد اقتصادی واقعا ما که سنمون بیشتره و شاغلیم امیدی به اینده نداریم .
با حداقل حقوق ماهی 200 دلار و هزینه هایی که با لطف مسئولان با احتساب دلار دوبرابر (بدلیل تعرفه گمرکی 100 در صدی کالاهاقیمت ها دوبرابر حساب میشه) چه امیدی میشه به اینده داشت و این یاس دامنگیر قشر جوان و نوجوان شده است
جالبه بدتر هم میشه اگه تا دیرو میتونستی یک کالایی بنجول و ناچیزی رو بخری امروز همون رو هم نمیتونی بخری
این تحلیل های روانشناسانه مال جامعه ایی که از نطر اقتصادی و درامد مردم نرماله بعد میروند تحلیل روانشناختی میکنند تازه این خودش عجیبه که مردم با این شرایط اقتصادی بد ماهی 200 دلارو 250 دلار کنار اومدنند روانشاسان باید روی این مردم عادی تحقیق کنند که چجوری با ماهی 200 دلار افسردگی و هزار بیمار روحی نگرفته اند ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مشکل اصلی این دو دختر اقتصادی نیست برادر من. با شرایط صد برابر بدتر از این دو تا هم آدم داریم که دارن زندگیشونو میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
تحلیل این کارشناستون رو اصلا نپسندیدم ، کنجکاو شدم رفتم فیلمو دیدم بنظرم اونی که فوت کرده کاملا باهوش و دارای احساسات و هوش احساسی قوی بود ، توانائی هاش بیشتر از محیطی بوده که در اون قرار داشته ، در فیلم کاملا مشخص بود که شادی و خوشحالی کاملا نمایشی است و پشت اون غم عمیق وجود داره و این دختر باهوش از نظر ذهنی کاملا خرد شده است، خداوند او را بیامرزد و به مادرش صبر بدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خدا به برادر کوچکش (همون که گوشت خالیه) و مادربزرگ پیرش صبر بده. چون مادرش چند سال پیش فوت کرده بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
واقعا دردناکه . افسوس وهزاران افسوس .
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
وقتی توی مدارس درسی بنام خانواده و روابط اجتماعی کودکان نداریم . وقتی آموزش صحیح دوستی با جنس مخالف داده نمیشه و نیز از کوچکتریت علایق و احساسات پاک بچه ها مخصوصا دختران که آسیب پذیرترن در خانواده چشم پوشی میشه . اینا نمونشه
ناشناس
-
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
"دوستی با جنس مخالف"!
بعضیها از خدا هم علم بیشتری دارن.نص صریح قران می گوید از این کار دوری کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
دوستی با جنس مخالف توی اون سن در هر صورت راه به جایی به جز شکست نمیبره. چون هیچکدوم سواد و پختگی این کار رو ندارن.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ایولا آرش (مخصوصا دختران )
نا شناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
آموزش و پرورش با تکیف هایی که به بچه ها میده و به درد هم نمی خوره هم بچه ها رو خسته میکنه و هم خانواده بچه هارو .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
آموزش و پرورش همیشه ویران و داغون !!!
توروخدا به من بگید خروجی آموزش و پرورش با این همه معلم و کارمند و بودجه چیه ؟
.
فقط بار بودجه اجرایی رو سنگین میکنه !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
گنه کرد در بلخ آهنگری *به شوشتر زدند گردن مسگری
آموزش و پرورش این وسط چی کاره است .لطفا به خودمون هم یه نظر لطفی بکنیم .دوست عزیز وضعیت خانواده ها خیلی خرابه .
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
وقتي هر ننه قمري بدون اموزش و احساس مسئوليت ازدواج ميكنه نتيجش همينه بچه هايي بدنيا ميان و زير سايه بي مسئوليتي بابا ننه هاشون بزرگ ميشن و با اينكه خيليها هشتشون گروئه نهشونه نت و امكانات رو بدون نظارت در اختيار بچه ها ميذارن اخرش همين ميشه
البته خيلي هم خوبه نسل اينها از رو زمين كم بشه
نا شناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
این همه جون بی کار....
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
تنها دليلش بي مسئوليتي بابا ننه هاي دوزاريه كه بدون هيچ اموزش و تربيتي بچه ميارن و فك ميكنن بچه مثل عروسك واسه بازيشونه تا يكي دو سال اول مثل عروسك بازي ميكنن باهاشون بعدشم با ادا اصولاشون يك بچه ي لوس بيتربيت كمبوددار تحويل جامعه ميدن طوري كه تو غرب هم بچه ها اينجوري تربيت نميشن
وقتي تو غرب بچه هاشون حاضر نيستن حتي فيلمهاي خارج از سنشون رو تماشا كنن و بدليل تربيت منطقي و غير احساسي والدين بدون اعمال هيچ محدوديتي از جانب كسي خودشان قوانين خودشان را رعايت ميكنن اونوقت چه توقعي دارين كه بچه هايي كه بدون مسئوليت بابا و ننه هاي امروزي كه خودشون درست تربيت نشدن چجوري تربيت بشن!!!!!
تازه تصور كنين همين بچه ها بشن بابا ننه هاي اينده بايد فاتحه ي همه چيو خوند!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
لطفا کلی صحبت نکنید.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
کم تحلیل الکی کنید.
مثلا ما که خودمونو نمیکشیم چقدر با ابن دوتا دختر فرق داریم؟
چون زندگی کردن برامون تعریف نشده و فقط وعده های پس ار مرگ رو میشنویم دیگه امیدی نداریم. خود من چندسال پیش بارها به خودکشی فکر کردم. حتی الانم که به خودکشی فکر نمیکنم چندان از زندگی لذت نمیبرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مگه قراره هر کی ناامید بود بره خودکشی کنه. ضمنا امید رو هیچکس به شما نمیاد بده، خودتون باید پیداش کنید. قبول دارم که وضع اشتغال و مسکن و ... خوب نیست. من هم مثل شما درگیرم. اما این آخر دنیا نیست. همیشه امکان رشد هست. اینجا نشد یه جا دیگه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خوب شد نهنگ ابي اومد دلايل خودكشي رو بندازن گردنش !
دليلش نهنگ ابي بوده ربطي به افسردگي و سرخورده بودم جوونا نداشته
1
Germany
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خیلی حیف شد یکیشون زنده است... ... واقعا بعیده ربطی به نهنگ آبی داشته باشه... ولی اگه اینجوری باشه باید به ابداع کننده اش تبریک گفت... استدلال خوبی واسه طراحی این چالش داشت: میگفت میخوام انسانهای بی خاصیت برن به جهنم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
حرف تلخیه ولی واقعیته.
مژگان
United States of America
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
این نشون میده هر چی آدم سنش کمتره علاقه و وابستگیش به دنیا کمتره و شجاعتش بیشتر!
و اینکه چرا به نوجوان هامون یاد نمی دیم که عاشق شدن برای هر آدمی ممکنه چند بار اتفاق بیفته و اولین نفر تو زندگی شما، آخرین نفر نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
هزار لایک
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ناقص العقل همین ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
به نظرم شکستن و خرد کردن شخصیت در این دختر ها را دیدم که با اعتماد به نفس پایین اعلام میکنند که مغرورانه با ما رفتار میکردین ... احساس میکنم دوست پسرش اینا را خرد کرده و احتمالا با یک دختر دیگر به این طفلکی ها پز داده و این بچه ها را به مرز خودکشی سوق داده ... البته عشق دخترا خیلی عمیق تر از پسر ها هست
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
ولی این خیلی راه بدیه. دخترا باید آموزش ببینن که زندگی و آینده شون در گرو یه مرد نبینن. هر آدمی باید نهایت زندگی رو تو خودش ببینه. کاش جامعه و آموزش پرورش انقدر اعتماد به نفس بچه ها خصوصا دخترا رو از بین نبره.
ناشناس
Finland
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
نا امیدی و یاس در جامعه و مشقت های آن مسری است و هر کس توان تحمل متفاوتی دارد.ایضا گمشدن هویت ملی بی اعتقادی به هویت دینی و بالاخره پوچی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
به حال تمامي مسئولين متاسفم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
من دیگه حرفی ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
شروع تباهی و نابودی چندین نسل مدتها پیش رقم خورده و ما مانند کبک سرمان در برف است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
یه نمونه خود شما لطفا اقدام بفرمائید .برای مقابله با این تباهی و نابودی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
حالا یجور نوشتن دختر به اون سن چرا باید ر ابطه داشته باشه...دخترا 16-17 ساله بودن خب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
عزیز من رابطه فقط خیابون گردی و خوش گذرونی نیست. بالا و پایین داره. بلوغ عاطفی میخواد. مسئولیت پذیری میخواد که اینها در نوجوانی هیچکدوم وجود نداره. شما اصلا صحبتهای همین دو نفر، که خدا یکیشون رو رحمت کنه رو هم بشنوی، کاملا این وضعیت رو متوجه میشی. ما فقط از غربیها این مطالب رو یاد گرفتیم که دختر و پسر میتونن با هم باشن. ولی یاد نگرفتیم که حتی توی غربش هم پدر و مادرها کاملا از این روابط بچه هاشون خبر دارن. و مثل اینجا نمیبینیم که طرف همزمان با چند نفر هست و چیزهای عجیب و غریب دیگه. و هرکی هم بیاد ضد اینها حرف بزنه فورا بهش میگیم تفکرش بسته ست. خوب تفکر باز شما هم نتیجه اش همین وضعیته.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
امثال این نظرات یعنی ما میخوایم مثل کشورهای غربی رفتار کنیم در این مورد، ولی مثلا به مهریه و نفقه و ... که میرسه یکدفعه اسلامی میشیم! جالبه که از جنبه های خوب مثل کتاب خوندن و تلاش کردن و ... هم نمیخوایم مثل اونها باشیم، فقط همین یک مورد رو دوست داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
کسی مشکلی با اینکه برن دوست بشن نداره. اصلا از 9 سالگی برن دوست بشن. خوبه؟ ولی عوارض بعدش هم قبول کنن. هر کی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
خودكشي اين دو دختر جوان كه عضوي از جامعه ايران ميباشند واقعا علامتي از يك فاجعه بزرگتر است كه خداي يكتا گريبان افرادي را خواهد گرفت كه نسل جوان و پويا را به سرحد خودكشي سوق داده و اصلا ربطي به سبك زندگي غربي و شكم سيري ندارد .
مشكل ما ايرانيان اينستكه وقتي مسئله اي را نميتوانيم حل كنيم فوري ميريم سراغ خارج از مرزها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
وای گفتی بخدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
چقدر گریه کردم .چقدر غافلیم ازحال و روز جوانامون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
اگه بخواد جامعه با همین فرمون پیش بره، به گند کشیده میشه.
من که خسته شدم که انقد دیدم و شنیدم و سوکوت کردم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
سوکوت !!!
شما همیشه سکوت کن!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
تحلیل این دکککککترررررررای فلان و بهمان به درد لای جرز دیوار میخورد. تا کی اینقدر حماقت ورزانه میخوایم به مسائل نگاه کنیم؟ روی چه منبع و آمار و تحقیق مستدل علمی انجام شده، این خانم دکتررررررر حرف میزنه؟!! بابا تمام شد..از دست همه خارج شد اقا جان! از نسل ما که گذشت ولی به داد این بچه ها برسید. از مسئولین و دولت و غیره هیچ انتظاری نباید داشت که یکی از خوامل اصلی مشکلات خود اینهان.. فقط جامعه و خود خانواده ها.. پدر مادرا حواستون به جیگر گوشه هاتون باشه لطفا.. خیلی حواستون باشه.
فرنازینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
اتفاقاً تحلیل این خانم دکتر به‌خاطر تخصصش از تحلیل آبکی عباس عبدی و هزار نفر دیگه که معلوم نیست چرا در این مورد نظر دادن، بهتر بود. با دقت بیشتری بخوانید. بخش دوم مقاله اضافی بود و بیشتر فضولی. همان گفته‌های خانم دکتر بهترین تحلیل در این چند روزه بود که دیدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مملکت ما رو همه جا دروغ گرفته
چرا نمی فهمید
دروغ دروغ دروغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
مگه کشور های مثل ژاپن و کره جنوبی مشکل اقتصادی دارن که جز ده کشور اول امار خود کشی دارن همه اینها ناشی از دوری از دین و سست بودن ایمانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
والا اموزه های خشک نوجونارو به این سمت و سو ها سوق می ده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
روانشناسان پرفسور عزیز. این اتفاق یک نمونه نادر است که دارید از روی آن برای کل جامعه ایرانی نسخه می نویسید.
وروجک
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
باسلام، من تخصصم برق و کامپیوتره و تو وقت آزادم به مطالعات علوم اجتماعی هم سرکی میکشم. اگه غم نان و آب نبود حتما یکی از رشته های علوم انسانی رو ادامه میدادم ( از همونها که میگن از بمب هسته ای هم خطرناکتره ;-) . تمامی کامنتها رو تا ساعت تایپ این نظر خوندم. ویدئو رو هم دیدم و دو باره به نتیجه ای که خیلی وقته رسیدم ، رسیدم و اون اینکه بیشتر طبقه متوسط ما که حداقل های خورد و خوراک رو داره متاسفانه دیگه زود ارضاء میشه از همه چی، از هیچ چی هیجان زده نمیشه ، بچه ها بدلیل تک فرزندی میتونن بهترین ها رو تجربه کنن، نیازی ندارن برای داشتن یک چیزی زحمت بکشن، هیجان قهرمان شدن رو دیگه ندارن، به چیزهائی که قرار بوده تو این سن داشته باشن رسیدن و ... و حالا دنبال روشهای خفن تری هستن برای اثبات خودشون و نظراتشون. همون دوست دختر و یا پسری که زمان ما یک تابو و خط قرمز بود و قرار بود با خیلی محدودیتها و قوانین خاص ازدواج باشه حالا دیگه اینها آخر آخروشو تجربه میکنن حالا دیگه نه دخترها نیاز به شاهزاده سوار بر اسب سفید میگردند و نه پسرها دنبال سیندرلا ، یا اگه مواد مخدرو در نظر بگیرین زمانی سیگار یک ضد ارزش بود ولی حالا نهایت نهایت موادو یک بچه ده دوازده ساله میتونه تجربه کنه حالا دیگه مونده روشهای جدید مرگ با لذت.
و در نهایت از عزیزان خشکه مذهبیمون تقاضا دارم از منبر موعظه تشریف بیارن پائین اگه مسئولی چیزی در جائی هستند بیاد داشته باشند که قدم اول حل مشکل، قبول وجود مشکل است. به اندازه کافی بلندگو دستشان بوده و اگر قرار بود با موعظه این مشکلات حل بشود نباید به این جا میرسیدیم. بعد چهل سال هنور یک الگوی زنده و حاضر برای یک جوان و یا نوجوان ندارید. اونهایی هم که احتمالا نام خواهید برد حتما به یک ژن خوبی وصل بوده اند و یا هستند.
فرنازینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
خدا رو شکر که شما همون رشته‌ای که خوندید موندید. مغالطۀ علمی یعنی همۀ مسائل را به هم آمیختن. مثلا توضیح دادید علاقه به جامعه‌شناسی دارید که برای نظرتان اعتبار بیشتری بخرید؟ همین نظرات کارشناسی‌نشده زندگی و دودمان ما را به باد داده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
واقعاً نظرات سطح پایینی بود.
شایان
Germany
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ناشناش12:24کلا بیسواد ونااگاه هستی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
وقتی چیزی نداشته باشی دلبسته هم نیستی و اگرکه نگران انچه که از دست بدهی نباشی میشود راحت به مرگ فکر کرد و ان مرگ هم روش های مختلفی دارد یک نمونه ان این است که از پل خودت را پرت کنی و یا نمونه های دیگرش در اخبار ببینید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
دلم سوخت واسشون :-(
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
این نوجوانان و نسل بعدیشون از تفکرات قدیمی ها و اجبارها خسته شده اند و بخاطر روحیات سنی که دارند به طرف متضاد این تفکرات و اجبارات میروند بدون آنکه اصلا بخواهند بدانند که آن سمت چیست . از طرفی کسی هم به فکر حل ریشه ای معضلات اجتماع خراب ما نیست و انفجاری در راه است . آموزش پرورش سیستم ناکار آمدی دارد . مرز بندی دارد جامعه را به انحطاط میرساند تفکرات زیر ناف وجنسی بدون آنکه بدانند احساس چیست دارد مارا به حیوانات انسان نما و بیمار تبدیل میکند . هیچ کسی نمیتواند روی احساسات و غرایض انسانی سرپوش بگذارد . و این وظیفه دولت بوده که نکرده و این جامعه در حال انفجار است . خداوند به داد ما برسد تا وقتی یک عده بی سواد با پارتی و سهمیه بر مسندهای مختلف جامعه هستند بهتر ازین هم انتظاری نیست .
ناشناس
France
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
منتظر روزی باشید که مسببین این وضعیت جامعه را یکی یکی از پلها به پایین پرت کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
جالبه كه اينجور مواقع تقصيرو ميندازن گردن غرب. شما ما رو تربيت كرديد ما توي مدرسه هاي شما بزرگ شديم و تعاليم سختگيرانه و متحجرانه شما ما رو به اينجا رسونده نه فرهنگ غرب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
لاابالی گری و هوچی گری و خشک مغزی ما یادتون ندادیم و تعالیم ما هم در گوشتان چون یاسین در گوش ...بوده است.شماها بیشتر در فضای مجازی و خانواده هایتان تربیت شده اید...گردن غرب میاندازیم چون فرو رفتگیتون میبینم و گرنه چرا ما مثل شماها نشدیم مگه ما تو مدارس غرب تعلیم دیدیم... دلت گر به راه خطا مایلست. ترا دشمن اندر جهان خود دلست.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
شماها فکر کردین خیلی پاک و خوبین؟ به جای که به حل مشکلات کمک کنید تو سر قربانی میزنید!!! ببین هزار سال فریاد بزنی نمیشه جلوی رابطه دختر با پسر گرفت. زمانه عوض شده. فقط باید به دخترا اعتماد به نفس داد که برای یه پسر جونش هدر نده. اینا رو نمیگی چون به نفعت نیس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
08:29 من کاملا با نظر شما موافقم ...چون روزی که خودم دبیرستانی بودم به چشم می دیدم که همیشه بچها بخاطر اموزه ها ی سخت گیرانه که بر عکس شرایط سنسشون بود راه کاملا بر عکس رو در پیش می گرفتندو همش دنبال تقابل بودند و خیلی و اکثر وقتا زیاده روی اتفاق می افتاد.و دقیقا مسبب این وضعیت ادمهایی با طرز فکر این ادم بالایین...که با عث شدند که برای کل مردم ایران این مدل اتفاقا در تقابل با طرز فکر اینها پیش بیاد نه فقط نوجوانها ....
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
اتفاقن طرح نهنگ ابي طرح خوبيه كه هركي وارد اين بازي شد نشونه كمبود و عقده درونه پس همون بهتر به درك واصل بشه و با كليپاشون ما حالمون و مي بريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
خیلی برای این دو دختر معصوم ناراحت شدم ... انگار شنیده نشده اند. کسی بهشون گوش نداده

اول از خانواده ها میخوام به نوجوونها و جوونها و بچه ها گوش بدید. بذارید اونا حرف بزنن نه شما. دوم از معلما و مدرسه که به بچه ها گوش بدید اونا معصومند و هنوز یاد نگرفته اند آموزش ندیده اند. کمکشون کنید. بشنویدشون بهشون گوش بدید و اگه پاسخ رو نمیدونید به کسی که میدونه ارجاع بدید مثل مشاور و روانشناس خوب و با وجدان که کم نیست خداروشکر
ما به
فرنازینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
عزیزم شما درست می‌گی. وظیفۀ خانواده‌ برقراری گفتگوی سالم با اعضای خودش هست. زمانی‌که خانواده ناکارآمد باشه یا چرخ‌دندۀ ماشینش دچار آسیب بشه، باید به فردی مطمئن رجوع کنه که اصول کار رو می‌دونه. متأسفانه جامعۀ ما قبلاً با ترس از دست رفتن آبرو بعد از ملاقات با روانشناس، مشاور و روانپزشک رو به رو بود و امروز با ترس از مشاوره‌های غلط و درمان و داروهای نا به‌ جا. من به خیلی از افراد حق می‌دهم که با دو بار سه بار تجربۀ ناراحت کننده پیش مشاورها دیگه نخواهند هم پول و هم وقتشون رو تلف کنند و اتفاقا یکسری دستورهایی از اونها دریافت کنن که خیلی اشتباهه. ولی من به شخصه، مدیون بچه‌های روانشناسی کلینیک دانشگاه تهران هستم. یکسال هر هفته می‌رفتم و فقط 18 هزار تومن جلسه‌ای می‌دادم. نه اسمم اونجا بود، نه کارت اعتباری می‌کشیدم، نه هزینۀ بالایی برای درمان محسوب میشه، البته من بدون دفترچه بیمه می‌رفتم و حتی دفترچه هم میشه ارائه داد. مهم اینه که الان خودم هم نمی‌تونم باور کنم آدمی بودم که سه سال قبل دست به کارهایی می‌زد که امروز حتی فکرش هم به ذهنم خطور نمی‌کنه! مراقب خودمون باشیم، سعی کنیم مفید باشیم، خدمت کنیم، به کسی که کار نادرستی می‌کنه تذکر محترمانه بدیم. صددرصد جامعه‌مون تغییر خواهد کرد.
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
تا حالا فکر کردین چرااین مشکلات در شهرهای بزرگ اتفاق میافتد بعلت مشکلات اقتصادی شاید این دودختر نیاز مالی نداشتن ولی فساد از ردوبدل شدن فسادهای مالی وسپس الوده شدن سایر افراد جامعه نشات میگیره اصفهان یک شهر صنعتی وعموا پولدار در سفری که ده سال انهم ده سال پیش به اصفهان داشتم در رستورانی که مشغول غذا خوردن با خانواده بودم شاهد حصور مردی حدود 60 سا ل بادختری حدودا 13ساله که در ابتدا فکر میکردین دختر یانوه ان فرد باشد درحالی که بعد صرف غذا شاهد یک رفتار زشت از پیرمرده بودم وانهم باوقاحت دستش را بروی پای دختر نوجوان می مالید تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمر در جواب اونایی که میگن رابطه مخالف یالاابالیگری باعث انحراف است بیدار شوید ای خفتگان چشم تنگ دهن گشاد
نا شناس
United Arab Emirates
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
اگه تو یک شهر معتاد دیدی همه معتادند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
محصول سیاست های فرهنگی یک طرفه وندیدن همه سلایق در کشور
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
بعضی ها در این کامنتها همچین به فرهنگ غرب حمله می کنند که کس ندون فکر می کنه فرهنگ شرق و فرهنگ ایران بهترین فرهنگ دنیاست . اگر اینگنه باشه که شما می گید، فرهنگ غرب باید تا حالا صد کفن پوسونده باشه. تازگی ها مطلبی در مورد کاهش چشمگیر طلاق در آمریکا مطالعه کردم که یکی از دلایلش رو ارتباط و آشنایی طولانی مدت قبل از ازدواج دونسته بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
شما عجولی و ظاهر بین ... ...شاخص مهمه ..کاهش چشمگیر طلاق!!؟..مگه اونا همشون ازدواج می کنند که طلاقشون کم بشه یا زیاد بیشتر همخونگی دارن و به همین دلیل هم ناپدری و نا مادری دربینشون زیاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
چقدر متحجرید؟ طرف زنا رو میکوبه.....حق نداریم جوابشو بدیم
مگه حرف بدی زدم....تو غرب سرمایه بدست آمده در طول ازدواج نصف میشه موقع طلاق
چرا آقایون فکر میکنن مهریه لطف هست....خوب قانون شما بده....قانون رو درست کنید
اونوقت فرارو چرا منتشر نمیکنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
توی کلیپ از داداشش صحبت می کنه بعدش توی متن نوشته هر دوتا تک فرزند بودن!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
یعنی طرف اونقدر احمقه که فکر میکنه منم احمقم و رابطه رو در حد خیابونگردی میبینم. در حالی که حرف من اینه یه نسخه رو واسه همه نمیشه پیچید. تو اون سن هم خیلی از دخترا دوست پسر دارن. من الان 27 سالم هست. زمان ما هم بود. دوره ی راهنمایی و دبیرستان. بعضیا دوست پسر داشتن بعضیا نداشتن. اون زمان زمان بلوغه. اینکه بگی دختر به اون سن چرا رابطه داره حرف چرندیه. بلکه باید دختره یاد بگیره هر رابطه ای ممکنه تموم بشه و پایان یه رابطه رو مساوی با مرگ ندونه. گول پسرا رو نخوره. تو جامعه ای مث جامعه ما با چهار تا دوست دارم پسر کار رو به جاهای باریک نکشونه. بتونه نه بگه و قید طرف رو بزنه. ولی اینکه چرا رابطه داسته حرف چرندی هست....فرارو چرندیات رو چاپ میکنه، توهین به زنا رو پاپ میکنه، نوبت زنا که میرسه و جواب میدن چاپ نمیکنه
جناب استاد
United Arab Emirates
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
بعضی هم همچین با انقلاب اسلامی مخالفند و دنبال محکوم کردن هستند که انگار دو تا دختر چادری محجبه‌ی مسجدی رفتن خودکشی کردند!؟؟
صحبت از دوست پسراشون و پوشش شون و کلمات ناشایستی که به کار میبرند نشاندهنده طرز تفکر و تربیت شون هست!!(خدا بیامرزدشون بازم)
بعد میگیم فرهنگ غربی رخنه کرده، دنبال ترویج روابط آزاد دختر-پسرند، باز یه عده میگن که تقصیر اسلام و چهل سال انقلابه!!!
ادعای روشنفکری و سوادشون هم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
خدا عقلی بده به شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
آقاجان شما توی مدارس ایران درس می خونید اما توی اینترنت و ماهواره فرهنگ غربی رو دنبال می کنید.
چرا یک بار خودتونو مسئول تربیت فرزندانتون اعلام نمی کنید و همه شو میندازید گردن دولت؟!
ما اصولا در همه زمینه ها مسئولیت ناپذیریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
زمانی می شه گفت که این موضوع در ایران بحرانیه که از لحاظ آماری بیشتر از سایر کشورها باشه که نیست.
الفاظی که اون دو فرد در مکالمه شون به کار می برن به خوبی نشون می ده که پیروی چه تفکری بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
این جملات خیلی درد ناکند وبیشترگریه ام می گیرد:
1- "همچنین کسایی که خیلی با غرور باهامون رفتار کردن"
2- "مراقب داداش منم باشید. اون دیگه نه آجی داره نه مامان"
3-و...........
و مادربزرگت چه گناهی کرده بود که داغ بردلش گذاشتی ؟! وبرادر کوچکت را تنها گذاشتی و....
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
سالها پیش کتابی در مورد جنگ سرد خواندم که البته نام نویسنده اش را بیاد نمیارم. در قسمتی از این کتاب نوشته بود؛ جامعه شناسان آمریکا طی یک تحقیق چند ساله اعلام کردند ، هزینه ای که ایالات متحده بابت از هم گسیختگی خانواده ها، فقر ، فحشا و ... در سالهای پس از جنگ سرد ( بدلیل بی توجهی دولتها به وضعیت داخل و توسعه جنگ افزارهای هسته ای و ... برای رقابت با اتحاد جماهیر شوروی ) پرداخت کرد بمراتب از هزینه های جنگ سرد بیشتر بود. حکام ما فکر میکنند این اتفاقات فقط در ممالک غربی اتفاق می افته در حالیکه اینقدر که وضعیت لبنان و فلسطین و سوریه و یمن و ... براشون اهمیت داره حال و روز مردم خودمون براشون ارزشی نداره. تاوان این بی توجهی ها دامن مملکت را بیشتر خواهد گرفت. ما تازه اول راه مشکلاتمان قرار داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
همراهی کردن برای انجام اینکار ها میتونه زمینه رو کاملا فراهم کنه و اگر کسی مردد باشه بطور ناخواسته اینکارو انجام میده و مسئله بدی میتونه اشنایی با مواد مخدر و نداشتن یک شخص بعنوان راهنما برای مشکلاتی که تو زندگی بوجود میاد باعث این اتفاقات بشه و علت اشنایی بچه ها با این جور مسائل میشه به فضای مجازی اشاره کرد که افراد تو فضای مجازی میتونن چیزایی رو یاد بگیرن که هنوز سنشون قادر به درک اون نیست که کاملا تو فیلم مشخصه که چیزی مصرف شده که با ازمایشات پزشکی سندیت پیدا میکنه و خوشحال بودن در طی انجام این کار یه حرص و انتقام رو پشت چهره نشون میده که با اطاعاتی که منتشر شده یکی از این دو دختر با پدرش تنها زندگی میکرده و برادر ش که میشه پدرو مقصر دونست که کمبود توجه میشه اشاره کرد برای جلوگیری از این حادثه های دردناک کافیه خانواده ها توجه بیشتری رو فرزندانشون داشته باشند و فضای مجازیرو کاملا کنترل شده در اختیار بچه ها بذارند.
B
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
قضاوت برای ما آسان. براینکه واقعیتهای زندگی هرکس متفاوت. نسبت تحمل رنجهای دیگران با هم فرق داره. نمیدونید واقعا نوجوانان و جوانان چه چی رنجی میبرن.. منم دلم گرفته از دنیا از این همه دروغ و ..
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
وقتی آموزش وپرورش به حال خودش رها شده چه انتظاری می توان داشت.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
خواهشا هر کسی از منظر خودش جواب نده
حالا همه واسه ما کارشناس و روانشناس شدند
دوتا دختر بخت برگشته خودشان رو کشتن به جای اینکه کاری کنند دیگه تکرار نشه هرکسی مدرسه اونا رو متهم میکنه
تک تک ما تو اینجور اتفاقات سهیم هستیم
و سیستم آموزشی کشور بیشتر از همه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
سیستم آموزشی فقط آموزش و پرورش نیست. بهتره بدونید که شخصیت اصلی بچه ها قبل از مدرسه و در خانواده شکل گرفته.
maryam
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
کافی نیست اینجا هم به همدیگه متلک بار می کنیم بسه دیگه این دو تا دختر تو روابطشون با اون پسرا به بی عاطفگی رسیدن یاد بدیم به بچه هامون تو هر سنی هستن مسئولیت پذیر باشن چه پسرا چه دخترا توی روابطشون مگه حیوونیم امروز با این فردا با اون با احساسات دخترا بازی می کنن و وقتی خانواده هم محبت درست حسابی ندارن و بی توجهی می کنن به بچه هاشون هیچ اهمیتی نمی دن به نیازهای خودشون توی روابط بین خودشون اهمیت می دن میشه این بچه های حال حاضر بیشتر از قدیمی ها از روابط جنسی اطلاع دارن نباید بگیم چون بی ابرو هستن و این مزخرفات باید برای این رفتارا و واکنشها دنبال راه حل بگردیم واله غرب بهتر از ما دارن زندگی می کنند و بستر خانوادگی هاشون داره مستحکم تر از ما میشه تو عکساشون نگاه کنید سه فرزندی رو دارن مرسوم می کنن دولت ها دارن فرهنگ خانواده و ارتباط سالم رو پیش می برن ما داریم برمی گردیم به صد سال پیش اونا و جا پای اونا می زاریم کی به الان کشورهای غربی برسیم خدا داند الکی تو رو خدا بچه دار نشین برین سواد کسب کنید برای رفتار با فرزند توی هر سنی بعد اقدام به بچه دار شدن کنید
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
من فیلمو دیدم و خیلی غصه خوردم. احساس من این بود که این دو تا دختر تحت تاثیر یه تصمیم هیجانی این کارو کردن شاید نوعی جلب توجه برای خانواده یا دوست پسرهاشون که به نظر میاد روی صحبتشون بیشتر با اونهاست. ظاهرا چیزی هم مصرف کرده بودم که فرصتی براشون نزاشته تا منصرف بشن. نوجوونی سن حساسی هست خانواده ها باید خیلی مراقب باشن تا تمام نیازهای عاطفی بچه ها در خانه ارضا بشه تا در خارج از خونه به بیراهه نرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
سلام همه نظرات دوستان را خواندم. من روانشناس و جامعه شناس نیستم و شناخت حالات این دو دختر قبل از خودکشی اصلا برام قابل درک نیست. فقط می تونم بگم بعد از دیدن این فیلم شدیداً وحشت زده هستم و نگران سرنوشت همه جوانها و نوجوانها و حتی کودکان شده ام. من فکر می کنم هم خانواده ها و هم مسئولین جامعه باید برای جلوگیری از بحران وحشتناکی که همه افراد را تهدید می کند دست به یک اقدام اساسی بزنند. البته اگر برای مسئولین مهم باشد.
Shahryar
Finland
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
ما رکورد زدیم
علی
France
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
احتمالاً تحت تاثیر روانگردان این کار رو کردند.
ضمناً تماشای بعضی از فیلمها هم بی تاثیر نیست. فیلم مادر قلب اتمی دو دختر که تحت تاثیر قرصهای توهم زا تا مرز پریدن از پشت بام برج پیش میروند را نشون میده.
دختری با هوای ابری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
واقعا داریم به کجا میریم اینجا مثلا شیعه خونه امام زمونه
الهم عجل لولیک الفرج.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
دختر بالغ فهمیده میتونه ازدواج کنه نه حتی چهل ساله نا آگاه
ناشناس
United States of America
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
در فیلم، دختری که در چند قدمی مرگ است و ظاهرا تقیدی هم به حجاب ندارد، همه تلاشش این است که در مقابل دوربین خودش و فیلم پس از مرگش، حجابش را آنقدر حفظ کند که امکان انتشار فیلمش در سایتها باشد. اما در عین حال او از اراده اش برای اثبات دنیای پس از مرگ (در صورت وجود) به دوستان و نزدیکانش صحبت می کند و می گوید که به خواب همه شما خواهیم آمد و از وضعمان به شما خبر خواهیم داد. و اما در خصوص علت این کار خودشان می گویند که کم خون به دل ماها نکردید و حالا باید دید این جمله به چه معناست و آنها چه تجربه ای داشته اند. در نهایت هم این ویدئوی مربوط به دقایق قبل از مرگ دو نوجوان را با ویدئوی قهرمان بی سر شهید حججی مقایسه می کنم.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv