bato-adv
کد خبر: ۲۹۱۲۸۷

پاسخ کرباسچی به سلیمی نمین

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
«غلامحسین کرباسچی» شهردار سابق تهران در واکنش به اظهارات اخیر عباس سلیمی نمین در باره عملکرد او در شهرداری تهران گفت که اینگونه اظهارات از سوی یک تاریخ نگار اصولگرا باید موجب گریه شود. کرباسچی در ادامه، اظهارات سلیمی نمین در دفاع از عملکرد محمدباقر قالیباف در باره پرونده املاک نجومی را نشانگر «پوشالی» بودن ادعای وی در مبارزه با فساد ارزیابی کرده است.

متن کامل جوابیه چنین است:

«مدیریت محترم خبرگزاری ایرنا؛ خواهشمند است مطلب زیر را در پاسخ به بخشی از اظهارات آقای سلیمی نمین درمصاحبه با آن خبرگزاری در دهم مهرماه جاری که اشاراتی به بنده داشتند درج فرمایید تا مخاطبان محترم آن مطالب با حقیقت ماجرا بیشتر آشنا شوند.

سلیمی که از مدعیان مورخان اصول گرایی است در گفتگویی که با خبرگزاری ایرنا داشته اند، اظهارات بسیار عجیبی نموده. در بخشی از این گفتگو چنین آمده است:

 رقبای اصولگرای روحانی کدامند؟ با توجه به آنچه به املاک نجومی شهرت یافت، قالیباف آیا شانسی دارد؟
سلیمی نمین: این بحثی که علیه آقای قالیباف مطرح شده تاسف بار است. این یک بداخلاقی سیاسی و حزبی است در فیش های حقوقی نگاه حزبی حاکم نبود و حتی افرادی از ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت های تابعه آن نیز بازخواست شده و قرار است با آنها برخورد شود. اما در مورد املاک، صرفا تخریب صورت گرفت.

اگر این اتهامات از نظر دادگاه ثابت شود باز هم می توان اسم آن را تخریب گذاشت؟
سلیمی نمین: خیر. نه تنها تخریب نیست بلکه خیلی خوب هم است. منتهی این شائبه ای است که در آستانه انتخابات علیه قالیباف مطرح شده و تا بخواهد جمع شود کار از کار گذشته است. اگر راست می گویند یک پرونده علیه خود قالیباف رو کنند؟ بگویند ایشان وقتی شهردار بوده چه تخلفی داشته است. چنین چیزی را از وی ندارند. برای همین آمده اند کار یک تعاونی را به شخص قالیباف نسبت داده اند. آنهم تعاونی هایی که که قالیباف به آنها نظم داده است. تعاونی هایی که در زمان شهرداری کرباسچی هیچ نظمی نداشت. اینها که زمان کرباسچی اصلا حساب و کتاب نداشت و شهرداری هر چه می خواست بذل و بخشش می کرد.

خب اگر چیزی وجود داشت چرا در دادگاه وی مطرح نشد؟
سلیمی نمین: قبول ندارم. کرباسچی بسیار پیچیده عمل می کرد همین طور ملک مدنی. آن موقع هیچ چیز در شهرداری مکتوب نمی شد.

یعنی قوه قضائیه هم نمی توانست چنین چیزهایی را اثبات کند؟
سلیمی نمین: نه. همانطور که گفتم سندی وجود نداشت.

***
در این خصوص ذکر چند نکته خالی از فایده نیست تا به میزان اعتبار نظرات این مورخ محترم آشنا شویم:

1ـ اصولاً اداره و تشکیل و نظارت بر تعاونی ها ربطی به شهرداری ندارد که شهردار بخواهد به آنها نظم دهد، حتی اگر تعاونی کارکنان شهرداری باشد. تعاونی ها نهادهایی مستقل و در ارتباط با وزارت تعاون سابق و اکنون وزارت رفاه و تعاون هستند و نظم و بی نظمی آنان ربطی نه به شهرداران سابق دارد و نه به شهردار فعلی. حال این مورخ محترم چگونه با این مسأله ساده اداری آشنایی ندارند، از عهده فهم عرفی خارج است؟

2ـ اصولاً در زمان بنده نه تنها زمین یا امکاناتی به تعاونی ها داده نمی شد، بلکه برعکس تعاونی ها معمولاً شاکی بودند که چرا شهرداری اجازه ساخت غیرمجاز به آنان نمی دهد، زیرا آنان زمین را از سازمان های مختلف می گرفتند و در برخی موارد دنبال مجوز ساخت خلاف قاعده بودند و در این راه با شهرداری چالش پیدا می کردند. بنابراین نه تنها کاری به نظم و انضباط تعاونی ها نداشتیم، بلکه در واگذاری اراضی به آنان نیز نقشی نداشتیم. واگذاری ها یا بذل و بخشش های نجومی اخیر پدیده ای جدید است.

3ـ تنها موردی که در دادگاه آن سال شهرداری مطرح و حکم داده شد واگذاری 5 قطعه زمین با تخفیف 20 درصد به پنج تن ازمدیران شهرداری بود که آن نیز با اجازه وزارت کشور به نیابت از شورای شهر بود که دادگاه این اجازه را برای قایل شدن تخفیف در واگذاری آن 5 قطعه زمین نپذیرفت و مبلغ تخفیف که کلا ٦٠ میلیون تومان بود را از بنده گرفت. ملاحظه می کنید که امکان انجام کار پنهان و پیچیده وجود نداشت. گفته می شود اگر مشابه آن حکم در موضوع واگذاری های نجومی فعلی صادر و به اجرا درآید، مطابق برآورد اولیه کارشناسی سازمان بازرسی کل کشور 2200 میلیارد تومان باید خسارت دریافت شود.

4ـ از اینکه یک مورخ چنین استدلال کند، باید درِ تاریخ مبتنی بر این استدلال را برای همیشه تخته کرد. اوایل انقلاب چند جوان کم تجربه یک بنده خدایی را به اتهام جاسوسی برای انگلیس گرفتند و به دادگاه بردند، قاضی پرسید مستندات شما چیست؟ آن جوانان ساده دل گفتند همین که سندی از خود بجا نگذاشته نشان می دهد جاسوس انگلیس است!

اگر بیان این استدلال از چند جوان کم آگاه اول انقلاب موجب خنده می شد، بیان آن پس از چهار دهه از انقلاب و از سوی یک تاریخ نگار اصول گرایان باید موجب گریه شود. کسی که ذره ای با امور اداری آشنا نیست و نمی داند که در امور مالی و ملکی، نمی توان بدون سند اقدامی کرد و امحا یا فقدان سند نیز رافع مسئولیت نیست، چگونه می تواند تاریخ نگار شود؟ خوب اگر سندی نیست، ایشان از کجا اطلاع یافته که بنده پیچیده عمل کرده ام، نکند علم غیب دارند؟

5ـ در پایان متذکر می شود که آقای سلیمی نمین عضو فعال ستاد آقای قالیباف بوده اند و اکنون هم دوست دارند که ایشان در صحنه باشند، و به همین دلیل قضیه املاک نجومی را فقط تخریب می دانند. خوب اشکال ندارد، این آخر و عاقبت ادعای مبارزه پوشالی و جناحی ایشان با فساد است و حق ایشان است که به دنبال چنین هدفی باشند؛ ولی وارد شدن به موضوعی که هیچ آشنایی با آن ندارند و تهمت و افترا زدن با این توجیه که طرف پیچیده عمل کرده و سندی از خود باقی نگذاشته است، موجب شرمساری یک فرد یا جناح باید باشد. البته به صورت ناخواسته ایشان نتیجه ای برخلاف اهداف خود را بیان کرده اند. اقرار کرده اند که کرباسچی سندی از خود بجا نگذاشته و این نزد افراد عاقل به معنای تبرئه از هر اتهامی است و در مورد دیگر که خواسته اند دوست خود را تبرئه کنند، اصل سند را پذیرفته اند و به نادرست گفته اند که خطای تعاونی است!! در حالی که اسناد و رفتارهای تعاونی ها را در اداره کل تعاونی استان تهران و تعاونی مربوط باید جستجو کرد و نه در اسناد شهرداری.

12مهرماه 1395-غلامحسین کرباسچی»

bato-adv
خوزستانی
United Arab Emirates
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
یک چیز را خوب فهمیدم
سلیمی نمین خیلی بیسواد است و این را از نحوه تحلیلش میتوان فهمید
- سلسمی بعنوان یک تاریخدان مستند حرف نمیزند بلکه بیشتر تهمت میزند تا استناد به ادله.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
فراروی عزیز
اینهمه کامنت غ ق انتشار در هر مقاله یا خبری به چه دلیل است.
آیا بهتر نیست نظرات منتشر شود, پرسش و پاسخ ها مطرح گردد و نهایتا قضاوت را به کاربران سپرد؟
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
متاسفانه برخی ها بنام اصولگرایی ، فقط دنبال قدرت طلبی هستند و هر دروغ و تهمتی را علیه مخالف خود روا میدانند حتی اگر در هیچ دادگاهی هم اثبات نشده باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
اگر بناست این ها تاریخ این مملکت را بنویسند، پس بدا به حال تاریخ. مثلی هست که می گوید: جغرافیا را خداوند می نویسد، تاریخ را شیطان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
" اینها که زمان کرباسچی اصلا حساب و کتاب نداشت و شهرداری هر چه می خواست بذل و بخشش می کرد..."...
نه که 300میلیارد تومان گمشده(بقول خودشون فاقد سند) مال زمان بخت النصر بوده!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دمت گرم!

خوب گذاشتی تو کاسه این عباس خان سلیمی نمین!

اونقدر خودش رو میزنه به اون راه که بعد از یه هفته باورش میشه حسابی و دیگه از تو نقش نمیتونه بیاد بیرون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
حال ببینید تا حالا چه بلایی بر سر تاریخ انقلاب و ایران آورده اند!!!!خدامیداند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خیلی دلم میخواد قیافه سلیمی نمین را ببینم وقتی که با برهان قاطع و کوبنده کرباسچی مواجه میشه. من حدس میزنم با وجود چنین جوابیه محکم و قاطعی، کوچکترین خللی در افکار و اعتقادات آقای سلیمی نمین بوجود نمیاد،. از نظر آقای سلیمی نمین دزد بودن کرباسچی اثبات شده و نیاز به ارائه سند و دلیل و مدرک نیست و برگزاری دادگاه و سوسول بازی های اینچنینی نیاز نیست. اما آقای قالیباف مرد خداست و هیچ گونه خطا و اشتباهی نداره.

بنده شخصا ارادت ویژه به آقای قالیباف دارم. تلاش مجدانه و زحمات شهردار تهران قابل انکار نیست. با فشار آوردن بیجا به مدیران خدوم و لایق کشور مخالفم. متاسفانه چنین سیاست نادرستی برای زیر سوال بردن زحمات و تلاشهای آقای کرباسچی بکار برده شد. امیدوارم پرونده املاک نجومی محملی برای نفی خدمات شهردار تهران نشود و این سیاست نادرست برای نابود کرذن آقای قالیباف تکرار نشود.
بهروز
Germany
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
داوری سلیمی نمین؛ مانند قضاوت حمید روحانی است؛ حمید روحانی هم بعد از عمری تحقیق و تفحص به این مهم دست یافت که دکتر شریعتی با ساواک همکاری داشته است!!! بارک الله به این تاریخ نگاران شدیدا ارزشی و منصف !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
عالی بود، عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصولگرایی در ایران یعنی دروغ تهمت و بی اخلاقی رانت اختلاس و...با کمال شجاعت و حضور در صف اول نماز جمعه وجماعت والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این اصولگراها عجب آدمهای هفت خطی هستن و ما نمی دونستیم...دم کرباسچی گرم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
عملكرد اقاى كرباسچي خوب بود منهاى بدعت گزارى فروش تراكم كه تهران و شهرهاى بزرگ را به إين روز انداخت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
سلیمی نمین هم از توبره میخوره هم از آخور
اوستا
Uzbekistan
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آقای نمین چرا اشاره ای به تخلف آقای احمدی نژاد در دوره صدارت شهرداری تهران نمی کند . وجدان یا خواب یا مرده
متاسفم که در کشور اخلاق مرده است ؟ مرده
مجتبی
Finland
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
احسنت خوشم امد همه یادمون هست که در ان زمان کاملا سیاسی عمل کردند و به خاطر زمین زدن اقای هاشمی به اقای کرباسچی گیر دادن اما یادم هیچی نتونستن گیر بیارن
اورموی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
طبق ضوابط زمین شهری وماده 62 هرفرد فقط یکبار میتواند زمین تعاونی بگیرد،آقای قناعتی بازبان خودش درمصاحبه ای بمنظور توجیه کار شهرداری بیان میداردقبلا مشابه گرفتن امتیاز ملک مسکونی شهرداری تهران از سازمانی که قبلا حضور داشته هم ملک مسکونی بصورت تعاونی دریافت کرده ،این خبررا20روز اخیر در سایت فرارو از زبان خود قناعتی ودردفاع از قالیباف چاپ شده بود خواندم!چرا کارگران ساده شهرداری وامثالهم ازاین امتیازات بیخبرند! ایندسته از اقایان ضربه ای که به انقلاب ومقدسات میزنند گرانتر از ضربه اسرائیل وسعودیهاست.
از سار کاشان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کرباسچی با استدلال و منطق، ادعاهای سیاست بازان! را نقش بر آب کرد.
ناشناس
United States of America
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کسی می داند آقای سلیمی نمین مدرک تحصیلی اش چیست و در چه مقطعی است؟ این آقا سالیان متمادی است که در نقش استاد دانشگاه ریشه های انقلاب اسلامی درس می دهد و رئیس پژوهشگاه تاریخ ایران است، لطفا رسانه ها تحقیق کنند که مدرک او چیست. البته او خواهد گفت دانشجوی اخراجی از انگلیس است، خب این دلیل می شود؟
سید علی
United States of America
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
به نظر من بدتر از همه اینها اینه که قراره به بیت المال و برخورد یا عدم برخورد با افرادی که مسئول حفظ و مدیریت آن هستند به شیوه سیاسی نگاه بشه و برخورد بشه در حالی که این یک مسئله کاملا قضاییه و بحث حقوق مردم مطرح هست. دوم این که به نظر من باید بابی باز بشه که با تخلفات در حد و اندازه همون تخلف و به طور عادلانه برخورد بشه نه کمتر نه بیشتر. ممکنه هردوی آقایان قالیباف و کرباسچی خدمات و تخلفاتی داشته اند که به هر دو باید به نحو درخور پرداخته شود.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
یعنی جوری حرف زد که باید گفت سلیمی نمین بای بای قالیباف بای بای
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
تاریخ سازها تاریخ دان نیستند و عموما با مغلطه هدف خود را بیان می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
تراکم فروشی و رشوه گیری میراث شماست آقای کرباسچی، شهرداریچیها بهتر میدونن چی میگم!
آقای فرارو من هم به عنوان یک مورخ میتونم حرف بزنم یا فقط مفسدین اقتصادی حق حرف زدن و دفاع دارند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
آقای کرباسچی خیلی ایشان را دست بالا گرفتی که تاریخ نگار خطاب کردی!
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
دمت گرم خدایی له ش کردی با استدلال محکمت.من فقط به عنوان یک فرد عادی نگاهم به موضوع اینست که 20 سال پیش یعنی همان زمانهایی که کرباسچی هم شهردار تهران بود موضوع دزدی و اختلاس اینقدر وحشتناک و فراگیر نشده بود اگر هم اتفاقی افتاده بود بسیار جزئی بود اگر برای آن موارد (به نسبت این روزها ) جزئی 5 سال کرباسچی حکم زندان گرفت الان به مختلسین جدید باید 5000 سال زندان بدهند...
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
بنده تا بحال یک تحلیل خوب و مستحکم از این باصطلاح تاریخ نگار ندیدم،علی رغم اینکه بیشتر گفتارهای ایشان را خوانده ام.
ضمنا با ارائه گزارش دیوان محاسبات در مجلس معلوم شد کل ادعا سر حداکثر 50 میلیارد تومان است و در گیری400 نفر در سراسر کشور.حالا مقایسه کنید با بیش از 2000 میلیارد تومان تخلف در شهرداری تهران بنا بر گفته سازمان بازرسی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
آفرین آقای کرباسچی
این ها اخلاق را استفراغ کرده اند
ناشناس
Italy
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
حرف حساب جواب نداره
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
قالي باف اگرقراربودباراي مردم رييس جمهورشود چنددوره اين فرصت برايش مهياشده وراي نياورده است،ازاين به بعدهم مگراتفاق خاصي رخ دهدكه ايشان رييس جمهورشود.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
تاریخ نگار شدن آقای سلیمی نمین مثل دکتری گرفتن مرحوم کردانه ... آقای سلیمی نمین یک روزنامه نگار بود که با امکانات دولتی و در سایه رانت های هبه شده بهشون تبدیل به تاریخ نگار شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
چه فایده ؛تریبون صدا و سیمای میلی در دفاع از حضراتی چون سلیمی یمین همیشه آماده و مهیاست .یک برنامه یک دو ساعته در اختیار عباس آقا میذارن و میگویند هر چی خواستی بگو.هر چند که دفاعیه زیبای کرباسچی بی سواد بودن مورخان امروز را خوب نشان داد
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
آنچه در میان این نوع از اظهارات می توان ادراک کرد این است که افرادی در پس جبهه و سنگر اصولگرایی تنها به حفظ خود و جناح خود می اندیشند و هدف وسیله را برای ماندن برایشان توجیه می کند غافل از آنکه تاریخ تاریکخانه نیست و پس از چندی همه چیز بر همگان روشن می شود.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
جالبه جناب کرباسچی شده راستگو و مدافع حقوق ملت و همه چیز دان ....وای بر ملکت
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
جالبه واسه چیزی که از لحاظ قضایی هنوز ثابت نشده دارن سینه چاک میدن بعد واسه حقوقها و رانتهای خودشان که ثابت شده است دنبال هزار آسمان و ریسمان می گردند برای مظلوم نمایی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv