bato-adv
کد خبر: ۲۵۳۸۵۱

زن برابر است با مرد؟

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
یادداشت دریافتی- مصطفی نعیمی؛ نویسنده در ابتدا از خوانندگان محترم تقاضا دارد فارق از تفاوت‌های جنسیتی، قضاوتی بی‌طرفانه در مورد مطلب نوشته شده داشته باشند.

اینجانب همیشه یکی از طرفداران برابری جنسیتی بوده و هستم. و عقیده دارم در در جامعه باید یک نوع نگاه برابر جنسیتی داشته باشیم تا عدالت در جامعه برقرار باشد. ولی مشکلات متعددی در سر راه فهم این مطلب قرار دارد که نگاه برابر جنسیتی به چه معنی می‌باشد؟

در ابتدا چند سوال مطرح می‌شود:
آیا برابری در زمینه مورد بحث، همیشه به معنی تقسیم مساوی بین جنسیت‌ها می‌باشد. یعنی اگر یک سری امکانات را بین دو جنسیت زن و مرد به صورت مساوی تقسیم نماییم، عدالت برقرار شده است!؟

آیا عدالت در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع بشری باید یکسان باشد و هیچ فرقی ندارد که یک زن و مرد به عنوان مثال در ایران زندگی می‌کنند یا در یکی از کشورهای اروپایی!؟

آیا کلیه امکانات و خدماتی که در یک کشور اروپایی به زنان و مردان تعلق می‌گیرد به مردان و زنان در جامعه ما نیز دقیقا باید به‌‌ همان صورت تعلق گیرد!؟

آیا به طور کل زن و مرد از همه لحاظ برابر هستند و باید حقوق برابر در همه ابعاد جامعه انسانی به آن‌ها داده شود!؟

فارق از تفاوت‌های فیزیکی زنان و مردان که باعث می‌شود در فعالیت‌های مختلف جامعه نتوانند مانند یکدیگر رفتار نمایند و به هیچ عنوان موضوع بحث نویسنده نمی‌باشد، یک نگاه فرهنگی برای هر جامعه‌ای وجود دارد که باعث بوجود آمدن تفاوت‌ها در رفتار با هر جنسیت در جامعه می‌گردد.

اگر بخواهیم این تفاوت‌ها را از میان برداریم باید به کل فرهنگ جامعه را تعویض نماییم. نمی‌توانیم یک قسمت از نگاه فرهنگی جامعه را به دلخواه یک گروه جنسیتی (مرد یا زن) عوض نماییم ولی مابقی را دست نخورده باقی بگذاریم و بگوییم همین گونه خوب است.

اجزای فرهنگی هر جامعه دارای یک هارمونی منظم و بهم پیوسته می‌باشد که دست بردن در هر یک از موارد آن باعث بی‌هویت شدن کل آن می‌شود و سبب ایجاد سردرگمی برای هر دو جنسیت.

همیشه عده‌ای در ایران عزیز ما هستند که می‌گویند زن و مرد حقوق برابر ندارند، و خواهان حقوق برابر با مرد‌ها، برای زنان ایرانی می‌باشند. باشد مشکلی نیست. ولی دست بردن در این ساختار به طور مشخص در ابتدا به زنان جامعه آسیب خواهد رساند.

مطلب را با ذکر یک مثال ادامه خواهم داد:
تا به امروز اتفاق افتاده است در اتوبوس شرکت واحد یا مترو یا اماکن عمومی که صندلی راحتی در اختیار مردم قرار می‌دهند نشسته باشید ولی ناگهان خانومی وارد شود و شما به عنوان یک مرد از سر جای خود بلند شوید و جای خود را به آن خانم بدهید.

حتی درجایی همچون اتوبوس شرکت واحد که مرد‌ها و زنان از هم جدا هستند خانم‌ها حتی بی‌اجازه در حوزه مرد‌ها نفوذ می‌کنند و جای آن‌ها را بدون اینکه اعتراضی به آن‌ها گردد می‌گیرند. آیا در همه جوامع خانوم‌ها همچنین اجازه‌ای دارند. آیا اینجا عدالت برقرار شده است.

جواب نویسنده از منظر یک ایرانی که در فرهنگ کشور خود بزرگ شده‌ام بلی است. به دلایل زیر:

۱-    چون زن در فرهنگ ایرانی احترام و منزلتی بالا دارد

۲-    چون از لحاظ فیزیکی موجودی ظریف‌تر و کم توان‌تر است

حال عده‌ای موارد استثنا همچون راننده تاکسی شدن زنان و یا در معادن کارکردن و کلیه کارهای سختی که که دیده می‌شود در جامعه را به رخ می‌کشند و می‌گویند از این لحاظ نیز برابر هستند. در حالی که نمی‌توان کل سیستم فرهنگی جامعه را فدای موارد استثنا کرد.

در حقیقت ما در مورد یک صفت صحبت می‌کنم. صفت‌های زنانگی و صفت‌های مردانگی. حال امکان دارد یک زن پیدا شود تعدادی از صفات مردان مانند نیرو یا خلق و خو را به ارث برده باشد.

نمی‌شود بیان کرد که آن صفات جزو صفات زنانه آن خانوم هستند. و آن را ملاک قرار دهیم و از فردا بیاییم بگوییم دختران نیز همانند مردان حق دارند بیایند رفتگر شهرداری شوند.

اگر هم زنی بیاید رفتگر شهرداری شود با خلق خوی مردانه خود آمده به این کار مشغول شده است. نمی‌شود این را بسط داد به تمامی جامعه زنان.

یک مثال دیگر برای افرادی که دم از برابری حقوق در تمامی زمینه‌ها می‌زنند.:
شما یک دختر هستید و پا به سن ازدواج گزاشته‌اید و یک پسر هم دقیقا همانند شما در سن ازدواج می‌باشد. آیا نگاه جامعه ایرانی در داشتن شرایط به هردو یکسان می‌باشد. اصلا و ابدا.

شرایطی که یک پسر ایرانی به عنوان یک مرد باید داشته باشد:
۱-  کار مناسب
۲-  مسکن مناسب
۳-  تهیه چند قلم کالای خانه به عنوان سهم او از جهیزیه
۴-  انجام حدود دو سال خدمت مقدس سربازی
۵-  گردن نهادن به پذیرش پرداخت مهریه (گاهی نیز پرداخت شیر بها)

شرایطی که پدر دختر به عنوان یک مرد باید داشته باشد:
۱-  داشتن مبلغی کلان جهت تهیه جهیزیه دختر (به قیمت روز حدود ۴۰ الی ۱۰۰ ملیون تومان به طور متوسط می‌شود)

شرایطی که یک دختر باید داشته باشد:
۱-  نمیدانم شاید کمی چهره و اندام مناسب.
۲-  آشنایی به امور خانه داری و آشپزی (خانه داری به زعم نویسنده کاربسیار طاقت فرسایی می‌باشد)

خوب اگر با شرایط بالا موافق هستید آیا به نظر شما عدالت برقرار شده است. جواب نویسنده مطلب با در نظر گرفتن فرهنگ کنونی جامعه بلی است. ولی آیا خانم‌های محترم حاضر می‌شوند در این زمینه نیز حقوق زن و مرد برابر گردد.

سربازی بروند
جهزیه را نصف خودشان (نه پدرشان) نصف همسرشان کتقبل شوند
بیخیال مهریه و شیربها گردند
نصف هزینه تهیه مسکن و خرج خانه را بدهند
در کارهای خانه نیز مرد کمک حالشان باشد

به زعم عده‌ای که دم از فرهنگ اروپایی و آمریکایی می‌زنند، الگوبرداری از فرهنگ بیگانه را در جهت برابری حقوق زن و مرد ضروری می‌دانند. ولی باید تبعات آن را برای کشور و جنسیت‌های مختلف بپذیرند.

به عنوان مثال یک دختر در جامعه اروپایی بعد از سن بلوغ باید روی پای خود بایستد و در اکثر موارد باید برای تامین هزینه‌های خود تن به کار دهد.

کلیه شرایطی که در این مطالب بیان شد برای مردان نیز صدق می‌کند. شما نمی‌توانید به عنوان یک مرد قسمتی از فرهنگ بیگانه را بپذیرید ولی قسمتی دیگر را متضاد با فرهنگ خود بدانید.

یا همه یا هیچ.

در این مورد نیز با ذکر یک مثال مطلب خود را ادامه خواهم داد:
در چند سال اخیر روابط مخفیانه دختران و پسران بسیار بیشتر شده است. و حال به این مطلب که چه نوع اتفاقاتی در اینگونه روابط رخ می‌دهد نمی‌خواهم ورود کنم. ولی شما به عنوان یک مرد ایرانی این حق را نمی‌توانید برای خود غائل گردید که برای ازدواج حتما با یک دختری به اصطلاح چشم و گوش بسته (دختری که هیچ گونه رابطه کلامی و غیره قبل از ازدواج نداشته) پیوند زناشویی ببندید.‌‌

همان گونه که شما قبل از ازدواج و ایجاد تعهد برای خود حق ارتباط قائل بودید، برای دختران هم باید همین حق را قائل باشید. پس جای شکایتی نیست.

البته به زعم نویسنده هردو گونه رابطه جایی در فرهنگ ایرانی نداشته است. ولی هدف از بیان این مطلب این بود که نمی‌شود یک قسمت از فرهنگ بیگانه را برداریم و برای خود ایجاد حقوق کنیم ولی قسمتی دیگر را محکوم کرده و ضد حقوق مردان یا زنان بیان نماییم.
خوشبخت و پیروز باشید

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
تفاوت هایی که ما در اصطلاح حقوق زن و مرد می بینیم ریشه در خصوصیات ذاتی و روحی و فیزیکی آنها دارد و برای بقاء و کمال انسان ها لازم است ممکن است در نظر عده ای نابرابر باشد ولی انسان یک جزء از نظام خلقت است و نمی تواند حکمت این نظام خلقت را درک کند. مثلا اگر یک گلبول قرمز به وظایف و حقوق خود معترض باشد و کارش را انجام ندهد کل سیستم ایمنی بدن دچار نقص خواهد شد و انسان دچار بیماری خواهد شد.
رحیمی
United Arab Emirates
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
نگاه ما نباید معطوف به برابری جنسیتی باشد بلکه باید به برابری انسانی نظر داشته باشیم. وقتی پای جنسیت به میان می آید قشر ظاهری انسان مد نظر قرار میگیرد که از همان ابتدا غیر مشابه و متفاوت از یکدیگر هستند. یعنی نابرابری (عدم همسانی) در ذات آن وجود دارد و دیگر نمیتوانید از برابری سخن به میان آورید. این گوهر انسانی است که در زن و مرد مشترک است نه جنسیت! اتفاقا جنسیت علت تفاوت زن و مرد است!
ناصر
Afghanistan
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
كاملا درست.
لپ كلام حقوق برابر در مقابل وظايف برابر يا لپ كلام حقوق نا برابر در مقابل وظايف نا برابر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
در مورد سربازي رفتن زنان در كشورهاي اروپايي نيز زنان اجباري براي سربازي ندارند
ولي چرا اشاره اي به نه ماه بارداري زن و وظايف بعد از آن نشده؟ من بعنوان يك زن بجز قسمت سربازي بقيه قسمتها را قبول دارم و انجام داده ام معتقدم زنان براي به كمال رسيدن بايد كار بيرون از منزل داشته باشند ولي لطفا نويسنده به اين موضوع توجه داشته باشد كه يك مادر مثل من بخاطر بارداري و تربيت بچه هايش از بسياري از موقعيت هاي شغلي مي گذرد در حاليكه آقايان از اين موقعيتها نمي گذرند
بنابراين در مقايسه سربازي آقايان بارداري و تربيت بچه ها مي تواند جايگزين به مراتب سختتري باشد
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
بنظرم بسیار منطقی و متعادل بود
تشکر
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۶
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
فارق
فارغ درسته

من با سیستم اروپایی موافقم. ازدواج کنم من و همسر با هم کار کنیم و با هم تو خونه هم کار کنیم. با هم همه چی با هم!
حتی وسایل خونه رو با هم بخریم.
تارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
چه مثالهای بدی زدین،،اخه کدوم زنی دوست داره رفتگر شهرداری بشه،،،مگه از روی ناچاری،،،بزرگترین ظلم به زن اینه که،،،مرد زن دار خیلی راحت به زنش خیانت میکنه ،،دست زنم به هیچ جا بند نیست،،،مرد حتی تو گناه کردنش ازاد تر از زنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
برابری زن و مرد باید در زمانهای گوناگون و جغرافیای متفاوت مورد بررسی قرار گیرد، در آغاز شکل گیری تمدنها و زمانی که بشر به کشاورزی پرداخت، در بسیاری از جوامع نخستین ریاست بعهده زنان بود و مردها بواسطه قدرت بدنی بیشتر در اموری مانند شکار مشغول بودند و نواوری و اختراعات اولیه بعده زنان بود، کم کم اما با شکل گیری قبایل و پدید امدن جنگ و رقابت برای تصرف زمین نقش مردها پر رنگتر شد و این تا بحال باقی ماند، ضمن اینکه برای مثال در جامعه ای بدوی و وحشی مانند عربستان دوره جاهلیت یعنی قبل از اسلام که زنهایی بصورت چند شوهری زندگی می کردند یا دختران را زنده بگور می کردند و یا جنگهای فراوان بین قبائل بر سر تصاحب زنهای دیگر قبائل صورت می گرفت، با امدن اسلام جایگاه زنان ارتقا یافت و زن ارزشمندتر شد، اما در همان دوران و در جامعه متمدنی مانند ایران زنهایی مانند همای چهرازاد در دوره هخامنشی یا ملکه موزا در دوره اشکانی یا پوراندخت و اذرمیدخت در دوره ساسانی به عالیترین مقام مملکت یعنی شاهنشاهی دست می یافتند که قابل قیاس با عربستان نبود، بنابراین این موضوع نسبی است و همانطور که نویسنده در ابتدای مقاله اشاره کرد قیاس زنان در ایران فعلی و اروپا نیز چندان صحیح نیست و مانند قیاس ایران و عربستان قبل از اسلام است پس باید قبول کرد این فرهنگ ما است که ایراد دارد و چه بهتر که در پی اصلاح آن باشیم و نوع نگاه به زنان را تغییر دهیم چون واقعا تفاوت چندانی نیست مگر انچه در ذهن ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
به هیچ عنوان مطلب رو نخوندم چون به نظر خداوند انسانها همه از یک روح و خاک آفریده شدند و برابر هستند نیازی به نظر بنده خدا ندارم خودم هم مرد هستم
سپید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
اصلا مقاله خوبی نبود متاسفانه
یه دختر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
سیاهپوستان به طور ژنتیکی تنومدتر از سفیدپوستان هستند. ژاپنی ها به طور ژنتیکی کوتاهتر از آمریکایی ها هستند. فقیرها ازنظر قدرت عمل ضعیفتر از ثروتمندان هستند. همانطور که زنان ازنظر جسمی ضعیفتر از مردانند. ما انسانها "طبیعتا" برابر نیستیم ولی "قانونا" باید برابر باشیم. در غیر اینصورت جامعه تفاوتی با جنگل نخواهد داشت. اگر قرار باشد ضعیفها به خاطر ضعیف بودنشان از حقوق و فرصتهای کمتری برخوردار شوند اساسا چه نیازی به قانون و حکومت و عدالت است؟
همه آزاد و برابریم. در غیراینصورت باید قبول کنید که فرصتهای شغلی حقِ ِ آقازاده هاست و پست های بالای مدیریتی حق ِ افرادی با عقاید خاص.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
یک سئوال: اگر جارو کردن و جمع کردن زباله ها مربوط به "خلق و خوی مردانه" است، چرا مادران هرروز خانه را جارو میکنند، زباله ها را جمع میکنند و سرویس بهداشتی را میشوند؟ آیا این زنان خلاف ژنتیک انسانی خود عمل میکنند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
رجوع کنید به اعلامیه حقوق بشر تا بدانید که اگر زن و مرد برابر نباشند، دلیلی برای برابری ِ سیاهان و سفیدان و کارگران و کارفرمایان و... هم وجود نخواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
اگر کمی منسجم تر مینوشتید بهتر بود. سئوالها و مثالهایی که مطرح کردید ذهن مخاطب را پرت میکند همین سئوالها و مثالها را میشد در قالب جملات کوتاه و کلی تر بیان کرد.
شیوا
United Arab Emirates
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
من به عنوان یک زن ایرانی حاضرم مهریه نداشته باشم ، و زندگی را با طرف مقابلم با پولی که دو طرف به طور مساوی می اورند شروع کنم ، خلاصه همه چیز مساوی ، ولی طرف مقابل هم باید در عقدنامه حقوق برابر مثل جازه اشتغال ، حق طلاق ، حق حضانت فرزند ، خروج از کشور، را بدهد. مساله اینجاست که اقایان ایرانی هم خدا را می خواهند هم خرما! هم میخوان مهریه ندهند هم حق طلاق و کار به زن ندهند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
نویسنده عزیز نفست از جای گرم بلند میشه ساعت کاری خانوما و آقایون که برابر البته با بیشتر بودن حقوق آقایان الان خانوما شاید بیشتر درگیر مسائل اقتصادی خانواده هستن چه شاغل باشن چه نباشن فقط شکل قضیه فرق میکنه یه جاهایی بیشتر از مرد خونه مایه هم میذارن مردا فقط اسم مردی ویدک میکشن روحیه زنای جامعه شده مثل یه مرد بلد نیستن زنانگی کنن یادشون رفته که این فاجعه مثل یه مرد فکر میکنن رفتار میکنن مسولیت پذیرترن و خیلییی چیزای دیگه ....
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv