bato-adv
کد خبر: ۲۴۹۴۵۷
میثم هاشم خانی در گفت و گو با فرارو بررسی کرد

دانشگاه آزاد؛ کارخانه تولید مدرک!

چندی‌پیش رییس دانشگاه آزاد گفت: 500 هزار صندلی در دانشگاه آزاد خالی مانده است. حمید میرزاده در هشتمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد همدان همچنین گفته اگر توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار دانشگاه قرار نگرفته بود، مشکلات اقتصادی بسیاری پیش می‌آمد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
فرارو- دو هفته پیش رییس دانشگاه آزاد گفته بود: 500 هزار صندلی در دانشگاه آزاد خالی مانده است. حمید میرزاده در هشتمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد همدان همچنین اظهار کرد اگر توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار دانشگاه قرار نگرفته بود، مشکلات اقتصادی بسیاری پیش می‌آمد. 

به گزارش فرارو، سال 93 بود که دانشگاه آزاد اقدام به بالابردن ظرفیت پذیرش خود کرد. افزایش ظرفیت به‌خصوص در مقطع دکترا انجام گرفت. چنانچه 5 هزار نفر در آزمون دکترای تخصصی سال 93 این دانشگاه پذیرفته شدند. حمید میرزادهاز اضافه‌شدن 70 درصدی رشته‌های دکتری در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داده است.

گسترش ظرفیت دانشگاه آزاد، واکنش‌های زیادی در پی داشت. مخالفان از پایین‌آمدن کیفیت حرف زدند؛ چه در سطح اساتید و اعضاء هیات علمی و چه در سطح دانشجویان. با این وجود رییس دانشگاه آزاد این انتقادها را رد می کند.

حالا با گذشت مدت زمانی رییس دانشگاه آزاد از خالی بودن 500 هزار صندلی در کاردانی به کارشناسی این دانشگاه خبر می‌دهد.

500 هزار صندلی خالی این دانشگاه را باید در کنار 10 میلیون مترمربع فضای مسقف، 70 هزار عضو هیات علمی و مدرس و داشتن رتبه سوم این دانشگاه از نظر تعداد دانشجو  قرار داد.

با این شرایط باید دید که آیا خالی ماندن این تعداد صندلی در دانشگاه آزاد ناشی از گسترش بی‌رویه آن است؟ به طور کلی این دانشگاه چه تاثیری در وضعیت آموزشی کشور داشته است؟ آیا سیاست گسترش دانشگاه آزاد به بهبود وضعیت آموزش عالی در کشور کمکی کرده است؟

چهار ملاحظه برای دانشگاه آزاد
میثم هاشم‌خانی -پژوهشگر- در گفتگو با فرارو عملکرد دانشگاه آزاد را تحلیل کرد. عضو غیردولتی کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش با در نظرگیری 4 ملاحظه درباره این دانشگاه گفت: اول آن‌که وجود این دانشگاه، ۲ فایده کلیدی داشته است. در درجه نخست این دانشگاه توانسته از خروج بخشی از متقاضیان تحصیلات دانشگاهی به خارج از کشور جلوگیری کند. در درجه بعد توانسته با توسعه شعبات خود در مناطق محروم‌تر کشور، فرهنگ مطالعه و علم‌آموزی را به این مناطق توسعه دهد.
 
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد از «سم انحصار و فقدان رقابت» رنج می‌برد و ضعف‌های کیفی این دانشگاه، عموما ناشی از این مساله است. 

هاشم‌خانی با اشاره به فرهنگ مدرک‌گرایی و با توضیح سومین نکته در مورد دانشگاه آزاد اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ «مدرک‌شیفتگی» در کشور،  باعث رونق کسب و کارِ «تولید انبوه مدرک» شده است. نتیجه این‌که درست در شرایطی که انبوهی از کودکان و نوجوانان خانوارهای محروم‌تر جامعه به حداقل‌های آموزشی دسترسی ندارند، متاسفانه تمام همّ‌و‌غم برخی مقامات ارشد کشور بر افتخار به ارایه آمارهای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متمرکز است.
 
وی همچنین با انتقاد از تشویق جوانان برای داشتن هرچه‌بیشتر تحصیلات دانشگاهی گفت: متاسفانه شاهد نگاهی بسیار مخرب در میان برخی از مقامات ارشد کشور هستیم، که معتقدند برای کاهش «تعداد جوانان جویای کار» و کاهش فشار بر بازار کار، باید جوانان را به تحصیلات دانشگاهی هر چه بیشتر تشویق کنیم. 

وی تصریح کرد: این نگاه مخرب، اگرچه شاید بتواند یک مسکن کوتاه‌مدت باشد و اندکی از فشار بازارکار را کم کند، اما قطعا در بلندمدت باعث شکل‌گیری سیل انبوهی از جمعیت جوانی خواهد شد که جوانی خود را صرف تحصیلات عالیه کرده‌اند و با ورود ناگهانی به بازار کار و نیافتن شغل، دچار سرخوردگی شدید می‌شوند.  

مدرک دانشگاهی در انحصار دانشگاه آزاد
عضو غیردولتی کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به انحصار وسیع دانشگاه آزاد در ارائه مدرک دانشگاهی گفت: در حوزه آموزش در اقتصادهای توسعه‌یافته، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رقابت دانشگاه‌های دارای شهریه برای حذف دانشجویان، ارایه گزارش عملکرد شغلی و مالی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است. هر دانشگاهی سعی می‌کند در این زمینه گزارش شفاف ارایه دهد. 

وی در ادامه تاکید کرد: طبیعتا تا زمانی که دانشگاه آزاد دارای یک انحصار وسیع در ارایه «مدرک دانشگاهی دارای شهریه» باشد، این دانشگاه هیچ انگیزه‌ای برای ارایه گزارش عملکرد فارغ‌التحصیلان‌ش در بازار کار نخواهد داشت.

این پژوهش‌گر اقتصادی با اشاره به رکود کیفی دانشگاه آزاد اظهار کرد: همین‌طور که عرض کردم، دانشگاه آزاد از «سم انحصار» رنج می‌برد. تا این انحصار شکسته نشود و رقابت کافی در این حوزه شکل نگیرد، محال است بتوانیم با بخشنامه و توصیه و تقاضا، رکود کیفی دانشگاه آزاد را اصلاح کنیم. 

میثم هاشم‌خانی در ادامه توضیح داد: وضعیت انحصاری دانشگاه آزاد، درست مشابه انحصار فعلی ایران خودرو در بازار عرضه اتومبیل، یا وضعیت ۱۵ سال پیش بانک‌های دولتی یا وضعیت ۱۰ سال پیش شرکت همراه اول است. همان‌طور که شکسته شدن انحصار در بانکداری و عرضه سیمکارت موبایل باعث شد شرکت‌های دولتی این ۲ حوزه هم پویاتر بشوند، توسعه رقابت در زمینه «تحصیلات دانشگاهی دارای شهریه» هم قطعا باعث می‌شودبسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد شکوفا شوند. 

وی با مقایسه دانشگاه‌های غیردولتی در کشورهای توسعه یافته با دانشگاه آزاد ایران گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، صدها دانشگاه کاملا غیردولتی وجود دارد که برای جذب دانشجویان بیشتر، هم در زمینه شهریه، هم در زمینه کیفیت آموزش و هم در زمینه اصلاح مکرر برنامه درسی به شکل سازگار با نیازهای بازار کار، با هم رقابت دارند. همین رقابت باعث شده که مثلا بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی مستقر در اقتصادهای توسعه‌یافته، هر سال گزارش مناسبی از میزان موفقیت فارغ‌التحصیلان خود در بازار کار منتشر کنند. 

کمیت دانشگاه آزاد کیفیت نداشته است
هاشم‌خانی در پاسخ به سئوالِ "آیا چنانچه مسئولین این دانشگاه می‌گویند کمیت این دانشگاه با کیفیت همراه بوده‌است"؟ با ذکر مثالی گفت: درحال‌حاضر ایران‌خودرو هم مدعی‌ست که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا است. اما به چه قیمتی؟ به قیمت مجبور کردن ده‌ها میلیون ایرانی به استفاده از خودروهای کم‌کیفیت و گران. به قیمت مجبور کردن میلیون‌ها خانوار به پرداخت اقساط سنگین خرید خودرو که باعث شده است قدرت خرید ماهانه خانوارها کاهش یابد و با کاهش خرید مواد غذایی و خدمات تفریحی و امثالهم از طرف این خانوارها، صدها هزار شغل در زمینه کشور تخریب شوند. 

وی همچنین صراحتا گفت: تصور می‌کنم که قرار گرفتن در میان بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا به قیمت لطمه به میلیون‌ها ایرانی، قطعا افتخارآمیز نیست. 

این پژوهش‌گر ضمن اشاره به بالانبودن ارزش کمیت دانشگاه آزاد اظهار کرد: دانشگاه آزاد هم وضعیت مشابهی دارد. بالابودن کمیت دانشجویان دانشگاه آزاد، فقط زمانی ارزشمند است که در یک رقابت سنگین حاصل شده باشد. اگر دانشگاه‌های مختلفی با شهریه‌های مختلف وجود داشتند و بعد تعداد بسیار بالایی از داوطلبان تحصیلات دانشگاهی «دانشگاه آزاد» را انتخاب می‌کردند، قطعا برای این دانشگاه بسیار افتخارآمیز بود. 

چطور در تحصیلات دارای شهریه رقابت ایجاد کنیم؟
عضو غیردولتی کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه برای رقابتی‌شدن فضای ارایه تحصیلات دانشگاهی دارای شهریه در کشور در برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی را ارائه کرده و گفت: اولین پیشنهاد آن‌که وزارت علوم برای تاسیس هر دانشگاه غیردولتی که ۵ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی جزو موسسان آن باشند، ظرف حداکثر ۶ ماه مجوز تاسیس و پذیرش دانشجو صادر کند.

وی در ادامه پیشنهاد دوم و سوم را مطرح کرده و گفت: پیشنهاد دوم آن‌که وزارت علوم به‌طور سالیانه کیفیت دانشگاه‌های غیردولتی را ارزیابی کرده و به آنها درجه ۱ تا ۵ ارایه کند. پیشنهاد سوم این است که درجه هر دانشگاه غیردولتی براساس ارزیابی وزارت علوم، در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شود.

هاشم‌خانی در ادامه پیشنهاد چهارم را چنین توضیح داد: در دفترچه کنکور درج شود که نهادهای دولتی مجاز به استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه ۴ و ۵ نیستند. پیشنهاد پنجم؛ دانشگاه‌های غیردولتی در تعیین شهریه خود در هر سال آزاد باشند و میزان شهریه در دفترچه کنکور درج شود، اما مجاز نباشند که شهریه دانشجویان ورودی هر مقطع را تا پایان فارغ‌التحصیلی افزایش دهند.

این پژوهشگر در ادامه اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این پیشنهادها، تصور می‌کنم رقابت مطلوبی در زمینه ارایه آموزش دانشگاهی دارای شهریه ایجاد خواهد شد و دانشگاه‌های غیردولتی هم مجبور به رقابت سنگین در زمینه برآورده کردن نیازهای بازارکار خواهند بود تا بتوانند دانشجویان را جذب کنند. 

عضو غیردولتی کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش ضمن اشاره به فضای وسیع دانشگاه آزاد گفت: قطعا زمین‌ها و ساختمان‌های متعدد دانشگاه آزاد می تواند واگذار شود و  درآمد حاصله صرف بهبود کیفیت آموزش در این دانشگاه شود. اما تصور می‌کنم اگر ده‌ها مصاحبه هم در نقد این وضعیت منتشر شود، تا وقتی که دانشگاه آزاد خود را در معرض رقابت سنگین نبیند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. 

میثم هاشم‌خانی در ادامه به خالی ماندن 500 هزار صندلی در دانشگاه آزاد پرداخته و دراین‌باره اظهار کرد: تصور می‌کنم سرمایه‌گذاری عظیمی برای ظرفیت‌سازی برای این حجم عظیم از صندلی‌های خالی صورت گرفته است. منابع سرمایه‌گذاری هم طبیعتا از جیب دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت شده است. این مساله، به‌هیچ عنوان اتفاق خوشایندی نیست. 

فواید دانشگاه آزاد چه بود؟
این پژوهشگر البته معتقد است که دانشگاه آزاد فوایدی نیز داشته است. وی می‌گوید: با وجود همه نقدهایی که ذکر کردم، قطعا منافع دانشگاه آزاد بیشتر از مضرات آن بوده است. این دانشگاه توانسته است سطح فرهنگ کتابخوانی و علم‌آموزی را، به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور، ارتقا دهد. 

هاشم‌خانی ادامه داد: همچنین در ۳۰ سال گذشته، بخشی از دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی دارای شهریه بوده‌اند نیز، جذب دانشگاه آزاد شده‌اند.

دانشگاه‌ها کارخانه های سه شیفت تولید مدرک شده اند
این پژوهشگر در پاسخ به این سئوال که شما به «مدرک‌شیفتگی» شهروندان و کسب‌وکار «تولید انبوه مدرک» اشاره کردید. به نظر شما راه حل این مشکل چیست" گفت: همان‌طور که اشاره کردم، فرهنگ «مدرک‌شیفتگی» باعث شده که شاهد تبدیل دانشگاه‌ها (اعم از دولتی و آزاد) به «کارخانه‌های ۳شیفته تولید مدرک دانشگاهی» باشیم. نتیجه اینکه ظرف ۲ سال آینده تعداد مهندسان ایران از آلمان هم بیشتر خواهد شد، در حالی‌که ارزش تولیدات صنعتی ما حداکثر یک‌دهم آلمان است. 

این پژوهش‌گر در نقد اینکه افراد جامعه برای کسب اعتبار به مدرک روی آورده‌اند توضیح داد: متاسفانه به لحاظ فرهنگی جامعه ما به سمتی رفته که بسیاری از شهروندان، برای کسب اعتبار اجتماعی، راهی جز دریافت مدرک تحصیلی بالاتر پیش روی خود نمی‌بینند. بنابراین حتی در صورتی‌که وسع مالی مناسب برای پرداخت شهریه نداشته باشند و حتی اگر مطمین باشند که دریافت مدرک تحصیلی هیچ رشدی در درآمد شغلی آنها ایجاد نمی‌کند، باز هم حاضرند به هر قیمت ممکن هزینه‌ای برای کسب مدرک تحصیلی بالاتر بپردازند تا جایگاه اجتماعی مناسب‌تری کسب کنند. 

چرا شیفته مدرکیم؟
میثم‌ هاشم‌خانی در ادامه سه عاملی که "مدرک‌شیفتگی" را در جامعه ایران تقویت کرده نام می‌برد و می‌گوید: درحال‌حاضر ۳عامل مهم باعث تقویت «مدرک‌شیفتگی» در جامعه هستند: اول، تسلط نگاه کنکورمحور و دانشگاه‌محور در نظام آموزش‌وپرورش که باعث شده کودکان و نوجوانان در کلیدی‌ترین سال‌های شکل‌گیری شخصیت‌شان مدام با جمله «تنها راه پیشرفت مدرک دانشگاهی است» بمباران شوند و مثلا کسب حس وجهه اجتماعی از طریق موفقیت کسب‌وکاری و یا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی یا نظایر آن در ذهن‌شان نقش نبندد. 

وی همچنین تصریح کرد: به‌کارگیری مکرر القاب «دکتر» و «مهندس» در صداوسیما و نامه‌نگاری‌های دولتی و امثالهم عامل دوم تقویت "مدرک‌شیفتگی" است. 

هاشم‌خانی عامل سوم را نیز این‌گونه توضیح داد: تسلط ساختار مدرک‌محور در استخدام‌های دولتی و انتصاب مقامات ارشد دولتی. برای مثال هم‌اکنون در اتحادیه اروپا، حدود ۲۰ وزیر دیپلمه وجود دارند که همگی هم جزو وزرای موفق هستند. در نقطه مقابل، در ایران شاهد وضعیتی هستیم که اگر یک وزیر مدرک دکترا نداشته باشد، نوعی نقص برای او تلقی می‌شود. 

عضو غیردولتی کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش همچنین معتقد است: ۳ عامل بالا، عواملی هستند که با سیاست‌گذاری صحیح (مثلا ممنوعیت به‌کارگیری القاب دکتر و مهندس در صداوسیما و نامه‌نگاری های دولتی) قابل کنترل هستند و اگر کنترل شوند، می‌توانند تب «مدرک‌شیفتگی» را کاهش دهند. 

وی در انتها تاکید کرد: متاسفانه بخشی از مقامات ارشد کشور، پدیده «مدرک‌شیفتگی» را مثبت ارزیابی می‌کنند و با سیاست‌گذاری تبلیغی و ترویجی برای تعدیل این وضعیت مخالفند. استدلال این بزرگواران این است که نرخ بالای اقبال جوانان به تحصیلات کارشناسی و بعد هم کارشناسی ارشد و دکترا، می‌تواند در کوتاه‌مدت فشار بر بازار کار را کاهش دهد. 

میثم هاشم‌خانی گفت: در برابر چنین تحلیلی باید توجه کنیم که اگر امروز نتوانیم سیاست صحیحی برای رونق بازارکار کشور طراحی کنیم و به عنوان یک «مسکن» جوانان را به دنبال نخودسیاه (تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا) بفرستیم، چند سال بعد چگونه می‌خواهیم تبعات اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی حضور انبوهی از جوانان بیکار و شدیدا سرخورده‌ای که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا دارند را کنترل کنیم؟ 
bato-adv
حمید
Germany
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
یک راه حل می تونه این باشه که سازمانهای دولتی اولویت استخدام را به دارندگان مدرک داشنگاههای دولتی بدهند.
حمید
Germany
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
افرادی با کارنامه آزمون چند درس منفی و صفر قبول شده اند در دانشگاه آزاد!! البته با پول درسها را پاس می کنند و فارغ التحصیل می شوند و با لقب مهندس و کارشناس و ... خطاب می شوند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من کار خودم رو دارم و توی اون کاملا مسلط هستم ولی به خاطر مدرک حقوق پائین میگیرم واسه همین رفتم تا مدرک بگیرم تا سر کلاس نباشم یا درسو پاس نکنم از نمره خبری نیست اونم با این شرایطم زن و بچه مدرسه ای و....نمیدونم این دانشگاهی که شما میگید کجاست البته واسه نور چشمی ها دولتی و آزاد نداره
جعفر ساعی
Germany
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
به هر حال تو کشور ما ارزش ها باید تبدیل به غیر ارزش شون؛ ابتدا شان مهندس از بین رفت؛ الان دکتر و به عبارتی علم؛ پس از این هم باید منتظر بود و حوزه های علمیه خصوصی را مورد توجه قرار داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من الان عضو هیات علمی یک دانشگاه دولتی هستم و پنجشنبه ها از سال 84 تا سال گذشته در دانشگاه آزاد درس داده ام. متاسفانه هرسال وضع بدتر شده به طوری که سال گذشته حتی در مقطع دکتری دانشجویان بسیار ضعیف و مدرک گرا داشتم. انسان حالش از استاد بودن خودش بهم می خوره.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
من توی دانشگاه آزاد تدریس می کنم. بعضی وقته میشه که نمیدونم واسه چی اونجام. چون هیچ کس علاقه ای به درس نداره و فقط میگن مدرک می خواهیم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
نه اینکه دولتی و غیرانتفاعی ملت واسه مدرک نمیرن توش!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
همیشه اینجوریا هم نیست .ما استادایی داشتیم که از دانشگاههای دولتی بودن و اصلا نمره که نمیدادن هیچ بعضی وقتا لجبازی میکردن هم بد درس میدادن هم بد امتحان میگرفتن نصف کلاس میوفتادن.قبول دارم که خیلی وضع بد شده ولی.....
محمد تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
عزیز من یکی از فایده های دانشگاه آزاد گرفتن مدرک دکترا برای مدیران ارشد نظام بود که به این ترتیب مدرک گرفتند و در پست خود ابد الدهر ماندگار شدند.
مورد بعدی کسب درآمد یعنی پول / پول /پول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
دانشگاه علمی کاربردی به مراتب وضعیتش از دانشگاه آزاد بدتر است.
ناشناس
Germany
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
سماء که از اون هم بدتره.
من خانمم سما تدریس میکنه. کیلویی نمره میدیم به دانشجو هیشکی هم به هیشکی نیست.
هر کی بدبخت تر باشه نمره بهش میدیم که پول دانشگاه نده.
جالبه که مسئولین دانشگاه میخوان که نمره نیاره دانشجو تا ترم بعدم پول بده
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
"در بلندمدت باعث شکل‌گیری سیل انبوهی از جمعیت جوانی خواهد شد که جوانی خود را صرف تحصیلات عالیه کرده‌اند و با ورود ناگهانی به بازار کار و نیافتن شغل، دچار سرخوردگی شدید می‌شوند. "
سر خورده شدند، رفته پی کارش! کجایید شما؟؟؟!!! هرکی تونسته رفته خارج هرکی هم مونده سرخورده و داغون!!!
ناشناس
Germany
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
اولین پیشنهاد آن‌که وزارت علوم برای تاسیس هر دانشگاه غیردولتی که ۵ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی جزو موسسان آن باشند، ظرف حداکثر ۶ ماه مجوز تاسیس و پذیرش دانشجو صادر کند.|
از این حرف مشخصه ایشون اصلا اطلاعاتی در ارتباط با آموزش عالی نداره من از دانشکاه آزاد دفاع نمی کنم ولی مگه در این چند سال بیشتر از دانشگاه آزاد، دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور و علمی کاربری تاسسیس نشد مگه این دانشگاه ها از کیفیت مناسب برخوردارند در بسیاری از موارد دانشگاه آزاد دارای امکانات بیشتری است. بسیاری از دانشگاه های غیر انتفاعی شبیه مدرسه غیر انتفاعی است. خواهشا منصفانه نقد کنید در کل نظام اموزش عالی ما طی این چند سال نابود شد.
ناشناس
United States of America
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
فقط میخواستند ما که دکتری دانشگاه دولتی گرفتیم را بدبخت کنند که کردند. اگه نه اونهایی که دانشگاه آزاد دکتری میخونند هم کار دارند و هم وضعشون خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
بخدا قسم وضعیت خیلی خترناکه...
پول مردم رو میگیرن یک آدم فوق لیسانس بی سواد تحویل میدن اگه قبول ندارن مدرک رو منوط به امتحان جامع سازمان سنجش کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
حالا سواد هم داشته باشند كجا مي خواهي ازشان استفاده كني اگر تو مي خواهي استخدامشان كني ازشان آزمون بگير عزيز برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بدین ترتیب افراد بیسوادی مثل شما نمیتونند خطرناک رو خترناک بنویسند
پرتو
United States of America
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
خطرناک.
مرضیه
United Arab Emirates
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
دقیقا اطرافم زیادمیبینم فوق لیسانس و دکتری دانشگاه های بی اعتبارآزادوسماوپیام نورولی بیسواد واقعی به خدااین دانشگاه پولیا رابردارن تعدادتحصیلکرده های واقعی به صدنفر نمیرسه
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
تمام دانشگاه های ایران دولتی خصوصی آزاد و..کارخانه تولید مدرک هستند .علت استادان فرمایشی و جناحی است که مدرک خودشان نیز خالی از اشکال نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
کسایی که از دانشگاه دولتی مدرک می گیرند خیلی تلاش کرد اند ولی مدرکشان بی ارزش است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من لیسانس و فوق لیسانس رو تو دانشگاه دولتی گرفتم و دکتری رو در دانشگاه آزاد
باور کنید تفاوت چندانی بین کیفیت آموزش بین دانشگاه دولتی و آزاد وجود نداره ولی بین دانشجوها خیلی تفاوت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من هم دقیقا مثل ناشناس 13:03 لیسانس و فوق رو در دانشگاه دولتی و دکتریم رو آزاد خوندم و واقعا ب هلحاظ امکانت و هیئت علمی هیچ فرقی (بدون اغراق) نداشتند و حتی جایی که من خوندم یعنی آزاد علوم تحقیقات از دانشگاه دوره کارشناسیم به مراتب بزرگتر بهتر و با اساتید عالم تر و با اخلاق تر بودند.
به نظر من اولا دانشگاه آزاد باشعبه های بی کیفیت بدنام شده و ثانیا با ساختار مدیریتی معیوب و برخی مدیران نالایق و ثالثا با سیاست ابلهانه «دانشجو بیشتر پول بیشتر» باعث شدند ابتذال علمی کشور چندبرابر بشه.
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
تمام دانشگاه های ایران دولتی خصوصی آزاد و..کارخانه تولید مدرک هستند .علت استادان فرمایشی و جناحی است که مدرک خودشان نیز خالی از اشکال نیست.
ناشناس
Finland
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
این دانشگاه آزاد که با تولید مدرک و نه سواد به افرادی که فقط پول دارند اجازه می ده که مدرک بگیرند و متاسفانه نمی دونم چرا اکثر کسانی که استخدام می شن دانشگاه آزادی اند اینها ارزش مدرک ما رو که سالها به زحمت در دانشگاه دولتی درس خوندیم رو بی ارزش کردند. خیلی از ماها که دانشگاه دولتی درس خوندیم سالها بیکار هستیم ، به نظر شما آیا اینطوری هزینه هایی که ما و دولت سالها پرداختیم هدر نرفته؟ بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه جدا افتادیم و حتی هیچ دانشگاهی حاضر نمی شه ما رو با مدرک فوق لیسانس به عنوان حق التدریس بگیره . نمی دونم چرا هیچ حمایتی از بچه های دانشگاه دولتی که اینهمه سال زحمت کشیدند نمی شه ؟
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
مشکل از دانشگاه نیست . مشکل از توانایی و لیلقته . مثلا درس شما تو دانشگاه دولتی با درسی که تو دانشگته آزاد تدریس میشه چه فرقی میکنه
منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
اقا طوری درباره فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد حرف میزنید که انگار اونها عنصر نامطلوب و بیگانه مملکت هستند.
کسانی که در هر دو دانشگاه آزاد و دولتی درس خوندند خوب میدونند که این خیلی از این ضعفها درباره دانشگاههای دولتی هم صدق میکنه و فرق اونها صرفا در اینه که دانشگاه آزاد با یک اسم «آزاد» همه جا شعبه زده و تر و خشک دارن با هم میسوزند و دوم اینکه دانشگاه آزاد دستش باز بوده که هرچه قدر میخاد دانشجو بگیره تا هزینه ها رو تامین کنه و همین باعث شده که مدیریت این دانشگاه از دانشگاههای دولتی پیچیده تر بشه.
اتفاقا بسیاری از دانشجویان آزاد زحمت کش و شاغل هستند و در عین حال درخشش خوبی هم داشتند و چند سال بعضی از واحدهای ازاد (مثل قزوین و علوم تحقیقات) در بعضی شاخصها و رشته ها جزء 10 دانشگاه کشور شدند . من از شما میپرسم : تولید مدرک با پول دانشجو شرافتمندانه تره یا تولید مدرک با پول نفت ؟
البته شکی در سوء مدیریت این داانشگاه نیست اما نباید اینو به پای دانشجویان و اون هم همه یا اغلب دانشجویان بنویسیم.
سینا
United States of America
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
خواهشمند است که دیگر مجوز تاسیس دانشگاه یا موسسه اموزشعالی صادر نشود.دانشگاه ازاد به تنهایی می تواند به تنهایی به همه در تمام سطوح اموزش دهد.و بار مالی هم برای دولت ندارد
ناشناس
Iraq
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
البته دانشگاه دولتی و مجموعه اش مثل پیام نور دست کمی از دانشگاه ازاد ندارن..حداقل دانشگاه ازاد هیات علمی و فضای اموزشی داره ولی پیام نور که هیچکدوم از اینها را هم نداره...
ناصر
United Arab Emirates
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
با سلام و عرض ادب
الحق که بار علمی دانشگاه آزاد پایین است.بنده خود در آزمون دکتری دانشگاه آزاد پذیرفته شدم. اما وقتی کیفیت پایین آن را دیدم. وقتی استاد وامدار دانشجو است، دیگر پایان مجرا معلوم است. فقط تاسف می خورم برای استادان فرزانه ای که خود از بزرگان هستند اما به خاطر مادیات تن به همکاری با دانشگاه می دهند. خداوند عاقبت این مملکت را با این مدارک بی پشتوانه ی علمی به خیر کند. و خداوند روح جلال آل احمد را شاد کند که سال ها پیش هنگام نوشتن رساله ی دکتری ، آن را رها کرد و گفت : خود را از بیماری دکتر شدن نجات دادم.
یک استاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
واقعا برای کسی که دست اندرکار و آگاه باشه، تفاوت سواد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی خوب (نه همه دانشگاه های دولتی مثل پیام نور و...) محرزه
امید فارغ التحصیل از امیرکبیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
واقعا باید اجازه ارشد و دکترا مطلقا به ازاد و پیام نور ندن. مردم رو مسخره کردن. همه ای ادم های ضعیف کلاس دبیرستان ما شدن مهندس عمران و مکانیک. من که از امیرکبیر اومدم بیرون و هزار برابر اونا درس خوندم و باهوش ترم هم باید بشم مهندس. واقعا ظلمه
امید
United Arab Emirates
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
حرف دلم زدی دقیقا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
بهتره بگی تولید اسکناس از جیب ملت ازاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
تورو خدا جلوى آزاد را بگيريد مخصوصا در تحصيلات تکميلى
هیام
United Arab Emirates
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اگه میشد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
همه مدیران این مملکت تحصیل کرده دانشگاه دولتی هستند، این هم از نتیجه اش!!!
یه آمار هم از صندلی های خالی دانشگاه دولتی بفرمائید،از دانشگاه پیام نور و بقیه دانشگاه های دولتی که هر کس تو کنکور شرکت میکنه دانشجوشون میشه یه آمار بدید..!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
اقا جان مغلطه نکن، منظور از دانشگاه دولتی، دانشگاههای دولتی تهران و مراکز شهرستانهای بزرگ هستند. که جمعا 20 دانشگاه نمیشن
reza
United Arab Emirates
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
آره والله انگار دانشگاههای دولتی گل و بلبل تحویل میدن
ناشناس
Germany
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
تحصیلکرده دانشگاه دولتی اند که فوق و دکترا رو آزاد گرفتن!!!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
در مورد نحوه نمره دادن دانشگاه پیام نور هم یه گزارش تهیه کنید!!!
14 نمره تستی 6 نمره هم همینجوری!!!
نان ده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بیا یه بار فقط یه بار امتحان بده ببینم چه میکنی؟؟من هم دانشگاه تهران درس خوندم هم پیام نور.واقعا پیام نور سخته.از چیزی که اطلاع دقیق نداری چرا نظر میدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
کجا همونجوری کلی باید مقاله بدی تا شش نمره را بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دانشگاه پیام نور دارای منابع قطعی و مصوب هستند و استاد هیچ دخل و تصرفی تو مطالب درسی نداره بیشتر امتحان ها هم تستی هستند . یعنی واقعا اگه درس نخونی نمیتونی درس رو بگذرونی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
پيا نور خدايي خيلي سخته
قابل قياس با دانشگاه ازاد نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
فقط ازاد?
علمی کاربردی
موسسه های اموزش عالی که الان به وفور زیاد شدن و تا کارشناسی مدرک میدن
غیر انتفاعی ها
اینا ایا کیلویی مدرک نمیدن?
الان گرفتن کارشناسی راحت تر از گرفتن دیپلم شده
دانشگاهها هم سخت گیری لازم رو نمیکنن
تا دانشگاهشون مشهور شه به راحتی و اسون گرفتن
تا بتونن افراد بیشتری رو جذب کنن
دولت هم اصلا نظارتی نداره
وای به حال مملکت هرجارو دست میزاری داغونع
ولی اموزش بد و پول محور و مدرک محور
پایه های مملکت رو از ریشه داغون میکنه
حالا ببینید کی گفتم
"؛OD
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
مدرک فروشی آزاد! اسم دانشگاه روی هر مد رک فروشی نگذارید
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
شاید بعضی از مرکز اینگونه باشند ولی واحد ارومیه متاسفانه آنقدر سخت گیری می کنند که من احتمال می دهم نتوانم از این دانشگاه مدرک بگیرم. البته این را هم یادآوری کنم من لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی هستم. البته این سخت گیری هم متاسفانه باعث شده تعداد پذیرش این واحد کاهش یابد و مراکز دیگر که نسبتاً راحت نمره می دهند در زمینه جذب دانشجویان موفق تر عمل نموده و از نظر مالی وضعیت خوبی داشته باشند.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
نگران نباش. تا پول داری و میدی مدرکت هم میگیری. تازه خیلی راحت هم می تونی ارشد و دکترات را همون واحد ارومیه بگیری. فقط باید پول داشته باشی. همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
شما سختگیری ندید و درسخون نیستید، دانشگاه آزاد ارومیه اصلا در حد این حرفا نیست
یه سر به دانشگاه ارومیه بزنید اونوقت می بینید تفاوت چقدره!
نا سناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
این جوذ تیتر زدن توهین به بخش بزرگی از جامعه است این روزها نمی توانید در ایران خانه ای را بیابید که حداقل یکی از اعضای آن فارغ التحصیل و یا دانشجوی آزاد نباشند مضافا بر اینکه چند سالی است که دانشگاههای دولتی با تاسیس انواع دانشگاههای پولی مانند غیر انتفاعی ها، پردیس ها و مجازی ها گوی تولید مدرک را از دانشگاه آزاد ربوده و دانشگاه آزاد را روسفید کرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
یک توجیه تکراری!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
توهین نیست، واقعیت است ناشناس. شمایی که رفتی آزاد مدرک گرفتی اگر دولتی قبول می شدی میرفتی آزاد؟
حامد
United Arab Emirates
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
چرت نگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
دانشگاه سماء و علمی کاربردی ها روی دانشگاه آزاد رو هم سفید کردن
همونطور که وزارت بهداشت میره در آبلیموسازی غیرمجاز رو میبنده
وزارت علوم هم باید یه حداقل هایی واسه دانشگاه بودن بزاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
بعنوان یک دانشیار تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی عرض می کنم نوشتار شدیدا سوگیری داشته و منطبق بر واقعیت نیست.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من هم به عنوان دانشیار دانشگاه دولتی به شما می گویم اگر از کار بیکار هم بشوم دانشگاه آزاد نخواهم رفت. خیانت است به علم و دانش این کشور
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
ما نتیجه دانشجویان شما را داریم در جامعه میبینیم!
کافی است چند دقیقه ای با کسی که از این دانشگاه ها مدرک گرفته است صحبت کنید تا وضعیت سوادش را متوجه شوید!!
هر چند که ادم باسواد هم در میان آنها پیدا می شود ولی اندک! خیلی اندک!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
تو اینو نگی کی باید بگه؟
ازفوق دیپلم تا فوق دکتری!!تو در همین دانشگاه وبا این شرایط گرفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
وضعیت اشتغال به بحران تبدیل شد با این دانشگاه آزاد.

همنطوری فرت و فرت دانشجوی بی سواد میده بیرون.

خوب هم دارن ولی خیلی معدود هستن
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
افزایش ظرفیت کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد کار بسیار پسندیده ای بود به نظر من اگر تمامی کنکور ها حذف شود و بر اساس توانایی فردی دانشجو پذیرش شود بسیار بهتر است البته این سیستم تنها در دانشگاه های غیر دولتی مناسب به نطر می رسد برای مثال خود من به دلایل شغلی چند سال متوالی نمیتوانستم در کنکور کارشناسی ارشد با آماادگی شرکت کنم اما سال قبل با آسان شدن ورود توانستم وارد دانشگاه شوم و البته با رتبه ای بد در کنکور اما بعد از قبولی توانایی من در درسها بیشتر از باقی دوستان بود که این خود نشان دهنده این است که کنکور تعیین کننده نیست اما از طرفی ظرفیت محدود اساتید هم الان باعث اذیت شدن دانشجویان می شود که باید برای آن هم فکری بشود و ظرفیت اساتید افزایش یابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
یعنی تعداد رو افزایش بدیم مشکل حله؟خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
کارخانه ی به قعر چاه اندازی دانش در کشور
اساتید این دانشگاه اغلب از دانشگاههای درجه 4 و 5 مدرک گرفته اند پس هیچ انتظاری از دانشجویانش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
اساتید دانشگاه ما که از روسا و مدیران ارشد وزارتخانه های معتبر هستند.
شما که دانشگاه سراسری خوندی درس اخلاق پاس کردی؟
استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
وقتي اطلاع نداري حرف بي اساس نزن رفيق!! تا سال 84 شما اگه دانشجوي دکتري دانشگاه آزاد مي شدي از همون ترم اول بورسيه مي گرفتي؛ يعني پرداخت شهريه توسط دانشگاه، حکم هيات علمي، دريافت حقوق و بسياري مزاياي ديگر.. بنابراين مي تونم بگم قبول دکتري توي اين دانشگاه گاهي حتي نسبت به دانشگاه دولتي مزيت بيشتري داشت. بنابراين براي افراد درسخوان و بدون پشتوانه مالي مثل بنده گزينه بسيار مطلوبي بود. استادهايي که بنده اواخر دهه هفتاد و اوايل هشتاد ديدم شما توي خواب هم نخواهي ديد!!
User
United States of America
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
«فرهنگ «مدرک‌شیفتگی» باعث شده که شاهد تبدیل دانشگاه‌ها (اعم از دولتی و آزاد) به «کارخانه‌های ۳شیفته تولید مدرک دانشگاهی» باشیم.»
گفته هم دولتی و هم آزاد، اونوقت شما تیتر زدید: دانشگاه آزاد؛ کارخانه تولید مدرک؟؟؟؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بچه های دانشگاه آزاد رو میشه دید که فوج فوج میان میدون انقلاب و پایان نامه و سمینار میخرن، باورتون نمیشه انگار فلافل میخرن، این جامعه رو هیچوقت نمیشه درست کرد، وقتی استدلال دوستان سیاستگذار بجای نیازسنجی ، وجود ساختمان و صندلی خالیست، ازین بهتر نمیشه، خداروشاهد میگیرم اکثرشون مدرک لیسانسشون هم الکیه دارن دکتری میخونن، البته بدتر ازین مورد درامدزایی دانشگاهای دولتی از پردیس و این چیزاست که پولاشونو تامین کنند، کلا فضای ایرانی خاصی حاکمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
ما که اکثرا بچه های دانشگاه های سراسری رو درحال خرید پایان نامه و سمینار دیدیم
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشجویان دولتی هم میخرن . بیخودی انگ نزنید
رضا
Germany
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بیشتر از 500 هزار صندلی خالی دانشجو گرفته و در کلاسهای ارشد 70 نفر دانشجو می نشیند از کارشناسی هم بدتر است من با نظر این منتقد موافقم دانشگاهی مدرک گرا با کمترین کیفیت آموزشی من ارشد پیام نور هستم و در کلاس 7 نفر هستیم بازم استاد می گوید زیاد هستین حداکثر 5 نفر برای ارشد کافیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
شما کدوم واحد دانشگاه آزاد رو میفرمایید؟
ما که توی مقطع ارشد 12 نفریم
طاها
-
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
در تعجبم كه چرا فقط به دانشگاه آزاد ايراد گرفته مي شود در حالي كه نسبت به ساير دانشگاه ها مثل علمي كاربردي- پارسيان - باختر- سفير دانش- پارسيان- دانشگاه فني و حرفه اي - دانشگاه فرهنگيان و... از امكانات بيشتر برخوردار است و حتي هيات علمي تمام وقت و پاره وقت دارند در حالي كه ساير دانشگاه ها از اساتيد مدعو استفاده مي كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشگاه آزاد فقط و فقط امکانات خوب دارد. همین و بس. علم و دانش صفر و زیر صفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
این خانه از پای بست ویران است. اول یک سری به آموزش و پرورش بیندازیم بعد به سراغ دانشگاه آزاد برویم. به هر حال دانشگاه آزاد در اکثر واحد هایش یک بنگاه فروش مدرک است. چگونه ممکن است دانشگاهی بدون داشتن یک هیات علمی برق دکترای آن رشته را بدهد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بسیار عالی بود... من همیشه عاشق علم و یادگیری بودم و از طرفی روستازاده ای از یکی از دورافتاده ترین نقاط ایران.. تلاش بسیاری کردم تا با رتبه خوب وارد یکی از دانشگاه های بزرگ ایران شوم و بعد با معدل بالایی لیسانسم را تمام کردم... رتبه کنکور ارشدم هم عالی شد و در بهترین دانشگاه کشور رتبه اول کارشناسی ارشد شدم اما الان 1 سال تمام است که بیکارم و به شدت سرخورده!... هر جا که می روم می بینم تمام موقعیت های شغلی ممکن توسط فارغ التحصیلان واقعا بی مهارت و بی دغدغه ی کار تخصصی دانشگاه آزاد اشغال شده است... آیا ما محکوم به فقر و بیچارگی ابدی هستیم؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
شایدم علت تمایل سازمانها و نهادها به جذب فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مهارتهای بالای آنها در بازار کار باشه نه مثل فارغ التحصیلان دانشگاههای سراسری که صرفا درس خوندن و نمره بالا آوردن رو بلدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دمت گرم بابا ، من هم مثل خودتم ، 33 ساله و سالها بیکار غصه نخور اینها عمر ما ها رو هدر دادند با این طرز اداره ی مملکت ، تا چشم رو هم بذاری جوونی ات تموم شده غصه نخور بابا نداری هم عالمی داره! !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دوست عزیز اگه وضع مالیت بد نیست اپلای کن برو.
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
این چه تیتر توهین آمیزی است ؟! نصف بشتر فارغ التحصیلان این کشور از این دانشگاه مدرک گرفته اند و هزینه تحصیل را خود پرداخته اند . آیا مثلا دانشگاه های دولتی که اینروزها در دوره های شبانه و پردیس و غیره مدرک تولید میکنند فرق دارند ؟ چرا با این مطالب ذهن جامعه را نسبت به فارغ ااتحصیلان دانشگاه آزاد خراب میکنیید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
خوب عزیزیجون به خاطر همینه که نصف بیشتر فارغ التحصیلان این کشور بی سوادند فدات شم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
جوش بیخود نزن.میخواستی 2 سال شب و روزت رو یکی کنی دولتی قبول شی تا این حرفهارو نشنوی.وقتی با دیپلم انسانی میرید تا دکتری برق میگیرد این حرفهارم داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بله فرق دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بفرمایید نصف بیشر بیسوادهای شاغل در کارهای مهم از دانشگاه آزاد مدرک خریده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
كارخانه توليد مدارك بي كيفيت
یزدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
اغلب فارغ التحصیلان شریف ، و تهران وامیرکبیر و.... به دنبال مهاجرت و ادامه تحصیل .... هستند .
همین دانشجویان دانشگاه آزاد هستند که با بضاعت کم ولی ایستاده اند و دارند کار می کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
خخخخ. این دانشجویان دانشگاه آزاد دو دسته اند . یا پول و پارتی دارند . یا اینکه با بدبختی پول شهریه اشون جور می کنن انقدر که دیگه وقت درس خوندن براشون نمی مونه.
من که دانشجوی آزادی ندیدم از نظر علمی چیزی واسه گفتن داشته باشه . اتفاقا اونایی که کار می کنند همون دانشجویای دولتی هستند که نتونستن یا نخواستن برن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
اگه ایستادن چون مدارکشون رو خارج قبول ندارن روغن ریخته رو نذر نکن اخوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
برای این که حق دانشجویان تهران و شریف و امیر کبیر و .... را همین دانشجویان دانشگاه آزاد ضایع کرده اند و به جای آنها پستهای مهم و کلیدی را به دست گرفتند با بند "پ" و مدرک دانشگاه آزاد.
ناشناس
Germany
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
آفرین.
اتفاقا دلیلش همینه که مملکت به این وضع افتاده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
به نظرم افت تحصیلی نتیجه سیاست های اشتباه دولت های قبل به ویژه 8 سال قبل یعنی زمان احمدی بوده و اینکه دانشگاه ازاد رو این وسط مقصر بدونید واقعا اشتباه بزرگی هست. و افت تحصیلی دلایل زیادی داره. که بهتره بدونید که شیوه دانشگاههای ما همشون اینجوری هست. و بحث مدرک گرایی همیشه بوده. چون بازارکار بیشتر باید پارتی داشته باشی چون اصلا کاری در ایران وجود نداره.
كيان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشگاه آزاد ايده خوبي بود ولي متأسفانه اجراي آن به بازاري ها سپرده شد. آنها بدون درك درستي از روند آموزش عالي در جهان، اصول بازار از نوع ايراني را در آن پياده كردند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
پایان نامه فروشی نتیجه گسترش بی رویه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد است.
احمد یاداور
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
4 - 5 سال که دانشگاه 2 سالم سربازی حداقل 7 سال از لشگر بیکاران وخونه نشینی بچه ها جلو چشم خانواده هاشون که راحت میشیم . این مدیریت ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
ما شيفتگان مدركيم نه شيفتگان قدرتيم(توليد وثروت)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
ماشيفتگان قدرتيم همش به پي مدركيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دو ماه ديگر تحريمها برداشته مي شود همشان با حقوق مكفي مي روند سر كار غصه نخور عزيز برادر پير ميشيا
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
لطفا کمی منصفانه نظر بدیم و با منطق و همه را به یک چوب نزنیم. برخی واحدهای دانشگاه آزاد بویژه در برخی رشته ها بسیار خوب پیشرفت کرده اند و شانه به شانه بهترین دانشگاهها با انها رقابت می کنند. شما نمیتوانید به عنوان مثال برای علوم و تحقیقات تهران و آزاد قزوین و بسیاری از واحدهای دیگر این دانشگاه به یک نحو قضاوت کنید.
علی
United States of America
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
با این همه سهمیه های گوناگونی که تو دانشگاههای دولتی گذاشته اند و استادان بورسیه دولتی ها هم حرف آنچنانی برای زدن ندارند.اینقدر دانشگاه آزاد را تحقیر نکنید.
طاها
-
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
در خصوص پرديس هاي خودگردان و دانشگاه هاي غير انتفاعي و علمي كاربردي و سايرين هم نظر بدين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
وضعیت دانشگاه آزاد خیلی خیلی بهتر ه از دانشگاهای غیر انتفاعی و علمی کاربردی . حداقل هیات علمی و مکانی به اسم دانشگاه داره. اون یکی یه خونه اجاره کردن دانشگاه زدن.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشگاه آزاد انار مدرك فوق ليسانس مي دهد. فقط بايد پول بپردازي و سر جلسه امتحان بنشيني. لطفا تحقيق كنيد. در ضمن دانشگاههاي غير انتفاعي وضعيت بهتري ندارند. بنده مدرس دانشگاه هستم. خواهش ميكنم يك مرد پيدا بشه و تحقيق كنه از اين وضعيت اسفبار. دارن مملكت را نابود مي كنند. فوق ليسانس هاي شاغلي با سمت هاي بالا داريم كه جدول ضرب بلد نيستد.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
تو میدون انقلاب افرادی هستند به اسم "دادزن" که ماهی دو تومن میگیرند و جلوی موسسات پایان نامه فروشی داد میزنند:
پایان نامه، سمینار، شبیه سازی، بدو تموم شد
هعداد پایان نامه های دفاع شده ازین طریق به سی هزار تخمین زده میشود.
سیمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
یه دوره ای تو دانشگاه ازاد تدریس داشتم و متناسب با درسی که میدادم امتحان میگرفتم. از آموزش تذکر دادن که سخت میگیری و نمره های سه به بالا رو پاس کن!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دقیقا برای من هم این مشکل پیش اومد استاد اونجا هست مثلا هیات علمی به همه میداد 19 و بیست اونوقت من معدل ارشدم از دانشگاه تهران شد هفده و نیم پوستمون رو کندن ولی اینا به راحتی آب خوردن معدل نوزده و نیم یکی هم مثل من اگر یه ذره سخت گیری میکردن ترم بعد عذرش رو میخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من سال 77 دانشگاه دولتی "آمار" قبول شدم و دانشگاه ازاد تهران "برق . ازاد رو انتخاب کردم و تا ارشد پیش رفتم .
تو ازمون استخدامی وزارت نیرو و وزارت نفت هم بدون هیچ سهمیه و سفارشی قبول شدم که وزارت نیرو رو انتخاب کردم . همیشه هم تو زندگی سخت تلاش کردم و میکنم .

دم دانشگاه ازاد گرم که تو ترافیک وحشتناک کنکور اون سالها به داد ما رسید و نزاشت آینده منی که هوش و استعدادم خوب بود ولی پشتکارم کم ، با خوندن تو رشته های بی ربط هدر بره .
من که ممنونشم .
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
اون سالها و شایدم الان، سهمیه مناطق بیچاره کرد متولدین تهران رو هرچی شهر دورافتاده تر بودن راحت قبول میشدن توداشنگاههای تهران، تهرانی هاهم شانس کمی داشتند
خلاصه عقده مدرک و مدرک گرایی هنوز توی خون ما هست و تا جند سال دیگه دهه 50 و 60 همه میشن دکترا، دهه 70 ظاهرا کمی فرق کردند
هر کی هم میومد تهران دیگه نمیرفت این شد که همه جوره متولدین تهران تحت ظلم موندن ترافیک و گرونی مسکن و هزاران بلای مادی و معنوی، بالارفتن سن ازدواج و.... الانم بحران حل نشدنی زلزه وبی آبی و تراکم جمعیت و ترافیک و شلوغی و...
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من خودم لیسانسم رو از داشگاه آزاد گرتفم و ارشدم رو از دانشگاه بهشتی. به خدا باورتون نمیشه وقتی اومدم دانشگاه بهشتی انگار مثلاً از کره زمین رفته باشم مریخ. اینقدر جو این دو تا دانشگاه و دانشجوهاش فرق می کرد. بعد از اون به همه می گم هر چند سال که دو دانشگاه آزاد بودی همون قدر عمرتو هدر کردی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
میگفتند که رتبه 200 دکتری با رتبه ا تو دانشگاه علوم تحقیقات داره درس میخونه اخه اینم شد انصاف پس اینایی که شبانه روز درس خوندنن با بیسوادا یکینند?
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
واحد علوم و تحقيقات نمود عيني زمين خواري است

چند هكتار زمين اينها تصاحب كرده اند بعنوان دانشگاه؟!!
چرا كسي رسيدگي نميكند؟! تا كله كوه ساختن رفته بالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من رئيس يك واحد در صنعت خودروسازي بودم. با تعداد زيادي از افراد از بهترين دانشگاههاي دولتي تا دورافتاده ترين واحد دانشگاه آزاد مصاحبه كرديم . واقعا به اين نتيجه رسيدم كه سواد و توانايي هاي علمي افراد بيشتر از آنكه به دانشگاهش وابسته باشد ، به انگيزه و تلاش و زحمات خود شخص بستگي دارد. در اين مصاحبه هاي متعدد ، تنها كسي كه داراي توانايي علمي مورد نظر ما بود يك نفر از دانشگاه آزاد نراق بود . گاها ما فارغ التحصيلان دانشگاه دولتي دچار غرور كاذب و خود بزرگ بيني مي شويم. كنكور در يك روز برگزار مي شود ولي تحصيلات دانشگاهي حداقل 4 سال است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من رئيس يك واحد در صنعت خودروسازي بودم. با تعداد زيادي از افراد از بهترين دانشگاههاي دولتي تا دورافتاده ترين واحد دانشگاه آزاد مصاحبه كرديم . واقعا به اين نتيجه رسيدم كه سواد و توانايي هاي علمي افراد بيشتر از آنكه به دانشگاهش وابسته باشد ، به انگيزه و تلاش و زحمات خود شخص بستگي دارد. در اين مصاحبه هاي متعدد ، تنها كسي كه داراي توانايي علمي مورد نظر ما بود يك نفر از دانشگاه آزاد نراق بود . گاها ما فارغ التحصيلان دانشگاه دولتي دچار غرور كاذب و خود بزرگ بيني مي شويم. كنكور در يك روز برگزار مي شود ولي تحصيلات دانشگاهي حداقل 4 سال است!
ناشناس
Germany
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
خودروسازی ما چی هست که تو با افتخار بنویسی من رئیس واحدش بودم!؟ اگه تلاش خود فرد مهم است که برا چی بریم دانشگاه اصلن؟ دانشگاه باید انگیزه تلاش را ایجاد کند. نه دانشگاه داریم نه صنعت خلاص
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
دانشگاهی که فقط و فقط پول میگیرد و در ازای آن دریغ از یک خدمت به دانشجو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
طرف رفته دانشگاه ازاد مدرك گرفته اون هم مهندسي بگي بنويسه انتيگرال نمي تونه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
گرفتن مدرک بسیار سخت است بخدا ولی کیفیت اموزش بسیار بسیار پایین نمره گرایی حرف اول را میزند و واحد پاس کردن که ان هم بسختی صورت میگیرد اما دوباره تاکیید میکنم کیفیت اموزشی بسیار پایین است و باید فکری به حاله این موضوع شود
شیرین
United States of America
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من خودم دانشجوی دانشگاه آزاد و ورودی 82 رشته مدیریت دولتی یکی از واحدهای اصفهان هستم . به نظر بنده علاقه دانشجو خیلی تاثیر داره تو فراگیری علم و دانش . و خیلی خوشحال هستم از آشنایی با استادانی که در زمان خودش اشک مارو در میاوردن برای فراگیری علم الان هر چه دارم از همون سختگیریها دارم . به نظر من استادا الان خیلی وقت نمیزران . همسر بنده تو یکی از دانشگاه ها علمی کاربردی در حال تحصیل هستن با تمام علاقه ای که نشون میده برای یادگیری ولی متاسفانه بعضی از این استادیتد محترم واقعا می تونم بگم یا چیزی بلد نیستن یا خودشون دانشجو هستن چون خودم سر کلاساشون رفتم تاسف خوردم از اینکه با چه وجدانی این اساتید شبا می خوابن .....
دانشجوی دکتری
Spain
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
یاد خود بدختم می افتم که از دیپلم تا دکتری صبح تا غروب رو صندلی کتابخانه کز کردم ودرس خوندم تا هر سه مقطع رو دانشگاه دولتی باشم دلم می سوزه ای خدا چقدر از بیسکویت ساقه طلایی بدم میاد. از شنبه دوباره باید برم کتابخانه برای گرفتن آیلتس درس بخونم و از ایران برای همیشه برم ای خدا باز هم نهار بیسکویت ساقه طلایی دارم...........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
در دانشگاه آزاد به صورت استاد مدعو تدریس داشتم. تا این که بعد از چند سال تدریس، دانشجویی داشتم که بعد از چندین جلسه غیبت تشریف آوردند و اظهار کردند که مشکلات زیادی داشتند و دارند ارشد می خوانند، جالب بود هنوز دوره کارشناسی را به پایان نرساندند، ارشد می خواندند. در هر صورت به من ربطی نداشت، با شرایطی قرار شد به کلاس بیایند، بعد از دو جلسه حضور، دیگر نیامدند، تا اینکه مسئول گروه تماس گرفتند و گفتند این دانشجو دیگر به کلاس نمی آید و شما به ایشان نمره بدهید، من نپذیرفتم، چند روز بعد معاون دانشگاه تماس گرفتند و گفتند من از این کارها زیاد کردم و به این دانشجوهای سفارشی نمره داده ام شما هم این کار را انجام بدهید. می دانستند که من نسبت به این گونه مسائل حساس هستم و به این راحتی ها نمره نمی دهم. این جریان گذشت تا روزی که وارد سایت شدم که نمرات را وارد کنم، متوجه شدم که نام دانشجوی مورد نیاز از لیست من خارج شد و به لیست استادی از جنس خودشان منتقل شد و ............ برای ترم بعدی هم به من کلاس ندادند. وقتی هم بخواهی کار کنی و سالم باشی نمی گذارند. از گرسنگی بمیرم هرگز حقی را پایمال نخواهم کرد.
امیدوارم فرارو سانسور نکنید چرا که واقعیت دانشگاههای آزاد این گونه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
درود بر شرف شما... من هم دقیقا تجربه ی مشابه شما رو داشتم
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
درود بر شرفتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من هم شرایط مشابه شما را در دانشگاه علمی کاربردی تجربه کرده ام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
واقعا برای سرزمینم متاسفم که به چنین روزگاری دچار شده است واقعا آینده ای برایمان متصور هست
مگر تا کی پول نفت و گاز جوابگوی احتیاجاتمان خواهد بود همین مسایل باعث می شود تصمیم گیران از حداقل تخصص و علم بی بهره باشند و نتوانند تصمیمات درست و به موقع بگیرند و فجایعی همچون سد گتوند و کویری شدن کشور پیش بیاید حالا شاید ما از فجایع دیگری بی خبریم و صدایش در آینده در بیاید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من کار خودم رو دارم و توی اون کاملا مسلط هستم ولی به خاطر مدرک حقوق پائین میگیرم واسه همین رفتم تا مدرک بگیرم تا سر کلاس نباشم یا درسو پاس نکنم از نمره خبری نیست اونم با این شرایطم زن و بچه مدرسه ای و....
عرشیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
واقعآ از سایت فرارو انتظار چنین تیتری نمیرود. غیر از تعداد محدودی از دانشجویان دانشگاههای دولتی ، هیچ تفاوتی بین فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و آنها وجود ندارد. چه بسا که در بسیاری موارد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد سر تر هم باشند. چرا که اونها همواره بخاطر اعتبار مدرکشون مجبورند تلاش بیشتری بکنند تا خودشون رو ثابت بکنند. بنابر این کارآمد تر از رقبای خودشون در عرصه کار هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
تحلیل بسیار خوبی بود و پیشنهادهای خیلی ارزنده ای داشت. تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
ای کاش امتحانات پایانترم دانشگاه آزاد به شکل هماهنگ و استانی در یک دانشگاه دولتی برگزار شود تا برگه امتحانی دانشجویان دانشگاه آزاد توسط اساتید بی طرف دانشگاه دولتی, تصحیح شود و نتیجه نمره دادن های کیلویی و جزوه های ۲۰ صفحه دانشگاه آزاد مشخص شود, متاسفانه سرفصل ها و سیلابس درسی وزارت علوم توسط اساتید دانشگاه آزاد به طور کامل تدریس نمیشود
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد یعنی هر استاد راهنما فقط ۵ پایان نامه را در طول یک ترم, مشاوره بدهد نه ۲۰ پایان نامه, خودتان قضاوت کنید آیا یک استاد راهنما فرصت هدایت ۲۰ دانشجو در طول یک ترم را دارد ؟ , مشکل بعدی بازپرداخت وام های شهریه است, اگر قرار باشد این ترم وام بدهند و قبل از ثبت نام ترم جدید, این وام تصفیه شود, این که اسمش وام نیست, وام با بازپرداخت ۴ماهه به درد نمیخورد, باید وام فراغت از تحصیل و وام بلند مدت به دانشجویان داد
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
با سلام
من خودم دانشگاه آزاد تبریز درس میخونم و ترم 5 رشته صنایع غذایی هستم.
دانشگاه آزاد به شدت سختگیره و من طی 5 ترم تا الان ندیدم به ما نمره بدن.
اساتید ما عموما تحصیلکرده خارج کشور هستند و آزمایشگاه های تخصصی و مجهزی داریم
حداقل در رشته ما، ما از همتایان خودمون در سراسری به شدت قوی تر هستیم و اکثرا ما رو قبل اتمام تحصیلات استخدام میکنن
تقریبا هیچ دانشجوی ترم 7 بیکار نیست. به جز اونایی که کلی واحد مانده و .... دارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
من هم شهيد بهشتي خوندم هم ازاد

تو هر دو هم بيسواد هست هم باسواد

ضمنا سواد هيچ ربطي با استخدام نداره تو ايران.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
با سلام
من سالبان زیادی در دانشگاه آزاد تدریس کردم.به نظر من هدف دانشگاه آزاد فقط سودچویی است.کسانی که در مقطع کاردانی از درس من نمره صفر شدند ! ( توی ورقه ) الان دانشجوی دکترا هستند و من مطمئنم جدول ضرب هم بلد نیستند.نتیجه ایی که جامعه از این قضیه می بره یک عذه چوان افسرده بیکار چه در دانشگاه آزاد و چه دولتی است. بجایی که جوان مشغول به کار بشه مشغول تحصیل میشه و بعد از فاغ التحصیلی به علت بیکاری فقط افسردگی می گیره .البته نظام نباید فکر کنه که با این روش جوانا رو از دور خارج کرده و مشکل بیکاری هم حل شده.زیرا نسل بعدی بجهت دیدن نتیجه درس خواندن مطمئنا دنبال این مدارک کیلویی نخواهد رفت و از 18 سالگی خواهان کار خواهد بود . و کاری که برای جوانان این نسل نکردن باید با سرعت بیشتری برای بعدیها انجام بدن
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
با سلام خدمت دوستان
من ساکن شهرستان زرین دشت در استان فارس هستم. اینجا از هر امکاناتی محروم هست و حتی از کوچکترین امکانات شهری مثل فضای سبز، سینما، بازار مناسب و ... محروم هست. به خدا قسم دانشگاه ازادش حتی ساختمان هم ندارد و ساختمان یک مدرسه رو اجاره کردند. این دانشگاه امسال قرار بود در رشته های مهندسی نفت، برق، عمران، مکانیک و ... دانشجو بگیره. اخر یکی به من بگه این چه سیستمی هست که بخش اموزش کشور رو اداره میکنه؟ چه کسی پاسخگوست؟ من یک ترم هم دانشگاه ازاد بیضا تدریس کردم به خدا روانی شدم . دانشجویان هر کاری میکردند جز مطالعه. به داد مملکت برسید مملکت در خطر است به داد اسلام برسید.
ناشناس
Germany
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
الان اگه دانشگاه نری با کلاس تری.
منم لیسانس برق رو از یکی از دانشگاههای دولتی خوب ایران با معدل بالا گرفتم حالا دارم توی یه داروخانه ی دامپزشکی کارگری می کنم.الانم همش دارم به خودکشی فکر میکنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
خیلی از دانشجوهای مقطع ارشد دانشگاههای سراسری لیسانسیه های آزاد هستند این نشون میده دانشگاه سراسری هم کیفیت چندانی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
همین که اسم تربیت معلم را دانشگاه گذاشتن عده ای سرا سیمه به فکر مدرک افتادن و از ارمنستان گرفته تا دانشگاه ازاد مدارکی را به عنوان دکترا اوردن و جای کسانی را که با مدرک فوق لیسانس سالها تدریس کرده بودن گرفتن واکنون دانشجویان دارن چوب انرا می خورن می گوین قادر به تدریس کتابهای ابتدایی نیستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
الان دانشگاه آزاد از خیلی از دانشگاه های دولتی بهتره. مشکل سو مدیریت نیروی انسانی در کشور هست. ما هم از آزاد مدرک گرفتیم در مقطع ارشد. به روز ترین منابع را خواندیم. خیلی ها الکی قضاوت می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
غیر انتفاعی، جامع علمی کاربردی و پیام نور خیلی بدتر است،من هر سه جا درس دادم وضعیت دانشجویان کلا خراب است
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
4 تا کتاب دانشگاه دیگه دولتی و آزاد داره؟
که اونم بیشتر جزو محور هست

همه داشنگاههای مراگز استانها وضع بهتری از شهرهای دیگه دارن هم آزاد و هم دولتی

بقیه میتونه متفاوت باشه و بدتر
علی همراهی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
با سلام .
این اظهار نظرها به نظر غرض ورزانه است . دانشگاه ازادی که این همه ازش بد می گویید واحد علوم تحقیقاتش جزو 11 دانشگاه مادر در کشور محسوب می شود . واحد کرج ، واحد قزوین ، واحداراک ، واحد شیراز ، واحد تبریز سطحشون خیلی بالاتر از برخی دانشگاه های دولتی است . من خودم لیسانس رو در دانشگاه ازاد کرج گرفتم و الان هم در دانشگاه دولتی زنجان ارشد می خوانم . به نظر من هم از نظر اساتید و هم امکانات و هم ارزش مدرک و به خصوص اطلاعاتی که در مورد درس در اختیار ما قرار می گیرد ، دانشگاه ازاد بهتر است . لطفا با دید صحیح و منصفانه گزارش تهیه شده و نظرات هم کمی با مطالع داده شود . مثلا در مورد دوره دکتری پژوهش محور دانشگاه ازاد ، این دانشگاه برای پذیرش در این دوره با معدل 18 برای انسانی و 17 برای سایر گروه ها دانشجو می پذیرد . برخی از دوستان در نظراتشون گفته اند پولی ؛ درسته که پول می گیرند ولی در عوض خدمات بهتری نسبت به دانشگاه های دولتی ارائه می دهند . اساتید دانشگاه ازاد هم از نظر علمی چیزی ار دولتی ها کم ندارند .
با تشکر
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
از دید افرادی که چنین مباحثی را مطرح میکنند، فقط و فقط نشانه هایی از کینه و عداوت با هیات امنای دانشگاه آزاده. همه چیز را سیاسی میکنند. بس کنید دیگه و از این بد اخلاقی ها دست بردارید. من هم در دانشگاه آزاد تحصیل کرده ام و هم در دانشگاه دولتی و بدون هیچ طرفداری عنوان میکنم که در بعضی از رشته ها کیفیت دانشگاه آزاد از هر نظر بهترااز دولتی است. به عنوان مثال دندانپزشکی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان و یا مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد نجف آباد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دانشگاه پیام نور از منابع تعیین شده امتحان میگیره و بیشتر تستی . یک سر به سایت دانشگاه پیام نور بزنید و منابع رو بببینید امتحان های هر ترم این دانشگاه خودش یه کنکوره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دانشگاه آزاد هم دانشگاه خيلي خوبيه بچه هاشونم از دولتي ها باهوش تر نباشن كمتر نيستن، چرا فكر ميكنيد خيلي كار سختي كرديد كه دولتي ميخونيد؟ همه جووناي همين مملكتن نزاريد باهاتون بازي بشه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دوستان خود دانشجو مهمه نه دانشگاه
ناشناس
Azerbaijan
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دانشگاه علمی کاربردی که سهمیه ای شده یعنی ارگانهای مختلف از این دانشگاه برای کارمنداشون سهمیه میگیرند و همینجورگله ای کارمندای دم بازنشستگی که شصت سال سن داره و اصلا شاید دیپلمم نداره را میفرسته دانشگاه علمی کاربردی از طرف اداره اونم که قربونش برم استاداشا باید ببینید که چه نوابغی هستند همه پارتی بازی اومدند استاد شدند خلاصه پس فردا می بینی بابابزرگ اداره که پاش لب گور بود لیسانس گرفته وخودش چه تعریفایی میکنه که استادا میگفتند شما دیگه نمیخاد بیای کلاس ما نمره بهت میدیم و با جوانای کلاس میگفتیم و میخندیدیم و خلاصه چه خاطرات فرحبخشی از دوران دانشگاهش هم داره پدربزرگ یعنی شیرتوشیری این مملکت با این تحصیلکردهاشا
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
من لیسانس و ارشد رو آزاد بودم. الانم دارم دکترا دولتی میخونم. دانشگاه ازاد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی امکانات لازم رو داره. چه از نظر هیپت علمی و همینطور فضای آموزشی.
متاسفانه دولت قبلی صرفا برای ضربه زدنبه دانشگاه ازاد در هر شهر دور افتاده ای دانشگاه دولتی ساخت وهمینطور یک شبه صدها موسسه غیرانتفاعی ایجاد کرد. به پیام نور هر رشته ای که میخواستن دادن بدون حتی یک عضو هیپت علمی....
یکی از روسای واحد پیام نور میگفت ما تقاضای رشته برق و کامپیوتر داده بودیم نه تنها باهاشون موافقت شد تازه مهندسی پزشکی هم بهمون دادن!
یا معاون اموزشی یک دانشگاه دولتی می گفت ما برای دکترای برق گرایش کنترل درخواست داده بودیم حالا مجوز دادن برای تمام گرایش ها می تونید از سال بعد دانشجو بگیرید! ایشون می گفت ما برای گرایش قدرت اصلا استاد نداریم!!!
این درحالی بود که برای مجوز رشته به دانشگاه ازاد بسیار سختگیری میشد
خلاصه کار به جایی رسید که ورودی دانشگاه ازاد در مقطع کاردانی و کارشناسی تقریبا صفر شد و متاسفانه این دانشگاه در دولت فعلی که دوباره همه جوره داره حمایت میشه رفته سمت تحصیلات تکمیلی اونم با یکسری شعار کاملا دروغ...
ای کاش یک بازنگری جدی در کیفیت موسسات اموزشی اعم از ازاد غیرانتفاعی ها علمی کاربردی پیام نور و مابقی صورت می گرفت و بدون هیچ تعارفی در صورت نداشتن شرایط مجوزشون لغو میشد
انوقت اینطور مقاطع تحصیلات تکمیلی بخصوص دکترا توی این مملکت قربانی نمیشد
استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
بنده تحصيل رو هم در دانشگاه دولتي خيلي خوب تجربه کردم و هم در دانشگاه آزاد. با ده سال تجربه هيات علمي در دانشگاه آزاد بايد عرض کنم که به طور کلي سطج علم و دانش در دانشگاه ها تنزل پيدا کرده؛ دولتي و آزاد هم نداره. يعني همون فاصله علمي که دانشگاه دولتي و آزاد در دهه 70 و 80 داشت الان هم هست؛ هر دو به يک نسبت رو به قهقرا رفتن و بايد علت رو جاي ديگه جستجو کرد!!
به نظرم (در حد فرضيه)يک دليل اش اينه که وضعيت نظام آموزشي تابعي است از وضعيت کل کشور!! دليل ديگه اش (حداقل در رابطه با علوم انساني) شايد اين باشه که «ديگي که براي من نمي جوشه بذار سر سگ توش بجوشه»!!
محمد
Turkiye
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
اینکه دانشگاه آزاد کمپانی تولید مدرک هست حرف ی نیست اما متاسفانه با پیش زمینه اساتید و دانشجویان وارد این سیستم می شوند.استاد سهل گیری و دانشجو هم خشنود. دوم معمولا وقتی شما هزینه ایی پرداخت می کنید انتظار کیفیت و دریافت خدمات بهتری را دارید که متاسفانه مسولین کوتاهی می کنند. سوم منصفانه در کنار دانشگاه آزاد سیستمی در دانشگاه دولتی ست بنام پردیس با شهریه ایی که 50% بیشتر از دانشگاه آزاد است! یا غیرانتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور. .. چهارم دانشگاه آزاد متاسفانه و همانطور که دوستان نوشتند اصلا جو علمی و دانشجویی ندارد.به نظر بنده که خودم فارغ التحصیل آزاد هستم شبیه یک مدرسه است و اشکال کار باز هم به برنامه ریزی و سیستم آموزشی بر می گردد.اینکه شما دانشجوی سال بالاتر در دانشگاه ندارید یا مثلا دروس سه واحدی رشته فنی در هفته 2:45 ارایه می شود که با توجه به جو کلاس انگیزه اقلیت درسخوان و استاد برای حضور در کلاس از بین می رود. اشکال جامعه ماا ین است که مشکلات آسیب شناسی نمی شود و مقطعی و با هیجانات جامعه هر بار موضوعی مطرح و مجددا بایگانی می شود. امیدوارم مسولین دانشگاه آزاد اول سیستم آموزشی دانشگاه را با استانداردهای دانشگاه های مطرح کشور یکسان سازی نمایند و از حضور دانش آموختگان برتر دانشگاه های سراسری بهرمند شوند و کیفیت فدای کمیت نشود و بالتطبع دانشجو و خانواده ها قربانی سیاست و روش های غلط آموزشی نشوند. واقعیت ها را ببینیم برای کوک به اصلاح جامعه و کشور نه مصلحت خویش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
به نظظر من الان دیگه فرقی بین دانشگاه آزاد و دولتی نیست.
جلیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
قبل از هر چیز باید بسیار بسیار از سایت فرارو تشکر کنم که به بخشی از نظرات جامعه درباره ی سرطان دانشگاه آزاد، اجازه ی بروز داد.به عنوان یک دانشجوی دکتری یکی ازدانشگاههای مادر ایران واقعا متشکرم. به نظرم دانشگاه آزاد یک تنه بخش اصلی بار بی اعتبار کردن دانش،دانشگاه و دانشجو را در ایران ایفا کرده است. من مقاله ای مفصل خواهم نوشت و با بیان شواهد نشان خواهم داد که این دانشگاه پیرو چه انگیزه های نهان و آشکاری شکل گرفت و چگونه آبرو و شرف علم،عالم ،معلم و دارالعلم را یکسره زیر تیغ مافیایی خود گرفت.انگیزه های سیاسی، حزبی ،عقده های روانی و..غیره در این راستا نقش داشته است. رشد سرطانی این دانشگاه و گرفتن فله ای دانشجویان و فارغ التحصیل کردن آنان هم توهین و داغی بر جبین نهاد علم بود و هم توهین به شعور دانشجویان و متفکران و دانشمندان اصیل. با تشکر فراوان از فرارو.
ناشناس
Germany
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
خانمم در رشته ریاضی شاگرد اول مقطع لیسانس و فوق لیسانس یکی از بهترین دانشگاههای دولتی با معدل نوزده بود و به این خاطر پذیرش دکتری رو هم گرفت اما در ایران ادامه نداد چون چیزی که تو ایران اهمیت نداره تخصصه .این مملکت واسه ازما بهترونه
یک ساکن کانادا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
یه چپزی که ما تو ایران داریم همینه خودمون رو به خاطر مدرکمون صاحب حق می دونیم معیار ازشیابی مدارک در خارج کشور شخص دارنده است نه دانشگاه من خودم توی کانادا دیدم فارغ اتحصیل دانشگاه تراز اول زیر دست فارغ التحصیل دانشگاه رتبه پایین تر کار می کرد تازه راضی هم بود چون هدفش این بود که کارش خروجی مفید داره این توهمات که ما مدرک سراسری و دولتی داریم مال اینجاست همینم هست پیشرفت نمی کنیم چون به جای جلو بردن اهداف مجموعه ای که توش کار می کنیم فقط فخر فروشی به همدیگر رو یاد گرفتبم توهین و تحقیر همدیگر رو و هرکسی به واسطه یک سری امتیازات خودش رو محق می داند هرگونه تحقیر و توهینی بکنه خصوصا در بازار کار ،این پحث خیلی طولانیه خیلی چیزها اونجا دیدم که همیشه حسرت میخورم خصوصا وقتی مثل الان میام ایران می بینم مشکلات بیشتر از آدمهای کشور خودم است تا عوامل دیگر همین مقاله رو ببینید هیشکی اصلا نخونده که نویسنده منظورش چی بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
تو ایلام دانشگاه پیام نور یه فارغ التحصیل دانشگاه آزاد دارقوزاباد با پارتی واحد دادن و داره تدریس میکنه ولی به فارغ التحصیل دانشگاه تهران به علت نداشتن پارتی واحد برا تدریس ندادند عمق فاجعه در آموزش عالی رو ببینید
فخرالدین موسوی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
دانشگاه آزاد یکی از بی کیفیترین مکانهای آموزشی از نظر مدرس ودانشجو میباشد وهیچیک از اساتید برجسته حاضر به تدریس تو انجو نمی باشند. وخرید نمره هم رواج دارد.
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
لال شم اگه دروغ بگم٬یه دوستی دارم داره ارشد برق قدرت آزاد میخونه اونوقت هنوز مبحث محور اعداد مثبت و منفی(مربوط به دوم راهنمایی)رو بلد نیست و بجان مادرم ۵درصد از ریاضی اول دبیرستان مثل بحث مثلثات و معادله درجه دوم رو بلد نیست اونوقت داره ارشد یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی رو میگیره٬خداییش باید به دانشگاه آزاد نوبل داد که چطور همچین فردی که شب امتحان به یه دیپلم برق التماس میکنه یه مقدار ریاضی باهاش کار کنه تونسته با این معلومات انقدر جلو بره تو این دانشگاه...!
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
ازمون استخدامی اداره ی مالیات استان بوشهر سی نفر میخواستکه بیست و پنج نفرش فارغالتحصیل دانشکا ه پیام نور بودن حالا نخبگان پر مدعای دانشکاه های ملی و ازادیها کجا بودن...الله واعلم
ناشناس
United States of America
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من 15 سال پیش از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شدم در جاهای مختلفی کار کردم و در امتحانات ورودی سازمانهای زیادی پگذیرفته شدم الان دانشجوی دکتری هستم اما درامدم از مغازه داری است علم و مهندسی در ایران مرده است دولت قبلی چنان ضربه ای به مملکت با استخدامهای فله ای در ادارات زد که ایران تا دهها سال بعد باید دور خودش بچرخد از جوانانی که دارای هوش و استعداد بالا هستند می خواهم که راه من و امثال من که در این کشور ماندیم را ادامه ندهند
ناشناس
Finland
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
هدف تعطیلی عقل تو دانشگاهه و بی اعتبار کردن دانشجو و تحصیلکرده نزد خانواده ها و جامعه
آرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
من لیسانس و فوق لیسانسم از دانشگاه بهشتی بوده.انقدر تو این 6 سال سختی کشیدم که واقعا دیگه دل و دماغی برام نمونده.از طرفی میرم تو بازار کار میبینم هر چی آدم بی سواد پر مدعاست تمام صندلی های بازار کار را با نهایت اعتماد به نفس اشغال فرمودند.(قابل توجه کسانی که میگن چرا ما پبشرفت نمیکنیم و چرا ژاپن اینجوریه و ...)جالب اینجاست که یکی از نزدیکترین دوستان بنده در یکی از معتبرترین واحدهای دانشگاه آزاد و در رشته ی بنده تحصیل میکنند، زمانی که جزوه ی یکی از درسهام (که در واقع به روزترین منبع اون درس در دنیا محسوب میشد)رو دید گفت به خدا قسم اگر امتحان اینو از بچه های ما میگرفتن 2 هم نمیشدن و البته بنده ی حقیر با زحمت شبانه روزی 19 شدم.حالا اونها کارمند بانک هستند با کلی ژست و ادا اطوار و من ....
خدا لعنت کنه باعث و بانی اینهمه بی عدالتی رو.
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
مسئولین دانشگاه آزاد یه سری به واحد رباط کریم بزنید و ببینید چرا 8 ماهه که جاده دانشگاه هنوز آسفالت نشده ؟ ؟ ؟
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
باسلام
بنده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات در یکی از دانشگاه های دولتی تهران هستم و در دوران کارشناسی در دانشگاه آزاد در یک شهرستان بودم به نظر بنده این مقاله از چندین جهت مغرضانه هست:
1-درحال حاضر هم دانشگاه های پولی به جز دانشگاه آزاد وجود دارد
2-سواد یک فرد حداقل در رشته های فنی مهندسی خیلی ربطی به آزاد یا سراسری بودن ندارد بیشتر به کار عملی مربوط است4سال تحصیل ارزشش به مراتب کمتر از یک ماه کار عملی است برای ورود به بازار کارهم باید بسیار قانع بود بنده 1سال مجانی برای یک شرکت مخابراتی خصوصی کار کردم و امورات خود را با مسافرکشی می گذراندم اما الان خداروشکر درآمد خوبی دارم و با تلاش کنکور ارشدهم دولتی تهران قبول شدم والان از تمام همکلاسی های خود که همه لیسانس را در دانشگاه دولتی بودند سابقه بیشتری دارم
خلاصه این که دوستان دانشگاه آزادی که این مقاله رو خوندن بدونند در دانشگاه دولتی هم هیچ خبری نیست تنها راه یادگیری مطالعه+کارعملی هست و بیشتر کار عملی ,برای ورود به بازار کار قانع باشید و حداقل در صنعت مخابرات بدونید کسی که5-6سال سابقه کار داشته باشد و به روز باشد به هیچ وجه بیکار نمی ماند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv