bato-adv
کد خبر: ۲۲۹۶۲۳
گفتگو با آرمان شهرکی پیرامون اتفاق فرودگاه جده

تحقیر اعراب نشانه "وطن‌پرستی" است؟

«برادر کفن‌پوشم. سلام. حالت خوب است؟ قضیه تجاوز دو مامور رسمی عربستانی در رسمی‌ترین مرکز دولتی عربستان، یعنی گیت بازرسی فرودگاه عربستان را شنیدی؟ رگ غیرتت باد نکرد؟». این متن را یکی از خواننده‌های معروفی ایرانی نوشته است و تنها یکی از پیام‌ها در واکنش به حادثه تعرض به دونوجوان ایرانی در فرودگاه جده بود که بارها در شبکه‌های مختلف منتشر شد. رگ غیرت ایرانی‌ها اما پیش از خواندن این پیام باد کرده بود. شبکه‌های وایبری و مجازی حالا مملوء از پیام‌هایی برعلیه این اقدام است. اعتراض‌ها اما در حد متن‌ها و پیام‌ها باقی نماندند. در همین یکی دو روز اخیر کمپین‌های "تحریم حج عمره" و "مرگ بر عربستان" شکل گرفت و دیروز عده‌ای از تهرانی‌ها در اعتراض به این اتفاق جلوی سفارت عربستان تجمع کردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
فرارو - «برادر کفن‌پوشم. سلام. حالت خوب است؟ قضیه تجاوز دو مامور رسمی عربستانی در رسمی‌ترین مرکز دولتی عربستان، یعنی گیت بازرسی فرودگاه عربستان را شنیدی؟ رگ غیرتت باد نکرد؟». این متن را یکی از خواننده‌های معروفی ایرانی نوشته است و تنها یکی از پیام‌ها در واکنش به حادثه تعرض به دونوجوان ایرانی در فرودگاه جده بود که بارها در شبکه‌های مختلف منتشر شد. رگ غیرت ایرانی‌ها اما پیش از خواندن این پیام باد کرده بود. شبکه‌های وایبری و مجازی حالا مملوء از پیام‌هایی برعلیه این اقدام است. اعتراض‌ها اما در حد متن‌ها و پیام‌ها باقی نماندند. در همین یکی دو روز اخیر کمپین‌های "تحریم حج عمره" و "مرگ بر عربستان" شکل گرفت و دیروز عده‌ای از تهرانی‌ها در اعتراض به این اتفاق جلوی سفارت عربستان تجمع کردند.

به گزارش فرارو، در همه اعتراض‌ها و متن‌هایی که این روزها در واکنش به اتفاق فرودگاه جده، دست به دست می‌شوند، رنگ‌وبویی از تحقیر اعراب دیده می‌شود. این تحقیر اما موضوع جدیدی نیست. پیش از این نیز بارها و بارها موج‌هایی برعلیه عرب‌ها شکل می‌گرفت. عرب "سوسمار خور"،  عرب "مارمولک‌خور" و... بخشی از واژه‌هایی است که مردم برای اعراب به کار برده‌اند و با همین اسامی کمپین‌ها و گروه‌هایی برای تحقیر اعراب ساخته‌اند. کافی است نگاهی به صفحات مجازی ساخته‌شده در فیس‌بوک بیاندازیم.

وقتی خبر به گوش همه رسید
...
تعرض به دونوجوان ایرانی در فرودگاه جده، اتفاقی بود که در ابتدا در سکوت به سر برد. پس از مدتی و با اطلاع رسانه‌های رسمی، به مرور به گوش همه رسید که فاجعه‌ای در فرودگاه جده رخ داده‌است. پس از انتشار روزافزون این خبر در همه‌جا، با اخبار رسمی و غیررسمی، همه از حادثه اطلاع پیدا کردند و واکنش‌ها آغاز شد. مقام‌های سیاسی، مقام‌های مذهبی، هنرپیشه‌ها و... همه در متن‌های رسانه‌ای یا غیررسانه‌ای اعتراض خود را وارد کردند و بسیاری خواستار لغو سفر حج عمره شدند. این در حالی بود که حسین صادقی (سفیر ایران در ریاض) خبر از ملاقات با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول سعودی و پیگیری این موضوع توسط عربستان و ایران داده بود.

تحقیر اعراب نشان

در همین راستا، رئیس سازمان حج و زیارت در نامه‌ای به وزیر حج عربستان نوشت: «اگر دولت عربستان بخواهد در روند محاکمه مخاطیان و فرآیند قضایی این پرونده کوتاهی کند یعنی قادر به تامین امنیت زائران نیست و قطعا باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.»

همچنین صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک محمدجواد ظریف از نوشته‌ها و درخواست‌های مردم، در قالب گفتگو و بحث‌های طولانی پر شده است. مردم از محمدجواد ظریف خواسته‌اند تا این مسئله را سریعا پیگیری کند.

مخاطبان فضای مجازی که رشته اصلی واکنش‌ها را در این اتفاق به دست دارند، با استفاده از امکانات مجازی و تکنولوژیکی، گروه‌های وایبری ضداعراب و صفحاتی مجازی ساخته‌اند تا از این طریق صدای بیشتری را به گوش مسئولان ایرانی و عربستانی برسانند. جک‌های وایبری، گروه‌های فیس‌بوکی، اعتراض‌های شخصی وبلاگی، هماهنگی برای راه‌اندازی کمپین و تجمع بخشی از موج مردمی برخاسته ناشی از این اتفاق است.

تحقیر اعراب نشان

آیا ما وطن‌پرستیم؟
در این میان اما، برخی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران به این موج اعتراض کرده‌اند. عباس عبدی در انتقاد به توهین به فرهنگ‌های دیگر در روزنامه اعتماد نوشته است: «براي مقابله با شكل‌گيری و رسوب اين فرهنگ و رفتار زننده، قانون متناسبی در نفي هرگونه تحقير و توهين (غيرشخصي) تدوين و از آن مهم‌تر اينكه با قاطعيت اجرا شود... اگر هم خود را متمدن مي‌دانيم بايد بپذيريم كه يك ارزش قطعی براي شناسايی يك جامعه متمدن از غير آن، ميزان مخالفت آن‌ها با برتري‌های نژادی و... است.»

اما ریشه این موج به راه افتاده، با رنگ و بوی تحقیر اعراب، و دلایل آن را در چه چیزی باید جستجو کنیم؟ آیا ما همچنان از نگاه برتری عجم بر عرب پیروی می‌کنیم؟ آیا این موج متاثر از رفتارها و تصمیمات حکومتی و سیاسی است؟ و یا ما با درجه بالایی از وطن‌پرستی روبروئیم؟

دکتر حسن شهرکی معتقد است: «حمله به اعراب در پی این اتفاق یک اشتباه و ناشی از ناسیونالیزمی ناقص در ایران است و اگر ادامه پیدا کند به نظام فرهنگی ما آسیب وارد خواهد کرد.»

تحقیر اعراب نشان

وطن‌پرستی ایرانی بیمار است
این استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: در قرن 18 هربر متفکر آلمانی موضعی ضد جریان روشنگری اتخاذ می‌کند و از هویتی ملی و قومی سخن می‌گوید که باید آن را در برابر نسبی‌گرایی محافظت کرد. این وجه از ناسیونالیسم و حفظ هویت ملیتی و قومیتی شباهتی به آن‌چه در ایران وجود دارد، ندارد. در ایران ما با وطن‌دوستیِ بیمارگونه‌ای روبرو هستیم. ریشه و محرک این وطن‌دوستی امروزه بیش از هرجا در طنزها و جک‌هایی است که جوانان در محیط‌های مجازی به راه می‌اندازند که یک کژراهه است.

شهرکی در ادامه و با انتقاد از این نوعِ وطن‌دوستی یا ناسیونالیزم گفت: برای مثال می‌توان به ناسیونالیزم دوران هیلتر اشاره کرد، که حفظ هویت با به راه انداختن خاک و خون بود. البته این مثال ارتباط نزدیکی با آنچه در ایران رخ می‌دهد ندارد، اما به همان اندازه که آن نوع از ناسیونالیزم محکوم و بیمار است، ناسیونالیزم ایرانی نیز بیمار است. چرا که این شکل از وطن‌پرستی تلاش می‌کند تا "هویتِ دیگری" را از بین ببرد و از میان بردن هویت دیگران در پی حفظ هویت خود یک اشتباه بزرگ است.

وی در ادامه و با ذکر مثالی گفت: در این روزها کاریکاتورهایی، حتی با نشان‌هایی مذهبی، برای تحقیر اعراب در فضاهای مجازی منتشر شدند که تاسف‌بارند. این دست از کارها شبیه به اقداماتی است که چندین ماه پیش در عرصه ورزشی و برعلیه یکی از بازیکنان آرژانتینی صورت گرفت.

تحقیر اعراب ریشه‌دار است

این پژوهشگر اجتماعی با ریشه‌دار خواندن موج اعتراض و تحقیر نسبت به اعراب اظهار کرد: می‌توان موج اعتراض به اعراب را، ناشی از وقایع یمن و روابط سیاسی ایران و عربستان نیز دانست و آن را موثر خواند، اما میزان این اثرگذاری تا حدی نیست که بتوان این موج شدید را با آن توجیه کرد.

شهرکی همچنین گفت: می‌توان تصور کرد که اگر این اتفاق بد به‌جای فرودگاه جده در کشور دیگری رخ داده بود، میزان اعتراضات کمتر بود و تا به این حد افراد به تحقیرِ فرهنگ دیگری دست نمی‌زدند. بنابراین ریشه و دلیل این موج فراتر از این حرف‌ها و به تاریخ روابط ایران و عربستان بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عرب‌ستیزی حاکم در ایران و وجود نداشتن پایه‌های محکم هویتی و وطن‌دوستی در کشور ما، این دست از اتفاقات در سیستم‌های اجتماعی، نتایجی حاد را پیش رو دارند.

حسن شهرکی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولین و متولیان فرهنگ، نسبت به این دست از اقدامات که فرهنگ دیگری را به هر دلیل تخریب می‌کند در ادامه گفت: به‌دلیل عدم توجه به این دست از موج‌های اجتماعی، بدون شک در آینده نیز ما شاهد چنین واکنش‌های ناشی از ناسیونالیزم خواهیم بود. چون کسی مدیریتی بر روی این اتفاقات نداشته و ندارد، چرا که اگر مدیریتی بر روی آن بود، کار به اینجا نمی‌کشید. با این روند حتی می‌توان شاهد موضع‌گیری‌های خشن‌تری در برابر سایر فرهنگ‌ها که گمان می‌کنیم از ما فروتر هستند باشیم.

لطفا با این موج همراه نشوید!
وی همچنین با تاکید بر لزوم همراه نشدن بزرگان جامعه با این موج اظهار کرد: با توجه به این‌که حسین صادقی (سفیر ایران در ریاض) این حادثه را مورد پیگیری قرار داده، انتظار ما از بزرگان این است که در این موج نیفتند و با آن شریک نشوند. چرا که این تنها به ضرر خود ما خواهد بود. در همین راستا، یکی از دلایلی که باعث شده ما با کشورهای اطراف خلیج فارس رابطه پایداری نداشته باشیم، همین دست از مسائل فرهنگی است.

این استاد دانشگاه در انتها و با تاکید بر لزوم توجه به قومیت‌های عرب داخل ایران گفت: براساس الگوی Agil که از طرف نظریه‌پرداز آمریکایی پارسونز مطرح شده‌است، هر نظام اجتماعی خرده‌نظام‌هایی دارد، که یکی از آن‌ها خرده‌نظام‌های فرهنگی است. اگر از این نظریه حرکت کنیم، این مسئله امروز بیش از هرچیز باری فرهنگی و البته منفی دارد. این دست از اتفاقات موجب مخدوش‌شدن نظام اجتماعی می‌گردند. ما باید توجه کنیم که قومیت‌های عرب در ایران ساکن هستند و این دست از موج‌ها می‌تواند آن‌ها را با حکومت مرکزی و دیگر قومیت‌ها وارد تنش کند.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
یادمان باشد که همین هموطنان عرب زبان ما در شروع جنگ تحمیلی، میهن پرستانه به مقابله با ارتش عراق برخواستند و از خوزستان دفاع نمودند. چیزی که تمام محاسبات صدام را برای تصرف چند روزه خوزستان به هم زد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
آنها عملا به ما توهین کرده اند حالا در مقابل چند شعار احساسی عده ای روشنفکر پیدا شده اند برای ما کلاس اخلاق گذاشته اند / اگر از روز اول دولت یا علمای عربستان این عمل را محکوم می کردند در بین مردم ما این احساس ناخوشایند نسبت به عربستان پیش نمی آمد / همه می دانید که در بین مردم ایران همه قومیت ها براحتی زندگی می کنند و با هم هیچ مشکلی هم ندارند البته تا زمانی که به کشور خیانت نکنند.
چراغ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
آرزوي سقوط وهابيت و آلصعودو دارم واين دور نيست
آنوقت موقع خنديدن ماست
جانم فداي ايران
ناشناس
United States of America
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
بابا جمع کنید این بساط ها رو. یکی یه خطایی کرده دولت عربستان هم مجازاتش میکنه. مگه این همه آدم مواد میبردن عربستان دولت ما چی کارشون کرد؟؟. اونایی که میگن اعراب به ایران حمله کردن برن ببینن کی جنگ رو شروع کرده دوما 1400 سال پیش یه جنگی شده شما دادشو الان میزنید 3 - اگه به کینه شتری هست هندی ها به خاطر حملات نادر و محمود غزنوی باید به ما حمله کنن؟؟؟ 4- ما اگه ناراحتیم دلیلیش اینکه ما میسوزیم از اینکه امارات و بحرین و عربستان و قطر تو 50 سال با پول نفت و توانایی تو تجارت از ما جلو زدن. اعراب هرچی هم باشن از فرهنگ و شعور از ما 500 سال جلوترن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
جالبش برای من اینجا بود که این موج بین همه اقشار مردم گسترش داشت از روشنفکران و فرهیختگان و استاد دانشگاه تا کوچه بازاری ولی چرا؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
با توهین مخالفم ...ولی یادمان باشد که تحقیر ایرانی و تشیع سابقه ای تاریخی و تقریبا جزیی از فرهنگ برخی از اعراب در آمده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
اولا که عربها همه شون چنین نیستند اگر هم باشند دلیلی نداره ما هم باشیم بخصوص با این همه ادعایی که در پیشرو بودن در این منطقه داریم .ما بهرحال باید با همین عربها که جمعیتشون خیلی هم زیادتر از ماست زندگی کنیم و نمی تونیم همیشه با همسایه هامون دشمن باشیم .ضررش بیشتر متوجه ما خواهد بود تا دیگران.
بردیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
تحقیردرهیچ آیینی پذیرفته نیست.توهین به اعراب کردن نشانه حرکت کردن ازناسیونالیسم به شوونیسم هست.ضمنامکتب ماباواژه های عربی عجین شده است .حتی زبان بهشتیان به شهادت قران عربیست. ثالثایک نفری تخلفی کرده مثل تخلف مادربرزیل های وهویی ندارد باید مسولین پیگیرباشند تاافرادخاطی مجازات بشوند ودراخراگرچنین حوادثی درعراق یاسایرکشورهابود رگ غیرتمان میجوشید یانه ...فکرنکنم ضمنادرآمد عربستان روزی 12میلیون بشکه نفت هست که درامد حج برای انهابسیارناچیزهست. خواهشا منطقی باشید وبجای کاشتن درخت نقاق وکینه درخت مودت ومهربانی راترویج دهید.سایت فرارو بابت مقاله ی منطقیت ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بحث سراین است که هرگز عرب ها حتی هم مذهب های ماازکشورهای عربی ،ایرانی جماعت راقبول ندارندو مجوس می خوانند ونجس می دانند وبرخی بخاطر خودشان که ریشه اشان عرب است می خواهند این مردم ایرانی رابه عرب هابچسبانند ودرودیواروجاده ها رابا عربی نوشتن ها می خواهند فرهنگ عرب راتزریق نمایند ونمی دانند که این کارشدنی نیست وآب درهاون کوبیدن است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
این از شایعاتی است که خیلی ایرانی ها به آن باور دارند. توهین به ایرانی ها در کشور های عربی یک صدم معکوس آن هم نیست.
ناشناس
Finland
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
به خاطر کار این عده از اعراب ما هم باید مثل کودکان آینه بگیریم دستمان و به کل اعراب توهین کنیم؟؟ و یادمان برود که در ایران هم اعراب بسیاری زندگی می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
عربها همیشه و همه جا دشمن ایرانیها بودند و هستن.همین فلسطینیها مگه به کمک صدام نرفتن؟و همه جا علیه ایران نیستن؟و همیشه نمیگن جزایر ایران رو باید جدا کنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
حرف بیخود نزنید خواهشا اگه دو نفر توی عربسان این کار رو مرتکب شدن که دلیل نمیشه به همه اعراب توهین نکنیم.مگه خود ما چه فرهنگ والایی داریم.نمونش رو میشه توی برخورد توی شبکه اجتماعی با لیونل مسی و داور بازی با عراق فهمید.از لحاظ فرهنگی یکی از ضعیفترین فرهنگها رو حتی توی منطقه داریم ولی ادعامون گوش فلکو کر کرده و خودمونو زمینگیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
توی دانشگاه بودیم بعضی از برادران اهل تسنن درباره ی حضرت علی شعرهای تمسخر آمیزی درست کرده بودند و بین خودشون می خوندند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
درجواب آقای ناشناس 14:29هیچ اهل سنتی حضرت علی راتمسخرنمیکند اتفاقادرخطبه های نمازجمعه شان ازحضرت علی تکریم میکنند من هم استاد دانشگاه هستم وبادانشجویان اهل سنت برخورداشتم که خیلی هااسمشان علی ودانشجویان دختراهل سنت نامشان فاطمه بود .ومیگفتند ماحضرت علی راچهارمین خلیفه میدانیم وهرچهارتابزرگ هستن.ضمنامابه حضرت علی میگوییم کرم الله وجهه.تنهاخلیفه ی بزرگ ماهست که خداوندوجه وصورتش راکرامت بخشید وازابتدای حیات برخداسجده کرد.بنابراین حرف شما باعقل نمیگنجد.مقاله ی بسیارمستدل بود.یاعلی مدد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
دوستان عزیر تمسخر کردن بله درست است و کار نا پسند ولی این عرب ها شورشو در آوردن از تجاوز از بی احترامی ماموران از سخنان امام جمعه مکه که گفته اول ایرانیان را باید از بین برد بعد رفت سراغ اسرائیل. من خودم یک بار رفتم مکه، و دیگر نخواهم رفت بخاطر بی اجترامی که در در قبرستان بقیع به ما کردن به خاطر حرفای که کنار قبر پیامبر خدا به ما زدن بخاطر حرفای که به روحانی کاروان ما (آقای راشد یزدی ) زدن.... بخاطر بی احترامی که فروشنده ها به زنای ایرانی تو خیابون می کردند و یادم نمیره چندتا زن اومدن خواهش کردن که اونها رو به هتل برسونیم!!!!!!! من با عرب بودن کاری ندارم همچنان که خیلی از هم وطن های ما عربند خیلی هم محترم.. ولی در تنها سفر عربی من (عربستان) اونجا به من (حداقل) بی احترامی شد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
تقریبا همه عرب ها از ایرانی نفرت دارند از عربهای سعودی بگیر تا حماس نمک نشناس
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
ممنون که به این مسئله پرداختید. متاسفانه در گذشته اعتراض ها با "مرگ بر" و "لعنت بر" کشورها همراه بود که حالا توهین و تحقیر ملتها هم با آن اضافه شده! وقتی هم به توهین ها اعتراض می کنی می گویند :مگر شما غیرت ندارید؟؟
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
کاملا موافقم. وقتی دوستانم با هیجان از تعرض ماموران سعودی صحبت می کنند و از لزوم برخورد با اعبراب حرف می زنند و من اظهار نظر نمی کنم بهم همینو می گم. من بازم سکوت می کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
کدوم غیرت که کسی جرئت نداره ناموسش شب بیرون از منزل یه ساعت دیر کنه. یا تا در خونت و 3 قفله نکردی نمیتونی بری مسافرت. یا اینهمه آمار قتل و تجاوز و مزاحمت های تلفنی و ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
وقتی 24 میلیون نفر به احمدی نژاد رای میدن یعنی به شعار و تیپ و گفتار و رای اون آدم رای میدن. به مسیر و آرمانیکه ترسیم میکنه رای میدن. از اینها به ممکنه به هر کسی رای بده. کسی که هر آن رای و نظرش عوض میشه انتطاری غیر از این نمیشه داشت. ملتی جو گیر و احساسی و نوک دماغ بین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
حمله به سفارت انگلیس، حمله مجازی به بازیکن فوتبال آرژانتین مسی، رد و بدل ناسزا در میادین ورزشی طوریکه نیمی از هموطنان(بانوان)جرات حضور در ورزشگاه را ندارند و... همه از رفتار بیمار گونه است. اگر امروز درمان نشود دیر خواهد شد.
ali
Germany
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بحث سر اعراب نیست بحث سر دولت سعودیه. ما هموطنان عرب هم داریم که باعث افتخار این کشور هستند
ناشناس
Finland
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
حتی اگر به خود دولت هم می گفتید ملخ خور باز هم اشتباه بود. اعتراض را وقتی به توهین آلوده می کنید دیگر صدایتان شنیده نخواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
چرا دروغ ورفتار منافقانه دارید توهین به یک قومیت هموطن وغیر هموطن ندارد چرا آزادگی از میان شما رفته است توهین می کنید بعد برای توجیه هزار دروغ می بافید خجالت هم چیز خوبی است
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
باشماكاملاموافق هستم دورود.
mostafa
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اتفاقأ بحث سر عرب هاست از سعودی های وهابی گرفته تا امارات و قطر و حماس نمک نشناس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بعضیها منتظر بودند تا چنین اتفاقی بیافته و عقده های نژادپرستانه شون رو خالی کنند.واقعا حالم از این همه بی فرهنگی بهم خورد. فراموش نکنید که ایران هم کشوری خاورمیانه ایست و همسایگانمان هم عرب ها و ترک ها و افغان ها و... هستند و خوشبختی یا بدبختی این منطقه ربط مستقیمی به خوشبختی یا بدبختی ما داره .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
قسمت اعظمی از این وطن رو که به پشتوانه ی اون قومیت ها و نژاد های غیر پارسی!! رو تحقیر می کنند،همین نژاد های غیر پارسی!! تشکیل می دهند.بخش بزرگی از افتخاراتی که ما رو به ایرانی بودن غره میکنه توسط همین هموطنان با نژاد غیر پارسی!! بدست آمده است.و اینجاست که ناسیونالیزم ایرانی بی معنی جلوه می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
ناشناس 10:45،اولا چیزی به نام نژاد پارسی و نژاد غیر پارسی وجود نداره،زبان پارسی و غیر پارسی داریم دوما خودت داری میگی ناسیونالیسم ایرانی،که ربطی به قوم یا زبان خاصی نداره،اون هموطنان افتخار آمیز هم همه ایرانی بودن .این قوم گرایی بعضی ها واقعا حال آدمو بهم میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
با این متن به طور کامل موافقم ولی دلیله این تنفر یه داستانه دیگه داره
دلیله این تنفر بیشتر به خاطره کارهایی هستش که مسئولینه نظام در حقه این مردم کردن و با افراطی که به خرج دادن باعثه دوری مردم از اسلام شد بعدش مردم مقصرو اعراب دیدن که با حمله به ایران این دینو به گفته بعضیا به زور به مردم قبولوندن نتیجه این کار شده تنفر از عرب .همه از این مشکل خبر دارن و میترسن عنوانش کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
درود به تمام عرب های ایران زمین. مشکله ما نه زبونه شما هست نه نژاد .بیشتر با توهین ها و جسارت هایی که کشورهای جنوبه خلیج فارس انجام میدن مشکل داریم که به اشتباه و خلاصه میگیم عرب ها که اشتباه هست و باید از یه لفظ دیگه استفاده بشه تا سوء تفاهم به هم وطن نشه. اعرابه این کشورها اندازه سره سوزنی غیرت و معرفته اعرابه ایرانو ندارن این برای من اثبات شده هست چونکه چند تا دوست عرب دارم و باهاشون رفت و آمد دارم.
ناشناس
United States of America
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
عکس العمل در مقابله با تجاوز به شیونات ملی تغییر نامها ی ایرانی مثل خلیج فارس به عرب تحقیر و تکفیر شیعه و هزاران دلیل تاریخی دیگر شکست تاریخی و تحقیر ایرانیان جنگ صدام و حمایت اعراب از اوبه این شکل بروز پیدا میکند خیلی ها هجوم اعراب و غارت ایران و به بندگی گرفتن مردم و فروش. انها و ..ودر عدهای مخالفت با دین به صورت تحقیر اعراب ولی کلا در صحنه سیاسی امروز بزرگترین دشمن بالقوه ایران کشودهای عرب میباشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
+++++++++++++
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
نشانه هر چه هست خیلی حال میده..نمی دونم چرا اما از اول از اینا بدم می اومد..
دادوند
Finland
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بقدری از عربستان و عربها بیزارم که حتا از شتر هم بدم می آید. نفرت من از عربها به سابقه ای بر میگردد که در تاریخ درج است و بلایی که بر سر ما ایرانی ها نازل شد! بنده سوگند خورده ام تا آخر عمر به هیچ کشور عربی سفر نکنم و فرزندانم را نیز بر این تصمیم تشویق کرده ام!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
خب مشکل داری. شتر چکارت کرده بیچاره؟ مخلوقی هست از تمام مخلوقات خداوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اخه نیست ایران وسط جنگلهای حاره قرار گرفته اینه که شتر و بیابان براش غریبست :))
مسعود
France
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
آفرین بر شما - البته این رو هم باید در نظر داشته باشیم که رشد حال حاظر اعراب حاشیه خلیج فارس ناشی از جهالت و بی فکری ما و مسئولین دولتی ما از قدیم تا به امروز هست
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
شما همه چیز را قاطی کردی ، اصلا وصیت کن 6000 سال بعد هم کسی از نوادگانت به هیچ کشور عربی نرود چون سابقه تاریخی داریم!
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
از کجا می دونی اجدادت عرب نبوده اند؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بله دقیقا نشانه وطن پرستی است

لعنت به هرچی عرب بی سواد ،ملخور.............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
درود هزاران مثبت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
هستم.
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
درود بر انسان و انسانیت چه ایرانی و چه عرب
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
حالا این مثلا تربیت و ادب اریایی بود؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
دمــــــــــــــــــــــت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
"... وجود نداشتن پایه‌های محکم هویتی و وطن‌دوستی در کشور ما ..." !!!!!
جناب آقای شهرکی مشکل شما این است که هویت ما را تنها در پیوند با دین اعراب محکم می دانید! در حالی که به نظر بیشتر ایرانیان اینگونه نیست. حمله اعراب به این سرزمین و تحقیر ساکنان آن از حافظه این مردم پاک شدنی نیست استاد عزیز!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
درود بر تو ++++++++++++++
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
نه اینکه اونها عجم وفارس را تحقیر نمی کنند اقای عبدی بهتر پخته تر مطلب بنویسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
دولت ایران باید از بابت سفر ایرانیان به عربستان حق توحش بگیرد این پیشنهاد باید هر چه سریعتر از طرف دولت ایران به دولت عربستان داده شود
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بالاخره یه نفر جرئت کرد بر خلاف جو مردم صحبت کنه.
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بحث اعراب نيست بحث حمايت هاي غلط كشور ما از اعراب مي باشد توجه بفرمائيد به حمايت حماس افغانستان سودان از عربستان انگار دشمني بنام اسرائيل ندارند دشمن همه آنها ايران مي باشد بنظر من حمايت از اعراب خيانت هست به مردم ايران
ناصر خادمی
United Arab Emirates
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
نویسنده محترم از عجب روح لطیفی برخوردارند. جهت اطلاع شما همین عربهای نیمه کشوری مثل امارات، ایرانی را با القابی مثل «حرامی»، «لاشیء» و خطاب می کنند. اهالی عربستان و بقیه خلیج، شیعه را رافضی، نجس و ... می نامند. روح لطیف شما از اینکه چهار نفر هموطن در قبال اینهمه توهین، عرب را سوسمار خور و مارمولک خور نامیده اند آزرده شده؟ خب خودشان در شبکه های اجتماعی با افتخار وانت بار پر از سوسمار شکار شده را نشان می دهند. نه اینکه اگر کسی به اینها توهین نکند، بنده و شما را حلوا حلوا کرده، روی سر می گذارند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
حرف ایشون این نیست که اونها خوبن. میگن تو هم بشینی این حرف ها رو بزنی فرقی با همون کسی که داره این حرفها رو به ما میزنه نداره. پس کلا شما هم هویت و شخصیتت رو از بین بردی
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
شما دروغ می گویی رفتار بعضی ایرانیان در کشورهای عرب بسیار زننده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
حاکمان اگر واکنش در خور نشون بدهند و از تحقیربیشتر ملت جلوگیری کنند مردم تخلیه می شوند , انقدر گرفتاری داریم که عرب بره جلو بوق بزنه . البته منظورم هموطنان عزیزم نیست , جامعه عرب ایران غیور مردانی از جنس این آب و خاک هستند .
یاشاسین وطنیمیز ایران
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد ، که رحمت بر آن تربت پاک باد ... عرب هر چه باشد مرا دشمن است ، بد اندیش و کج خوی و اهریمن است
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
فردوسی هم اگه از این خزعبلات گفته باشه تقاصشو پس می ده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
عربهای عربستان سوسمار خور و ملخ خورند وگرنه عربهای ایرانی که برادرند و مخلص همشون هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
اين تحليل بسيار ناشيانه ونادرست است
اولا كسي كه ايرانى را طى قرنها تحقير كرده عرب عربستان است لفظ عجم را كه به معنى گنگ وگيج است اين قوم برما نهاد آنها بودند كه مارا موالى خواندند .هرگز اين. تنفر از عرب عربستان متوجه همه اعراب خصوصا اعراب كشورخودمان نيست
من خود سه بار به عربستان براى حج وعمره سفر كردم ورفتار اين قوم مخوف را با ايرانيها بسيار توهين آميز وغير انسانى ديدم طورى كه من بعنوان يك زن حتى در آسانسور هتل احساس امنيت نميكردم
و اينكه گفته ميشودتيرگى رابطه با امارات بدليل رفتارهاى ناسيوناليستى ايرانيان است كذب محض است
سياست دولتمردان ايران اين روابط را تيره وتار كرده وبه ملت ايران هيچ ربطى ندارد پاسپورت ايرانى را ملت ايران بي اعتبار نكرده سياستهاى سالهاى قبل آنرابى اعتبار كرده وقتى درامارات تنها مليتى كه eyechek از او صورت ميگيرد ايرانى است ربطى به ملت ندارد ونتيجه اين رفتارهاست كه بغضي عظيم در گلوى ملت ايران ايجاد كرده كه امروز سرباز كرده وبشكل نفرت از اعراب عربستان وامارات خودرا نشان ميدهد
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
قابل توجه دوستان در صف کنسرت های دبی خخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
وقتى اعراب عربستان وامارات مارا تحقير ميكردند شما كجا بوديد جناب استاد!!!؟؟؟ آنها مارا عجم خواندند مجوس ناميدند درست است ملتى كه از هويت خالى شود وپشتيبانى نداشته باشد معلوم است كه وطن پرستيش ناقص ميشود اما جناب استاد اگر امروز آرامش وامنيت داريد نتيجه هشت سال دفاع همين ملت با وطن پرستى ناقص است!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
رحمت بر پدر ومادرت فرارو كه اين قضيه رو مطرح كردي. البته كو گوش شنوا عرب ستيزي در خون ايرانيا شده. ولي نميدانند كه اكثر ملتهايي كه از ايران دفاع ميكنند در خاورميانه عرب هستند از حزب الله بگير تا حوثيها كه به خاطر ايران وتشيع دارن جون ميدن.
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
حتی سوریه که متحد اصلی ایران در میان اعراب است هم وقتی که پای جزایر همیشه ایرانی خلیج همیشه پارس به میان می آید از امارات حمایت می کند.حماس که اینهمه نان ایران را خورد در مرگ صدام سه روز عزای عمومی اعلام کرد.منتشر نکن فرارو اما حقیقت همیشه پشت ابر نمی ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بیان یکسری واقعیات تاریخی و اینکه کار اصلی اعراب دزدی و جنگ بر سر زن و مال بوده و یا اینکه ملخ و ... می خورند توهین نیست کما اینکه چینیها سوسک می خورند
علی
United States of America
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
من به عنوان یک عرب اهوازی این کمپین رو اهانت و ناسزا به همه ملت عرب میدونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ملت عرب؟ یعنی خودتد ایرانی نمی دونی؟
اگه اینجوریه .....
ناشناس
United States of America
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
قومیت مرز نمیشناسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
اهوازی یعنی ناموس شما از ناموس بقیه ایرانی ها جدا است / از نظر شما تجاوز به دو بچه کاری پسنیده است / اگر من جای شما بودم می گفتم عمل ماموران عربستانی توهین به فرهنگ دینی اعراب بوده است.
مازیار
United Arab Emirates
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اگه زندگی این عربا دست من بود همشونو تو ی ساعت نابود می کردم همین بی شرفا چندین میلیون ادم کشتن
ملتم اینو می دونه،جامعه ایرانم خلاف اون سیستم کثیف اعرابه یعنی هیچ شباهتی بهم ندارن پس انقد سنگ اینارو به سینه نزنین
ائلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
مطالب بسیار خوبی بودند متاسفانه ما ایرانیها زاده افراط و تفریط هستیم و همیشه باید یک دشمن فرضی داشته باشیم خواه آمریکایی باشد خواه اعراب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
رفتار هاي هيجاني كه به سادگي توسط فرصت طلبان مورد سوءاستفاده قرار ميگيرند نشان از عكس العمل هاي سطحي و احساسي حاكم بر جامعه است كه متاسفانه مبتني بر تعمق بر مسائل و ژرف انديشي نيست و حتي در عرصه هاي مختلف با دادن آدرس هاي غلط دست مايه فريب آحاد مردم توسط جناح هاي سياسي نيز ميشود
متاسفانه اين سطحي نگري هاي زود گذر افراطي و احساسي نقطه ضعف مهمي است كه آسيب پذيري وحدت اجتماعي را بشدت تحت تاثير قرار ميدهد و نمونه متداول و عادي شده آن كه به سبب كثرت تكرار قبح آن از بين رفته و حتي هر روز با توجيه "شوخي " بيشتر دامن زده ميشود جوك هاي قومي (لره،تركه ،قزوينيه ،رشتيه ، ....) است كه بشدت در شبكه هاي اجتماعي رواج يافته و ريشه وحدت اجتماعي ما را هدف گرفته است و در حال حاض هم بصورت افراط گرايانه و احساسي خود را در قالب ديگري نشان داده و سوژه و فضاي مناسبي براي فرصت طلبان رند فراهم ميكند
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
یادمون باشه حزبالله لبنان؛ حوثی های شجاع یمن و نیروهای مردمی عراق عرب هستند و شجاعانه در برابر وهابی های جنایت پیشه می جنگند و شهید می شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
الان مثلا میشه بگی این حوثی ها واسه کدوم هدف مقدسی می جنگند؟؟؟؟؟
بهناز
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
همونجوری که دولت هیچ وقت با اسرائیل خوب نمی شه ملت هم هیچ وقت با اعراب خوب نمی شن! این نفرت خیلی قدمت داره هیچ کس نمی تونه از بین ببرش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
معلوم است كه اين جناب پژوهشگر از تاريخچه و فلسفه ايجاد وهابيت در عربستان و پيوند اين جرثومه فساد با آل سعود ب اطلاع هستند كه اينچنين احساسات مردم ايران رو بعد از اون جنايت كثيف در فرودگاه جده محكوم مي كنند. عامه مردم نمي تونن بشينن با شما بحث سياسي و جامعه شناسي و فلسفي راه بيندازن و اونها بر اساس مشاهدات و ادراكشون از وقايع اتفاق افتاده در اون كشور و همچنين كشوري مثل امارات قضاوت مي كنن و فكر ميكنم قضاوت مردم هم صحيح تر باشه. توهين و اهانت ها و كتك زدن ها و آدم ربايي ها و حتي تجاوز وهابيون و آل سعود به شيعيان در خاك عربستان سابقه طولاني داره و اينها رو مردم قبلاً بارها شنيدن و تجربه كردن و براي هم نقل كردن. پس شما هم بهتره بجاي محكوم كردن مردمي كه كاري به كار كسي ندارن و به دنبال صلح هستن و تا وقتي كسي بهشون هتك حرمت نكنه اينطور خونشون بجوش نمياد بري مطالعتو بيشتر كني و منصفانه تر مطلب بنويسي.
فرارو خواهشاً اين دفعه رو منتشر كن.
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اينهاهمان قوم شكم پرستندكه كاه و يونجه شان زياد شده لگدپراني مي كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
آقای شهرکی ظاهرا بیشتر در پی تطهیر اعراب هستند و هیچگونه توجهی به ایران ستیزی اعراب ندارند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
در اینکه ماموران متوحش باید اعدام بشن انهم بصورت علنی هیچ شکی نیست اما این مساله را نباید تعمیم داد. چرا که در روانشناسی تعمیم به معنای نداشتن قدرت تمیز بوده و از خصوصیات کودکان است که به خاطر کمی سن و رشد ناکامل مغز مثلا به هر حیوان چهاردستی پیشی می گویند ولی وقتی بزرگ شدند قدرت تمیز پیدا می کنند و تفاوت ان را با سایر حیوانات متوجه می شوند.
آریوبرزن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
جناب حضرت جامعه شناس اگر حس وطن دوستی و ناسونالیسم ایرانی بیماریست پس همه اعراب بیمارند شما یه سری به دبی بزنید کلا دستتان میاد که اعراب با قوم و نژاد ما چطوریند فقط نظر ندید یه کم تحقیق کنید
امير
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
حس وطن پرستى ناقص ، واقعا درست است
از يك طرف تنفر تاريخى ما نسبت به اعراب بخصوص عربستان از طرف ديگه تمام مراسمات عزادارى و شادى ما حاجت خواستن ما از امام زادگان كه همه عرب هستند. جز نوروز هيچ جشن وياد بود ايرانى نداريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
+++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اابته به نظر من این گونه جریانات توهین آمیز بیشتر توسط اصحاب رسانه در بین مردم ترویج داده میشود وبیشتر هم مصرف داخلی دارند، چطور؟
1_ وقتی آب کارون را به سوی اصفهان انتقال میدهند با کوچکترین اعتراضی اعلام میدارند که اصفهان شهید داده شما حق اعتراض ندارید.
2_جدیدا خوزستانیها را ترسو ،بزدل و کسانی که در جنگ به استانهای دیگر فرار کردند خطاب میکنند.
3_ اکنون از یک سو سعی در منفور کردن اعراب واز سوی دیگر تبلیغ بر عرب نشین بودن بخشهایی از خوزستان میشود تا نفرت عمومی را نسبت به این خطه مظلوم کشور برانگیزند.
بله،اینها همه مصرف داخلی دارند.
دردود بر انسانیت و عدالت.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
این وسط تو هم تفرقه بنداز بین مردم
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
از آب گل آلود ماهی می گیری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
"ناسیونالیزم ایرانی نیز بیمار است. چرا که این شکل از وطن‌پرستی تلاش می‌کند تا "هویتِ دیگری" را از بین ببرد و از میان بردن هویت دیگران در پی حفظ هویت خود یک اشتباه بزرگ است." ...... هویت؟؟؟؟ کدام هویت؟؟؟ هویت اعراب؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
سطحی ترین و چیپ ترین تحلیل فرارو
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اِوا چرا؟؟

تحلیل به این خوبی... خب شما بی تربیت نباش مثل اونها دیگه؟ حرف به این سادگی
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
درود بر رزمندگانی که با 8 سال دفاع جانانه نگذاشتند قادسیه دیگری تکرار شود،وگرنه شما نویسنده محترم این متن را باید به زبان عربی می نوشتید.به علت اصالت جنوبی که دارم این عربها را خوب می شناسم و باید بگویم که حتی شیعه هایشان هم احساسات پان عربیستی ضدفارس دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
هزاران درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
از اينكه عمل رخ داده زشت و ناپسند است شكي درش نيست ولي اشتباه دونفر را به حساب كشور و قوميت نذاريم
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اعراب ایران رو به این نقطه از تاریخ کشاندند . ما در گذشته کشور متمدن تری بودیم
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
نه عزیز من فساد اقتصادی دلیل این موضوع است
علی
United States of America
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
دشمنی با عرب و عربیت نشانه دشمنی با اسلام است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
کی گفته؟دلیل نمیشه چون پیامبر ما عرب بوده ما عرب رو نژاد برتر بتونیم. اتفاقا جهالت عرب با اسلام هم رفع نشد
کیومرث
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
تا زمانی که قلم به دستان مواجب گیر و کسیه دوزان برای اموال مردم مظلوم ایران در مقام تشخیص خوب و بد برای این ملت هستند ، تجاوز که چه عرض کنم هیچ زخمی دل امثال شما ها را به درد نمی آورد چون از جنس خودتان هستند .
علی
United States of America
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
پیامبر اسلام:من عرب را به خاطر سه چیز دوست دارم:1.خود عربم2.قرآن به زبان عربی است3.زبان اهل بهشت عربی است.
اعراب اولین مسلمانان بودند و اسلام رو در جهان به وسیله جهاد گسترش دادند.
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
که چه؟
ناشناس
Finland
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
يعني هر كس عربي بلد نيست نميره توي بهشت. اونجا هم قوميت گرايي هست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
این از سخنان دروغ است که بعنوان حدیث جهل منتشر شده است.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
حالا از کجا معلوم حدیث جعلی نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
به هر حال
عرب هرچه باشد مرا دشمن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
لعنت بر وهابیت و آل سعود که نوکران اسراییل و آمریکا و ضد شیعه و ایران هستند.
اما توهین به نژاد و قومیت در هر شکلی کاریست اشتباه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اين اعراب كساني بودند كه مادران ما رو ربودند و به مدينه بردند وتجاوز كردند كينه اعراب از دل ايرانيها يرون نميره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
البته دوست عزیز که اعراب را اهل بهشت می دانی، ما هم شنیدیم که از بس اعراب پیامبر اسلام را آزردند پیامبر گفت گرچه خودم عربم اما از اعراب بیزارم.در جواب این استدلال که میگی اعراب اولین مسلمانان بودند، به این خاطره که اگه خداوند اسلام را در جای دیگری غیر از سرزمین اعراب نازل نمی کرد این قوم از شدت جهل و تعصب هرگز پذیرای اسلام نمی شدند.
علی
United States of America
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
اینم از بی سوادی شما و امثال شماست.پیامبر گفت من عربم و شیر عرب از من است.
لیث در عربی به معنای شیر است.دشمنی با عرب یعنی دشمنی با اسلام است.این مجوسی بازی های منافقانه رو کنار بزارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
سخن پیامبر (من از عرب هستم عرب از من نیست)
ایرانیان تنها ملتی هستند که همیشه یکتا پرست بوده اند.
و هیچ کجا نیامده که عرب می رود بهشت این یک تفکر وهابی است.
وایرانیان عرب زبان ایرانی هستند وخواهند بود.
بعضی ها با برنامه ریزی می خواهند به گردشگران حج کمک کنند که به عربستان بروند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
اعراب لجوج ترین و منافق ترین قوم روی زمین هستند.نمونه اش این کامنت آقای عرب از آمریکاست که از بس بی سواد است نمی داند در همان زمانی که اجدادش بت می پرستیدند،ایرانیها خدای یکتا را پرستش می کردند.هنوز هم از بغض ایرانی و به دلیل اینکه کینه بسیاری از ایرانیها به دل دارند به ایرانی ها مجوس می گویند.مرگ بر هر چی عرب جاهلی
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
فرارو ی عزیز
تحقیر تو فرهنگ ایرانی جماعت زیاد نیست
اما وقتی شکل میگیره که به دو تا نوجوون تجاوز میشه شما می گی تعرض
نماز جمعه مردم شعار میدن مرگ بر عربستان! اما نه به خاطر اون دوتا جوون! به خاطر یمن!!!!
چون به مسافران عربستان اجازه ی نشستن توی فرودگاه رو نمی دن ...
چون به مسافران ویزا نمی دن!!!
بعد تازه می گیم ما دیگه نمی ریم!!!

راهمون نمی دن تو کشورشون!!!
انقدر تحقیرمون کردن دولت مردان کشور خودمون
اصلا ربطی به عربستان نداره
نمایندگان و مدیران کشور ما رو کوچیک کردن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
بهتر نیست زبان فصیح عربی را زیر سوال نبریم؟ خب برادران و خواهران من به عرب چه ربطی دارد؟ مشکل ما با عربستان است نه زبان عربی. خداییش اسم چند تن از این دوستان عربی است؟ مشکل ما با حکومت و سیاست عربستان است نه با زبان و فرهنگش. خب ما اگر زبان آنها را هدف قرار دهیم چه فرقی با آنها داریم؟ تازه بدتر از آنها هم می شیم. پس لطفاً به زبان آنها توهین نفرمایید. یا حق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
عرب ملخ خوره ديگه يعني اگه به چينيها بگيم سوسك خور توهين نژادي كرده ايم؟!
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
توهین به ملیت ها دانسته یا نادانسته رفتن راهی است که استعمارگران از آن خوشحال می شوند
موضوع عرب ، فارس ، ترک ، کرد و...نیست
موضوع مهم این است که از رفتار ما چه کسانی یا کشوری سود خواهد برد
آیا از رفتار ما یا عربستان و... انگلیس و آمریکا سود می برند
یا مردم ایران و عربستان و منطقه؟
ممدلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
(شکار بی رحمانه سوسمارها برای تغذیه سایت سعودی “المرصد” تأکید کرد: فعالان در اینترنت با ابراز تعجب از شکار این جانوران، این کار را نوعی نسل کشی توصیف کردند که منجر به انقراض این گونه مشهور جانوری در صحرای عربستان می‌شود.
برخی کاربران هم به این جوانان عربستانی یاد آور شدند که آنان هنوز در عربستان زندگی می کنند و نه سرزمینهایی از قاره آفریقا )خوب عرب سوسمار خوره دیگه اگه به دوستان کره ای بگیم گربه خور توهین نزادی کردیم قبول ندارید یه سرچ بکنید تا وانت 2تن پراز سوسمار را ببینید
علی
United States of America
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
متاسفانه بخشی از جامعه دچار روان پریشی هستند. توهین و نژاد پرستی نشانه ضعف شدید درونی است. ما باید با نگاهی نوین به سوی آینده حرکت کنیم. خوشبختی همسایه ما خوشبختی ما را به همراه دارد و بالعکس. باید با رفتار انسانی همه کسانی که به ما بدی کردند را شرمنده کنیم نه اینکه بر آتش دشمنی بیافزاییم. این تنشی که در خاورمیانه به وجود آمده است همه و همه مقصرند حتی... .عربستان نیز هم ما نیز ... بنابراین باید از خودمان شروع کنیم و مسیر اشتباه را اصلاح کنیم.
لطفا سانسور نکنید بگذارید مسئولان خطاهای خود را ببینند
Aryan
Canada
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
جناب شهركى همين ناسيو ناليسم ايرانى بود مدت هشت سال جلو ارتش صدام ايستاده بود.
شاندیزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
عرب اززمان صدراسلام با ایرانیان دشمنی دیرینه دارد.یادمان نرودکه
جهل عرب و مکر و پدرسوختگی انگلیسی دائمی وهمیشگی است
عليرضا
Finland
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
آقاي علي !! پيامگذار 18: 17 دشمني با عرب يعني دشمني با اسلام؟؟؟ اين چه حرفي است كه شما مي زنيد ؟ از سرتاسر پيامت بوي نژاد پرستي مي بارد. يعني چون شمر و معاويه و صدام حسين و ابوجهل و ... عرب بودند هركس با آنان مخالفت كند مسلمان نيست؟ بياد داشته باش خيلي از افرادي كه اكنون خود را عرب مي نامند كساني هستند كه زبانشان به زور شمشير عربي شده است و آبا و اجدادشان عرب نبوده است . در اسلام عرب و غير عرب نداريم. همه بندگان خدايند. اين اسلامي كه شما معرفي مي كنييد همان اسلام بني اميه است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
تحقیر اونها نشانه وطن پرستی مانیست بلکه نشانه حقیر بودن اونهاست. چون واقعا پست و حقیرند ولی خودشونو بزرگ می دانند پس باید تحقیر شوند تا جایگاه خودشونو بدانند.
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
واقعا عجیب است فرارو
من یه کامنت مودبانه در جواب یکی از نوشته ها گذاشتم اما شما آن را منتشر نکردید ولی کامنتهای هتاکی و افترا و نژادپرستی از طرفین را منتشر میکنید
به راستی چرا؟
من شک دارم بهتون
ناشناس
United States of America
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
آیا ما همچنان از نگاه برتری عجم بر عرب پیروی می‌کنیم؟این چه حرفیه؟تاجاییکه مادیدیم همیشه اوناخودشونو نژاد برتردونستن.این کارها هم حداقل کاریه که میشه کرد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv