bato-adv
کد خبر: ۲۲۹۰۳۳
افشین داورپناه در گفتگو با فرارو بررسی کرد

از طنز تا توهین!

فرارو- اعتراض‌های قوم‌ها و یا مشاغل مختلف نسبت به سریال‌ها و یا فیلم‌هایی که آنان را سوژه خود قرار داده‌اند تاریخچه‌ای طولانی دارد. لزوما هم تمام این اعتراض‌‎ها ختم به خیر نشده و کار به تغییر شخصیت‌ها و یا دوبله مجدد دیالوگ‌ها رسیده است.

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
فرارو- اعتراض‌های قوم‌ها و یا مشاغل مختلف نسبت به سریال‌ها و یا فیلم‌هایی که آنان را سوژه خود قرار داده‌اند تاریخچه‌ای طولانی دارد. لزوما هم تمام این اعتراض‌‎ها ختم به خیر نشده و کار به تغییر شخصیت‌ها و یا دوبله مجدد دیالوگ‌ها رسیده است. فلورا سام برای پخش سریال «ما فرشته نیستیم» مجبور به حذف لهجه لری آن شد، سه گانه «پایتخت» برای ساختش از سوی نماینده مردم شرق مازندران، استاندارد و مردم این شهر به علت استفاده از گویش مازندرانی دچار مشکل شد، صدای اعتراض پزشکان و روانپزشکان هم پس از پخش سریال‌های «اغما» و «ساختمان پزشکان» که شخصیت های اصلی آنان را تشکیل داده بودند بلند شد. این اعتراض‌ها زمانی که سریال و یا فیلم‌ها درون مایه‌ای طنز داشته باشند بیشتر و شدیدتر هم می‌شود. داغ‌ترین نمونه آن هم می‌تواند واکنش اخیر پزشکان به سریال طنز «در حاشیه» باشد. 

چرا پرداختن به حرفه‌هایی خاص و یا استفاده از لهجه و گویش‌های مختلف در سریال و فیلم‌های ما باعث اعتراض می‌شود؟ دلیل این حساسیت‌ها چیست؟ آیا آستانه نقدپذیر ما پایین است؟ آیا طنز در کشور ما با توهین برابری می‌‎کند؟
 
ساز و کار و بازتولید طنز در جامعه
افشین داورپناه مردم شناس و مدیر گروه پژوهش هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر در این باره به فرارو گفت: «از هر طنزی می‌توان برداشت توهین آمیز داشت و این بستگی به رویکردی دارد که شما نسبت به نقد دارید. وقتی شما در موضع بیم و هراس از نقد قرار دارید، هر گونه طنزی درباره خود را می‌توانید توهین تلقی کنید، حتی اگر در این طنز فقط به شما «اشاره» شده باشد.»
 
وی افزود: «اساسا ساز و کار تولید و بازتولید طنز در جامعه، رابطه مستقیمی با افزایش محدویت‌ها و افزایش «طنز هراسی» در جامعه دارد. هر چه طنز و طنزپردازی با محدودیت مواجه شود، یا هراس از طنز در گروه‌ها یا سازمان‌های جامعه افزایش یابد، به همان اندازه نیز بر تولید طنز و فضای طنز در جامعه افزوده می‌شود.»

وی توضیح داد: «ذات طنز و طنزپردازی آن است که هر چه آن را محدود و بیشتر سرکوب کنید، بیشتر و متنوع‌تر تولید خواهد شد. طنز در شرایطی که با محدودیت مواجه می‌شود، راهش را از ادبیات رسمی به سوی ادبیات غیررسمی و مردمی باز می‌کند و به پیش می‌رود.»

داورپناه با بیان آنکه افزایش طنز و فضای طنزپردازی در جامعه یک نشانه پاتولوژیک است گفت: «در واقع واکنش جامعه به مسائل و مشکلات جامعه، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، ساز و کارهای متعددی دارد؛ برای مثال، اعلام نارضایتی و اعتراض، از طریق نقد وضعیت موجود به صورت رسمی (در مطبوعات و رسانه‌ها و ... در صورتی که فضای باز برای نقد وجود داشته باشد) و همچنین از طریق انعکاس مسائل و مشکلات در آثار ادبی و هنری، مطایبه، لطیفه، جُک و طنز از قالب‌های جدی نقد اجتماعی به شمار می‌رود.»

وی ادامه داد: «در اینجا به طور مشخص، افزایش طنزپردازی و فضای طنزپردازی در جامعه را باید نشانه افزایش یا پیچیده‌تر شدن مسائل و مشکلات جامعه دانست. از سوی دیگر، محدود کردن طنز و طنزپردازی در رسانه‌ها، کتب و مطبوعات، باعث «فراگیر، همگانی یا عمومی شدن فضای طنز در فضاهای عمومی و غیر رسمی جامعه» می‌شود.»

به گفته این مردم شناس، با سرک کشیدن در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی (وایبر، لاین و ...) می‌توان شاهد فراگیر یا همگانی شدن «جُک سازی» و «طنزپردازی» در جامعه ایرانی در سال‌های اخیر بود که این طنزپردازی در فضای عمومی و همگانی چه بسا ممکن است به هزل و هجو هم بینجامد.

وی ادامه داد:  «البته وقتی نقد طنزپردازانه، جای خود را به هزل و هجو می‌دهد، در واقع به لایه‌های پیچیده‌تری از نقد اجتماعی وارد شده‌ایم، اگر چه معمولا در نگاه اول، هزل و هجو، نقد پنداشته نمی‌شود.»
 
داورپناه جبهه‌گیری نهادها، صنوف، سازمان‌ها یا گروه‌هایی در مقابل طنزپردازی‌هایی که شامل موضوع فعالیت‌ها یا اقدامات آن‌ها باشد را اقدامی«خودکامه» نامید و اظهار کرد: «برخی از گروه‌ها یا نهادها ممکن است به بهانه اینکه در قالب طنز یا به نام طنز، به آنها یا اعضای آنها توهین می‌شود، در مخالفت با هرگونه طنزی که در مورد آن‌ها یا اعضای آن‌ها ساخته می‌شود، جبهه‌گیری کنند یا واکنش‌های سلبی و امتناعی نشان دهند.»  
 
وی با بیان آنکه می‌توان از هر طنزی برداشت توهین آمیز داشت افزود: «صنوف یا نهادها معمولا تمایل دارند تصویری پاک و پاکیزه در ذهن مردم، مخاطبان یا ذینفعان خود داشته باشند. بنابراین «برخی» نهادها یا گروه‌ها هر چیزی که این تصویر را مخدوش کند را برنمی‌تابند.»

وی توضیح داد: «در چنین شرایطی ممکن است در مقابل یک کاریکاتور یا طنز که درباره عملکرد، وظایف یا اعضای آنهاست، واکنش منفی نشان دهند؛ این گونه نهادها به جای تلاش برای ترمیم نقاط ضعف و تصویر مخدوش خود، راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند؛ جلوگیری حداکثری از هر گونه نقد در هر قالب و هر شکل.» 

این عضو هئیت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر تصریح کرد: «اگر قرار باشد هنرمندان و نویسندگان آثار خود را با صلاحدید و مطابق با  نظر ذینفعان یا سوژه‌های خود تهیه یا تولید کنند، چه جایی برای خلاقیت، نقد و آزادی بیان باقی خواهد ماند؟» 

وی افزود: «در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سایر نهادهای نظارتی و امنیتی، ممیزی‌ها و نظارت‌های گوناگون بر تولید آثار ادبی و هنری وجود دارد. حالا تصور کنید اگر هر وزارتخانه، گروه یا صنف (معلم‌ها، راننده‌ها، کارمندها در ادارات مختلف، بازاری‌ها، دانشگاه‌ها و.... ) نیز بخواهد خودش را تافته جدابافته تصور کند و راسا ممیزی‌هایی را اعمال کند یا درخواست اعمال ممیزی‌هایی را داشته باشد، چه خواهد شد. چنین برخوردهایی نه تنها در تضاد با مفاد قانون اساسی کشور ـ حق آزادی بیان و نقد ـ بلکه در تعارض با حقوق شهروندی و جامعه مدنی است.» 

وی با اشاره به اعتراض وزارت بهداشت یا سازمان نظام پژشکی به ساخت یک مجموعه طنز که موضوع آن نقد برخی از رفتارهای نادرست در مجموعه پزشکی است گفت: «وزارت بهداشت علیرغم کارنامه درخشان خود در دولت جدید، در موضوع اخیر و موضعگیری خود در مقابل ساخت و پخش سریال «در حاشیه» واکنشی ناموجه‌ و نسنجیده‌ از خود نشان داد.»

وی ادامه داد: «فقط کافی است تصور کنید که اگر از این به بعد هر سازمان، گروه یا صنفی انتظار داشته باشد که اگر در یک اثر هنری یا ادبی نامی از او یا اعضای او برده می‌شود حتما بر تولید چنین اثری نظارت داشته باشد یا چنین اثری در هماهنگی با او ساخته یا تولید شود آیا دیگر جایی برای تولید آثار خلاقانه و موثر هنری و ادبی وجود خواهد داشت؟»
 
وی با اشاره به آغاز اعتراض پزشکان قبل از پخش سریال «در حاشیه» گفت: «وقتی هنوز این سریال در حال ساخت بود و کسی از چند و چون آن خبر نداشت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پژشکی انتظار داشتند که این سریال در مشورت با آن‌ها یا با توجه به نظرات آن‌ها ساخته شود. چنین خواستی بر چه اساس و با چه معیاری قابل پذیرفتن است؟ اگر قرار باشد هنرمندان و نویسندگان آثار خود را با صلاحدید و مطابق با  نظر ذینفعان یا سوژه‌های خود بسازند، آیا هنر و ادبیات راه به جایی خواهد برد؟ مسئولیت اجتماعی هنرمند چه می‌شود؟ تفاوت هنر و ادبیات فرمایشی با چنین رویکردی چیست؟ همان‌گونه که جامعه، به پزشکان یا هر صنف دیگری اعتماد می‌کند، آن‌ها نیز باید به رسالت و تعهد اجتماعی هنرمندان اعتماد کنند.»
 
وی افزود: «تصور کنید که سازمان‌ها یا گروه‌هایی از این به بعد بخواهند بر تمام فیلم‌های سینمایی یا نمایش‌هایی که روی صحنه می‌رود نظارت کنند مبادا به صنف یا گروه‌آن‌ها در چنین تولیداتی توهین شده باشد. در این صورت وظایف ممیزی‌ها و دستگاه‌های عریض و طویلی که چنین فیلم‌ها یا نمایش‌نامه‌هایی را تائید می‌کنند و به آن‌ها مجوز می‌دهند، چه می‌شود؟ آیا هر گروه یا صنفی خود را مجاز نمی‌داند در مقابل بازنمایی تصویر خود در آثار هنری و ادبی، به این بهانه که به گمان او در آن مورد توهین قرار گرفته، اعتراض کند و خواستار مداخله در تولید آثار یا اعمال نظر در این باره باشد؟»
 
داورپناه در پایان تصریح کرد: «بگذاریم طنز، به عنوان یک قالب ادبی هنری موثر در بیان مسائل و مشکلات، مستقل و در عین حال تاثیرگذار بماند.»
bato-adv
یک پزشک
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
آقای مدیری میدونی دایسکشن آئورت چیه؟
میدونی این اتفاق میتونه تنها بصورت یک دل درد ساده بروز کنه؟
میخوام یه داستان واست تعریف کنم، چند روز پیش یه آقا به سن و سال شما با پای خودش اومد اورژانس گفت دلم از دو ساعت پیش درد میکنه سرتونو درد نیارم آخرش همکارای ما به این نتیجه رسیدن که دایسکشن شریان آئورته و بیمار باید سریعا به یه بیمارستان قلب منتقل بشه شایدم عمل...به همه مراکز قلب تهران اطلاع داده شد ولی...
ولی بیمار با رضایت شخصی اورژانس رو ترک کرد مبادا که سر کیسه اش کنیم، میگفت خودم تو در حاشیه دیدم!!! سه ساعت بعد به حالت شوک با آمبولانس اومد و هیچوقت دیگه اورژانس رو ترک نکرد، اون آقا هم سن و سال شما بود آقای مدیری و جرمش تماشای سریال شما...
نقل از یکی از همکارا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
با توجه به نظرات مردم و منفی
مثبت هائی که کاربران به نظرات می دهند .
سازمان نظام پزشکی و سایر
معترضین به سریال باید از
خودشان یک سئوال کنند و به
خودشان هم جواب بدهند .
که کار جامعه پزشکی نجات و
کاهش درد و رنج مردم است
ولی با وجود این خدمت با ارزش چرا مردم از آنها ناراحتند؟
سیروان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
پزشکا با یه سریال اعتبارشون زیر سوال نمیره
پزشکا با زیر میزی و تجارت اعتبارشون زیر سوال رفته!
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
بابا اینم یه کار طنزه دیگه چرا اینقدر موضع و جبهه میگیرید؟و صد البته که در بعضی مواقع دروغ هم نیست.مادر بزرگ خدابیامرز من ۳ سال پیش دم عید مریض شد تو کل ایران دکتر نبود که!تو یه بیمارستان بزرگ کلا ۱۰ تا انترن و پرستار بودن بیچاره فوت کرد.پس چی فکر کردین معلومه تا حالا بیمارستان خصوصی نرفتین این یک حقیقته که یه دستشویی میری ۶۰ میلیون ازت میگیرن.در ضمن توی این فیلم که همه ی دکترا رو بد نشون نداده.کلام آخر این که این یه سریال طنزه بخندید و شاد باشید اینقدم حساس نباشید سکته میکنید میمیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
متاسفم که افرادی از بعضی از قشرها خود را تافته جدابافته می پندارن و حتی تحمل طنز را ندارند.
آیا این افراد نسبت به این همه تخلفات و مرگ هایی که ناشی از اشتباهات پزشکی هست و هر روزه شاهد آن هستیم ، اینقدر واکنش نشان می دهند؟
درحالیکه این اتفاقات واقعی بوده و خیلی خیلی بیشتر از طنز می تواند چهره این صنف را در اذهان عمومی مخدوش کند.
کمتر فردی را می شناسیم که در بستگان و آشنایان خود یک مورد مرگ ناشی از اشتباهات و تخلفات پزشکی را سراغ نداشته باشد و از آن به ناراحتی یاد نکند.
فکر می کنم اگر هم قرار باشد چیزی چهره این قشر و صنف زحمت کش و شریف را مخدوش کند، این اتفاقات واقعی می باشد نه یک برنامه طنز!
ای کاش این دوستان کمی هم در برابر این مسائل موضع گیری می کردند!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۰
ناشناس
United States of America
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
هتره بدونید همه مردم ما به اون سطح سواد رسانه ای نرسیدن که رفتار یک فرد در سریال رو به همه اون صنف تعمیم ندن.
تو کل ایران 100 تا جراح پلاستیک داشته باشیم اصلا 98 نفرش کلاه بردار باشه چرا باید کل جامعه پزشکی و 70 هزار پزشک عمومی که تو روستاها بیگاری میکنن خدماتشون زیرسوال بره
یک روستایی ساده که این سریال رو میبینه تصورش اینه که اون پزشکی که تو مرکز بهداشت کار میکنه مثل همین شخصیتای سریال کلاهبردارن
شما که رسانه ای هستید چرا این حرفو میزنید.شما که میدونید جامعه چطور تاثیر پذیره
چرا دفاع غیر منطقی میکنید ؟مگه دفاع کنندگان از شارلی ابدو مجله طنز فرانسوی چیزی غیر از این دفاع میگن؟شارلی ابدو با سخیف ترین طنز همه صنفارو تو فرانسه زیر سوال میبرد و اسمشم میزاشت انتقاد .

انتقاد در هر جامعه ای با توجه به سواد رسانه ای اون جامعه باید انجام بشه .وقتی همه شخصیتای سریال در حاشیه منفی هستن و یک شخصیت مثبت اون هم کودن و احمق این چجور انتقادیه؟
ایا انتقاد نباید همراه با تشویق باشد؟
وقتی بازور یه صحنه مسخره اضافه میشه اول سریال و یک پزشک خیر رو نشون میده اونم چند ثانیه و بعد بقیش همش منفی خب معلومه نگاه سازنده انتقاد سازنده نیست
دستاورد رسانه ای سریال آیا جز موج سواری به نفع جذب مخاطب بیشتر و به تبع اون دریافت مبالغ بالاتر برای تبلیغات بوده؟
بهتره مسایل رو عمیق ببینیم .کدوم ساخته مهران مدیری در گذشته برای اصلاح امور جامعه بوده که الان انتظار مثبت از این سریال هست.ایا این سریال طنز رو فردی مثل داوود میرباقری ساخته که احترام فوق العاده ای بهش هست یا فردی مثل مهران مدیری که سابقش چه در ساخت برنامه ها چه جریانات جوایز قهوه تلخ مشخصه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
به نظر من جامعه ما مخصوصا اين نوع قشر تحصيل كرده اينقدرها هم نبايد منتقد سياست هاي مميزي نهادها و يا مثلا وزارت ارشاد باشند .وقتي قادر نيستيم تفاوتي ميان شوخي و يا به زعم منتقدين حتي هزل و هجو قائل شويم و آنرا تحمل كنيم جاي هيچ گله و شكايتي براي رفتارهاي نابهنجار بسياري از كسان نمي ماند.
ناشناس
Italy
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
حرفت درسته. همه هشتاد میلیون ایرانی از یک سطح فرهنگی نیستند. هنوز در کشور ما قتل ناموسی داریم. فقر در برخی روستاها بیداد میکنه. هنوز خیلیها نمیدونند ایران کجای جهانه. معلومه که درک درستی نخواهند داشت.
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
مشکل جامعه ما اینه که بی جنبه ایم و همش می خوایم از کاه کوه بسازیم . من خودم تو سیستم بیمارستان ها هستم وضعیت بیمارستان های ما بدتر از این حرفاست اگه یکی بخواد انتقادی فیلم بسازه خیلی موضوعات هست که بشه ده فصل سریال واسش بسازه مشکل اینه که از بس جامعه بی جنبه ای داریم کسی جرات نداره به این موضوعات بپردازه .
شما نگران اون روستایی نباش که این فیلم رو ببینه و دیدش نسبت به دکترها عوض بشه چون همون بنده خدا اگه سرما بخوره باز مجبوره به همون 70 هزار پزشک عمومی مراجعه کنه .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
بهتره بدونید همه مردم ما به اون سطح سواد رسانه ای نرسیدن که رفتار یک فرد در سریال رو به همه اون صنف تعمیم ندن.

یعنی چی این حرف؟ شما یه سر از امریکا بیا اینجا از نزدیک ببین که اینطوری نیس
آریا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
این طور که شما می فرمایید ما باید صبر کنیم تا باران فهم و شعور از آسمون بباره و مردم به قول شما به اون سطح سواد برسن. در ضمن اون دکتری که توی روستا کار می کنه چیزی حدود 8 تا 10 برابر حقوق اداره کار حقوق دریافت می کنه. این داستان ها رو هم لطفا بزارید کنار که چون جون آدم ها دست دکترهاست پس باید حقوق خیلی بیشتری نسبت به بقیه ی مردم بگیرند.
آخه این چه جور سنتی شده تو کشور ما که هر فیلم و سریالی می سازن که از یک صنف خاص توش انتقاد میشه سریع جبهه می گیرن در مقابلش. مطمئن باشید اون پزشکانی که از لحاظ شغلی شریف هستند با این سریال ها چیزی ازشون کم نمیشه و دید مردم هم نسبت بهشون بد نمیشه. بهتره بقیه به فکر خودشون باشن.
من نه از مهران مدیری دفاع می کنم و نه از هیچ سینماگر دیگه ای. بهتره به جای پاک کردن صورت مسأله به فکر اصلاح امور باشیم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
اقا جان این جماعت 30 سال از بقیه مردم عقبند من باجناقهای دکتر توی حاشیه را که دیدم فکر کردم ا... چه جالب هیچ تحصیلکرده دیگری جز پزشکان این ژست ها را نمی گیرد ژست های قبل از انقلابی دارند
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
برای افراد نادانی مثل شما امثال مهران مدیری خوبه که 15 دقیقه پشت صحنه رو تو هر قسمت قالبتون کنه و واسش پول بگیره
امثال مولتی میلیاردری مثل مدیری خوبه که پرچمدار مبارزه با سرمایه داری شماهاست
بیچاره ها مهران مدیری مخصوصا این سوژرو انتخاب کرد که جنجالی بشه تو رسانه ها و مخاطبش بره بالا و در نتیجه 16 دقیقه آگهی بگیره برا 30 دقیقه برنامه مزخرف
یکم از رسانه سردرمیاوردین میفهمیدین چه کلاه بزرگی سرتون رفته
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
تو اگر دانا بودی که یکم مودبانه حرف میزدی
فکر کنم یه پزشکی عمومی خوندی اومدی اینجا خودتو آدم فرض کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
عزیزم تو چرا می سوزی . گرفته نوش جانش . مهم اینکه مخاطب را سرگرم می کنه و می خندونه . مشکل شما حسودان کینه توز هیچوقت حل نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
عزیزم تمایلات کمونیستی ما رو به این اعتراضا نکشونده جنایات سیستم پزشکی دلیل ماجراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
تو یکی خیلی انتقاد پذیری ! عاقل!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
put your view in dumpster
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
با بیانی مودب هم می شود نظر داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
شخصیت سریال مرد 1000چهره "کارمند ساده ی اداره ی بایگانی ثبت احوال شیراز" بود... یه کم جنبه داشتن رو از کارمندان و شیرازیها و پرسنل اداره ثبت یاد بگیرین
صالحی ب
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
در این مورد اعتراض وزارت بهداشت و اقای وزیر اصلا وارد نیست. این جور برخوردا چندان تناسبی با شعارهای اقای روحانی یعنی ازادی های مدنی و حقوق شهروندی نداره
مدیری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
سریال مورد بحث نه تنها حاوی توهین به تمام کادر درمانی و تشخیصی است که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست، متضمن توهین و افترا به مسئولین و نهاد های نظارتی است ،که نشان میدهد نه تنها قادر به اعمال قانون نیستند حتی توان پیشگیری از وقوع جرم را نیز ندارند. پزشکی با پروانه باطل شده و فرد دیگری که از دانشگاهی موهوم خود را جراح دستگاه گوارش میداند به راحتی به انجام عمل خلف و دخالت در امور پزشکی و بازی کردن با سلامت آحاد افراد مبادرت میورزند و ریاست آنها که پزشکی به ظاهر صالح و در حقیقت یک ابله تمام عیار میباشد قادر به اعمال مدیریت خود نیست! این فرد دارای حکم رسمی از نهاد رسمی دولتی است. آیا نشان دادن این داستان تمام چرخه درمان را از صدر تا ذیل مورد حمله قرار نمیدهد، آبا ااعتماد بیمار به کادر درمانی که از ارکان اصلی چرخه درمان است صدمه جبران ناپذیر نمیبیند. اگر این سریال حتی باعث سلب اعتماد تنها یک بیمار و عدم مراجعه به هنگام به کادر درمانی گردد کسی از آقایان هنرمندان مسئولیت آنرا به عهد میگیرند؟! طنزی این چنین گستاخ و بی ملاحظه در شان ملت شریف ایران است؟
جواب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
به نظرم شما هنوز مریض نشدید! بهتره یه سر به مراکز درمانی بزنید به ویژه مراکز درمانی دولتی ! یعنی شما تصورتون از وضعیت درمانی در ایران چیه؟ واقعا در ایران زندگی می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
عزیزم توهین نیست واقعیت هست . اگر مردم به عنوان مخاطب اصلی ناراضی باشند حق با شماست ولیواقعیت این سریال 10 درصد معضلات و مشکلات جامعه سلامت و پزشکی کشور را هم نشون نمیده
ناشناس
Germany
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
سرکیسه کردن مردم توسط بیمارستانها و بعضی از پزشکان بوضوح برای همه مردم روشن است و فقط این سریال بخش کوچکی از ظلمی است که بعضی از پزشکان برمردم روا میکنند به نمایش گذاشته است . چرا وقتی خودتان را در ائینه می بینید خشمگین میشوید
رهایی
United States of America
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
وقتی تحصیلکرده ها در مقابل یه کار طنز اینجوری موضعگیری می کنند، از دیگران چه انتظاری می شه داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
زنده باد آزادی بیان
ناشناس
Germany
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
با آزادی بیان میشه حتی فحش هم داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
استیون هاوکینگ بزرگترین فیزیکدان حاضر است بارها در فیلمهای مختلف شخص وی دستمایه طنز شده است هر چه شخصیت بزرگتر و کم ایرادتر باشد در برابر نقد و طنز بردبارتر و با تحمل تر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
آخه چرا اینقدر پرداختن به طنز شغلی حساس شده است؟!!
سریال در حاشیه به هیچ عنوان توهین به جامعه پزشکان نیست.
خواهشا بگذارید مردم کمی لبخند بزنند.
یک دانشجوی پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
بنده خودم فقط و فقط به عشق خدمت به مردم و به خاطر علاقم این رشته رو انتخاب کردم و حقوقش چه 1 میلیون چه صد میلیون اصن واسم مهم نیست، ولی این انتقاد های شدیدی که جامعه پزشکی رو هدف گرفته بیشتر از هر کس دودش توی چشم خود مردم میره. مردم ما یه چیز رو نمی دونن و اون اینکه دست مزد های بالای پزشکان در کشور صرفا و صرفا برای جلوگیری از مهاجرت گسترده پزشکان به خارج هست. ما همین جوری هم توی کشور کمبود نیرو های متخصص پزشکی دارم (متخصص، نه عمومی)، حالا فکر کنید حقوق ها کمتر بشه، بیشتر جامعه پزشکی مهاجرت می کنن به کشور های دیگه که شاید درآمدشون یه مقدار کمتر باشه، ولی در عوض کیفیت زندگیشون به مراتب بهتر میشه و اون موقع یه ایران می مونه پر از بیمار و خالی از متخصصان پزشکی !
این رو هم بگم که مسئله مهاجرت پزشکان به حدی جدی هست که سازمان ملل متحد چندین قانون وضع کرده که مهاجرت پزشکان از کشور های جهان سوم رو تا حد ممکن محدود کنه تا این کشور ها از نیروی پزشکی خالی نشن و با این حال هنوز هم این مهاجرت ها در سطح وسیعی وجود دارن و کشور های جهان سوم هنوز هم از کمبود این نیرو ها رنج می برن. می دونم که کامنتم منفی زیاد می خوره، ولی فقط خواستم بگم که مردم منطقی برخورد کنن و نه احساسی. برخورد های احساسی با قضایای حساس یعنی فاجعه، نمونش سال 84 و آمدن کسی که 8 سال مملکت رو به فنا داد ... !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
آقاي دانشجوي عزيز
اتفاقا در خارج از ايران تحصيلات پزشكي ايران را قبول ندارند بر عكس رشته هاي مهندسي ايران كه در خارج پذيرفته مي شوند.. پزشكي از آشنايان را مي شناسم كه در سال 1382 به كانادا مهاجرت نمود. به دليل دوره هاي بسيار طولاني چند ساله و امتحانات بسيار سخت كه بايستي براي دريافت مجوز طبابت مي گذراند عطاي طبابت در كانادا را به لقايش بخشيد و خانواده را در آنجا گذاشت و خودش سالي 8-7 ماه در ايران طبابت مي كند. اين رو هم بگم كه اكثر پزشكان نامي و موفق ايراني در خارج از كشور تحصيل كرده همان كشورها مي باشند نه ايران.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
جالبه سیاستی برای حفظ کسایی که تو رشته های مهندسی و در دانشگاههای خوب تحصیل میکنند وجود نداره. خصوصا که امکان مهاجرت براشون خیلی خیلی بیشتر از پزشکها فراهمه و از این نظر اصلا قابل مقایسه نیست. اونوقت برای جلوگیری از مهاجرت پزشکها حقوق بالا در نظر گرفته میشه!! ضمنا فقط صحبت از حقوق نیست که. زیر میزی، کم اهمیت بودن نسبت به جان بیماران و خیلی چیزای دیگه هم هست که مورد انتقاده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
سلام اولا کدوم متخصص دقیقا ؟ منظورم همه نیستا اما اکثر متخصصین کشور ما با پزشک عمومی فرقی ندارن. دوما کدوم کشور دقیقا مهاجرت میشه ؟
نکنه تلویزیون مستند نشون می ده پزشکهای موفق خارج از کشور رو شما به خودت گرفته؟
قصد توهین ندارم.فقط یکم واقع بین باشید من خودم سال ها با دانشجویان پزشک و فارق التحصیلان این رشته در ارتباط بودم واسه همین هم اگه همین الان بفهمم که تومور مغزی دارم هم به هیچ دکتری در ایران مراجعه نمی کنم. پس شما یه کم منطقی به این قضیه نگاه کن و برو ببین تو بیمارستان ها چه خبره ؟ واقعا مردم از بیچارگی بیمارستان مراجعه می کنند والا کیه که ندونه سیستم بهداشت جامعه ما در چه وضعیتیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
با سلام
می دونید چرا کمبود نیروی پزشک متخصص داریم؟ علت این است که خود ای آقایان متخصص مسئول هیئت بورد پزشکی هستند و به خاطر ترس از کاهش منافع خود اجازه افزایش ظرفیت جذب پزشک متخصص را نمی دهند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
چقد چرت تلاوت کردی دانشجوی عزیز
siyamak
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
جامعه ای که نتواند طنز را بپذیرد جامعه ای رو به زوال است (تئودور آدورنو)
...................
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
چه ربطی داره نادان؟؟
siyamak
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
جامعه ای که نتواند طنز را بپذیرد جامعه ای رو به زوال است (تئودور آدورنو)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
اگر واقعا هیچ غل و غشی نداشتید انقدر از پخش یک سریال طنز ک جز شادی مردم هدف دیگری ندارد، عصبانی نمیشدید ....
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
با آن همه زیر میزیهایی که این آقایان از ملت بدبخت گرفتند. این کمترین واقعیت از این صنف به ظاهر تحصیل کرده است . درود بر مهران مدیری فهیم وبا شعور .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
با سلام چرا اگر راجعبه مردم بدبخت چیزی بسازن اونا بخندن موردی نداره ولی اگه راجعبه اونا ساخته بشه توهینه اگر این برنامه طنز واقعیت داره که اونا بهشون بر خورده که وای به حالشون در پیشگاه حضرت حق ولی اگر فقط یه شوخیه که چه اشکالی داره مردم یکم بخندن ؟ مگر نه اینکه پزشکان بر روحیه و خنده بیماران تاکید میکنن پس این بچه بازی ها دیگه یعنی چی ؟ از من به شما نصیحت پزشکان محترم افتادگی اموز اگر تالب فیضی با این اعتراض ها هرگز نخورد اب زمینی که بلند است . احترام شما همیشه سر جاش است چه این سریال پخش بشه چه نشه مگر اینکه شما خودتون احترامتونو زیره سوال ببرین
همایون
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
نخست اینکه اینا طنزه
دوم اینکه طنز گفتن کاستی ها با خنده هست
سوم اینکه پزشکانی ک خوبن و مردم میشناسندشون با این طنزا خراب نمیشن
تو این روزگار زمانی ک آدم پزشک رو میبینه یاد نخستین چیزی ک می افته رشوه هست
من تا حالا ده ها نمونش رو از نزدیکان خودم دیدم
اونایی ک دفاع می کنن اگه خ ن ی روز گذرشون ب بیمارستانا بیفته اون موقه می فهمن ک تا حالا اشتباه می کردن
فرار جان من پخش کن
ممنون
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
همه پزشکان بدون استثنا زیر میزی میگیرند م خودم در طول عمرم 10 باری کارم به به بیمارستان کشید در همه ده موارد پزشکان محترم از من کارگر زیر میزی هنگفتی خواستند و گرفتند چون بدون زیر میزی حرکتی برای سلامتی بیمار انجام نمی دهند مشت نمونه خروار است میدونم نظرو پخش نمیکنین
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
وقتی پزشکان که نماد قشر فرهیخته و تحصیلکرده و باشعور اجتماع هستند توانایی هضم طنز و نمایش مشکلات اجتماعی را ندارند شما از بقیه اقشار جامعه چه توقعی دارید؟ در ضمن تعدادی از مسائلی که درین سریال بهش پرداخته میشه همچین پر بیراه هم نیست چیزیه که خیلی از افراد جامعه ممکنه باهاش برخورد داشته باشند
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
طنز یا هجو ؟؟
ادا و اطوار شده طنز !!
لهجه های محلی و طرز خاص حرف زدن شده طنز !!
مسخره کردن مردم شده طنز !!
طنز واقعی از برخوردهای آدمها در شرایط خاص بوجود می آید !
شاید شما سریال ساختمان پزشکان را فراموش کرده اید که به زیبایی به روابط پزشک و بیمار و همه چیز زندگی خصوصی پزشکان پرداخت ، ولی در آن موقع اینقدر اعتراض نشد و آن هم به خاطر طنز صحیحی بود که در داستان به کار برده شد ـ
امیدوارم ریشه طنز سخیف و بی پایه برچیده شود ـ
ناشناس
Finland
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
شما تمسخر به لهجه ها رو مطرح می کنید تا بقیه عیب هاتون پوشیده بشه
مگر داخل طنز های دیگه این شوخی ها نمی شد؟؟؟
مهراب س
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
اگر مشکلی نداشته باشیم هیچ عکس العملی نشان نمیدهیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
بجای پاک کردن صورت مسئله بهتره خودتون را اصلاح کنید.
مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
تخلفات غیر قانونی و قانونی!! این قشر نیاز به انتقاد دارد.
ناشناس
Germany
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
بسیار عالی که تفاوت طنز و هزل رو بیان کردید بی شک اگر این سریال طنز می بود این همه اعتراض در پی نداشت در شوخی کردم ،ساختمان پزشکان و ... چطور کسی در مقابله با طنز جبهه نگرفت؟
این سریال به اصطلاح طنز خنده دار هست اما متاسفانه ما به هزلی می خندیم که نه تاثیری بر زیر میزی بگیران دارد نه کسانی که جان انسانها رو به بازي میگیرند و فقط باعث دلسرد شدن پزشکان و پرستارانی میشه که این شغل رو به خاطر تقدسش برگزیدند ای کاش با طنزی حساب شده و به دور از مسخره بازی کمکی به بهبود روابط انسانی می کردند ای کاش...
یکی از بزرگان اهل تمیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
از دوستان خواهش میکنم که قبل از این که چیزی بنویسن به این سوالات پاسخ بدن آیا میدونید پزشک متخصصی که در بیمارستان دولتی شما رو ویزیت میکنه و شما 3500 تومان به ایشان ویزیت میدین بقیه پول شما رو کی میده (مطمئنا پزشکی که تعرفه دولتی ویزیتش 35هزار تومانه حاضر نشده از 90 در صد ویزیتش بگذره)آیا تا حالا شده برید توی یک بیمارستان یا درمانگاه دولتی که علاوه بر بیمه طرح سلامت هم دارن و شما فقط 10 در صد پول ویزیت رو میدین دو ساعت معطل شده باشید و پرستار و خدمه دوستانشون رو با پارتی بازی رد کنن و وقتی صداتوندر میاد به شما بگن حالا خوبه پولی هم نمیدی این قدذر ادعا داری حقت بود میرفتی بخش خصوصی 10برابر این پول رو میدادی صدات هم در نمیامد آیا اگه میدونستید هزینه این طرح سلامت که حدود 40 تا 50 در صد هزینه های درمان رو (به جز بیمه )در بیمارستان های دولتی میده از محل بودجه عمومیه و از پول نفت و مالیاتی که از شما میگیرن تامین میشه آیا میدونید حقوق همون منشی که به شما میگه حقتونه برید بخش خصوصی پول بدین صداتون هم در نیاد از حقوق یک منشی در بخش خصوصی بیشتره و امنیت شغلیش هم بیشتره آیا تاحالا شده برید توی مطب دکتر در یک بیمارستان دولتی دکتر بیمار سرطانی شما رو بشونه و نزدیک نیم ساعت با موبایلش راجع به یکی از شغلهای دومش (انتشار مقاله در مجلات معتبر) صحبت کنه و وقتی بهش اعتراض کنی به منشیش بگه این آقا دیگه حق نداره همراه با مریض بیاد آیا تا حالا شده بفهمید یک دکتر نمیتونه بره در یک جا مطب خصوصی بزنه چون تعهد داره تا مدتی در بخش خصوصی به خاطر امکاناتی که در هنگام تحصیل از دولت گرفته خدمت بکنه و اونوقت همون دکتر که با پول شما (همون نفت و مالیات)دکتر شده سرشما قر بزنه که اگه خصوصی برید باید اینقدر پول بدید آیا تا حالا شده بشینید و مالیاتی رو که پرداخت میکنید حساب کنید و سهمتون از پول نفت و گاز رو (اگر قرار بود به جای خرج در مملکت به شما میدادن)حساب کنید و بر اساس آمارهای دولتی بر اساس سهم سلامت از بودجه دولت محاسبه کنید و ببینید چه مقدار هر ساله دارید به بخش سلامت پول میدید حالا که به این سوالات جواب دادید بریم نظر بدیم من از مهران مدیری به خاطزر بد قولیش توی سریال های قبلیش بدم میاد و فکر میکنم دوباره برگشته تلوزیون چون میدونه با این بدقولیهایی که به خاطر پول در آوردن کرد دیگه کاراش بدون تلوزیون با اقبال عمومی رو به رو نمیشه اما بعد از این که جواب اون سوال ها رو به خودم دادم یه دمت گرم گنده به مهران مدیری گفتم همین
چکاوک
Finland
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
نظارت نه ولی نمایش چنین آثاری پیش از پخش تلوزیونی برا ی عده ای از افراد که تعدادی از انها از همان صنف هستند می تواند به کم کردن بار اعتراض ها کمک کند . من ب هعنوان عضوی از جامعه پزشکی کشور با این سریال مخالف نیستم و صرفا به چشم طنز به ان نگاه می کنم در طنز بزرگ نمای صورن می گیرد تا تلنقری باشد برای همه ... چطور وقتی در سریال های دیگر نشان می دهیم پرستار قربان صدقه بیمار می رود اعتراض نمی کنیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
این منو کشته : قداست جامعه پزشکی !!!!!!!!!!! من کمتر حتی آداب معاشرت در این جامعه سراغ دارم. مثلاً جواب سلام دادن به بیمار. بهتره بگیم جامعه افرادی که برای جبران کمبود های خود به ادامه تحصیل روی آورده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
سریال بله اقای وزیر رو بیاد بیاریم و کمی جنبه داشته باشیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
دوستان طرفدار قشر پزشکان معنا و مفهوم ظنز را فراموش کرده اند ظنز مشکلات جامعه را به صورت بسیار برجسته نمایان کرده تا دیگران را متوجه آن کند
در اینکه قشر پزشکان زحمتکش بوده و برای اخذ مدارک پزشکی زحمات طاقت فرسایی کشیده اند هیچ شک و شبهه ای نیست ولی آیا می توان منکر پزشکانی شد که همه اصول اخلاقی را فدای مادیات کرده اند؟ پزشکانی که به راحتی مریضان وخیم را به دلیل نداشتن پول رد کرده و از معالجه آنها سرباز می زنند؟ پزشکانی که درخواست پول زیر میزی برای آنها به سادگی آب خوردن است؟ پزشکانی که با همکاران رادیولوژیست آزمایشگاه و ... قرارداد دارند تا هرمریضی را ولو بدون نیاز و دلیل راهی مراکز آنها می کنند.
متاسفانه جامعه پزشکی را که با جان مردم سر و کار دارد آنچنان پزشکان پول پرست آلوده کرده اند که با هیچ دارویی نمی تواند پاک کرد
پس دوستان پزشک و طرفدارانشان ، کمی جنبه داشته باشید این یک سریال طنز است خیلی جدی نگیرید آیا زمانی که مهران مدیری سایر مشاغل را دستمایه برنامه طنز خود قرارداد نخندیدید ؟!؟!؟
پس اکنون ناراحت نباشید که شما را دستمایه قرار داده
ميترا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
به نظرم در اين سريال، واقعيت به تصوير كشيده شده و سياه نمايي در آن صورت نگرفته است؛ بيشتر ما تجربه مواجهه با چنين پزشكاني را داريم و روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي‌شود. ايشان بايد بدانند كه احترام خود را در جامعه از دست داده‌اند و اين انتخاب خودشان بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
دکتر زنان برای زایمان تیرماه از الان شماره حساب می دهد که به قول خودش قطعی بشه که شماره تماس بده برای مواقع ضروری. زیر میزی این مدلی ندیده بودیم. یک ونیم میلیون برای زایمان می خواد.
محسن کاشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
وقتی نشه با قشری مانند پزشک با فهم و ف هیختگی که دارند شوخی کرد توقع از دیگران نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
ازقدیم میگن چوبو که برمیداری گربه دزده به حساب خودش میرسه اگه ریگی به کفش پزشکان نیست طنز را بپذیرید
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
من با این نوشته موافقم . ولی دوستان یک مساله رو از پیش درست فرض کردند و آن اینکه سریال "درحاشیه" ، طنز است. درصورتی که با رسالت ، محتوا و فرم طنز فاصله بسیاری دارد. طنز یعنی تلخند نه میمون بازی و شکلک درآوردن به هر صورت ممکن.
ماهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
واقعا مجموعه لوس و بی مزه و مزخرفیه. متاسفم برای صدا سیما که این مجموعه رو پخش می کنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
لطفا اسامي پزشك هايي كه اعتراض دارند را منتشر كنيد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
مزخرفن اونایی که زورشون میگیره.
کامبیز
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
من به چشم خودم دیدم چطور از مریض ها سوء استفاده می کنند، در بیمارستانهای خصوصی دکترا به هم نون قرض میدهند ، مثلا دکتر مغز که دکتر اصلی بیماره میگه تمام متخصص های دیگه باید هر روز دو بار مریض مورد نظر رو معاینه کنند. من به چشم خودم دیدم یه دکتر در یک دقیقه و فقط با یک گوشی قلب پدرم رو معاینه کرد و در صورتوضیت مبلغ این ویزیت رو زده بود 85 هزار تومن( تازه چند سال پیش) ، و این کار هر روزشون بود برای دو هفته ، واین دکتر در هر یک ساعت حدود شاید 50 تا مریض رو با یه گوشی معاینه می کرد،

اگر بخواهیم از نظر ضریب هوشی بررسی کنیم مهندسان به مراتب ضریب هوشی بالاتری دارند مخصوصا مهندسان رشته های خاص و سخت ، ولی اونها هم درآمدشان اصلا قابل مقایسه با پزشکان نیست.

اگر بخواهیم از نظر زحمت و سختی کار مقایسه کنیم ما شغلهای بسیار بسیار پر زحمتی داریم که شبانه روز زحمت می کشند و به مردم خدمت می کنند ولی درآمدشان یک صدم پزشکان هم نیست.

کافیه پارکینگ بیمارستانهای خصوصی رو نگاه کنید ببینید چند تا بی ام و و بنز یا آودی بالای 700 میلیون تومن می بینید.
10 روز قبل از عید همگی به مسافرت های اروپایی میروند و 20 روز بعد از عید می آیند با پولی که به ناحق از مریض ها گرفته شده است.

این وضعیت کنونی که دولت خودش رو کنار کشیده بسیار تهوع آور و تبعیض آمیز است.

در پایان باید بگم پزشکان هیچ تفاوتی با دیگر اقشار ندارند و هیچگونه برتری و فضیلت بیشتری ندارند.

رسیدگی جدی به این موضوع بایستی در دستور کار اصلی مجلس و دولت قرار گیرد
اعظم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
جالبه که برای عدم مهاجرت آقایان بهشون پول زیادی داده میشه و آقایان چون سیرمونی ندارند زیر میزی هم میگیرند!! به نظر من فاسدترین و بی وجدان ترین قشر جامعه، پزشکان هستند!! که آبروی اون چند تا همکار محترم و باوجدانشون رو هم می برن!!
صورت مساله را پاک نکنید یک فکر اساسی بکنید!!
اون فردی که به قول شما تو روستا است و چیزی نمیفهمه، پزشک سریال رو با پزشک مرکز بهداشت خودش مقایسه میکنه و اگر کارهاشون با هم همخوانی نداشت از برنامه مدیری زده میشه. البته اگر همخوانی نداشت!!!!!
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
سلام
شما انگار تا حالا به بیمارستا نهای خصوصی نرفتید ببینید بیشتر سریال در حاشیه درسته و تا اون جراحهای اسم در کرده از طریق مطبشون زیر میزیشون رو نگیرند پای عمل نمی آیند.من همسرم بارداره و به یک بیمارستان خصوصی در بلوار ارتش رفتیم و گفتند فلان خانم دکتر به شرطی عمل سزارین رو می کنند که 10 سکه طلا تو مطب بهشون بدید.والا باید فلان متخصص زنان تازه کار که خود خانم دکتر معرفی کرده عمل رو انجام بده .(من از طریق مریضای خود دکتر فهمیدم.).گفتم تو سایت که اسم این دکتر هست ولی گفتند نه خانم دکتر فقط 7 ماه به بالا که سزارینین و اونم چون زیر میزیو می گیرند حاضر به عمل می شند.
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
ممنونم
احمد
United States of America
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
به نظر من مهران مدیری واقعیت را میگه چون تمام سریالهش واقیعتعه
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
وزیر مخترم نباید اینطور موضعگیری می کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
بعضی از پزشکان عزیز البته نه همه روحشون را به پول فرختن و جان مریض براشون اهمیت نداره البته نسبتشون به دکترای خوب زیاد بود داره زیادتر هم میشه تا بخوای اعتراض کنی کولی بازی میکنند شرمنده از دکترای با خدا به خاطر حرفام اما واقعیته
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
چراخیلی ها فکرمیکنندمردم چیزی نمیفهمند مردم خیلی خوب دکترباوجدان روازبی وجدان تشخیص میدن چه این سریال پخش بشه چه نشه خوبی این سریال اینه که لااقل شبی نیم ساعت هم شده خانواده دورهم جمع میشن وباهم میخندن.چراهمه چیزرو زیرسوال میبریم پشت صحنه هاهم گاهی ازخودسریال خنده دارتره.به نظرمن اگه دکتری اهل اینجورمسائل نباشه ناراحت نمیشه اینجورچیزهاواقعا وجودداره حالانه صددرصد. اونی که میگه نیست فقط چشماش روروی واقعیت بسته
وجدان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
یک گزارشگر بفرستین به بیمارستان ها از حال و روز رزیدنت ها باخبر بشید من بستگانم رزیدنت هستند به خدای منتقم سوگند که پوست مچ دستهایش به خاطر شدت کار پلاسیده شده و رگه هایی از آن کبود شده است. در صبح قیامت در پیشگاه خداوند مدیون هستید اگر همین کامنت رو سانسور کنید.
بروید در بیمارستانها ببینید که رزیدنت ها با حقوق ماهیانه سیصد چهار صد تومان در ماه بین 13 الی 8 کشیک 33 ساعته بصورت آنکال دارند بعد تازه باید بیایند بروند مناطق محروم .


من پزشک نیستم اما باور دارم هر کسی در اغلب حرفه ها اگر به اندازه یک دانشجوی پزشکی زحمت بکشد به درآمدهایی بیشتر از پزشک ها می رسد
Sifter
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
مردم ما شور شو در آوردن وگرنه استفاده از یک لهجه تو یک سریال چه اشکالی داره که مردم این قدر عصبانی میشند.
اگر اونطوری باشه پس قیلم هایی که به زبان فارسی اند به همه فارس زبانان توهین می کنند. یا فیلم های انگلیسی به همه مردم انگلیسی توهین می کنند! این که نمی شه آخه!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
ای کاش قبل از نقد صنف خاصی ، سیستم نامتعادل موجود رو نقد کرد ، سیستمی که مبنای کاراش کاغذ بازی وانجام کارهای اداری واذیت کردن بیمار وپزشک ، سیستمی که باعث میشه یکی از اون سر ایران بیاد تهران ودر محوطه وحیاط بیمارستانهای دولتی بخوابه برای درمان بیمارش ، سیستمی که دانشجوی پزشکی عمومی وتخصصی تا نزدیک 32 سالگی فقط حدوده 800 تومن بگیره ، معلومه در این سیستم افرادی با روان متعادل و با اخلاق که چشم به پول مردم نداشته باشن کمتر دیده میشود . مردم از سختیها واسترسی که دانشجوی پزشکی میکشه رو نمیدونن ، سختیهای که نه جسمی بلکه تماما روحی بوده ، وعلت رو در سیستم ونظام سلامت باید جستجو کرد .
ناشناس
United States of America
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
خب دیگه واقعیت تلخ هست و باید فساد و کاستی ها رو نشون داد تا برطرف بشه اگرچه بنظرم همه صنوف دست کمی از هم ندارند و همه هم به فکر پر کردن جیبشون هستن مخصوصا پزشکان عزیز و قسم خورده امروز که موقع برخورد با یه بیمار اصلا توجهی به نگرانی و اضطراب خانواده بیمار ندارن و ارزش خاصی برای جان بیمار و نگرانی و التهاب روحی خانواده اون ندارن مگر صورت حساب و زیرمیزی۰ فقط میگم خدا کنه کسی پاش به این صنف پزشکان باز نشه که معلوم نیست بااین دلالان مرگ و زندگی چجوری بتونه کنار بیاد!!!
واقعا متاسفم برای خودمون که اینجوری هستیم
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
به نظر من آقای مهران مدیری حرف دل مردم رو میزنه چون واقعاً دکتری ما همه بیسوادن فقط مدرک گرفتن من خودم 4بار تو هفته رفتم دکتر بعد یه هفته فهمیدن من اپاندیس دارم که اونم پاره شده وباید بستری بشم
دستت دردنکنه آقای مدیری ادامه بده تا مردم بدونن این دکترها همه اشون بیخودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
وقتی من نوعی هیچ مشکلی ندارم چرا باید ناراحت بشم .تو که کارت درسته چرا ناراحت میشی .دکتر رفتم میگه من این آندوسکوپی که تو انجام دادی رو قبول ندارم خودمدباید برات انجام بدم .فکر میکنید چرا ؟
از فوق تخصص های سرشناس کشورمون هم هست.حساسیت شما کاملا نیت کاری شما رو نشون میده .
esmaeil
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
کلاه برداری از مردم هنر جراحان پلاستیک نیست کوتاهی عوامل نظارتی و نهادهای مالی و مالیاتی هست که نمیتونند یک تصویر صحیح از گردش مالی این عده داشته باشند و درخصوص روابط سالم و ناسالمشون گزارشهای شفافی رو به مردم و نهادهای مسول بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
موضع گیری اخیر صدا و سیما بر ضد پزشکان از پیش تعیین شده است. که به صورت بسیار اتفاقی!!! مهران مدیری هم الان این سریال رو پخش کرد.اون هم در شرایطی که سال ها بود به شبکه پخش خانگی رفته بود. اگر طنز در همه جنبه ها و اقشار باشه من هم یک مطلب طنز خدمت آقای مهران مدیری و سایر دوستان که از ایشون دفاع می کنه دارم: من پزشک عمومیم. در محرومترین نقطه تو کشور با کمترین حقوق کار کردم. سالهاست یک مسافرت نرفتم. هنوز ازدواج نکردم و رابطه ام با نامزدم به هم خورد چون نمی تونستم کنارش باشم. خیلی خنده داره نه؟ آقای مدیری می دونم که سرو کارت به پزشک می خوره. هیچیتم که نشه گواهی فوتت رو یک پزشک می نویسه. من می دونم اون زمان من و همکارای من به حسب وظیفه و انسان دوستی از هیچ کمکی به شما دریغ نمی کنن حتی خود من هم همین طور ولی با شرمندگی خودت چطور می خوای کنار بیای؟ آیا یک مطلب طنز سفارشی صدا و سیما ارزش این رو داشت؟ بیخود سفسطه نکنید که در همه اقشار بوده این طنز و فضای طنز آزاد. در مملکتی که برای یک کلیپ بچگانه آدم دستگیر می کنن کجا فضای طنز آزاده؟ این طنز نیست هجو یک طرفه صدا و سیماست.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
آخه حقیقت تلخه که جامعه پزشکیمون ناراحت شده. من خودم پدرم رو بخاطر سهل انگاری همین دکترا از دست دادم وگرنه صفرا مشگلی نیست که به مرگ کشیده بشه.
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
خاک بر سر مردمی بباره که هیچ فهم و درکی از هنر مقدس طنز ندارن.
به نظر من بزرگترین کاری که یک انسان در طول عمرش میتونه بکنه شاد کردن مردمه ولی حیف که ما قدر نشناسیم..
آقای مدیری عزیز من اهل رشت هستم و با افتخار حاظرم برای خندوندن مردم کشورم، لهجه و رفتارم رو مسخره کنی.
نوشين
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
دوستان حقيقت تلخ است
عزيزاني كه از پخش اين سريال آزرده خاطر شده اند در واقع از بر ملاشدن حقايق شغليشان ناراحتند .
اگر به عنوان يك شهروند بدون پارتي و ...در يك بيمارستان دولتي يا حتي خصوصي پذيرش شوند ، واقعيت را خواهند ديد . مشكل اينه كه خودشون چون همكار هستند و پارتي هم هستند تا به حال با اين مسائل برخورد نكردند و نميدونند همكاران محترمشون براي كسب منافع مالي بيشتر يك سرماخوردگي يا شكم درد معمولي را به چه بيماريهاي لاعلاجي ربط مي دهند .
فاطي
Finland
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
با سلام . من مشهدي هستم و تو بيمارستان يه شهر ديگه كه يه ساعت با مشهد فاصله داره كار ميكنم . به جرات ميتونم بگم از زمانيكه طنز در حاشيه پخشش شروع شده مردم تو بيمارستان نوع برخوردشون با ما تغير كرده . نمونه شو همين ديروز داشتم ومرتب داريم ميبينيم . همكارا هم كم كم صداشون در اومده . از همون اول كه تشريف ميارن طلبكارانه و توهين اميز برخورد ميكنن . من نوعي ديگه حتي اجازه دستشويي رفتن رو هم ندارم . يه دقيقه رفتم اومدم ميبينم اقا صداشو بلند كرده داره كلي بد و بيراه ميگه كه اگه رييس بالا سرتون باشه ديگه سر جاتون ميشينيد جايي نميرين . ميگم چي شده اقا . .. - من يه ساعته اينجا وايستادم هيچكس نيست جواب بده ... - اقاي محترم من كه همين يه دقيقه پيش انجا رو ترك كردم شما نبودي كه .. هيچكس اينجا نبود ..... واين يعني چشم بستن روي خدمات و زحمات بي چشمداشت برخي زحمتكشان . كلا مردم اين شهرستان دارن يه جوري با ما برخورد ميكنن انگار قبلا از حق و حقوق خودشون بيخبر بودن . الان ديگه فهميدن تو بيمارستانها چه خبره . هنرمندان بايد بدونن مخاطبانشون همه داراي سطح سواد بالائي نيستن . ممكنه افرادي از شهرستانها و روستاها با ديدن برخي سريالها و فيلمها برداشتهاي نادرست و بعضا برخوردها و عكس العملهاي ناشايست از خود بروز دهند . باتشكر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
افرین به مهران مدیری که جرات کرده واین قشر رو مورد انتقاد قرار داده متاسفانه اکثریت پزشکان جامعه ما خودشون رو جدا از بقیه ملت میدونن و در چند سال اخیر اکثریت پزشکان پول براشون حرف اول میزنه گرچه هر انسان عاقلی میدونی در هر قشری خوب وبد هست پس از انتقاد نترسید
پزشک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
مدیری قبلا نیز برای پول سریالهایی ساخته که اقوام کشور را تمسخر میکرد، بیشتر نقدها به جامعه پزشکی ناشی از کینه و رقابت و پایین بودن منزلت اجتماعی و اقتصادی منتقد به پزشکان است، پزشکان هم مثل بقیه طبقات افراد خوب و بد دارند، دلیل اصلی عدم موفقییت خیلی از منتقدین اینست که بر خلاف پزشکان، جامعه به تخصص انها نیاز ندارد و اغلب انها در رشته بیفایده ای عمر تلف کرده اند ، آقای مدیری ظاهرا سابقه بیماری روانی افسردگی دارد و از ایشان که برای جیبش فیلم میسازد توقعی نیست چون فکر جیبش است ولی ازو فقط باید پرسید آیا اجازه دارد برای بقیه طبقات جامعه که از قبل رانت های حکومتی قدرت دارند هم طنز بسازد ؟ جان و ناموس مردم نزد پزشکان است باید رابطه جامعه و آنها رابطه ای با احترام باشد وگرنه هیچ قانون و زوری نمی تواند جای احترام و عشق متقابل پزشک و بیمار را بگیرد
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
اگر فراگیر باشد خوب است دستاورد سریال برره گسترش فساد در ادارات بود
دانشجوی پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
نام سريال: دکتر هاوس
کشور سازنده: امريکا
موضوع: دکتر هاوس يک متخصص طب تشخيصيست که هر چند معلول است و مى لنگد، ولى با درايت خود بيماران را يک به يک چون معما حل مى کند و جانشان را نجات مى دهد.
توضيحات: اين برنامه يکى از سریالهاى تلویزیونی بسیار پرطرفدار در امریکاست. این سریال نزدیک به ۲۰ میلیون بیننده دارد و از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۲ در آمریکا پخش شد. فصل‌های دوم تا چهارم این سریال جزء ده سریال پربینندهٔ ایالات متحده بودند. در سال ۲۰۰۸ این سریال پربیننده‌ترین برنامهٔ تلویزیونی در سرتاسر جهان بود و ۶۶ کشور این سریال را پخش کردند.

نام سريال: در حاشيه
کشور سازنده: ايران
موضوع: مسخره کردن پزشکان
توضيحات: اين سريال در نوروز 94 پخش مى شود. بيست ميليون بيننده در ايران دارد و جزء پربيننده ترين سريالهاى نوروزى در ايران مى باشد.

...به ما ياد نداده اند به کسانى که برايمان زحمت مى کشند احترام بگذاريم.چه زود "دکتر چه مهربونه" تبديل به مسخره کردنشان شد
تفاوت کشورهاى جهان اول و سوم در پشتوانه طلايي نيست که در بانکهاى خود ذخيره دارند، بلکه در پشتوانه فرهنگيست که در ذهن افراد آن جامعه نهادينه شده است.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
ما توی این مملکت پزشک باوجدان و حتی فداکار هم داریم. ولی آخه چند درصد؟؟
توی جامعه مهندسان و وکلا و سایر صنف های تخصصی هم رشوه و بی مسئولیتی وجود داره. ولی انصافاً آمارش با جامعه پزشکی قابل قیاس هست؟؟؟
از اعضای محترم این صنف مهم و کلیدی تقاضا داریم لااقل سالی یک بار قسم نامه بقراطشون رو مرور کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
درود برهنرمندان به خصوص مهران مدیری
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
به هر حال ما مطمئنا باید به سمت آزادی بیان گام برداریم و تک تک این رو انجام بدیم.با این کم تحملی ها جامعه ما به سمت چند صدایی و آزادی بیان واقعی نمیره.ضمنا چطور زمانی که توی یه سریال ده تا شغل رو با هم دستمایه طنز قرار میداد میخندیدیم ولی الان که به درست به مشکلات صنف خودمون رسیده جبهه میگیریم .پزشکان نباید به اشتباه خودشون رو تافته جدا بافته از مردم بدونن.
از آقای مدیری تشکر میکنم و به امید کارهای بهتر.
ناشناس
-
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
یادداشت دریافتی- رضا قاضی طباطبایی؛ چند نکته را در مورد فرق فارغ التحصیلان پزشکی با سایر رشته‌ها جهت تنویر افکار عمومی باید اعلام کنم

۱. پزشکی رشته‌ای ۲۴ ساعته بوده و دوران دانشجویی آن دارای ۲۰ شب کشیک ۲۴ ساعته در ماه می‌باشد. اما رشته‌های دیگر مخصوصا مقطع دکترایشان شاید ماهی به زور ۲- ۳ جلسه کلاس ان هم صبح برگزار شود.

۲. دانشجوی پزشکی در بیمارستان دولتی به رایگان برای دولت کار می‌کند اما هیچ دانشجوی رشته دیگری اینکاررا نمی‌کند.

۳. دانشجوی پزشکی در قبال کارهای خود که بسیار حساس می‌باشد مسولیت دارد و حتی دادگاهی می‌شود و مجبور به پرداخت دیه اما هیچ دانشجویی چنین ریسکی ندارد.

۴. دانشجویان رشته‌های دیگر به دلیل وقت آزاد بسیار می‌توانند در دوران دانشجویی کار و تجارت کنند و حتی کارمند دولت باشند! و پشت سرهم لیسانس و فوق و دکترا بگیرند اما دانشجوی پزشکی تا ۴۰ سالگی باید از جیب پدر و مادرش زندگی کند.

۵. تمام رشته‌های بعد فارغ التحصیلی به راحتی مدرک خودرا از دانشگاه گرفته و به دنبال کار و زندگی به انتخاب خود می‌روند با اینکه از بیت المال درس خوانده‌اند.

اما انگار تنها کسانی که از بیت المال درس می‌خوانند دانشجویان پزشکی‌اند. بلافاصله مدرکشان تا دوبرابر مدت تحصیل گرو نگه داشته می‌شود برای خدمت در کشور.

پس از ۷ سال باید به مدت ۲ سال به اجبار در دور‌ترین روستا‌ها و بدون امکانات با کمترین درامد زندگی کنند که حتی درامدشان خرج رفت و امد به شهر خودرا کفاف نمی‌دهد. آیا این عدالت است؟

چرا یک پزشک جوان نباید مانند یک دکترای برق نتواند در شهر خودش و یا حتی شهری بهتر از شهر خودش زندگی کند؟ این چه توقعی است که ایجاد شده؟ چرا پزشک باید به بیگاری برده شود؟

۵. پزشک جوان بعد دوسال بیگاری تصمیم می‌گیرد در امتحان تخصص شرکت کند.

۶. دوران تخصص: ۴ - ۵ سال با ۲۰ کشیک ۲۴ ساعته در ماه و حقوق ۷۰۰ هزار تومان! شما اسم این را می‌گذارید عدالت؟ پزشک ۳۰ ساله چطور با ۷۰۰ هزار تومن می‌تواند خانواده اداره کند وقتی که نتوانسته مانند سایر فارغ التحصیلان از ۲۰ سالگی برای خود کار کند و سرمایه جمع کند؟

۷. دوران تخصص تمام می‌شود حالا هم مدرک پزشکی عمومی شما گرو است و هم مدرک تخصص!

یک پزشک متخصص ۳۵ - ۴۰ ساله را باز هم مجبور می‌کنند دو برابر تحصیل یعنی ۸ سال باز هم به مناطق محروم برود و اجازه کار خصوصی ندارد و فقط در بخش دولتی و تعرفه دولتی کار کند آنهم در نقاطی بسیار محروم و بدون امکانات.

آیا کدامیک از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر را مجبور به چنین کاری می‌کنند؟

کدام دکترای برق با خانواده خود به روستا می‌رود و حاضر است زن و بچه‌اش به مدرسه روستا بروند؟

الان که همه با تحصیل به فکر رفاه و پیشرفت هستند پزشک چه گناهی کرده که باید عقبگرد برود؟

اگر قرار بر عدالت است یا همه رشته‌ها طرح خدمت داشته باشند یا پزشکان هم نداشته باشند.

۸. ۸ سال با کمترین درامد در شهرستان‌ها می‌گذراند تا در۴۸ - ۵۰ سالگی به شهر خودش برمی‌گردد دوستان ۴۶ ساله او همه چیز دارند خانه، ماشین . . . اما او مانند یک محکوم از تبعید برگشته تازه می‌خواهد بداند زندگی چیست.

مسلم است که زیر بار جراحی آپاندیسیت به قیمت مصوب ۳۰ هزار تومان! نمی‌رود چون اجحاف است مسلم است که باعث می‌شود از همین نقطه زیر میزی شکل بگیرد.

تعمیر کار خودرو درب کاپوت را باز و بسته می‌کند ۵۰ هزار تومن می‌خواهد چرا باید تعرفه جراحی پر استرس اپاندیس ۳۰ هزار تومان باشد؟ البته ذکر کنم در طرح سلامت این تعرفه بسبار افزایش یافته و شده ۹۰ هزار تومان!

خب مسلم است پزشکی که بیشتر عمرش به بیگاری رفته می‌خواهد در مدت کوتاه جبران کند و حق واقعی خودرا طلب می‌کند.

مگر یک بنگاه دار چه کار شاقی می‌کند که برای تنظیم اجاره نامه در ۵ دقیقه چند میلیون پول می‌گیرد؟

۹. عده‌ای می‌گویند ایران بهشت پزشکان است. خب ثابت کنید. می‌گویند درامد پرشکان ایران چند برابر خارج از کشور است!
بهتر است سری به وزارت بهداشت زده و روند مهاجرت پزشکان را بررسی کنید.

صدهزار پزشک ایرانی در خارج از کشور هستند که در بهترین وضعیت شغلی و درامد هستند و حتی یک نفرشان به کشور باز نگشته است.

ویزیت پزشک عمومی در ایران تقریبا ۸ دلار
ویزیت پزشک عمومی در ترکیه ۸۰ دلار
ویزیت پزشک عمومی در آذربایجان ۷۰ دلار

این یک مقایسه کوچک است فقط در ویزیت آنهم در کشورهای جهان سوم حالا چطور امکان دارد درامد پزشکان ایرانی بیشتر از کشورهای غربی باشد؟

مسلما همه اقوامی در خارج از کشور دارند می‌توانند برای اطمینان بیشتر در مورد درامد پزشکان ایرانی در غرب و سطح زنگیشان سوال کنند.

والسلام
فریدون
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
پدر بنده مریضی کلیه گرفت اورژانسی رفتیم بیمارستان لبافی... اقایون گفتند تخت نداریم مجبور شدیم رو نیمکت مراجعین دراز به دراز ایشون رو بخوابونیم تا پزشک نا محترم ایشون رو ببینه.
سر پرستار/ نگهبان/... اومدند مریض بدحال رو با ادبی کامل مخاطب قرار دادن که چرا دراز کشیدی پاشو دیگران بنشینن. حال بقیه هم اعتراض نداشتن که حتما بشینن رو نیمکت. فقط از مغز فندقی کادر بیمارستان طراوش شده بود که به بیمار اورژانسی بی تخت گیر بدن و دعوا راه بیندازن که ایشون افقی فوت نکنن بلکه نشسته بمیرن.
حالا این پزشکان بی مرام از 4 تا شوخی که واقعیت مهران مدیری دلخور شدن؟!!!!
زیر میزی گرفتن رو تو این مملکت کی باب کرده جز پزشکان؟؟!!! اگه مرد هستن یک کمپین داخلی خودشون بزارن یگ سال بدون دریافتی غیر متعارف و بدون زیر میزی!!!!
منصور منصوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
این جمله خیلی ساده‌لوحانه بیان شده که اگه مشکلی نداشته باشیم هیچ عکس‌العملی نشان نمیدهیم.
من یک سوال دارم ازین دوستمون.آیا اگه شما رو با صفت‌ها و القاب ناشایست مخاطب قرار بدن فقط میایستین و بر و بر نگاه میکنین یا واکنش نشون میدین؟
من خودم پزشک هستم.هیچ ریزش نامحسوس یا محسوسی هم توی بیمارهام نداشتم.هنوز هم همه دو سه ماه توی نوبت میمونن.ولی مساله پول نیست که ما رو ناراحت کرده.داستان حفظ حرمته.ما معنی طنز رو میدونیم.هجو و هزل رو هم همینطور.واسه روشن شدن قضیه برای بعضی از دوستان یک مثال میزنم.شما تصور کنین دوربین مخفی‌هایی که در سایر کشورها به جهت طنز ساخته میشه رو توی ایران بخوان تولید کنن.چه اتفاقی پیش میاد؟بهداین میگن عدم پذیرش فرهنگی یک جامعه برای یک مقوله.
امیدوارم متوجه دلایل گلایه جامعه پزشکی شده باشن همگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
همتون خيلي خر هستيد شوخي كردم چرا بهتون برخو د بي جنبه ها
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
حتما همه قدردان زحمات پزشکان متعهد و مردمی هستیم و براشون آرزوی توفیق و سلامتی داریم ولی باید پذیرفت که متاسفانه اوضاع بیمارستانها در کل مطلوب نیست و فقط پول مهمه پول...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
من 40 سال از خدا عمر گرفتم هر وقت گذرم به بیمارستان یا مطب دکتر از هر نوع تخصصی پوست تا ... برای خودم و نزدیکانم(با توجه به اینکه خواهرم 30 سالش هست و از بدو تولد بیمار بوده و ما همیشه در بیمارستانها و مطب ها سرگردان بودیم) افتاده دقیقا همینجوری بوده که آقای مدیری مطرح کرده. یعنی عین واقعیته تازه به نظرم کم گفته به نظر من ایشون اطلاعاتشون راجب وضع افتضاح جامعه پزشکیمون خیلی هم کم بوده! شاید پزشکانی هم باشن که مسئولیت پذیر باشند ولی ما ندیدم و از کسی هم نشنیدیم.کاری به این موضوع ندارم که طنزش ضعیفه سریال خیلی ضعیفه مهران مدیری دنبال پوله و واسه بالا رفتن بیننده این کار و کرده. فقط این رو میگم که عین حقیقته و حتی کمتر از اونی که هست
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
سلام.من خودم و همسرم هر دو پزشک متخصص و فوق تخصص هستیم.هنوز 6 سال دیگه باید هر جایی وزارت بهداشت بهمون گفت بریم.نمیدونیم این بچه بیچاره رو چیکار کنیم.توی شهر غریب تنها.و با حقوق دوره فوق تخصص که یک میلیون در ماهه.ما حدودا 10ساله ازدواج کردیم فقط 6 ماه باهم و با ثبات زندگی کردیم.این وضعیت اغلب ما پزشکانه.مردم فقط اون دکترای معروف میلیاردر رو میبینن.که هر کدوم مریض بشن با اختیار میرن پیش دکتری که بیشتر پول میگیره.البته من سریال رو میبینم و لذت هم میبرم.قضاوت نادرست مردم برام مهم نیست.
نگاه
United States of America
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
از وقتي اين فيلم رو ديدم از رشته پزشكي بدم اومده نه به خاطر موضوعي كه تو فيلم بيان ميشه به خاطر جهت گيري پزشكا نسبت به اين فيلم، نميتونم جزو قشري بشم كه انقدر خودشو بالا ميبينه كه تحمل انتقاد رو نداره
شما اگه كلاهبردار نيستي خيلياي ديگه كه كلاهبردارن شما با رفتارت با خدماتت ثابت كن كلاهبردار نيستي غير از اينه؟ با چند تا امضا ميخواي ثابت كني؟
شما كه تحصيل كرده اي راه هاي ديگه رو پيدا كن
من وقتي اين فيلم رو ديدم فقط به كلاهبرداري پزشكا فكر نكردم به كلاهبرداري هاي بزرگتري كه تو كشور هست هم فكر كردم خوبه كه ذهن آدما باز باشه
و برخورد جدي تري با كلاهبرداري صورت بگيره
واقع بين باشيم...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
حسرت خوران پزشکی همچنان بتازید اما بهرحال بدونید همتون یه روز میرین التماس همینایی که بهشون فحش میدین رو میکنین و امیدوارم یکی از نوع کلاشش راست کارتون بیاد چون شما قدر نشناسین
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
من خودپزک هستم و از نظر من فیلمهای طنز اگر خوش ساخت باشند میتوانند به خوبی مشکلات جامعه را نشان دهند و هیچ ایرادی ندارد که یک فیلم طنز مسایل را بزرگنمایی کند.اما این سریال بسیار سطحی ساخته شده و به جای کمک به حل مشکلات جامعه صرفا این مشکلاترادستمایه خنده مردم قرار میدهد.و کلا فقط یک سریال برای خندیدن است ونه یک سریال طنز که مشکلات جامعه را نشان دهد ،اقای مدیری میتوانست با استعداد طنازی خود به گونه ای سریال را بسازد کهقشر پزشکی که من یکی از انها هستم و متاسفانه درصد زیادی از ما رسالت خودمان را فراموش کرده ایم رابه تفکر وادارد
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
آدم باشین ملت بی انتقاد
esmaeil
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
کلاه برداری از مردم هنر جراحان پلاستیک نیست کوتاهی عوامل نظارتی و نهادهای مالی و مالیاتی هست که نمیتونند یک تصویر صحیح از گردش مالی این عده داشته باشند و درخصوص روابط سالم و ناسالمشون گزارشهای شفافی رو به مردم و نهادهای مسول بدهند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
اقايون دكترا بگن كجاي فيلم خلاف واقع است؟
بيمارستان هاي خصوصي تا سرم زنند نميزارند شما بيرون بريد
كسي ميتونه بگه دروغه
ونوس
Finland
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
اقا من میگم اگه روزی کسی جرات کرد روحانیت یا نیروی انتظامی رو مسخره کنه,بعد میتونین ازجنبه و نقد پذیری پزشکها ایراد بگیرین.
حسین
Germany
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
شخصییت های طنز معروف دنیا افرادی ساده خوش قلب خیر و انسان دوست اند ولی در ایران افرادی قالتاق سود جو مردم ازار و دروغ گو هستند
الی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
من دانشجوی پزشکی ای هستم ک تو کل مدت عید وقت دیدن پنج دیقه ازین سریالو نداشتم.خودتون راجع ب قشر درمان قضاوت کنین...
خودمو نمیگم ولی تو بیمارستان از خدمه تا فوق تخصص همه زحمت میکشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
نگهبان بیمارستان به دکتر کاشف گفت : یک بی شخصیتی آمده با شما کار داره . کاشف گفت بله ایشان وکیل من هستند !!! مدیری به سیم آخر زد تا جبران مافات کنه و آنتن در اختیار بگیره شاید که مردم وعده های سوپر مارکتی از یاد ببرند . این صرفا طنز نیست . دیالوگها و روابط ، آبروبری داشته و فقط خلق لحظاتی شاد نیست . پزشکان ، وکلا ، مهندسین و ... مصون از داوری مردم نیستند اما من ، شما و همه اگر جوالدوز حوالت می دهیم طاقت سوزن داشته باشیم . این شرط انصافه .
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
از دوستان گرامى بخصوص تحصيل كرده هاى سختى كشيده ساير رشته ها،با اين تفاسير شما از پزشكان ملتمسانه خواهش ميكنم در صورت بروز هرگونه بيمارى در خود ويا خانواده محترمتون،به پزشك مراجعه نكنيد،بريد خارج،اونجا مفتى ميبيننتون!!خوبم ميشين!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
همه جنبه های یک شغل باید با هم دیده شود وقتی مسئولین درباره سختی رشته پزشکی و شب بیداریهای آن و حقوق خیلی کم در ازای زحمات پزشکان (بعد از گذران سالهای سخت تحصیل و طرح و آن هم نه در قبال یک کار بیهوده بلکه در قبال نجات جان مردم ) صحبتی نمیکنند نباید اجازه ساخت و پخش چنین سریالهایی را بدهند که به غیر از توهین به این قشر زحمت کش نتیجه دیگری ندارد .چون مردم ایران از همه جوانب رشته پزشکی اطلاعی ندارند و سطح فرهنگ مردم آنقدر بالا نیست که تجزیه وتحلیل درستی داشته باشند.پخش چنین سریالهایی فقط سوء استفاده عده ای از مردم و توهین مستقیم آنها به قشر پزشکی را در بر دارد.بعد از این توهین ها چطور همه انتظار دارند که پزشکان با وجدان به مردم خدمت کنند آن هم با این حقوق کم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
جامعه پزشکی جامعه ای از خود راضی است که فکر می کنند از دماغ فیل افتادند !
اگر یک حادثه بین معلم و دانش آموز در فلان شهر و یا روستا اتفاق می افتد همه رسانه ها ! سریع با آب و تاب پوشش می دهند و مقاله ها می نویسند ! اما سال قبل دو نفر تو محله ما بخاطر اشتباه پزشکی رفتند سینه قبرستون ! هیچ اتفاقی نیافتاد ! این هم از کردذن کلفتی و قدرت باج دهی این قشر به برخی هاست !
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین