bato-adv
کد خبر: ۲۲۴۹۶۶
پیام دولت چه بود؟

همه پشت پرده تورمِ صفر درصدی

روحانی با اعلام نرخ تورم صفر درصدی خبرساز شد. بسیاری از مخالفان دولت در رسانه‌های مختلف بر این آمار انتقاد کردند و معاون اول رییس جمهور آنان را بی‌اطلاع خواند اما سوال اینجاست که نرخ صفر تورم بهمن نسبت ماه قبل چرا اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳
فرارو- رییس جمهور با اعلام نرخ تورم صفر درصدی خبرساز شد. بسیاری از مخالفان دولت در رسانه‌های مختلف به طرح این آمار انتقاد کردند که با واکنش معاون اول رییس جمهور و بی‌اطلاع خواندن آنها همراه شد. 

یکی از وعده‌های اقتصادی مهم روحانی کاهش نرخ تورم بود که از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون روند کاهشی داشته است. با این حال شنیدن نرخ صفر درصدی از زبان رییس جمهور در مراسم روز ملی مهندسی تعجب آور بود و بازتاب گسترده ای در رسانه‌ها داشت.

بسیاری از رسانه‌ها روحانی را به بازی با آمار و واقعی نبودن رقم اعلام شده متهم کردند. اما اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به این حرف‌ها انتقاد کرد و بیان آن را از سر بی‌اطلاعی در یک حوزه تخصصی نامید. 

بی اعتمادی عمومی به آمار  
با این حال اگر چه طرح آمار در سطح رسانه‎های منتقدان دولت مورد توجه قرار گرفت اما در میان عموم مردم و نزد افکار عمومی با استقبال مواجه نشد. مردمی که هنوز تورم ۵۰ درصدی سال ۷۴ را به یاد دارند نسبت به صفر درصد شدن تورم چندان واکنش نشان ندادند که این ناشی از بی‌اعتمادی مردم به نظام آمارستانی کشور است که می‌توان آن را میراث دوران دولت احمدی‌نژاد دانست.

توجه به نرخ تورم حتی در سالهای جنگ نیز تا این اندازه با بدبینی همراه نبود و اگر توجهjی صورت می‌گرفت به عدد اعلام شده بود نه صحت رقم! از آنجایی که دستکاری آمار در دولت‌های نهم و دهم – در مواردی غیر از تورم – باب شد و حتی بعد از یک دوره زمانی انتشار ارقام تورم ممنوع شد، طبیعی است که اعلام رقم صفر یک باره تا این اندازه از یک سو جنجال برانگیز و از سوی دیگر مورد بی اعتنایی قرار می‎گیرد.

گفتنی است برخی از منتقدان اظهارات اخیر رییس جمهور نیز با اشاره به شیوه‌های اعلام تورم و اینکه مسئولیت آن به عهده بانک مرکزی است نسبت به صفر درصد بودن تورم بهمن واکنش نشان دادند.

بخشی از این انتقاد درست و قابل توجه است زیرا به اعتقاد اغلب نهادهای بین المللی بانک مرکزی مرجع معتبر اعلام نرخ تورم است اما این به معنی تشکیک در ارقام اعلامی مرکز آمار نیست. 

اختلاف 8 دهم درصدی
در مورد اختلاف اخیر موجود در ارقام این دو نهاد آماردهی در کشور بر خلاف آنچه که گزارشگر بیست و سی در برنامه سه شنبه شب نتیجه گرفت چندان قابل توجه نیست. منبع سخنان روحانی ارقام اعلامی مرکز آمار ایران است که بر اساس گزارش این نهاد تورم بهمن به 15.2 درصد رسیده و تورم ماهیانه صفر درصد شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز رخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۲ معادل 15.8 درصد و نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش یافت. 

به اعتقاد کار‌شناسان اقتصادی این اختلاف اندک نیز ناشی از دلایلی همچون تفاوت در جامعه آماری است و تاثیر عمده ای در برنامه‎ریزی‌های دولت نخواهد داشت. 

معنای صفر شدن تورم
گروهی از منتقدان روحانی با تکیه بر اینکه اعلام نرخ تورم یک ماه نسبت به ماه قبل شیوه‌ای نامعمول است القا کردند که اعلام این رقم به قصد فریب افکار عمومی بوده است.

این درحالی است که تاکنون همه دولت ها در اعلام نرخ تورم به منفعت خود توجه داشته و از روش‌های نقطه به نقطه، متوسط سالانه و ماهانه بهره برده‌اند. به نظر می‌رسد این گروه متوجه نشده‌اند که نرخ صفر درصدی نسبت به دی ماه از چه جهاتی حائز اهمیت است. 

در ساختار سنتی اقتصاد ایران که کشاورزی بر صنعت غلبه دارد همواره این طور است که نرخ تورم در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت با کاهش محصولات کشوری و البته تزریق نقدیندگی – در قالب دستمزد‌ها – به بالا‌ترین حد خود رسیده و در خرداد و تیر با رسیدن انبوه محصولات کشاورزی به بازار به حدود صفر می‌رسد لذا اگر آقای روحانی در تیر ماه از نرخ صفر درصدی می‌گفت جای تعجب نداشت چون صفر شدن تورم در این فصل امری عادی و طبیعی است اما‌‌ همان طور که اعلام شده است نرخ تورم در بهمن ماه در حالی که می‌توانست به بیشترین حد خود برسد، صفر شده و این معنادار است. 

علاوه براین برخی از منتقدان دولت نیز در رسانه‌های مختلف نوشته بودند که اگر نرخ تورم به صفر رسیده است چرا قیمت مرغ بالا رفته یا...! در پاسخ به اینکه چرا تورم صفر درصدی در سبد کالای خانوار احساس نمی‌شود، باید گفت که این رقم اساسا معیار مناسبی برای نشان دادن تغییر محصولات مصرفی به خصوص غذایی در سطوح مختلف طبقات اجتماع نیست. روشن است که وزن محصولات غذایی در یک خانواده ساکن شمال تهران و با جنوب تهران یکسان نبوده و این تفاوت باعث می‌شود که میزان فشار حاصل تورم متفاوت باشد. 

نباید فراموش کرد که تورم اگرچه با گرانی مرتبط است اما لزوما به معنای گرانی نیست به همین خاطر ممکن است که یک کالا در بازار گران و نرخ تورم از روند کاهشی داشته باشد. 

روشن است که واقعی یا غیرواقعی بودن آمار اعلامی با اندکی تحقیق مشخص و تردیدهای موجود از بین می‌رود اما آنچه که در ذهن مردم ریشه کرده بی‌اعتمادی باقی مانده از دولت قبل است و به این سادگی‌ها از بین نخواهد رفت.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
علومی مانند اقتصاد و روانشناسی بر خلاف ظاهر مدعی چندان هم علم نیستند. من مدتهاست پیش بینی قیمتها را دنبال میکنم نتایج تقریبا با احتمال شیر یا خط شدن سکه یکسان بود امار و ارقام هم همینطور است. مثلا همین تورم فرض کنید تورم 50 در صد افزایش درامد 70 در صد باشد. این تورم بسیار هم عالی است. هیچ علمی نمیتواند بدیهیهات را در قالب لفاظی ها پنهان کند رشد اقتصادی و توسعه یک معنی بیشتر ندارد و ان افزایش سطح رفاه و قدرت خرید است.
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تورم صفر تاثیر داره !! آره تاثیر داره !!!! یعنی مردم نمی فهمند !!! فقط اقتصاددانهای اص لا حی می فهمند !!!!
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
روحانی خونه خودت را نگاه نکنید همه چی دارید تورم صفر است، کله تون بیارید جنوب شهر را ببینید تا تورم را ببیند
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
اقاى روحانى طبق گفته خودتان امار لازم نيست جيب مردم بهترين نشانه است!
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
وقتی مردم توانند چیزی بخرند بس تورمی هم وجود ندارد (0%)
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
متاسفانه آقای روحانی داره از روش آقای احمدی نژاد استفاده میکنه و اونهم دادن امارهای غیر واقعی است ، متاسفانه ایشون بیشتر نگران دور بعد انتخابات ریاست جمهور ریاست و قصد داره مردم رو از خودش راضی نگه داره
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
"بی‌اعتمادی باقی مانده از دولت قبل است"
این یعنی:تا قیامت شما میتوانید اشتباهتان را توجیه کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
از نظر اقتصادی آقای روحانی درست میگه . میانگین قیمتها در ماه جاری نسبت به ماه قبل افزایش نداشته است . توجه داشته باشید که تاکید شد (( میانگین قیمتها)) . ولیکن این آمار به درد مردم نمیخورد . و بهتر است فقط به اقتصادیون ارائه شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
عجب بدبختی داریم، عزیز من متن بالا رو بخون، خبر رو بخون، اطلاعاتت بره بالا، بعد نظرت و بیان کن. فقط میخوای زودی نخونده تحلیل نکرده یه نظری بنویسی، الان این نظر چه ربطی داشت به متن خبر؟؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
نه دوست عزیز کدام دور بعدی جناب روحانی در حال حاضر در وضعیتی است که برای جلوگیری از هم پاشیدن همین حالای دولتش دست و پا میزنه
حسین
Germany
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
در هر صورت تیم اقتصادی دولت آقای روحانی بسیار بهتر و شفاف تر از دولت قبل عمل کرده. در صورتیکه همگی آگاه هستیم که میزان در آمد دولت در این دولت با دولت قبل چه تفاوت فاحشی داشته و همچنین شرایط شروع به کار دولت ها از نظر اقتصادی چقدر متفاوت بوده.
من به شخصه با وجود کاستی ها در برخی برنامه های اقتصادی این دولت ولی بازهم عملکرد این دولت را بسیار مثبت ارزیابی میکنم.
ناشناس
Finland
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
زمانی با نظر شما موافقم که آقای روحانی هدفمندی یارانه ها را اجرا نماید و بعد بتواند تورم را کنترل کند
amir
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
جامعه با وجود افراد صادق ارامتر شده است. خدا را شکر و سپاس.
سالومون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
آقای روحانی نژاد :)
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
واقعا چی ارزون شده که تورم رو کردن صفر؟؟ ماشین؟نان؟مرغ؟آب؟ برق؟گاز؟مسکن؟
مسئولین ما تورم رو با جیب های میلیاردی خودشون می سنجن نه با سفره های خالی مردم مظلوم
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
عزیز تورم با ارزونی زمین تا آسمون فرق داره.تو همه کشورها تورم وجود داره ولی تو کشور ما زمان احمدی نژاد خیلی خیلی بیشتر بود.شب میخوابیدیم وقتی صبح بیدار میشدیم قیمت همه چیز دو برابر شده.الان در دوره آقای روحانی انصافاً قیمت ها تقریبا ثابت مونده اگرم گران شده خیلی ناچیز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
ای خدااااااااااااااااااااااااا، کی یاد میگیریم علمی حرف بزنیم
اقتصاد دان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
اگه مثلا قیمت مرغ 10 برابر بشه ولی قیمت زعفران یک درصد کاهش پیدا کنه اون وقت تورم کاهش پیدا می کنه چون ما در تورم میانگین وزنی قیمت ها رو لحاظ می کنیم و وزن زعفران با کیلویی 2 میلیون تومان بیشتر از وزن مرغ 8 هزار تومنی می باشد. فهمیدید؟
نا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
ناشناس 11:37 مرغ از کیلویی 5700 تومان یکشبه به 8500 رسیده از نظر شما ناچیزه؟!! یا افزایش 40 درصدی نان؟ مثل اینکه تو این مملکت زندگی نمیکنی؟!
ناشناس
-
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
برای ما معلم ها خیلی وقته که تورم به ضفر رسیده است. البته همه چیز به صفر رسیده حتی یارانه ما هم به صفر رسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
از بی پولی خسته و بی رمقیم و حال و حوصله خودمان را نداریم. گرانی دارد بیداد می کند و حقوق ما تا بیستم اگر برسد هدفمان فقط زنده ماندن ده روز بعد با یارانه است...عیدمان عزاست تو دیگه نمک بر زخم ما نپاش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
خدا رو شکر محمود نیست که با تورم 60 درصدی مواجه بودی و الان اجناس بجای 1000 تومن افزایش 10000 تومن افزایش داشت. لطفا مثل افسرده ها هم حرف نزنین، تفکر شما عید شما رو عزا میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تورم صفر ادعای بی پایه ای است
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
آقای روحانی و همکاران او در چند هفته اخیر به خوبی‌ نشان دادند که می‌توانند به راحتی‌ در همان چاهی سقوط کنند که آقای احمدی‌ نژاد و دوستان او سقوط کردند، طرفداران دولت تدبیر و امید اگر دلسوز دولت و کشور هستند ، عوض توجیه باید با قاطعیت از این اظهار نظرها در مورد آمار‌های اقتصادی یا ادعا که باران نتیجه باروری ابرها بوده، انتقاد کرده و فارغ از اینکه رقیبان سیاسی آقای روحانی خوشحال میشوند یا ناراحت، آنچه اصل است را مورد حمایت قرار دهند، نه شخص را... آقای روحانی و دولت تدبیر و امید، امید ما است ولی‌ در صورتی‌ که همانطور که اعلام کردند تا آخر دولت رستگوین باشند، و نه با هزار توجیه از جنس مدیر جهانی‌، در صدد دور زدن واقعیت و ملت باشند، این میثاق ما و دولت نبود....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
منظور ايشان نرخ رشد تورم است كه به صفر رسيده و پس از تثبيت آن مي توان به كاهش تورم سالانه فكر كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
آقا حسين منهم طرفدار دولت جديد هستم اما ارائه آمار دور از ذهن و عقل چندان به مزاج انسانهاي عاقل سازگار نيست و نوعي دهن كجي به شعور مردمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
دقیقا بر عکس انسان عاقل با سنجش حرف میزنه
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
همه میدونین که میانگین یک شاخص مرکزی است و از تک تک داده ها تاثیر می پذیره این سبد کلا هرچه هست باشه اگه مرغ توش هست که گرون شده - نون توش هست گرون شده شما بفرمایید چه چیزی کاهش قیمت پیدا کرده که این افزایش جبران کرده باشه خدایی یه کم دقت کن آقای روحانی و مجموعه آمار و احمدی نژاو غیره هرچه هست منطقی نیست انصاف!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
خوب معلومه دیگه!
نفت ارزون شده، مرغ و نان و گاز و برق گران شده.
میانگین قیمت ها ثابت مانده! :)
بی شناسنامه
-
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
آقا اصلا همه چی تو این عالم تقصیر دولت احمدی نژاده!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
من اصلاح میکنم :
همه بدبختی ها توی دنیا تقصیر تفکر احمدی نژادیه - (به کلمه تفکر دقت فرمایید)
عربي شيراز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
قبلا نرخ تورم حدود دو تا سه درصد را براي اقتصاد مفيد مي دانستند دليل آن هم اين بود كه با افزايش قيمت ها به ميزان دو تا سه درصد فرصتي به مراكز توليدي براي توسعه و جبران استهلاك داده مي شد. امروز دنيا تورم منفي را در دستور كار دارد به اين صورت كه با تكنولوژي برتر مقدار توليد بصورت تصاعدي افزايش پيدا مي كند و درآمد مراكز توليد كه حاصلضرب مقدار در قيمت است افزايش بالاي خواهد داشت و اين فرصت براي اقتصاد هست كه قيمت را حتي كاهش دهد و درآمد بنگاه در سطح مطلوب باشد و مطلوبيت مصرف كنندگان هم از طريق كاهش قيمت افزايش پيدا كند. بنابراين آنچه مد نظر رئيس جمهور عزيزمان هست و بدون شك با اراده ملت و حمايت دولت و باتكيه بر سرمايه گذاري هاي كه در پارك هاي علم و فنآوري صورت گرفته و فراهم نمودن زمينه تجارت بين الملل امكان پذير هست و مطمئن اين دولت آنرا محقق خواهد ساخت. تورم يعني افزايش قيمت ها باعث مي شود كاركنان هم انتظار افزايش قيمت را داشته باشند افزايش دستمزد افزايش قيمتها را به دنبال دارد و اين موضع بصورت دايره وار ادامه دارد و مشكلات زيادي ايجاد مي نمايد كه اين سياست رئيس جمهور كمك بزرگي به اقتصاد و كشور است.
نازنين
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
من نمیدونم دعوا سر چیه؟!! آقا اصلا تورم نداریم تازه رشد اقتصادیمون هم بالای ۵۰ درصد!!!!!!! اقتصاد ایران لبه پرتگاهه و اگر توافق هسته ای بهم بخوره همه چیز به باد میره حتی تورم صفر درصدی آقای روحانی!!!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
در کنار کارهای افتصادی که دولت انجام داده باید به این موضوع توجه بشه که درآمدهای نفتی دولت قبل سالانه حدود 100 میلیارد دلار بوده که این رقم در دولت روحانی به کمتر از 20 میلیارد دلار رسیده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تورم 0 درصد تو ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خواب و خیاله با این اقتصاد بسته
محمد تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
لازم نیست که با اعداد نرخ تورم تعین شود بایستی احساس شود
اگر دلار 1000 تومان شد حرف ها فابل اعتماد میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
خداییش خوابی یا بیدار؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
عزیزان
نرخ تورم با خود تورم فرق دارد.
سالهاست تلاش و دعوا بر سر پایین آوردن نرخ تورم است .
صفر کردن نرخ تورم کار بزرگی است
حتی اگر با درصدی اختلاف اعلام شده باشد برای اولین بار است به این حد رسیده.
احمد احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
مردمی که کاهش نرخ تورم را در ذهن خود کاهش قیمت تعبیر می کنند متاسفانه با شنیدن این آمار واکنش منفی نشان می دهند افراطیون هم این را می دانند و سوء استفاده می کنند لازم است دولت به بستر فکری آحاد جامعه در خصوص شاخصها هم توجه کند
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
احمدي نژاد وقتي مي گفت تورم پايين آمده قيمت كالا ساعت به ساعت بالا مي رفت
الان درست است كه قيمتها نسبت به گذشته بالاست ولي نسبت به 91 خيلي فرو كش كرده و بعيد نيست جمع جبري قيمتها نسبت به سالهاي پيش صفر شده باشد شما قيمت مثلا گوجه فرنگي خيار و مسكن را مقايسه كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
آقا ما صفریم
تورم مان صفر
جانمان صفر
رویاهامان صفر
کودکی مان صفر
عشق صفر
گذشته مان صفر
آینده مان صفر
آخرت مان صفر
همه چیز صفر
خلاصه بگم صفر وصفرو صفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
مصداق بارز انسان های منفی باز. روانشناسان میگن همنشینی با افراد افسرده شما را افسرده خواهد کرد
امین پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
درود بر آقای روحانی نژاد!
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
جناب اقاي روحاني رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران از شما تقاضا داريم لطفا كار خوتونو بكنيد هركجا كه نميتوانيد به مردم راست حسيني بگيد با مقصر دانستن ديگران نميشه تفره رفت ممنون از زحمات حضرتعالي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تفره یا طفره؟!!!!!!!!!
بعد اینکه از طرف خودت تشکر کن من متشکر نیستم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
در روی کاغذ همه چیز درست است، بیا خیابان به میوه فروشی 1393/12/07 گفتم چرا شب عیدی گران کردید بی محابا گفت حالا کجاشو دیدی بزار هفته بعد خ لباف نژاد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تورم یه پروسه هست و نمی شود گفت تورم ماهانه به صفر رسیده دولت از بیان این امار و ارقام چه هدفی دارد مشخص نیست اینکه میخواهد جو روانی رو تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه با افکار عمومی بازی کند چرا که امروز عصر تبلیغات روانی است و نمی شود گفت چه در سر سیاستمداران می گذرد؟ ولی اثر روانی این حرف می تواند مثبت باشد و بازار را کنترل کند ولی چیزی که محسوس است این است که قیمت نفت اثر خود را نشان داده و هم بازار به سمت رکود پیش می رود و هم انتظار تورم می رود که فک کنم دلیل اعلام این ارقام همین باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
متن بالا رو بخون تا بدونی
reza
United States of America
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
سلام به نظر من به الان قیمت ها در اوج آن چیزی که هستند قرار داره و اگر قرار باشد کمکی بشه باید تورم روند منفی به خود بگیر نه حتی تورم صفر دارصد که قیمت ها حداکثری هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
دلواپس کم سواد تورم منفی خودش معضله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
اگر تورم هر ماه یک درصد باشد' در سال دوازده درصد میشود' قیمتها نسبت به ماه قبل افزایش نیافته و تورم ماهانه صفر بیراه نیست' اما اگر مثل مموتی تراول چاپ میکرد و بین مردم توزیع میکرد' علاوه بر عدم انگیزه در سرمایه گذاری در تولید و رفتن سرمایه به سمت مسکن' و تورم ۴۰ درصد'ظاهرا مردم ساده دل راضی تر بودند!
شیرفرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
ها وگویم اوایی مرغ کیلویی 9000 تومان نشان از تورم 0% وباشد - ها اوهه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین