bato-adv
کد خبر: ۲۱۴۱۹۶

و «خیابان» حرف‌هایی دارد

جمعه‌شب گذشته جامعه‌شناسی ایران، مبهوت کنش نسل جدیدی شد که انگار تقریبا هیچ جا حضور نداشته و یک باره از «عدم» به «خیابان» آمده بود.

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳
یادداشت وارده؛ اصغر زارع کهنمویی- روزنامه‌نگار؛ جمعه‌شب گذشته جامعه‌شناسی ایران، مبهوت کنش نسل جدیدی شد که انگار تقریبا هیچ جا حضور نداشته و یک باره از «عدم» به «خیابان» آمده بود. تحلیل‌گرهای اجتماعی، هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند نسل جدید اینچنین خودجوش و متراکم، «خیابان» را در کلانشهرهای کشور برای وداع با خواننده جوانِ نه‌چندان معروف و موفق اما محبوب خود تصرف کند.

به‌راستی زیرپوست این جامعه چه می‌گذرد؟ آیا جامعه ایران در آستانه ورود به یکی از مهمترین پیچ‌های تاریخی خود است؟ آیا انسان ایرانی که دهه پنجاه برای خرید کتابچه‌های سخنرانی‌ شریعتی صف می‌کشید(کنش انقلابی) و دهه شصت که برای دیدن روح‌الله سرسپرده جماران می‌شد(کنش مذهبی) و دهه هفتاد که برای شنیدن سخنان سروش بی‌تابی می‌کرد(کنش روشنفکری) و دهه هشتاد که ... (کنش سیاسی)؛ اکنون دارد وارد عصر جدیدِ حیات خود یعنی «کنش اجتماعی» می‌شود؟ او اینک نه برای سیاست و نه برای انقلاب، که برای «زیبا زیستن» مدام به خیابان می‌آید؛ یک روز برای مقابله با اعتراض به اسیدپاشی و روزی دیگر برای وداع با اسطوره‌ای که اسطوره نبود.

انسان ایرانی دیگر نه انقلابی و نه سیاسی که اجتماعی و مدنی است. زیستن نقطه پرگار این جامعه است. هر آنچه زیستن را به «تعویق» یا به «رنج» یا به «زوال» بکشاند برای او قابل تحمل نیست. برای نسل جدید این جامعه، آرای متضاربِ زندگی‌سوز چندان اهمیتی ندارد. این نسل، خیلی علاقمند به شناخت گفتمان‌های کلان  و صاحبان آن نیست. او به مرگ و محنت اسطوره‌ها اهمیت نمی‌دهد چه، مفهوم اسطوره در ذهن او فروریخته است.

اسطوره‌های کلاسیک دیگر برای او اسطوره نیستند. نسل جدید گویا نیازی به این اسطوره‌ها ندارد. اگر هم نیازی هم به اسطوره می‌بیند، خودش اسطوره را از متن گفتمان خود می‌سازد.

مرتضی پاشایی دقیقا مثل همه نوجوانان و جوانانی است که شب گذشته به خیابان آمدند. اگر می‌خواهیم بدانیم نسل جدید جامعه ما از حاکمیت چه انتظاری دارد، باید به پیام ‌جمعه‌شب آنان گوش دهیم. آنان زندگی می‌خواهند و از مرگ و محنت هراس دارند. آنان عاطفی‌اند، هیجانی‌اند و تمام‌قد و تمام‌وقت، «دوست داشتن» را در تمام صیغه‌ها صرف می‌کنند. می‌خواهند بگویند، برایشان «رفتن» تلخ و غیرقابل تحمل است. نسل جدید، نسلی دل‌رحم و نازک‌دل است.

مرتضی پاشایی نه اندیشمند یک نحله فکری است، نه رهبر یک جریان سیاسی، نه لژیونر میلیاردی فوتبال و نه نویسنده پرطمطراق رسانه‌های رسمی. او در هیچ مصدر رسمی حضور ندارد. او برآمده از زیرزمین است و دقیقا از چیزی سخن که زیرپوست شهر جاری است. حتی لحن و محتوای سخن او نیز هرگز مشابه با الحان عرصه رسمی کشور نیست. او دقیقا با زبان دختران و پسرانی سخن می‌گوید که آنان حتی در خانه و مدرسه هم(که محرم‌ترین محل زندگی آنان است) مجوز به‌کارگرفتنش را نداشتند. این زبان و آن سخنان، تنها در نهان‌ترین لایه حیات آن‌ها یعنی در کوچه‌‌های باریک و ناامن زیستِ محرمانه و یواشکی این نسل قرار دارد. آنان جایی سخن مرتضی‌پاشایی‌گونه را زمزمه می‌کردند که هیچ گوش رسمی یارای شنیدن و قدرت تحمل و امکان تایید آن را نداشت. آن صدا، صدای لحظات خلوت جوانانی بود که خلوت‌کردن برای آنان اگر نه گناه که غیرعادی است و جامعه‌شناسی ما از این «وضعیت» زیستی نسل جدید ناآگاه است.

ما نه نگران که باید مشعوف وضعیت پویای جامعه خود باشیم. این نسل به ما می‌گوید، کمی قطار فقه را سبک و مقداری قد سیاست را کوتاه کنید. می‌گوید از آنهمه اندیشه‌ورزیِ بی‌فرجام و بدفرجام بکاهید و به «سمفونی» روی آورید. جدل‌های درازنای تاریخی را رها کنید، هم را لعن نکنید، برای هم پرونده نسازید، قلمبه‌سلمبه سخن نگویید، دوئل‌های احمقانه را کنار بگذارید، در شط رنج، شطرنج بازی نکنید، دن‌کیشوت‌وار زندگی نکنید؛ اینهمه را رها کنید و بیایید کمی بخندید کمی دوست بدارید.

پیام دیگر شب گذشته به صاحبان عرصه رسمی این است؛ نسل حاضر به رسانه‌های رسمی شما نیازی ندارد و اساسا این تریبون‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. قطعا بخش بزرگی از کسانی که جمعه شب گذشته به خیابان آمدند از رویداد ملیِ (!) نمایشگاه مطبوعات خبری نداشتند. این نسل رسانه خود را دارد رسانه‌ای که البته اکثریت سخنوران و نویسندگان عرصه های رسمی از آن بیگانه‌اند. شبکه‌های اجتماعی ابزار ویژه‌ای است در اختیار نسلی که کمترین نسبتی با رسانه‌های رسمی ندارد.

آنان که شب گذشته بهت کردند و شوکه شدند، بازندگان اصلی جامعه ایران هستند. این بهت نشان از وجود فاصله بزرگ تحلیل‌گرهای اجتماعی ما از واقعیت جامعه است. جامعه ایرانی دقیقا در حال دور زدن یک پیچ بسیار تند تاریخی است. نسل جدید اتفاقا در نخستین واگن و شاید در لوکوموتیو نشسته است. آنان چیزهایی را می‌ببینند که کنشگران رسمی نشسته در واگن واپسین قطار، هرگز تصورش را هم نمی‌کنند. این پیچ اینقدر تند است که اگر درست اندیشه نشود، ممکن است واگن‌ها بخصوص واگن‌های واپسین از لوکوموتیو جدا شوند و مسافران آن که اتفاقا خود را پرچمدار تحول و توسعه و رهبری فکری و کانون تعالی می‌دانند، برای همیشه در گذشته جابمانند. شاید اگر تصویر دقیق‌تری از واقعیت داشته باشیم، باید دردمندانه بگوییم این تراژدی اکنون اتفاق افتاده است چه، مگر کسی پیش‌بینی می‌کرد که خیابان‌های تهران و تبریز و شیراز و اصفهان و... برای وداع با یک خواننده سی‌ساله ناشناخته اینقدر شلوغ شود؟ مگر بخش بزرگی از کنشگران جامعه ما حیرت نکردند؟ آری «خیابان» حرف‌هایی دارد برای کسانی که تامل کنند.


bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
خيلي دوست داشتم يك تحليل بدون حب بغض بخونم كه با اين مقاله ميسر شد كاش نويسنده به جامعه دو قطبي يا شايد چند قطبي امروز هم اشاره مي كرد به جواناني كه دقيقا مخالف اين گروه فكر مي كنند و شايد كمتراز گروه اول باشند اما وجود دارند و شايد در روزگاري نه چندان دور اين تضارب ارا باعث نابودي جامعه گردد جواناني كه تنها با هيچانات تصميم مي گيرند بدون ذره اي تفكر كه بر عكس نويسنده اين مقاله كه ابراز خوشبيني كرده اند اين موضوع بسيار نگران كننده است
فرارو ممنون بابت اين تحليل كه منتشر كردي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
پوچ و ول و بي خاصيت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
البته شما صحبت از یک نسل کردید ولی یک واقعیت: اجتماع شب جمعه یک نسل نبودند همه دلشکستگان بودند از هر نسلی. دهه ،40،50،60،70 و 80. همه و همه بودند. واقعا چه کردند با مردم. آنقدر ما را به سیاست مشغولمان کردند که از خود غافل شدیم...
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نسل جدید نسل خوش شانسیه که در دوره پیشرفت تکنولوژی و انفجار اطلاعات زندگی میکنه . نسل ما ارزوهای زیادی داشت که در جامعه محدود و بسته نابود شد و الان طوری از دهه شصتی و هفتادی حرف می زنند و هیاهو می کنند انگار سالها از مردن ما گذشته و در زندگیمان هم نه ارزویی داشتیم نه سختی کشیدیم .
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
واقعا که جامعه ی هیجانی و احساسی داریم. در مورد همین متن هم دوستان دران غلو و بزرگنمایی میکنن.اگر دقت کرده باشید هرچی که به انتهای نظرات نزدیک میشید نپرات به هم شبیه تر میشن و همه به موافقت با نویسنده می پردازن و حتی مثبت و منفی ها هم بر اساس نظر افراد دیگه تعیین میشه و کمتر میبینیم که نظری یا صحبتی مثبت و منفی در حد هم داشته باشه. این یعنی تاثیر پذیری احساسی این نسل از جریان فکری که هم جریان های آنها به را می اندازن و دقیقتر یعنی اینکه این نسل بیشتر از نسل جنگ آماده پذیرش بی چون وچرای یک سری عقاید هست وشاید فقط نوع عقاید عوض شده باشه اونهم به دلایل اجتماعی و شاید برای بیان اعتراض...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
عالی بود، واقع بینانه ترین تحلیلی بود که این روزها درباره مراسم وداع به پاشایی خواندم.
ناشناس
Finland
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
این آقای پاشایی چه خدمتی به ایران کرده ؟ به موسیقی ایران ؟ چرا برای کسان دیگر که از بزرگان مملکت هستند چنین نمیکنند. ؟ این ها موج سواری ست عزیزم و حذب باد بودن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
نان زندگی می‌خواهند و از مرگ و محنت هراس دارند. آنان عاطفی‌اند، هیجانی‌اند و تمام‌قد و تمام‌وقت، «دوست داشتن» را در تمام صیغه‌ها صرف می‌کنند. می‌خواهند بگویند، برایشان «رفتن» تلخ و غیرقابل تحمل است. نسل جدید، نسلی دل‌رحم و نازک‌دل است.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
به پیج امیر تتلو و هانیه توسلی بروید تا ببینید این جوانها چگونه آرزوی مرگ کرده اند برای این دو نفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
نازک دل یا بی فرهنگ کدوم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
هانیه جواب بی ادبی شو گرفت اخه وقتی حداقل 80 درصد طرفدارات داغدارند بهشون یا باید تسلیت گفت یا سکوت کرد تسلیت یعنی تسلی دادن حتما که نباید از مرگ کسی ناراحت بشیم تسلیت بگیم خوب ادب حکم میکرد به طرفداراش تسلی بده یا سکوت کنه نه اینکه با حسودی و غرور عزاداری اونا رو هم زیادی بگه خوب جواب ها هم متناسب با عملش بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
شما به من بگو کدام نسل ما عاطفی و هیجانی نبود؟اگر اجازه می دادند که هر نسلی مطابق خواست خود آزادانه کنش کنه آیا کار ما به اینجا می کشید؟به جایی که در اون از شدت خستگی تنها برای زنده ماندن تلاش کنیم؟البته هر انسانی که از دخالت آزادانه در سرنوشت خودش محروم بشه رو به تلاشی زیبایی شناختی برای تفسیر زندگی میاره، درست به همین دلیله که عرفان همیشه در این مرز و بوم پررونق بوده!
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
گسترده کردن یک کنش اجتماعی به یک "نسل" ، نشان پختگی نیست. چه آنکه بنده نیز از همین نسلم و بسیاری چون من نیز با این رفتارها بیگانه اند.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
کاملا موافقم. بخش زیادی از این جماعت برای پر کردن ساعت فراغت طولانی خود که ناشی از بیکاری است به آنجا رفته بودند. و جوان بودن و نوع مرگ مرتضی پاشایی هم به احساساتی کردن مردم کمک کرده بود. و الا می تونید در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید و ببینیدد چگونه کسانی به طرفداری از مرتضی پاشایی شروع به فحاشی در پیج امیر تتلو و هانیه توسلی و سیاوش قمیشی و .. و آرزوی مرگ برای این افراد کرده اند. به این بهانه که چرا شما تسلیت نگفتید.
فرارو چیه چرا منتشر نمی کنی؟؟ چیزی شده؟؟؟ تحلیل آبکی منتشر می کنی جوابش رو هم منتشر کن
ناشناس
New Zealand
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
اولین باریه که با این بابا فرشاد مخالف نیستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
مطمئن باشید کسانی که شروع به این کارها کرده اند در درجه اول از طرفداران خودشان بوده اند وگرنه چرا باید پیج این افراد را اصلا چک کرد. این کار کسانی هست که هم طرفدار مرتضی پاشایی بوده اند و هم طرفداران خودشان.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
احسنت
بالاخره یه نفر فهمید ما چی میگیم و چرا میگیم.
خدا رو شکر هنوز امیدی برای فهمیده شدن هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
احسنت
مردم از صحبت درباره مرگ و زندگی بعد از مرگ و فشار قبر و نکیر و منکر خسته شدن، درمورد زندگی باید صحبت کرد.
ترسوندن مردم از مرگ تاثیری تو رفتار دنیایی اونا نداشت. اما موسیقی این تاثیر و گذاشت. مردم رو مهربانتر کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
احسنت .
نویسنده قطعا یک آدم معمولی نیست بلکه فردی فرهیخته وباسواد است.
ضمنا: فرارو مرسی بابت انتشار این مطلب!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
با سلام
ممنون از تحلیل جالبتان
نسل جوان ایرانی نسلی با هوش و داناست . برای شناختن این نسل مسءولین باید دقیق و ظریف عمل کنند . جوان امروز آگاه و عالم به خواسته های خودشه و انچه را که بدرستی میشناسد انجام میدهد نه آنچه بزرگان میگویند. آنها طالب تجربه کردن شناختهای خود هستند طالب آزادی های خود و دوستدار جهان کوچک و مجازی خود هستنند.ایران امروز ما نیاز به آنان و نگاه زیبای جوانان ما دارد.
ایران آباد و آزاد آرزوی هر ایرانی است.
ناشناس
United States of America
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
به نظر من از نسل جوان, انانی که مغز فکر کردن داشتند, رفته اند , دارند برای دیگران فکر میکنند. باقی مغزی برای فکر کردن ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
آری «خیابان» حرف‌هایی دارد برای کسانی که تامل کنند. من خودمم چند روزه تو فكرم!!!
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
جانا سخن از زبان ما میگویی،احسنت، ناگفته نماند بعضی در بدنه حکومت دلواپسند البته نه دلواپس این جوانان بلکه دلواپس جیبهاشان،جایگاهشان و نسل از خودشان ،نه این نسل !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
نمره 20 برای نویسند ولی کو گوش شنوا
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
جالب بود، علم و ادب آمیخته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
درود بر اصغرزارعی کهمنوئی زنده باد اصغر زارعی !نویسنده ای تیز بین ایرانی !!!
حسين زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
آفرين بر فهم وشعور بالاي اين نويسنده عزيز اميدوارم مسئولين رسمي اين كشور از خواب بيدار شوند؟؟؟؟!!!! اميدوارم
حسینی
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
آقای زارع عزیز ممنونم از این قلم خوب
حیف که ارزش تو را نمی دانند
بهترین تحلیل درباره این موضوع را شما نوشتید
زنده باشید
سیاوش
Spain
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
مطلب جالب بود ولی همه آن چیزی که می بایست باشد نبود. همین مردم یکی دو هفته پیش در مراسم مذهبی سوگواری امام حسین حضور فعال داشتند. یا در انتخابات..یا در هر رویدادی که جمعیت حضور داشته باشد. این مردم تشنه با هم بودن هستند. این حرکات بیش از آنکه درون مایه احترام به خواننده محبوب یا امام شهیدشان را داشته باشد، حاکی از تخلیه هیجان های اجتماعی است که در این سالها به شدت سرکوب شده اند. همانگونه که شخص نیاز به تخلیه گهگاه هیجان ها دارد، جامعه هم نیاز به همچین رخدادهایی دارد. در این مورد جای بحث و حرف زیاداست که مطمئنا در این مجال نمیگنجد
دختر
United Arab Emirates
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
احسنت بر این قلم و اندیشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
نسلی که زندگی وخوشی مفرط را میخواهند و برای آمال ارزویهای شان تلاش نمیکنند وسرکوفت پدران ومادران میدهند . بنده هیچ امیدی به این نسل که لای دستمال کاغذی بزرگ شده اند وزیر سایه پدر ودیگران بزرگ شده اند ندارم .خدا عاقبت کشور عزیز تر از جانمان را به خیر کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
"برای وداع با یک خواننده سی‌ساله ناشناخته اینقدر شلوغ شود؟ "

چرا حتما باید یک نفر تحقیر نکنید
مگه شما همه مردم هستید که
می گید ناشناخته
ناشناخته محبوب بهتر از شناخته شده حال بهم زنه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
البته انقدرها ک شما هم میگی ایشون ناشناس نبود! خیلی هم معروف، پرطرفدار و موفق بودن.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
برای شناختن این نسل و برآورده کردن خواسته هایشان باید از این اتفاق نهایت استفاده را کرد.قابل توجه مسئولین.ممنون از نویسنده این متن عالی بود.
واقع بين
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
اين تحليل كاملا احساسي و به دور از واقع بيني و تنها توجيه رفتار سطحي جووناي اين دوره اس... كاشكي نويسنده اون دسته اي از افراد شبيه من رو كه اتفاقا زنده و سرشار از زندگي ان و از ابزارهاي اجتماعي عم اتفاقا استفاده مي كنن و به اين مراسم نرفتن و با ديدن تصاويرش افسوس خوردن رو هم در تحليلش جا ميداد، كلي گويي جنابعالي بدون در نظر گرفتن اين دسته هيچ ارزشي نداره
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
ما ایرانی ها بسیار احساساتی هستیم و هیجانات و احساساتمون همیشه سوار منطق و خردمون بوده و هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
عاااااااالي، كسانيكه انگ بيكاري اين افراد ميزنن اگر به هق هق آنان توجه كنند ميفهمند كه آنان مثل ماهايي كه به اين مراسمها نرفتيم دردهاي مشترك داريم، بايد حكومت اين موضوع را خيلي خيلي جدي بگيرد. اميدوارم با تحليلهاي آبكي باز صورت مسئله را پاك نكنيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
یادمون نره این جوانانی که الان دارید به عنوان پویا و پر شور و با هوش و دانا ازشون یاد میکنید، همون جوانانی هستن که هر روز بخاطر دعوا ها، خیانت ها، قتل ها، خشونت در رانندگی و انواع و اقسام ناهنجاری های اجتماعی داشتید سرزنششون میکردید.
چطور مغز ایرانی ها این رو درک نمیکنه که اینا همونان و از جای دیگه نیومدن؟!
لطفا تحت جو شکل گرفته، اقدام به ارائه تحلیل های سطحی نکنید.
هر چند این تحلیل تا حدودی خواسته های جوانان امروز رو بیان میکنه، ولی بصورت حامیانه و تقدیس کننده.
ایا خواسته های جوانان امروز درست و به حقه؟ چطور عده ای از همین جوان ها خواسته های جوانان گذشته رو اشتباه و عامل بدبختی امروز میدونن و خواسته های خودشون رو رهایی بخش و منجی؟! فکر میکنن نظر ایندگان درباره اون ها چطور باشه؟

بله، نسل جدید دل رحم و نازک دل است، بویژه هنگامی که بخاطر عشق جدیدش، نقشه قتل همسرش را میکشد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
سلام.من نه مرتضی پاشایی رو می شناسم نه تا حالا آهنگ هاش گوش دادم.البته از مرگ یک جوان ناراحت شدم. اگر قرار باشه بین گوش کردن آهنگ و خواندن کتاب یکی رو انتخاب کنم خواندن کتاب روانتخاب می کنم.من هم یک جوان از همین نسلم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
سلام
هر نسلي به فراخور شرائط،زمان و..خودش تصميم ميگيره كه چگونه باشه.حضور نسل جديد،اميدي هست براي پيشرفت ايران.اون كسي كه در پيج ديگر خواننده ها بد مينويسه هم طبيعيه!به هر حال هميشه عده اي هم أندرو ترند و هيجاني تر.مثل نسل قبل!جوون هاي ما هم حق دارن مثل همه جوون هاي دنيا شاد باشن و تصميم بگيرن
امیرحسین
Spain
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
نسل امروز واقع بینه و شما فکر می کنم از این نسل نیستید چون همه واقعیت رو نگفتید : "او به مرگ و محنت اسطوره‌ها اهمیت نمی‌دهد چه، مفهوم اسطوره در ذهن او فروریخته است" ...این کلام غیر واقعیه..نمونه ش حضور نسل امروز در محرم..نمونه ش حضور نسل امروز در 14خرداد و 22بهمن..نمونه ش حضور نسل امروز در هیئت های هفتگی برخی مداح ها..لطفا همه واقعیت رو بگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
جوانی که اوقات فراغت بسیار دارد و تفریح ندارد
sam
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
با سلام

با کسب اجازه از سایت فرارو چند انتقاد به متن بالا وارد است:

1- نویسنده می گوید که نسل جوان ما عاطفی است، پرسش من این است که کدامین نسل در کشور ما عاطفی نبود؟ به نظر من تمامی نسل های پیشین و حاضر در ایران عاطفی و احساساتی هستند. اگر ما انسان های عاقل و منطقی بودیم وضع ما اینچنین نبود. صدها سال است که عقل و منطق در این کشور تعطیل شده است!

2- نویسنده خودش نسل جوان را به خوبی نمی شناسد. واقعیت این است که نسل جوان در ایران بسیار پرتوقع، فوق العاده تنبل، و تا حد زیادی حسود است . این نسل حاضر نیست مسئولیت قبول کند، حاضر نیست در راه رسیدن به هدفهایش هزینه بدهد،می خواهد یکشبه و با میانبر زدن و رندی و زرنگی به تمامی آمال خود دست یابد و چون دنیا حساب و کتاب دارد و برای رسیدن به هر چیزی باید رنج، زحمت و مررات کشید،با این صفات ناهنجاری که دارد تیرش به سنگ می خورد و به همین دلیل است که افسرده است. شما در کجا دنیا دیده اید که جوانهایش افسرده باشند؟ می دانید که چرا جوانهای کشورهای دیگر اینچنین نیستند، چون اهل کار و زحمت بوده و راه درست رادر زندگی خود پیشه کرده اند، نه راه نادرستی و کلاهبرداری و ریاکاری و دروغگویی!

3- میل به خودنمایی و تظاهر در مردم ایران و علی الخصوص تهران بسیار بالاست و اکثریت مردم هرجا که جمعیتی ببینند خودشان را قاطی می کنند ، حالا می خواهد هر چه باشد! حسادت و چشم همچشمی به این مسائل نیز تسری یافته است!

4- علافی و بیکاری هم دلیل دیگری برای این تجمع بود. انسان اگر در زندگی خود کار و مشغله ای داشته باشد،هرگز در هر تجمعی شرکت نمی کند زیرا که اصلا فرصتش را ندارد.

5- نسل جوان ما نسل بسیار ترسو و توسری خوری هم هست و به دلیل مادیگرایی شدیدی که دارد و همچنین فساد پنهانی که مبتلاست توان هیچ حرکتی را ندارد! چون که اصلا آرمانی ندارد و اعتقاداتش هم بسیار ضعیف و سست است! مطمئن باشید که اگر شرکت در مراسم پاشایی هزینه داشت هیچ جوانی در آن حضور نمی یافت!
با تشکر از دوستان خوب فرارو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
با کمال احترام برای آقای پاشایی و این که من برای ایشون رو به خاطر روحیه تحسین برانگیزشون برای حضور روی سن تو دوره بیماریشون واقعا احترام قائل هستم، اتفاقی که افتاد فقط نشون دهنده سطحی شدن همه چیز برای جوون های این دوره اس، آن کسانی که بهت زده شدند بازنده نیستند، افرادی امثال من هستند که تمام چیزهایی که توی این متن راجع به جوانان این نسل گفتید راجع به اونها صادق است با یک تفاوت که تابع رفتار ناشی از هیجانات لحظه ای نیستند و اتفاقا به خوبی از ابزارهای شبکه های اجتماعی هم استفاده می کنند. ا
رضا
United Arab Emirates
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
جوانان ما.دروغ.فریب.چاپلوسی.راخوب میفهمند
بابک دوران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
یک تحلیل فوق العاده!
ناشناس
Turkiye
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
سلام من خودم در حال تحصیل در رشته ی جامعه شناسی هستم از تحلیلتون لذت بردم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
حقیقتا همین گونه است که گفتید.تحلیل روانشناختی این پدیده نو ظهور اجتماعی گویا این واقعیت است که مطالبات جوانان ما چیست؟آنچه ما در کف خیابان می بینیم با آنچه در رسانه های رسمی تبلیغ می شود کاملا متفاوت است.من هم معتقد هستم خیابانها حرف هایی برای گفتن دارند که باید آنها را خوب شنید و خوب تحلیل کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
خیلی مطلب باحالی بود.. اشک ادم در میاد.. لااعقل بعضی از حرفارو بدون ترس گفتین.. دمتون گرم..

مرتضی روحت شاد..

خدا کنه یه تحولی ایجاد شه حد اقل در مورد شبکه های اجتماعی اقایون یه لغذشی بدن..و ببینن که استفاده از این شبکه ب ضررشون نیس.. بخدا این جوونا حیفن که همش در خفا باید به کارا برسن ..
ناشناس
United Arab Emirates
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
آری خیابان حرف هایی دارد البته نه وبرای کسانی که واسه کسی که تا دیروز نمی شناختنش و علاقه و ارادتی بهش نداشتن واسه عقب نمو ندن از قافله کاسه داغ تر از آش بشن و سعی کنند خودی نشون بدن و با موبایل و تبلت چند تا عکس و فیلم و سلفی واسه فیس بوک و وایبرشون بگیر(عوام) و یا جلوی دوربین ها رسانه های جمعی حضور به امر برسانند و واسه موقعیت حرفه ای و اجتماعیشون آینده نگری و منفعت سنجی کنند (خواص)
بهناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
بسیار عالی بود. ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
این میتونه یک بعد از ابعاد ماجرا باشه، ولی یادمون نره که در همون روز و در دقایقی پس از وداع این جوانها به حلقه ی «پیک نیک»وار خود برگشتند و «رسانه» را رها ساخته به «اوقات فراغت» خود بازگشتند! در ضمن حیرت از آن تماشاگران نبود بلکه از «آن» خود بازیگران بود که از جمعیت «خود» با موبایل «فیلم» می گرفتند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
اینکه همه بیکار بودن کمی اغراق آمیزه
يك ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بهترين تحليلي بود كه اين چند روز درباره سوگواري مردم و جوانان براي اين خواننده مرحوم خواندم. خيلي خوب به نكات دقيقي اشاره كرده بود البته مسايل ديگري هم هست كه اگر نويسندگان به ان اشاره كنند احتمالا منتشر نمي شود وگرنه اگر بخواهند دقيق و درست اين رويداد اجتماعي را تحليل كنند حتما بايد آن جوانب را نيز در نظر بگيرند. بهرحال از نگارنده اين يادداشت متشكرم.
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نسل جديد داراي كمبودات زيادي هستند...
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
تحلیل جالب و هوشمندانه ای است.
اما اگر درباره مرتضی پاشایی بیشتر تحقیق کرده بودید تحلیلتان زیباتر هم میشد و البته جامع تر.
مرتضی پاشایی خواننده زیرزمینی نبود.
خواننده تیتراژ ماه عسل بود و بعضی از ترانه هایش هم در صدا و سیما پخش میشد.
به هر حال ممنون از تحلیلتان
اکبر
Germany
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بسی..
زنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نباید برداشت بزرگ ومطلوب بمانند یک جامعه متمدن و به نبوغ سیاسی رسیده را از این جمعیت عظیم اما بی هدف داشت اینکه نویسنده می گوید اینها کاری به سیاست ندارند ومی خواهند زندگی کنند درست می گوید اما مگر می شود زندگی کرد بدون انکه از سیاست چیزی فهمید سیاست فهمیدن یعنی خوب زندگی کردن در این روزهای حساس هسته که سرنوشت کشور ما را دگرگون می سازد دریغ از یک مطلب در شبکه های اجتماعی در باره این موضوع تایید انتقاد ویا حتا اشاره ای نشد این یعنی ملت در خواب شیرین رفته وباملت بیدار تفاوت دارد شرکت در مراسم خاکسپاری دردی از این ملت دوا نمی کند ما به بیداری نیاز داریم نه به احساسات....
لادن مختاری
Germany
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
تنها نقد من به این جستار تغییر یک مفهوم است:
باید به جای چهار کنش مزبور "واکنش" به کار می رفت, زیرا مردم تا زندگی شان به دلیلی دستکاری منفی نشود و یا در مسیر منحرف یا به قولی, به خطا, به کج و معوج های پرفراز و نشیب مالرو نیافتد, نیازی برای فعالیت های این چنینی نخواهد دید.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
متن سر و ته نداشت!!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین