bato-adv
کد خبر: ۲۱۳۸۹۰
افشین داورپناه تحلیل کرد

جوانانی که سوگوار خویش‌اند!

مرتضی پاشایی، خواننده پاپ، جمعه (23 آبان) درگذشت. رسانه‌های اجتماعی و خبری پر از "او" شد. غم و اندوه و سوگواری برای خواننده پاپ از فضای مجازی به خیابان‌های شهرهای مختلف کشیده شد. تشیع جنازه‌اش تهران را قفل کرد و ازدحام جمعیت مانع از تدفین‌اش شد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۳
جوانانی که سوگوار خویش‌اند


فرارو-
مرتضی پاشایی، خواننده پاپ، جمعه (23 آبان) درگذشت. رسانه‌های اجتماعی و خبری پر از "او" شد. غم و اندوه و سوگواری برای خواننده پاپ از فضای مجازی به خیابان‌های شهرهای مختلف کشیده شد. تشیع جنازه‌اش تهران را قفل کرد و ازدحام جمعیت مانع از تدفین‌اش شد.

مرگ مرتضی پاشایی خیلی‌ها را غافلگیر کرد. این همه ازدحام و ابراز احساسات برای درگذشت خواننده جوان قابل پیش‌بینی نبود. سوال بزرگی ذهن‌ها را به خود مشغول کرد: چرا جامعه ایران در برابر مرگ یک خواننده جوان پاپ چنین واکنشی از خود بروز داد؟

طیف پاسخ‌های مردم از "تراژدی مرگ در جوانی بر اثر سرطان" آغاز و تا "جوزدگی!" به پایان می‌رسید.

جوانانی که سوگوار خویش‌اند
افشین داورپناه مردم‌شناس در گفتگو با فرارو، می‌گوید: سوگواری برای هنرمند جوان مرتضی پاشایی را زمانی بهتر می‌توان درک و تفسیر کرد که آن را با عنوان پدیده اجتماعی «مرتضی پاشایی» مورد توجه و بررسی قرار داد؛ پدیده‌ای با زمینه‌ها، دلایل و کارکردهای اجتماعی گوناگون.

عضو هیئت علمی پژهشکده فرهنگ، هنر و معماری، گفت: یقینا بخشی از کسانی که برای مرتضی پاشایی سوگواری کردند، جزو علاقمندان صدا، آهنگ‌ها، متن ترانه‌ها یا شخصیت او بودند اما همان گونه که شاهد بودیم، دایره کسانی که در روزهای اخیر در «فضای سوگواری» این هنرمند قرار گرفتند، رفته‌رفته گسترده‌تر شد؛ این گستردگی را به ویژه در مراسم تشییع او می‌توان مشاهده کرد. گروه‌های سنی(جوانان، نوجوانان و بزرگسالان)،جنسی (زنان و مردان) و گروه های اجتماعی گوناگون در تشییع او شرکت کرده بودند، از جوانان و نوجوانانی که به مدرسه نرفته بودند تا در مراسم تشییع او شرکت کنند و کارمندانی که برای حضور در تشییع پاشایی مرخصی گرفته بودند، تا زنان خانه‌دار، دانشجویان، برخی افراد سن و سال‌دار. و البته از طبقات اجتماعی مختلف با پوشش‌های مختلف! حتی افرادی از شهرستانها آمده بودند!

داورپناه با اشاره به این‌که سوگواری برای مرتضی پاشایی، صرفا سوگواری‌ برای یک هنرمند نبود، گفت: توجه داشته باشیم که سوگواری برای مرتضی پاشایی، در چینن شرایطی دیگر صرفا سوگواری برای یک هنرمند نیست. از این رو شکوه و ازدحام جمعیت در تشییع او را نباید با تشییع بسیاری از هنرمندان دیگر مقایسه کرد، اگر چه تشییع برخی هنرمندان دیگر نیز در شرایط اجتماعی کم و بیش مشابه، چنین بوده است ـ البته تشییع هیچکدام از هنرمندان ایرانی تا کنون چنین با حضور انبوه جمعیت همراه نبوده است- این دیگر رخدادی است که حیثیتی اجتماعی به خود گرفته است.

وی گفت: کارکرد مناسکی مراسم سوگواری با تمرکز بر یک نقطه وحدت بخش(سوگ مرتضی پاشایی: هنرمندی بدون حاشیه)، که روحیه همبستگی و انسجام گروه‌های مختلف اجتماعی را تقویت می‌کند، باعث ‌شد تا مراسم سوگواری و تشییع این هنرمند جوان، محملی برای گردهم‌آمدن گروه‌های مختلف اجتماعی شود! گروه‌هایی که البته به دلیل قرار گرفتن در فضای ایجادشده، نسبت به پاشایی و هنرش نیز علقه‌هایی در خود پیدا می‌کردند.

این مردم شناس ادامه داد: واقعیت این است که برخی از جوانان شرکت‌کننده در تشییع جنازه مرتضی پاشایی، از شنوندگان و طرفداران پر و پا قرص او نبودند؛ آنها در یک متن و فضای اجتماعی و با محوریت (بهانه) درگذشت غمگینانه این خواننده، وارد مناسکی شدند که احساس می‌کردند به حضور در آن  تجربه آن نیازمندند! آنها مرتضی پاشایی را آیینه تمام نمای نسل خود می‌دیدند؛ با شرایط و وضعیتی مشترک!

افشین داورپناه با اشاره به این که، این خواننده نمادی از نسل جوان ایرانی است، گفت: مرتضی پاشایی، نماد بخش عمده‌ای از نسل جوان ایرانی به شمار می‌رود؛ نسلی با ترانه‌هایی غمگین (مسائل و مشکلات اجتماعی اجتناب ناپذیر) و در مواجهه با بیماری لاعلاجی که علیرغم معالجات گوناگون و سخت و حتی دعا و توکل، گویی سرنوشتی محتوم در برابر خود می‌بیند، جوانانی که سوگوار خویش‌اند. مادران و پدران شرکت‌کننده در این سوگواری نیز، گویی با چنین موضوعی، همذات پنداری می‌کنند و برای نسل جوانی سوگواری می‌کنند که در وضعیتی دشوار گرفتار آمده و ناکامی را تجربه می‌کند. آنها سوگوار فرزندان خویش‌اند! بهانه گریستن برای نسلی که آینده او دلهره دائم خانواده‌هاست. عموم گروه‌های اجتماعی در این سوگ همراهی کردند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که فضای سوگواری برای مرتضی پاشایی از سال گذشته و به تدریج مهیا شد؛ این خواننده جوان و خوش ذوق، در مقایسه با بسیاری از هنرمندان دیگر موسیقی پاپ، هنوز آثار پرتعدادی ارائه نکرده بود و عمر هنری چندانی نداشت اما از سال گذشته و با آشکار شدن خیر بیماری او، گروه‌هایی از مردم، به ویژه جوانان،  کم و بیش خبرهای مربوط به بیماری مرتضی پاشایی را دنبال می‌کردند؛ گویی داستان مبارزه ای سخت را دنبال می کردند و با یک همذات پنداری دسته جمعی، و البته با آرزوی پیروزی بر بیماری، منتظر تماشای پایان این مبارزه بودند؛ پایان داستان از مدتی پیش برای بسیاری قابل پیش بینی بود ـ از زمانی که به طور مشخص اطبا درمان بیماری را غیر ممکن می‌دانستند ـ و این به داستان زندگی پاشایی، وجهی تراژیک می‌داد؛ این فضای اجتماعی در طول یکسال اخیر و به تدریج ایجاد شده بود. بنابراین خیر درگذشت این هنرمند، صرفا داستان زندگی او را وارد مرحله سوگواری می‌کرد؛ این سوگواری محملی شد برای سوگواری اجتماعی عظیم‌تری که در رگ‌های جامعه نفس می‌کشد!

داورپناه در انتها و با اشاره به این‌که فضای سوگواری برای مرتضی پاشایی به‌سرعت فروکش می‌کند، نتیجه گرفت: این فضا، فضایی است مناسکی که به سرعت فروکش می‌کند اما سوگواری پنهان جامعه ایرانی همچنان بر جای خود برقرار خواهد ماند!
برچسب ها: پاپ پاشایی مرتضی
bato-adv
میشل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
به نام حق
در ورای آن عزیز رفته از میان ما
دیدی آنچه را که می خواستی ببینی
آن فریاد ها آن اشک ها و آن هم آغوش شدن با روح آن کس که می گفت یکی هست . آه جوانانم کو اکبر من کو اصغر من از قاسمم خبری نیست کجایند آن شب زنده داران بی ادعا کجایند آن زاهدان شب و شیران روز جوانانم به خود آیید به کجا می روید حراسان کعبه معشوق همین جاست بیایید.
REZA
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اين موضوع را هم بايد به صحبتهاي استاد اضافه كرد كه جوانان عزيز ما به اميدهايي كه بعد از رياست جمهوري اقاي روحاني بدان دل بسته بودند و براورده نشد. اين موضوع بيشتر مردم و جوانان را نا اميد كرد و اين است نتيجه آن
shahram
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
از همه بدتر ما دهه50 بودیم اول انقلاب بعد جنگ بعد اعتیاد بعدبیکاری بعد اختلاص بعد دروغ وتزویر قبلش هم که پدرای ما از آسایش قدیما صحبت میکردن سه ده پیش هم جونای دستگلی رو دیدیم که جنگیدنو شهید شدن وخونشون با دروغ وتزویر اونای که اونموقع ترسیدن نو نرفتن داره تباه میشه باز شماها خیلی امکانات بهتری نسبت به ما داری
REZA
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
واقعا بايد تاسف خورد به اين مملكت كه با اين همه امكانات و جوانان تحصيلكرده كه از داشتن ابتدايي ترين حقوق خود كه يك شغل و زندگي متوسط است محرومند. بخصوص اين قضيه بعد از پيروزي آقاي روحاني و اميد هاي واهي كه بدان دل بسته بودند و بعد از گذشت يكسال و اندي از رياست جمهوري ايشان براورده نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من دهه شصتیم کلی هم رفیق دهه شصت و هفتادی دارم سرشار امید هم هستیم افتخارمونم اینه که توی کشوری نفس میکشیم که عطر ایمان و مردم پر از شور داره. ناامیدی و یاس پراکنی کار بیکاراهای مرفهه. عشق است ایران و وطنی که وجب به وجبش خون یک شهیده. مرتضی هم عاشق همین وطن بود یادتون نره. شیفتگان ایهای اون ور آب بهتره مواظب غرق شدنشون توی سراب باشند. در ضمن جنگ برای ما که از نزدیک موشک و تابوت و سوگواری را لمس کردیم نماد افتخار مقاومت بود نه سرخوردگی و خجالت
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۲
ناشناس
Germany
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه شصت و ادامه تراژدی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه نداره که من متولد 73 هستم بی انگیزه ناامید...
هیچ چیزی برای دل خوش کردن نیست
نسل به نسل بدتر میشه تا انفجار
سیماب
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
کاش سیاستمدارهاو مدیران ما این نوع رفتارها را جدی بگیرند و به این تحلیل ها و هشدارها توجه کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اتفاقا دهه داره جناب 73
اون زمان که جنگ بود قحطی بعدشم که کنکور پشت کنکور
بعد هم خدمت
حالا که موقع تشکیل زندگیه کار دو زاری داریم
دهه 60 واقعا فدا شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه شصتی ها در اوج ندانم کاری والدینشان به عشق شور زندگی شهدایی به دنیا امدن و بدبخت شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دلیل بی انگیزگی دهه هفتادیها مشکلات نیست بلکه توجه بیش از حد وفراوانی امکاناتشونه که هر چی میخوان فوری اماده است این یعنی احساس پوچی و بی انگیزگی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه هفتادی عزیز تراژدی از 69 شروع شد و ادامه داره. بی انگیزگی شما ادامه ی غم و سرخوردگی ماست و بی آیندگی دهه 80.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه شصتی ها در بحران جنگ به دنیا آمدند، در شرایط بحرانی بعد از جنگ به مدرسه رفتند، در شرایط بحران مدیریت جهانی و بیکاری وارد دانشگاه شدند یابه دنبال کار همچنان می گردند، فقط خدا میدونه موقع مرگ با چه بحرانی مواجه اند ( احتمالا بحران نبود قبر)
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
من هم وارد دهه چهارم زندگیم شدم.الان ازم بپرسی با جوانیت چه کردی؟ والله جوابی جز "هیچ" ندارم. یاد روزهای 18 سالگی بخیر که میخوام مهندس بشم، 20 سالگی که ترم به ترم واحد پاس کن که میخوام این کار رو کنم میخوام اون کار رو کنم ،بعد بیا کارشناسی ارشد والبته همراه با نا امیدی و حالا هیچ....اصلا نفهمیدم چی شد.....از جوونیم هیچی ندارم .مهندسی رو بذارم رو کدوم دردش؟لابد میگی بیکاری ! میگم با کدوم سابقه؟پس کجاست سر زندگی؟ کجاست بابت یه نکته الکی کلی خندیدن؟؟؟گاهی میخوام فقط برم ! کجا نمیدونم!..روزها میگذره ..حالا کم کم باید حواسم به این ور باشه آروم آروم قدم برداشتن برای رسیدن به انتها ...
احسان
United States of America
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
منم دهه هفتادیم
چقدر با اهنگ های مرتضی پاشایی گریه کردم تا حالا ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
عزیز متولد 73 ,من متولد63 ام حماقت کردم موندم, تو عاقلب اش برو , فرار کن نمان!
صابر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
فرمودند : دهه شصت و ادامه ...یعنی 70 ، 80 ، و ادامه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
ناشناس متولد 73 شما خوشی زده زیر دلتون ، والا ما همسن شماها بودیم تفریحمون این بود که با تف پفک هارو به هم میچسبوندیم، لوستون کردن بابا
علی
United Arab Emirates
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من خودم دهه شصتی ام. ولی چند تا فامیل دهه هفتادی دارم که از من خیلی داغونترن. خدا به داد بعدیها برسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
دقیقا منم همین مطلبو میخواستم بنویسم، نسل سوخته
من دهه شصتی هستم و واقعا همیشه هم خودم هم خانوادم نگران آیندم بودیم، خداروشکر اوضام بد نشد ولی واسه این وضع کل 30 سال اول زندگیمو از همه چیزم زدم...
حمید
Italy
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
دقیقا تراژدی مال دهه شصتیاس. چشم باز کردیم جنگ بود. دست چپ و راستو فهمیدیم هنوز جنگ بود. تا اومدیم بفهمدیم کی به کیه با دوران سازندگی مواجه شدیم که گرونی و خفقان بیداد می کرد. تا اومدیم دوره آقای خاتمی نفس بکشیم دفاع مقدس 8 ساله مردم شروع شد و دولتی قجری مآب بی کفایت امور را دست گرفت و به قهقرا رفتیم. حالا که دلمون خوش دولتی معقول و کارشناس سر کار اومده که یه مشت خودفروخته سنگ اندازی می کنند که دولت توی هیچ چیزی باب دل مردم رفتار نکنه! خلاصه دهه هفتادیا حداقل ده سال کمتر از ما بدبختی را درک کردند!
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ملتی که از غم به غم پناه میبرد
scalper
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
خلاصه اینکه دوستش داشتن وگرنه انسانهای بزرگ شده زیادی در سالیان دور و نزدیک فوت شدن ولی اینهمه علاقمند به صورت خودجوش حصور پبدا نکردن. روحش هزاران باد شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
حرف شما دقیقا درسته و ربطی به تراژدی دهه شصت ندارد.
حاتمی ص
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
البته همین است که این آقای مردم شناس گفته: یعنی بخشی واقعا سوگوار او بودند ولی اینکه اینقدر مردم حضور داشتند خودش یک معنای اجتماعی داره و اون اینه که ما در ناخودآگاه جمعی مون سوگوتر خودمون و او بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
شاید اونها توی شبکه های اجتماعی اینقدر محبوب نبودن! - خداهممون را بیامرزد
هومن
Turkiye
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
و مسبب اين سوگواري جوانان و براي خود و سرخوردگي آنان، كيست؟!!!! البته همه ما مي‌دانيم ولي...
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تحلیل درست!
میلاد
Finland
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
چقدر با این بخش موافقم:"مرتضی پاشایی، نماد بخش عمده‌ای از نسل جوان ایرانی به شمار می‌رود؛ نسلی با ترانه‌هایی غمگین (مسائل و مشکلات اجتماعی اجتناب ناپذیر)" دقیقا همینه شما تصور کن اگه خدایی نکرده این اتفاق برای یکی از خوانندگانی که تو کارنامه هنریشون آثار شاد چشمگیرتر باشه، اتفاق می افتاد شاهد این سیل و جوش و خروش با این شدت و حدت نبودیم/ این اتفاق انعکاس درد جمعیت جوان و اکثریت این جامعه اس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
این سوگواری محملی شد برای سوگواری اجتماعی عظیم‌تری که در رگ‌های جامعه نفس می‌کشد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
جمله را باید با آب طلا نوشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تک مضراب عمیق و قابل تاملی بود.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دقیقا همینطور است ، گل گفتی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
افسوس از زندگی ما دهه شصتی ها در مجموعه ای از غم ها و اندوه ها و نداشتن ها، امروز با یکی می گفتم که هوا هم از ریه های ما دریغ شده خدا روشو از ماها برگردونده، خودش عاقبت مونو بخیر کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
دهه 50 هم همينه باور كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اگه منظور شما افسردگی عمومی است، درست می گویید
هاله نور
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
این تابوت آرزوهای جوان ایرانی بود که بر دوش میرفت...
آن اشکها بر مزار بغض فرو خورده ی جوان ایرانی بود که ریخته میشد...
باز هم بگم ؟؟
بگم بگم ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
جانا ! سخن از زبان ما می گویی .
" تابوت آرزوهای جوانان ایرانی" بهترین جمع بندی از سخنان جناب کارشناس
احسنت هزاران لایک ++++++++++++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
من با تحلیل های این آقا کاری ندارم.
ولی مرگ آقای پاشایی اتفاق های عجیبی به دنبال داشت که مسئولین باید در آینده وقت کافی گذاشته و این پدیده رو مطالعه کنند، از همه ابعاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
مسئولان باید به تحلیل هایی شبیه یان توجه کنند. حالا نظر شما اینه که مطالعه بکنند که چی؟ از کدام زاویه؟ انگار شما تحلیل متفاوتی دارید؟ بفرمایید
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
مسئولین عزیز! نه وقت دارندونه اهل مطالعه هستند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اونا خیلی شیک صورت مسئله رو پاک میکنن همینکه موقع تشییع اینکار و نکردن جای تامل داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ببخشيد مسئولين كار دارند، فردا تشريف بياوريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
بله درسته چون این هنرمند متعلق به همه مردم بود بر عکس بر خی هنرمندان که خود را در سطحی بسیار بالاتر از مردم میپندارند و از بالا به انها نگاه میکنند و برخی اسیر بی بندو باری شده و قشر مذهبی و اخلاقی جامعه بابت مسموم کردن فضای جامعه از انها دلگیر میشوند ویا با تبلیغات سیاسی و... اعتماد مردمی را از دست میدهند
پسرک
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
همین طوری میدونی متعلق به همه مردم بود؟ رفتی از تک تک مردم پرسیدی؟
اتفاقا خیلی از هنرمندان خودشون رو برتر نمیدونند ولی این ماییم که می ترسیم بریم نزدیکشون.
پرویز پرستویی هر صبح جمعه میره کوه خیلی از مردم هم باهاش سلام علیک میکنن. و شاید خیلی موارد دیگه باشن که ما بی خبریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
گفتم برخی اما این واقعیته که بعضی ها در مراسم سوگواری اغلب هنرمندا شرکت میکنن ولی معمولا اقشار مذهبی و سنتی تمایلی به شرکت ندارن ولی در مورد پاشایی این طور نبود چون بر خلاف بقیه که برای جلب نظر بیگانه ها طرفداران نظام را مضحکه کرده به حساب نمیاورند اما این مرحوم به نظر وعقیده همه احترام میگذاشت و برای همه میخوند و حضور این دسته از مردم در کنار بقیه باعث شد مراسم بسیار پر شکوه برگزار میشه در مورد اقای پرستویی هم باهات موافقم
ناشناس
Turkiye
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
30 سال و 3ماه و 3 روز زندگی کرد
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
در 23 آبان 93، 30 سال و 3 ماه و 3 روز سنش بود!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
افسوس از زندگی ما دهه شصتی ها در مجموعه ای از غم ها و اندوه ها و نداشتن ها، امروز با یکی می گفتم که هوا هم از ریه های ما دریغ شده خدا روشو از ماها برگردونده، خودش عاقبت مونو بخیر کنه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
و صدای مرتضی پاشایی آرامشی بر دل همین جوانان می انداخت که از دست دادن آنها غمی بزرگتر بر دل آنها نشاند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
کشتید شما دهه شصتی ها ما رو! انگار بقیه دهه ها چه خیری از این زندگی دیدن!!!
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من دهه شصتی بربری رو وقتی شش ساله م بود 2 تومان می خریدم الان 800 می خرم فوق لیسانسم تو یه اداره دولتی با یه قرارداد موقت حقوقم 605 هزارتومانه می فهمی یعنی چی می ترسم بچه دار شم می فهمی..............زندگی هزار تا نیاز داره من حتی ریه هام وقتی نفس می کشم انقدر سرفه می کنم درد می گیره میفهمی تو هوای زندگی منو تأمین کن بقیه ش پیش کش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
آقا/خانم ناشناس، نسلهای بعد از دهه شصت رفاهی رو تجربه کردن که ما تجربه نکردیم، افراط گرایی در زمان ما خیلی شدیدتر بود، یادمه یکی از دوستام رو بخاطر اینکه کلاه گذاشته بود سرش کمیته گرفت، یا چون آستین کوتاه تنش بود. نسل شما مجبور نیست برای خیلی چیزا بجنگه. الان هم وضعیت بخاطر دسته گل اون آقایی که رفته خوب نیست، ایشالا که اتفاقای خوب بیفته همین چند سال قبل از مرگمون یه دوزار زندگی کنیم.
اسفندیار
Germany
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
این سوگواری جمعی پنهان حامعه جوان ایران در نهایت روزی در قالب خشم جمعی بروز خواهد یافت تا سرنوشت خود را تغییر دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
مرسی از فرارو و اسفندیار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
احسسسسسسسسسسسسسسسسسنت
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
+++++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
به هر دلیلی اینها همه خواست خداست. خدا اگر بخواد بنده ای رو بزرگ کنه هیچ چیزنمی تونه مانع بشه. چنین سعادتی نصیب هر کسی نمی شه.
در غیرمنصفانه ترین حالت اگر این حضور بزرگ و غم و اندوه رو به پای جو زدگی و بیکاری ملت هم بگذاریم باز هم خواست خدا بوده که این بنده محبوبش اینطور بدرقه بشه. و الا چرا همین مردم جو زده برای بقیه این کارو نمی کنن؟
روحش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اون بنده خدا که مرده حالا چه فرقی میکنه که یک نفر بیاد برای خاکسپاری یا یک میلیون نفر !!
علیرضاART
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
سوگواران، آرزومندانی هستند که نگران مرگ آینده شان هستند.

آنها "امید همراه با دلهره" را نمایندگی میکنند.

آنچه دیده شد، انرژی آرزوهای یک نسل است، که هنوز آنگونه که باید به نتیجه نرسیده است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دقیقا نظر این کار شناس درسته ملتی غمگین وافسرده شدیم و مرگ پاشایی هم بهانه ای شد برای ابراز ای غم درونی
ناشناس
Germany
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دهه شصت و نسل سوخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
بابا این قدر دهه شصت نکنید والا ما هم دهه 50 هیچ خیری اززندگی ندیدیم
ناشناس
Canada
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
کاملا تحلیل بجایی بود. زندگی جوانان ایرانی با استرس و عدم امکام تخلیه هیجان و غم همراهه و این واقعا نوعی سوگواری برای خود جامعه جوان بود.
مهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تم صدا ،انتخاب شعر ، مظلومیت و معصومیت چهره ، مردم داری و بی حاشیه بودنش ، صداقتی که در وجودش نهفته بود مسبب این اقبال شدید مردم نسبت به ایشون هست. والبته حرف شما هم درست . به جز مواردی که ما غم از دست دادن عزیزان نزدیک را تجربه می کنیم سایر مراسم هایی که شرکت می کنیم و به سوگ می نشیم مطمئن باشید به سوگ خود نشسته ایم و این مورد با تمام استثنا, بودنش مستثنی نبود .
مهری
United Arab Emirates
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تم صدا ،انتخاب شعر ، مظلومیت و معصومیت چهره ، مردم داری و بی حاشیه بودنش ، صداقتی که در وجودش نهفته بود مسبب این اقبال شدید مردم نسبت به ایشون هست. والبته حرف شما هم درست . به جز مواردی که ما غم از دست دادن عزیزان نزدیک را تجربه می کنیم سایر مراسم هایی که شرکت می کنیم و به سوگ می نشیم مطمئن باشید به سوگ خود نشسته ایم و این مورد با تمام استثنا, بودنش مستثنی نبود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تحلیل فوق العاده زیبایی بود. ممنون از سایت فرارو
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
این پدیده بسیار شگفت انگیزه البته برای کسانی که بسیار تلاش کردند طرز فکر جامعه را مطابق با سلایق خویش در بیاورند ولی این پدیده اجتماعی نشان داد که جامعه فرسنگها دور از اندیشه های آنان است صدا و سیمای واپس گرای ما نشان داد که چرا از سوی مردم طرد شده است و مخاطب عمده ای در جامعه ما ندارد جامعه ایرانی دارد بی تفاوتی را کنار میگذارد برای این مراسم اجازه تبلیغات داده نشد که هیچ حتی در مواردی تلاش شد که مردم را سرکوب کنند اما نشد کاملا غافلگیر شده بودند کسی نمیتواند جلوی تحولات را در جامعه بگیرد اینبار به بهانه فوت این خواننده چنین شد دفعه دیگر به بهانه ای دیگر این همان جامعه ای است که در برابر اختلاسها و فسادهای بزرگ اقتصادی و رانت خواری ها و سقوط سرمایه های اقتصادی به یک سوم و تورم 40 درصدی کوچکترین صدایی از او بیرون نیامد آری ظاهرا دوران بی تفاوتی دارد تمام میشود امیدوارم تا دیر نشده آنانی که باید بفهمند بفهمند و اینقدر دو دو نکنند
يغما
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دو دستگى بين مسئولين و مردم و نا اميدى ميليون هـا جوان از زندگى تو اجتماعى كه به هـر نحوى توسط هـمون مسئولين سركوب ميشه ، فقط يه دليل كوچيك يا يه بهـانه ميخواد كه اين مردم رو دور هـم جمع كنه
مردمى كه واقعى هستن ، درد كشيدن ، عزيز از دست دادن ، نخواسته مقاومت كردن ، دلواپس نيستن ولى هـمچنان ايستاده هـستن و قدر هـنرمند و ورزشكارى كه با مردمش بوده رو خوب مى دونن
ما هـستيم و ديده هـم مى شيم ولى نمى خوان صدامون رو بشنون …
يغما
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دو دستگى بين مسئولين و مردم و نا اميدى ميليون هـا جوان از زندگى تو اجتماعى كه به هـر نحوى توسط هـمون مسئولين سركوب ميشه ، فقط يه دليل كوچيك يا يه بهـانه ميخواد كه اين مردم رو دور هـم جمع كنه
مردمى كه واقعى هستن ، درد كشيدن ، عزيز از دست دادن ، نخواسته مقاومت كردن ، دلواپس نيستن ولى هـمچنان ايستاده هـستن و قدر هـنرمند و ورزشكارى كه با مردمش بوده رو خوب مى دونن
ما هـستيم و ديده هـم مى شيم ولى نمى خوان صدامون رو بشنون …


فرارو خواهش مى كنم منتشر كن
ما سايت شما رو مردمى مى دونيم
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
زندگی دهه شصتیها: جنگ، اوارگی و صدمات بعد از جنگ، کنکور، بیکاری، تورم، گرونی، افسردگی و سرانجام سرطان! لعنت به روزی که متولد شدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
لعنت به تفکرات منفی. مرتضی تا اخر زندگی اش امیدوار بود اما تو چی؟
ناشناس
Slovenia
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
به فکر استعدادهامون باشیم. به فکراشایی ها و شجریان ها باشیم...
ناشناس
Canada
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
حالا روانشناسی کامنت گذارانی که به اشکال مختلف به مردم توهین یا طعنه میزنند(از قبیل جو زده،موبایل به دست بد حجاب و غیره)
اینها دو گروه هستند که هر دو گروه هم ناراحتن از اینکه چرا مردم برای آنها سینه نمیزنند. گروهی از سیاسیون اعم از انقلابی و ضد انقلابی و دلواپسان مذهبی
هــ
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
نگاه قشنگی به قضیه بود , منم دوست داشتم میرفتم یه دل سیر به حال خودمون گریه می کردم !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اقتصاد در طولانی مدت فشل بوده و همین بر جامعه اثر گذاشته. یه عده هم سی سال تمام فرهنگ ایرانیا رو نفی و بی ارزش کردند. نه فرهنگ داریم نه اقتصاد پس رو به نابودی می رویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
در مورد عکس : فکر نکنم طرف برا باباش هم اینجوری عر بزنه !
جوانان : جوان باید خودش عاقل باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
نسلی با ترانه‌هایی غمگین و راک اند رول دهه شصت
دهه هفتاد که سوسولن
الناز
Germany
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
سلام بچه هامن ازوقتی پاشایی مرده انگارمرگ رونزدیکترمیبینم راستی پسرهاانگاراحساساتی ترن تادخترها.........خدارحمتش کنه باشهدامحشورشه
علیرضا پاشایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
مرتضی پاشایی هم یک دهه شصتی بود اما با تلاش و پشتکار و با وجود همه محدودیت ها و مشکلات توانست به این جایگاه دست پیدا کنه مهم نیست مال کدوم دهه باشی مهم اینه که دست از تلاش نکشی ختی تا دم مرگ اونوقته که موفق میشی . خوشبخت و موفقیت همیشه پس از طی سختی ها بدست میاد و توی سبد به کسی تقدیم نمیکنن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
خداوکیلی این چه مسخره بازی -روحش شاد یادش گرامی دراین شکی نیست
اما این همه ادم مخل اسایش امنیت مردم شدن واسه چی چرا جو زده شدیم یکم فکر بخدا خودمون پشیمون میشیم
بلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
ای کاش تازنده بود
مهران
United States of America
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
چرا قصه میگی ؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
آقای ذاور پناه این آسمان وریسمان کردن شما هیچ ربطی به سوگواری مردم در فقدان حواننده محبوبشان نداره.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دوست دارم بدونم اونی میخواست از ترویج موسیقی جلوگیری کنه در چه حاله؟!
حالا این بنده خدا که پاپ میخوند
جوونا یک چیزایی گوش میکنن که نگو و نپرس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
کاملا با این متن موافقم!برای من به شخصه انگار یجورایی زندگی خودم رو تداعی میکرد،وقتی خبر فوتش رو شنیدم یه ناامیدی عمیقی وجودم رو فرا گرفت!حس کردم که همه ما محکوم شکستیم و کورسوی امیدی واسه ما نیست
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
پاشایی خیلی دوستت داشتم و دارم و خاهم داشت با صدات تو خلوتم و لحظات تنهاییم زندگی کردم بهت قول میدم ک تا آخرین لحظه عمرم با آهنگات زندگی کنم
روحت هزاران بار شاد
خداحافظت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
آخرین جمله بسیار قابل تأمل است: «سوگواری پنهان جامعه ایرانی همچنان بر جای خود برقرار خواهد ماند!»

و با سپاس از فرارو به خاطر این تحلیل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
فرارو تو هم تو این آشفته بازار تحلیل آبکی تحویل خلق اله نده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
بسیاری از کسانی که در تشیع شرکت کرده بودند حتی یک بار هم صدای او را نشیده بودند ولی به این بهانه جمع شده بودند که نشان بدهند چه طیف عظیمی در جامعه وجود دارد که تقریبا با جریان حاکم سر ناسازگاری دارند و با این بهانه تقریبا یک راه پیمائی درست کرده بودند و در مشهد تعدادی دستگیر !!!!! شدند لذا دولت باید هوشیار باشد برای مرگ های بعدی اجازه مراسم به این صورت را ندهد که ........
نادر
United States of America
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
به نظر من مردم بخصوص جوانان در یک جایی باید با هم هم دردی بکنند دردپنهانی بر جامعه حاکم است که هر چند یک بار این بغض می ترکد یکیش می تواند سوگ مرحوم پاشایی باشه این یک خیزش اجتماعی است که در اشکال سیاسی نمی تواند ظهور پیدا بکند چون مارک ..... می خورد مردم همبستگیشان را نمی توانند در مراسم های شادی بروز دهند اگر هم بدهند به ناهنجاری می کشد مانند مراسم چهارشنبه سوری ولی چون ما مراسم سوگواری را بهتر و منسجمتذ از مراسم شادی برگذار می کنیم این همبستگی به این بهانه ها ظهور پیدا می کند.
مرتضایی از همدان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
روح مرتضی پاشایی شاد . به نظر شما چند درصد از این شرکت کنندگان در مراسم پاشایی برایش از ته دل فاتحه خواندند ؟ چند درصد نماز برای روحش نثار کردند ؟ مرتضی الان به چه چیزهایی در قبر نیاز دارد ؟ به تبلت ؟ گوشی ؟ ارایش دختران ؟ نکته اول : اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به ظاهر برای تشییع جنازه پاشایی آمدند از طبقه مرفهان بی درد جامعه بودند . از گوشی ها و تبلتهاشون معلوم بود . خیلی ها هم از ته دل دوستش داشتند و آمدند . نکته دوم : چنان نوشته اید جامعه ایران که انگار ایران فقط تهران است . اشتباهی که در فتنه 88 هم بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها مرتکب شدند . تهران فقط بخش کوچکی از پیکره بزرگ ایران است . 80 درصد مردم ایران این هنرمند عزیز را نمیشناختند و فقط پس از مرگ وی با او اشنا شدند .
نکته سوم : مرتضی پاشایی نظام و کشور و رهبر و مردمش را دوست می داشت و پدر محترم و داغدار او هم در مراسم تشییع جنازه پسرش مشت محکمی بر یاوه سرایان شیاد زد و نوحه خواند و از عشق پسرش به انقلاب گفت .
نکته چهارم : خیلی ها شهوت خود بینی و ولع من هم هستم دارند . یک عقده بزرگ در شهرهای بزرگ . مخصوصا تهران . از ارایش غلیظ دختران بد حجاب بگیر تا مدلهای ماشینها و تبلت ها که حتی به جنازه پاشایی عزیز هم رحم نکردند . انگار فراموش می کنند که شاید لحظه ای بعد خود آنها هم خواهند مرد . برخی ها دنیا را خیلی جدی گرفته اند ..
نیما
Finland
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
دوست داشتم این سوگواری تلنگری باشد برای افرادی که به احساسات و عواطف نسل جوان فکر نمی کنند و دایم در حال بارش افکار کهنه و پوسیده اییکه نسل جوان را فقط می ازارد و از جامعه دور می کند باشد و رسانه میلی که سعی دارد این را هم به میل خود تفسیر کند.
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
تحلیلی واقعی از جامعه ایرانی بود و مرگ این هنرمند عزیز
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
درست میگه.این روزا تو صحبتای خیلی از جوونا میشنویم که زندگی خودشونو در این واقعه میبینن. خیلیایی که به آینده امیدی ندارن و فکر میکنن سرنوشت این نسل اینه که آرزوهاشو به گور ببره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
افشین داورپناه غلط کرده با اربابان امریکاییش
ناشناس
Finland
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
جامعه شناسان عزیز! بشتابید که جامعه ما نیاز به درمان دارد.
پیمان
Canada
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
تحلیل خوب و تا مقدار زیادی درست بود.
مسئله همزاد پنداریه.
الی
United Arab Emirates
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
شما از هر اتفاقی به این نتیجه میرسید که ما بدبخت و بیچاره و خاک برسر و مفلوک و ... هستیم. ما نمی تونیم . ما همینیم. ما نمی فهمیم....
میدونی.. وقتی میام اینجا میخوام بالا بیارم. حالم از این سایت متعفن به هم میخوره. اگرم میام اینجا فقط بخاطر اینه که بدونم چه انگلهایی با چه افکار پست و حقارت باری تو کشور هستند..
میلاد
United Arab Emirates
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ازنظر جامعه شناسان این حرکت مردم و واکنش ها حاکی از پیامی است که مسئولان کم هوش ازآن غافل اند
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من می دونم این نظر منعکس نمیشه ولی مینویسم .پاشائی بهانه ائی بود برای انعکاس شور واحساسات جوانان بیکار که هنوز بعداز گذشت یکسال واندی از روی کار آمدن دولت جدید هنوز دردی از آنها درمان نشده .هنور دزدی مقام اول رئیس دولت سابق در ابهام است .هنوز اختلاس سه هزار..... مشخص نشده . بحث زمین خواران برادران....در هالهائی از ابهام است کسی جرات ندارد به آنها بگوید بالای چشمت ابرو وهزاران چراهای دیگر .واقعا نیمی دانید چرا مردم این چنین سوگواری می کنند .بقول مردم شناس محترم شاید سوگواری جوانان ما برای خودشان است .
آذرخش
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
نوشته های افشین داورپناه همگی از دل میاد و لاجرم بر دل هم میشینه. خیلی تیتر زیبایی داشت که پشتش یه دنیا حرفه
درود بر افشین درود بر فرارو
ناشناس
Malaysia
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اختصاص به امروز و این مراسم ندارد، مکرر از نسل قبل و قبل تر خود شنیده ام که اگر ما در مراسم سوگواری (ترحیم افراد یا عاشورا) به این شدت می گریییم، بر گرفتاری های خود است که گریه می کنیم.
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
بهانه اي براي حضوردسته جمعي وفرصتي كه بندرت پيش مي آيدوجلوگيري ازآن تقريبا"ناممكن.حضوري كه حكومت نقشي درآن نداردبجزآنكه ازقبل باعث بوجودآمدن شرايط چنين حضوري بوده وفقط درفكر كنترل حضورگسترده ترآينده است چراكه نمي تواندمانع ازحضورشودچون برگزاري مراسم سوگواري نهادينه شده وتاكنون نيزبه برگزاري باشكوه مراسم سوگواري تاكيدوتبليغ شده است.
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
حالا اگر یه آلبوم ازش بیرون بیاد همه میرن دانلودش میکنن! کسی حاضر نمیشه پول کارت شارژ رو برای یه سی دی بده!!

ولی خودمونیم تو عکسها گوشیهای آیفون خوب رخی دارن :D
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
این بغض فرو خفته جمع بعلت حب دنیا سخیف تر از آنست که بفکر سرنوشت خویش باشد چرا فرمود اکثروهم غافلون هنوز شهادت سیدالشهدا تحول گراترین واقعه تاریخ اسلام بوده و میباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من اصلا با نظر ایشون موافق نیستم.
شاید صحبتاشون مورد پسند و خوشایند اکثر مردم باشه، ولی واقعا ساده انگارانه هست.
اینکه مردم حال ایشون رو پیگیری میکردن یکی از دلایله.
از نظر من مهمترین دلیل همین جو و فضاییه که بخصوص با کمک شبکه های اجتماعی تشدید شد.
اصلا قابل تصور نیست که یک عده بخاطر غم ها و مشکلاتشون به مراسم تشییع یک نفر دیگه برن. یا پدر و مادری بخاطر نگرانی و ناراحتی از سرنوشت فرزندانشون و نسل جوان از کار و زندگی بزنن و در این مراسم شرکت کنن!
مگه فیلم هندیه؟
عامل محرک بسیاری از حرکت های جوانان ایرانی رو میشه در احساس اجبار به شرکت در چنین تجمع هایی جست و جو کرد.
اینکه اگر شرکت کنند میتواند برای دوستانشان تعریف کنند که ما هم بودیم و اگر شرکت نکنند، به مرور جایگاه اجتماعی خودشون رو در گروه دوستان، بخاطر شرکت نکردن در حرکتی که دوستانشون حضور داشتن، از دست بدن یا اینکه احساس خجالت از عدم حضورشون داشته باشن.
من به عنوان یک جوان، این رو علت میدونم و علاقه ای هم به داستان سرایی ندارم.
تحلیل هایی انقدر سطح پایین و عامیانه باعث برخورد و مواجهه نادرست با مشکلات اجتماعی هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
خیلی جالبه کسی که تو این زمینه تخصص داره یه تحلیلی ارائه کرده بعد چون ما خوشمون نمیاد بهش میگیم ساده انگارانه! بابا توهم
آذر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اين مسئله براي مردم غير منتظره نبود اين مسئله براي اونهائي كه با ديوارهاي بتني و انساني خود را محصور كرده اند و بجاي مردم فكر ميكنند تصميم ميگيرند و حال و آينده مردم را انتخاب ميكنند و خلاصه بر خلاف جهت آب حركت ميكنند غير منتظره بود وگر نه مردم مردم را دوست دارند و از عشق و علائق هم ديگه باخبرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
بهانه اي براي باز شدن زخم بغضهاي فروخورده، تجمعاتي که به بهانه هاي مختلف و با انگ هاي ساختگي .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
بی راه نگفته اند که ایرانیان دومین ملت غمگین جهان هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
خيلي عالي بود لذت بردم از اين تحليل درست و كارشناسانه
شهر باران
United Arab Emirates
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
جوانان نا امید و بی هدف و افسرده شده ایم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ما همه ، پدران مادران و فرزندان در حال مرگي تدريجي هستيم
خدايا!!!!!!
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من که شب و روزم شده غصه. صبحها ه از خواب بیدار میشم با خودم میگم اه باز یه روز مزخرف دیگه. پس کی تموم میشه؟ دیگه توان و کشش ندارم. لعنت به این زندگی
ناشناس
Germany
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
"سوگواری عظیم که در رگهای جامعه نفس می کشد" و "این سوگواری به سرعت فر وکش می کند ،اما سوگواری پنهان جامعه ایرانی همچنان بر جای خود باقی خواهد ماند." آفرین بر آقای داورپناه با تحلیل کوتاه و موجزش در مورد این پدیده اجتماعی. هرچند، بررسی چنین پدیده هایی که در جامعه امروز ایران کم نیستند نیاز به اظهار نظر خیلی بیشتر از این از طرف جامعه شناسان دارد.
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
سلام به همه وطن دوستان هنردوست
مرگ حق است نظریات درست بدهید
جامعه مردپرست
moj
United Arab Emirates
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
من کاملا با نظر اقای دکتر موافقم اما به نظر شما دهه های دیگر اجتماعی ما چشم انداز روشنی دارن؟ توی جمعیت دهه پنجاهی هایی رو هم میبینی که که حالا پدر و مادر هستن اما گریه مینن به حال خودشون که تموم شدن و تمام امیدهاشون رو از دست دادن و حالا هم صدا با جمعیت میخونن و به حال خودشون و چشم انداز ی که وجود نداره و جوونای نا امیدشون و جوونی که پرپر شد اشک میریزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
انگار نویسنده بیشتر از همه احساس همذات پنداری کرده و برای خود سوگوار است. ما ناراحتیم چون از نسل ماست چون می بینیم مرگ جوان و پیر نمی شناسد باید اما اماده رفتن بود . چرا که با گوشت و پوست لمس می کنیم که ناگهان چه زود دیر می شود.
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اما سوگواری پنهان جامعه ایرانی همچنان بر جای خود برقرار خواهد ماند..................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
مسئولین ! همبستگی رو دیدید؟ اینست تصویر جامعه جوان ما . کمی فکر کنید
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
اما سوگواری پنهان جامعه ایرانی همچنان بر جای خود برقرار خواهد ماند..................
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ملتی که خود می خواهد غمگین و داغدار باشد. برای ابد و به هر بهانه ای...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
دلم تنگ مثل ابرای تیره...
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
حالا هی میگن باید جمعیت افزایش پیدا کنه ، آقا پدران ما یه اشتباهی کردن، ما تکرارش نمیکنیم.
فرشته
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
جامعه بیمار است ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
به عنوان يك پژو هشگر حوزه علوم اجتماعي صد در صد با اين تحليل موافقم البته به اين رخداد بايد دو نكته هم اضافه كنم نقش بر جسته شبكه هاي اجتماعي از قبيل وايبر و تانگو و غيره و حس همگرايي و همدلي و با هم بودن اكثريت خاموشي كه هيچگاه برايشان پيش نمي ايد اين سوگواري در حقيقت بهانه اي شد براي مردمي هم دردي كه دوست دارند در كنار هم درد مشترك خود را فرياد بزنند
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
زندگی ما دهه 60 و 70 و . . .ها یعنی خشم فرو خورده - یعنی خیره موندم به عکس تو پوستر یا قاب عکس- یعنی نگاه نگران مادرمون- یعنی صدای بغضی که خودشو تو موزیک زیر زمینی رپ نشون داد و موزیک تنهایی ما شد - یعنی دویدن و نرسیدن - یعنی دیدن و حست خوردن - یعنی داد زدن با دهن بسته - یعنی اشکت بیاد اما دستات بسته باشن و اشکتو قورت بدی - یعنی انقدر من انتظار کشیدم مجبور بودم درس بخونم . کار کنم تا خودمو اثبات کنم اما در نهایت عکس تنها کسی که دوستش داشتم رو تو وایبر تو لباس عروس ببینم . . .
یعنی فقط دلخوشم به سیگارم و حقوقی که همش صرف خرید سیگار میشه و نفسم بنده به صدای رپی که متن خاطراتمه . . .
و منی که ظرفیت شکست رو ندارم و نا امید نمیشم و برای رویاها و آرزوهایی که قسمت نشد داشته باشم میجنگم تا ایران و نسل بعد روزای خوبی به خودش ببینه . . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
قابل توجه مسئولین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
قابل توجه مسئولین
بهناز
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
مرحوم پاشایی محبوب ولی تا به این اندازه! خود من یه جوون 25 ساله ام و تا به حال آهنگاشو گوش نکردم ولی از مرگش متاسف شدم و به قول شما خبرهای مربوط به بیماریشو دنبال می کردم!
حرف شما کاملا درسته این جمعیت عظیم از غم و غصه ی پر کشیدن مرتضی پاشایی نبود که جمع شده بودن
ناشناس
Finland
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
ما در ایران بدنبال یک انسان به معنای واقعی می گردیم
مرتضی هم بنظر ما یه انسان واقعی بود
که تعدادشان در حال حاضر بسیار کم است
بنابراین این همه اشک و استقبال میتونه همین مسئله باشه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین