bato-adv
کد خبر: ۱۸۴۵۲۹

ماجرای اجازه‌ای که به احمدی‌نژاد ندادند!

تاریخ انتشار: ۰۳:۰۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: نظر مقام معظم رهبری این بود که برای اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها راهی پیدا کنیم و تفاهمی حاصل شود.
 
احمد توکلی در کفت وگو با ویژه نامه نوروزی "پنجره" با اشاره به اینکه آقای احمدی‌نژاد معتقد بود درآمد حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 250 هزار میلیارد تومان باشد به نشست دولت دهم و مجلس برای تصمیم گیری درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: 26 دی‌ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب، جمعی از مجلس شورای اسلامی و دولت را برای تذکراتی از جمله در باره هدفمندسازی یارانه‌ها دعوت کردند. افراد حاضر در جلسه از مجلس شخصیت‌های حقوقی بودند، یعنی رئیس نواب رئیس روسای کمیسیونهای اقتصادی و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس. تنها شخصیت حقیقی من بودم. از دولت هم آقای رییس‌جمهور، معاونان ایشان و وزرای اقتصادی حضور داشتند.
 
وی ادامه داد: نظر رهبری این بود که برای این کار نیمه‌کاره و ناتمام، راهی پیدا کنیم و تفاهمی حاصل شود. من در آن جلسه به آقای احمدی‌نژاد اعتراضاتی کردم و رهبری بعد از استماع عرایض من فرمودند که شما در این کار مشارکت کن و حتی اگر نمی‌خواهی در کمیته حضور داشته باشی، سعی کن این تفاهم حتما رخ دهد. من هم اطاعت کردم و در جلسات کارشناسی حضور یافتم.
 
وی با اشاره به نظر رئیس جمهور سابق در این نشست، گفت: نظر آقای احمدی‌نژاد در آن جلسات این بود که "نه 250 هزار میلیارد تومان من! و نه صفر شما! 125 هزار میلیارد تومان؛ خیرش را ببینید!" من هم گفتم "رهبری نفرمودند میانگین را لحاظ کنیم. اینکه نیازی به مباحثه نداشت. منظور این است که راه میانه‌ای که صلاح مردم در آن باشد را مدنظر قرار دهیم." بالاخره توافق حاصل نشد و ما نظراتمان را برای مقام معظم رهبری نوشتیم، احتمالا دولتی‌ها و نیز افرادی که از دفتر آقا در جلسات حضور داشتند نیز نظراتشان را به ایشان منتقل کردند. حاصل این شد که اجازه ندادند آقای احمدی‌نژاد قدم بعدی را بردارد. چرا که اگر نظر دولت محقق می‌شد، همین وضعی که الان داریم چندبرابر بدتر هم می‌شد.
 
توکلی در پاسخ به این پرسش که این نگرانی در بخشی از جامعه وجود دارد که با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، "شوک قیمت‌ها" مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کند. آیا واقعا چنین چشم‌اندازی را برای فاز دوم متصور هستید؟، تصریح کرد: بنده از چندی قبل معتقد بودم که دیگر نباید از فاز اول و دوم صحبت کرد. باید با انجام مطالعات کارشناسی، کار از نو آغاز شود و برنامه درستی برای مدیریت انرژی کشور در دستور کار قرار گیرد. بنابراین اجرای مرحله‌ی دوم آن کارِ غلط، به این معناست که می‌خواهیم کار غلط را ادامه بدهیم. الان هم متاسفانه همین موضوع در حال رخ دادن است.
 
وی گفت: توصیه ما به دولت جدید این بود که ابتدا آسیب‌شناسی انجام دهند و یک توافق عمومی برای این فرآیند حاصل شود، و با اتخاذ راهبرد جدید به منظور مدیریت مصرف انرژی در اقتصاد ملی، وارد عمل شوند. متاسفانه اکنون همان ساختار قبلی را حفظ کرده‌اند و هرچه جلو برویم بیشتر متضرر می‌شویم. دولت و مجلس برای فاز دوم یک کار خوب کردند که برای سهم "تولید" و سهم "دولت" عدد خاصی تعیین شد. چون بنای این دولت بر قانون‌شکنی نیست شرایط مقداری بهتر خواهد بود. اما چون مبتنی بر آسیب‌شناسی گذشته نیست، از نظر من ادامه راه قبلی است.
 
توکلی در بخش دیگری از این گفت وگو با تاکید بر اینکه پرداخت نقدی یارانه درست نبود، اظهار داشت: مجلس در روزهای آخر به پیشنهاد آقای میرتاج‌الدینی که یک پیشنهاد کارشناسی نشده‌ای بود رای داد و من خیلی اعتراض کردم و تذکر دادم که موافقت با این پیشنهاد چه خطرات و تبعات ناگواری خواهد داشت. می‌گفتم این سرانه اصلا هدفمند نیست اما شما می‌گویید به همه آحاد جامعه متناسب با درآمدشان پرداخت شود. ما می‌دانستیم که این اشکال و زحمات اجرایی دارد و مجریان به سراغ گزینه غیرکارشناسی "توزیع مساوی" می‌روند که همین هم شد. بعد نیز آقای میرتاج‌الدینی به عنوان معاون رییس‌جمهور منصوب و همان پیشنهاد وی به شکل غلط اجرایی شد. این در حالی است که قانون به خوبی تدوین شده بود و این ظرفیت وجود داشت که به بهترین شکل اجرا شود و البته منکر ایرادات آن نیستیم و چنانچه مدیریت صحیحی حاکم بود، در کنار مواهبی که به همراه داشت، با آشکار شدن نقاط ضعف برای اصلاح آنها گام برمی‌داشتیم.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه در حال حاضر شما  چه پیشنهاد دیگری دارید؟، گفت: راهبرد آقای احمدی‌نژاد "افزایش قیمت دفعی و انتقال قیمت دفعی به خریداران" بود. ایشان می‌گفت "مرگ یکبار، شیون یکبار!" من پرسیدم "چه کسانی باید بمیرند و چه کسانی باید شیون کنند؟" این سوال مهمی است. مجلس راهبرد دیگری در همان زمان داشت و آن "اصلاح قیمت تدریجی و انتقال قیمت تدریجی به خریداران" بود. هر کدام از این راهبردها اشکالاتی داشت. بنابراین طرحی را آقای دکتر حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد و عضو هیات‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد تهیه کرد که من و آقای مصباحی هم پذیرفتیم و اصلاحاتی روی آن انجام دادیم. این راهبرد سوم به نظر ما خیلی بهتر و جامع‌تر است.  
 
توکلی در خصوص اینکه تفاوت این راهبرد با دو راهبرد قبلی چیست و آیا نیازمند مصوبه جدیدی از سوی مجلس است؟، اظهار داشت: نه! این راهبرد دارای قابلیت انطباق و سازگاری با قانون قبلی درباره اجرای فاز دوم است و نیاز چندانی به مصوبه جدید ندارد فقط باید اصلاحات جزئی در آن گنجانده شود.
 
وی ادامه داد: در راهبرد جدید ما برای تغییر رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده زمان مشخصی لحاظ شده است تا به او شوک وارد نشود. در حالی که راهبرد آقای احمدی نژاد این شوک را وارد می‌کرد و ریسک بالایی هم داشتند. اساس این راهبرد بر "اصلاح قیمت دفعی و انتقال قیمت تدریجی" است. یعنی یک بار قیمت را برای پنج سال افزایش می‌دهیم و تا پنج سال تغییر نمی دهیم. حالا این قمیت می‌تواند مطابق فوب خلیج فارس باشد یا قیمت دیگری متناسب با اقتصاد ملی است که البته من دومی را ترجیح می‌دهم.
 
توکلی با بین اینکه با این روش تکلیف سرمایه‌گذاران تا پنج سال معلوم است و اقتصاد دائما دستکاری نمی‌شود، خاطر نشان کرد: تولید از ریسک فاصله می‌گیرد. در نتیجه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال رونق می‌گیرد. نکته مهم دیگر این است که در این راهبرد "انتقال قیمت به خریدار" را تا هفت-هشت سال طول می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم هر خانوار یک حد متعارفی از یک کالا مثل بنزین را مصرف می‌کند و بابت مصرف بیش از الگو، باید هزینه آزاد بپردازد. اما در طول این هفت-هشت سال به هیچ وجه قیمت را اضافه نمی‌کنیم بلکه به تدریج از سهمیه خانوار می‌کاهیم. مثلا سالی 12 درصد از سهمیه آنها را کاهش می‌دهیم تا خانوار به مرور خود را وفق دهد و به او شوک وارد نشود. به طور مثال امسال یک خانوار می‌تواند 60 لیتر بنزین یارانه‌ای مصرف کند و اگر بنزین بیشتری خواست، باید آزاد تهیه کند. سال بعد 12 درصد از این میزان کاسته می‌شود؛ همچنین سال‌های بعد. با این راهبرد، خانوار فرصت دارد که برای کاهش هزینه‌های خود به دوجداره کردن پنجره‌ها، تعویض یخچال‌های پرمصرف و دیگر وسایلی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند بپردازد و بعد از هشت سال، به شرایط مطلوبی از نظر مدیریت اقتصادی خود برسد.
bato-adv
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نمیدونم افردای که سنگ محمود و به سینه میزنن، واقعا به ادبیاتش نگاه میکنند؟ این باید ادبیات رئیس جمهور مملکت باشه؟مرگ یبار شیون یبار؟ پس اقتصاد و قانون و مدیریت یعنی چی؟ یعنی لولو خرخره؟چجوری به خودش میگه دکتر و استاد؟باعث تاسفه
هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
ظاهرا قرار بود طرح تحول اقتصادی اجرا بشه که یک بندش مربوط به قضیه یارانه هاست . بقیه اش چی شد ؟ آیا انهم یک فریب نبود برای لاپوشانی و بنوعی شیره مالیدن سر مردم. جناب توکلی آموزش و پرورش خودمان به یک معلم کارشناس ارشدی که در همان حوزه خلیج فارس تدریس میکند ماهیانه بالای دوازده میلیون تومان میپردازد .و همان معلم بعد از برگشت به کشورمون در ایلام دریافتیاش ماهیانه خدود یک میلیون تومان است. خودشما هاتصویب کردید که نرخ حامل های انرژی بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه شده. حداقل کمی انصاف داشته باشید. دولت از قبل تحویل اتوموبیل داخلی یا خاجی چندین برابر نرخ خلیج فارس از خریدار اتو موبیل میگیرد. مالک اتوموبیل در ایران قبل از سوار شدن به آن بیش از یارانه بنزینش به دولت و شرکت های دولتی هزینه میدهد. حرف بسیار و اگذارتون به آخرت که بخاطر ضعف و ناتوانی شما مدیران . مردم چه بهایی باید بپردازند.
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
خدايا ما را از شر هدفمندي نجات بده
مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
لطفا به آقای توکلی بگین که شما چندین سال در مجلس هستین این همه پیشنهاد میدین چه نتیجه ای حاصل شده در ضمن که ایشان میگم یخچال پرمصرف تعویض کنیم پنجره دو جداره عوض کنیم خانوارها پول وسایل جدید کم مصرف رو از کحا بیارن دولت بخره به مردم وسیله کم مصرف بده اصلا یارانه نمیخوایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
همه چیز را برای مردم به قیمت دلار حساب کنید / در آمدشون را نیز به دلار محاسبه کنید / بعدش مردم تکلیف خودشون را تعیین می کنند /
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
بالا رفتن قیمت سوخت مساوی هست با افزایش تورم و صد البته رکود تورمی در تمام بازار ایران یعنی در واقع تحریم ها که به این زودی زودی ها برداشته نمیشه عمر ما هم که دیگه کفاف اینکه دنبال شغل باشیم هم نمیده بهتره بریم بمیرم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
دقیقا موافقم اصلا نباید هدفمندی اجرا میشد. باید با سیاست های افزایش قدرت پول ملی قیمت ها حقیقی میشد نه با افزایش قیمت ها.
الان هم دولت باید تا رفع تحریم ها برای اجرای مرحله بعدی هدفمندی صبر کنه تا پول ملی قدرت بگیره و تو این مدت هم باید به حذف منطقه ای یارانه افراد دست بزنه یعنی تمام کسانی که در مناطق ثروتمند شهری سکونت دارند از دریافت یارانه حذف بشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
آخه این چه کاریه؟ یارانه میدهیم و از آنطرف با گران کردن بنزین و آب،برق،گاز و...بیشتر از آن پول را از جیب مردم برمیداریم!نمایش که نمیخواهید بازی کنید!الگوی مصرف معرفی کنید و کسانیکه بیشتر مصرف کنند هزینه اش را بپردازند.مردم طاقت ندارند بیشتر شدن هزینه ها را.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
نمیدونم افردای که سنگ محمود و به سینه میزنن، واقعا به ادبیاتش نگاه میکنند؟ این باید ادبیات رئیس جمهور مملکت باشه؟مرگ یبار شیون یبار؟ پس اقتصاد و قانون و مدیریت یعنی چی؟ یعنی لولو خرخره؟چجوری به خودش میگه دکتر و استاد؟باعث تاسفه
میرحسین از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
نظر آقای احمدی‌نژاد در آن جلسات این بود که "نه 250 هزار میلیارد تومان من! و نه صفر شما! 125 هزار میلیارد تومان؛ خیرش را ببینید!"
تو رو خدا ببینید انگار میدون تره بار بوده چونه میزده
فرهاد كوه كن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
ما كلا چه كار كنيم نخواهبم خبرهاي اين بنده خدا رو بشنويم؟
شهرآرام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
آقاي دكتر چه فرقي داره عواقب حذف بيش از اين سطحي نگري شماست.شما بايد قيمتها و دستمزدها را با هم واقعي كني هي هم نگو قيمت فوب و جهاني انرژي يك بار هم بگو دستمزد جهاني.آيا خدمات بهداشت و رفاهي هم جهانيه آيا سرانه ورزش و فضاي سبز هم جهانيه نشستي اونجا هي فلسفه ميبافي برا همه خواب ميبيني
ناشناس
Canada
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
کاملا موافقم. این مسئله کاهش شدید دستمزدها در زمان جنگ (میر حسین موسوی) و به بهانه جنگ انجام شد و در زمان رفسنجانی و تا همین الان این گپ دستمزد جبران نشده است.
شاهد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
کاش می شد به این نظر 100 امتیاز می دادم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
ساختار اقتصاد در ایران مشکل دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
اين چه داستانيه كه هميشه مسايل اقتصادي هدفمندي رو از ايشون نقل ميكنيد و همواره هم نظر توكلي بهترين نظره؟!! واقعاً اگر اينظوره اقتصاد مملكت رو بدند دست اين آقا
ناشناس
Canada
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
یکبار دادند. در زمان خاتمی و آنهم طرح یکسان سازی قیمت ها بود که ....
بهتره از بزرگترها بپرسید که چه بلائی بر سر دولت خاتمی آمد؟ یا شاید بهتر باشه فرارو یک گزارش از روزنامه های آنزمان تهیه کنه (مثل گزارشش از هولوکاست).
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
چناب توکلی شما به عنوان یه اقتصاددان چه فکری به حال بالا بردن درامد خانوارها کردید؟ ایرانیها با درامد 3 هزار دلار یا 9 میلیون میتونند بدون هیچ منتی بنزین 2 دلاری هم بزنند. پس به فکر بالا بردن درامد باشید و اینقدر به مردم بیچاره فشار نیارید
حامد
Germany
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
حرف زدن خیلی آسونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
ایکاش هیچ مجوزی بهش داده نمی شد
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
هیچکس هم با احمدی نزاد مسبب این همه بدبختی برخورد نکرد
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
متاسفم كه نگاهت تا نوك دماغتم نيست
سعيد
Kazakhstan
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
تقصير محمود نبود تقصير مجلس محترم هست که طرح هدفمندي را تصويب کرده است و حالا هم ول کن نيست
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
احمدی نژاد یک خاطره تلخ بود
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
همیشه وقتی که کار به اینجا میرسه این آقا میگه من تذکر دادم!! شمایی که حرفت خریدار نداره بکش کنار تا مردم تکلیفشون رو بدونند یکی دیگه رو بفرستند!
چگوارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
احمدی نژاد رهبر تمام جنبشهای ضد امپریالیستی در سراسر دنیا است. نام وی افتخار ایران و ایرانی نیست او مثل چگوارا و فیدل کاسرو و نلسون ماندلا آبروی بشریت است. مانند دانش آموزان کوبا باید در مدارس هر روز دانش آموزان باید بگویند ما می خواهیم احمدی نژاد شویم
ناشناس
Panama
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
چگوارا ما انقلابمان بر اساس نه به شرق و غرب بود و نه کمونیست و نه لیبرالیست هستیم احمدی نژاد رییس جمهور محبوبم را بیخود به دم کمونیست ها گره نزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
چی میگی حامد جون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
احتمالا این نظر رادر سایت های طنز میخواستی بنویسی - چگوارا جان - حالا مگر فیدل جون کوبا را به کدام مدینه فاضله رسونده ؟ چگوارا هم که زنده نموند ببینیم چطور میخواهد کشورش را اداره کند . نلسون ماندلا را هم ظاهرا" نشناختی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
اولا که نام ماندلا را همردیف هیچ کدام از اینها نیاور احمدی نژاد شاید ژست ضد امپریالیستی می گرفت اما رفتار و سیاستهایش دقیقا آب به آسیاب امپریالیست می ریخت و اتفاقا خیلی به مارکسیست آن هم از نوع رادیکالش علاقمند بود و به همین دلیل مملکت را به این فلاکت نشاند و عادلانه فقر را در بین اقشار ضعیف و متوسط گسترش داد و ثروتمندان و ویژه خواران را فربه تر کرد جناب چگوارا
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
در دولت های قبل از احمدی نژاد شب عید هرسال 30 درصد به قیمت بنزین اضافه میشد تورم هم فقط شب عید بود اگه طبق این روش پیش رفته بودیم تا الان به فوب خلیج فارس رسیده بودیم ملت هم این همه بدبختی نمی کشیدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
آقای حداد عادل بشنوند.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
ما مردم از شما مسئولین بسیار دلسوز ؟! خواهش میکنیم ازمون خطا هایتان را روی ما اجرا نفرمایید
ناشناس
United States of America
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
توکلی همونه که طرح تثیت قیمتها رو اجرا کرد حالا می گه افزایش تدریجیk
سینا
Panama
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
سرانه ی مصرف انرژی تو ایران خیلیییی بالاست.باید یه جوری این مردمو تربیت کرد تا در حد مجازشون انرژی مصرف کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
خونه دار بچه دار زنبیل و بردار بیار.... نه 250 هزار میلیارد ما نه صفر شما 125هزار خیرش را ببینید..... اقتصاد چاله میدانی عاقبتش همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
اتفاقا اقاي توكلي در مجلس هفتم با طرح تثبيت نرخ انرزي ضربه بزركي به اقتصاد كشور زدندودر انروز منافع ملي راقرباني مطامع جناحي كردند، ايشان يكي ازعاملان اصلي غيرواقعي شدن نرخ انرزي در كشور هستندوانشاله روزى بايد جوابكوى افكار عمومى باشند، ميدونم اين كامنتو نميذارين
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
اقتصاد ايران بدست افراد متبحر و كارشناس هاي بين المللي قابل حل است.در جايي خواندم زماني كه كره مي خواست اقتصاد خود را بنا كند از يك اقتصاددان جهاني كه امريكايي بود جهت ترسيم نقشه راه استقاده كرد كشور مالزي هم همين روش را برگزيد.البته اينكار بايد سالها فبل انجام مي شد كه در ان زمان انجام نشد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
سیاست تثبیت قیمتها در سال 83 و اصلاح قانون برنامه سوم توسعه ایده آقای توکلی بوده و ایشون هم به اندازه آقای احمدی نژاد در وضعیت اسفناک اقتصاد کشور مقصرند و نباید همه تقصیر رابه گردن این وآن بیاندازند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
نه 250 شما نه صفر ما 125 خیرش رو ببینین . مگه ماشین معامله میکردید اقای توکلی و احمدی نژاد . سر نابودی اقتصاد چونه میزدن . نوبره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
اینها شریک جرم احمدی نژادهستند
110
United Arab Emirates
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
شبی که هدف مندی رواعلام کردن نیم ساعت بعد اقای فریبرز ریس دانا مخالفت کردن وعلت مخالفت روهم بادلایل گفتن حالا بعد ازچند سال میبینیم که ایشان بهتر تشخیص دادن ولی ضررش رومن وامثال من کشیدیم بااین شرایط وضع بدتر هم میشودمگراینکه فکری بکنند
parsa
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
کی بود کی بود من نبودم.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv