bato-adv
کد خبر: ۱۸۲۳۶۲
محمود جام ساز در گفتگو با فرارو بررسی کرد

آیا افزایش قیمت "خودرو" منطقی است؟!

«دو دلیل برای عدم افزایش قیمت خودرو وجود دارد. اول اینکه بازار دیگر کشش افزایش قیمت خودرو را ندارد و دوم اینکه با پرداخت سهم تولید در فاز دوم هدفمندی، جبران افزایش هزینه های آنها می شود و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود نخواهد داشت.»

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «دو دلیل برای عدم افزایش قیمت خودرو وجود دارد. اول اینکه بازار دیگر کشش افزایش قیمت خودرو را ندارد و دوم اینکه با پرداخت سهم تولید در فاز دوم هدفمندی، جبران افزایش هزینه های آنها می شود و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود نخواهد داشت.»

پس از افزایش قیمت شدید خودرو در دو سال اخیر اینک دوباره خودروسازان زمزمه افزایش قیمت سر دادند. اگر دلیل افزایش قیمت خودرو در دو سال اخیر افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه قطعات وارداتی عنوان شده بود، اینک افزایش 25 درصدی قیمت برق علت افزایش دوباره قیمت خودرو عنوان می شود.

با اجرای فاز دوم هدفمندی قیمت برق 25 درصد افزایش یافته و به همین دلیل خودروسازان عنوان می کنند از محل این افزایش قیمت، هزینه های آنها هم افزایش یافته است.

آیا افزایش قیمت خودرو منطقی است؟

دکتر محمود جام ساز اقتصاددان در گفتگو با فرارو گفت: «اصولا هزینه های تولید متشکل از اقلام متفاوتی از جمله هزینه کارگر، هزینه های مالی، مواد اولیه، انرژی، کالاهای واسطه ای، استهلاک و سایر هزینه هایی است که بر اساس آن قیمت تمام شده یک واحد تولید مشخص می شود.»

وی ادامه داد: «قدر مسلم هزینه انرژی یکی از مولفه هایی است که بر روی قیمت تمام شده کالای تولیدی به خصوص در صنعت خودرو موثر است و از این منظر هزینه برق بخش قابل توجهی از هزینه های تولید خودرو را به خود اختصاص می دهد.»

وی افزود: «اما با توجه به قیمت بالای خودرو در حال حاضر و عدم رقابت پذیری آن با قیمت خودروهای هم کلاس خارجی، خودروسازان به اندازه کافی قیمت تولیدات خود را افزایش دادند و افزایش دوباره آن منطقی نیست.»

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر افزایش قیمت برق به میزان 25 درصد ممکن است بخش بسیار بسیار کوچکی از قیمت افزایش یافته خودرو را تشکیل بدهد.»

جام ساز گفت: «گذشته از این قرار است در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بخشی از ماب التفاوت بهای حامل های انرژی به بخش تولید تعلق بگیرد که جبران افزایش هزینه های آنها خواهد شد.»

وی ادامه داد: «اگر همچون مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها که سهم 30 درصدی بخش تولید از درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی پرداخت نشد، در فاز دوم هم سهم تولید پرداخت نشود، تولید گرفتار آسیب هایی می شود که در فاز اول هم با آن مواجه بود.»

وی افزود: «به عبارت دیگر در فاز اول هدفمندی هزینه های تولید هم از جهت عدم دریافت یارانه انرژی افزایش پیدا کرد و هم از جانب افزایش قیمت های نسبی که ناشی از پرداخت یارانه های نقدی و افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش سطح عمومی قیمت ها بود.»

این اقتصاددان تصریح کرد: «لذا اگر قرار باشد در فاز دوم روند سابق تکرار نشود و بخشی از ماب التفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی به تولید تعلق بگیرد دیگر مشکلی از جهت افزایش هزینه ها برای واحدهای تولیدی از جمله خودروسازان وجود نخواهد داشت.»

وی افزود: «بنابراین خودروسازان نباید نگران افزایش هزینه های خود باشند و با اجرای هدفمندی یارانه ها بر اساس مُرّ قانون قاعدتا قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند.»

جام ساز تاکید کرد: «بنابراین همانطور که عرض شد دو دلیل برای عدم افزایش قیمت خودرو وجود دارد. اول اینکه بازار دیگر کشش افزایش قیمت خودرو را ندارد و دوم اینکه با پرداخت سهم تولید در فاز دوم هدفمندی، جبران افزایش هزینه های آنها می شود و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود نخواهد داشت.»

این اقتصاددان اظهار کرد: «در حال حاضر خودروسازان به دلیل افزایش شدید قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش ارزش پول ملی که ناشی از سیاست های ناکارآمد پولی و مالی دولت گذشته است، با مشکل فروش محصولات خود مواجه هستند. لذا قیمت خودرو به اندازه کافی افزایش یافته و افزایش دوباره آن منطقی و درست نیست.»

جام ساز با انتقاد از نحوه فروش خودرو در ایران گفت: «در هیچ کجای دنیا مانند ایران خودرو به فروش نمی رسد.»

وی ادامه داد: «در ایران خودرو پیش فروش می شود و بخشی از قیمت دریافت می شود و مبالغ دیگری نیز بر اساس قراردادی که میان فروشنده و خریدار منعقد می شود در تاریخ های معین توسط خودروساز دریافت می شود؛ اما متاسفانه در زمان تحویل خودرو خریدار هیچ نقشی ایفا نمی کند و صرفا باید منتظر باشد تا خودروساز خودرو را تحویل دهد.»

وی افزود: «یعنی چه بسا خیلی از افراد خودرو را خریداری کردند اما هنوز خودروی خود را دریافت نکردند. لذا این شیوه فروش یک شیوه کاملا انحصاری و به دور از عقلانیت تجاری است.»
bato-adv
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
اين ملتي كه من ديدم حتي اگه نان بشه 100 هزار تومن بازهم توي صف ميمونن و ميگيرن و اگه پرايد آهن پاره بشه 100 ميليون باز هم ميرن و ميخرنش!!!!!!!
moshk
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
فقط یه سئوال
مسئولین هی میگن مردم ایران چند برابر دنیا سوخت
( بنزین ) مصرف میکنن
یکیشون نمیگه ما چ خودرویی بهشون میدیم که توقع داریم کمتر مصرف کنن؟
مردم بنزینا رو میخورن؟
ناشناس
Seychelles
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
من کاری به موارد کیفی و یا به حق یا ناحق بودن قیمت ندارم ولی به عنوان کارشناس تولید این جمله " با پرداخت سهم تولید در فاز دوم هدفمندی، جبران افزایش هزینه های آنها می شود " کاملا علمی تخیلی است و ریالی نه تا حالا بلکه تا ده سال بعد هم به کارخانجات تولیدی تعلق نگرفته و نخواهد گرفت . داستان خودرو سازان داخلی هم همینطور است
امیر
Germany
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
هرچی دلتون میخواد افزایش بدید ملت گوش به فرمان بعضی هاست.قیمت فرغون امروزبرابر باماشین آنروز ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دوستان از کی تا حالا ، فرقونی که 4 تا چرخ براش بذارند شد خودرو؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
آقا من یک سوال دیگه دارم آیا تولید خودرو ایرانی که مصرف بالایی دارند و بی کیفیت و ناایمن و گران هم هستند اصلآ منطقی است.؟؟؟
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
سلام دوست من شما تو اين قضيه دنبال منطق نباش .... اجازه بدين قيمت پرايد بشه 40 ميليون شايد و شايد و شايد راضي شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
نه پس کشور دوست وبرادر آمریکا که شما رو تحریم کرده آخرین مدل 2014 رو برات میفرسته. برو دعا به جون اون کسی بکن که این دو تا خودروسازی رو را انداخت. نشد اگه تولید داخلی نداشتیم آمریکایی اجازه نمی دادند یه "قالپاقم " وارد ایران بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ناشناس 15:42 اولا بحث سیاسی نیست . دوما خودرو ساز ؟؟؟؟ معنی خودرو ساز هم فهمیدیم ؟؟ سوما نه تحریم شدیم و خودرو سازها به مردم لطف کردن و منت گذاشتن خودروی مورد نیاز را با قیمت مناسب تامین کردن چهارما چهل سال فقط مونتاژ کاری و انحصار طلبی هدیه ملت ایران به خودرو سازهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
ناشناس 15:42 گویا چندان اطلاعی از میزان واردات خودرو این سالها نداری، چیزی که به خوبی داره وارد میشه ماشینه و اگه تعرفه وارداتش کمتر از این بشه این مقدار چند برابر میشه. چون نه ایران خودرو توان رقابت داره و نه مردم دل خوشی از این کلاهبردارها
مژی خانوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
یجوری میپرسین منطقی است حالا انگار ما بگیم منطقی نیست سریع قیمتها کاهش پیدا میکنه...
ای بابا ای بابا
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
در این دولت کمتر چیز منطقی وجود دارد
ناشناس
Germany
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
افزايش بي سابقه قيمت خودرو در كدوم دولت اتفاق افتاد ميلاد جان؟
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
من یه پیشنهاد دارم :میشه لطف کنید ومنت برسر مردم بذارید خودرو سازی را تعطیل کنید و ورود خودرو های کم مصرف خارجی را به کشور آزاد کنید واز مالیات خودرو های وارد شده هزینه کارگران خودرو ساز را بدهید .
بااین کار 1-صرفه جویی در بنزین 2-ازبین رفتن آلودگی هوا 3-تامین جان مردم و....تضمین خواهد شد .
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دمت گرم کاملا موافقم .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
موافقم
يايا پنجعلي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
منم ميام!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
خودرو جزو مزیت های نسبی در اقتصاد ما محسوب نمیشه امیدوارم این رو مسولین بفهمند.
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اگر فاز دوم اجرایی بشه خودرو که هیچ همه چیز افزایش پیدا میکنه فقر و فساد در جامعه موج میزنه تورم به میزان وحشتناکی بالا میره اونوقت کی میخواد همه اینها رو جمع کنه؟ اشتباه پشت اشتباه
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
التماس لازم نداره دولت تعرفه واردات خودرو رو کم کنه ببین اونوقت خودروساز جرات بالا بردن داره یا نه
شاكي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اين كه خوبه به قطعه ساز ها بعداز 6 الي 9 ماه از تاريخ ارسال كالا خرد خرد انگار صدقه مي‌دهند پول مي‌دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
دلیل اصلی بی کیفیتی خودروها ، همون قطعه ساز ها هستند که به جای تولید قطعه ، قطعات آشغال چینی رو بسته می کنند و می فروشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
هیچ منطقی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
آقا یه سوال دارم. چرا تیبا تو مصر 11 میلیونه اما تو ایران 22 میلیون . بعدش میگن کمه باید گرونتر شه؟!!!
سپیدار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
تعرفه خودرهای خارجی باید کاهش پیدا کنه تا خودرو ساز داخلی از رو بره .
هرچند اینا همه باهمند و فقط ما مردم بیچاره باهاشون غریبه ایم ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
باوري را كه به آن يقين دارم اين است كه دو غول خودروسازي ايران(البته به قول خودشون) انقريب ورشكسته خواهند شد مگر آنكه خط توليد را تغيير دهند در غير اين صورت هيچ گزينه ديگري باقي نمي ماند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
با ناشناس 14:05 موافقم اما...
یکی بقیه شو بگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اگه پولش تو جیب من می رفت که می گفتم قطعا منطقی است!!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
عزیزم دولت پشت خودروساز وایساده وگرنه تا حالا نامی بیش از اون باقی نمانده بود، با این چهار چرخ هایی که تولید میکنند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین