bato-adv
کد خبر: ۱۸۱۵۷۸
کارشناسان در گفتگو با فرارو بررسی کردند

پسِ پشتِ افزایش "خودکشی"

«جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
فرارو- یک جامعه شناس گفت: «جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 9 ماهه امسال  3125 تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند. بررسی دو آمار در 9 ماهه سال 91 و 92 از افزایش 14 درصدی آمار خودکشی در کشور حکایت دارد.

در سال گذشته، از کل مرگهای مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی 18 تا 24 سال ثبت شده است که 28.2 درصد از کل موارد خودکشی این سال را در برمی‌گیرد.

خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد
دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با فرارو گفت: «خودکشی پدیده بسیار پیچیده روانی، اجتماعی و زیست شناختی است و یک علت واحد ندارد.»

وی ادامه داد: «اگرچه نزدیک 100 سال است که به صورت حساب شده بر روی خودکشی پژوهش شده است اما پارامترهای آن فقط به صورت عامل خطر شناخته شده است. عامل خطر یعنی چیزی که اگر باشد احتمال خودکشی بالا می رود و اگر نباشد احتمال خودکشی پایین می آید؛ با این حال به تنهایی تعیین کننده قضیه نیست.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به طور مثال وجود بیماری روانی، افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر، تنها زندگی کردن، بیماری جسمی و ارگانیک ضریب احتمال خودکشی در افراد را بالا می برد.»

وی افزود: «لذا خودکشی یک بیماری بسیار متنوعی است و محدوده آن هم خیلی وسیع است و از افرادی که احساس پوچی و ناامیدی دارند تا فردی که ناگهان دچار بیماری غدد می شود در معرض خودکشی قرار دارند.»

مکری در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش خودکشی نسبت به سال قبل چیست؟، گفت: «اگرچه قطعی نمی توان ابراز کرد اما به احتمال زیاد دو عامل می تواند در این باره نقش داشته باشد.»

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: «عامل اول تشدید مسئله مواد مخدر است، چراکه خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد. لذا در هر جامعه ای که مصرف مواد مخدر بالا برود احتمال خودکشی افزایش پیدا می کند.»

وی افزود: «عامل دوم استرس های اخیر می باشد که منظور استرس های سه ماه گذشته است که معمولا استرس شغلی، مالی و اقتصادی افراد را در کوتاه مدت مستعد خودکشی می کند.»

مکری در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مانع خودکشی شد؟، گفت: «خودکشی پدیده ای گذرا و موقتی است؛ لذا اینکه گفته شود فردی که قصد دارد خود را بکشد بالاخره خود را خواهد کشت اشتباه است.»

وی ادامه داد: «بنابراین در آن شرایط بحران اگر فرد از سیستم درمانی و حمایتی برخوردار شود آن بحران را به خیر می گذارند.»

وی افزود: «به همین دلیل گفته می شود وقتی در دوران فقر و رکود اقتصادی میزان خودکشی بالا می رود لزوما به این دلیل نیست که افراد به دلیل فقر خود را می کشند؛ بلکه به این دلیل است که بودجه های سیستم های مددکاری و روانپزشکی کاهش پیدا می کند و باعث می شود افراد رها شوند و به سمت خودکشی بروند.»

این روانپزشک تصریح کرد: «بنابراین مداخلات اورژانسی در این گونه مواقع خیلی مهم است و اینکه در شرایط اضطراری بتوان سیستم حمایتی کوتاه مدتی عرضه کرد.»

جامعه دچار آنومی است
اما دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «افزایش میزان خودکشی در جامعه قابل پیش بینی بود چراکه جامعه دچار فرو ریختگی فرهنگی و آنومی شده است؛ یعنی ارزش ها و هنجارهای فرهنگی جامعه خُرد شده است.»

این جامعه شناس اظهار کرد: «به لحاظ جامعه شناسی و طبق آنچه دورکیم در سال 1894 بررسی کرد سه عامل در بروز خودکشی مهم است. طبق بررسی دورکیم همبستگی خودخواهانه، همبستگی دیگر خواهانه و آنومی باعث افزایش خودکشی در جامعه می شود.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر وقتی همبستگی اجتماعی فرد ضعیف شود و احساس پوچی کند احتمال خودکشی وی بالا می رود.»

این استاد دانشگاه گفت: «انسان همچون یک بادکنک است که به وسیله نخ هایی حفظ می شود و رها نمی شود. این نخ ها به مثابه همسر، پدر، مادر، برادر، دوست و ... هستند که اگر این ارتباط قطع شود و فرد احساس پوچی کند همچون بادکنک رها می شود (خودکشی می کند.)»

وی ادامه داد: «بعد از دورکیم جامعه شناسان و روان شناسان دیگری بر روی خودکشی کار کردند و عنوان کردند عوامل سیاسی، اقتصادی، دینی و پیوستگی اجتماعی در بروز خودکشی موثر است.»

وی افزود: «به طور مثال جنگ میزان خودکشی را کاهش می دهد؛ چون در زمان جنگ همبستگی اجتماعی بالا می رود. یا زمانی که اقتصاد نابسامان باشد همچون دوران رکود اقتصادی در آمریکا (1929 – 1933) میزان خودکشی بالا می رود.»

قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا میزان خودکشی در رده سنی 18 تا 24 سال بیشتر است؟، گفت: «این موضوع به دلیل ایجاد آنومی در جامعه است. از سوی دیگر در حال حاضر در جامعه ایران افراد در این سن هنوز ازدواج نکردند و لذا نخ ارتباطی برای پیوستگی ندارند؛ به همین دلیل افراد متاهل کمتر از افراد مجرد به سمت خودکشی می روند.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»
bato-adv
محمدرضابهزادی اصل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
خدا رحمتشان بکند...راحت شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
دلیل همه چی تو این دنیا پول و قدرته، نتونی بهش برسی خودبخود حذفت میشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
فراروي سانسورچي. اين آخرين باري بود كه اومدم اينجا.ديگه دوستت ندارم از بس كه نظراتمو سانسور كردي. باي.
asad
Germany
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
قابل توجه امام جمعه ی مشهد که با هر وسیله ی شادی جوانان مشهدی مخالفت میکند.سالهاست که حتی یک گردهمایی شاد یا کنسرت و امثالهم درین شهر نبوده است.
برباد رفته
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
سعی کنید مثل من نشید؛ من بعد از مرگم پشیمان شدم چرا زودتر خودکشی نکردم!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۵
امین
Germany
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
چرا سیاه نمایی میکنید انرژی هسته ای نانو فناوری اخه چرا لیاقت این فضای عطراگین جامعه را ندارید...
همه چي آرومه....
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
لا اقل چندتا علامت تعجب ميذاشتي تا بقيه منظورتو بگيرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
همه تقصیر ها هم دولت ها نیستند.
وقتی پدر ها و مادرهای ما بدون پشت وانه بچه تولید می کردند فکر اینجا ش هم بودند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
و دیگر تولید هواپیمای مسافربری ، تسخیر فضا ،درمان بیماران قطع نخاع ، خودکفائی در تولید 97درصد دارو تولید انرژی هسته ای در آشپزخانه و ......بسیاری از اینگونه افتخارات که فقط در دوران دولت معجزه هزاره سوم به آن رسیدیم واقعا ناشکرند این خودکشی کنندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
واقعا اينده اي نداريم...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
از این نظر رتبه چندمو در دنیا داریم؟
ناشناس
Hong Kong
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ما رکورد زدیم
شعبون
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
مارکورد میزنیم میگی نه وایسا تا ببینی!!!
پوريا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ركورد زديم .
شناس
United Arab Emirates
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
رتبه اول دوست عزیز این که سوال کردن نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
هزیزم چرا نمیگی مردم گرسنه هستند اشکنه و پیازم دیگه نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
پیاز و سیب زمینی که ازجمله مواد اولیه اشکنه هستند قیمتش خیلی بالاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
بیکاری اغلب = اعتیاد به الکل و مواد مخدر = سرقت = .....
زنده باد !! تفکر پایداری و احمدی نژادی تا رانتخواران فربه شوند و جوانان این مرز و بوم پرپر شوند .
ترانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
این آمار واقعا تاسف انگیزه. جامعه ما یه جامعه افسرده س . جوون ها که قاعدتا باید پر از انرژی و نشاط باشند نسبت به آینده بدبین هستند و ناامید.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
ایها الناس اینان چرت وپرت می گویند علت خودکشی فقط وضع خراب کشور است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
عدم شادی رو هم اضافه کن
صبح
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»

خودم از همین جوانان هستم اما از این موضوع ناراحت نیستم چون مطمئنم باعث می شود تا مسئولان زنگ خطر ناشی از دست در جیب مردم کردن را بشنوند
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
زنگ خطر؟ گوش شنوا کو؟ فکر می کنی اطلاع ندارند؟ اونا بهتر از من و تو می دونند چه خبره .اما چرا اقدامی نمی شه خدا می دونه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
ای کاش قانونی بود که بار دیگر بازنشسته ها استخدام نمی شدند
صدرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
روحانی مچکریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
من هم تا حالا چند بار به خودکشی فکر کردم ولی الان فکر میکنم کار احمقانه ای!
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
دلم اتش گرفت از ناراحتی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
وی افزود: «به همین دلیل گفته می شود وقتی در دوران فقر و رکود اقتصادی میزان خودکشی بالا می رود لزوما به این دلیل نیست که افراد به دلیل فقر خود را می کشند؛ بلکه به این دلیل است که بودجه های سیستم های مددکاری و روانپزشکی کاهش پیدا می کند و باعث می شود افراد رها شوند و به سمت خودکشی بروند.»
ایشون با این جمله شون نشون داده فقط نگران خودشون هستن
افرادی که خودکشی میکنن مگه چند درصدشون قبلش میرن پیش روانپزشک
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
حالا هی برید کنسرت خواننده ها رو کنسل کنید! این حداقل شادی رو هم از جوونا بگیرید.
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
منم به بن بست رسیدم متاسفانه هنوز شهامت خودکشی رو ندارم
ناشناس2
Germany
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
قابل توجه انهائی که از بر گزاری یک کنسرت مجاز و امثالهم جلوگیری وریشه شادی را در جامعه خشکاندند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
شادی و نشاط در جامعه کم است.خدا پدر و مادرتو بیامرزه با این حرفت.
ناشناس
Finland
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
ايه ياس نخوانيد لطفاً.شما بيشتر مردمو افسرده ميكنيد.خوب و بد همه جا هست.جوانان ما اميد كشورند و فعال.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
من اگه خانوادم نبودن، قطعا خودکشی میکردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
بیکاری گسترده جوانان=> افسردگی=> افزایش اعتیاد و خودکشی و دیگر بزه های اجتماعی
جوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
حالا بريد سربازی بکنید 40 ماه...جایی که کمک کنید زودتر جوونا برن سر زندگیشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
خودکشی+ دیگر کشی+ اسد پاشی
همه ی اینها معادل همه. یه موقع شخص خودشو می کشه، یه وقت هم انعکاس این عمل رو در دیگران پیاده می کنه.
پس آمار ها بسیار بیشتر از ایناست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
منم نسبت به آینده دید خوبی ندارم ولی خدا رو شکر به کشتن خودم فکر نکردم.
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
فارسی این متن یعنی چی؟ چرا واقعیات را مطرح نمی کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
يكيش خود من
هر روزم بدتر از ديروز
بيكاري-افسردگي-بي كسي-بي پولي
هر روزي كه ميگذره بيشتر از زندگيم سير ميشم
خدايا شكرت!
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
"خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد".
و همينطور خودكشي با بيكاري، بي پولي، شرمندگي از زن و بچه، معيشت سخت، تحقير و نا اميدي و نداشتن افقي روشن از آينده نيز ارتباط بسيار بسيار تنگاتنگي دارد، حتي بيشتر از مواد مخدر و الكل!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
سربازی را به شش ماه کاهش دهید
این حداقل کاری است که مسئولین میتونن انجام بدهند
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
وی افزود: «عامل دوم استرس های اخیر می باشد که منظور استرس های سه ماه گذشته است که معمولا استرس شغلی، مالی و اقتصادی افراد را در کوتاه مدت مستعد خودکشی می کند.»
روحانی مچکریم
حمید
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
نبود معنویت به معنای مفهوم کلی آن در وجود و سطحی شدن جامعه نیز یکی از دیگر دلایل هست
دهه 60
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
من که با 28 سال سن و فوق لیسانس با ید 21 ماه برم الافی خدمت سربازی ایا باید شاد و امیدوار باشم نسل ما نابود شده مرده و جسد آن نیز در قبر پوسیده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
آقای امان ا... دید نزدیک تر و بهتری به واقعیت های جامعه طبق متن داشته تا خانوم آذرخش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
در باره خود سوزی هم اطلاعاتی می دادید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
مگه ما خودکشی هم داریم ...این کارا فقط توبلاد کفر اتفاق میفته ... نه ...نه...ما ازاین چیزا نداریم ...!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
احتمالا خودکشی همبستگی بالایی با مصرف مواد مخدر و الکل دارد اما علت آن مصرف الکل و مواد مخدر نیست بلکه عوامل دیگری باعث می شوند افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر و خودکشی افزایش یابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
مدتی پیش پسر خاله ی دوستم بخاطر اینکه دختر مورد علاقش بهش جواب منفی داد خود کشی کرد ومتاسفانه مرد.
فاطمه17سوم انسانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
ماتو کلاس 22نفری مون سه نفر تاجایی که من میدونم خودکشی کردن بیشترم بخاطر مسایل عشقی اند اموزش و پرورش باید این مطلب رو که این عشقا مال نوجونی هسته رو واموزش های مربوط بهشو تو کتابای درسی بگنجونه من خودم اینقد عاشق شدم ولی خوب دیگه خیلی بهش اهمیت نمیدادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
8 سال بی لیاقتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
موندم یکی میگه فروریخته یکی هم اونطرفتر میگه:منابع زیر زمینی چنان داریم وچنین و...واقعیت هم که ملموسه.
کوکب
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
نظریه دورکیم را خیلی قبول ندارم.او همه چیز را در کل می سنجد در حالی که خودکشی را شاید بتوان به اوضاع نا بسامان جامعه ربط داد ولی دلیل اصلی آن را باید در خود شخص جستجو کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
درسته
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
قابل توجه مسئولین کشور. این امارها را به ایشان بگویید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
مگه فقط جوان ها آدمند ؟!! من خودم تو فامیل و همین طور دوستان دو نفر رو سراغ دارم که بالای چهل ساله بودند و در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و عاطفی خودکشی کردند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
این روزها تفکر صادق هدایت و فلسفه پوچیسم به علت مشکلات اجتماعی (اغلب مصنوعی )خود را نشان می دهد
به جوانان امید اشتغال ازدواج و آرزوی آینده خوب بدهید وگر نه مشکلات بعد از رنسانس اروپا خودش را نشان خواهد داد
خودکشی22
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
یه موقعایی فکر خودکشی سراغم میاد
هر جور دوست دارید قضاوت کنید
هر چقدرم دلتون میخواد نصیحت کنید
ولی وقتی فکر خودکشی سراغ یکی اومد .....
اگه واقعا زندگی 18 تا 24 ایا براتون مهمه خودتونو عوض کنید بلکه منم عوض شیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
خدا درمان همه دردهای بشر است.
هرچه در مادیات فرو برویم از خدا فاصله بیشتری میگیریم و در این میان اقتصاد و حکومت نیز کم ضرر نزده اند.
خدا خودش کمک بکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
شعار بسه دیگه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ای کسی که منفی میدی به خالقت فکر کردی و اینکه تو این جهان چی کار میکنی؟واسه چی اومدی اینجا؟اگه فکر کرده بودی منفی نمیدادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
رانت خواران و ويژه خواران و کاسبين فتنه مادياتي نگذاشتن که ما بهش برسيم.
حمیده
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
چه شادی داریم ما جوونا؟
مثلن من آرزوی یه دوچرخه سواری بدون تیکه و متلک تو روستامون باید به دلم بمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
الهی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
مثال:
1- با دوستاتون برین بیرون قدم بزنید.
2- هر صبح ورزش کنین.
3- فیلم ببینید.
4- دیگران رو دوست داشته باشین.
5- اگه بچه مسلمون باشین بین خودتون و خودتون جایزه بزارین که هر روز عباداتمو بهتر انجام میدم.
6- کتاب و مجله بخونید.
7- اخبار تیم محبوبتون رو دنبال کنید
8- ....

به خدا واس من نتیجه داد!
فراروی عزیز اگه برات ممکنه اصلا تو همین مورد یه مقاله بنویس
مرتضی
United States of America
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
در شرایطی که جوونها هیچ امیدی به آینده بهتر نداشته باشند و فقط از همه طرف فشار بهشون وارد بشه همین میشه دیگه. فشارهای اقتصادی شدید، اختلافات خانوادگی و جامعه، عدم توانایی در فراهم کردن نیازهای اولیه زندگی و بشری منجر به افسردگی و سرخوردگی شدید میشه و در نهایت افرادی که تحمل کمتری نسبت به بقیه دارند دست به خودکشی میزنند.
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بقیه مردم هم که مثلا زنده.هستند زندگی نمیکنند همه مردگی میکنند وقتی امید و شادی نداری با مرده. تفاوتی نداری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
آقا از خوشی زیاده، انقدر که به ما خوش میگذره دیگه کاری نداریم بکنیم خودمونو میکشیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
پس وپيش نداره آقا جان خوشي زياد اينا همه مال خوشي زياد و رفاه اجتماعي بالاست، همه اينها زير دل آدم که بزنه نتيجه اش ميشه خودکشي.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
حرفهاو کامنت های دوستان واقعی تر از تحلیل کارشناسان است.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بنده با این نوشته موافقم چرا که خودم درگیر آن هستم.
اینجانب یک خواهر 26 ساله دارای لیسانس و یک برادر 30 ساله لیسانس و بیکار دارم که به هیچ وجه حاضر به ازدواج نمی شوند و خیلی ناامید به آینده هستند.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
افزایش 14 درصدی آمار خودکشی در کشور
وحشتناک است
محمد
United Arab Emirates
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
نه بابا اولا ما مشکل نداریم ثانیا ربطی به مشکلات نداره و فقط از روی شکم سیریو خوشیه اینا
aghaei
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
از چاپ اين مقاله از شما بسيار متشکرم . ايکاش ساير رسانه ها بالاخص رسانه صدا سيما نيز بجاي بسياري از برنامه هاي پوچ و ..... کمي هم از مشکلات جوانان ما سخن مي گفت . باشد که مسئولين محترم کشورمان توجه ويژه و خواص به مسائل بي کاري و نا اميدي جوانان ما مي کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
مگر خدا رحم كند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
به آقاي حاچ احمد خاتمي هم ياداوري كنيد كه لطفن توي تريبون نماز جمعه كل كشور هم يادي از اين موضوعات مثل بيكاري و فحشا و دزدي و خشونت و كلاهبرداري و سوختن اتوبوسها و پژو ها و ... اينجور چيزها هم بكنند....
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
پس علما ،عقلا،دانشمندان چه می کنند ؟چرا راهکاری واسه شادی ونشاط در جامعه ندارن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
کشور ما بر اثر مدیریتهای ضعیف آمار بالایی از آسیبهای متفاوت اجتماعی دارد که به هیچ وجه قابل انکار نیست .مقوله هایی مانند اعتیاد ، طلاق، خودکشی ، کودکان خیابان ، خود فروشی ، خشونتهای خانوادگی و اجتماعی و... اما راه حل آن چیزی جز آموزش مهارتهای زندگی به مردم بخصوص جوانان نیست . نباید منتظر حکومت ، دولت و... شد هر کسی که ریشه در انسانیت و نوع دوستی دارد و احساس مسئولیت می کند باید کمک کند تا فرزندان این مرز و بوم آگاهی های لازم را در برخورد با آسیبها بدست آورد .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
این ها همه اش شایعه سازی است.همه چی آرومههههه، من چقدر خوشبختمممم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بعد سالها یه تحلیل واقعی دیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ناشناس 21:50 مادیات چیه که اونایی که ندارند توش فرو نروند .میگن نره تو میگی بدوشش .مادیات پوله ماشین گرونه تجمله مبل دستی 60 میلیونه ماشین مازراتیه پرده متری 1 میلیونه که بعضیها راحت میخرند مسافرتهای خارج و داخله .اونهایی که نان و اشکنه هم ندارند خودکشی میکنن.
همه چیز را به مادیات ربط نده برای اینهمه جوان چاره باید کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بی تفاوتی، بی خردی، بی توجهی، بی برنامه گی و نداشتن اقدام موثر متولیان جامعه را باید ریشه این وضعیت دانست. در محضر حق چه خواهند کرد؟ خود را وامدار مردم نمی دانند؟
ناشناس
Australia
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
با این اوضاع سوال این نیست که چرا خودکشی زیاد شده سوال اینه که بقیه چرا خودکشی نمی کنند؟؟؟
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
فرارو نظرم را منتشر نکرد! در حالی که تعداد غیر قابل انتشار را صفر اعلام میکند!! لابد هنوز در حال بررسی است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
كاشكي ميگفتيد كدوم روش خودكشي نتيجه بهتري داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
به نظر بنده دولت بیاید تمامی جوانهای بین 18 تا 24 را تیرباران کند آن موقع دیگر هیچ جوانی در این فاصله سنی خودکشی نخواهد کرد ؟؟؟!!!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
داغون شدیم کی میخوان چشمشون باز کنند کی میخوان بیدار شن ببینن واقعیت نون ششششششب نداریم چجوری بگم جه برسه وضع اشتغالو...
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
پس چرا بحران اقتصادی 2008 جهانی در مثلا یونان قبرس اسپانیا ایتالیا امریکا و....خودکشی رو افزایش محسوسی نداد؟؟؟
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
با کما زجر باید بگم پسر من پریروز با تیغ اقدام به زدن رگ خودش کرده بود که اگه پسر کوچیکم متوجه نمی شد من الان داغ دار بودم. دخترا صد قلم آرایش می کنن میان دانشگاه و خیابون .خوب جونایی هم مثل پسر من که نه شغل دارن و نه عرضه و شهمامت ارتباط با دخترا از درون منفجرمی شن. چشمشون نمی بینی - دلشون می خواند اما دستشون نمی رسه! خدا به همه رحم کنه.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
من آرزوم اینه شب خوابیدم صبح پا نشم من دیگه چه انرژی ای واسم میمونه تا بخوام کاری هم انجام بدم؟ من به چه دلیل و اصلا به چه امیدی زندم؟ این سوالیه که هیچ کس جوابی واسش نداره
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ما رکورد زدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بخاطر داستان "طوطی و بازرگان" مولویه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
احمدی نژاد تموم شد گرچه شاید اثر بعضی کارا تموم نشود اما چرا سیب زمینی الان بعد از گذشت چند ماه 3 تومان است من هرچه فکر می کنم نمی توانم دلیلی برایش پیدا کنم . آقای رئیس جمهور . یا شاید در محله شما ارزان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
اقا خودكشي از بي ايماني است و بس.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv