bato-adv
کد خبر: ۱۷۸۰۶۸
هرمیداس باوند در گفت و گو با فرارو تحلیل کرد

دوستی یا دشمنی دائمی نداریم، منافع دائمی داریم

یک کار‌شناس مسائل بین الملل درباره اظهار نظر برخی منتقدان به توافق ژنو که دولت و موافقان این توافق را به خوش خیالی نسبت به آمریکا و غرب متهم می‎کنند گفت: هنری جان تمپل، نخست وزیر انگلستان درسال‌های ١٨۶٠ – ١٨۵٠ یک جمله‌ای دارد که در تاریخ و روابط بین الملل در جهان ماندگار شد و آن این است که «انگلستان دوستان یا دشمنان دائمی ندارد، تنها منافع دائمی دارد».

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
فرارو- یک کار‌شناس مسائل بین الملل درباره اظهار نظر برخی منتقدان به توافق ژنو که دولت و موافقان این توافق را به خوش خیالی نسبت به آمریکا و غرب متهم می‎کنند گفت: هنری جان تمپل، نخست وزیر انگلستان درسال‌های ١٨۶٠ – ١٨۵٠ یک جمله‌ای دارد که در تاریخ و روابط بین الملل در جهان ماندگار شد و آن این است که «انگلستان دوستان یا دشمنان دائمی ندارد، تنها منافع دائمی دارد». 

داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: این جمله در حال حاضر به الگویی برای همه کشورهای جهان تبدیل شده است و تلاش دارند روابط خود را بر این اساس تنظیم کنند. به این معنا که کشورهای جهان تلاش دارند منافع ملی را سر فصل روابط خود با جهان قرار دهند. 

وی افزود: در همین راستا کشور‌ها بنابر مقتضیات، شرایط روز و همچنین منافع ملی حتی با دشمنان دیروز خود باب دوستی را باز می کنند و وارد مذاکره و مفاهمه می شوند. 
 
این کار‌شناس مسائل بین الملل ادامه داد: وینستون چرچیل نخست وزیر و سیاستمدار صاحب نام انگلیس در سال‌های جنگ جهانی دوم گفته بود «من برای پیشرفت کشورم حاضرم دست در دست شیطان هم بگذارم.» فارغ از بحث ارزش گذاری این اظهار نظر و اینکه آیا این رویکرد به لحاظ اخلاقی درست است یا خیر باید گفت که این واقعیت سیاست در جهان است. 
 
باوند با بیان اینکه بنابراین تردیدی وجود ندارد که ایران نباید دشمنی دائمی با کشورهای جهان داشته باشد و باید روابط خود را در عرصه بین الملل بر اساس مصالح و منافع خود تنظیم کند، گفت: فراموش نکردیم که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، در منطقه تنها کشوری که بر اساس یک نوع رابطه اعلام نشده با آمریکا بیشترین نفع را برد جمهوری اسلامی ایران بود. 

وی افزود: همکاری‌های مشترک ایران و آمریکا در افغانستان، تهدیدی که علیه کشورمان روز به روز در حال گسترش بود یعنی خطر القاعده و سلفی‌گری را بدون آنکه از جانب ایران حتی یک گلوله شلیک شود دور کرد و از این همکاری سود برد. بنابراین دشمنی دائمی فلسفه‌ای وجودی ندارد و تنظیم روابط ایران با جهان باید به ظن غالب باشد نه به ضرس قاطع. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند نباید با جهان روابط سازنده‌ای داشت و همچنان همانند دوران جنگ سرد ایران باید روابط بین المللی خود را بلوک بندی کند و با برخی رابطه داشته باشد و برخی را هم همچنان در فهرست دشمنان قرار دهد، این افراد درک درستی از روابط بین المللی ندارند. 

باوند با بیان اینکه سیاست عبارت است از هنر و فن تشخص موقعیت‌ها برای استفاده بهینه درمنافع ملی گفت: چین در دوره‌ای یعنی در جنگ ویتنام وارد جنگ با آمریکا شد و سال‌ها روابط دو کشور زیر سایه تنش و تخاصم بود اما همین کشور در دوره دیگری تصمیم گرفت برای تامین منافع کشور و بالطبع مردمش دست دوستی به سوی ایالات متحده آمریکا دراز کند که همین امر شکوفایی چین در جهان را به دنبال داشت. 
 
این کار‌شناس مسائل بین الملل افزود: این الگو باید در دستور کار جمهوری اسلامی ایران هم قرار گیرد و اگر منافع ایران ایجاب کرد بهبود روابط تهران – واشنگتن در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تا وقتی که روابط ایران و آمریکا بر پایه تنش و تخاصم باقی بماند، تامین منافع ایران در جهان و برقراری روابط با کشورهای تاثیر گذار در روابط بین الملل آسان نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران مجبور است تامین منافع خود را از طریق باج دادن به کشورهای همچون چین و روسیه پیگری کند که این یعنی پرداخت هزینه‌های بی‌مورد از جیب مردم. 

باوند با تاکید بر اینکه منتقدان توافق ژنو بهتر است برای مدتی عینک بدبینی‌های خود را با عینک خوشبینی تعویض کنند، گفت: در دوره‌ای بر پایه سیاست‌های که همین مخالفان توافق ژنو از آن حمایت می‌کردند بنا نهاده شده و کشور اداره شد. 

این استاد دانشگاه افزود: حاصل آن سیاست‌ها در ۸ سال گذشته که در سیاست خارجی بر تهاجم، حریف طلبیدن، ایجاد تنش در روابط با جهان مبتنی بود، هدایت کشور به لبه پرتگاه بود. شاید اگر انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نبود ایران اوضاع بدتر هم می شد.

وی ادامه داد: حال نظام بر پایه یک رویکرد عقلانی برای ادامه حیات و بقای کشور تصمیم گرفته است که روش گذشته را جایگزین کند و بر اساس یک راه مسالمت آمیز مبتنی بر گفتگوی سازنده کشور را از خطر سقوط نجات دهد. 
 
این کار‌شناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این خواست مردم ایران هم هست، آنهایی که در فضای بی‌تفاوتی پای صندوق‌های رای حاضر شدند و با انتخاب متفاوت خود، پیام درخواست تغییر را هم به گوش مسوولان داخلی رسانند و هم جهانیان. 

باوند در خاتمه گفت: بر اساس همین خواست مردم ایران، دولت ایران وارد مذاکرات سازنده و تعامل با قدرت‌های جهانی شد انعکاس این تعامل در گام نخست توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ موسوم به برنامه اقدام مشترک تبلور یافت. این راهی است که اکنون نظام به درستی پیش گرفته است و باید با حمایت همه جانبه به منظور تامین منافع کشور ادامه پیدا کند تا توافقی مرضی الطرفین حاصل شود.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بیانات این استاد خیلی مهمه.
چه میشد اگر مسوولین رده بالای ما هم مثل ایشان ...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ما با مستکبران شرق و غرب هیچ دوستی نداریم.
چون کشور ما اسلامی ست سکولار نیست.
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
شمایی که میگی چهار هزار صنعت و پیشرفت از هسته ای میشه در آورد خودت هم میدانی واقعیت ندارد و ده تاش رو هم نمی تونی نام ببری که اگر بگویی مایه خنده است و متخصصان واقعی صنعت هسته ای هم چنین ادعایی ندارند . شما نفت و گازی که توسط همسایه ها به یغما میرود و سایر صنایع ریز و درشت غیر هسته ای که تعطیل شدن رو بچسب .. هسته ای پیشکش
امیرمحمد
United Arab Emirates
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
جناب باوند : سن و سالی از من گذشته است ، ایران کشور من است و من اگر آن را برای خود نخواهم برای فرزندانم که می‌خواهم ، منافع ملی هرکشوری برای سیاستمداران وطندوست و غیور آن کشور اولویت نخست است ، یادمان نرفته است که آمریکا ، در جنگ شمال و جنوب ویتنام خاک شمالی را با بمبهای ناپالم شخم زد اما سیاستمداران امروز ویتنام متحد ، برای حفظ منافع ملی کشورشان و آنچه سالها آرزوی شهیدان وطنشان بود راه تعامل سازنده با جهان را برگزیدند و حتی با وجود ایده‌ئولوژی متضاد با نظام سرمایه‌داری ،آمریکای دیروز را بشرط احترام به هویت ویتنام امروز شریک اقتصادی خود ساختند ، ببینید اقتصاد ویتنام کنونی در رتبه‌بندی جهانی در چه شرائطی است و کشوری که تا دیروز بیم نابودیش از صفحه روزگار مطرح بود به یمن دولتمردان با تدبیرش امروز چه مقامی در عرصه اقتصادی خاور دور و آسیا دارد .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
حرفهای خوب سیاستمداران جهان به جای خود.
اما کشور ما جمهوری اسلامی هست! فرارو جان.
الگوی ما در سیاست نخست وزیر انگلستان است یا پیامبر اسلام و حضرت علی علیهم السلام!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
به نظر شما تعارض اهل بیت با مسیحیان غرب بیشتر است یا با کافران کمونیست؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
سیاست کشورهای غربی براساس مسیحیت است؟!! یا سکولارند.
ما با مستکبران شرق و غرب هیچ دوستی نداریم.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اینجا مسئله دوستی یا دشمنی نیست مسئله تسلیم شدن یا نشدن در برابر زور هست.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
حرفهای کلیشه ای مثل تسلیم زور نشدن نیز جایی در سیاست ندارد.
امثال شما اول میان و میگن اگر ما نتونیم 90 درصد غنی سازی کنیم یعنی دارن به ما زور میگن، بعد که عواقبش میرسه میاین میگین که دیدین که دارن زور میگن.

مثله اینه که من بخوام یک خیابان رو ورود ممنوع برم و در مقابل به مردم هم با منطق نرفتن زیر بار زور، فحش و بد وبیراه بگم.
دارن میگن ما مشکلی با نیروگاه هسته ای نداریم ولی آخه غنی سازی 20 درصد و بالاتر چه ربطی به نیروگاه هسته ای داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
احسنت به ناشناس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اما ما ملاک داریم ملاک ما هیهات منا الذلة است
شاه غلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
هموطن چرا عادت كرديد با عبارت خاص جمله بسازيد برادر منافع ملي دربرگيرنده منافع مذهبيمون هم هست پس الكي زور نزنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
محمد جان غنی سازی 20% هم برای نیروگاه لازمه و هم باری تولید دارو و هم مصارف کشاورزی و صنعتی،
بعد هم ما غنی سازی در 4000 رشته صنعتی پر درآمد تاثیر مستقیم دارد، چرا ما نباید غنی سازی صلح آمیز داشته باشیم و لی امریکا 11000 کلاهک هسته ای داشته باشد.
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
درود
ناشناس 15:33 چنتا از اون رشته ها رو نام ببری سپاسگذارت میشم

فقط یادت باشه نانو هیچ ربطی به هسته ای نداره فدات شم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
کو گوش شنوا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
این منطقی ترین اظهار نظری است که تاکنون بیان شده و باید به ضرس قاطع عرض کنم که اکثر مردم ایران نیز در محافل خصوصی خود همین نظرات را بیان داشته و میدارند اما به شرطی است که کاسبین تحریم و تندرو های مخالف پیشرفت نظام پنبه ها را از گوش خود بیرون بیارند و یکبار هم که شده در دوران عمرشون منطقی فکر کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
کدوم پیشرفت شما دوست دارید مانند عربستان ماشین لوکس سوار بشید ولی تو سری خور آمریکا باشید
در ضمن ما بیش از شما در محافل مردم هستیم مردم از شرایط موجود راضی نیستند اما خفت مورد نظر شما را هم نمی پذیرند
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
ناشناس13:52 عربستان تو سری خور آمریکاست!! که آمریکا به خاطرش حاضر شد ایران رو به مذاکرات ژنو2 دعوت نکنه؟!!!!!!!!! والله چه تو سری بودن خوبی!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ناشناس 13:52 لطفا دوتا از تو سری های آمریکا به عربستان رو نام ببر.
ممنون.
ناشناس
Poland
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
خوبه عربستان توسری خوره امریکاست که با وجود عربستانی بودن اکثریت قریب به اتفاق تروریستهای 11 سپتامبر به بعد، نادیده گرفتن حقوق زنان و اقلیتها و ... کسی جرات نداره به عربستان بگه بالای چشمت ابروئه!
تو سری خوری هم خوب قدرتی انگار!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
آفرین.آسایش دوگیتی تعبیراین دو حرف است:بادوستان مروت،بادشمنان مدارا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
ماکه با کسی در گیر نشدیم، اونا به ما گیر دادن.
عمار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
آخه این کاسبان تحریم هم بخاطر در خطر افتادن "منافع دائم"شان در حال نعره زدن هستند!

پس اون ها هم به جمله دارند عمل میکنند!!
ناشناس
Iraq
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
این آقا میخواد زورگویی و عربده کشی آمریکارو به عنوان حقوق بین الملل جا بزنه.چرا نمیخواید بفهمید که دنیا جنگله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
الان فقط آمریکا با ایران مشکل داره و با بقیه 280 کشور دوست جون جونی هستیم ناشناس 12:55؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
معمولا" اکثر کسانی که نظر می دهند براساس تبلیغات انجام شده در اطرافشان متاثر شده و واکنش نشان می دهند.زمانی که تبلیغ می شد انرژی هسته ای حق مسلم ماست آن موقع بر اساس نظر سنجی یک مرکز معتبر خارجی اکثریت قابل توجه مردم موافق غنی سازی بودند.حالا تبلیغات عوض شده و بیشتر مردم شده اند مخالف غنی سازی..
پس کسانی هستند که با تبلیغات روز، افکار عمومی را به نفع خود تغییر می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
با ناشناس 13:18 موافقم صدا و سیما هرچی دلش خواست به خورد مردم داد در هشت سال گذشته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اگر دشمني با امريکا مايه اب و نان و ....براي عده اي باشد چي؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اعتقاد دارم که دوستی همیشگی دارم و دشمن همیشگی هم دارم دوستی همیشگیم ازادی و دوری از استبداد و اخلاق انسانی و انصاف و اعتدال و مردم داری و این گونه مسائل است که تحت هیچ عنوانی نباید انها را از دست داد و. از دست داده و ضعیف شدن این مسائل باعث میشود ما در برابر غرب و شرق و شمال و جنوب ضعیف شویم انچه را که در مسائل هسته ای تجربه میکنیم نتیجه 8 سالسیاست غلط و غیر مشورتی و تکروانه دولت احمدی نزاد است
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
کاملا با حرفهای این کارشناس محترم موافقم خدا کنه مسئولین هم به این درک برسند که باید با دنیا تعامل و مراوده داشت نه جنگ و درگیری و سخنان نسنجیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
امریکا کوچکتر و حقیرتر و ناچیزتر از ان است که بتواندبه یک ملت اگاه دستور دهد پس بستر اگاهی را فراهم کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
فعلا که کشور دوست و برادر تهدید کرده ایران شکایتش رو بخاطر سامانه اس 300 پس بگیره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
چی دارید میگید؟؟؟؟ آمریکا هرروز مارا تهدید میکند چطوری میگید دشمن ما نیست؟؟؟او دشمن همیشگی ماست...شماها ذلت نشون دادید آنها هم پررو تر از همیشه شدن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین