bato-adv
کد خبر: ۱۶۵۸۰۶
طبیبیان در گفتگو با فرارو از سیاست‌های اقتصادی دهه 70 دفاع کرد

منتقدان سیاست‌های دهه 70 فقط فضای عمومی را مسموم می‌کنند/ وضع فقرا در دهه 70 نسبت به دوره قبل بهتر شد

«آن سیاست ها، سیاست های بسیار خوبی بود و باعث شد کشور پس از پایان جنگ ساخته شود؛ آن هم در زمانی که درآمد کشور از فروش نفت بین 8 تا 20 میلیارد دلار در سال بود.»

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۲

فرارو- این روزها میان اقتصاددانان کشور درباره خطی مشی اقتصادی دولت بحث داغی شکل گرفته است. برخی از آنها معتقدند دولت قصد دارد دوباره سیاست های اقتصادی دهه 70 را اجرا کند. دکتر احمد میرمطهری دبیرکل پیشین بورس می گوید امروز وظیفه‌ی هر اقتصاددان دلسوخته ایرانی است که سکوت را کنار بگذارد و  عواقب اجرای دوباره‌ی همان سیاست‌های اقتصادی که دو دهه است اقتصاد ایران را دچار التهاب و بحران کرده تشریح کند؛ سیاست هایی که بحران‌های مکرر برای همه‌ی دولت‌های وقت پدید آورده است.

دکتر فرشاد مومنی استاد دانشگاه نیز می گوید تجربه تعدیل ساختاری در 25 سال گذشته و به‌ خصوص در هشت‌ سال اخیر مشکلات زیادی را برجای گذاشته است.

وی ادامه می دهد: در این دوره که دور باطل رکود تورمی در جریان بود، صدای دو گروه شنیده نشد: یکی طبقات فرودست و عامه مردم و گروه دیگر تولیدکنندگان. اما در مقابل صدای غیرمولدها زیاد به گوش می‌رسید. مومنی معتقد است طرفداران اقتصاد رانتی و شوک درمانی در دولت یازدهم رخنه کرده اند.

اما برخی دیگر از اقتصاددانان با دفاع از سیاست های اقتصادی دهه 70 معتقدند منتقدان هیچ راه حل دیگری ارائه نمی کنند. دکتر محمد طبیبیان که مدافع اقتصاد بازار آزاد است و از سال 70 تا 74 معاون اقتصادی سازمان برنامه و و از 74 تا 75 زئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و اکنون به عنوان استاد مدعو دانشگاه استنفورد آمریکا به تدریس و پژوهش مشغول است در گفتگو با خبرنگار فرارو می گوید منتقدان سیاست های دهه 70 حرف مشخصی ندارند و فقط فضای عمومی را مسموم می کنند.

دکتر محمد طبیبیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «کسانی که نسبت به سیاست های اقتصادی در دهه 1370 انتقاد می کنند هیچ حرف مشخصی ندارند.»

با سخنرانی و افاضات مشکلی حل نمی شود؛ راه حل بدهید
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «برای آنکه ظرفیت حرفه ای و تخصصی اینگونه افراد را امتحان کنیم کافی است از آنها مجموعه مشخصی از تحلیل شرایط کنونی و چند راه حل خواسته شود؛ وگرنه با سخنرانی و افاضات مشکلی حل نمی شود و تنها موجب گمراهی افکار عمومی می شود.»

وی ادامه داد: «اگر می گویند این راهی که می رویم غلط است باید در ادامه بگویند آیا باید از این راه برگردیم، بایستیم یا راه دیگری برویم؟ اکنون سیستم اقتصادی به اندازه کافی و از جهات مختلف دچار اغتشاش است و لذا بهتر است این افراد مدام به افزایش سردرگمی کمک نکنند.»

طبیبیان با طرح این پرسش از منتقدان که منظور از سیاست های تعدیل اقتصادی چیست؟، گفت: «این افراد بگویند سیاست های تعدیل اقتصادی چه اجزاء و چه ایراداتی داشته تا بتوان در جهت ایجاد یک ذهنیت مناسب قدم برداشت. این افراد مانند کسانی هستند که مجسمه ای برای خود درست می کنند و سپس شروع به سنگ اندازی به سمت آن می کنند.»

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بسته ای نداده است
طبیبیان درباره این صحبت منتقدان که عنوان می کنند سیاست های تعدیل اقتصادی به نوعی تکرار بسته سیاستی شوک درمانی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود گفت: «این افراد یک بار وجدان خود را قاضی کنند و بگویند حرف صندوق بین المللی پول و بانک جهانی چیست و مستندات این ادعای آنها کدام است؟»

وی ادامه داد: «اصلا همچین بسته ای وجود ندارد. این افراد اصلا اخلاق ندارند. اگر راست می گویند سند بیاورند که بانک جهانی گزارش داده کشورها یا کشور خاصی مانند ایران فلان پکیج را اجرا کند.»

طبیبیان درباره این صحبت منتقدان که معتقدند طرح هدفمندی یارانه ها اجرای برنامه شوک درمانی بود که از دهه 70 توصیه می شد گفت: «مسئله یارانه مشکل تمام کشورهای در حال توسعه است که دولت ها برای آنکه خود را محبوب سازند اقدام به پرداخت یارانه می کنند و به مرور زمان در این چاه فلاکت فرو می روند و به جایی می رسند که به بحران می خورند و ادامه راه غیر ممکن می شود.»

یارانه به عده ای خاص پرداخت شود
وی ادامه داد: «در ایران هم یارانه ها کمر اقتصاد را شکسته بود و قابل دوام نبود. منتهی هدفمند کردن به این معنا بود که یارانه به عده ای خاص پرداخت شود؛ اما دولت نهم و دهم یارانه را به تمام افراد پرداخت کرد و کسانی مانند بنده از روز اول عنوان کردیم که این کار خطرناک است.»

وی افزود: «بنده هنوز مدافع این هستم که یارانه ها باید هدفمند شود و از سوی دولت به قشرهای ضعیف جامعه کمک شود، اما یارانه تنها به 20 تا 40 درصد گروههای پایین درآمدی پرداخت شود و نه به کل جامعه.»

طبیبیان با بیان اینکه کسانی که این صحبت ها را می کنند نه انسجامی در فکر دارند و نه دارای راه حل هستند و نه مبنای علمی برای بحث های خود تعیین می کنند گفت: «اگر اینها معتقدند دولت نباید یارانه ها را هدفمند کند بگویند چکار کند؟ آیا بازهم مانند سابق یارانه بدهد؟»

منتقدان سیاست های دهه 70 فقط فضای عمومی را مسموم می کنند
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «هیچ دولتی در ایران از دولت آقای خاتمی تا دولت احمدی نژاد تاکنون کوچک ترین توجهی به حرف های اینگونه افراد مدعی نکرده است. چون این افراد حرف مشخصی برای گفتن ندارند و فقط فضای عمومی را مسموم می کنند. لذا باید از این افراد پرسید حرف حساب شما چیست؟»

وی افزود: «اینگونه افراد تحت عنوان سیاست های تعدیل اقتصادی قصد دارند به سیاست های دوره آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کنند.»

سیاست های دهه 70 باعث شد کشور پس از پایان جنگ ساخته شود
طبیبیان در پاسخ به این سوال که سیاست هایی که در دهه 70 اجرا شد و از آن به عنوان سیاست های تعدیل اقتصادی نام برده می شود و اکنون مورد انتقاد این افراد است دارای چه ویژگی های است؟، گفت: «آن سیاست ها، سیاست های بسیار خوبی بود و باعث شد کشور پس از پایان جنگ ساخته شود؛ آن هم در زمانی که درآمد کشور از فروش نفت بین 8 تا 20 میلیارد دلار در سال بود.»

وی ادامه داد: «بسیاری از پروژه هایی که امروز در حال بهره برداری در کشور است همچون سدها، نیروگاهها، پالایشگاهها، صنایع، زیربناها، راهها، راه آهن، شبکه گاز و شبکه مخابرات تماما در آن دوره ساخته شد یا مبانی آن برقرار گردید؛ در حالی که کشور با بازسازی خرابی های حاصل از جنگ درگیر بود. حال چطور این افراد عنوان می کنند آن سیاست ها موفق نبود؟»

طبیبیان در پاسخ به این سوال که منتقدان عنوان می کنند دو قشر ضعیف و محروم جامعه و نیز تولید کنندگان از قِبَل اجرای آن سیاست ها آسیب دیدند، گفت: «مگر بخش هایی که احداث شد، صنایعی که تاسیس شد و بخش کشاورزی که رونق گرفت تولید کننده محسوب نمی شوند؟»

وضع فقرا در دهه 70 نسبت به دوره قبل بهتر شد
وی ادامه داد: «درباره فقرا نیز باید گفت وضع آنها در آن دوره نسبت به دوره قبل بهتر شده بود. آمار و گزارشات این موضوع موجود است. حرف کسانی که ادعا می کنند قشر محروم و مستضعف جامعه در آن دوره آسیب دید مبنا ندارد و اگر راست می گویند عدد و رقم نشان دهند.»

طبیبیان در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی همان سیاست ها را برای دوره کنونی نیز پیشنهاد می کنید؟، گفت: «هر دوره سیاست های خاص خود را طلب می کند. در آن دوره شرایط پس از جنگ بر کشور حاکم بود و بخش مهمی از کشور مخروبه بود و همه چیز سهمیه ای بود و سیستم کوپنی اجرا می شد.»

وی ادامه داد: «اما اکنون شرایط دیگری وجود دارد و بحث مقابله با تحریم ها و گروههای رانت خور کلانی که زیر پوست اقتصاد کشور نفوذ کردند و نیز بحث بازگرداندن اقتصاد به شفافیت مطرح است.»

طبیبیان در پاسخ به این سوال که آیا این که گفته می شود دولت قصد دارد دوباره سیاست های تعدیل اقتصادی را اجرا کند درست است؟، گفت: «من نمی دانم دولت می خواهد چکار کند چون ارتباطی با دولت ندارم. اما معتقدم در این شرایط هر فردی که می تواند باید به دولت کمک کند چون کشور در شرایط حادی قرار دارد و هر فردی که حرف مشخص مثبت و سازنده برای ارائه ندارد اخلاقا بهتر است از جوسازی اجتناب کند.»
bato-adv
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
با سلام خدمت همه دوستان
باید گفت هر کسی در این موضوع از دید خودش به قضایا نگاه میکنه. دکتر غنی نژاد یا طبیبیان از دیدگاه اقتصاد بازار و آقای راغفر، مومنی و یا دکتر شاکری از دیدی نهادگرایی. اما سخنان دکتر طبیبان در مورد اینکه گروه نهاد گرا فقط فضا رو مسموم میکنن و راهکار راطه نمیدن قبول ندارم. کتاب ایران در دوران تعدیل دکتر مومنی رو حتما ایشون نخوندند. یه مثال میارن دکتر مومنی تو بحث یارانه ها : میگن چرا مثلا برای کاهش مصرف برق تو کشور باید قیمت برق رو افزایش داد در حالی که قیمت تمام شده برق تو ایران چند برابر قیمت جهانیشه. اول باید قمت تمام شده برق رو با اصلاح سیستم توزیع برق در کشور که در اختیار دولته رو کاهش داد بعدش قیمتشو آزاد کرد. چرا هزینه ناکارآمدی دولت رو باید مردم بپردازند.یا در بحث نرخ ارز. آقایان نطوکلاسیک همواره از آزاد سازی نرخ ارز حرف میزنند. نرخ ارز یک قیمت کلیدی در اقتصاده. جالب بدونید هشتاد درصد کالاهای وارداتی ما کالای واسطه ای. این یعنی اینکه شرط مارشال لرنر تو اقتصاد ایران برقرار نیست. یعنی با افزایش نرخ ارز نه تنها صادرات زیاد نمیشه بلکه کم هم میشه. شاید این مطالب رو در یکی دو سال اخیر همه مردوم به چشم خود دیده باشن.امیدوارم اقتصاد دانای مملکت با دید غرض آلود بهم نگاه نکنن. من هم سر کلاسای دکتر شاکری،مومنی،غنی نژادو پژویان نشستم .هیچ کدومشون یکی دیگه رو قبول نداره . دکتر مومنی میگه اینا آدمایی هستن که غرق شدن تو اندیشه های نئوکلاسیکی ، دکتر غنی نزاد هم میگه اینا مارکسیت شرمندن. خب این نوع برخورد با هم اصلا درست نیست. اینا باید دور یه میز بشینن با تو هر موضوع مهمی از زیر بخش های اقتصادی کشور راه حل های خودشونو برای خروج از بحران و رائه راهکار برای بهبود اوضاع ارائه بدن ، اونم بدون غرض و کینه.
امیدوارم اینچینین شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
افراطیون تند رو ، هیچ جایگاهی بین مردم ندارند. حرف آخر را فقط مردم میزنند و تمام....
ناشناس
Finland
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
اگر سواد داشت که بی ربط نمی گفت خودش هم از رانت استفاده کرده
حسن اسلام کیش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
باسلام وتبریک عیدسعیدغدیر:
فردی هستم که تجربه کاراداری وفعالیت خصوصی وتجربه علمی وعملی مناسبی دارم وسالیان درازی ازعمرم گذشته اکنون هم درعرصه علم وعمل فغالم ونظریات دانشمندان واساتید محترم اقتصادرا بادقت دنبال میکنم ایرادی که به اکثریت قریب به اتفاق این بزرگواران وارده اینست که دانش ناب خودرا توام با ضرورت زمان مطرح نمیفرمایند بلکه اظهارات علمی و کارشناسیشان الوده به جهت گیری های سیاسی نامناسب وجناحی میباشد درحالیکه جادارد تمامی این بزرگواران بادلسوزی ودرک موقعیت اقتصادی مملکت ووضع اقتصادکلان کشور از یکطرف ووضعیت معیشت مردم ازدیگر سو راهکارهای اندیشمندانه ارایه نمایندنه اینکه یافته های علمی ودانش اقتصادی خود را برای کوبیدن مخالفان فکری خود به کار بگیرند .
به امیدانروز
به مناسبت -دعایی منسوب به حضرت امیرالمومنین علی ع ذیلا میاورم انشاالله چراغ راهمان شود
الهم طهرقلبی من النفاق وعملی من الریا ولسانی من الکذب وعینی من الخیانه
انشاا...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
آقا هر کي دکتر بود يا استاد دانشگاه که نظرش صحيح نيست احمدي نژادم دکتر بود و استاد دانشگاه بايد ديد در حقيقت و واقعيت با عقل جور در مي آيد نتيجه اش چه ميشود حالا هر چي اقتصاد يا سياست !!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
آقای دکتر طبیبیان، فرمایش شما کاملا متین، ولی باید توجه داشته باشید سیاستهایی که شما طرفدار و مبلغ آن هستید در کره و ژاپن و حتّی چین بسیار موفقیت آمیز بوده ولی در ایران که همچنان عده‌ای حاضر نیستند با اقتصاد اول دنیا رابطهٔ بّر قرار کنند محکوم به شکست است، و از این نظر شما نمیتوانید طرفدار این سیاستها باشید ولی از گفتن اصل کافی‌ برای موفقیت این سیاستها یعنی‌ روابط عادی با کانونهای اقتصادی دنیا یعنی‌ آمریکا و اروپای قربی‌(انگلیس) ابا داشته باشید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ايشون يكي از بهترين اساتيد اقتصادي كشور هستند. ايكاش در دوبت از ايشون استفاده ميشد.
حامد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
حتما به خاطر اینکه از طیف شما حمایت کرد بهترینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
دهه هفتاد اگر تورم سنگین داشت حداقل رکود نداشت و برای همه کار بود و خبری از بیکاری نبود.الان هم تورم رو سرمون خراب شده هم بیکاری
سلیمان
-
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
بیخیال!
میراث سیاستهای اقتصادی دهه 70 ایران شد بوجود آمدن لایه های گوناگون سرخورده و ضعیف و مستضعف که دولت گذشته را در کاسه ی ما انداختند!
البته شکست نظرات نئولیبرالی را در غرب با بحران 2009 شاهد بودیم اما این آقا هنوز بیخیال یک تفکر مرده نمی شود!

ضمنا! طراح های آقایان همان طراح های احمدی نژاد در 3 سال آخر است که می خواست طبقه متوسط را حذف کند که موفق شد. در غرب هم گفتند خوشبختی می آورد صبر کنید ته اش شد بحران 2009.

طبقه متوسط حذف شد آقایان طبیبیان ، پژویان و ... مبارکتان باشد!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
برای اینکه دهه شصتی ها با جمعیت فوق العاده خود که تقریبا تمام جمعیت جوان جویای کار در حال حاضر محسوب می شوند آن زمان مهد کودک و دبستان تشریف داشتند! اگر تقاضای کار در آن زمان هم مثل الان بود وضعیت از الان خیلی خیلی بدتر می بود. متاسفانه در قضاوت ها فقط زمانی شرایط زمانی را لحاظ می کنیم که به نفع ما باشد! سیب زمینی و گوجه فرنگی وقتی زمان احمدی نژاد گران میشه صددرصد تقصیر سیاست های ایشان است ولی دلار وقتی در دهه ی 60 زمان موسوی نزدیک ده برابر می شود سیاستمداران اصلا مقصر نیستند!
حامد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آقای ناشناس جمعیت اونموقع رو داری با الان میسنجی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
جهت اطلاع بهانه گیر های رسالت نویس ، حرف حساب جواب ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
كاش مورگان شوستر بود ..
mohammad
Finland
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
راه نجات این کشور ایت اله.. هاشمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
20 سال اول بعد ازانقلاب کشور در اختیار ایشون بود چه شد؟؟!!
امیررضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
من دانشجو ایشان بودم
متاسفانه درک ایشان از اقتصاد به اندازه رییس جمهور پیشین ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
تو دانشجو نیستی! اگر بودی استاد مدعو دانشگاه استنفورد آمریکا رو میفهمیدی ینی چی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
لابد دانشجوی سهمیه ای بودی!
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
مواقم هیچی نمی فهمه
آقای ناشناس اول یاد بگیر بنویسی یعنی بعد بیا در مورد اینا حرف بزن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
با سلام
ایشون درست می گویند
من شاگرد درس اقتصاد توسعه دکتر مومنی بودم. هیچوقت به طور مشخص راه حل جایگزین ارائه نمی دانند و فقط انتقاد می کردند. الان نیز برای مخالفت با هر دولت و طرحی سیاستهای تعدیل را نقد میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
واقعا این فرمایش آقای دکتر رو باید طلا گرفت :"این افراد حرف مشخصی برای گفتن ندارند و فقط فضای عمومی را مسموم می کنند." آقایون حتی به خودشون زحمت نمی دهند انتقادتشان قدری منسجم و دقیق کنند و فکت های اقتصادی بیارن تا ما هم بفهمیم چی میگن؟
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ما گرفتار یک دور باطل ایم ! و هنوز نفهمیدیم که تا مشکلات ساختاری حل نشود همچنان پس پس خواهیم رفت ! چرا ؟ چون کشور ما واردات محور است و وقتی ما میتوانیم بر مشکلا ت غلبه کنیم که تولید و صنعت داشته باشیم . متاَسفانه برای اینکار فرصت از دست رفت و حالا درمانده شده و بدنبال چاره بر آمدیم و این در حالی است که خزانه خالی است و در آمدی نیست که مثل گذشته کالاهای مصرفی وارد کنیم که هم دولت و هم کسبه وهم مصرف کننده ایرانی که به کالای خارجی عادت کرده سود ببریم! غافل از روزی مثل حالا که گیر افتادیم . تا آ گاهی عمومی از درک وضعیت دشوار فعلی حاصل نشود راه حلی نیست . با حرف و موعظه دردی درمان نمیشود.صدا وسیما هم از آنجا که یک جعبه سانسور است و بی دانش ترین افراد را برای مصاحبه دعوت میکند جز گمراه کردن مردم آنهم با صرف بودجه عظیم هنری ندارد.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
نظرات ضد فقیر از سوی یک تکنوکرات

احمدی نژاد کجایی که یادت به خیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
اشتباهی منفی زدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
بيشترين معضلات موجود در حوزه اقتصاد، ناشي از رفتار سياسي حكومت است. لذا در بسياري از موارد اصلاح رفتار در بخش‌هايي از حاكميت كه حوزه سياست را راهبري مي‌نمايد ضروري است. موضوعاتي از قبيل تضمين به سرمايه گذار خارجي، تعامل بيشتر با كشورهاي صنعتي، توجه بيشتر به صنعت توريسم از جمله اركاني است كه مي‌بايست در حوزه سياست رفع و رجوع شود. پيشنهادي زير در حوزه اقتصاد با تمركز بر كاهش هزينه‌هاي دولت (جلوگيري از كسري بودجه دولت)، پيشنهاد مي‌گردد:
1-ثبات نرخ ارز (نه كاهش و نه افزايش) تا تحريم‌ها كاهش يابد و وضعيت سرمايه گذاري خارجي در ايران به شكل اثرگذاري افزايش يابد.
2-كاهش نيروي انساني شاغل در بخش‌هاي دولتي از محل كاهش يارانه‌هاي نقدي به دهك‌هاي پردرآمد.
4-طرح دوركاري نيروي انساني در دولت نهم و دهم از جمله موارد استثنايي است كه حتما مي‌بايست در دولت يازدهم با گستردگي بيشتر به اجرا درآيد
3-كاهش ساعات كار ادارات (هر گونه كاهش/ افزايش در ساعات كار ادارات مي‌بايست منطق اقتصادي داشته باشد. در مقطع زماني موجود، كاهش ساعات كار به صرفه جويي قابل توجهي در مصرف انرژي و طبيعتا كاهش هزينه‌هاي دولت و كسري بودجه دولت مي‌انجامد)
4-تعطيلي بسياري از پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني كه بسياري از اين پروژه‌ها به هيچ عنوان داراي توجيه اقتصادي (و ديگر توجيهات اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي) نيستند.
5-عدم افزايش اعتبارات هزينه‌اي و عمراني دستگاه‌هاي اجرايي در سال 1393
6-افزايش قيمت بنزين و كاهش عوارض واردات خودروهاي كمتر از 4 سيلندر و كم مصرف
7-جلوگيري از واردات هرنوع كالا بي كيفيت و باز هم تاكيد مي‌كنم بي‌كيفيت. چرا كه با خريد كالاهاي بي‌كيفيت سرمايه ملي نابود مي‌گردد.
8-مقابله جدي با قاچاق سازمان يافته كالا
9-گسترده كردن چتر مالياتي براي صنوف و افراد و بخش‌هايي كه ماليات فعاليت‌هاي اقتصادي خود را پرداخت نمي‌كنند.
10-...
احمد ک
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
در نهایت احترام عرض میکنم هر زمان کشور دنبال تئوری اقتصاددانان وطنی افتاد لطمه دید دلیلش هم اینستکه 1-یک نقشه راه مشخص که مورد قبول دواقتصاددان باشد وجود ندارد 2---مسئولین ما بیشتر ژست داشتن مشاور میگیرند از بالا تا پایین مقامات جز نظر غیر تخصصی خود کسی را قبول ندارند 3- اقتصاد دانهای ما هنوز شرایط کشور ایران را درک نکرده اندمثل تاریخ فرهنگ نوع اقتصاد کشور سوابق تاریخی نوع مشاغل نوع تولید واسیب شناسی ان 4-تعصب 5-مقایسه کشور با کشورهای غربی ویا کمونیستی ولی دوستان ایران ایران است جز مرحوم عظیمی واقای رزاقی که انها هم تعریف اقتصاد ایران را ناقص ارائه کردند کارمهمی صورت نگرفته ووقتی اصلموضوع در پرده ابهام است اقایان هم سردرگم خواهند بود برگشت به گذشته بدون تعصب بسیار خوب است چه صاحبان مطلب وچه منتقدین باید به فکر چاره باشند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
دکتر اقتصاد نئوکلاسیک اونم تو یه کشور رانت‌پرور که خرج‌های غیرملیش سر به فلک می‌زنه و بازاری که توش کلی اسمال بیزنس حرام و غیر مجاز به شمار می‌ره معنی داره؟؟؟ فریدمن تو قبر داره می‌لرزه! هایک کجا فکر می‌کرد هر کشوری با هر وضعیت سیاسی می‌تونه اقتصاد بازار آزاد داشته باشه؟؟؟ فرارو چاپ کن لطفا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آفرین رضا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
آقای استاد دانشگاه خودت باید بدونی سیاست های اقتصادی که کوتاه مدت نیستن
مثلا سیاست های دهه 70 خودش را تو دهه 80 نشون میده
یا سیاست های دهه 80 تو دهه 90. یعنی استاد دانشکاهی ؟چی چی میگی؟
كاوه
United States of America
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
برادر جان بايد انسان در هرحال وجدان داشته باشد. دكتر طبيبيان از سال ١٣٧٣ از سازمان برنامه رفته و به كار درس مشغول بوده. او اولين استادي است كه در زمان احمدي نژاد باز نشسته شد. اين سالها هم بيشتر جلاي وطن كرده. اگر وجدان داري برادر جان چه ارتباطي بين او و سياستهاي احمي نژاد مي بيني؟
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ببین عزیزم

آقای طبیبیان وهمچنین تیم اقتصادی دولت اقای روحانی طرفدار اقتصاد آدام اسمیتی یعنی حمایت قاطع دولت وقانون گذاران هر کشور از ثروتمندان حتی اگر به نابودی ضعفا وغیر برخورداران بیانجامد است

خوب همه کارشناسان بی طرف و زبده (اگر شهامت ابراز نظر داشته باشند یک صدا می گویند ساختار قدرت در عرصه های گوناگون در کشور ما "رانتی" است.
به عنوان نمونه شما را ارجاع می دهم به سخنان آقای دکتر کاشی که چندروز قبل در فرارو منتشر شد.

به این معنی افرادی که بعد از انقلاب به هرشیوه چه درست وچه نادرست و پارتی بازی - رشوه - حتی اختلاس پنهان و به هرطریق دیگر صاحب ثروت کلان شده اند وظیفه دولت حمایت کامل از این افراد وسرمایه های انان است!!!!!!!!

در نظر بگیر دولت خودش رو موظف به حمایت قاطع از زنجانیها که تعدادشون در کشور کم نیست بداند یعنی چه؟؟!!
مسعودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آقای طبیبیان چشم ها را بسته و دهان را گشوده اند و متاسفانه مشتی دروغ تحویل می دهند. اولا دست کم آقای مومنی یک کتاب به نام اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری در سال 1386 منتشر کرده اند که طرح تعدیل را با عناوین مشخص بررسی و تحلیل کرده است. با صدها مقاله و تحلیل انتقادی که توسط دیگر اقتصاددانان در این زمینه منتشر شده کاری نداریم. دوم این که ایشان مثل مرادشان آقای احمدی نژاد بخشی از واقعیت را می گویند و بقیه را عمدا ندیده می گیرند. بله ایشان راست می گویند صدها طرح در زمان سازندگی اجرا شد اما مثل طرح های دوره احمدی نژاد یا ناتمام ماندند. یا به درد نخور بودند یا با ده ها برابر هزینه انجام شدند. در بیشر طرح ها هم تبلیغات سبک از در و دیوار می بارید. مثلا وزیر مخابرات می گفت ما از زمان هوخشتره تا الآن بیشترین خط موبایل را راه انداخته ایم. بله این ادعا درست بود اما ایشان نمی گفت که تا آن زمان اصلا موبایلی وجود نداشت که به مردم بدهند. حالا اگر تو بیایی و دهها برابر قیمت یک خط موبایل بفروشی این هنر است! این اگر حقه بازی و دغل بازی نیست پس چیست؟
البته در حرف های این آقا هیچ ادعای جدیدی نیست. ایشان در باره فقر و بدبختی مردم در پایان آن دوره چرا از تظاهرات مردم در مشهد و اسلام شهر یادی نمی گنند؟ چرا از میلیاردها دلار بدهی خارچی ایران به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول یاد نمی کنند که بازپرداخت آن به گردن دولت خاتمی افتاد! چرا ایشان نمی گویند چرا اجرای طرح های تعدیل مانند یکسان سازی نرخ ارز و غیره متوقف شد. دولت دلار7 تومانی را تحویل گرفت و دلار 900 تومانی تحویل داد. هنر این کار کجا بود؟
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
قشر متوسط جامعه معمولا" قشر آگاه جامعه است
که تقریبا" از بین رفته ؟؟؟؟؟
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اقتصاد دانان درایران باید تکلیف خودرا با مکاتب اقتصادی دنیا مشخص کنند تا بتوان نقد های آنها رامورد بررسی قرارداد. در پستهای اقتصادی در دولت باید از طرفداران یک مکتب اقتصادی استفاده کرد. زیرا مثلا طرفداران مکتب کینز ومکتب شیکاگو اختلاف های شدیدی درتصمیم گیری های اقتصادی دارندوباعث عدم هماهنگی درتصمیم گیری ها وکندی حرکت اقتصاد می شود.مشکلی که هم دردولت محترم فعلی وهم در دولت های قبل وجود داشت . نشانه های آن هم مواضع متضاد مسئولین اقتصادی در مورد یک موضوع اقتصادی است.
غیر کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
در نظریات ایشون دو ضعف خیلی بزرگ وجوددارد

1- قانون از کجاآورده ایی

2- پولشویی

ظاهرا" ایشون به این دو اصل مهم سلامت اقتصادی اعتقادی ندارند!
یعنی مهم نیست ثروت از چه راهی کسب شده باشد!!!
از راه فساد و نادرست مثلا" فروش مواد مخدر؟؟؟ دزدی؟؟ قتل ؟؟ سرقت بانک؟؟ اختلاس؟؟ رانتخوری؟؟ و هر روش نادرست دیگر !!!!
مهم این است که آن شخص در حال حاضر صاحب سرمایه است ودولت موظف به حمایت و پشتیبانی ازاوست!!!!

تو کشور ما این نگاه اقتصادی یعنی فاجعه!
رضا
United States of America
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اینکه اجازه می دهید در سایت مطالب دروغ و فحاشی از طرف گروهی شناخته شده بر علیه اساتید کشور مطرح شود اخلاقن درست نیست و به اعتبار سایت شما لطمه می زند. من داشجوی دکتز طبیبیان بودم و او از روز اول با احمدی نژاد مخالف بود حالا شما می نویسید احمدی نژاد مراد او است؟ واقعآ بی شرمی میخواهد این ادعا ها. او به دلیل مطالبی که در سال 84 بر علیه احمدی نژاد نوشت از جمله در روزنامه شرق و در مقابل بر سر کار آمدن شبه نظامی ها و عواقب آن اخطار داد به عنوان اولی اقدامات احمدی نژاد بازنشته شد. بهتر است سایت فرارو اگر به اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری پا بند نیست به آبرو و اعبار خودش پا بند باشد.
علی اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
من از این که دوباره این مباحث در حوزهی اقتصاد سیاسی دارد جان می گیرد خوشحالم
باور کنید عقل جمعی فرهیختگان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ما که در جای جای کشور پراکنده و ناشناخته اند اگر میدان بحث و اندیشه پیدا کند راه رانت خواری های بسیاری را بسته و راه متناسب با بالندگی اقتصادی ایران را روشن خواهد کرد
بیاییم صدا و سیما را هم وادار به پذیرش این روند نماییم و به جای برنامه کم مایه و روتین شدهی پایش برنامه ای که عصاره عقل جمعی این طیف گسترده و زخم خورده از سیاستهای اقتصادی دو جناح می باشد را درخواست نماییم
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
من براي سواد ايشان احترام قائلم اماخوب به ياددارم كه درهمان زمان هم چه بيعدالتي گسترده اي درزمينه توزيع ثروت درجامعه وجودداشت وچطور عده اي بازحمت كم به ثروت ميرسيدند .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv