bato-adv
کد خبر: ۲۲۷۱۳۸

ایران‌ستیزی یا نجات ماهی قرمز؟

امیر هاشمی‌مقدم

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
فرارو- امیر هاشمی‌مقدم؛ در این چند ساله که یادداشت‌های بسیاری در مخالفت با خرید و نگهداری (کشتن) ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین در رسانه‌های مختلف نوشته‌ام، به خوبی متوجه شده‌ام یکی از اصلی‌ترین اتهاماتی که زیر عنوان انتقاد به مخالفان خرید ماهی قرمز وارد می‌شود، ایران‌ستیزی است؛ با این توجیه که ما به بهانه نجات ماهی قرمز در پی حذف سنت‌های دیرینه ایرانی هستیم. این اتهامات در این یکی دو ساله اخیر که بحث سبزه گذاشتن نیز با اما و اگرهایی درباره اسراف این کالای استراتژیک همراه شده، طرفداران بیشتری یافته است.

جدای از اینکه مدافعان خرید ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین تاکنون حتی یک سند و مدرک درباره حضور ماهی قرمز به‌عنوان زینت سفره هفت‌سین ارائه نکرده‌اند (و تنها بر اساس حدس و گمان اینگونه می‌پندارند که چون ماه دوازدهم سال از حوت به حمل می‌رود، بنابراین قاعدتاً باید ماهی قرمز هم سر سفره هفت‌سین بوده باشد)، بر اساس همین استدلال ضعیف و غیرقابل اثبات، مدعی‌اند که چون یک سنت در فرهنگ ایران باستان رواج داشته (که به باور ما نداشته و دیرینگی‌اش کمتر از یک سده است)، بنابراین به هر روش ممکن باید آن‌را حفظ کرده و تداوم داد. آیا به راستی اگر حتی به فرض محال، سنت ماهی قرمز از گذشتگان به جا مانده باشد، باید آن‌را به هر طریق ممکن حفظ کرد؟ حتی به بهای کشته شدن سالانه بین ۵ تا ۱۰ قطعه ماهی بی‌گناه؟ و اگر قرار باشد استدلال این افراد را بپذیریم که به جای پیشگیری از خرید ماهی قرمز، روشهای درست نگهداری کردن آن‌را آموزش بدهیم، با زندانی کردن ۱۳ روزه ماهی قرمز در تنگ کوچک چه باید کرد؟ و البته که هرگز با این افراد هم‌عقیده نیستیم که ماهی قرمز، حیوانی است خانگی؛ که هیچ موجودی از آغاز آفرینشش خانگی نبوده و این انسان‌ها بودند که آن‌ها را با انواع لطایف‌الحیل، به حال و روز کنونی کشاندند.

بحث اسراف در سبزه گذاشتن و هدر دادن گندم هم در همین راستا می‌گنجد (به‌ویژه خانواده‌هایی که تعداد قابل توجهی سبزه می‌گذارند). و البته لابد کسانی هم که این روز‌ها صدایشان در آمده که در این شرایط بحرانی و کم‌آبی، شما را به خدا هنگام خانه‌تکانی و شستشوی خودرو و حیاط خانه و کوچه و وسایل و...، در مصرف آب صرفه‌جویی کنید، ایران‌ستیزانی بیش نیستند که زیر نقاب مصرف بهینه آب، با سنت دیرینه پاکیزگی که جزو فرهنگ ایرانی بوده مخالفت می‌کنند.

اگر قرار باشد هر آنچه در فرهنگمان وجود دارد را به‌‌ همان شیوه ادامه بدهیم، باید بپذیریم که اوضاعمان همینی که هست، خواهد ماند؛ چه اینکه اگر عناصر موجود در فرهنگمان همگی سودمند و کارا بودند، اکنون روزگارمان به از این بود (و البته باز در اینجا تکرار می‌کنم که نهادن ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین سنتی ایرانی نیست. اما برای آنانکه اصرار دارند با چنگ زدن به هر چیزی اثبات کنند این سنت ایرانی بوده، اندیشیدن در این نکته سودمند خواهد بود).

شگفتا که اصلیترین مدافعان خرید ماهی قرمز و گذاردن آن در سفره هفت‌سین که مطالبشان صد‌ها بار در سایت‌ها و وبلاگهای مختلف بازنشر شده است، برخی اعضای گروه‌های محیط زیستی هستند و عجیب‌تر آنکه این افراد، مخالفان خرید ماهی قرمز را نه تنها ایران‌ستیز، که حتی حیوان‌ستیز نیز می‌دانند که با این کارهای خود، مانع از نزدیکی میان انسان‌ها و جانوران می‌شوند. تا آنجا که در فعالیتهای این چند ساله به‌عنوان عضوی از گروههای مدافع حقوق جانواران می‌دانم، اکنون عمده‌ترین فعالیتهای دفاع از حقوق حیوانات، در درجه نخست حفظ آن‌ها در محیط زیست طبیعی و بومی خودشان است و تنها در صورتی که حیوانی با ناچار وارد محیط انسانی شده باشد، تدابیر دیگر را برایش در نظر می‌گیرند. حتی بسیاری از گروههای مدافع حقوق حیوانات که در ایران فعالیت می‌کنند نیز به صراحت در آیین‌نامه‌هایشان به این مورد اشاره کرده‌اند. این در حالی است که مدافعان خرید ماهی قرمز که خود را مدافع حقوق جانوران نیز معرفی می‌کنند، خواهان به اسارت کشیدن هرچه بیشتر ماهی قرمز، حتی به بهای کشته شدن میلیون‌ها قطعه از آن در هر سال هستند.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
اگه بخوايي از زاويه اسراف به مسئله نگاه كنيم مراسم هاي مذهبي نظير تاسوعا وعاشورا و نيمه شعبان كه اتفاقا بريز و بپاششون خيلي بيشتر از عيد نوروز است خود نوعي اسراف به حساب مياد
محمد
United States of America
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
این حرف رو که سبزه نکاریم چون اسراف میشه غیر قابل قبوله.اما یه مشکلی که احساس میشه اینه که برخی فکر میکنن جمهوری اسلامی مخالف این جشنهاست چون در زمان پهلوی هم وجود داشته . به عنوان یک وفادار سرسخت به حکومت اسلامی، می خوام بگم که پهلوی وارث هیچ چیز ایران نیست. رضاخان یک خائن بود که اربابانش با پس گردنی انداختنش بیرون و پسرش رو هم ما انداختیم بیرون. ما واراث نوروزیم. ما وارث چهارشنبه‌سوری هستیم. ما وارث تخت جمشیدیم. پهلوی حتی وارث نشان شیر و خورشید هم نیست. مطمئنا اگه حکومت پهلوی چند سال دیگه دوام میداشت، الان به جای نوروز باید کریسمس رو جشن میگرفتیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
سلام فارغ از اینکه گذاشتن ماهی قرمز سنت دیرینه هست یا خیر
در حال حاضر این به یکی از رسوم مشترک تبدیل شده که شور و شوق آمدن بهار را به افراد خصوصا بچه ها تزریق میکنه
ماهی قرمز اساسا یک ماهی آکواریومی هست یعنی زیستگاهش همین خانه هاست
بهتر از اینکه مردم رو تشویق به حذف این رسم کنیم راههای نگهداری مساعد این ماهی رو بهشون یاد بدیم شاید بهتر باشه
سرخوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
شما خودشو زیاد نگران نکن داداش ، کار ما ایرانیان از این حرفا گذشته ! همینطور که از اسم بنده مشخصه ، " سرخوشیم " داداش ، سر - خوش ، سر - خوش ، سر - خوش ...
ح ـ س
Finland
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
بنده خودم مخالف نگه ذاشتن هر جانداری در قفس وتنگ بلور وزندان و...هستم اما منطق مخالفان ماهی سفره هفب سین را سست می بینم ونوعی ریا کاری وفرافکنی موضوعی در این کاراحساس می کنم لذا معتقدم این روش اثر عکس هم درجامعه می گذارد و مثل بسیاری از مسائل دیگر نوعی عناد اجتماعی هم بوجود می آورد.برخورد صحیح وصادقانه وغیر مزورانه می تواند اثر مثبت تری داشته باشد.مثلا می شود گفت آی مردم سفره هفت سین شما محترم ولی کاش ماهی را از این سفرهسنتی مان حذف کنیم در صورتی که هر بچه مدرسه ای هم می داند که هدف اصلی این نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
France
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
جناب خیلی از کارها و مراسم های شما هم از دید خیلی ها مسخره و خنده داره
ضمنا کسی که به چیزهایی اعتقاد داره که اثبات ناپذیره حق نداره برای هر چیزی از دیگران دلیل و مدرک بخواد
همینی که هست هم سبزه و هم ماهی قرمز می ذاریم
ضمنا چهارشنبه سوری هم پرشورتر از سال ها پیش برگزار میشه
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
من یکی از دوستداران ایران باستان هستم ولی امسال و سال های آینده به خاطر محیطزیست و ایران ماهی قرمز(که باعث انقراض گونه های بومی ایران میشه)و سبزه (که هم گندم به هدر میره و هم آب چون در نهایت میندازیمش دور) نمیخرم و نمیذارم
mohsen
United Arab Emirates
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
عجیبه که این مطالب کامنت نداره ایشالا یه دفعه هم قبل از خرید ماهی قرمز بد بخت ،فک کنیم که واسه چی مفهوم اسارت رو میزاریم سر سفره سنتهای ایرانیمون ؟
امیر
Austria
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
دلیل عقب ماندگی ما ربطی به ماهی سفره هفت سین نداره ... تا کی خودتون گول می زنین..... خواب زده ها ما بیداریم !!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
فرارو امروز رو خط سانسوره! وگرنه میخواستم بنویسم الآن یه عده میان میگن این از سنتهامونه ماهی قرمز یچاره رو آزار بدیم و هرکی خوشش نیاد ایرانی نیست.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
قشنگیش به اینه که توی 13 به در میشه نمادی از ازادی و رهایی ، با این کار میخوایم بگیم ایرانی اصیل ازادی میخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ماهی قرمز سنت ایرانی نیست. هیچ مفهومی هم ندارد. اصلا فکر کنید که 2000 سال پیش ماهی قرمز را چگونه چگونه نگهداری می کردند. ان موقع که تنگ و احتمالا شیشه نبوده. ایا ماهی را داخل کوزه می انداختند؟ در ان صورت که اصلا دیده نمیشده. در مناطقی که به رودخانه دسترسی نداشتند ماهی چگونه به ان جاها می رسیده. همه اینها نشان می هد که ماهی قرمز سنت ایرانی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
گذشته از مسائل اخلاقی و زیست محیطی خرید ماهی قرمز، در نظر بگیرید که هر خانوار ایرانی حداقل 2000 تومان برای خرید یک ماهی خرج کنند حدود 40 میلیارد هزینه میشود!
فراموش نکنیم که برای پرورش و نگه داری آن کلی آب مصرف می شود.
ناشناس
United States of America
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
دوست من شما بیا یه سر آمریکا تا ازین حرفهای صد تا یه غاز نزنی، شتر ور دارند با بارش میبرند شما نشستی حساب میکنی 100 گرم گندم ضربدر تعداد خانوارها چقدر میشه؟! انفدر سوراخ و چاله و اتلاف هست که این صحبتها در موردش هیچه
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
چهل میلیارد که البته در چرخه اقتصاد بازار خرج میشه کجا 3000 میلیارد و 6500 میلیارد و 12000 میلیارد کجا اگه کل سال ماهی قرمز بخریم به این ارقام نزدیک هم نمیشیم
شیدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ول کنین تو رو خدا یکی میگه سبزه درست نکنید یکی میگه نرین چهار شنبه سوری این همه زدیم با تفنگ حیوانات نادر را کشتیم بعد به ماهی عید گیر میدیم از اون همی جشن ملی چی مونده برامون که همین چند تا رو هم میخوایم بگیریم و بعد اذربایجان و ترکیه میخوان به نام خودشون بزنن واقعا همه کارامون خنده داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
مزخرفات که تمامی ندارد!
اقبال مردم به ماهی های زینتی باعث می شود در زمینه تولید و نگهداری آن ها کار شود و از طرفی برای جمعیتی هم اشتغال ایجاد کند. شما اگر نیت خیر داری مردم را تشویق کن که از آنها درست نگهداری کنند و کتاب های اموزش نگهداری ماهی را بخوانند نه اینکه اصلا نداشته باشند. نگهداری از حیوان خانگی و رسیدن به آن یکی از راه های مبارزه با افسردگی است
در مورد نان هم میزان هدر رفت و ضایعات نان 30 درصد است یعنی اگر هر خانواده ایرانی 100 گرم گندم برای سبزه مصرف کند کافی است هر خانواده تنها کمتر از نصف نان بربری در طول کل تمام سال بهینه مصرف کند و دور ریز نداشته باشد جبران می شود.
این حرف کلا مصداق از در دروازه تو نمی رفت ولی از سوراخ سوزن تو می رفت
بوق
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
حیوان ازاری.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ای کاش میشد در مورد همه چیز نظر داد.

البته مسایل ملی که براحتی قابل بحثه
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
عجب مطلب بی سر و پای بود. واقعا استدلالت تو حلقم آخه این جه رسوماتی که باعث نابودی محیط زیست می شه. سنت غلط، غلطه و نباید توجیهش کرد باید از بین بره
حسن
United States of America
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
اين ديگه جالب بود بايد در مصرف ماهي قرمز وسبزه عيد هم صرفه جويي كرد ولي كسي پيدا نميشه بگه چرا مرغ كه گران شده علت نه بخاطره بي انصافي محتكران بلكه بعلت بى كفايتي مسولين در عدم كنترل بازار است
ناشناس
United States of America
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
سه هزار، چهار هزار، شش هزار، نه هزار و این آخری بیست هزار میلیارد میلیارد اختلاس میشه اسراف نیست، سبزه اسرافه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
یواش یواش به سیرو سنجد و سرکه و سکه و ... هم گیر بدید بگید سبزی آزاری میشه یا سیر آزاری میشه یا سکه آزاری میشه جناب نویسنده یا خوانندگان کلاسیکی ک همگی دانسته یا ندانسته کمر بر از بین بردن سنتهای ایرانی بسته ایید این که دو هزار سال پیش ماهی رو چه جوری تو کوزه میدیدند به من و شما ربطی نداره ولی اینکه این سنت به این زیبایی هنوز هم در بین ما هست به همه ربط داره و اینکه چرا بعضی ها دارند یواش یواش این رسوم را از بین میبرند کاملا برای همه روشن است و
علت آن هم معلوم . سیزده روز ماهی را در منزل نگه داشتن اگر با علم نگهداری باشد برای ماهی هیچ اتفاقی نمیافتد و میشود بعد از آن هم به قول یکی از نویسندگان به نشانه آزادی آن را در یکی از استخرها یا رودخانه ها آزاد کرد . اگر خیلی دلتان به ماهی میسوزد خوردن این همه ماهی بدبخت پرورشی را که بزرگ میکنید و کیلو کیلو در فریزر ذخیره مینمایید را هم کنار بگذاریید که البته از نظر بنده این هم منطقی نیست . اینکه ایشان میگویند هیچ حیوانی از اول خانگی نبوده کسی به اول و آخر آن کاری ندارد . بعضی از حیوانات چون در اسارت تولید و تکثیر میشوند و زندگی میکنند نمیتوانند در محیط آراد زندگی کنند مثل قناری که اگر از قفس رها شود بدون شک می میرد و قدرت حفظ خود را ندارد .جناب نویسند هدر دادن یک بشقاب کوچک سبزه به اندازه گوشه های نونی که در منزل من و شما جداشده و دور ریخته میشود نمیباشد . تا به حال چند دفعه شما دلسوزان به این فکر کرده ایید که بجای دور ریختن این تکه های نون آنها را به حیواناتی بدهید که در زمستان حیران یک دانه هستند ؟؟اگر قرار است یک بشقاب سبزه در این مملکت بدبختی و گرسنگی بیاورد پس بهتر است که بیاورد . چشممان را باز کنیم تا بتوانیم حقایق را ببینیم و با این افرادی که قصد از بین بردن ایران و ایرانی را کرده اند سینه به سینه بجنگیم که ایران عزیزمان در گیر خیلی هوس بازیها و اسرافیگریهای دیگری است که به خرید ماشینهای میلیاردی و خانه های آنچنانی و غیره میشود همان که در ماشین اتومات دنبال کلاچ میگردد این نصایح را هم به ما میکند تا دستوراتی را که از جایی گرفته است خوب اجرا کند .
(جناب فرارو خواهشا به عنوان یک جوابیه از طرف کسانی که اینگونه فکر میکنند چاپش کن . توهینی هم که نکرده اییم . ممنون)
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
توی رودخانه نباید آزادش کرد باعث انقراض گونه های بومی میشه تروخدا منم ایران باستان رو دوست دارم به خدا ولی ماهی قرمز اصلا 2500 سال پیش نبوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
در مورد سبزه و اينها كه به همه كامنت گزاران محترم موافقم
ولي واقعا ماهي قرمز گناه داره، ماهي سفيد حداقل خورده ميشه ولي ماهي قرمز رو بعض مردم ول مي كنن تو جوي آب !!! در صورتيكه يك موجود زنده هستش كه اوني كه مي خره در قبالش مسئوليت داره، اگه مي تونه خوب نگه داري كن خوب بخره ...
كالاي استراتژيك كيلويي چند؟؟؟ روزانه چقدر نون بخاطر طبخ نا صحيح ضايع ميشه؟ روي اون برنامه ريزي كنيد
ناشناس
United States of America
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
انقدر مراسم بیخود تو این مملکت هست که ماهی قرمز و سبزه توش هیچه! شتر رو دارند با بارش میبرند تو نابغه گیر دادی به سبزه. ماهی قزمز سنت جدیدیه به علت انکه با توجه به مدارک موجود ایرانیان باستان ماهی زنده بزرگ سر سفره هفت سین میزاشتن و بعد اون ماهی خورده میشد، به علت افزایش جمعبیت و نبود امکان تهیه ماهی زنده برای همه این ماهی قرمز چینی جایگزین شد. حالا شما برو دنبال بازیت