bato-adv
کد خبر: ۱۷۸۲۹۵

دختران دهه شصت هنوز مادر نشده اند

متولد 1360 است. اسفند امسال نیز که بگذرد بیش از 30سال از زندگی‌اش گذشته است و او به‌عنوان یک معلم ورزش در شهر خودشان روزها را به مدرسه و سالن‌های ورزشی می‌رود و شب‌ها را در خانه کنار پدر یا مادرش یا تنها سریال‌های تلویزیونی تماشا می‌کند.

تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
متولد 1360 است. اسفند امسال نیز که بگذرد بیش از 30سال از زندگی‌اش گذشته است و او به‌عنوان یک معلم ورزش در شهر خودشان روزها را به مدرسه و سالن‌های ورزشی می‌رود و شب‌ها را در خانه کنار پدر یا مادرش یا تنها سریال‌های تلویزیونی تماشا می‌کند. رویا یک دختر معمولی در میان دیگر زنان و دختران کشور است و خودش می‌گوید: «همه آنچه در این سال‌ها در زندگی تجربه کرده از او یک دهه شصتی ساخت.»

 دهه شصتی عنوانی است که با پشت‌سرگذراندن دوران نوجوانی این دهه بر سر زبان‌ها افتاد؛ نسلی که موقعش بود، نسل دیگری را تحویل جامعه ایران دهد اما انگار ترجیح داد این وظیفه را به نسل قبل و بعد از خود بسپارد. به‌طوری‌که حتی در پیش‌بینی‌های جمعیتی نیز دست برد و همه‌چیز آنگونه که انتظار می‌رفت، نشد. این دختران آنگونه که انتظار می‌رفت هنوز تبدیل به «مادران نمونه آینده» جامعه نشده‌اند و همچنان جمعیت زیادی از آنان مجرد است.


سرشماری سال 90 نشان داد، جمعیت زنان نیمه‌اول دهه60 در حال حاضر بیشتر از نیمه‌دوم آن و همچنین دهه بعد و قبل از خود است. بر اساس این سرشماری ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ جمعیت زنان کشور 30 سال است. تیام‌ برخلاف اسمش با چشمان آبی‌رنگ و موهای روشنش یکی از متولدین نیمه‌اول دهه60 است، بیشتر دوران نوجوانی‌اش با بیماری مادر و بعد فوت او سپری شد.

او در حال حاضر از ایران رفته است و مشغول ‌کار در یکی از شهرهای آمریکاست اما گاهی به نظر می‌رسد نوعی تنهایی دهه شصتی به سراغش می‌آید و می‌گوید: «همه زندگی می‌خواستم که بهترین دوست برای دوستانم، بهترین دانش‌آموز برای مدرسه، بهترین خواهر برای خواهر و برادرانم و بهترین فرزند برای پدر و مادرم باشم. اما امروز می‌بینم که تنها هستم و آنها به بهترین بودن من توجهی نکردند.»


این دختران مهم‌ترین بخش جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بر اساس آمارها جزو 30درصدی جمعیت مجرد زنان کشور هستند و به نظر می‌رسد کمتر از کم‌سن‌وسال‌های خود انگیزه‌ای برای ازدواج دارند. این امر موجب شده تا جدول‌های آماری جمعیت و ازدواج در ایران به شکل دیگری دربیایید. اگرچه از تعداد ازدواج‌ها در سال‌های اخیر کاسته نشده اما آمارها نشان می‌دهند این ازدواج‌ها عمدتا مربوط به دختران نیمه‌دوم دهه60 و بیشتر از آن دهه70 بوده است.

میانگین سن اولین ازدواج در بین زنان و مردان بر اساس سرشماری سال 90 در بین دختران 23سال و در بین پسران 26سال است و بر این اساس معادلات ازدواج در این سال‌ها چندان دور از ذهن نیست و تنها در ازدواج‌های مربوط به نیمه نخست دهه60 تفاوت‌هایی وجود دارد.


بهاره 31ساله است و کلاس‌های آموزشی زیبایی و پوست دارد؛ چهارسالی است که مشغول ‌کار شده و در این سال‌ها برای گذراندن دوره‌های مختلف دایما در حال سفر به کشورهای اطراف است که برایش کار و تفریح با هم است. درآمدش خوب است و این را یکی از دلایلش برای ازدواج‌نکردن می‌داند. البته او معیارهای دیگری هم دارد و معتقد است هنوز فرد تمام و کمالی را پیدا نکرده است. درمورد این تفاوت می‌گوید: «فکر می‌کنم معیارهای نسل ما با نسل جدید برای انتخاب همسر بسیار متفاوت است. بیشتر می‌بینم که آنها فقط می‌خواهند یک پسر پولدار پیدا شود و ازدواج کنند اما ما به تحصیلات، کار، طرز فکر و رفتار طرف مقابل هم خیلی اهمیت می‌دهیم و عمدتا به نظرم خیلی سختگیرتر هستیم یا شده‌ایم!»

پدرها و مادرهایی که زود پیر شدند
به نظر می‌رسد دختران متولد 66 به بعد کشور با رسیدن به سن ازدواج، آن را به‌عنوان یکی از معیارهای زندگی خود قرار داده‌اند در حالی‌که دختران بزرگ‌تر از آنان هنوز زیر بار این مسوولیت نرفته‌اند. نجمه و سمیرا در کافه‌ای مشغول صحبت در مورد دوران نوجوانی و کودکی‌شان هستند. هردو با وجود مجردبودن از شرایط خود چندان نیز ناراضی نیستند و دوستان همسن‌شان که ازدواج کرده‌اند را نیز چندان موفق نمی‌دانند.

 نجمه بیشتر به خانواده‌اش رسیدگی می‌کند و می‌گوید: «نمی‌دانم چرا پدر و مادرهای ما خیلی زودتر از پدرها و مادرهایشان گرفتار بیماری‌ها شدند. دایما برای درد قلب پدرم یا درد پای مادرم باید مراقبشان باشم و می‌بینم که تنها من این شرایط را ندارم؛ بقیه هم‌سن‌وسال‌های من هم همین‌طورند. خانواده‌هایمان هم کاملا از ما انتظار دارند و انگار همه امورشان را به ما سپرده‌اند.»

سمیرا در جواب نجمه می‌گوید: «خب این به خاطر همین است که ما ازدواج نکرده‌ایم و نه آنها کسی را جز ما دارند و نه ما جز آنها کسی را داریم.» اما نجمه این حرف دوستش را قبول نمی‌کند و ادامه می‌دهد: «آخر مگر ما فرصت ازدواج هم داشتیم؟ حتی به خودمان هم فکر نمی‌کنیم چه برسد به کس دیگر، همه فکرمان خانواده و پاسخ گفتن به آنهاست.» سمیرا نیز به نشانه تایید سری تکان می‌دهد و زیر لب می‌گوید: «نه وقت نکردیم.»

سمانه هنوز از «بله» گفتن دخترخاله متولد 72 خود به پسر هم‌دانشگاهی‌اش متعجب است. او که خود متولد 61 است، می‌گوید البته خیلی از دوستانش هم ازدواج کرده‌اند و مخالف ازدواج نیست اما اصرار چندانی هم برای این مساله ندارد و معتقد است هنوز فرصت هست. یادش می‌آید در سال‌های نوجوانی‌، همان سال‌های پراسترس و فشار برای گذر از سد کنکور یک روز با کنجکاوی مثل همه دختران دیگر کلاسشان سعی می‌کردند به دفتر مدرسه سرک بکشند.

 آن روز یکی از همکلاسی‌هایی که وسط سال یکباره به عقد پسردایی‌اش درآمده بود، در اتاق مدیر سعی می‌کرد تا برای ادامه تحصیلش در مدرسه اجازه بگیرد: «تازه می‌خواستیم ببینیم ابروهایش را که برداشته، چه شکلی شده، با مادرش آمده بود تا اجازه بگیرد اما مدیر به هیچ عنوان قبول نکرد. معتقد بودند برای دختران دیگر بدآموزی دارد چنین دختری در مدرسه باشد.»

به گفته خودش آن زمان این چیزها عیب بوده و مهم‌ترین حسن برای یک دختر گذراندن دانشگاه و داشتن تحصیلات بود: «ما همیشه به فکر درس خواندن بودیم اصلا خجالت می‌کشیدیم به ازدواج فکر کنیم، چقدر غرورداشتیم، پاسخمان در برابر هر درخواست ازدواجی فقط «نه» بود. تازه سال‌های آخر دانشگاه بعضی‌هایمان دیگر کم‌کم سروگوششان می‌جنبید.»


بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال از ازدواج بین گروه‌های سنی مختلف زن و مرد که پاییز امسال منتشر شد و گزارش خبرآنلاین، 47‌درصد از این ازدواج‌ها مربوط به گروه سنی 25سال به بالاست و 53‌درصد یعنی بیش از نیمی از ازدواج‌ها مربوط به دختران کمتر از 24سال با پسران 20 تا 29ساله بوده است.

«سرمایه من در زندگی تنها یک قلب مهربان است و می‌دانم باید با آن تا انتهای زندگی‌ام بروم.» زیباست و هیچ‌چیز نمی‌تواند موجب انکار این زیبایی شود، چشمان خندان یک دختر افغان که در میان صورتی شیرین و مشتاقش برای صحبت‌کردن قرار گرفته است. سال 1362 و بعد از مهاجرت خانواده‌اش به ایران در کشور متولد شده است. مانند هم‌نسلان خودش است و تقریبا همه دوستانش ایرانی هستند که از مدرسه و دوران دانشگاه با آنها در رفت‌وآمد است. در یکی از مطب‌های شهر اهواز کار می‌کند و کارش مرتبط با رشته تحصیلی‌اش رادیولوژی است.

 می‌گوید در سال‌های دانشگاه در شهر مشهد به خاطر مشغله‌های فکری‌اش در مورد خانواده به خواستگارانش جواب رد داده است. با وجود آنکه یک برادر بزرگ‌تر از خود و دو برادر و یک خواهر کوچک‌تر از خود دارد اما بیشتر بار روحی و فکری خانواده را خودش به دوش می‌کشد: «نمی‌دانم در چه فکر‌هایی بودم، اصلا اسم خواستگاری که می‌آمد می‌گفتم پس پدر و مادرم چه کار کنند. الان هم می‌گویم هرچه خدا بخواهد.»


آموزش‌ ترحم و دلسوزی
اگرچه بسیاری از این دختران همه متعلق به یک‌دهه هستند اما آمارها نشان از آن دارد که میان رفتارها و اعتقادات دختران نیمه‌اول دهه60 با نیمه‌دوم آن تفاوت بسیاری وجود دارد. شاید از جنگ چیزی جز صداهای مبهم و خاطرات پراکنده به‌یاد ندارند اما دوران کودکی و مدرسه‌شان دقیقا همزمان با دوران جنگ و بعد از جنگ بود. وسایل و امکانات این دوره محدود بود.

فاطمه متولد 65 و از یک خانواده مذهبی است و به یاد دارد: «هر وقت مدادرنگی یا دفتر نو برایم می‌خریدند ناراحت بودم، دایما فکر می‌کردم باید یاد بچه‌های فلسطینی باشم که در جنگ هستند و الان از این مداد رنگی‌ها ندارند. گاهی خودم هم فکرهایم را باور نمی‌کنم ولی در آن زمان اینگونه بود دیگر.» گذران زندگی با کوپن‌های خرید دولتی، دفترهای یک‌شکل با عکس یک گل مشکی روی جلد، کارتون‌هایی که همه از دلسوزی، از دست دادن پدر و مادر و تنهایی سخن می‌گفت بخشی از خاطرات کودکی دختران و پسران این دهه است.

شیدا در شبکه اجتماعی خودش می‌نویسد: «والدین شما هم بعد از خوردن یک غذای خوشمزه و‌گرانقیمت سعی می‌کنند خاطرات فقر و نداری دوران بچگی خود را به یادتان بیاورند.» او نیز معتقد است: «دهه60، چه دختر چه پسر، همه زندگی‌شان شاید چندان سخت نبوده اما ویژگی‌های خاص خود را داشت.» آنها در هر دوره یا چندسال، شرایط بسیار متفاوتی را در جامعه تجربه کرده‌اند. تمام‌شدن جنگ و در عوض رشد پله‌پله اقتصادی کشور، نوعی شور و هیجان در دوران اصلاحات، در دوران نوجوانی و کمی در دوران جوانی و دانشگاه، تحصیل برای بهتربودن، مفیدبودن، کارکردن برای متکی‌نبودن به خانواده و بعد سقوط پله‌پله اقتصادی، فرهنگی و... یا حتی بازنشستگی و خستگی پدرها و مادرها که رنگ دیگری می‌گرفت.


برچسب ها: دهه شصت دختر جوان
bato-adv
1335
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
سال ٥٨: (_ : بچه دار شويد, ) بچه دارشديم.وجنگ شروع شد وبعدهـم جنگ ٦٧ تمام شد ومدرسه ى جديدى ساخته نشد سالهـاى ٦٦ تا٧٧درس ومدرسه هـاى سه شيفته ونيمكتهـاى ٤نفره. سال آخردبيرستان بلاتكليفى انتخاب نظام قديم وجديد. بعدهـم كنكورو پشت كنكور وقبولى وليسانس و
و.. القصه ,٨٢ بچه الان ٢٣ سالش شده. آخرليسانس گرفتنش , دو واحد درسى هـم تنظيم خانواده داشتن
( يك فرزندكافيه ! ميشه بهـش رسيدگى كرد : _)
( ? چشم, ديگه بچه دارنميشيم اصلا كو ازدواج :_ )
بچه هـاى متولد٥٩ به بعد, ١٣٨٣پسركه بيكاره ونميتونه خواستگارى بره ودخترى كه خواستگارنداره. هـردو ميرن فوق ليسانس بگيرن. ١٣٨٦/٨٧ دختر ياپسر ٧/٢٨ ٢سالش شده . ٩٠ درصد بيكارن .ديگه وقت ازدواجشون شدچكاركنن نميتونن!!
سال ١٣٩٠تا١٣٩٢ ومعلوم نيست تا كى, انفجارتورم
م (_: بچه دارشويد! بچه اى يك ميليون ميديم!!جمعيت كشور درحال پيرشدن است وتاچندسال آينده نيروى كارى نداريم)
يعنى خداوكيلى چندسال آينده برا بچه هـايى كه الان بدنيا بيان كاردارين? يا بازم خخخخخخ. ):_
بعضيهـا الان رفتن دكترا بگيرن. بعضى ازدواج كردن اما هـنوزكه هـنوزه نخواستن بچه داربشن. بعضيهـام طلاق , گرفتن. اما گروه چهـارم بيكارِبى هـمسرِ خانواده تشكيل نداده وتحصيلكرده ودرب وداغون. الان٣٣/٣٤ ساله شونه . دخترياپسراگربگن دوست ندارن ازدواج كنن ازروى غرورشونه چون موقعيتش براشون پيش نيومده كسانى كه ميتونن وتن به ازدواج نميدن تعدادشون كمه.
بچه هـاى اين سى وچند ساله ژن شانس ندارن ! اينا هـمش حرفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
حالم به هم خورد از این همه نا امیدی...
ناشناس
Germany
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ما دهه پنجاه هستیم و بدتر از 60
چی می گویید ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
داشتم به کنکور دکترا فکر میکردم. دوستان دهه 50 و 70 که اینقدر به بچه های دهه 60 اعتراض میکنید. کمی به این فکر کنید که این بدبخت ها همه عمر موش آزمایشگاهی بودن که باید روی صندلی آزمایشگاه مسئولین مینشستن و بی سر وصدا و بدون علم به اینکه چه بلایی داره سرشون میاد فقط روزهای زندگی شون بگذره.
شقایق
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
من هم قبول دارم من و خواهرم خیلی فرق داریم احساس میکنم من حقشو خوردم اون نیمه اول من نیمه دوم .برای رفتن به دانشگاه من جا پای اون گذاشتم برای ازدواج من ازش پیشی گرفتم برای کار و ... امثال خواهر من خیلی مظلومن ای کاش دولت به فکرشون باشه...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰۹
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه 60 ای ها خیلی مظلوم هستند. خصوصا آنهایی که متولد نیمه اول هستند. ببینید هنگام تولد مشکلات در بیمارستان کودکان داشتیم چون آن زمان بیمارستان های اصفال جواب گویی این همه ولد نبودند. مشکل در شیر خشک داشتیم و با شیر گاو رشد کردیم ( البته خودم رو می گم) مدرسه مون نزدیک 40 نفر دانش آموز داشت و در مدرسه و در کلاس محدودیت جا داشتیم. در کنکور رقابت سهمگین داشتیم (کلاس های کنکور و متولیان کلاس های کنکور و مدارس غیر انتفاعی به خاطر استقبال همین دهه 60 ها این چنین رشد کردند)، بعد از دانشگاه اکثرا بی کاریم یا کاری رو داریم که با مدرکی که برایش در دانشگاه زحمت کشیدیم هم خوانی ندارد. بازار مسکن هم به خاطر تقاضای زیاد همین دهه 60 ها این چنین شده است و در ادامه من پیش بینی می کنم که دهه 60 ها که با افزایش سن و سال که نیازمند دکتر و بیمارستان خواهند بود، در آن مورد هم واسه مملکت مشکل ایجاد خواهند کرد چون بیمارستان ها (شاید ) جوابگوی این همه دهه 60 نباشد و در آخر هم شاید گورستان هم با دهه 60 ها نسازد. لطفا منتشر کتید.
عادل
United Arab Emirates
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
حالا باز خوبه با شیر گاو بزرگ شدی من با آب قند بزرگ شدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
فقط خدا رو شکر می کنم که ما دهه 60 ها حداقا این درک رو داشتیم که ی نسل دیگر و بیچاره نکنیم و دهه 70 ها مدیون ما هستند اگر که شغل رسمی دارند و اینکه فرزندانشان بعضا در مدارس یک شیفته تحصیل میکنند. به هر حال ما هم خدایی داریم و به جز سهل انگاری هایی که از طرف خودمان اگر بوده، تو این دنیا نه ولی در آخرت حقمون رو بهمون بر میگردونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
قبول ندارم ما 57 و 58 هستیم
مشکلات بیشتری داشتیم ولی روحیه تحمل بالاتری داریم
دهه 60 ها راحت طلبن
ناشناس
United States of America
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ناز نفست! سخن از زبان ما گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دوستمون تقریبا ناگفته ها رو گفت
بعنوان یه متولد61 با فوق لیسانس شیمی الان فقط فقط فقط به کانادا فکر میکنم چون واقعا بریدم
متولد 64
Finland
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
بیست سالگیم همزمان بود با آمدن جناب احمدی نژاد و بیست و هشت سالگیم همزمان بود با رفتنش، یعنی هشت سال طلایی زندگیم که میتونستم کار کنم، پول جهیزیه ام رو بدون منت جور کنم، پیشرفت کنم، احساس سرزندگی و جوانی کنم و از زندگیم لذت ببرم. راستی چه زود پیر شدم و بدون انگیزه برای زندگی.
یه دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
من به نظرم این چیزا در مورد دهه شصتی ها درسته ولی انقدر این نسل شکایت میکنه از وضعشو انقد غر میزنه که آدم از دهه شصتی بودنش بدش میاد. به هر حال باید ساخت و زندگی کرد. دهه پنجاهیی ها رو نگاه کنید که چقد دارن خوب زندگی میکنن و غر نمیزنن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
والا این دخترهای شصتی پر جمعیت پسرهای پنجاهی کم شمار رو تصاحب کردند و این دخترهای متولد نیمه دوم پنجاه هستند که روی دست خودشون موندند . چقدر برای این شصتی ها روضه می خونید ؟! جمعیت زیادشون پدر ما متولدین اواخر پنجاه رو در آورده از هر لحاظ .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
طوری شصتی شصتی راه انداختند انگار توی ایزوله دوره های مختلف زندگی رو طی می کنند ! بین دهه شصت با دهه پنجاه یا هفتاد چند صد سال فاصله ست ؟!! خب نوابغ وقتی دنبال کار می گشتید یا بخواهید از بیمارستان و دکتر استفاده کنید ازتون می پرسند متولد چه دهه ای هستید ؟! یا شما شصتی ها قراره جدا پیر بشید ؟!! خیلی خنده داره واقعن . متولدین نیمه دوم شصت هم که در ناز و نعمت تشریف دارند .از سر و وضع و تفریحاتشون تا امکاناتی که به مرور داشتند . اون ها هم جز سوخته ها طبقه بندی میشن ؟!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
جالبه که شصتی ها قراره حتی جدا بمیرند !!! مثلن اول تا پنجاه و نهی ها همگی که مردند بعد نوبت شصتی ها و شصت و یکی ها می رسه !!! یعنی برو تو عمق استدلال ! بعد برای شصتی ها اشک بریز !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
اون یکی هم گفته ما شصتی ها بچه دار نشدیم و الان هفتادی ها راحتند !!! یعنی هفتادی ها رو شصتی ها به دنیا آوردند ؟! اصلن منطق شصتی ها یه دونه ست !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
فک کنم بخوایم بمیریم هم عزرائیل واسمون ناز کنه
دهه 60 ی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ما که تا رادیو یا تلویزیون را روشن میکردیم، یکی میگفت : " شنوندگان عزیز توجه فرمایید! بینندگان عزیز توجه فرمایید! "
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ناشناس ۱۲:۲۶
خوش به حالت باز به کانادا فکر میکنی ! من دارم به حقوقم فکر میکنم که تا آخر ماه نمی کشه ! خرج رفت و آمد ! کمک خرجی خونه ! و هزار و یک چیز دیگه ... دیگه کی دل و دماغ ازدواج داره وقتی نه پول واسه جهیزیه دارم نه حوصله یه آدم دیگه ... یه دهه شصتی نیمه اولی که از زندگی سیره ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
من پوشک نداشتم ، لباسای برادرهای بزرگترم به من به ارث رسید!
خلاصه بدبخت ترین قشر جامعه همین 60 هست
ناشناس
Germany
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
من متولد61 با فوق لیسانس ریاضی هستم اما بیکارم و بدون درآمد!
دارم دعا میکنم که معضل آلودگی هوا دیگه به غم و غصه های ما اضافه نشه!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
واسه چی کامنت های غیر شصتی ها رو سانسور می کنید ؟! عجب قوم مستکبری هستید شما شصتی ها . خود گویید و خود خندید و گریید !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ما هم که متولد نیمه دوم پنجاهیم لباس های خواهر برادر بزرگهامون رو پوشیدیم تازه کل دوره جنگ و فقر و بدبختی هم بودیم ولی متولدان 65 به بعد در ناز و نعمت بودند . عکیس های قدیمی گواهه مظلوم نماهای شصتی !!
زهرا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
این مشکل فقط برای دهه شصتی ها نیست دختران نیمه دوم دهه پنجاه وضعیت بدتری دارند هنوز خیلی از انها مجردند در حالیکه از امکانات آموزشی پایین تری نسبت به دهه 60 برخوردار بودند و به تجرد قطعی رسیدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
عمرمون صرف كنكور و دنبال كار گشتن گذشت. حالا در دهه چهارم زندگي مي‌بينيم از دورة كودكي و جواني خود چيزي نفهميديم و بايد قبطه روز‌هايي رو بخوريم كه بجاي ابراز شور و شوق جوونيمون يا پاي كتابهاي تست كنكور بوديم و يا دنبال كار اين شهر و شهر مگشتيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
غبطه مجید جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
غبطه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
مشکل این بود که اصلن نباید همگی تون تو کنکور شرکت می کردید جناب ! مگه پنجاهی ها و چهلی ها همه می رفتند کنکور می دادند ؟ اگر هم می خواستند نمی شد چون ظرفیت دانشگاه ها پایین بود نه مثل دوره شما که کلی موسسه ایجاد شده بود برای اینکه هیچ کدومتون بدون مدرک نمونید ! پنجاهی ها و چهلی ها از سن پایین مجبور بودند کار کنند دخترها رو هم اغلب خیلی زود شوهر می دادند . شماها شانس این رو داشتید که جوانی طولانی داشته باشید و دوره مجزای نوجوانی . هیچکس متوقع نبود از سن پایین کار کنید یا شوهر کنید . این همه امکانات و جوانی ای که با آزادی های بیشتر می گذره . شماها فقط یاد گرفتید غر بزنید وگرنه خیلی امگانات و شرایط بهتری نسبت به گذشته دارید . اصلن فرهنگ خانواده ها به نفع شما تغییر کرد .
بی فردا
United States of America
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بهترین سالهای عمر ما دهه ی شصتی ها در 8 سال پاکدستی تباه شد و به خاک سیاه نشستیم،باهوش ترین متعهد ترین فرزندان این مرز و بوم که هرگز مورد توجه کافی قرار نگرفتندهمان هایی که نه پسرانشان زیرابرو برمی داشتند و نه دخترانش س...می پوشیدند و دیگر هیچ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
مگه ما دهه 50 ها کجا بودیم؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
و نه دخترانش س.. میپوشیدندیعنی چی ما که سر در نیاوردیم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
از شصتی ها لوس تر خودشون هستند . انگار بقیه در این هشت ساله مرده بودند یا همگی در سنین کهولت بودند . چقدر نق می زنید ؟!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
خدا سزای مخمود رو بدهد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
هرجا بودیم، همه با هم بودیم.
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ببینم امار بیکاران دهه پنجاه بیشتر یا شصت !!!
دهه هفتاد هم که ما شصتیا رو دیدن فهمیدن درس خوندن هیچی توش نیست جز بیکاری..
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
فکر می کنم منظور این بی فردا ساپورت بوده،خداییش هم راست میگه دیگه ده شصتی جز نجابت چی داشت؟؟؟
دهه شصتي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بخش آخر (آموزش ترحم و دلسوزي) جالب بود.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه 60 :سوختن و تباه شدن
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
کاش نسل سوخته بودیم، نسل جزغاله شده هستیم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دهه شصتی : لوس و سختی نکشیده و پر توقع و غرغرو
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
نسل سوخته بچه های دهه پنجاه هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه شصتی ها مدرسه رفتن شون زمان رفسنجانی بود و جوانی شون دوره خاتمی.

و البته البته بدبختی شون مثل همه مردم دوره احمدی نژاد بود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
پنجاهی ها هم مدرسه رفتنشون دوره جنگ و موشک باران بود . تا ما هستیم شما بهتره سکوت کنید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
من که تمام نوجوانیم ودوران دانشجوییم تواین هشت سال تباه شد چی ؟ من که هیچ وقت حس نکردم دانشجوام؟ من متولد 70 هستم.
و به جوانان دوره ی خاتمی غبطه میخورم
نرگس
United Arab Emirates
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه 50 و 60 همگی قربانی جنگ شدند به خاطر اینکه باید بنده که متولد 1349 هستم با پسری ازدواج کردم که متولد 1345 به باشم که اکثریت آنها در جبهه های جنگ یاشهید شدند و یا جانباز به هرحال دهه پنجاهیها ونیمه اول شصتی ها قربانیان انقلاب و جنگ هستند در آن زمان هم سختی کشیدیم الان تا زمان مرگ باید سختی بکشیم برای چه معلوم نیست. والسلام
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
نیمه اول شصت کجا جنگ دید ؟! تا بیاد بفهمه چه خبره جنگ تموم شد . شما لازم نیست برای شصتی ها دل بسوزونی خودشون نزده دارند می رقصند !!!
مهندس متولد 1360
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
یاد بمبارون و نیمکتای 5 نفره و مدارس سه شیفت وکنکور و ... به خیر . خداییش از نوجوونای امروز خیلی متمدن تر بودیم در عین بی امکاناتی رشد کردیم بدون غرغر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
این ها خاطرات متولدین پنجاهه . نهایت یکی دو سال اول شصت هم با ما مشترکند . ولی خیلی مسخره است که این یکی دو سال اول شصت رو تعمیم میدن به کل دهه شصتی ها و یهو می نالند که ما شصتی ها بچه جنگیم !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
الان جمعیت فعال کشور دهه شستی ها هستند وضع کشور رو نگاه کن میفهمی چقدر متمدن بودید و هستید!
دهه شصتی نیمه اولی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
تباه شدیم...
یک پدر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بسیاری از این دختران تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس خودرا گذرانیده اند در حالیکه از سن استخدام هم دارند دور میشوند نمیشود دلت با اعطای اولویت استخدام به این گروه آنهارا در سازمانهای دلوتی استخدام کند ؟ میدانید که بعد از استخدام شانس دختران برای ازدواج بیش از صد صد درصد افزایش می یابد .لطفا این نظر را با مسئولان رده اول در میان بگذارید ممنون میشوم
یک پسر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
قربونت برم الان همینجوریش پسرا بیکارن .الویت به خانمها بسیار کار اشتباهیه.اتفاقا باید الویت رو به نون آورا بدن یعنی پسرا نه دخترا
ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
بنظرم اگر دختران را استخدام کن که شانس ازدواجشون بالا بره یه سری پسر باید بیکار منتظر باشن! بعد باز شانس ازدواج یه سری دختر دیگه کم می شه آخه!؟
پسری که کار نداشته باشه زیاد سعی نمی کنه ازدواج کنه! پس عملاً دختری هم نمی تونه ازدواج کنه درسته؟!
بله اگر کار استخدامی فراوان بود دشواری نبود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
کار خیلی خوبه. منکرش نیستم. باید همه دخترا کار داشته باشن. اما نه برای ازدواج. من دهه 60 ای دارم کار می کنم. اما وقتی تو شرکت هیچ مرد مجردی نیست چی؟ ازدواج رو باید خانواده ها شرایطشو فراهم کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مشکل اینجاست که هنوز خیلی از پسراهای دهه شصت که باید ازدواج هم کنن و به طور سنتی تو تشکیل زندگی بار مسئولیت روی دوش پسرها هست کار ندارن ، پس خیال ساده ای هست دختر زودتر کار پیدا کنه ، کاری که پیدا میشه با حقوق ناچیز و معمولا بدون بیمه برای دخترها هست
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بد بخت شدیم رفت
دهه 50
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ما دهه 50 هستيم چه ؟ سوختيم سوختيم و هيچ از زندگي نفهميديم ..............
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
این دوستان متولد دهه 60 فکر میکنند نسل سوخته هستند.
در حالیکه کمترین فشار زندگی رویه همین نسل بوده و نسبت به دیگر نسلها از امکانات و شرایط بهتری برخوردار بودند.
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
خداوکیلی یه ده 50 سی سالش که بوده تو دهه 80 بوده که خبری از تورم و وضع کنونی نبوده
59
United Arab Emirates
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ببخشید مگه همه دهه پنجاهی ها در یک سال سی ساله بودند ؟! چرا این قدر بی منطقید شما شصتی ها ؟!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه 60 یعنی نسلی که کودکی نوجوانی و الان جوانیشون همش به وعده و وعید گذشت الانم میخان به زور شوهرشون بدن یا زنشون بدن هنوز نمیخاین قبول کنید که دنیا و ایران شرایطش عوض شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
عالی بود. حرف دل ما رو زدی
دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
احتمالا ما که پیر بشیم برای خانه سالمندان کنکور میزارن
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
به این نتیجه رسیدم که ما اصلا نباید به دنیا می اومدیم.میذارن نفس بکشیم هم باید خدا رو شکر کنیم ازدواج چیه؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
اصولن نصف شصتی ها اضافه بودند و برای ما متولدین اواخر پنجاه بسیار باعث زحمت شدند . کسی که باید بناله ماییم نه شما .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اصلا باید خدا دهه 60 رو کلا حذف میکرد اینطوری راحت تر بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
عزیزان فرا رودهه 60 یعنی کسانی که بین سالهای 1350 تا 1359 بدنیا آمدند کسانی که از 1360 به بعد تا 1369 بدنیا آمدند دهه 70 هستند.لطفا شما رسالت آموزشی خود را فراموش نفرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
عزیز (دهه) 60میشه 50 تا 59 ؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
عزیز اون مال وقتیه که دهه رو بخوان به شکل اعداد یک تا دهش بگن ، مثلا دهه اول یا دهه پنجم قرن فلان.... نه با نام دهه
همنطور که برای قرن میلادی هم مثلا به سالهای 1900 تا1999 میگن قرن بیستم
ولی مثلا به سالهای 1990 تا 1999 میگن دهه نود میلادی
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
من دهه پنجاه هستم . بچه دار شدم یه مدتیه . برای هفت پشتم بستمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
به نظر من خود پسندی و ایده آلیسم باعث شده که خیلی از دختران ازدواج نکنند.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
و ایضا پسرها.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
این ها همون ها هستند که توقعات آنچنانی دارند . مهریه به اندازه سال تولد یکی از ابداعات همین شصتی ها ست . بیشتر مشکلات شصتی ها به خاطر لوس و نازپرورده بودنشونه .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به نظر من لازم نیست همه در مورد همه چیز نظرات شخصی و بی مطالعه داشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آهان ینی من الان پول جهیزیه ندارم نشانه خود پسندی و ایده آلیستی منه ؟! خیلی ها مشکلشون همینه ولی طوری رفتار میکنن که از نظر امثال شما خودپسند به نظر میان ! شما که از زندگی کسی خبر نداری !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
خواهر من که پول جهیزیه نداری، اگر قبول داری که خدا میرسونه از این چیزها نباید بترسی. فقط باید طرفتو پیدا کنی که سالم و کاری باشه. من و همسرم هم با حداقل ها آغاز کردیم و الان خدا رو شکر که کم و کسری نداریم. از ما حرکت از خدا برکت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ما نتیجه هیجانات پدر و مادرهای انقلابی و بزرگان کشور در آن روزگار هستیم. با خودشون میکفتن بچه زیاد بیارید که آینده ساز مملکت خواهند شد اما هیچ وقت به آینده خود این بچه ها فکر نکردن. ما بچه های دهه شصت همیشه سرباز پیشرفت آینده کشور بودیم نه خودمون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
گل کفتی به خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
و کوکیمون با صدای موشک و بمب و چسباندن چسب به شیشه ها و رفتن به پناهگاه و خبر شنیدن تشییع جنازۀ شهدا
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
این کودکی نیمه دوم پنجاهیها بود .متولدین نیمه دوم شصت اصلن جنگ ندیدند که بخواهند خاطره داشته باشند ؟! بقیه تون هم از وسطهای جنگ تشرف آوردید ! بچگی ما متولدین آخر دهه پنجاه رو لطف کن سرقت نکن ! بدبختیهاش رو ما کشیدیم ناله هاش رو این ها می کنند !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
همه اين مشكلات بدون برنامه و مطالعه بودن تصميم گيريها مي‌باشد كه آن موقع تشويق افزايش جمعيت و باز مجدداً همان راه!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
خیلی از پسران دهه ی 60 نیز پدر نشده اند.
مجرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آخرش که پدر میشن. حتی می تونن برن از دهه 80 ای ها زن بگیرن. ما چی؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
میخواستم حرف "مجرد" رو بزنم.
پسران دهه شصت اگر هم مجرد هستند مشخصه که اختیاری بوده.اصلا یکی از عوامل مجرد ماندن دختران دهه شصت همینه که پسران دهه شصتی به سمت دختران دهه هفتادی و بالاتر می روندتا چند سال آینده یک پسر 67 راحت می تونه یک دختر 82 رو بگیره...ولی یک دختر شصت و هفتی چی؟!
دهه شصت
Finland
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
پس مسئولین فرهنگی کشور این مطلب رو بخونن و کاری واسه دهه شصتی ها انجام بدهن تا از تنهایی در بیان!!!دربابید بچه های دهه شصت رو!!فرارو سانسور نکن جون خودت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
قربون دستشون مسئولین کاری نکنن ما شصتی ها راحت تریم میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دهه 60 فراموش شده هس برادر
Omid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
سوختيم و ساختيم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
والا ما دهه هفتادی هام اوضاعمون بدتر از شما نباشه بهترم نیست!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
فعلا سنتون کمه و میتونید یه کور سویی از امید داشته باشین ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
شما هنوز کوچولویی ! ته تهش 22 سالته ! چی میگی پس ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
شما اگر متولد دهه 60 میبودی وضعیت کوپنی و جنگ و اون شرایط قحطی رو میدیدی بعد هم دورانی که باید دنبال زن و زندگی باشی یعنی 20 تا 30 که با دوران مهرورزی توام باشه!!! الان باید خون گریه میکردی که کودکی نوجوانی و جوانیت خیلی خیلی راحت تباه شد راه برگشت هم نداری
شماها که اصلن سختی نکشیدین
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
عزیزم شما تکلیفت مشخصه اینجا درس خوندن و دنبال کار گشتن فایده نداره شما متولد 70 هم باشی 22 سالته و اول زندگیت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
نيمه اول دهه شصت مساوي با فبلم ةا و برنامه كودك هاي بياد ماندني، بازي در كوچه ها، سادگي و قانع بودن دوران نوجواني، رومان هاي عاشقانه، پشت كنكوري، دنبال كار گشتن، و در آخر مجرد ماندن... نسلي كه خيلي درد و دل دارد و گوش شنوايي ندارد!
اي داد اي بي داد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
اكثر دهه پنجاه ها هم هنوز مادر نشده اند !!!!!!!!!!!! چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اي داد اي بي داد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
اكثر دهه پنجاه ها هم هنوز مادر نشده اند !!!!!!!!!!!! چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
سلام
حق با شماست.
بنده متولد سال شصتم، دانشجوی ترم آخر دکترا،
از نسل تجرد، بیکاری و رهاشدن؛
نسلی که با وجود نقشش در تحولات اجتماعی و پیشرفت جامعه اما معلول ناکارآمدی مدیران اجرایی است. به نظرم امید به زندگی در میان این نسل بسیار پایین آمده
mosbatdarmanfi
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دوست بی فردا ،زیاد ناله نکن از ماست که برماست ، هر نسیم بکاره در انتهائ طوفان درو میکنه ،از گذشته خودمان هنوز درس نگرفتیم ونخواهیم گرفت.
دهه شصتی
United Arab Emirates
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
میگه:

+ وایسا دنیا من میخوام پیاده شم
- همینجا...؟+
 بله لطفا! چند میشه؟
- کجا سوار شدی؟
+ دهه شصت بود...
- برو داداش... صلوات بفرست...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
من به عنوان یه پسر متولد 73، دختر های متولد اوایل دهه 60 رو می پسندم. چون واقعا از هر نظر فوق العادن.
همه فن حریف، مهربان، وفادار، متعهد با رفتار های زنانه و ...
دقیقا بر عکس دخترای هم سن و سال خودم که اکثرا هنوز بچن و به بلوغ ذهنی نرسیدن (پسرا هم همینطور). نه وفادارن، نه متعهدن، نه هیچ کاری بلدن. واقعا هیچ فرقی با یه بچه 7 ساله ندارن. انگار اصلا رشد نکردن. اکثرا هم رفتار های پسرونه دارن که مطمئنا هیچ پسری دوست نداره زن اینجوری داشته باشه.
من فکر میکنم برای انتخاب همسر به مشکل بخورم.
واقعا برای خودم متاسفم.
همینطور، موافق با کامنت 8:29، متولدین دهه 60، متعهد ترین و کارامد ترین نسل این کشور هست و از دست دادن این سرمایه تاوان سنگینی برای این کشور خواهد داشت.
من از روزی میترسم که امور به دست دهه هفتادی ها بیفته.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
از نظر ما پنجاهی ها متولدین دهه شصت لوس های نازپروده و غرغرو هستند . چند سال اولش رو البته فاکتور می گیریم . شما هم هنوز زیادی کوچولویی که متوجه بشی چی به چیه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
من یه دختر دهه هفتادیم و کاملا با حرف این آقا موافقم.دوستان کمی دارم چون نمیتونم رفتار بچگانه دهه هفتادیا رو و حتی 67به بالا رو تحمل کنم.دور از این جمع اکثرا پخته نیستن و فکر محدودی دارن
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
قدرت تشخیص و هوش خیلی خوبی دارید. با نظرتون موافقم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به عنوان یک ده شصتی از نگاه مثبتتون ممنونم امت نگران نباشید، بر اساس تجربه شخصیم در زمینه تدریس اطمینان دارم که دهه هفتادی ها قابل اعتماد و با انگیزه هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
یک دهه هفتادی آگاه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
خودت ترکوندی 70 رو هههه
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
پسرای دهه شصت هنوز متاهل نشدن چه برسه پدر بشن کجایی کاری فرارو ؟؟
نمونه ؟ خود من !
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
شوهر خواهرم متولد63 ی بچه سه ساله داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
و من و خیلی های دیگه که متولد 60 تا 69 هستن
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بیچاره دهه شصتی ها!! بهتر بود موضوع بچه های دهه شصتی رو از منظر دیگری مینوشتید چون این دهه اینقدر گرفتاری داره که ازدواج توش گم شدست! مگه حالا ما ازدواج کردیم چی شد فقط بدو بدو برای هزینه های زندگی! اول جنگ بعد تحریم! دوستانمون که هنوز ازدواج نکردن خیلی جوانتر از ما به نظر میرسن اقتصاد پیرمون کرد!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
هرچی بدبختی و سختی بود مال ما نیمه اولی های دهه شصت بود. شدیم جاده صاف کن بعدیا.یه عمری همش فکر می کردیم داشتن یک زندگی خوب در آینده مستلزم درس خوندن، کار داشتن و از همه مهمتر پاکی و نجابته! غافل از اینکه معیارها داره عوض میشه.
61
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دقیقا حرف بسیار زیبایی زدی دوست عزیز
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
معلومه که فرصت ازدواج متولدین 66 به بعد و بخصوص هفتادیا بیشتره. ما بیچاره ها از اول دبیرستان فقط خواب کنکور میدیدیم و تمام دغدغه ما قبول شدن توی اون کنکور لعنتی بود، اما بعدیا که مشکل کنکور نداشتن دانشگاهها دنبالشونن که تور و خدا بیاین ثبت نام کنین ما جا خالی زیاد داریم! اونا هم با خیال راحت رفتن دنبال پیدا کردن همسرمناسب.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بهترین دختران دختران دهه 60 اتی اند با حیا هستندبا اینکه سنشان بالارفته برای ازدواج گزینه ی بهتری نسبت به دختران دهه هفتادی اند
دختر دهه هفتادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
خیلی ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
حالم از واژه ازدواج به هم می خورد. تلویزیون ؛ رادیو ؛ روزنامه ؛ اینترنت ؛ کتاب های سال های اخیر ؛ موضوع همایش ها ؛ سخنرانی ها ؛ صحبتهای زنان و دختران در میهمانی ها و ... همه شده اند واژه های چندش آوری مثل ازدواج ؛ بله برون ؛ خواستگاری ؛ نامزدی و ... . اگه این سوژه مزخرف نبود مردم در ایران از چه چیزی حرف می زدند لابد اون موقع سکوت اختیار می کردند. به به "سکوت" چه واژه دلنشینی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
لایـــــــــــــــــــــــــــــــــــک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
چون تو ایران که یه جامعه سنتی و بسته هست زندگی میکنی نباید بیشتر از این هم انتظار داشته باشی!
معیار برای این دهه وقتی 21 رو رد کرد شد ازدواج و کنکور و درس و هی درس بخون بعد درس تموم شد خواستی بری دنبال کار که ازدواج کنی مثلا نه کار پیدا شد نه دختری که با یه آس و پاس ازدواج کنه!!
ای کاش تو سن پائین میرفتیم جای درس مکانیکی بنایی چیزی میشدیم!
ناشناس
Singapore
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
این وسط پسر دخترهای دهه پنجاه هم به سرنوشت مشابهی دچارند
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
یه نگاه به دور و ورم انداختم، نه یه نگاه به خودم! خواهرم 67 ایه بچه دار شد امسال. من 64 ایم موندم ...

طفلی بتول خانم. مثل ثریا و افسانه و مریم 30-31 سال دارن. بهتره سرمونو بکوبیم به هم. ما درد مشترکیم...
هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
فکر نکن که اونم خیلی خوشبخت تر از تو هست .. به قولی ظاهر زندگی متاهلها رو با باطن زندگی مجردها مقایسه نکن .. عموما متاهلان از وضعیت اقتصادی و استرس زندگی راضی نیستن اما چاره ای هم جز ساختن و سکوت ندارن .. چون استرسهای دوران تاهل خیلی زیاده .. این رو بدون که تا مجردیم از زندگی متاهلی بوی خوشبختی رو حس می کنیم اما به محض اینکه وارد تاهل میشیم میگیم آیا این بود 30 سال آرزوی من ؟!! البته تازه همه این حرفا مال کسی هست که همسرش خوب باشه اگر نارضایتی از همسرت هم باشه که دیگه فاتحه ات خوندست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
منم 64ام مجردم
درد هممون مشترکه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
خيلي‌هاشون مادر شدن
اما خودشون به گناه بزرگ سقط جنين مرتكب شده‌اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
چقدر پر معنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مرده رو تو قبر مجزا دفن میکنن!
شما مراقب گناههای خودت باش تا شمارش گناه دیگران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بفهم چی میگی...دختران دهه شصت هم اگه مجرد موندند به خاطر پاکی و نجابتشون بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ما كه دهه 50 هستيم چي پس؟؟؟؟!!
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
همه مان نسل سوخته ایم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دهه پنجاه به لطف جنگ هنوز مجرد هستند .
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
فرزند دخترم متولد نیمه اول دهه شست است ، حقیقتش تا قبل از خواندن این مطلب فکر نمیکردم که دختران دهه شصت این همه سر خورده شوند ، به نظر شما وقت آن نیست که برای سر وسامان دادن این فرزندان از طرف مسئولین ( بویژه وزارت ورزش و جوانان ) چاره ای اندیشیده شود!؟ من فقط اشاره ای کردم ،حتم میدانم که بقیه خوانندگان این مطلب نظرات و راهکارهای خود را اینجا بیان میدارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
میشه لطقا درخواستی از مسدولین نداشته باشین؟ میخاین کارا خرابتر بشه؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
حرفا میگی ها؟؟؟
برو تو بانک بپرس برا گرفتن 3 میلیون تومان وام ازدواج چقد باید صبر کنی!!بهت قول حداقل دوسال رو شاخته البته بعدش حتماگ باید اعتباری باشه واله شرمنده!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مادرجان شما هم دلت خوشه ها!
وقتی کار تو این مملکت پیدا نمیشه چه انتظاری داری با هوا که نمیشه زندگی تشکیل داد!!
اونی که کار هم داره لنگ دوزار دوزار هست که زندگیش بچرخه !!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
من نیمه سال 59 شب جنگ به دنیا اومدم. بعد از اون بدبختیهای جنگ، کلاسهای 50 نفره، توی هر میز 4 نفر مینشست، مدارس سه شیفت را داشتیم. بعد از اون پیک جمعیت توی کنکور بود. سخت ترین کنکور را داشتیم. بعد ارشد همینطور.البته در کنار اینها پدرسالاری، فقر نسبی و ... . بعد به کنکور رسیدیم با پدیده ای به نام آقای شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی مواجه شدیم. کنکور تبدیل شد به کشک. سه با کنکور قبول شدم و هر سه بار هم توی مصاحبه رد شدم. این درحالی بود که 3000 نفر بدون کنکور رفتن دوره دکترا. ازدواج هم که مشخصه. مگه قراره ما هم ازدواج کنیم و خوشبخت بشیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
حرف دلمون رو زدی دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
دختری که میبیند پدر با چه مشقتی شکم او و تنها برادرش را سیر میکند چگونه میتواند این روند را برای فرزند اینده اش بخواهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دقیقا همینطوره ! این دختر نه خودپسنده نه زیاده خواه ! این دختر نجیب و با حیا ست ...
من یک شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
من متولد اسفند ۶۱ هستم. واقعا الان هم همینطوره من دایما تو این فکرم که یه کاری برای کسایی که به لحاظ مالی ضعیفن انجام بدم و کمکشون کنم وقتی دارم تفریح می کنم همش به این فکر میکنم که یه عالمه ادم دیگه هستن که از این شادی و تفریح محرومن.... در کل فکر میکنم ما دهه شصتی ها خیلی حروم شدیم اخرین بازمانده از نسلی هستیم که اهداف و ارمان های بلندی برای کشور داریم و انسان های سالمی هستیم و به دنبال کمال و انسانیت میگردیم نه ظواهری که الان جامعه رو شدید در بر گرفته......
معترض
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
فراروی محترم... اگر نظر غیرقابل انتشاره خب توی غیرقابل انتشارها باید بیاد، درسته؟! این دومین باره که من نظر میذارم ولی منتشر نمیشه و در غیرقابل انتشارها هم نمیاد- صفر هستش!- میشه یه توضیحی در مورد نحوه نظر گذاشتن و انتشار یا عدم انتشارش بگذاری؟! چون وقتی نظر آدم منتشر نمیشه، خب آدم فکر میکنه حتما ممیزی داشته ولی وقتی میبینه غیرقابل انتشارها، صفرهستش این حس ایجاد میشه که انگار اصلا نظر خونده نشده و یک راست حذف شده!! و قبول کنید که این حس واقعا بده... لطفا پاسخگو باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
معلومه ممیزی میشه اونم بدلخواه
amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
راست میگی.قبلا یک Email می زد که نظرت رو نمی زنه.الان اون هم براش صرف نمی کنه که بفرسته!
pppp
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
با اين همه كامنتهاي نااميدگونه به اين نتيجه رسيدم كه اگر شصتي ها بجاي ما پنجاهي ها بودند كه تا حالا ده تاكفن پوسونده بودند براي اينكه ما همه ي مشكلات ذكر شده در بالا رو داشتيم بعلاوه دوران پر مشقت جنگ كه كمبود كلاس خصوصا كتاب, كه بعضي كتابها تا اخر سال رنگشون رو هم نميديديم و....مشكلاتي كه مثنوي هفتاد من كاغذه.در ضمن به ما يه جورايي نسل سوخته هم ميگن بنا به دلايلي كه يكيش زور گويي ابوي و والده و الان هم اولادهاي عزيز بوده,......
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
شما در دوره رفسنجانی و خاتمی بودید...ضمنا بیکاری هم خیلی کمتر بود و همچنین ازدواج و هزار هزار داستان دیگر...حتی خارج رفتن هم اسان تر بود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مریم ! آزادی هایی که شماها در دوره احمدی و حالا دارید ما پنجاهی ها در همونن دوره خاتمی تو خواب هم نمی دیدیم .یه نگاه به لباس پوشیدنتون بکنید و با دخترهای پنجاهی مقایسه کنید . خانواده های سخت گیر که به شصتی ها که رسیدند آزاد اندیش شدند !! رو هم اضافه کن . در ضمن همه پنجاهی ها در یک دوره جوونی شون نگذشته . مثلن اواخر پنجاهی ها بخشی از جوونی شون در دوره احمدی گذشته . شما شصتی ها با این صورت های عمل کرده و ماسک های آرایشی تون کاملن مشخصه خیلی سوختید !!!!!!!!
ترشیده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
به گزارش جراید داخلی بالای 20 میلیون دختر و پسر ازدواج نکرده وحشتناک است ، با کدام کار ودرآمد ازدواج کنند این یعنی گسترش روابط نامشروع و فساد ،طبقات مرفه نیز که اکثرا خانه مجردی مخصوص دارند و مسولین بعلت داشتن درآمد های بالا اصلا درد مردم و جامعه برایشان مهم نیست هر وقت درآمد زیر 1میلیون داشتند آنوقت درد مردم را درک می کنند و...
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دوست عزیز به قول حافظ که میگه:
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل/
کجا دانند حال ما سبک بالان ساحلها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
فکر کرده اید دختران دهه چهل ازدواج کرده اند، خیر بیشتر دختران دهه چهل همسرانشان به جبهه ها رفته و کشته شدند.
از این به بعد هم دختران کمتر ازدواج خواهند کرد، چرا که الان دیگر جوانان توانایی ازدواج ندارند.
دهه شصت
Finland
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
ببخشیدا دخترای دهه چهل قبلن ازدواج کرده بودن و الان شوهرندارن!!خودتونو با دهه شصتی ها مقایسه نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!
سنگ پا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
احساس میکنم در نسل بعد از ما نوعی بی خیالی و راحت طلبی مشاهده میشود.بعضی ارزش ها برایشان اهمیت ندارد.از جمله قناعت و تلاش برای هدف.البته آن ها هم تلاش میکنند اما میخواهند در کوتاه ترین راه ممکن و با راحت طلبی تمام به آن برسند.البته جای دفاع برای این عزیزان باقیست و شاید اصلا این حرف ها را قبول نداشته باشند.
دکتری دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
بنده با هزار بدبختی بر غول کنکور سراسری غلبه کردم و مقاطع لیسانس و ارشد و دکتری را پشت سر گداشتم

الان هفته ای ۲۰ ساعت حق التدریس میرم تو دانشگاه درس میدم ساعتی ۷۰۰۰ تومن
دهه شصت
Finland
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بیاییدباکمک فرارو همه دهه شصتی ها جمع بشیم وازبین خودمون همسرانتخاب بکنیم:D
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
شما هفته ای ۱۴۰.۰۰۰ و ماهی ۵۶۰.۰۰۰ تومن درآمد داری

از مالیات و بیمه هم بگذریم و اینکه حقوق حق التدیس رو ماهانه نمیدن هم بگذریم

جامعه ما انتطار داره شما با حقوق ۵۶۰.۰۰۰ تومن خوش و شاد باشی و ساده ازدواج کنی و ۳ تا هم بچه بیاری

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱۱
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
میخواستم بگم خدا حقت رو بگیره از کسانی که حقت رو خوردن ولی بعدش فهمیدم که خدا سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیده مگر خود آن قوم بخواهند.....
چه فرقی داره چه نامی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
واقعا چرا یه دختر 31 ساله هنوز مجرده، به نظرتون تا چند سال دیگه میتونه صبر کنه؟ یعنی اصلا کسی به فکر این مشکلات جامعه هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
به نظر من مشکل اصلی از ارزان فروشی دخترهاست که بین دهه شصتی ها اوج گرفت و پسرهای راحت طلب و منفعت طلب که بدون ازدواج به همه چیز می رسند تازه میذارن تو چهل سالگی دختر 25 ساله میگیرن که به نسبت میشه متولدهای اواخر 60 و اوایل 70 تقصیر خانواده های بیفکری هست که گذاشتن دختراشون هرجوری بیان بیرون بدون اینکه به عاقبتش فکر کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
درکت میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
چرا کامنت دهه چهل رو نگذاشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
خوش حال دهه 20 و 30
خسرو33000058
-
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
نمی دانم جایگاه خدا در مقالات سراسر ناامید کننده فرارو کجاست؟ مظلب کم مایه و بیخودی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
واقعیت واقعیته چه تلخ و چه شیرین. من به عنوان خوانندۀ فرارو که هیچ وقت نظراتم را چاپ نمیکند باید بگویم رسانه ها بیشتر باید روی نقاط ضعف دست بگذارند تا اصلاح شود وگرنه نقاط قوت نشانگر این است که همه چیز در یر جای خودش است.
ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
شاید شما فکر کنید کم مایه بود چون یاد خدا نداشت و مأیوس کننده حرف زده بود...
اما یه نکاتی رو بنظرم خوب یادآوری کرده بود...
نمونش: چرا وقتی ما خودمون هنوز در حد ابتدایی وضع مملکتمون خوب نشده جوری تبلیغات کنیم که روحیه بچه دبستانی رو هم ضعیف کنیم که مثلاً این دفتر نو که بهت دادیم فلانی نداره ها..! حواست باشه...
اما من با این مخالفم که بزرگتر ها حواسشون به فقرا و ندار های کشور خودمون و حتی سایر مردم جهان نباشه... بزرگتر ها باید حواسشون باشه... نه کودکی که دل نازکه با این بحثا روحیه اش رو ضعیف کنیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
الان اینا سیاه نمایی بود؟؟ جلل خالق
گناهکار
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
این رسواگر فتنه دهه چندیه فرارو؟؟؟؟؟
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
نمیگم که
حالا که اصرار میکنی میگم
90
رسواگر فتنه
-
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
70 هستم
هووووووورا
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
نسل سوخته ایم....دلشکسته تر از همه ی نسل ها ما دهه 60 ها/
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
این توهم شصتی هاست .
رسوا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
عشق است دهه هفتادی ها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
سلام.منم نیمه اول 61 هستم. هنوز مجرد. اعتراف می کنم به اینکه اون قد که دهه 79 یا به فکر ازدواج هستن اصلا من نبودم. اصلا زندگی مشترک در نظر ما چییز خیلی بزرگی نبود.
سختی و مشکلاتمون زیاد بود. من فکر می کنم باید مراقب دیگران باشم. دوست دارم پدر و مادرم را کمکشون کنم. حس دل سوزی عجیبی دارم

و جز رنج چیزی ندیدم.
اما روحیه قوی و صبر زیاد دارم.
غزل
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
نسل سوخته
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
شما دیگه دست رو دلم نذارید.خیلی از شب ها در آرزوی بچه گریه می کنم،همین الان هم دارم گریه میکنم...اونقدر آرزوی بچه دارم که حتی براش اسم انتخاب کردم و کفش و لباس خریدم...ولی چه کنم دهه شصتی هستم و باید مجرد بمانم.
فقط تو رو خدا قانونی تصویب کنید که به دخترانی که نمی توانند ازدواج کنند بچه بدهند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
چه جالب. حس مشترک. فکر کردم فقط منم برای دختر نداشتم لباس و چیزای دیگه می خرم!! در مورد حضانت بچه هم من شنیدم به دخترای مجرد بالا 35 تحت شرایط خاصی فرزند دختر می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
من متولد ٦٢ هستم الان به جايي رسيدم كه ديكه فقط تنها جيزي كه خوشحالم مي كنه خوشحالي ديكرانه. ولي واقعا به نظرم خوشفكر ترين افراد حال حاضر ايران همين متولدين نيمه اول دهه شصت هستند دختر و بسرشون فرق نميكنه. شايد افراد شادي نباشند به خاطر شرايط، ولي زندكي درس هاي زيادي بهشون داده به همين خاطر حرف هاي زيادي برا كفتن دارن انديشه هاي بلندب توي سرشون دارن نه مثل يه عده آدم الكي خوش كه شايد از دور خيلي شاد و جذاب به نظر برسن اما إز نزديك بي انديشكي و تهي بودن شخصيتشون حال آدم رو به هم ميزنه. همين كه ما به فكر ديكران هستيم و با لبخند ضعيف تو إز خودمون لبخند ميزنيم و با اشك هاشون اشك ميريزيم بزركترين نشونه انسانيته تو أين زمونه وا نفسا و قحطي انسان
ناشناس
-
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
ما دهه 50 ها سوختیم و دم نزدیم
36 ساله مجرد اسقاطی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آخه ما نازپرورده نبودیم .
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
والا من هر موقع به گذشته يعني دوران كودكي و نو جوانيم نگاه ميكنم ياد موش آزمايشگاهي ميافتم هر جور طرح و برنامه بود رو ما اجرا شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دختران دهۀ چهل و پنجاه هم که مادر شده اند توش موندند که جواب خیل جوانانشان را که بیکار و افسرده و بدون تفریح درست حسابی هستند را چه دهند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دهه پنجاهی مگه چند سالشه که جوان داشته باشه ؟! شما رو در کوردکی شوهر دادند ؟!! ما هنوز ازدواج نکردیم که بچه داشته باشیم ! شصتی ها سهمیه شوهر ما رو بالا کشیدند !
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
فرارو جان تو رو خدا همه كامنت هاي اين مطلب رو منتشر كن تا مدتي إز صفحه برش ندار تا شايد اينجا تريبوني بشه براي شنيدن حرف هاي اين قشر مظلوم يعني متولدين نيمه اول دهه شصت خصوصا دخترهاش من به عنوان يكي از همين دختر ها خيلي دوست دارم با همنسلانم همدردي كنم و از طرفي خودم هم احساس كنم كه تنها نيستم. مرسي فرارو جان بابت اين مطلب
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دلیل اینکه دختران متولد ابتدای دهه 60 هنوز مادر نشده اند این است که بدلیل رشد بالای جمعیت در ابتدا دهه شصت و با توجه به اینکه دختران در کشور ما معمولا با پسرانی که چند سال از خودشان بزرگتر هستند ازدواج می کنند دختران ابتدای دهه 60 باید با پسران دهه 50 ازدواج کنند و اگر فرض کنیم به ازای هر 10 پسر دهه 50 ، 11 دختر دهه 60 وجود داشته باشند و از 10 پسر دهه 50 ، 2 پسر بدلایل اقصادی و اجتماعی ازدواج نکرده باشند. پس 3 دختر ابتدای دهه 60 می مانند بدون اینکه پسری برای ازدواج با آنها وجود داشته باشند و به همین دلیل هم دختران نیمه دوم دهه 60 و دهه 70 حتی با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود بازهم پسرانی برابر یا بیشتر از متولدین ابتدای دهه 60 برای ازدواج با آنها وجود دارد.
ناشناس
Iraq
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
و جالبه که برای استخدام هم شرط ازدواج می ذارند. کسی که می خواد هیات علمی بشه اولویت با متعهل هاست و بیشتر جاها مجرد جذب نمیشه. اینها باعث میشه دهه مجردها جز به رفتن به خارج به چیز دیگری فکر نکنند.
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
به همون دلیل رشد شدید جمعیت در ابتدای دهه شصت که باعث مشکلات کنکور و مدرسه شد. مثلا یک دختر متولد 60 که در دانشگاه رشت مهندسی خوانده اگر امثال اگر متولد 70 بود می توانست دانشگاه صنعتی شریف مهندسی بخواند و در مورد ازدواج هم مثلا دو خواهر یکی متولد 61 و دیگری متولد 68 با شرایط فیزیکی اخلاقی و خانوادگی یکسان خواهر بزرگ هنوز مجرد ولی خواهر کوچک ازدواج کرده و بچه هم دارد. چون پسران بیشتری برای خواستگاری از یک دختر متولد نیمه دوم دهه شصت و دهه هفتاد وجود دارد چون با توجه به عرف جامعه ما دختران با پسران بزرگتر از خود ازدواج می کنند و این باعث می شود که دخترانی که در اوج رشد جمعیت به دنیا آمده اند شانس کمتری برای ازدواج داشته باشند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
رئیس جمعیت و خانواده:
هر زن ایرانی باید بطور متوسط 6 فرزند داشته باشد!
اعتبار برنامه های تنظیم خانواده، صفر شد!
خیلی باحالیم!!!!
س ش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
بله قربان . از قدیم برای همین می گفتند: وای از جنگ و وای از پیامد های بعد از جنگ. بهای همه جنگ ها ، اعم از خارجی ، داخلی، خانوادگی همه سنگین است . ولی کو گوش شنوا
خزان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دهه شصتی ها فرصت زندگی کردن رو از دست دادن نه اینکه نخوان ازدواج کنن بلکه امکانشو نداشتند چون کار ندارن خیلی از این دهه شصتی ها ثروت پدری ندارن به هر دری میزنند کار پیدا نمیشه ؟ اونهایی که پیدا میشه باید مثل ربات از 7 صبح تا 7 شب باید کارکنند و اخشون درنیاد شب که برگردن خونه از فرط خستگی میفتند دیگه فرصت فکر مردن به هیچی رو ندارند حتی به فردا تمام تلاششون شده به دست اوردند حداقل لقمه حلال که سخت به دست میاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دهه شصت و سی و هفتاد نداره ! توی کشور ما همه مشکلات دارن ...
قبلی ها هم که مادر شدن الان دارن طلاق میگیرن !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
من متولد ٦٢ هستم و يه تازه عروس ولي به خدا از روي پدر و مادرم خجالت زده هستم ، تا بچه بودم با اون انفجار جمعيت رفتيم مدرسه غير انتفاعي و نمونه دولتي و دانشگاه آزاد تو سن سي سالگي هم تا شوهر كرديم هم دلار ٣٥٠٠ بود و هزينه جهزيه آنچناني ، مدام به پدر و مادرم ميگم چرا منو به وجود اوردين كه هم خودم زجر بكشم هم شما
دختر ٦٣
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
داشتم ميكفتم كامنتم كات شد يهو. خلاصه٢٧ ساله كه شديم همونايي كه يه جورايي اين افكار رو كه حالا درست و غلطشو كار ندارم كرده بودن تو مخمون حالا هي ميرفتن رو مخمون كه ترشيدي و جرا ازدواج نميكني و از اين حرفا. خلاصه اينجوري شد كه يهو ضرب العجل و اورزانسي و از ترس حرفاي مردم با يه خواستكاري كه اصلن نميشناختمش ازدواج كردم سه سال قبل الان هم يك ساله و نيمه كه مادر شدم و به اين وظيفه عمل كردم اما غير از تولد بسرم از اين ازدواج حتي يك درصد هم راضي نيستم خلاصه ميخوام بكم كه ما نه تنها مجرد ترين نسل هستيم بلكه درب و داغون ترين ازدواج ها هم مال ما بدبخت هاست كه هميشه أسير بوديم بين افكار خاص خودمون و احترام زيادي كه برأي خانواده هاي سنتيمون قائل بوديم والسلام
دهه پنجاهی
United States of America
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
از کودکی تا الان که 34 سالم هست فقط تو زندگی سختی دیدم دوران کودکی جنگ و بمباران دوران مدرسه کلاسهای 50 تا 60 نفری و چاپ نشدن بعضی کتابها تا پایان سال دوران دبیرستان درس ندادن دبیرها بخاطر حقوق پایینشان بعد سد کنکور و بعد از آن بیکاری و مشکل ازدواج و این واو ها تا پایان عمر دست از سر این نسل بیچاره بر نخواهد داشت ما تاوان نسل پیش از خودمان را پس می دهیم هزاران لعنت بر باعث و بانیان فرارو اینها همه واقعیات نسل سوخته ماست خواهشاچاپ کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دهه ی 50 ها بیشتر از دهه ی 60 ها از جنگ و خرابیهای بعد اون لطمه دیدن اما خوشبختانه دهه ی 50 ها دارای یه حس مسیولیت پذیری بالایی هستند که در دهه های 60 و 70 دیده نمیشه بنابراین در عین مظلومیت کمتر اسمی ازشون برده میشه و فقط دهه ی 60 ها رو همه دارای مشکلات میدونن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به دلیل این که شصتی ها در سیستم فرزند سالاری بزرگ شدند . به همین دلیل لوس بار اومدند و کنکور رو جز سختی های بزرگشون می دونند !!!
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
با سلام
من چندين دختر دهه شصتي تو فاميلمون مجرد داريم و تنها دليلش غرور و مسخره كردن خواستگارها به بهانه هاي واهي مي باشد.
صرف داشتن يه ليسانس نميدوني چه فيس و افاده هايي دارند و تمام خواستگارها را مورد تمسخر و حتي اهانت قرار ميدادند.
دختر 64 و مادر دو فرزند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
به نظرم اگر به غیر از سرشماری های آماری یه سرشماری اجتماعی هم بشه معلوم میشه بیشتر دخترهایی که مادر نشدن دخترهای جوگیری هستند که خواستند از راههای به ظاهر متجددانه و در باطن احمقانه ازدواج کنند فقط وقتی سوار میشید به دوربر که نگاه کنید دخترای محجبه خیلی بیشتر از بدحجاب ها ازدواج کرده اند من خودم مهندس برق دانشگاه هستم و یک ازدواج دانشجویی موفق و بدون جوگیریهای احمقانه اکثر دخترای دانشجوی 19 بیست ساله داشتم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
کاملا موافقم ، متولد 61 هستم و فوق لیسانس مهندسی .. ، یادم هست وقتی دانشجوی لیسانس بودم اصلا خجالت می کشیدم به چیزی به اسم ازدواج فکر کنم همه دغدغه م درس و کم کردن از بار خانواده بود ، تازه 28 29 سالم که شد با حرف اطرافیان مواجه شدم که می پرسیدند چرا ازدواج نمی کنی ، ولی خودم هنوز هم برایم مهم نیست که مجردم فقط دغدغه کار و مشکلات مالی دارم و متاسفانه ارزوهایی که بر باد رفت
36mogarad
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
شما هـرروز بنوعى به اين موضوع اشاره كنيد بدون هـيچ راه حلى, ونمك روى زخم بپاشيد. دختر وپسرهـاى اين دهـه آه بكشند وهـرروز نااميدترباشند. اگه ممكنه راه برون رفتى نشون بدين . پدرمادرهـا بخاطراين مسئله پيرشدن وافسرده ونااميدن بعضيهـا سه چهـاردخترپسرمجرددارن كه سنشون بالاى ٣٣/٣٤ ساله واغلب ياتحصيلكرده بيكارن يا شغل كذب دارن ويا شغل نا مطمئن كه هـرروز ترس ازبيكارشدن دارن
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
منم دهه شصتیم، اسم دهه شصت میاد اشکم درمیاد. آخه چرا اینجوری شد؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مطلب پر مایه و واقعییتی تلخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
چرا اینقدر همه افسرده ان
منم متولد دهه شصتم خب که چی
یعنی همه خوشبختن ما بدبختیم
همه چی بستگی به دید خود ادم داره
حالا هی بگید سوختیم ... کسی که اخرش ضرر میکنه خودتونید
ادمای افسرده ای که از کاه کوه میسازن ... بلد نیستن چجوری میشه با کوچیکترین اتفاقاتم شادی بود
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
باید قبر بچه های دهه 60 رو عمیق تر از بقیه بسازن
چون کلی آرزو ی به دل مونده با خودشون به گور میبرن
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
قبل از هرچیز با تشکر از فرارو بدلیل پرداختن به این موضوع.
من یه پسر متولد 64 هستم و دقیقا با اکثر مشکلاتی که در مطلبتون اشاره فرمودین درگیرم بیماری پدر و مادر (درد دائم پا )، کمک مالی به اونها و ...
واقعا با اینکه نظر خیلی مثبتی به ازدواج دارم اما به طور کامل این فکر رو ذهنم بیرون کردم و دیگه باورم شده که زندگی تو تنهایی هم ممکنه اگرچه حتی سخت باشه.
فیلم دیدن و رستوران و کافی شاپ رفتن و با ماشین تو خیابون گشتن اینم زندگی من و حداقل ده نفر دیگه از دوستان نزدیکم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
همه زندگی می‌خواستم که بهترین دوست برای دوستانم، بهترین دانش‌آموز برای مدرسه، بهترین خواهر برای خواهر و برادرانم و بهترین فرزند برای پدر و مادرم باشم. اما امروز می‌بینم که تنها هستم و آنها به بهترین بودن من توجهی نکردند...
هنوز از پا نيفتاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
با تمام اين مسائل تا قبل از سال 84 و آمدن دولت پاك دست ،جامعه ايران رو به توسعه گام بر مي داشت اما پس از آن اين روند متوقف شد هر چند با شرايط ويژه اين كشور نبايد نا اميد بود و با برنامه ريزي درست ظرف يك يا دو دهه اوضاع به سامان مي شود
آندره
United Arab Emirates
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دهه شصتی ها در زمان مرگ قیمت قبر و سنگ قبر چندصد برابر میشه بخاطر تقاضای زیاد... حتی واسه مردن هم باید رقابت کنیم و آخر هم گیرمون نمیاد....... ببینید کی گفتم
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اون روزایی هم که فکر میکردم یه تکونی بخورم و بتونم خودمو جمع و جور کنم 8 سال از عمرم حروم شد .... به بدبختی ، ناامیدی ، خرج بالا ، بدون پس انداز .... کی می خواد جواب بده ؟
دوره ما دوره عجیبی بود ! نه خودمون تونستیم کار متناسب با تحصیلاتمون و حداقل یه کار با حقوق مناسب پیدا کنیم نه مادر و پدرمون تونستن واسه آینده مون کاری کنن ! 8 سال بدبختی و ناامیدی و وضع بد اقتصادی دقیقا مصادف شد با سالهای اوچ جوانی یه دهه شصتی نیمه اولی . سالهایی که باید بارش رو برای یه زندگی متعادل و مطمئن می بست ... ما دهه شصتی های نیمه اولی سوختیم .... خوب و بدمون با هم سوختیم ... بیگناه ... این مطلبو که خوندم واقعا داغ دلم تازه شد ...
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بگو بر روی سنگ قبرمان تاریخ نزنند تا آیندگان ندانند بی عرضگان این برهه از تاریخ ما بوده ایم.
ناشناس
Malaysia
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
تو اون کشور همه نسل ها، نسل سوخته اند ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین