bato-adv
کد خبر: ۱۶۷۴۵۸
در پیام به همایش ملی تغییرات جمعیتی صورت گرفت

هشدار رهبر انقلاب درباره پیری جمعیت کشور

حضرت آیت الله خامنه ای در پیام به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» تاکید: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با اشاره به اهمیت موضوع جمعیّت و ضرورت فرهنگ سازی برای اقناع نخبگان در ارتباط با نیاز کشور به افزایش جمعیت، خاطر نشان کردند: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب که بر گرفته از بیانات ایشان در دیدار اعضای دست اندرکار برگزاری همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه در تاریخ 1392/8/6 است، و صبح امروز (پنجشنبه) در این همایش در شهر قم قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مسئله ی جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله ی بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. همه ‌ی اشکالات و ایرادهایی که وارد میشود -که بعضی از  اشکالاتی را هم که مطرح میکنند ما دیده ایم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است. آنچه مهم است این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این –همان طور که قبلاً هم گفته ایم- مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است. آن ‌طوری که اهل علم و اهل تحقیق بررسی کرده اند و جوانب قضیّه را ملاحظه کرده اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده اند، ما اگر چنانچه با این شیوه ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست؛ حالا نه [ اینکه] در دسترس ما نیست،  [بلکه] در دسترس هیچ کس نیست؛ یعنی امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد. البتّه مبانی اسلامی و تفکّر اسلامی در زمینه‌ ی جمعیّت و افزایش جمعیّت و با توجّه به وضع جغرافیای سیاسی منطقه و کشور جمهوری اسلامی، یک چیزهای روشن و واضحی است.

همایشی(1) که آقایان گذاشتید، به نظر من جزو کارهای بسیار خوب است. یعنی ما نمیخواهیم این قضیّه را با شعار و با اینکه «صلوات بفرست تمام بشود» و مانند اینها پیش ببریم؛ میخواهیم مسئله به شکل عمیق و علمی حل بشود، گره های ذهنی‌ ای که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود و به اعتقاد من ما میتوانیم این کار را بکنیم؛ یعنی متفکّرین ما و صاحبان دانشِ مرتبط با مسئله ی جمعیّت- در هر بخشی از بخشها- میتوانند در این زمینه منطق صحیح و قابل قبولی را ارائه کنند. این همایش البتّه قدم اوّل است، یعنی قدم ابتدایی است،  [امّا] از گذاشتن قانون به نظر من مهم تر است(2)، چون فرهنگ سازی در این مسئله مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماعی، حرف اوّل را میزند؛ باید فرهنگ سازی بشود که متأسّفانه امروز این فرهنگ سازی نیست، تعطیل است؛ با اینکه گفته شده، ما هم گفته ایم، دیگران هم گفته اند، در مجلس هم مطرح شده، بعضی ‌ها هم کم و بیش اینجا و آنجا بحث میکنند، لیکن کار فرهنگی به معنای صحیح انجام نگرفته. به نظر من این کار شما کار خوبی است، کار مناسبی است؛ منتها اکتفا نکنید به اینکه یک میزگردی تشکیل بشود و سخنرانی ‌ای گذاشته بشود و مثلاً تعدادی مقاله چاپ بشود؛ اینها کارهای لازمی است، امّا ناکافی است؛ بایستی از امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کنید، فکر را در کشور بگسترانید؛ آن ‌وقت فکری هم که گسترش پیدا میکند، باید فکر عمیق و اساسی و منطقی و قانع کننده برای هر کسی باشد؛ بنابراین باید کار بشود روی این مسئله که لابد آقایان این کار را کرده اید. من معمولاً وقتی گروه‌ها و افرادی دنبال این هستند که مثلاً یک گردهمایی و همایشی را ترتیب بدهند، همیشه سفارش میکنم، میگویم شما اَمَد(3) را نزدیک قرار ندهید؛ یعنی فرصت قرار بدهید برای اینکه بتوانید کار بکنید، تا آنچه بروز می‌کند در این همایش، یک چهره و نمای مطلوبی داشته باشد، آبرومند باشد. و لابد آقایان این کار را کرده‌اید، چون بحمدالله شما اهل فضل و اهل تحقیق هستید و مؤسسه‌ی شما، مؤسسه ای است که سابقه ی خوبی در این زمینه‌ها دارد؛ لیکن کار را به اینجا متوقّف نکنید.

جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز میکنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، بر روی علاج این عوامل بیماری ‌زا -که به اعتقاد بنده اینها عوامل بیماری زاست- متخصّصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند.

فرض کنید مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالارفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه ی جنسی؟ ما باید این را فکر کنیم. خب، از آن طرف میگویند که اینها خانه ندارند، شغل ندارند، درآمد ندارند؛ ببینیم چگونه میشود کاری کرد که همه ‌ی اینها با هم جمع بشود. ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری خانه ی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه، اِنَ یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهمُ اللهُ مِن فَضلِه؛(4) این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند. یعنی همه‌ ی آن گره های ذهنی ‌ای را که وجود دارد در این زمینه، باید شما باز کنید، یعنی شأن شما و همایشی از این قبیل، این است که بایستی این کار فکری و علمی را بکند؛ یعنی صرفاً بیان فکر، بیان خواست و حتّی شعارهایی در این زمینه نباشد.

واقعاً کار بشود، کار فکری بشود؛ عوامل کاهش جمعیّت و موجبات افزایش جمعیّت به نحو مطلوب و با اعتدالِ متناسب، درست سنجیده بشود، مطرح بشود [تا] اقناع بشوند افکار نخبگان. در این زمینه خب الان عامّه ی مردم، بعضی‌ها متدیّنند، بعضی ها متعبّدند، وقتی گفته میشود، میروند سراغ باروری بیشتر؛ لکن نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند؛ اگر نخبگان قبول کردند، کار سهل میشود، کار فرهنگ سازی آسان میشود. در این زمینه ها ان‌شاء الله بایستی آقایان تلاش کنید و امیدواریم ان‌شاء الله موفّق باشید. بنده همچنان معتقدم کشور ما کشور هفتاد و پنج میلیونی نیست، کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونی [است] ، حالا ما دستِ کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم میشود گفت. قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب و هوایی، با این امکانات فراوان زیرزمینی، با این استعداد بالقوّه¬ ی علمی که در این کشور وجود دارد، میتواند یک کشور پر جمعیّتی باشد و ان‌ شاءالله خودش هم این جمعیت را اداره کند؛ یعنی همچنان ‌که ما فکر میکنیم که اگر چهار پنج بچّه افتاد روی دوش یک خانواده وضع زندگیشان چگونه خواهد شد، فکر این را هم بکنید که این چهار پنچ بچّه وقتی بزرگ شدند و کاری پیدا کردند و شغلی پیدا کردند چه کمکی میتوانند به پیشرفت کشور بکنند؛ یعنی این را هم باید فکر کرد.

یک نگاه مقلّدانه‌ ای به زندگی غربی یا به زندگی اروپایی وجود داشته که به اینجاها منتهی شده و میراث آن به ماها رسیده؛ ما هم در یک برهه ای از زمان غفلت کردیم، کاری که باید انجام بدهیم انجام ندادیم. در حالی که امروز در [بعضی] از همین کشورهای غربی از کاهش باروری دارند زیان می بینند، پشیمانند؛ و در بعضی از کشورهای غربی مطلقاً کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیّت؛ مثلاً خانواده ی آمریکایی با ده دوازده بچّه، چطور خانواده ی ایرانی [ که]میخواهد از او تقلید کند باید حتماً یک بچّه داشته باشد یا دو بچّه! که این الان وجود دارد و گزارشها و خبرها از این واقعیّت به ما اطلّاع میدهد. ان ‌شاء الله که موفّق و مؤیّد باشید.

والسلام علیکم و رحمة الله

-------------------------------------------------------------------------------------------
1)    این همایش به همّت معاونت پژوهش موسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز 9 آبان سال جاری برگزار میشود.
2)    در گزارش حجت الاسلام آقا تهرانی اعلام شد که پس از تصویب سیاستها و راهبردهای بحث جمعیّت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس در حال کار بر روی طرحی است تا پس از طرح آن در صحن مجلس، به عنوان قانون تصویب شود.
3)    پایان
4)    سوره نور، بخشی از آیه ی 32

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
مسلما بحثي كه رهبر معظم فرمودند كاملا بجا و منطقي است و جمعيت جوان لازمه تعالي و پيشرفت يك كشوره. لذا نكاتي هم هست كه بايستي بهشون توجه بشه:
تصميم خانواده ها مبني بر تك فرزندي يا بي فرزندي معلول مستقيم شرايط زندگي و معيشتي خانواده هاست. خانواده هايي كه به فكر كيفيت تربيت فرزندشون هستند با اين شرايط اقتصادي ترجيح ميدن كه همون يك بچه رو داشته باشند چراكه اگر به موضوع كيفيت تربيت توجه نشود چه بسا در آينده با جمعيت جواني مواجه خواهيم بود كه براي تامين نيازهاي اوليه يا بزهكار خواهند شد و يا گرفتار ساير انحرافات لذا جمعيت جوان خلافكار فاجعه اي است بسي بد تر از جمعيت پير.
همچنين در يك خانه 60 متري 1 اطاقه مگر ميشود اصلا فرزند داشت!! اجاره خانه 100 متري 2 يا 3 اطاقه هم كه دو برابر حقوق كارمند معمولي است. پس اين معادلات اصلا با هم جور درنمي آيند و بهتر است كه علامت درماني را برنگزينيم و به علت درماني بپردازيم. خانواده هاي فرهيخته اي كه به كيفيت تربيت فرزند مي انديشند با اين شرايط معيشتي توقع داشتن بيش از يك فرزند را نمي توان از آنها داشت. بهتر است به واقعيتهاي عيني جامعه نيز توجه شود.
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من و همسرم دوست دارم براي فرزند سوم اقدام كنيم ولي اول شرايط اقتصادي و بعد درجايي كه كارفرما هم وقتي حتي اجازه استفاده از ساعت شيردهي هم به مادرها نميدن و مرخصي 9 ماهه را هم قبول ندارن چگونه بچه دار بشم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من دکترم با متوسط درامد ده میلیون تومان و دو بچه دارم خداییش مخارج سنگینه وای به حال اونایی که درامدشون زیر یک میلیون تومنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اين درسته كه خطر پير شدن جمعيت را داريم و اين درسته يكي از معيارهاي توسعه، توسعه انساني و جمعيتي است اما ..
اماهمين خوده من به زحمت از پس مخارج خانواده ام بر ميام و سخت شده ..
برادر خود من 5 ساله داره كار ميكنه و همين يه ماه پيش عروسي كرد اما هنوز نتونسته محلي براي اسكان جور كنه خونه اي در مسكن مهر داره ولي به دليلي اينكه 12 ميليون بيشتر پول مطالبه كردن قادر نيست تامين كنه و تحويل نمي دن وتهديد هم كردن خونش را به يكي ديگه واگذار مي كنن توان اجاره دادن هم نداره پدر من با بازنشستگيش داره خرجش هم ميده تازه تو همين بلبشو شركتشون هم داره كارهاي پيمانيش تمام ميشه و بزودي بيكار حالا ما چه درسي ميگيريم بيكاري گراني بي حد وكمر شكن جوانان و ازدواج
ناشناس
Germany
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
کار-----مسکن-------ازدواج----- بچه دارشدن .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۰۲
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از رهبری معظم درخواست دارم که فرمان سکوت به این طیف تندرو بدهند تا با افزایش امید در دل مردم آمار ازدواج و میل به تولید نسل زیاد بشه.
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگه مشکل معیشت و مسکن حل بشه دیگه نیازی به توصیه نیست به خودی خود جمعیت هم زیاد می شه
حامد
United States of America
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقا سامان ادب مرد به ز دولت اوست
اگر پدرت بهت یه توصیه ای بکنه اینطوری پاسخش را میدهی!
جمشید
United States of America
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
این رو بگم موقعی که حضرت آقا تقریبا فکر کنم حدود 2 سال پیش بود بحث مشکل جمعیتی رو فرمودند بنده به احترام فرمایش ایشان بچه دار شدم و الان پسر گلم 4ماهشه و الحمداله از پس خرجشم دارم بر میام.
یک کارمند ساده با حقوق 750000 تومان هستم.
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
حواسمون باشه که توصيه اصلي به مسؤولين هست. جامعه هميشه تابع سياست سياستگذاران و فرهنگ حاکم هست. رهبر معظم انقلاب هم به خوبي به اين دو نکته اشاره کردند و مخاطب اصلي پيام خودشون رو مشخص کردند. مردم تو اين قضيه کمترين گناه را دارند.
ناشناس
United States of America
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آقا جمشید که همشهری خودمونم هستی!، شما دست به کار شو برای دومی و سومی، خدا هم کریمه، می رسونه
سارا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
قابل توجه مسئولین محترم
رهبری ابراز نگرانی کردند پس به فکر باشید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
احسنت فرارو که نظرات را منتشر کردی.آخر چه معنی د ارد که در ذیل بعضی مقالات نظرات منعکس نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
جمشید عزیزم خونه داری؟
میدونی تو تهران و اصفهان همین پولت با کرایه خونه سر به سر میشه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
خیلی ها نه به خاطر مسایل اقتصادی ،بچه دار نمیشن.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بنام خدا
بحث اینکه خدا برای هر موجودی" روزی حتمی"مقرر کرده (که قطعی است) ، با ظلم و سوء مدیریت انسانها ،کاملا مجزاست. خدا روزی آفریقاییها را هم مقرر کرده ولی در اثر ظلم و سوء مدیریت ،بسیاری از آنها روزانه می میرند.پس تا زمانیکه مدیریت مملکت سامان نیابد،با تولد هر بچه منتظر گشایش و خوب شدن وضعتان (بطور قطعی)نباشید.
علی خردمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به جای اینکه به آرزوها بپردازیم به دنبال دلیلها باشیم بهتر است .
حسن
United Arab Emirates
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اقا جمشید که از آمریکا نظر می دی !! جدا با حقوق کارمندی چجوری آمریکا رفتی نکنه می خوای بگی از فیلتر شکن برای باز کردن فرارو استفاده کردی که ای دیتو از آمریکا شناسایی کرده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اشاره کاملا بجایی است
قابل توجه اقای سیف که معتقد به پولدار ماندن کسانی هستند که اساسا علاقه ای به بچه دار شدن ندارند
حامد
Germany
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من تو این وضعیت اقتصادی صاحب 4 فرزند هستم و همیشه خدارو شکر می کنم و از پس خرج همشونم بر میام و حقوق ماهیانه من هم 1150000 تومان است
جواد
Germany
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اینایی که از زمین و زمان می نالند همشون وضع معیشتشون بهتره از همه هست فقط می خوان سیاسی کاری بکنن
خودم بیش از 100 مورد اینارو میشناسم
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقا جواد طرف پول نداره ازدواج کنه
داره سیاسی کاری می کنه ؟؟؟
نیازهای جسمی و روحی اش داره سرکوب میشه سیاسی کاری می کنه ؟؟؟؟

عزیز من سرتو از زیر برف بیار بیرون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
جناب اقای حامد خدا بچه هاتون رو حفظ کنه روزی دست خداست و از اون بالاتر داشتن روحیه غنی است که اگر کسی احساس بی نیازی کنه و به داشته ها راضی باشه این روحیه با هیچ پمبلغی خریدنی نیست
جواد
United States of America
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقای موسوی
شما سرتون تو برفه ظاهرا
اون چیزی که بیشتر مردم دارن می بینن اینه که آمار ازدواج در اقشار متوسط و حتی سطح پایین جامعه بیشتر از پولداراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
درود بر جواد که حرف واقعی را زدند
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
جواد جان !!!
میشه آمار طلاق همین طبقه متوسط رو هم نگاه کنی !!!
طرف بعد از چند ماه از مراسم کم کم به روغن سوزی اقتصادی می افته
قسط های خرید ازدواج شروع میشه
قسط وام ها شروع میشه
کم کم با اعصاب خرد کنار هم میشینن و اصطکاک شروع میشه
اتفاقا این وضع توی شهرها بیشتر شده
یه نگاه بیانداز ببین در 5 سال اول زندگی مشترک چه تعداد از ازدواج ها داره شکست می خوره !!!!


کاری نداره همین الان یه سرچ ساده بکن تو همین اینترنت

برو احادیث و آیات رو مجددا بخون
طرف میاد پیش حضرت رسول میگه خواستگار برای دخترم اومده حضرت میگه علاوه بر توصیه به وجود فاکتورهای اخلاق و دیانت میگه مرد قادر به امرار معاش زندگی باشه !!!!
توی سوره نسا می فرماید مردان و زنان مومن را به ازدواج هم درآرید حتی کنیزان و غلامان را هم از این قائده مستثنی نمی کنه ولی توصیه می کنه اگر فقیر هستید صبر کنید تا از رزق الهی بهره مند شوید !!!
الان میلیون ها جوان سالهاست که منتظرند از روزی الهی بهره مند شوند !!!!!!!
ولی گرانی و سوئ مدیریت مسئولین ارشد مانع این روزی میشه !!!!

پس می بینی ما سرمون زیر برف نیست و دنبال سیاسی کاری نیستیم

بلکه شماها هستید که فکر می کنید مملکت مدینه فاضله شده

مردم دور بر خودشان دارند نمونه های عینی رو از طلاق های منبعث از مسائل اقتصادی رو می بینند

دارو و درمان - بهداشت و سلامتی- آموزش و ... همه هزینه های گزاف و به نرخ اروپایی اما درآمد ها مردم در حد گونی باف های بنگلادش !!!!!


فرارو جان منتشر کن نگن اینا سرشون زیر برفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
درور بر سید مهدی.
انتخاب مردم از روی محدودیت معیشتی شده سیاسی کاری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اقا حامد صبر کن وقتی با حقوق 1150000 تومنی یکی از بچه هات موبایل 2میلیونی خواست حالتو میپرسم؟میتونی بگی نه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
آقا حامد مشکل شما و امسال شما اینکه فرق زنده بودن با زندگی کردن را نمی دانید
حامد
Germany
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس 12:41
من آدم تجملاتی اصلا نیستم.و خانواده من هم اهل تجملات نیستند و راحت و بدون هیچ دغدغه ای داریم زندگی می کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
آقا حامد من و همسرم نفري 1300 حقوق مي گيريم . خونه هم حاشيه شهر اجاره كرديم. بازم براي خريد كردن (البته نه تجملات ) بلكه واجبات اولويت بندي و 2*2 تا 4 تا مي كنيم ..... شما يه كلاس بذار بي زحمت
کارون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من به شخصه دلم سه بچه میخواد ولی توی خرج یکیش موندیم هنوز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اشتباه میکنی برادر !
باور کن تا اولادت زیاد نشه تو همین وضع می مونی
اولاد که بیاد برکت و روزی چند برابر هم میاد !
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پاسخ به ناشناس 14:59
كمبود آب در حوزه هاي اروميه، زاينده رود، كارون و هامون را حل كنيد. حتما بركت مي آيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ما صاحب اولاد سوم شدیم درست در زمانی که احمدی نژاد وعده یک میلیون داد که خدا ازش نگذرد مانند بقیه حرفهایش فقط وعده و وعید بود و حالا با این وضعیت اقتصادی فشار زیادی را متحمل می شوم حدود ده سال پیش که فقط یک فرزند داشتم بسیار خوب زندگی می کردم.
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اگه هزینه های درمان ناباروری رو تحت پوشش بیمه قرار بدن مشکل افراد نابارور حل میشه و اینجوری خودبخود جممعیت زیاد میشه و نیاز به سیاستهای تشویقی نیست چون زوج هایی که دوست دارن بچه دار بشن به خواسته شون میرسن.من و همسرم الان 2 ساله که بچه دار نمیشیم با این گرونی و مشکلات مالی همه هزینه های درمان ناباروری هم آزاده و بیمه هیچ کدوم از هزینه هارو نمیده.هر دوره درمان هم حدقل 1 میلیون هزینه داره ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو... میذاری پای این خبر کامنت بذاریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آفرین سوال به جایی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مشکل پیری و ازدواج گرهش جاهای دیگه هست. نمی شه مستقیم رفت سراغش! شما مشکل اقتصادی، کار، امنیت و ... رو درست بکنید بقیه موارد مثل ازدواج و بچه دار شدن هم درست می شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دقیقا ، بنده و دوستانم وقتی راجع به ازدواج صحبت میکنیم ، همه حداقل شرط ازدواجشون رو داشتن شغل خوب و ارزون شدن مسکن و ماشین و سایر مایحتاج زندگی گذاشتن ، توی فامیل و دوستان و آشنایان ما که آمار ازدواج به شدت اومده پایین در حالی که همه از دم بخت بودن هم رد شدن D:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
نه عزیزم این به خاطر این مشکلات نیست به خاطر بعضی راحت طلبی هاست و به خاطر فرهنگ بیگانه و مخصوصا کار کردن خانمها مانع بچه اوردن شده و اصلا داشتن دو بچه و یا کمتر ارزش شده است و باید کار فرهنگی کرد و در ضمن روزی دست خداست اگه کمی راحت بگیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دقیقا همینطور است
با این وضعیت اقتصادی من به فکر ازدواج هم نیستم چه برسه به بچه دار شدن !!!!!!
مهدی 9792025
-
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پس چرا تو کشورهای پولدار و پیشرفته اروپایی که طرفدارهای فرارو سنگشون رو به سینه میزنن رشد جمعیت یا منفی یا خیلی کمه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
البته بخشي از مشکل تو فرهنگ غلطي هست که ما الان داريم که هم توقعات زياد شده و هم توکّل ها ضعيف. وضع اقتصادي مردم نه اونقدر بهتر شده و نه اونقدر بدتر (لااقل نسبت به اول انقلاب) اون چيزي که ضعيف شده، توکّل و اعتقاد هست. اگه قرار باشه به اميد مسؤولين بشينيم تا مشکلات حل بشه و بعد ازدواج کنيم يا بچه دار بشيم،‌بايد حداقل 100 سال صبر کنيم!! پس بايد توکل به خدا کرد و دستها را بالا زد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
همچنین درود بر مهدی9792025 لطفاً پاسخ منطقی برای کامنت مهدی بگذارید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس 23:29 جواب مهدی9792025 اینه که برای بچه دار شدن ، شرایط خوب اقتصادی شرط لازمه نه کافی . ما هنوز شرط لازم رو هم نداریم ...
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
موافقم با ناشناس 19:21
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشناس 23:55 درست میگه.
البته اگه معنی شرط لازم و کافی رو بدونیم!
نبود شغل و مادیات مانع ازدواج هست بی تردید.
ولی بودنش هم لزوما منتهی به ازدواج نمیشه.
مهدی
Germany
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ببینید رشد جمعیت هم اندازه داره چون منابع بی نهایت نیستند.همین الان ما در اصفهان مشکل جدی آب داریم
ثبات جمعیت خوبه . نه رشد نه کاهش زیرا منابع ثابتند . در ضمن میشه برای اقتصاد و اشتتغال جمعیت ثابت برنامه ریزی کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مهمترين عامل بوجود اورنده پيري جمعيت همان نا امني و فقر اقتصادي توليد شده توسط دولت احمدي نزاد است كه منجر به كاهش جمعيت ميشود مي باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شما هم فقط بلدین از مشکلات بگین !
خب پس کلید روحانی به چه دردی می خوره !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آخه احمدی نژاد همه درب ها رو جوش داده رفته با کلید نمیشه کاری کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مشکل اساسی به چشم و هم چشمی هاست و اینکه هزینه های غیر ضرور خیلی زیاد داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
کلید روحانی واسه چاله چوله های قبلی که دوستان شما درست کردن جا نمیشه برادر!
بیخودی به روحانی گیر نده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بقیه دولت ها خیلی عالی بودن ؟؟!!!!
همشون مثل هم
مهدی 9792025
-
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
در پاسخ ناشناس 19:21 - اگه احمدی درها رو جوش کرده و از کلید حسن کاری بر نمیاد خیلی خیلی اشتباه کردید بهش رای دادید.
مرتضی
Finland
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس۲۰:۱۰نظرشماراجع به دولتهای قبل ازانقلاب چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پاسخ شما را مهدی در کامنت بالایی داده...اونو بخونی اینقدر سیاه نمایی نمیکنی
ناشناس
-
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
مهدی توجه نکرده اینجا یه کشور خاورمیانه و بچه دوست هست و با اروپا فرق داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
من زیاد نظر نمیدم ولی دیگه الان مجبورم
آقای مهدی لاقل صبر می کردی یه کم میگذشت بعد نظرت با اسم ناشناس تایید می کردی
هر در 22:31 دقیقه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشانس 00:23

لایک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
نا شناس 15:00
منم قبول دارم، کلید روحانی کار نمی کنه. واسه هنرهای احمدی نژاد پمپ تخلیه چاه لازمه.
منطقي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مسكن مناسب، حقوق مناسب، امكانات رفاهي بدهيد باشه شايد فكري براي زادو ولد بكنيم
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اتفاقا اگر اینها حل بشه دیگه فکر ازدیاد نسل نمیافتی بلکه بیشتر فکر سعادتمندی میافتی بچه زیاد مال خانواده های فقیر است که هیچ تفریحی ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
نه اقا یا خانم اون موقع بیشتر به فکرر راحت طلبی خواهید بود این اثرات تبلیغات سالیان متمادی است که دو بچه کافی است و این فعلا شده یک فرهنگ
حاجی
France
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بنده 26 سالمه تا کارشناسی ارشد درس خوندم نه کار دارم نه حتی 10 میلیون سرمایه و نه خانوادم چیزی داره به من بده، من حتی شرایط ازدواج ندارم چطور شرایط زاد و ولد رو داشته باشم؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
نصف مشکل تو مسکن و کار هست. نصف ديگه ش تو همين «شايد»ي هست که شما ميگين. رفيق من وکيله. هم خونه داره هم بهترين ماشينو. ولي هر وقت بهش ميگم چرا ازدواج نمي کني، ميگه حوصله ش نيست! خيلي هاي ديگه را هم ميشناسم که مشکل اصلي شون مشکل مالي نيست. حتي اگه مشکل مالي هم داشته باشن، باز به دلايل ديگه اي مثل فرار از مسؤوليت پذيري و تحمل همسر و فرزند، تن به ازدواج نمي دن.
سلی
Hong Kong
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس ۲۲:۰۲ احتمالا به این دلیل که اون موقع که حوصلشو داشته شرایطشو نداشته، وقتی به تبع شرایط اقتصادی سن ازدواج بالا بره حوصله آدم هم کم می‌شه واسه کنار اومدن با آدم جدید
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
توی کویر هرچی بگی درخت سبز کن، سبز نمیشه.
توی مناطق مرطوب هم هرچی بگی درخت سبز نکن، سبز میشه.
با امر و نهی و کار فرهنگی نمی شه این مسایل رو مدیریت کرد.
زیر ساخت ها خودشون همه چی رو مدیریت می کنن.

ثبات، امنیت، اشتغال، مسکن و ...... اینها اگر بود، خودبخود جمعیت هم زیاد میشه
مهدی 9792025
-
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دقیقا مثل کشورهای مرفه اروپایی که رشد جمعیتشون اصلا کم یا منفی نیست!!!؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مهدی جان خودتو خسته نکن.....این جماعت حرف منطقی را برنمیتابند.....فقط بلدند به احمدی نژاد گیر بدن.....بابا شعار دو تا بچه کافیه را هاشمی نهادینه کرد......حالا تا بخواد از ذهن مردم ایران دربیاد 100 سال طول میکشه.....خدا ازش نگذره
ناشناس
-
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
دمت گرم
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آق مهدی توی طبیعت هم اگر نگاه کنی اون پرنده و چرنده و ... هم زمانی که وفور نعمت باشه زادآوری بیشتری داره و توی سالهای قحطی و محرومیت میزان تولد و ازدیاد نسلش هم کم میشه


بقول سعدی چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن
اگر باران به کوهستان نبارد
به سالی دجله گردد خشک رودی !!!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آقای مهدی و اون ناشناس که ازت حمایت کرده. من 33 ساله نمیخوام تجملی زندگی کنم نمیخوام ماشین و .. داشته باشم، لامصب باید یه خونه بتونم اجاره کنم؟ شرکت 6 ماهه حقوق نداده، دست رو هرچی میذارم 2 برابر شده. رسما دیگه قید ازدواج رو زده ام. فکر نکن من و کسانی که ازدواج نمیکنن با بنز و بی ام و اینور اونور میرن و خوشی زده زیر دلشون و بقول شما دلبسته کشورهای اروپایی با رشد جمعیتشون هستیم، اینها یک دهم درصد جامعه نمیشن. عزیز من، هموطن، برادر...درد نداری داریم درد اقتصاد داریم. همه رو به یه چوب میزنید، گوش کن بابا گوش کن.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آب , هيچكس به كم آبي توجه نميكنه , ايران يه كشور خشكه , نصف كشور كويره , آب براي 150 ميليون جمعيت از كجا ميخواين بيارين ؟ بنگلادش و پاكستان هم پر جمعيت هستند ولي آيا پيشرفته هستند ؟ آيا سطح حداقلهاي زندگي در انجا بالاست ؟ در عوض فنلاند , سوئد و ديگر كشورهاي شمال اروپا با جمعيت كم از نظر رفاه اقتصادي و درامد سرانه از خيلي از كشورهاي پرجمعيت دنيا بالاتر هستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اصلاٌ اینطوری نیست.اینها برای بعضیا بهونه شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس 23:35 عزیزم شعار دوتا بچه کافیه یعنی هر فردی یک جایگزین برای خودش تولید کنه و این یعنی ثبات جمعیت که خیلیم خوبه. مسئله اینجاست که ما ازدواج نداریم بنابراین حتی این قدر هم تولید جمعیت نداریم مثلا پسر عموی من که ازدواج کرده باید 16 تا بچه بیاره تا جای همه پسرای مجرد فامیل تولید نسل کنه به نظرت میتونه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فقر مهمترين عامل پديد اورنده پيري جمعيت است .چه افكاري احمدي نزاد را به دليل ايجاد اين وضعيت محاكمه خواهند كرد
مجتبی
Germany
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
شعار دو تا بچه کافیه را هاشمی نهادینه کرد......حالا تا بخواد از ذهن مردم ایران دربیاد 100 سال طول میکشه.....خدا ازش نگذره
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
فقر منشا تمام بدبختیهاست مثل اعتیاد ، فحشا، طلاق،جرم و جنایت و............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
والا ما حتی ازدواج نمیتونیم بکنیم وگرنه بدمون نمیاد 5 تا بچه شیرین داشته باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فقط کافیه دو طرف سخت نگیرید اونوقت می توانید ازدواج موفقی داشته باشید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دو طرف؟!
والا من هزار تا خواستگار دارم، پدر مادرم نمیذارن ازدواج کنم.
وقتی حرفش رو می زنم کتکم می زنن و ناسزا میگن!
اون وقت به فکر بچه باشم؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
یعنی چی دو طرف سخت نگیرن؟ با 300 هزار تومن حقوق حتی اگر نخوایی خونه اجاره کنی پول نون خالی خانواده جور نمیشه ، الان یه زوج بدون بچه که بخوان یه آپارتمان 40 متری اجاره کنن باید حداقل ماهی 2 میلیون دستشون بیاد تا بخور نمیر بتونن زندگی کنند . تازه این زوج تا آخر عمرشون نه صاحب خونه میشن نه ماشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس 14:37 برو عکسهای مراسم عروسی پسر آقای ا...کرم رو در همین سایت ببین بعد برای دیگران نسخه بپیچ.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
و الله بخدا ما که تو ازدواجش موندیم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آره ما راضیم و حاضریم بدون خونه - بدون سربازی رفتن بدون شغل و بدون کار بیاییم خواستگاری اما نیمه دیگر که خانواده و خود دختر خانم هست موافق نیستند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دو طرف عاشق هم باشن سخت هم نگیرن زندگی سخته و خیلی سخت هم شده
حاجی
France
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دوست عزیز ما سخت نمیگیریم ما نه مراسم انچنانی میخوایم نه ماشین نه خرج لباس و عکاس و گل و ...
خرج کرایه خانه، خرج غذا آب برق گاز تلفن ... آیا با حقوق 500 600 تومنی کارمند قابل تامینه؟!
اصن وارد بحث وفاداری و خیانت و طلاق و ... هم نمیشم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
به نظر میاد نقش پدر و مادرایی که میخوان دخترشون رو شوهر بدن در بالا رفتن سن ازدواج شدیدا تأثیر داشته.سخت گیری های بی مورد.
بیتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
تا وضعیت معیشت و اشتغال این باشه تمایل برا تشکیل خانواده و زاد و ولد بالا نمی ره!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
خیر مسئله این نیست !
مسئله عدم اعتماد به خداست که گفته از فضل خودم بی نیازشون میکنم !
اگه یکصدم اون مقداری که به قول دیگران اعتماد داشتیم به قول خدا اعتماد می کردیم وضعیت معیشت و اقتصادمون این نبود !
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
قول خدا یه طرف، خود خدا هم گفته عاقلانه و هوشمندانه جلو برو ضمنا به من هم توکل کن نه اینکه بزنی به کاهدون بعد بگی چی شد پس. تعقل هم جایگاه خودشو داره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مشكل پيري جمعيت دقيقا به عدم شادابي ملت و بخشي از ان مكلات اقتصادي است كه برخي از فرصت طلبان بر خلاف اهداف انقلاب بزرگ اسلامي با نفوذ در مراكز حساس اجرا مي نمايند
اي كاش جهاد حذف رانت و... داده مي شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دوست عزیزم کشور سویس از نظر رفاه اجتماعی بهترین کشور دنیاست ولی ایا رشد جمعیت سویس مثبته یا منفی؟
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
به نظر من فرمایش ایشان کاملا درست وبجا میباشد به شرط انکه باعقل وتدبیر جلو برویم وبتوانیم آینده را مدیریت کنیم.
ناشناس
Hong Kong
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگر جمعیت پیر شود اتفاق بسیار بدی است. اما آیا مسئولین کشور از ظرفیت جوانان تحصیلکرده و پر از ایده در طی سالهای گذشته به خوبی استفاده کرده اند؟ آیا باز هم می خواهیم موج جوانان تحصیلکرده ای ایجاد شود که برای آینده ی آنان هیچ برنامه ای تدوین نشده است؟
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
واقعا صحیح است. ما که سالها درس خواندیم حال و اوضاعمان این است. چه برسد به بچه ما با این وضع کار و درآمد. واقعا حقوق ما در ایران را با حقوق سایر کشورها در همان مرتبه و شغل بررسی نمایید. ما بیش از بیست درصد حقوق بین المللی را دریافت نمی کنیم ولی هزینه ها دارد جهانی می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شما اگر واقعا می تونید فکری بکنید وجلوی این همه طلاق رابگیرید که هر روز دارد بر آمار طلاق در کشور افزوده می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
وقتی اشنایی خیابانی باشد امار طلاق هم می رود بالا لذا شما به بر نامه های اسلام در زندگی و مخصوصا بدر ازدواج توجه کنید تا امار طلاق بالا نرود
سید مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بنده به شخصه چندین زوج خوشبختو میشناسم که به فول شما اشنایی خیابونی داشتند ولی عکسشم هست که فامیل بودنو ...در ضمن شما یه نگاهی به زندگی سایر ادیان در ایران هم بندازید که حتی در عین نداری خوشبختن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فقط ازدواج با آشنایی های خیابونی به طلاق نمی انجامد، من چند تا دختر پسر مذهبی دیدم که ازدواج سنتی داشتن ولی طلاق گرفتن!
ناشناس
-
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
دو تا از اشنایانم ازدواج سنتی کردند و طلاق گرفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشناس 25;19 هنوز متوجه نشدی با شعار هیچی عوض نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پیرترین کشور اروپایی آلمانه
جوانترین کشور اروپایی ایرلنده
پیرترین کشور آسیایی ژاپنه
جوانترین کشور آسیایی بنگلادشه
پیرترین کشور آفریقایی آفریقای جنوبیه
جوانترین کشور آفریقایی اتیوپیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مقایسه جالبی بود.....عاقلان دانند.....مقایسه آلمان، ژاپن و آفریقای جنوبی با ایرلند، بنگلادش و اتیوپی.....قابل توجه دوستان فرارویی
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
حیفم آمد فقط یک مثبت بدهم، عالی بود
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
پاکستان 180 میلیونی موفق هست یا ترکیه 80 میلیونی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
عا لي بود
عالي بود
عالي بود عالي بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
خب آقا رضا من بپرسم. چین موفق است یا مغولستان؟ سؤآله این آخه؟
علي
Russian Federation
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
يك نكته بسيار مهم: فرض كنيد اشتغال، مسكن و امنيت كافي در كشور برقرار است. اما موانع مهمتري هم در راستاي افزايش جمعيت بايد حل شود مثل كم آبي، از بين رفتن منابع آبهاي سطحي و زير سطحي، از بين رفتن منابع طبيعي مانند تالابها، درياچه‌ها، مراتع،‌ جنگلها و ...
افزايش جمعيت يعني تشديد تخريب موارد فوق بويژه منابع آبي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
علی جون برکت روخدا میده !
اگه شما بخاطر خدا جمعیت شیعیان رو زیاد کنی ، مطمئنا باران رحمت الهی هم زیاد میشه و کم آبی و ... هم برطرف میشه !
این عدم قبول اوامر و نواهی خداست که کم آبی در پی داره نه ازدیاد جمعیت !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
این هم یه نظره ناشناس 15:07 و محترم.
ولی من اصلا باهاش موافق نیستم.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
همینه پس بعد از انقلاب میزان بارش سالیانه کشور افزایش پیدا کرده!! آقا ما کشاورزیم تو رو خدا بجه دار شید شاید خشکسالی ها هم تموم شد
مهدی
United States of America
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من صددرصد به خدا اعتماد دارم ولی خدا گفته با عقلی که به تودادم تتصمیم بگیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با این درآمد و حقوق که همان هفته اول خرج می شود چطوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ظاهرا شما یه جا کار رو حداقل داری
مایی که کار نداریم چی بگیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مسئله ای که جمعیت یک کشور را دچار پیری می کنه فقر مالی است که جامعه ما الان گریبانگیر آنست و اگر خانوارها از قدرت مالی مناسبی برخوردار باشند قطعافرزندان زیادتر و یقینا سالمتری را تحویل جامعه خواهند داد .
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با این شرایط ازدواجم یه جورایی محاله اونوقت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
حرف شما کاملا درسته ، خود من تا وقتی نتونم خانه ی مستقل و ... داشته باشم ، اصلا طرف ازدواج نمیرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
هر روز صبح كه از كنار زاينده رود خشك گذر مي كنم و آسمان پر از دود و خيابان هاي قفل شده در ترافيك كشنده را مي بينم، فكر مي كنم كه چه بهتر بود كه جمعيت كشور نصف مي شد ولي زاينده رودمان پرآب و با صفا مي بود.
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
یعنی حاظری نصف ملت بمیرن تا زاینده رود پرآب بشه!؟!؟!
ناشناس
-
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
حاضر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگر نتوانيم مسئله محيط زيست را حل كنيم قطعا بدون بيشتر از نصف خواهند مرد. در ضمن اونهايي هم كه هستند لذتي از زندگي نخواهند برد. البته متاسفانه بخش زيادي از مردم به خصوص هم وطنان تهرانيمان معناي زندگي برايشان در دود و ترافيك تعريف شده است و درك درستي از زندگي ندارند.
علي
Russian Federation
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
چرا منفي ميدين؟ اين بنده خدا منظورت آرزوي مرگ نصف جمعيت نيست بلكه ميخواد بگه مشكلات افزايش بي رويه و بي ضابطه جمعيت چيه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
زاينده رود را که براي اولين بار در تاريخ، جناب آقاي خاتمي خشکاند. آبش رو بي حساب و کتاب فرستاد شهر عزيزشون «يزد و حومه»!
بعدش احمدي نژاد اومد و کار رو بدتر کرد. حالا ببينيم آقاي روحاني چه گلي به سر مرکز ايران ميزنه!
برادر من، مشکل زاينده رود و کارون و درياچه اروميه و ... مشکل جمعيت نيست. مشکل، روش هاي غلط کشاورزي هست که هنوز سنّتي داره انجام ميشه. اگه کشاورزي ما مدرن بشه، اينقدر آب زياد مياد که ميتونيم نصفش رو صادر کنيم و حتي بيشتر از نفت درآمد داشته باشيم.
مهدی
Germany
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
احسنت
حرف دلمو زدی
مهدی
Germany
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشناس ۱۹:۲۶
از اون حرفای توهمی زدیا
یاد احمدی نژاد افتادم
آب نیست . واقعا دیگه نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشناس ۲۳:۰۷ ایران تحت هیچ شرایطی نمیتونه صادر کننده ی آب باشه. ما سه دهم درصد نزولات آسمانی جهان رو داریم. لطفا اگر ناآگاه هستین سکوت کنین.
ناشناس قبلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس 17:15 بدونيد که همين الآن ما داريم آب صادر ميکنيم! علاوه بر اينکه به آبهاي آزاد هم راه داريم و ميتونيم مثل کشورهاي عربي که توسط همين کارآفرينان کشور خودمون آبشون شيرين ميشه، بي نهايت بي نهايت آب شيرين توليد و صادر کنيم. شما اگه بي اطلاع هستي لطفا قبلش مطالعه کن و بعد نظر بده!
ناشناس
France
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بسیار عالی اما اول برای مشکل کم آبی یه فکری بکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
راست میگه بخدا سفرهای اب زیر زمینی خشکیده چند ساله دیگه نصف ایران برهوته ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اب دست خدا است شما وظیفه ات رو انجام بده خدا می دونه چیکار کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس 19.26 احتمالا" توي اتيوپي بدون فكر كردن فقط انجام وظيفه كرده اند
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
وقتی آب نیست یعنی ظرفیت افزایش جمعیت نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو خواستم بابت منتشر کردن کامنت ها تشکر کنم .
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
هر چند که تعداد نظرات غیرقابل انتشار تامل برانگیز است ولی خوب همین که میتونیم زیر این خبر کامنت بذاریم جای شکرش باقیه.آزادی بیان
mohammad
Finland
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
وضع اقتصادی درست باشه همه چی خودش رو روال میافته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
موافقم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
لازمه وضع اقتصادی خوب ازادی و نظارت مطبوعات و نگاه همیشگی مردم به حکومت توسط مطبوعات است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
خیلی وقتها وضع اقتصادی رو خودمون خراب می کنیم مثلا چه ضرورتی دارد در ازدواج هزینه های ان چنانی حتی هزینه های معمولی رو هم می شه پایین اورد ولی امان از دست چشم و هم چشمی تااین فرهنگهای غلط هست مردم وضعشون همینه واقعا اگر نداریم چرا در ازدواجها سخت گیری می کنیم پس داریم و دوست داریم بیش از اینها هزینه شود و پو لهای زبان بسته خرج شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پس چرا آلمان قدرت اول اقتصادی اروپا پیرترین کشور اروپاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ناشناس جان
طرف سه تا دختر داره همه هم وقت ازدواجشان
آشغال ترین جهاز شامل فقط اقلام ضروری و اونهم ایرانی نفری میشه 15 میلیون بدون اضافات جمعا سه تا 15 میلیون میشه 45 میلیون از کجا بیاره ؟؟؟
آقا داماد اگر بدون خونه باشه توی جنوب شهر هم باید 25 میلیون پول پیش با 250 هزار ماهی کرایه !!!
هزینه مراسم و ... هم اصلا" صفر !!!!

دوست عزیز الان مردن هم صرف نداره
ازدواج که سهله !!!!

فقط یه راه داره
اونهم زلزله بزرگ وعده داده شده در احادیث
mohammad
Germany
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
شما که میگی المان اون دیگه مربوط میشه به تفاوتهای فرهنگی
parsa
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
این نظر منو انجام دهید مطمئنا تعداد بچه ها بیشتر خواهد شد.
1- به ازاء هر فرزند ماهیانه یک میلیون به خانواده داده شود وسالیانه درصد تورم محاسبه شود.
2- درمان و تحصیل رایگان
3- تضمین شغل برای آنها
4- تسهیل ازدواج و تامین مسکن.

حالا هی نظر کارشناسانه بدید. آخرش همین موارد که گفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
همون مورد اولش دولت قفل میکنه!!
برادر من دولت تو پرداخت یارانه چند هزارتومنی به هر نفرمونده بخواد به هر کی بچه بیاره ماهی 1 تومنم بده؟!!!
2 تا 4 هم به اقتصاد درست درمون نیاز داره که ایران اینا رو نداره
وگرنه من یادمه نون 2 تومنی رو زمان بچگیم اقتصاد ایران خورد شده هست و تورم لجام گسیخته شده این طرح هایی که شما نوشتی رویایی هست برای جامعه ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
چرا همش روی مبالغ فکر می کنید !؟
اگه بیست سال پیش یکی همچین طرحی میداد و بجای یک میلیون ، 100 هزار تومن رو قرار میداد الان نهایتا دریافتیش چند بود !!!؟
اگه این طرح بیست سال دیگه اجرا بشه بجای یک میلیون باید چه عددی قرار بگیره !!!؟
پارسا جون اگه این دولت همچین قولی داد و چند سال هم اجرا کرد و شما به تضمین دولت مثلا 10 تا بچه اوردی و بعد از چند سال زد و دولت ورشکست شد ، اونوقت سر همه بچه ها رو میبری !!!!!؟
اون که باید رو قولش حساب کنی و هیچوقت نه ورشکست میشه و نه زیرش میزنه ، فقط خداست !
و خدا روزی بندگان رو تضمین کرده پس بیخود غصه نداری رو با ازدیاد اولاد نخورید !
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
1 میلیون ماهانه؟!!!!
تو بهشت هم این طرح رو پیاده کنند 2 ساله جهنم میشه.
دولت داره 40 تومن یارانه میده وضع تورم اینه فکر کن 1 تومن به ازای هر فرزند چه وضعی رو ایجاد کنه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
عزيزم از خواب بيدار شو , اينجا ايرانه , خزانه خالي , كشوري خشك كه حتي غذاي دام رو هم از خارج وارد ميكنه چه برسه به غذاي آدمها , مديريت زير صفر , و ............
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
شوخی نکن دیگه. بحث جدیه.
امیر
France
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
پیشنهاد بنده حقیر در این زمینه ، اعطای معافیت موقت خدمت سربازی برای متاهلین که با گذشت سه سال و یا کمتر در صورت صاحب فرزند شدن تبدیل به معافیت دائم گردد ، می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
واقعا برای این نظز وطرز فکرتون متاسفم تا حالا به نتیجه این طرح فکر کردید نتیجش چیزی غیر از این نیست که برای گرفتن معافی در حالی که شرایط مالی و اجتماعی رو ندارند صاحب فرزند میشن و اون بچه معصوم به خاطر نداشتن شرایط مناسب توی بدترین شرایط بزرگ بشه و بدون هیچ آینده روشنی جوابگوی معافی گرفتن پدرش باشه ...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس محترم ، این طرز فکر غلط جنابعالی است که میخواهید از همه چیز استفاده ابزاری کنید ، بنظرت چند درصد آقایان بخاطر معافی گرفتن ازدواج می کنن و صاحب بچه میشن ؟ همه بچشونو دوست دارن ، یا فقط فکر میکنی خودتی و بقیه....؟ نه عزیزم دلم اینطور نیست جز خیلی کوچکی از جامعه ممکن است با نظر شما درست در بیاد ولی در کل نظریه به خاطر جز کوچک غیر ممکن و ناشدنی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
امیر جان با vpn نیا
2 سال خدمتتو باید بری از این نظرهای خنده دار هم نده وقتی همه ماها رفتیم سربازی دو سال زندگیمون پودر شده چرا شما نباید بری؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
هر که به فکر خویش است تو هم از آب گل آلود ماهی بگیر. نه خیر تنبلی نکن برو خدمتت را بکن.
ناشناس
-
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
کسی که از سربازی فرار کنه مسولیت زندگی که سختر هست هم فرار می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اشتباهی مثبت دادم.البته منفی هم نمیدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
نان و رفاه و امنيت اجتماعي و .... را كاري ندارم اما با وجود كمبود منابع آب در ايران حتي به جمعيت كنوني نيز نمي توانيم آب بدهيم.
مهدی
Germany
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آورین که گل گفتی
ناشناس
-
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مشکل فقر جامعه و یانداشتن ثروت نیست. مشکل این است که عمده ثروت این کشور میان عده ای قلیل دست به دست می گردد.
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با این وضعیت اقتصادی مگه میشه

من 33 سالمه اما هنوز نتونستم ازدواج بکنم :(
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
من مرز 49 رو رد كردم و پيرپسرم , شما خيلي به 33 سالت نناز , امثال من و شما زياديم , ولي الان كه فكرشو ميكنم ميبينم خدا كمك كرد كه ازدواج نكردم وگرنه با اين شرايط موجود هم خودمو تو مخمصه مينداختم هم همسر فرضي و هم بچه بيگناهمو كه بدون خواست خودش اونو وارد همچين جهنمي ميكردم .
زبیرازکردستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
خدایاشکر30سالمه 4فرزند هم دارم واززندگی ام راضی هستم .اعتمادوتوکل برخداوتلاش وسختکوشی درزندگی راه سخت زندگی برانسان هموارمیشه.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ماشالله 30 ساله چارتا بچه :) بزنیم به تخته
ناشناس
Germany
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شما سالهای بعد از ازدواج رو حساب نکردی؟
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
انشالا بچه هاتون هم وقتی بزرگ شدن از شما راضی باشند
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دقیقامردم کردستان وبلوچستان توکل واعتمادشان برخدابیشترازماپایتخت نشین هاست .تعجبم کاربران 300منفی دادن نمیدونم حسرت این دوست خوردن یااینکه اصلاباخودشون هم مشکل دارن
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
الان دقیقا منفیها واسه چیه؟!!!
از منفیا مشخصه باید روی فرهنگ کار کرد!
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
منفیا بخاطره اینه که ایشون از بحث منحرف شدن و اصلا توجهی به موضوع ندارند.فقط دعا کرده همین
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
البته باید بذارین بچه ها هم بزرگ بشن ببینیم راضی هستن ازشما یا نه!
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
نفرمودین چه کاره هستین
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ميشه بفرماييد كارت چيه و از همه مهمتر اينكه واقعا كيفيت زندگي ات هم در حد است؟ مرد حسابي من خودم در كردستان بودم.
ايشان راست مي گند ده سر عائله اجبارا تو يه اتاق زندگي مي كنند و كيفيت زندگي هم خيلي خيلي پايينه و عدم تحصيلات والدين و عدم آگاهي از هدف زندگي و ... كلا رفاه در حد صفره ولي والدين به علت عدم آگاهي خودشان را خوشبخت ترين آدمهاي دنيا تصور مي كنند!
ناشناس
-
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اول یه فکری برای ازدواج جوان بکنید ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
به عنوان پیشنهاد ، اول متاهلین دارای فرزند و بعد متاهلین بدون فرزند را در اولویت واقعی استخدام در ادارات و شرکت ها قرار دهید . خود به خود نتیجه اش را می بینید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
در استخدام کارآیی فرد مهم است که بنواند به وظایقش عمل کند.
این تفکرات کمیته امدادی باعث این روز و حالمون شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
منظورش اولویت در شرایط برابر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
هزار آفرین به ناشناس 16:23
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دوستان ما رو نگاه کن ادم کامنتا رو میخونه خندش میگیره!
من و امثال من با 28 30 سال سن مجرد خونه پدره موندیم جرات ندارین بریم دست کسیو بگیریم چون نه کاری وجود داره نه پولی باز عده ای میگن من دو تا دارم 4 تاش نمیکنم!!
کلی جوون بیکار هست که بیکاری علت اصلی عدم ازدواج هست وقتی اصل کاری فراهم نیست طبیعی هست اینجا چند سال دیگه باید بگردن دنبال شمارش خونواده ها چه برسه بچه!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
باید زندگی آدم تو دست خودش باشه تا بتونه واسه آیندش برنامه بریزه
1000 نفر دست دارن تو زندگی ما دستمون تو جیب یکی دیگس درس داریم هنوز قیمتا به شدت داره میره بالا( همه چی) که بالاهم رفته کلی .خیلیا هستن که دنبال ازدواجن و یه زندگی خوب و فرزند طبعا ولی نمیشه منطقی به نظر نمیاد با شرایط موجود
سهیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو جان نظر منو سانسور کردی
چیز بدی نگفتم فقط ی بیت شعر بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من اگه پول و کار داشتم 4 تا کودک محترم بی سرپرست رو بزرگ می کردم. اما ای کاش این قانون بی ادبانه و توهین آمیز رو نمی گذاشتین. ای کاش من می تونستم کاری منطبق با رشته ی خودم انجام بدم ای کاش به تولید اهمیت می دادیم. ای کاش یک بار برای همیشه تکلیف مردم رو با فضای سیاسی کشور مشخص می کردیم تا جوانان بی دغدغه به زندگیشون می پرداختن. کسی سیگار نمی کشید کسی اندوهگین نبود که ادای شادها رو دربیاره. ای کاش همه به سمت تغییر می رفتیم و به هم و افکار هم احترام می گذاشتیم. ای کاش کسی از سر استیصال و نبود بنیه ی فرهنگی معتاد نمی شد درگیر بی اخلاقی نمی شد. ای کاش امیدواری من ابدی باشه که به خودمون باور دارم. و در انتها ای کاش همه به خودمون باور می کردیم.
سروش
United States of America
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من دوس دارم هفت تا بچه داشته باشم اما نمیدونم اوضاع اقتصادی و اجتماعی همچین اجازه ایی میده یا نه
سروش
United States of America
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
89 تا منفی داشت حرفم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
France
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
واقعا من نزدیک به 32 سال سن دارم بابام هم سن من بود 5 تا بچه داشت ولی من حتی ازدواج هم نکردم!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
خدا بیامرزه همه باباها رو - اون موقع راجع به این موضوع حرف نمیزدن عمل میکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
كار بسيار پسنديده اي كردي من 3 سال از تو بزرگترم ازدواج نكردم از زندگي ام هم راضي هستم
ناشناس
Turkiye
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ضمن احترام و تاييد اينكه واقعا بايد فكري به فكر وضعيت سني جامعه كرد و اقاي احمدي نژاد هم به مناسبتهاي مختلف راجع به اين موضوع صحبت كرده بود بايد عرض كنم من فرزن چهارمي دارم كه دوازده ساله است هنوز هم پس از اين همه اظهارات بابت فرزند چهارم بودن از امتيازاتي محروم است ودر چارجوب قوانين گذشتهمبلغي كه بابت بيمه وي پرداخت مي كنم با ساير فرزندتن متفاوت و به مراتب بيشتر است و ...... لذا صرف حرف زدن كافي نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
سیاست تشویقی بگذارید مثلا" 20 میلیون تومان به ازای فرزند اول به بعد بدهید. چرا که اکثر خانواده ها دارای یک فرزند هستند. با این مخارج هیچ راه دیگری وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ما صاحب فرزند شدیم اما احمدی نژاد همان یک ملیون را هم به ما نداد
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من فقط این را می دانم که اگر سیاست کنترل جمعیت نبود الان به جای 2 میلیون معتاد شش میلیون معتاد داشتیم و به جای 3 میلیون بیکار هم 9 میلیون بیکار داشتیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
چه رویی دارن این ملت ایران.
مشکل کم ابی از خود شماست که چند برابر میانگین جهانی و حتی کشور هایی که مشکل اب ندارن، مصرف دارین.
مشکل ابو گردن مسئولین نندازین. اگه شما مصرف نکنین که بیکار نیستن سد بزنن.
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ملت های دیگه غسل ندارند برادر !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
دوست عزیز
اتفاقا مصرف سرانه کشورهای توسعه نیافته تقریبا نصف توسعه یافته است
بهتره با مطالعه حرف بزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ناشناس 19.30 دوست ما دارن مزاح ميكنن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
کمبود آب
کمبود منابع زیستی
تخریب محیط زیست و .......
اینا چی؟
ایران بیشترش بیابونه
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس
-
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
دقیقا . امارات هم نشدیم که بیابان را درخت بکاریم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اول کمبودها را بر طرف کنید زیاد کردن جمعیت خود حل می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو همه سايتهاي خبري مربوط به اين خبر را ديدم، هيچ كدوم جرآت نكردند كامنتهاي خوانندگانشون را درج كنند، اما خوشم مياد تو اينكارو كردي...
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرارو در خفقان دولت قبل هم خوب عمل کرد .
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
غیر قابل انتشارش !!!!! خیلی باحاله
بیشتر نمی تونم چیزی بنویسم وگرنه منتشر نمی کند
جواد
France
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
منم فکر نمیکردم زیر این خبر کامنتی منتشر بشه . بهرحال پوئن مثبتی واسه فرارو بود . سایت بدون نظر بازدیدکنندگان یعنی هیچی .
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
حرف حق رو بايد زد. حتي بزرگان كشور هم راضي نيستند كه مردم نتوانند حرفشان را بزنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
فرارو در برابر خدا سربلندي
ناشناس
-
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
تله فرارو برای منتقدین را فراموش نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
مگه جناب خوشوقت مدیر مسئول این سایت فامیل آقای خامنه ای نیست؟؟!!
50 50
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
فرارو ,عاشق اون پکیجهای پنجاهتاییتیم!
ناشناس
Germany
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با اين وضع اقتصادي ، هواي آلوده ، مشكلات زندگي ، آموزش ، اشتغال ، و......
ناشناس
Finland
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگر 150 میلیون نفر هم بشیم روزی جمعیتمون پیر میشه و ایا اون روز باید جمعیت رو به 300 میلیون برسونیم تا جوان بشیم؟ سال های پیش با افتخار میگفتین که ایران جوان ترین کشور دنیاست و این طبیعی بود روزی به پیر ترین کشور دنیا هم تبدیل بشه . پیری و جوانی جمعیت برای کشوری که به ثبات جمعیتی نرسیده به شکل پاندولی عمل میکنه . یعنی یه نسل جوان و یه نسل پیر .
اگر جمعیت در همین حد ثابت بمونه و تغییر نکنه بعد مدتی به یه عدد ثابتی میرسه و در اون عدد ثابت بصورت نرمال باقی میمونه . و مطمئنا راهش رسیدن به 150 میلیون نفر نیست چون اون 150 میلیون هم روزی پیر میشن و در اون هنگام ما جمعیت پیر 150 میلیونی خواهیم داشت . مثل این میمونه که رو بدهی، بدهی بیاری.
ناشناس
-
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
حرف حق وعلمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
این 150 میلیون یا بیشتر یعنی منابع کشور این ظرفیت رو داره نه اینکه 150 میلیون بشه تا کشور جوان بشه داداش جان.
فرمول شمام ایراد داره، یعنی چی که این 150 میلیون هم یه روزی پیر میشن؟
در واقع حسابش اینطوریه که حداقل باید معادل اونایی که پیر میشن یا از دنیا میرن جایگزین باشه که نیازی نیست به رسیدن به رقم 300 میلیون نفر برای جبران عزیزجان.
ظاهرا دوتا مساله باهم خلط شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
شما واقعا به اين تحليلي که گفتي اعتقاد داري؟ واقعا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شمایی که میگید خدا میده!
آره عزیزان به شما خوان نعمت داده !باید هم به دیگران از چشم دیگه نگاه کنید!
1150000 حقوقت است خوب دیگران که اینو نمی گیرند چرا همش سواره نگاه به اینهمه پیاده میکنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
احسنت حرف دل خیلیها رو زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
تدبیر رهبر انقلاب بجاست، اولویت اول داشتن اقتصاد سالم و پررونق است كه مانع آن موضوع هسته ای است؛ پس آقایان شریعتمداری ها... در راه اقتصاد سنگ نیندازند و جلوب رابطه با امریكا را سد نكنند. تابعیت از ولی فقیه فقط با شعار نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فرزندانی که دل پیر و روحیه بدتر از ما داشته باشند نمیتوانند حل مشکل کاهش جمعیت هیچ کشوری باشند. بفکر پویایی و نشاط همین جوانان باشید تا گره از مشکلات کشور برداشته شود
ناشناس
Germany
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
کاش روزی هم برسد که رسانه های فیلترنشده مثل فرارو از انتشار اینگونه نظرات مردم که حاوی کوچکترین توهینی نیست و نقد محترمانه نظرات مقام معظم رهبریست، نهراسند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بله مشکل فرهنگ سازی داریم چرا که سالیان متمادی شعار دو بچه کافی است داده شد و این مسئله به یک فرهنگ تبدیل شد و کسانی که مقلدانه دنبال غرب رفتند اون مو قع مب دونستند که چیکار دارند می کنند و این روز ها رو پیش بینی می کردند و امان از دست ما بیگانه زده ها
ناشناس
-
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
یعنی خودت هم مثبت ندادی!! :))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
خب مثل اینکه الان مثبت رو داد :|
غمبلیله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
یه مثبت هم با vpn بفرست که بشه دوتا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مگر تو سوءد که مرفه ترین کشور دنیا س پیری جمعیت بیداد نمی کنه؟
طاهر
Sweden
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با سپاس از بیانات راهگشای رهبر انقلاب به عنوان یک معلم چند نکته ساده را به عرض میرسانم
یکی از اصلی ترین دلایل بی اعتنایی زوج های جوان به داشتن فرزند یا توقف بر یک فرزند فضای تلخ سیاسی و فرهنگی جامعه است در جامعه دل و دماغ و نشاط وجود ندارد بگیر و ببندهای پلیسی ، گشت ارشاد سخت گیریهای پلیس در امور شخصی افراد هیجان د اشتن یک زندگی ساده و پر نشاط را سلب کرده است کافی است عصر یک روز جمعه بخواهیم با زن و فرزند به دشتی کوهی دمنی برویم با دهها مشکل و ترس باید سرو پنجه نرم کنیم به دخترمان هی بگوییم روسری ات را بکش جلو الان سربازی که خودش هم به این موضوع اعتقادی ندارد ، میاید و تذکری می دهد که من پدر خرد میشوم. یا صدای موزیک ماشینم با دست زدن بچه ها که توام می شود یک کمیته گشت نمیدانم بسیجی یا چه ای که از کجا این اختیار را به دست اورده ماشین را متوقف می کند سی دی ما را میگیرد که البته بعدا خودش ان را گوش می دهد و چند توهین هم به ما می کند و من پدر پیش بچه ها ضایع می شوم فضای فرهنگی کشور فضای پلیسی و بگیر و ببندی شده است حالا کی و چگونه گرفتار این شدیم کسی نمی داند.
دوستان ما در اداره میگویند بابا این مملکت جای بزرگ کردن بچه نیست چرا جز خودمان کس دیگری را بدبخت کنیم و همین فرهنگ ارام ارام در میان خانواده ها رشد کرده البته مسائل اقتصادی و اینها هم موثر است ولی خداوند شاهد است که بزرگترین مشکل فضای فرهنگی مرده و سختگیرانه است. همکاری دارم سی و پنج ساله خانم نسبتا زیبا و فرهیخته ای است و البته ادم مقیدو اخلاقی است . یک بار که با اقای به قصد اشنایی در یک رستواران شام میخورد تا درباره مشترکات خودشان به توافق برسند گشت ارشاد سر می رسد و انها را تا صبح در خیابان وزرا نگه می دارند و ان وقت خانم همکار ما که پدر و مادری هم ندارد ناگزیر می شود برادر خودش را از شهرستان خبر کند تا بیاید و تعهد بدهد که او دیگر از این کارها نخواهد کرد. خوب چه انتظاری از این خانم و ان اقا دارید. میگوید برای همیشه از ازدواج و آشنایی و این حرفها متنفر شده است. اگر جمعیت جوان و رونق اقتصادی و ایران دوباره زنده و شاد میخواهیم کلیدش به دست رهبری است کافی است مملکت از دست گشت ارشاد و مداح ها خارج شود و دولت و ولی فقیه و فرهیختگان ان را اداره کنند من به شما قول میدهم که تا 10 سال دیگر چند میلیون نفر بر جمعیت ما اضافه می شود ان هم جمعیت سالم و نه ترسو و منافق که در خانه طوری است و در خیابان طور دیگر. من عاشق کشورم و اسلام و جمهوری اسلامی هستم و اینها را دلبسوزانه نوشتم اگر صلاح می دانید منتشر کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
بهتر از این نمیشد شان و سواد و اسم معلم را خراب کنی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
بسیار عالی بود طاهر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
شایسته است معلمین و اساتید دانشگاه بعنوان قشر فرهیخته الگوی دیگران باشند.
عالی بود معلم عزیز.
مسعود
Finland
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
برادر كوچكتر من 30 سالشه. 4.5 ساله با نمره عالي در آزمون استخدامي آموزش و پرورش انتخاب شد و الان معلم هست. حدود 750 هزار تومان حقوق مي گيره. خيلي دوست داره ازدواج كنه اما از ازدواج وحشت داره. شرايط ازدواج موقت هم كه براش فراهم نيست چون اولين مخالفش مادر خودم هست. در به در مونده چه كار كنه. من هم دلم براش مي سوزه اما كاري از دستم برنمي آد. فقط مي تونم بگم خدا نگذره مسببان كاغذپاره شدن پول ملي و رشد منفي اقتصادي سال گذشته و تورم كمرشكن سالهاي گذشته رو كه خيلي از خاانواده ها و جوونها رو دچار مشكل كردند.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
خوب ازدواج موقت بكنه ولي نذاره مادر محترمتون با خبر بشه , آدم كاراي خصوصي زندگيشو همه جا جار نميزنه برادر من , اون ازدواج دائمه كه خونواده ها بايد مطلع باشند . غريزه جنسي يه نيازه مثل غذا خوردن و آب آشاميدن , آيا ميشه با گرسنگي و تشنگي كار سالم و تميز ارائه داد ؟ ما كه كشيش كاتوليك نيستيم كه ازدواج رو منع كنيم , تازه همونها هم تشت رسوائييشون از بام افتاده .
farvahar
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
در همین قرآن کریم در سه جا به بنی اسراءیل خطاب مشود.بلا تشبیه که به یاد آورید زمانی را که پسرانتان را میکشتند و دخترانتان را زنده نگاه میداشتند ودر این امر بلایی عظیم از سوی پروردگارتان وجود داشت.البته مقام رهبری بر فرهنگ سازی تاکید فرمودند.آیا نباید در جامعه ما اول به فکر اشتغال اولاد ذکور بود بعد به سر کار بردن دختران.خوب این الان یک فرهنگ شده متاسفانه فمینیزم در کشور ما علیرقم اسلامی بودن کولاک میکند.خوب آیا این بلایی عظیم نیست.هر اداره و سازمانی میروم خانمها تمام مشاغل را در دست گرفته اند البته درست تر بگویم در دستشان قرار داده اند.خوب تا وقتی پسران بیکارند آیا این فساد نیست که دختران سر کار بروند و چون جوانند ودستشان در جیب خودشان است تن به ازدواج نمی دهند پس از مدتی که از دوران باروریشان گذشت تازه شستشان خبر دار میشود که چه کلاه گشادی سرشان رفته.یک باره به خود میآیند میبینند نه شوهری نه اولادی ولی دیگر پشیمانی سودی ندارد.من مخالفتی با کار کردن خانمها ندارم اتفاقا برعکس اما مادامی که پسران بیکارند اشتغال دختران چه معنی جز فساد دارد؟منظورم فساد اخلاقی نیست گرچه از تبعات آن خواهد بود بلکه همان بلایی است که خداوند بزرگ از آن یاد میکند مگر بطالت پسران چیزی کمتر از نبود آنهاست؟از هر طرف به این قضیه نگاه کنیم جز فساد چیزی نمیبینیم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
دوست عزيز بسياري از اين خانمهاي شاغل كمك خرج خانواده و يا سرپرست خانواده هستند , لطفا يكطرفه به قاضي نرويد , مطمئنم كه همه ما افرادي از اين دست رو در اطرافيانمون داريم , خيلي از اون دخترخانمهاي شاغل با كاركردنشون ميخوان فشار تهيه جهيزيه رو از روي دوش خونوادشون كم كنند و يا با از خود گذشتگي به تحصيل ديگر برادر و خواهرانشون كمك كنند . اين مسئله آخر رو در پسرهاي ارشد خانواده هم ميبينيم كه قيد ازدواج رو ميزنند تا خونوادشون رو با آبرومندي اداره كنند . من به اين ميگم غيرت و ايثار , ايثار رو ما در برترين نوع اون كه از جان گذشتگي در برابر دشمنه ميشناسيم ولي ايثار هر روز در زندگي پيرامون ما جريان داره ولي ما بسادگي ازش ميگذريم و نه تنها ستايشش نميكنيم بلكه مثل كامنت شما اون رو تحقير و مذموم ميشماريم .
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
احسنت ! به خدا قسم این نظر یکی از واقعی ترین نظراتی است که اکثریت دوست دارند نادیده اش بگیرند، خصوصا خانم ها.این یک واقعیت است که بسیاری از خانم های مجردی که حاضر به ازدواج نیستند شاغلند.البته باید به این هم اشاره کرد که هستند خانمهایی که اشتغالشان بر آقایان اولویت دارد مانند خانم های سرپرست خانواده.من خانواده هایی می شناسم که هم مرد و هم زن شاغلند و از فرط رفاه نمی دانند پولشان را چکار کنند در حالی که به جای آن زن یک مرد بدون شغل می توانست شاغل شود و تشکیل خانواده دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ببخشيد ها. خيلي از خانومها زماني كه آقا پسرا دنبال الواطي و خوشگذروني بودن رفتن و دانشگاه تحصيل كردن و از خيلي از پسرها كارآيي و سوادشون هم بيشتره و حقشون هم هست كه برن سركار و درآمد كسب كنن. اشكال از جايي ديگه است. كشوري با اين همه منابع و ظرفيت اينقدر ميتونه موقعيتهاي شغلي داشته باشه كه براي همه جووناش اعم از پسر و دختر كار ايجاد بشه. اما تا وقتي كه جيب هاي گشاد بودجه هاي كلان رو مي بلعن چيزي باقي نميمونه كه اشتغال بشه براي جوانان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اینها همه ریشه از هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد دارد.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من از احمدی نژاد متنفرم. اما همه ی مشکلات هم از اون نیست. ما مشکلات اساسی داریم. کاش واقع بین باشیم.
حميد
Finland
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
جوانان ممتاز جشنواره هاي علمي و كنكور و ... از كشور مي روند مغزها از كشور مي روند و جواناني هم كه مي مانند بعد از پايان تحصيل مشكل شغل مناسب و درآمد مناسب براي ازدواج و ... دارند برخي معتاد مي شوند و برخي بيكار سر كوچه ها و خيابانها روز را شب مي كنند و .... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از اینها که بیش از دو فرزند دارند تقدیر شود و کمکهای غیر نقدی به آنها اعطا شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اقا این حرفها رو ول کنید من 1 بچه 3 ماهه دارم شیر خشکی که بهش میسازه گیر نمیاد تازه شیرخشک بچه های الرزی هم تو بازار نیست
قیمت هر قوطی شیر خشک معمولی شده 16 تومن اگه گیر بیاد شیر خشک رزیمی هم با نسخه هفته ای 2 تا میدن 25 تومان حالا پیدا کنید پرتقال فروش را ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
خدا بهت صبر و قوت بده هموطن. همين كار شما خودش يه جهاده. تازه مخارج پوشك، دكتر، لباس و هزارتا چيز ديگه رو هم شما نگفتي
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
این مثبت ها بو داره
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
این بو واقعیت های جامعه است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آره هم نظرات هم مثبت ها خیلی عجیبه یکدفعه طرز فکر کاربران فرارو 180 درجه تغییر کرد ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
منفی هات که بو نداره
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
این مثبت ها نشانه وجود یک افکار عمومی است که مدام نادیده گرفته می شود.(و روز به روز هم تعدادشان زیادتر ! )
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
چیه هر نظری مخالف شما باشه بو میده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از اینها که بیش از دو فرزند دارند تقدیر شود و کمکهای غیر نقدی به آنها اعطا شود.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
هزینه های تربیت یک بچه را هم نمی توان داد چه برسد به چند بچه. به هر حال فرزندان نیز حق بر دوش پدر و مادر دارند و باید تحصیل و امکانات معقول برایشان تامین کرد. با این شرایط واقعا برای یک بچه نیز نمی توان شرایط معمولی مهیا کرد. الآن به راحتی می توان تعدد فرزند را نشان از تمول مالی پدر و مادر دانست.
ناشناس
United States of America
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
کاملا با نظر شما موافقم، صرف امر و فعل به دنیا آوردن بچه آسونه، مهم مسئولیت بعدش برای بزرگ کردنشه، بچه نیاز به حمایت، تحصیل، تربیت، آموزش، ارتقای فرهنگ، انواع و اقسام امکانات کمک آموزشی، خورام، پوشاک، آینده و از همه مهمتر امنیت و جامعه سالم می خواد ولی آیا واقعا با صرف بچه دار شدن تمامی اینها تامین میشه، وگرنه بالاخره هر موجود زنده ای یه جوری رشد می کنه و بزرگ میشه، مهم کیفیت این امر هستش وگرنه چیزی که تو دنیا فراوونه آدمه، چین و هند رو نگاه کنید، واقعا چند درصد از اون مردم کارایی دارن؟ و چند درصدشون واقعا یه زندگی معمولی دارن؟. بیش از 80 درصد جمعیت چین در فقر و فلاکت به سر میبره که 20 درصد دیگه عشق و حالشو بکنه
نظرمند
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با همین جمعیت 70 میلیونی کیفیت زندگی مردم از نظر خوراک و درمان و سایر موارد بسیار پایین است! مر رو فرض کنید! الان همه مرغا هورمونیه! فکر کنم اگه جمعیت بشه 150 میلیون، باید هورمونو مستقیم با سرنگ تزریق کنیم به خودمون! نکنین این کارو اوضاع خیلی بدتر میشه ...
منطقی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
در تاریخ 18/8/91 در دقایق پایانی کلاس، استاد نکاتی رو مطرح کردن بس مهم

خلاصه­ای از گفتار استاد طیب رو بیان می­کنم و امیدوارم که بتونم حق مطلب رو آنطور که استاد بیان کردن، بیان کنم.

در دهه­ی 60 نرخ رشد جمعیت در ایران 6.1 بود!

سازمان ملل گفت نرخ رشد جمعیت باید برسد به 4

مجلس جمهوری اسلامی گفت برسد به 3

تبلیغات گفت به 2 (فرزند کمتر زندگی بهتر؛ دو بچه کافیست و ....)

نتیجه: امروز از اون 6.1 رسیدیم به 1.29 !!!

در اصل اینگونه است که برای ثبات جمعیت، نرخ رشد جمعیت باید 2.1 باشد

من خودم رشته­ام اقتصاده؛ در این حد میدونم که نیروی کار یکی از عوامل تولیده و اگر نباشه یا کمتر از مقدار مورد نیاز باشه، مشکلات زیادی بوجود میاد؛ تا چند دهه­ی دیگه مواجه خواهیم شد با کمبود نیروی کار! یعنی دهه­ی شصتی­ها میشن میانسال و سالمند. بماند که از یکی از دوستان شنیدم که گویا تا 5 دهه­ی دیگه نفت ایران هم به اتمام میرسه. از لحاظ اقتصادی در محاسبات دو عامل تولید در نظر گرفته میشه یکیش که گفتیم نیروی کار بود و اون یکیشم سرمایه است؛ و نفت برای ما سرمایه محسوب میشه( هرچند که اگر جلوی این وابستگی شدید به نفت در اقتصاد کشورمون گرفته نشه بلکه ام زودتر از 5 دهه دیگه تموم بشه). هیچی دیگه یعنی کلا عامل تولید بی عامل تولید!!! رسماً ممکنه از نقشه­ی جهان حذف بشیم.

حالا اینکه از لحاظ اقتصادیش بود؛ مطلبی که بیش از همه ذهن من رو درگیر کرده جنبه­ی اعتقادیشه

طبق صحبتهای استاد که خدا انشاالله خیر جزیل به ایشون عنایت کند، فاجعه­ای در حال رخداده.

کشور رو اگر به دو قسمت حاشیه نشین و مرکزی تقسیم کنیم؛ بیشتر در مناطق حاشیه نشین اهل سنت ساکن هستند و نرخ رشد جمعیت این مناطق 3.7 و مناطق مرکزی که اکثرا شیعه هستن، نزدیک به 1 !!!

و این یعنی در 5 دهه­ی آینده جمعیت شیعه و سنی برابر میشه و بعد از اون سنی­ها بیشتر میشن.

جالبه بدونید عربستان سعودی بودجه­های کلانی رو اختصاص داده به سنی­های ساکن ایرانی که صاحب فرزند میشن.

و این مفتی هاشون هم میگن زن خوب زنیه که ۱۰ فرزند داشته باشه و مرد خوب مردیه که ۴ زن داشته باشه!! یعنی از هر نفر ۴۰ خروجی!!!

طبق آماری که از یک روستا گرفته شده (نمیدونم بین چه بازه­ی زمانی­ای)

65% شیعه بودن 35% سنی

بعداً شده: 14% شیعه 86% سنی

اگه از نظریه­ی مالتوس اطلاع داشته باشید امروزه دیگه این نظریه­ی علمی قابل قبول نیست اما متاسفانه تو کلاس تاریخ عقاید اقتصادیمون استاد میاد نظریه­ی مالتوس رو بیان میکنه و بدون اینکه انتقادات وارده به اون رو بیان کنه ازش میگذره و اینطور تلقی میشه که پس هنوز هم این نظریه صادقه!!!

خلاصه اینکه کم آیه­ ای نداریم که روزی شما دست ماست و ... آخه بعضی افراد میگن که اوضاع اقتصادی بده البته دولت باید اصلاح بشه.

نگاهی به دو آیه( البته آیه در این زمینه فراوانه):

1.انّ اللهَ هوالرزاق ذو القُّوت المتین این خداست که روزی دهنده است(شما کاره ای نیستید در روزیتان)و در روزی دادنش هم توانمند (قوت)و هم حساب شده و مستحکم(متین) کار میکند.(سوره ی ذاریات، آیه ی 58)

2.و ما من دابة الّا علی اللهِ رزقها هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه خود خدا عهده دار رسوندن رزق اون شده.(سوره ی هود، آیه ی 6)

و...

از انحرافات آخر الزمان این است که خانواده ها به داشتن فرزند کمتر افتخار می­کنند!

بعد دوم هم تبلیغ تشیع است؛ شاید باورتون نشه ولی عالمان سنی حالت تهاجمی به خود گرفتن ( از طریق ماهواره و کتاب و ...) البته اول باید خودمون رو قوی کنیم.( همین سایت اهل ولا خداییش منبع بسیار خوبیه برای قوی شدن در مذهب شیعه، در قسمت سخنان استاد مباحث زیادی مطرح شده)


نتیجه اینکه فکر میکنم مسئولین هر چه زودتر باید از روشهای تشویقی استفاده کنن و علاوه بر اون هر یک از ما نیز مسئولیم و اون دنیا باید پاسخگو باشیم.
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
برادرعزیزاین چه منطقی هست که شمافرمودید صحبت ازرفاه ایرانیان هست واین تفاسیرشما اصلا معنایی نداره .من اهل سنت ایران هستم برادرشهید هم هستم اتفاقا همسرم یک شیعه هست وخدایاشکرهیچ مشکلی ندارم واززندگی ام راضی ام یک فرزندهم بیشترندارم.واین حرفهای شما باعث تفرقه وکینه توزی بیشترمیشه ..هدف ماجامعه ایران هست اگرنگاه کنی قبل ازقرن 9 اثرجمعیت ایران اهل سنت بودن ..ثانیا من یک سنی برایم یک وجب خاک ایران ارزشش ازعربستان وامارات بیشتره.. من ایرانی ام .لطفا این بحثهای کودکانه رااینجاترویج نفرما..باتشکرازسعه صدرفرارو
محسن
Panama
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
چند نکته باید بگویم اول من 32 ساله هستم هنوز ازدواج نکردم فکرش هم نمیکنم چه برسه به بچه دار شدن دوم سیاست تشویق جمعیتی شکست میخورد به چند دلیل:آن برنامه های که مردم با آن موافق هستند دولت نمیتواند اجرا کند این یکی که مردم هم استقبال نمیکنند بعضی فکر میکنند مشکل اقتصادی باعث جلوگیری از فرزندآوری شده اگه این جور باشه باید در هر خانه بالای شهر 10 بچه باشد و پایین شهر بچه نباشد پس فقط این نیست بلکه یک فرهنگ شده
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
من به عنوان یه جوان 25 ساله اگه سربازیم حل بشه همین فردا ازدواج میکنم و اگه یه شغل متوسط که بتونم هزینه های بچه هامو بدم تا 4 تا رو تقبل میکنم اگه وضعمم بهتر بشه تا 7 8 تا هم دوس دارم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اقا احسان مطمئنی!؟
ولی بچه تربیت و آموزش هم می خواد.
azad
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
با شعار هیچی درست نمی شه!!!
یه سر برین بانک برای دریافت وام تحقیق کنید ببینید چی بهتون میگن.
همه زرنگ شدن، ایران سالحاست که تغییر کرده . همه موجودات نسل به نسل تکامل پیدا کردند . ما ایرانی هارو 100 سال دیگه در نظر بگیرین... چه جنایت هایی که در مقابل اطرافیان انجام ندیم. نمیگم خانواده چون فکر میکننم در اون سالهای آینده کانونی به نام خانواده وجود نخواهد داشت.. اقایان فعلا جیبهایشان را پر کنند . کی اهمیت میده 100 سال دیگه چی اتفاقی خواهی افتاد. چی بود این ... یادم اومد .. چشم انداز 20 ساله چی شد به کجا رسیدید..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
آقا به قرآن این حرف و تجربه ای که میگم عین حقیقت هست

من خودم پسر ارشد یک خانواده 9 نفره هستم پدرم هم شدیدا" انقلابی و به خاطر همون توصیه اوایل انقلاب که

تناکحو تکثرو

ازدواج کنید و زیاد شوید

صاحب 7 بچه از سال 57 الی 69 شد

پدر کارگر صبح ساعت 5 صبح بدو برو که به سرویس برسی و از حقوقت کم نشه که دیر بروی سرکا و شب بعد از ساعتها اضافه کار ساعت 9 شب می رسید خونه !!!
موقعیکه اکثر بچه هاش خواب بودند

به خدا از فرزند سوم به بعد نمی دونه بچه هاش کدوم مدرسه و کلاس چندم بودند و تمام این سختی ها و مرارت ها بیشتر گردن مادر خونه که با 7 تا بچه قد و نیم قد سرو کله بزنه

خلاصه با هزاران مصیبت این بچه ها بزرگ شدند و با سخت گیری ها و دیکتاتوری بنده بعنوان فرزند ارشد همگی وارد دانشگاه های دولتی متوسط و خوب شدند چون ما توان شهریه دانشگاه آزاد رو نداشتیم اما از میان این بچه ها الان فقط یک نفر با معدل خوب کارمند تحویل داری بانک شده بقیه از سر صدقه سر مسئولین بیکار هستند و تقریبا یکی پس از دیگری به سن ازدواج رسیدند

پدر بازنشسته شده و مادر پیر و فرتوت و این فرزند بزرگ هست که باید روی تمام آینده اش پا بگذارد و همچنان مجرد بماند و دونه دونه این خواهرا و برادرانش را با عزت به خونه بخت بفرسته حتی با کار دوشیفت تا ساعت 10 شب
اینه که الان تمام خواهر و برادران من قسم جلاله خورده اند که محال است بیشتر از یک بچه بیارند اگر مراجع هم واجب کنند !!!

من و امثال من زیادند توی طبقات متوسط رو به پایین وقتی هم کلاسی های دوران دانشجویم رو نگاه می کردم می دیدم همگی یا تک فرزند بودند یا نهایت توی یه خانواده سچهار پنج نفری بجز دو مورد شهرستانی که مفلوک تر از من بودند

همه دوستانم ازدواج کردند و بدون دغدغه توی اداره رشد کردند ولی من برای حفظ شغلم مجبورم سکوت کنم و قانع باشم و ریسک نکنم
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
خدا شما فرزند ایثارگر رو حفظ کنه ان شاءا..
بابک
Korea (the Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
در صورت اجرای طرح افزایش جمعیت، متاسفانه اتفاقی که خواهد افتاد این است: عمدتاً (تاکید می کنم عمدتاً و نه لزوماً همه) خانواده های با تحصیلات و امکانات بالاتر که برای کیفیت زندگی خود و فرزندانشان ارزش قائل هستند تعداد بچه های خود را خیلی افزایش نخواهند داد و به عکس خانواده های با تحصیلات و امکانات پایین تر به افزایش جمعیت کمک خواهند کرد. در نتیجه، اکثریت جمعیت در آینده از خانواده هایی هستند که فرصت، انرژی، هزینه، توان و برنامه ی کمتری برای فرزندان خود داشته اند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
من جوون الان خیلی تلاش کنم بتونم مخارج خودم رو تامین کنم بدون هیچ تضمینی برای آینده ام و بابت کساتی که شرایط رو که اینگونه برای من سخت کرده اند و جوابگو هم نیستند قیامت سر سختانه مقابلشان خواهم ایستاد . اعتراضی مودبانه . فرارو مرد باش و حذف نکن .
مخاطب
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
همه ی نظرات کاربرها یه طرف، اینایی که اون اوایل انتشار خبر اومدن گفتن حقوقم فلانه مثلا 750 یا 1200، یه بچه 2 بچه دارم خیلیم خوبه زندگیم! اینا آدمو میسوزونن!!! آخه یکی نیس بگه برادر واسه خودشیرینی به دروغ هم متوسل میشی چرا آخه؟والا ما هم تو همین مملکت زندگی میکنیم با همین حقوق ها اونم تو شهرستان! والا نمیرسیم بلا نمیرسیم! از همه هم که نگم ولی از اکثریت جامعه هم از نظر مالی عقب تریم! آخه چرا با این کامنت های مسخره نمک رو زخممون میپاشید!! بخدا داره گریم میگیره! ای خدا همه ی دردها یه طرف این نمک پاشی ها و خود به اون راه زنی ها و گول مالیدن ها یه طرف...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
داداش من اونايي كه اين حرفو ميزنن زندگي نميكنن فقط زنده ان. بله اونجوري بخواي زندگي كني 5 تا بچه هم بياري و الكي بگي آره همه چي خوبه. زندگي يه تعريفي داره الكي نيست كه
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
وقتی که اکثریت جمعیت موجود برای تامین کار و معاش خود مشکل دارد، وقتی با سیاست های غلط فضای رونق کار و کسب و امید به آینده و زندگی بهتر را خصوصأ برای جوانان از بین می بریم چگونه می توان انتظار افزایش جمعیت را داشت.
امیر
United Arab Emirates
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
فرارو شرافت داشته باش کامنت محترمانه من رو منتشر کن:

اعتقاد دارم همین حالا هم جمعیت ایران زیاد است و این مرز و بوم دیگه کشش جمعیت بیشتر را ندارد.
البته من میدونم چرا مقامات نظام دنبال افزایش جمعیت هستند. قبلا بارها به اونها اشاره کردم، که متاسفانه فراروی محافظه کار سانسور کرده؛ پس دیگه مطرح نمی کنم.
اما در نظر داشته باشید ما با همین جمعیت قریب به 80 میلیونی، به شدت دچار بحران آب هستیم و به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت و افزایش جمعیت، با کاهش شدید منابع آبی روبرو هستیم.
در فلات مرکزی بسیاری از سفره های آب زیرزمینی خشک شده و بسیاری از رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب های کشورخشک شده اند که نیازی به شرح جزئیات نیست.حالا شما فکر کنید این جمعیت بیشتر از این بشه؛ چه وضعی پیش میاد؟؟؟ باید آب وارد کنند یا با هزینه های گزاف آب دریا رو شیرین کردو به خورد مردم داد؟؟؟!!
وضعیت کشاورزی چی میشه؟ با افزایش جمعیت، مصرف طبیعتا بالا میره، اما زمین های کشاورزی و منابع آبی که بیشتر نمیشه!
در نتیجه وابستگی شدید در حوزه واردات محصولات ضروری مثل گندم، برنج، غلات و ....پیش میاد.
از اینها گذشته به وضعیت محیط زیست و آلودگی هوا و آلودگی صوتی و .....توجه کنید . به ازدحام و شلوغی شهرها و افزایش معنادار انواع و اقسام بیماری های جسمی و روانی و جرم و جنایت توجه کنید.
به عدم وجود ساختار صحیح فرهنگی کشور که باعث تبدیل جامعه ایران به جامعه ای خشن و قانون شکن شده توجه کنید.

آیا با افزایش جمعیت این روند مخرب تشدید نخواهد شد؟؟؟؟

مخلص کلام اینکه افزایش جمعیت کاری با ایران می کنه و که حمله مغول نکرد.

هیچ وقت نظرات من رو در خصوص جمعیت منتشر نکردی. اگر ادعای آزادی بیان داری این کامنت رو منتشر کن. به هیچ کس توهین نکردم؛ فقط نقد کردم اون هم کاملا علمی و عینی و شفاف.
dokhtar
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
والله ما خودمون هـيچ خيرى از جونيمون نديديم. باتحميل هـزينه زياد به خونوادمون درس خونديم, تحصيلات عاليه كرديم چى شد ?الان بيكاريم ,كل زنديگيمونم تو دلهـره وترس گذشت, بيرون ميرفتيم ازگشت ميترسيديم, تودانشگاه ازحراست, توخونه ازمسائل اقتصادى مشكل داشتيم, پدرمادرمون بعداز٣٥ سال زندگى حرفهـاشون تأمين اجاره خونه وقسط فلان وفلان بود, وهـست. الانم سنمون از ازدواج گذشته , وإلا خدا ميدونه چقدرازدواج كردن وبچه دارشدن رو دوست داشته ودارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به والله حرف دل منو گفتی ولی کو گوش شنوا!؟
فرزاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
فرارو خواهشا منتشر کن!
در حواب "مهدی 9792025" و سایر دوستان و هم مسلکانشان که گفتند در بقیه کشورها خصوصا آمریکا رشد منفی شده این دوتا خبر رو که مربوط به قبلا هم هست گداشتم ببیند که قابل بررسی هست از نظر درستی خبر:
1- خانواده آمریکایی با 5 همسر و 24 فرزند!
www.jomhornews.com/doc/news/fa/40253/‏

2- خانواده آمریکایی با 19 فرزند:
www.vujud.com/a-50691-خانواده-عجیب-آمریکایی-با-19-فرزند!/‏

همین دو مورد فکر کنم کافی باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
مسئولين حداقل كاري كه مي تونن بكنن اينه كه مشكل سربازي رو مرتفع كنن. دوست سربازمتاهلم نوهزارتومن حقوقشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
به نظر من هر کسی صلاح زندگی خودشو میدونه. کسی که 1 فرزند داره یا 2 تا یا 3 تا یا بیشتر مطمئنا به وضع زندگی و تامین مخارج یا قانع بودن در زندگی خودش فکر کرده. ولی به نظر من 2 تا بچه برای قشر متوسط جامعه که بیشترین جمعیت رو دارن مناسب هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
تا یکی دو سال پیش هر وقت از مشکلات اقتصادی صحبت می شد و وضعیت سرانه درآمد پس و پیش از انقلاب مقایسه می شد عده ای مطرح می کردند که باید به این موضوع هم توجه کنید که جمعیت ایران در آن زمان نصف جمعیت فعلی بوده است! ممنون خواهم شد کسی برای بنده روشن کند اگر دو و نیم برابر جمعیت از 30 میلیون به حدود 75 میلیون نتوانسته وضعیت رفاه را بهبود ببخشد چرا باید دو برابر شدن جمعیت فعلی بتواند آن را بهبود دهد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
دو کلمه حرف حساب
علی از مشهد
Germany
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اگه منم مثل بعضی ها بی حساب وکتاب حقوق میگرفتم الان یه گردان بچه داشتم.یکی میمرد ز درد بی نوایی.یکی میگفت هتل هیلتون میایی!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
وی پی ان کویت ندیده بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
دوستان گرامی متن رو مطالعه کنیم، انصافا دغدغه های رهبری دغدغه مشابه ملت اما این تندرو ها این 8 سال و... اینقدر میتونند پیش برن ک خواست رهبری رو هم زمین بذارن
حسین
Taiwan (Province of China)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
توی این مساله هم مثل مسائل دیگه دچار افراط و تفریط هستیم. می‌دونیم خیلی‌ها وضع مالیشون هم خوبه و بچه‌دار نمی‌شن. چون حال و حوصله‌ی نق‌نق ندارن و بچه رو مانع سفر آنتالیا و پاتایا می‌دونن. اما خیلی‌ها هم که می‌خوان بچه‌دار بشن دچار مشکلات اقتصادی هستن و اصلا تو ازدواجش هم موندن چه برسه به بچه.
محمدمهدی
United Arab Emirates
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
به نظر بنده هژمونی شهری این مسئله را ایجاد کرده،کاهش جمعیت بیشتر در شهرها اتفاق افتاده برای اینکه محیط زندگی محدود است و دوری از زندگی وابسته،افراد را به تنهایی سوق می دهد تا زندگی گروهی و جمعی و قبیلگی.اینها مواردمهمی در کاهش جمعیت به شمار می آیند.
درویش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اول برنامه ریزی شود تا ازدواج صورت گیرد بعد هر کدام ار انها اگر یک فرزند هم داشته باشند مشکل پیری جمعیت قابل حل است ضمن آنکه زندگی در شکل خانواده جریان میابد. به خود زحمت زیادی برای ششمی و هفتمی ندیم
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
يه مطلب يادتون رفته. خانوما حاضر نيستن ديگه بچه بيارن. بعد از يه بچه ميگن ديگه بسه ما نمي تونيم بچه بياريم. ما مردها چه كار كنيم كه نمي تونيم بچه بياريم.
حرف حساب
United States of America
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
خیلی آمار تامل برانگیزیه
انتشاریافنه : 181 53%
غیرقابل انتشار :163 47%
اون 53% هم جای بررسی داره که چی میگن!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به این موضوع اشاره کنم که افراط و تفریط بلای جان ماست
یه مقطع انفجار جمعیت یک مقطع کنترل جمعیت یک مقطع هم جبران عقب ماندگی از جوانانی که طی اون انفجار جمعیت بوجود آمدن خدا به خیر بگذرونه بعد این مرحله سوم رو
ناشناس
Germany
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ما فقط زنده ايم زندگي نمي كنيم.شرايط زندگي با رفع تبعيض ها و نظام كاستي فراهم شود بقيه مسائل حل ميشه ما خودمونو شهروند درجه دو مي دونيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
مهم تر از جوان بودن جمعيت سالم تر بودن جمعيت است. افزايش سلامت عمومي ، كاهش اعتياد باعث رشد نيروي مولد در يك جمعيت ثابت مي شود. افزايش جمعيت بدون برنامه ريزي تنها باعث افزايش فقر مي شود.
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
سلام
من یه سوال دارم : وقتی که برای همین تعداد جوان هم کار نداریم(البته مسکن و ماشین و رفاه پیشکش) و این جوانهایی که باید مملکتشان را بسازند دارند هرز می روند و خیلی هاشان هم علیرغم عشق و علاقه به سرزمینشان ترک وطن میکنند، اگر همین تعداد جمعیت جوان اضافه شود فکر میکنید چه وضعی ایجاد خواهد شد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
کسانی که کامنت می ذارن که من 3 تا بچه دارم و 4 تا بچه دارم و حقوقم فلان قدره و راضیم مگه فقط شما باید راضی باشی صبر کن ببین فردا که بچه ها بزرگ شدن و باید شرایط روز باید اونها رو تامین و تربیت کنی از عهده اش برمی یای و فردا بچه هات ازت راضی هستند و اعتراض نمی کنن که چرا با این تعداد بچه ما رو از بسیاری چیزها محروم کردی بچه بهداشت می خواد آموزش می خواد تربیت می خواد تفریح می خواد فقط یه لقمه نون نیست که بهش بدی و بگی من که راضیم
ناشناس
Syrian Arab Republic
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به نظر من که بهتره جمعیت کشور کمتر باشه ولی مردم تو آسایش مادی و معنوی زندگی کنند. جمعیت بیشتر بدون تهیه زیربنای لازم برابر است با فقر و بی سوادی و جدال بین آدمها بر سر تنازع بقا.
ناشناس
Syrian Arab Republic
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من که خیلی دلم می خواد مثل قدیم ها که جمعیت کشور کمتر بود به جای این آپارتمان های لانه مرغی توی خونه های ویلایی با حوض و درخت و سبزه زندگی می کردم.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
متاسفانه تمام شواهد علمی و اماری نشون میده که جمعیت ما تا 1420به 85میلیون میرسه و بعدش منفی می شه و سال 1480به 35میلیون میرسه
ناشناس
-
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
تا سال 1430ایران به 98 میلیون خواهد رسید و تا چند سال ثابت خواهد ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
چون معمولا" اولين استارت افزايش جمعيت در بين اقشار ضعيف زده مي شود بدون حل مشكل 40% درصدي بيكاري ..............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به يمن وجود دولت قبلي آنقدر در اين مملكت مشكلات فراوان است كه حل آن عمر نوح لازم دارد
مريم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
متاسفانه عدم شناخت كافى از جامعه ايران موجب بسيارى از مشكلات شده .به نظر من مردم ايران صرف تقليد از غزب به يك يا دو فرزند اكتفا نكردنداگر غرب بخصوص آلمان دچار كمبود جمعيت شده دلايلش كاملا با ما متفاوت است مشكلات آنها بيشتر كمرنگ شدن عواطف است آنها حيوان نگه ميدارند ولي حاضر به فرزند آورى نيستند چون فكر ميكنند فرزندان پاسخ محبتها وزحماتى كه برايشان كشيده ميشود نميدهند ولي در ايران كاملا مسئله متفاوت است بزرگترين مشكل ما احساس ناامنى وبى ثباتى است اكثر جوانان ما در پاسخ به اينكه چرا بچه دار نميشويد ميگويند خودما از شرايط موجود راضى نيستيم واز آينده وحشت داريم چطور در چنين شرايطى يك موجود ديگر را به دنيا بياوريم!؟ بنابراين ملت ايران را با ملت مرفه غرب مقايسه نكنيد !حس امنيت به جوانها بدهيد اينده اى روشن برايشان به تصوير در آوريد بعد از آنها چنين انتظارى داشته باشيد شرايط موجود براى اكثريت جامعه شرايط سخت ونا اميد كننده اى است اين شرايط را تغيير دهيد جوان پر عاطفه وفرزند دوست ايرانى خود ميداند چه كند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
احسنت، و این جواب قانع کننده واسه اونایی که ایران رو با غرب مقایسه کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
احسنت. تحليل كاملا منطقيه
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
را عرض پوزش از فرارو
اگر قبول کنیم که قرآن کتاب آسمانی است و برای تمامی بشریت می باشد. مصداق آیه وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا همین حرف ها است از ترس فقر .... من قبول دارم که در اقتصاد فعلی مملکت ما واقعا دشوار است ولی وجدانا قول خدا به روزی رساندن و ... چه می شود یعنی فکر میکنیم که زندگی را ما اداره می کنیم باید دقت کنیم و خدای نکرده از ایات صریح قران رویگردان نباشیم در این زمانه ما مصداق این آیه که از ترس فقر بچه های خود را می کشند همین ترس از معیشت است که به خاطر آن ازدواج و بچه دار نمی شوند.
البته مشکل برمیگردد به خودمان
واقعا همین کسانی که می گویند نداریم به وضع زندگیشان که نگاه کنید می بینید در رفاه کامل هستند ولی از این که فلان ماشین لوکس را نمی توانند بخرند ناراحتند ولی آن قشر زحمت کش جامعه که با زحمت فراوان نان خود را در می اورند معمولا گله ای ندارند بله کسانی که در اثر تصمیم گیری بد دچار مشکل شده اند گله مند هستند ولی این اشکال از خودشان است.
دیگه همه چیز را سیاسی نکنید.
الته اگر فرارو صلاح بداند که این نظر را هم درج کند!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
کجای قرآن گفته بچه زیاد کنید؟؟؟؟ نکنه شما قرآنتون با مال ما فرق داره ؟ والله ما که هرچی دیدیم نوشته بود فرزندان زیاد و... تورو فریفته نکنه!
بعدم گفته بچه هاتونو نکشید! که مخالف سقط جنینه! نگفته که بچه دار بشید که!!!
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
این آیه مربوط به کشتن بچه هاست. چه ربطی داره به یچه دار شدن؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
جناب علي آقاي محترم
زندگي كردن يك استاندارد و كيفيتي داره. بله توي خونه 50 متري هم ميشه 5 تا بچه آورد و زندگي كرد اما با چه كيفيتي. اسمش ميشه فقط نفس كشيدن.
در ضمن كساني هم كه ميگن نداريم خيلي هاشون از ابتدايي ترين امكانات زندگي محرومن و فقط گذران زندگي ميكنن. ديگه بچه واسه چيشونه. بهتره واقع بين باشيم.
حسن فارس
United Arab Emirates
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
درود بر رهبر معظم انقلاب و آفـــــــــــرین بر این هوشمندی بالای ایشان
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بدون حل معضل اقتصادی مردم ،محاله جمعیت افزایش پیدا کند اینو
مطمئن باشید. مشکل جایی دیگه است!!!!!!!!!
ایرانی
Germany
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
با توجه به شکل گیری فردی گرایی و تحولات دو دهه اخیر ایران دیگر بازگشت به دهه 60 امکانپذیر نیست!
مشکلات اقتصادی و معیشتی هم این روند رو شتابان کرده!
پس باید سعی شود در کنار افزایش کیفیت زندگی به کمیت نیز توجه شود> فقط در این صورت هست که می توان جواب گرفت.
حسن جباری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
حل اقتصاد-))ازدواج جوانان_))))رشد جمعیت...
واسلام .........
دروغ میگم بگو دروغ میگی
خواهشا نظرم رو ثبت کن
فرارو نکنه از این که من همیشه خودم رو کامل معرفی میکنم واستون مشکلی پیش بیاد.
در ضمن من در اکثر مطالب هاتون نظر میگذارم این انصاف نیستش.....
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من بچه بزرگ یه خانواده 9 نفره ام پدرم کشاورزه الان 30 سالمه اما یادم نمیاد تو عمرم یه روز خوش دیده باشم همه ا ش فقر و نداری. خواهر و برادرامو می بینم قلبم آتش میگیره از اینکه فقیرن، همه مون ارشد و لیسانس دولتی اما بیکار
ناشناس
Finland
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در صورت رفاه و آرامش فکری و در آمد بالا آمادگی جهت ازدواج مجددو افزایش جمعیت را دارا هستیم به شرط افزایش حقوق و در آمد پنج میلیون تومانی ! بهتر است دولت فعلی جهت رفاه مردم قدم بردارد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین