bato-adv
کد خبر: ۱۶۴۳۶۲

قیمت منطقی دلار

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
مطلب زیر را یکی از خوانندگان برای فرارو ارسال کرده است


با سلام مطلبي رو درخصوص اقتصاد ايران و مشكلات مبتلا به آن و مخصوصا نقش افزايش قيمت دلار در وضعيت نابسامان جامعه براتون ارسال ميكنم و خواهشمندم هرگونه كه صلاح ميدونيد ويرايش و درج كنيد.

شايد شفاف سازي در اين خصوص صورت بگيره كه براي كشورهاي جهان سومي مثله ايران افزايش قيمت دلار نه تنها مضّر نيست بلكه بسيار خوبه منتها به اين شرط كه بتونيم حداقل مواد مورد نياز براي اجراي طرح رو در داخل كشور توليد كنيم نه مثله دولت قبل كه دلار رو بالا ميبرد و واردات كالاي چيني رو افزايش ميداد تا همه ارز كشور رو به باد بده.

بسمه تعالي
به ياد ميارم سال 81 كه دانشجوي ترم 1مديريت بازرگاني دانشگاه علامه طباطبايي بودم استاد گرانقدري داشتيم كه دكتراي مديريت بازرگاني از دانشگاه هاروارد آمريكا بودند و در حال حاضر تنها به عنوان مشاور مالي يكي از وزارتخانه ها در كشور شاغل ميباشند كه اسمشون رو نميارم، ايشان از دانشجوها سوال كردند به نظر شما الان كه نرخ دلار  800تومان هست ايا بهتر اينه كه نرخ دلار بشه  8000تومان يا بشه  80تومان؟

همه دانشجوها گفتند استاد مسلما اگر بشه 80تومان ارزش پول ملي و قدرت خريد پول بالا ميره و به نفع اقتصاد و باعث كاهش اورم ميشه، اما استاد نظر ديگري داشت و ميگفت من آرزوم اينه دلار در حال حاضر بشه 8000تومان به 1شرط آنهم داشتن برنامه اي 2ساله در اول كار.

 به اين شرح كه نرخ دلار رو براي واردات مواد اوليه فوري و الزامي به 80تومن كاهش بديم و دولت و واردكنندگان كلان كالا صرفا به واردات تكنولوژي هاي نوين دنيا در شاخه هاي صنايع، معادن، پزشكي و آزمايشگاهي و نانوتكنولوژي اختصاص پيدا كنه و حداقل به اندازه 5سال مواد اوليه مورد نياز كشور رو يكجا و بصورت نقدي و با تخفيف خريد كلي وارد كنيم.

بعد كشور، رو به مدرن شدن صنايع و استخراج منابع در داخل بره (با توجه به تكنولوژي هاي وارد شده).

هرچند ورود اين تكنولوژي بسيار هزينه‌بر هست و سختي هاي زيادي داره، ما وارد فاز دوم برنامه ميشيم و بدين شكل هست كه قيمت دلار رو به 1باره از 800تومان به 8000تومان ميرسونيم و توجيه اين قضيه بسيار سادست.

مثال ميزنم: در سال 80 قيمت كفش معمولي ايراني 16000 تومان بوده است يعني 20دلار و قيمت كفش آمريكايي معمولي 40دلار يعني 32000تومان بوده است و براي مصرف كننده ترجيح بر اين هست كه كفش آمريكايي رو بخره و استفاده كنه چون از كيفيت اون و برند اون راضي تر خواهد بود(به دليل عدم وجود تكنولوژي هاي برتر در ايران و نداشتن برند معروف، كفش آمريكايي در اولويت خريد خواهد بود چه برسه به كفش هاي ارزان قيمت درجه 3و4).

حال اگر قيمت دلار به 8000تومان برسه (ما تكنولوژي روز اروپا و آمريكا رو وارد كرده ايم و ديگر نيازي به مواد اوليه خارجي نداريم و برايمان بسيار ارزان قيمت تمام ميشود) حال كفش ايراني بسيار مرغوب با تكنولوژي روز ميشود 24000تومان يعني 3دلار و قيمت كفش بسيار مرغوب امريكايي حداقل100دلار ميباشد يعني 800هزار تومان.

 در اين حالت هرگز اين كفش در ايران به مصرف نميرسد چون كيفيت مشابه انرا بسیار بسيار ارزانتر در داخل توليد ميكنيم و ايران به قطب بسيار مهم و بزرگ توليد كننده كفش به تمام جهان تبديل خواهد شد و بازار كفش جهان در اختيار ايران خواهد بود.

مورد مثال زده شده در تمام موارد ديگر قابل تصري است و به طور قطع و يقين اين تنها راه ارتقا وضعيت اقتصادي كشور و تبديل شدن سريع از جهان سوم به جهان اول خواهد بود.

نظر به مطالب فوق كه گفته شد من عرضي داشتم و اين بود كه همگي به تدبير دولت جديد اميد داشته باشيم و با حمايت از مسولين كشور مخصوصا رييس محترم بانك مركزي كه گفته اند نرخ ونطقي دلار 3000تومان هست دقت بيشتري بشه و مردم فكر نكنند اگر دلار بشه 1000تومن زندگيشون خوب ميشه نه برعكش برنامه كشور بر مصرف نفت و واردات كالا از چين بسته ميشه و همين طور هرسال به ورطه نابودي بدتري كشيده ميشيم.

اگر مردم با اعتراضشون دولت رو اذيت نكنند درحال حاضر قيمت منطقي دلار براي پيشرفت 30000تومن هست نه 3000تومن.

*****
در آخر از شما دوست عزيز در فرارو تشكر ميكنم و استدعا دارم مطلب رو ويرايش بفرماييد راحت نوشتم تا مطابق سليقه خودتون ويراستاريش رو انجام بديد و با توجه به اهميتي كه داره در مخالفت با اقاي سيف بسيار تندي داره ميشه از طرف مردم،خواهش ميكنم مطلب رو سريعتر در سايت وزين فرارو قرار بديد.
 با تشكر
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
_فرارو خواهشن مطمئن شو طرف درحدی هست که نظر کارشناسی بدهد یا خیر بعد منتشر کنید این اظهار نظر فقط متفاوت است معلوم نیست صحیح هم باشد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
دلار ارزان 80 تومانی و البته در کنارش 8000 تومانی استاد شما اولین چیزی که ایجاد می کنه رانته!!! رانت و رانت خواری یعنی دردی که 30 ساله در گیرشیم.
مشتاق
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تسری پسرم نه تصری!!!
اگر فرضیه ات هم مثل دیکته ات باشه که واویلا
این دری وری ها رو راز کجا آوردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انوقت استاد محترم تون نگفت که با دلار 8000تومانی چقدر ازمردم از زندگی ساقط میشن و به فقر و فلاکت میفتن.
نگفت استادتون که بین سطح متوسط درآمد مردم و هزینه هاشون باید نسبتی متعادل وجود داشته باشه؟؟؟
نگفت یا ندید که تو 8 سال اخیر با این تورم و گرانی چقدر از مردم به خاک سیاه نشستند؟؟؟؟؟؟؟
لطفا هر فکر مشعشعی که در میکنید رو برای بقیه نقل نکنید، یه مدتی روش بررسی نکنید بعد افاضات بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
خودتم نفهمیدی چی گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این اقا دیوانه است بعد از دلار 8000تومان قیمت کفش داخلی میشه 160000تومان نه 24000تومان .لطفا نوشته ایشان را از ابتدا با دقت بخوانید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۹
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون استاد شما که تو آمریکا تحصیل کرده نپرسیدی آیا آمریکا هم این نسخه رو پیچیده واسه مردمش یا نه؟ یعنی انقدر کفش اروپایی یا ایرانی رو اونجا گرون کردن که مردمش فقط کفش آمریکایی بخرن . نه برادر من این نسخه ها به جز بدتر کردن اوضاع هیچ سودی نداره
ناشناس
-
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ما داریم اینجا از گرونی تلف میشیم اونوقت این آقا باسه ما نسخه میپیچه. برو بابا دلت خوشه
نويسنده اين مطلب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
نسخه اي نپيچيدم دوست عزيز اين يه ديدگاه اقتصادي صرف از طرف يه اقتصاد دان و مدير از دانشگاه هاروارد بود
در ضمن اين نسخه مختص كشورهاي جهان سومه فراموش نكنيد چين با همين روش اقتصاد جهان رو در اختيار گرفته

ايا به نظر شما قيمت واقعي يوان چين همين قدر هست؟
ايا واقعا چين نميتونه واحد پول خودش رو با دلار به برابري ارزش برسونه يا نميخواد؟

از همه دوستان كه كامنت گذاشتند متشكرم
ناشناس
Germany
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
پاسخ قاطع
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
آی،فرارو -مطلب کم آوردی اینوچاپ کردی ؟!چرت وپرت نوشته.
وای به حاال ان وزارتخانه که استاد شما مشاور مالیشه.ایشان مثل خیلی هاکه سرکارندنه بازرگانی میدونه،نه مدیریت،نه اقتصادو...بهش بگو بره توکارتعمیر کفش وره دست افغانی سر کوچه حمیداینا.
فواد وند رجب پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این تجربه ای هست که کشورهای عضو آسآن ( کره جنوبی ژاپن و ... ) از اون استفاده کردن و بعدا هند برزیل ترکیه و چند کشور دیگه از همون نسخه استفاده کردن عیب این طرح اینه که یک یا دو نسل فداکار سخت کوش و کاری می خواد تا حسابی زحمت بکشه تا آیندگان و فرزندان ایران بتونن خوب زندگی کنن که متاسفانه چنین فداکاری مشاهده نمی شه ... البته نسخه های بسیار تعدیل شده تری رو رفسنجانی داشت اجرا می کرد که جلوش رو گرفتن ، البته ناگفته نماند اجرای طرح این استاد گرانقدر نیازمند خیلی از زیرساخت هاست من جمله روابط خارجی عاری از تنش ، امنیت سرمایه گذاری حاکمیت قانون و اجتناب از قانون گریزی ، بخش خصوصی فعال قوی و رقابت پذیر ، اجتناب دولت از دخالت در سیاست های بانک مرکزی اجتناب دولت از دخالت در بخش خصوصی و هزاران مورد دیگر است که ما به یک درصد پیش نیازهای طرح این استاد نرسیده ایم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون استاد شما که تو آمریکا تحصیل کرده نپرسیدی آیا آمریکا هم این نسخه رو پیچیده واسه مردمش یا نه؟ یعنی انقدر کفش اروپایی یا ایرانی رو اونجا گرون کردن که مردمش فقط کفش آمریکایی بخرن . نه برادر من این نسخه ها به جز بدتر کردن اوضاع هیچ سودی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اونوقت تو این مدت که ما بقول شما در حال جهان اولی شدنیم با توجه به اینکه همه چی وارد میشه حقوق بگیرا چطور زندگی کنن استاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
از همين حالا دستور فرمائيد قبرستانهاي زيادي آماده نموده و اول تكنولوژي ساخت و توليد كفن و قبر را روارد كنند اين بابا فكر مكينه ما فقط كفش ميپوشيم
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
چرت و پرت محض نوشته!!!
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اجازه بدین بچه رشد کنه انقدر تو ذوقش نزنید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
رابطه خانم شقایقی و آقای گودرزی ، خداییش نکنه این بابا از مسئولین باشه ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
نظر جالبيه
با منطق جور در مياد
اگر بررسي بشه ميتونه منشاء اثرات مفيد اقتصادي باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ببخشید اونوقت مگه الان تکنولوژی روز دنیا وارد شده که وارد مرحله دوم شدیم؟!!!
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
يعني چي اگر دلار 30 هزار تومان بود براي اقتصاد ما بهتر بود.حتما چون ديگه موجود زنده اي باقي نمي ماند.
همين الان هم دلار به صورت تصنعي بالاي 3 هزار تومان نگه داشته شده . با اين نرخ مصرف كننده توان خريدي نداره تا چرخه توليد و مصرف به حركت دربياد.نمونه بارز صنعت خودرو (با همه معايب و مشكلاتي كه همه واقفند) با دلار هزار توماني 3 برابر بيشتر از دلار 3000 توماني توليد داشت.ماشين آلات كه از خارج وارد ميشه و هيچ عيبي هم نداره اگر مقداري از مواد اوليه يا حتي قطعات هم از خارج تامين بشه (تمام توليد كنندگان بزرگ دنيا هم اين كار رو ميكنن) چون مهم مقرون به صرفه بودن محصول نهايي و ارزش افزوده كالاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
من موافق نیستم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
لطفا حتما منتشر شود چون این استدلال برای کشوری که مواد اولیه وارد می کند کاملا اشتباه است
البته استاد شما هم اگر چنین چیزی گفته اند درست نفرموده اند !‌ چون ما وارد کننده ی مواد اولیه هستیم و با بالا رفتن قیمت ارز قیمت کالای تولید داخل به مراتب گرانت تر از مشابه خارجی درخواهد آمد و استاد شما و جنابعالی این نسخه را برای کشوری نمی توانید بپیچید که تمام مواد اولیه اش را وارد می کند
اما به هر حال الان نمی توان اجازه داد دلار به سرعت به قیمت واقعی اش که بانک جهانی اعلام کرده برسد چون تحریمی برداشته نشده است و در این صورت دولت توان پرداخت حقوق هم نخواهد داشت و ضمنا باید جلوی نوسان دلار گرفته شود تا برای یک عده تبدیل به کالای قابل سرمایه گذاری نشود
ضمنا شما یا استاد شما نفرمودید که اگر دلار بشود ۳۰۰۰۰ تومان! آنوقت دولت چطور باید حقوق پرداخت کند؟
یک کم این اعداد را در دهانتان مزه مزه کنید بعد تز بدهید دوست عزیز
چین که زمانی نرخ برابری یوان را پایین آورد که تازه یک کشور صنعتی بود یعنی وارد کننده مواد اولیه کالاهایش نبود در این سیاست موفق نبود
وقتی این نظرات را می خوانم تازه می فهمم که چرا مملکت ما اینقدر بینوا است!‌
مخالفت با آقای سیف البته غلط است چون فکر می کنم ایشان فعلا تنها نظرشان کنترل نوسان است که باعث می شود ارز تبدیل به کالای قابل سرمایه گذاری نشود و در این صورت وقتی سرمایه به مرور از بازار ارز خارج شود به سمت تولید خواهد رفت و در آن زمان می شود نرخ ارز را آزاد کرد ... اما تز شما و استادان شما تنها برای اقتصاد دولتی خوب است ... یعنی باز رانت های ارزی ایجاد می کند چون وارد کننده های مواد اولیه ورشکسته می شوند اگر با دلار ۳۰۰۰۰ تومانی شما مواد اولیه وارد کنند و تازه به فرض اینکه ارز با قیمت دولتی به آن ها داده شود قرار است آن را به چه قیمتی بفروشند تا توان مقابله با کالای خارجی را داشته باشد؟ !!!! و این دوباره می شود اقتصاد متکی به دولت
واقعا متاسفم که چنین برداشت اشتباهی از اصول اقتصادی به شما آموزش داده شده است دوست عزیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
دوست عزيز يك بار ديگه مطلب رو بخونيد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
باشه تو خوبی...
این استدلال ها از ریشه غلط هست.
چون این طوری تولید کننده ها بازهم به تولید بی کیفیت خودشون ادامه می دن، چون رقیبی برای خودشون متصور نمی شن.

مثال واضحش شما می تونین بازار خودرو رو ببینین که انحصاری هست و خودرو با کیفیت خارجی در مقابلش قیمت بالایی داره تو ایران. به همین دلیل بعد از 30 سال ما هنوز تولیدات بی کیفیت داریم تو ایران.
قیصر
Slovenia
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ببینم پسر یا پسر عموی سیف نیستی شما !!!
اون استاد دانشگاه آقای سیف نبود آیا؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون استاد محترم و مطمئید از جایی که گفتید مدرک گرفته..ابتدایی ترین برداشت از یه موضوع به این مهمی که تو زندگی همه تاثیر داره.کسی که بگه یه دفعه ارزش پولی و چندبرابر کنیم اصلا از اقتصاد چیزی نمیفهمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
يه دفعه ديگه بخون هرچند به نظر شما چرته

ارزش پولي قرار نيست يه دفه بره بالا برنامه ريزي جامعي براي افزايشش وجود داره

افت كشورهاي جهان سوم بي صبري و بي دقتي است در همه كارها
PEYMAN
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
البته استادتون نفرمودند که درشرایطی که اقتصاد جهانی رو به پیشرفته و دنیا درحال یکی شدن و اتحاد اقتصادی پیش میره و بسیاری از قوانین در این مورد وضع میشه و بشدت اجرا میشه یه همچین چیزی فقط و فقط اونم شاید بشه بو کره شمالی اجرابشه؟؟؟؟
آخه ما الان قیمت دلارو تعیین نمی کنیم که بخواهیم اونو بالا ببریم یا پایین بکشیم؟؟؟!!! و این رو الان همه دارند احساس میکنند و شرایطی چون شرایط روابط سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ما با سایر ملل هست که داره این ارزش گذاری رو میکنه.
من یه چیز میدونم همونطوریکه در عالم علم و هنر و سیاست و... تقلب باعث رکود و عقب افتادگی و رسوایی و تحریم می شود. تقلب در اقتصاد هم باعث این چیزها می شود و با این حساب جناب استاد و اینکه آنها باید از خیلی چیزهای پشت پرده خبر داشته باشند بنابراین دراین اقتصاد چنان نوکیسه های میلیاردری ظاهرخواهند شد که ضررش بیشتر از منفعتش خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
با این مقاله مسخرت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
فکر کنم یا داخل ایران زندگی نمیکی یا حسابی پر دلار هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
خوبه گفتید با برنامه
پر واضحه، افزایش قیمت دلار در ایران بر مبنای برنامه ای مدیریت شده نیست که تئوری شما قابل قبول باشه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون استاد شما که تو آمریکا تحصیل کرده نپرسیدی آیا آمریکا هم این نسخه رو پیچیده واسه مردمش یا نه؟ یعنی انقدر کفش اروپایی یا ایرانی رو اونجا گرون کردن که مردمش فقط کفش آمریکایی بخرن . نه برادر من این نسخه ها به جز بدتر کردن اوضاع هیچ سودی نداره
يك نظر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
آقاي استاد:
يك كارمند دو سال قبل ميگرفته 900 دلار الان شده 300 دلار حالا ريال را ولش كن بنظرت بايد دلار بره بالا يا پائين؟
مثال ديگري ميزنم يك بازرگان 5 كانتينر لاستيك خودرو وارد كرده يكدفعه در مدت دو هفته دلار از 2000 تومان ميشود 4000 تومان خوب حالا كي ضرر كرده ؟
اين مثال براي دارو خوراك دام بنزين پارچه و ... صادقه .

مسئله اين نيست كه دلار بره بالا يا بيايد پائين مهم اينه كه بين درامد و خرج تعادل برقرار باشه .
در طي دو سال گذشته حقوق ما كارمندان 44 درصد بالا رفته پس منطقي اينه كه دلار بشه حدود 1500 تومان .
هانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
دراین کزارش وضعیت معیشتی مردم لحاظ نشده فقط وضعیت تولید لحاظ شده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
همونطور كه دوستمون گفتن بالا موندن نرخ دلار به شرطي خوبه كه قبلش برنامه ريزي شده به اندازه چند سال مواد اوليه داشته باشيم و زيرساختهاي توليد اكثر اقلام مصرفي كشورو آماده سازي كرده باشيم بعد حالا بريم دلارو گرون كنيم چون واردات ما كمه در عوض صادراتمون زياده، ولي نه الان كه كفگير ته ديگه!!! و نسبت واردات و صادرات مثل فيل و فنجونه كه باعث بالا موندن قيمتها شده و دودش تو چشم اقشار آسيب پذير و كم درامد مي ره كه حقوقشون رو به همون ريال اونم به حداقل! مي گيرن.
PEYMAN
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
البته این کار عملا نشدنی هست و به یک چیز وابسته هست و اون به روابط آزاد تجاری با سایر کشورهاست که درشرایط تحریمی این شرط از کشور گرفته می شه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
به نظرم ميبايست به دولت تدبيرو اميد اميد داشته باشيم انشالله باتدبير آنها گره ها باز خواهد شد
سینا
Czechia
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
سلام
این روش صحیح نیست و میشه کلی اشکال بهش گرفت ،شما مدیریت ضعیف ما ، کیفیت ضعیف کالا ما ، و در یک کلام فرهنگ ضعیف ما در رابطه با کار رو مد نظر نگرفتید .ابتدا دلار رو بیارید پایین فرهنگ و دانش رو ببرید بالا،خواهید دید مشکلات از این دست حل خواهد شد و هیچ نیازی به این روش های غیر منصفانه و عادلانه هم نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تو که کل حرفای استادت رو حفظ کردی و اینجا نقل کردی، یه خورده در موردش فکر هم میکردی! گفت اول دلار بیاد پایین که تکنولوژی غرب رو بدست بیاریم بعدش اونقدر بره بالا که نه تنها وارد نکنیم بلکه با تکنولوژی روز دنیا صادر هم بکنیم. مقصر سیستم آموزشیه که همه رو به حفظ کردن و نه درک صحیح هدایت می کنه
علی
Germany
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
برای بازرگانان که شما نیز این رشته تحصیل کرد هاید درست است. اما تولید کننده که مجبور است براساس نرخ تورم حقوق کارگران خود را بدهد ومواد اولیه خود را با دلار بخرد نه تنها سود ندارد بلکه باتوجه باسرمایهایی که دارد ضرر میکند .در ضمن بازرگانان وصادرکنندگان وقاچاق چیان سوخت که کار دلالان را انجام میدهند سود میکنند.ودرپایان قشر متوسط نیز باید فشار تورم را در زندگی را تحمل کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
خوب همان شرط اصلي و اوليه اش طرح را در همان ابتداي كار در نتطفه خفه مي كند يعني شرطش اين است كه با دلار ارزان تكنولوژي روز را وارد كنيم تا بعد نياز داخل براورده شود حالا ما اين تكنولوژي روز وبرتر را قراره از كجا بياوريم وقتي در واردات خيلي چيزها مشكل داريم
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
حرف شما درسته وقتی ما تولید کننده باشیم نه مث الان که یه کشور کاملا مصرف کننده ایم .
مطمئن باشید اگه ما تولید کننده بودیم خود اروپایی ها به خاطر نفتم که شده (چون وارد کنندن) نمیذاشتن دلار گرون بشه
دوست عزیز ما برای رسیدن به کشورهای دارای تکنولوژی و پیشرفته خیلی راه داریم تقرییییییییییییییبا غیر ممکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اقتصاد مملکت رو همین آدم هایی به باد می دهند که فرق یک مدل ایده آل رو برای یک اقتصاد کاملا دولتی و البته متکی بر مواد اولیه داخل با اقتصاد ما نمی فهمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این چه استدلالیست؟
اگرقیمت دلار بشود 8000 تومان قیمت بنزین آزاد چقدر می شود؟
واقعا جای تاسفه که این چنیت استادهایی دردانشگاه درس می دهند !!!!!!
چقدر بنده خدا رویا پراکنی کرده آن هم فقط در یک موضوع!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این استدلال کاملا بی اساس و غیر منطقی و با هیچ اصول اقتصادی سازگاری نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
فقط میگم ما ایرانیها چقدر ساده ایم ! چه خوب و زود گول میخوریم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بازسازی اقتصاد کار ساده و البته نه آسانی است اما شدنی است به شرط اینکه عده ای از پای سفره برخیزند و اجازه بازسازی دهند..
نرگس
United States of America
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
صحبت شما کاملا متین و درسته
دکتر کتایون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ایشان محتکر دلار هستن به فکر بیماران خاص سرطانی یا ام اس و ... نیستن نظر و آرزوی و تفکر خودشونو به نفع اقتصاد کشور قالب میکنند! خوب اکه اینطوری دولت در شرایط خاص با دلار (بگیر وببند ) کاری نداشته باشه دلار یک شبه بالای 30000 تومن میزنه و در ادامه ورشکستگی دولت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
با رانت قوی اقتصادی احمدی نژاد تقریبا همین کار رو کرد و حالا نتیجه اش را می بینیم پروفوسسسورررررر
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اين مطلب رو سه بار خوندم.
دعا كردم كه اين استاد و دانشجو هيچگاه قدرت تصميم‌سازي براشون پيش نياد. شما هم دعا كنيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
آيا استاد شما مدرك معتبر داشت ؟ بنظر مي رسه اين تحليل عوامانه است تا تخصصي . آيا كشور ما با دلار 7 تومان صاحب بسياري از صنايع كه در اون روزگار خيليا خوابشو نمي ديدن نشد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اخه کجای دنیا اقتصاد دانش حاضر میشه طرحی بدهد که ارزش پول کشورش پائین بیاید !!!؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
جل الخالق!
انگار تو این مملکت فقط نرخ بالای دلار به تولید کمک میکنه یعنی مثلا الان نرخ دلار تو ترکیه و چین و... که اینهمه صادرات کالا دارند چندین برابر قیمت واقعی آن است.
بابا هزار تا اهرم جهت کنترل اقتصاد داریم. اولین و مهمترین آن قطع کلیه رانتها و بی عدالتی ها ی اقتصادی است
کلم زاده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
عجب اقتصادان بزرگی ایشان تو رو خدا خودتون معرفی کن تا تندیس تو بسازند .
ناشناس
Italy
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
کاملا غیر حرفه ای و بدون در نظر گرفتن علم اقتصاد...مگر نرخ ارز به دلبخاه ما هست که هر وقت شد بشه 10 تومان یا 1000 تومان؟؟؟
- گیرم که این اتفاق شدنی باشه اگر اینطور باشه مطمئنا باقی کشورهای جهان هم این کارو انجام میدند.
- شما زمانی که نرخ دلار را به 80 تومان کاهش میدهید این برای اقتصاد کشور صدمات بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد. چون اولا مردم در آمدشان بر اساس ریال میباشد و هزینه هایشان بر اساس دلار بدین معنی که بنگاه اقتصادی و یا هر فرد حقیقی که تا دیروز با نرخ دلار 3000 تومان برنامه های اقتصادی خود را تنظیم کرده نا گهان با نرخ 80 تومان به مشکلهای بزرگی برخورد میکند چون روند خرید و فروش بنگاها و افراد بر اساس یک زنجیره اتفاق میافتد. یعنی این بگاه تمام موارد مورد نیاز خود را یکجا خریداری نمیکند و یکجا هم تولیدات خود را نمیفروشد. هر روز این اتفاق می افتد.
- جهش یکباره به بالا یا به پایین برای سرمایه ها ، منابع و پس اندازها یانباشته در بانکها نیز مشکلات بزرگی را از لحاظ اعتباری ایجاد خواهد کرد.
- ویدیو که نیست هر زمان که دلمون خاست نگه داریمش هر وقت دلمون خواست دوباره شروع کنیم.
-مگر میشود شما 5 سال ماشین آلات و مواد اولیه وارد کنید با ارز 80 تومان و بعد از 5 سال یهو بکنیدش 8000 تومان؟ اولا که ماشین ﻻات و تکنولوژیهای تولید دائم در حال تغییر است دوما مواد اولیه تاریخ انقضا دارد سوما هزینه های ثابت و متغیر یک بنگاه نیز باید در نظر گرفته شود. این مطلب پر از ایراد است و فقط به عنوان یک خیالپردازی میشود در نظر گرفت.
این نوع نظریه های من درآوردی را چرا چاپ میکنید آخه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بنده فوق لیسانس اقتصاد دارم و سالیان سال است که در بازار کار می کنم.هم تولید کننده هستم ، هم صادرات انجام می دهم و می دانم مشکل اقتصاد ایران چیه؟متاسفانه این گزارش خیلی خیلی موضوع را ساده انگارانه نگاه کرده است.
دولت مدعی است که کسری بودجه دارد و در نظر دارد سیاست بودجه انقباضی به مجلس بفرستد و هدف غایی این سیاست کاهش تورم است.دلیل آن که دولت سیاست انقباضی را اجرا می کند آن است که دولت معتقد است که منشاء تورم، فشار تقاضا است و از آنجا که بخشی از تقاضای موجود در جامعه توسط دولت صورت می گیرد بنابراین دولت در نظر دارد که با کاهش تقاضای خود نقشی در کاهش تورم داشته باشد.اما باید اشاره کرد که اولا تورم موجود در جامعه تورم ناشی از کمبود عرضه هم هست. یعنی کمبود عرضه کالا وخدمات در اقتصاد به دلیل تحریم و رکوداقتصادی ، منجر به افزایش قیمت توسط عرضه کنندگان شده است.بنابراین راه حل تورم در اقتصاد، افزایش تولید است.دراین رابطه چند نکته وجود دارد
الف)افزایش تولید در کوتاه مدت ممکن نیست بنابراین برای تامین نیازهای اقتصادی در جامعه لازم است که در کوتاه مدت واردات بیشتری صورت گیرد.قیمت ارز یکی از مولفه های مهم در واردات می باشد.اگر قیمت ارز بنا به دلایلی که در قبل گفته شد بالاتر در نظر گرفته شود تورم ناشی از آن به داخل کشیده می شود و عملا اجناس مورد نیاز مردم با قیمت بالایی عرضه می شود.
ب)افزایش تولید نیاز به ثبات متغیرهای اقتصادی و شفاف بودن افق چند ساله اقتصاد است.اعلام سیاست پولی ،مالی و ارزی دولت می تواند شرایط را برای تولید آماده کند.
ج)افزایش تولید نیاز به نقدینگی دارد و باید بخشی از نقدینگی سرگردان به این سمت سوق داده شود.بخشی از نقدینگی سرگردان در بازار دلار و طلا موجود است.از آنجا که دلالان سکه و ارز از نوسانات موجود در بازار سود می برند،عدم نوسان دراین بازار باعث می شود که این نقدینگی به سمت سایر بخشهای سود آور انتقال داده شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
جل الخالق!
انگار تو این مملکت فقط نرخ بالای دلار به تولید کمک میکنه یعنی مثلا الان نرخ دلار تو ترکیه و چین و... که اینهمه صادرات کالا دارند چندین برابر قیمت واقعی آن است.
بابا هزار تا اهرم جهت کنترل اقتصاد داریم. اولین و مهمترین آن قطع کلیه رانتها و بی عدالتی ها ی اقتصادی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
فرارو تو هم نامردی کامنتای منو منتشر نمیکنی هیچ! حتی تو آمار غیر قابل انتشارم نمیاری! اصن دیگه واسه ت کامنت نمیذارم خبراتم نمیخونم!
منصور
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
والا بهتر بود مشدی جون تو کفاش میشدی مثل اینکه از پنجه و پانشنه و نال بهتر سرت مشه تا ابراز اقتصاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
وقتی استاد مملکت اون هم در یک دانشگاه برتر کشور اینطوری یک بعدی به موضوع اقتصاد نگاه میکنه و طرح میده طی دو سال قیمت دلار اول یک دهم شه و سال بعدش صد برابر! تعجبی نداره که وضع اقتصاد مملکت این باشه! اتفاقا شاگردهای ایشون این هشت سال اقتصاد کشور رو در دست داشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
مردم ما آنقدر مصرف کننده شده اند و از فرهنگ تولید دور افتاده اند که این موارد برای آنها بی معنی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
در این کشور نفت می فروشیم و ماشین شاسی بلند وارد می کنیم و کسی عین خیالش نیست. مثل اینکه کلیه ات را بفروشی و با پول آن پفک بخری. کسانی هم که مثبت و منفی می دهند اکثرا از زاویه منافع شخصی خود به مسائل نگاه می کنند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
آقا اصلا دلار بکنین 5000000 تومان یه دفعه جمعیت بشه 1 میلیون فقط دلال ها بمونن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
-مطلب ایشان با شرط صداقت در دولت ها وشرکتهای وارد کننده مواد اولیه برای تولید وعرضه سالم قابل قبول است متاسفانه در ایران سرمایه گذاران نیز فقط در جهت افزایش سرمایه خود فکر می کنند نه در جهت منافع ملی
ناشناس
Germany
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
فرض شما از اصل 2 مرحله است:
1) کاهش قیمت دلار و واردات مواد اولیه کارخانه ها
2) افزایش قیمت دلار و صادرات فراورده کارخانه ها
الان مرحله اول فرض شما مگه اتفاق افتاده که دوارد مرحله دوم بشیم؟

بعد هم آمریکا و دیگر کشورهای تراز اول با همین نسخه پیشرفت کردند دیگه؟
نه عزیز جان، راه آن تعامل همه جانبه با دنیاست(مثل برزیل و چین) نه بازی با اعدادی مثل ارز........
ناشناس
Germany
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ای کاش به همین سادگی بود که شما گفتی. عزیز دل برادر، دو نرخه بودن ارز هر چی که باشه اشتباهه چون باعث رانت خواری میشه. میرن باهان پورشه وارد میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بزرگوار در اینجا اگر نرخ ارز 80 تومن بشود متاسفانه سودجویان بدون وارد کردن تکنولوژی مدرن اقدام به واردات کالاهای قاچاق می کنند و در عرض دوسال به سودهای هنگفتی می رسند و مجددا سر ما ملت ایران بی کلا می ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اخوی پول جیب ما با دلارچند تومنی الان مطابقت می فرمایند این را هم از استاد بزرگ سئوال کنند؟
فله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
درست نوشته
مگه مي شه كشوري هر ساله بطور ميانگين 20-30% تورم داشته باشه ( منهاي 2 سال آخر كه بالاي 50% شد) بعد ارزش پولش با ارز خارجي طي 8 سال برابري كنه . يه كم فكر كنين در بلند مدت به نفع همه هست .
آرش
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
يعني تحليل اينقدر آبكي تا الان نخونده بودم. موارد اوليه را براي توليد 5 سال بخريم!!!!!!!!1 يعني چي؟؟؟؟
علی
Germany
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
قیمت دلار پیشکش شما تصری با سین هست نه با صاد
كشكول
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
جانا سخن از زبان ما ميگوئي
احمدزاده
Sweden
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
چی جالب فرارو مهربون شده ومقالات بسیار خنده دار بعضی خوانندگانش رو به عنوان خبر ومقاله وارده چاپ میکنه حالا اگر کسی با دلایل متقن وعلمی ثابت کنه که دلار 100تومان هم نمی ارزه به عنوان کامنت هم چاپ نمیکنه چه برسه به عنوان خبر ومقاله وارده.واقعا دست مریزاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
مشکل اینه که دولت بدون انجام فاز اول، فاز دوم را داره اجرا میکنه که معلومه به ترکستان است!
هموطن
United Arab Emirates
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بانظرنویسنده موافقم .بنده نیز نسبت به واکنشهایی که به سخنان رئیس محترم بانک مرکزی شد به دفاع ازایشان پرداختم ودلایل اقتصادی موضوع روبیان کردم .
ملت بزرگ ایران توجه داشته باشندکه بازارارزهم سوباسخنان آقای سیف تغییرنشان داددر حالی که دردولت قبلی آقای بهمنی هرحرفی می زددقیقاً عکس اون دربازاررخ می داد.
عزیزان که یادشون نرفته؟!!!!!
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
یارو میگه دلار بشه 8000 تومن اونوقت کفش میشه 24 هزار تومن !!!!! الان دلار 3000 تومنه کفش درست و حسابی ایرانی رو هم به زور میتونی 40 تومن بخری بعد این میگه ... به قول دوستمون چرت و پرت محض
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تو واقعا استادی!!
بنظرم با این تحلیلتون از این استاد ساختگی ها باشید.
ناشناس
Australia
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این روش چین بوده و ما که حاضر نیستیم از الگوهای امتحان پس داده غربی به جرم غربی بودن استفاده کنیم بهتره نسخه چینی و هم کنار بگذاریم. در حال حاضر اگر دولت بخواهد در یک پروسه مثلا چند ساله قیمت دلار را پایین بیاورد شما اصلا فکر نکنید که تجهیزات و مواد اولیه به وفور وارد کشور می شود و تولید رونق می گیرد. خیر اولین و آخرین اتفاقی که می افتد این است که رانت خوارها دلارهای بازار را جمع می کنند که چند سال بعد بفروشند. بهترین راه حل اعتماد کردن به بازار آزاد است. ما تولید کننده قوی نیستیم و شرایطمان هم با چین خیلی فرق دارد چه به لحاظ فرهنگی و چه مسائل اقتصادی و دیگر. دولت باید بازار را آزاد بگذارد و برای هیچ چیزی قیمت تعیین نکند و صد البته برای هیچ تولید کننده ای هم انحصار قائل نباشد. تولید کننده های کوچک نهایتا باید هر کدام تبدیل به بخشی از یک تولید کننده بزرگ شوند تا توان رقابت را داشته باشند. باید قوانین مربوط به کار و سرمایه گذاری و تجارت آزاد تر باشد و دست و پای مردم را برای پول درآوردن نبندد. اگر این اتفاقات بیافتد شما مطمئن باشید قیمت دلار هر چقدر که باشد مردم به بیچاره گی نمی افتند. ایران برای سرمایه گذاری در بخش ها متنوع آنقدر سرمایه دارد که اگر دولت قواعد مربوط به بازار آزاد را رعایت کند سرمایه گذاران خودشان تجهیزات و تکنولوژی و مواد اولیه را وارد می کنند. مشکل بزرگ در این میان هم پول نفتی است که دست دولت است و باید به هر ترتیبی هزینه شود! باید پول نفت را صرفا برای بعضی بخش های خاص مثل ایرانگردی و پتروشیمی و حوزه انرژی سرمایه گذاری کنند و بخشی از آن را به حوزه سلامت و درمان اختصاص دهند نه که صرف امور جاری دولت شود و چند طرح عمرانی هم با اصراف زیاد با آن اجرا کنند. الان در کشورهای پیشرفته حتی جاده و اتوبان را هم بخش خصوصی می سازد و از آن درآمد زایی هم می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بشين بينيم بابا...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
خانه از پای بست ویران است، این برادر استاد خیلی ایده آل فکر میکنه
واقعیت در مملکت چیز دیگری است که با چرتکه اساتید محترم قابل محاسبه نیست!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بازسازی اقتصاد کار ساده و البته نه آسانی است اما شدنی است به شرط اینکه عده ای از پای سفره برخیزند و اجازه بازسازی دهند..
محرمعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
قربونت برم استاد شما به دلار درآمد داشته , نفسش از جای گرم در میومده !!
فله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
درست نوشته
مگه مي شه كشوري هر ساله بطور ميانگين 20-30% تورم داشته باشه ( منهاي 2 سال آخر كه بالاي 50% شد) بعد ارزش پولش با ارز خارجي طي 8 سال برابري كنه . يه كم فكر كنين در بلند مدت به نفع همه هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
این چه استدلالیست؟
اگرقیمت دلار بشود 8000 تومان قیمت بنزین آزاد چقدر می شود؟
واقعا جای تاسفه که این چنیت استادهایی دردانشگاه درس می دهند !!!!!!
چقدر بنده خدا رویا پراکنی کرده آن هم فقط در یک موضوع!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بدبختی این کشور از اینجاست که آدمهایی مثل تو دانشجوی علوم انسانی هستند و آدمی مثل استادت استاد علوم انسانی هست. من قصد توهین ندارم اما این حرفها خیلی آبکی هستند و هیچ پشتوانه علمی مهمی را ندارند. فرارو دیروز مطلبی را در مصاحبه با آقای عباس شاکری رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرده بهتره اونو بخونید و یکمی یاد بگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بازسازی اقتصاد کار ساده و البته نه آسانی است اما شدنی است به شرط اینکه عده ای از پای سفره برخیزند و اجازه بازسازی دهند..
همایون
United Arab Emirates
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
دوست عزیز
کسی که میره و تکنولوژی میخره که برای 250 سال لوازم یدکی رو هم نمیخره!!
بنابراین اگر در سال دوم بخواهد که فقط پیچهای خراب شده دستگاه تولید کفش رو وارد بکنه که باید با دلار 8000 تومانی !، بیشتر از قیمت خرید دستگاه(با دلار 80 تومانی) هزینه خرید پیچ رو بده.
ضمنا" این طرح استاد شما در صورتی صادق است که ما کلیه صاحبان صنایع و اقتصاد دانان کشورهای دیگر را اح..... فرض کنیم.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تمام چیزهایی که شما گفتید فرض کنیم درست باشد حالا شما فکر می کنید مواد اولیه اون موقع داخل ایران می مونه و برای کار تولید صرف میشه یا قانونی و قاچاق از ایران با دلار 8000 خارج میشه . همانطور که در دو سال اخیر شاهدیم بسیاری از محصولات صد در صد داخلی هم قیمتی 3برابر قبل پیدا کرده وخیلی فرقی با مشابه خارجی ندارد . یادتون نره که با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات اقتصاد بسته دیگه جایگاهی ندارد و اکثر قیمت ها بر مبنای جهانی تعیین می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
نه شیر شتر نه دیدار عرب دلار همون 2000 تومان بشه خوبه. چون واکسی هم میگه دلار گرون شده قیمت رو افزایش داده. نابغه جان در کشوری که عملا وارد کننده ماده خام اصلی خیلی از صنایع هست در رویا هم این نمی شه.در کتاب ها خیلی چیزها میگن .بی خیال جدی نگیر
به پسند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تحلیل کشکی و عوامانه ای بود که با واقعیت اقتصاد ایران جور در نمیاد افزایش نرخ ارز در ایران ابعاد وسیعی داره..... تحلیل تون مدل تحلیلهای احمدی نژاده برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
تو رو با این همه هوش و ذکاوت ندزدن یک وقت از ما ...
ارشد اقتصاد
-
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
چون مدیریت خوندی اینطوری نوشتی اگه اقتصاد خونده بودی می دونستی که هرچیزی ممکنه مثل یک شمشیر دولبه عمل کنه .اولا تکنولوژی که آمریکا و کشورهای درحال توسعه دارند حاصل بیش از 100سال کار است مگر ممکن است تو دوسال این تکنولوژی منتقل شود. ثانیا استفاده از تکنولوزی نیروی کار ماهر می خواهد تو دوسال مگر می شود این آموزش را در این سطح فراهم کرد .ثالثا مگر ما همه کالاهای جهان را تولید میکنیم و خودکفا هستیم که دلار بشود 8000 تومان .تکلیف کالاهایی که در ایران تولید نمی شود بادلار 8000 تومانی چه میشود .رابعا یکم بهتره ادبیات تجارت بین الملل ومنافع حاصل از آزادسازی تجاری رو مطالعه کنی .خامسا شرایط خاص ایران رو در نظر نگرفتی برای کالاهای مصرفی با تحریم روبرو هستیم چه برسه به واردات تکنولوژی های صنعتی .درکل عمو جان جوک گفتی
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون تكنولوژى كه مى خواى وارد كنى با دلار چقدرى قراره وارد بشه ؟ ٨٠٠٠ هزارى يا ٨٠ تومنى ، ٣٠٠٠ هزارى يا ٣٠٠٠٠ هزارى ؟
برادر من ما تا گردن تو تحريم و تورم گير كرديم بعد شما نسخه پيچيدى بشيم جهان اول !!
مجید
Australia
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ما که هنوز بستر رو آماده واردات مطلق نکرده ایم واسه چی باید حرف از کف بودن قیمت دلار بزنیم؟
فله
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
درست نوشته
مگه مي شه كشوري هر ساله بطور ميانگين 20-30% تورم داشته باشه ( منهاي 2 سال آخر كه بالاي 50% شد) بعد ارزش پولش با ارز خارجي طي 8 سال برابري كنه . يه كم فكر كنين در بلند مدت به نفع همه هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
ای کاش دانشجوی محترم یک کم در مورد فرمایشات حضرت استاد فکر می فرمودن که دنیا هم منتظر نشسته تا تکنولوژی به ما بده!!!!؟؟؟؟ بگه برید تولید کنید حالشو ببرید
بابا جان سالهاست لوازم یدکی هواپیماهای 40 سال پیش را به ما نمی دن .
آدم متاسف می شه از سواد فارغ التحصیلای این اساتید
کاش اون استاد تو آمریکا کشاورزی می خواند به جای اقتصاد
pari
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
به نظرم تحليل كاملا درستيه. فقط يه شرط اساسي داره:
اول بايد قدرت خريد مردم بالا بره. طوري كه اگه يه 206 از 12 ميليون بشه 36 ميليون بتونن راحت بخرند.
يا اگه ماست از دبه اي 1700 تومن بشه 6000 تومن خم به ابرو نيارن.
طي 3 سال هر سالي 40 درصد حقوقها افزايش پيدا كنه و به همون نسبت هم قيمت دلار بالا بره.
نه اينكه طي يك ماه دلار از 1700 بشه 3600 .
وقتي حاضر نيستيم حقوق يه كارگر رو 30 درصد اضافه كنيم چطور مي خواهيم با بالا بردن دلار از 1200 به 3600 هزينه هاشو 3 برابر كنيم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
برادر من شما یکبار دیگر از استادتن بپرسید که آیا واقعا در هاروارد تحصیل کرده یا جایی شبیه آن؟در پانی در صورت اجرا این طرح یک عده میروند با دلار 80 تومانی غذای حیوانات خانگی زین اسب و ماشین که چه عرض کنم سفینه میاورند و خیلی چیزهای بسیار ضروری!!!میاورند و کار میکنند که طرح اعجاب انگیز استادتان رو دستش باد کند.
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اون استاد شما عینا شبیه به قلمراد سریال باغ مظفر مغزش از گیاه بوده و بهتره بر با ملوسش کشتی بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
برادر من شما یکبار دیگر از استادتن بپرسید که آیا واقعا در هاروارد تحصیل کرده یا جایی شبیه آن؟در پانی در صورت اجرا این طرح یک عده میروند با دلار 80 تومانی غذای حیوانات خانگی زین اسب و ماشین که چه عرض کنم سفینه میاورند و خیلی چیزهای بسیار ضروری!!!میاورند و کار میکنند که طرح اعجاب انگیز استادتان رو دستش باد کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
واقعا جا ی بسی تاسف است که تکنولوژی دردست کسانی است که علم را نیز به سخره میگیرند باباجان شما چرا تا اسم امریکا میاد برافروخته میشید بایک مطلب علمی ،علمی جواب بدهید نه مثل انسانهای عامی وبیسواد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اول املا یاد بگیر بعد تئوری بده .؛مثله نه مثل اورم نه تورم تصری نه تسری و.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
يعني هرچي واحد پول ما ضعيف تر بشه به نفع كشوره! ياللعجب از اين استاد شما و از شما كه همينطوري كپي پيست مي كني!!!1
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
80% محصولاتی که من و امسال من دارن تو خونشون استاده میکنند وارداتی هستش.اون 20% هم که داخلی هستش باز مواد اولیش وارداتی هستش.خوب اگه دلار 10 برابر بشه من با ماهی 700 هزار تومن حقوق برم بمیرم دیگه؟دلار 10 برابر بشه که سودش بره تو جب سرمایه دار های صادر کننده؟و دولت صادر کننده نفت؟اونوقت من 206 که با قیمت 10000 دلار تولید میشه و یه خارجی میتونه با درامد 3 تا 4 ماهش یه 206 بخره من باید 206 رو 100 میلیون با در امد 200 ماهم بخرم؟ارزش ما ایرانی ها اینه که سوار پراید بشیم جهت حمایت از تولید داخلی؟این حمایت چه سودی به حال ما داره؟
دکترجوادیان
United States of America
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
در نظر داشته باش که تا ما بخوایم تکنولوژی رو وارد کنیم،آموزش ببینیم و به تولید انبوه و برند سازی بپردازیم در این مدت کشورهای جهان اول دست رو دست نمی ذارن که ما به قطب صنعت تبدیل بشیم؛اونها هم کیفیت و صنایعشون رو ارتقا میدن؛اونوقت ما می مونیم و یه مشت ماشین آلات کهنه؛
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
احتمالا آقای سیف هم مثل شما حساب و کتاب کرده است.
بیچاره این مردم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
احتمالا آقای سیف هم مثل شما حساب و کتاب کرده است.
بیچاره این مردم!
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اول 5 سال قیمت دلار رو10 برابر میاریم پایین و وسایل مدرن مخریم(واردکننده ها هم پولا رو نمیخورن مردم هم دلار احتکار نمیکنن).بعد دو سال دلار رو 100برابر میبریم بالا(قیمت بنزین و حمل و نقل و آب و برق هم یک ملیون برابرنمیشه)خوب بعدش چی استاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
بنام خدا ... به ایشان توصیه می کنم برای ادامه تحصیل در دانشگاه ایرانیان ثبت نام کنه و دوره را زیر نظر استاد مدیریت جهانی ادامه دهد !!! حیف نیست !!! همینطوری رها بشه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
خواهشن از این چرت و پردها به نمایش نزارید در قرن 21 تمام کشوارها جهت تامین آسایش ورفاه به هم نیاز دارند .
علی
United Arab Emirates
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
من اصلا قبول ندارم با گرونی جدید مردم له میشن
سید مصطفی هاشمی
Germany
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
باسلام ، بنظر اینجانب قیمت دلار در حال حاضر در حدود چهارهزار تومان ( در همان محدوده قیمتی ماقبل انتخابات ) می باشد و در شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی ما ، این عدد بنا به دلایل زیر مناسب بنظر می رسد :
1- ایران در مسیر تنش زدائی از پرونده هسته ای ، علیرغم اقدامات خوب و موثری که انجام داده است هنوز به دستاورد ملموسی در رفع تحریم ها بدست نیاورده است البته بدیهی است که دیپلماسی ایران در مراحل آغازین دوره جدید خود بوده و جو خوش بینی ایجاد شده پشتوانه اقتصادی واقعی ندارد .
2- در شرایط کنونی که اقتصاد ما باتورم توامان با رکود شدید همراه است کاهش قیمت دلار آنهم بدون هیچگونه تغییر در شاخصه های مهم اقتصادی باعث ناصرفه شدن صادرات و از دست دادن بازار های صادراتی و بیکار شدن جمع کثیری از مردم می شود که در این عرصه فعالند . همگان به خوبی می دانند که از بین بردن فرصت های شغلی هزینه های مادی و معنوی هنگفتی بر مردم و دولت تحمیل خواهد نمود .
3- کاهش قیمت دلار در شرایط کنونی باعث کسر شدید بودجه دولت خواهد شد همانطور که همگان می دانند بودجه سال 92 به خودی خود با کسری روبرو می باشد .
4- کاهش قیمت دلار ، دست مذاکره کنندگان هسته ای را در مذاکرات خواهد بست به این دلیل که مذاکره کنندگان به دلیل قیمت پائین دلار که بطور مصنوعی ایجاد شده است مجبور خواهد بود سر میز مذاکرات امتیازات بیشتری به طرف غربی بدهد چراکه عدم رسیدن به یک توافق سیاسی ، بر روی نرخ مصنوعی ارز اثرات زیانباری خواهد داشت .
5- با توجه به انکه دوره جدید مذاکرات ایران و غرب تا حدودی زمان بر خواهد بود در این مدت تکلیف صادرات و واردات کالا به کشور بدلیل نوسانات احتمالی نرخ ارز نامشخص خواهد بود که این امر ممکن است منجر به تعطیلی صارات و یا کمبود ورود کالا به کشور شود . دلیل بروز این نوسانات در این مسئله خواهد بود که بعد از هر دوره مذاکره مجموعه ای از جو خوش بینی و بدبینی بوجود خواهد آمد که این مساله منجر به نوسانات شدید قیمت ارز خواهد شد .
6- تقویت مصنوعی ریال صرفا بر اساس جو خوشبینی و بدون آنکه تغییرات عمده ای در شاخصه های مهم اقتصای بوجود آمده باشد باعث تشدید تورم و فرار سرمایه از کشور خواهد شد .
7- به اعتقاد اینحقیر کاهش نرخ ارز ، هیچگونه تاثیری در ارزانی و بهبود وضعیت معیشتی مردم نخواهد گذاشت چراکه کالاهای اساسی و دارو همچنان تحت چتر حمایتی دولت بوده و این کاهش قیمت علاوه بر ایجاد تاثیرات سوء فوق الذکر ، روند ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری به کشور را بیشتر خواهد کرد که این مساله بیشتر به نفع افراد متمکن خواهد بود تا اقشار حقوق بگیر و ضعیف
8- دلار ارزان باعث وابستگی کشور به واردات و تشدید مصرف گرائی خواهد شد . بااحترام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
مگه تعداد دلار را نرخ آن به ریال تعیین میکند؟ فرض کنید یک دلار در داخل یک ریال باشد. کشور ایران دلار از کجا بیاورد که به مردمش دونه ای یک ریال بفروشد. عجب استادی داشته اید. کاش تو کلاسش بودم و چند سئوال میپرسیدم
كورش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم
مرحمت فرموده بگذاريد همان مس باشم با اين تزتون !!!!
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
شما بهتره بجای این نسخه پیچیدنها بری فارسی یاد بگیری. مجید دلبندم اون تسری نه تصری
abd
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
حرف استاد! وقتی درسته که ما تمام زیر ساخت های تولید رو مهیا داشته باشیم یعنی هزاران کارخانه مدرن وپیشرفته برای تولید ولی ایشون انگار تو ایران زندگی نمیکنن بخاطر سالها تحریم و سود چند برابر دلالی بجای تولید - تولید کننده های ما الان چی تولید میکنن ما کارخونه سوزن ته گرد هم نداریم نکنه میخوایید پراید صادر کنیم آلمان!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
استادتون سواد نداشته! چون با این کار، اگه جلوی صادرات رو نگیریم همه میخوان کفش صادر کنن مثلا 50 دلار. پس براشون نمیصرفه که تو ایران بفروشن 3 دلار، تو ایران میدن 40 دلار. اینطوری میشه که همه بدبخت میشیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
اقتصاد علم هست نظر نيست كه هر كسي يه نظري بده ثانيا توي دنياي جديد قرار نيست همه جيز توي مملكت توليد بشه طبق قانون تجارت جهانى بايد بهره ورى ورى بالا بره يعني هر چي بلدى توليد كن نه هر اشغالي رو مثل pride بعد جون ادما رو بگيره ما هم بگيم توليد كرديم بعد هم بيايم ارزش پول ملي و بياريم پايين بعد بريم دستگاه بخريم تا توليد كنيم انها جديد تر ميسازن بعد رو دستمون ميمونه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین